Gemeente en bewonerswerkgroep hebben diverse keren met
elkaar gesproken. De andere bewoners van de wijk zijn daar bij betrokken door
de leden van de werkgroep. Er is bewust geen enquête gehouden, maar gekozen
voor discussies in de wijk en een inloopavond. Op de inloopavond kunt u uw
mening geven over de twee opties en zo invloed uitoefenen op het voorstel dat
uiteindelijk naar B&W gaat.
De opdracht aan werkgroep en gemeente was te komen tot een
meer natuurlijke afbakening van het gebied. Dus niet naar losse straten kijken,
maar naar het gebied. Uiteindelijk zijn er twee mogelijke opties naar voren
gekomen. Een kaartje met de twee opties vindt u aan het eind van deze
nieuwsbrief.
Optie 0: Er verandert niets
Gebied F blijft zoals het is. Wanneer hiervoor gekozen wordt
is de meerderheid van de bewoners kennelijk tevreden met de huidige situatie en
is er geen draagvlak voor een uitbreiding die leidt tot een meer logische
gebiedsafbakening.
Optie 1: Uitbreiding van het gebied
Aan het al bestaande gebied worden toegevoegd: Michiel de
Ruyterweg tot aan de Julianalaan, Julianalaan vanaf Michiel de Ruyterweg tot
aan de Rotterdamseweg, Rotterdamseweg vanaf Julianalaan tot aan het bestaande
gereguleerde gedeelte, van Speykstraat, Cornelis Trompstraat en het overige
deel van de Maerten Trompstraat.
Startpunt hierbij is het hele gebied geweest tussen de
Schie, Michiel de Ruijterweg en Julianalaan inclusief de randen. Vervolgens
zijn daar de gebieden vanaf gehaald, waarvan de werkgroep het beeld heeft dat
daar onvoldoende draagvlak is. Dit zijn A. van Leidenlaan, A. van Malsenlaan,
E. van Zuilenlaan, M. van Meterenlaan en Koningsveld, en het Herenpad.
De Rotterdamseweg is meerdere malen als discussiepunt naar
voren gekomen. Dit komt mede doordat de weg lang is en er delen zijn waar een
meerderheid voor gereguleerd parkeren is en delen waar dat niet zo is. De
gemeente vindt dat er alleen gebiedsuitbreiding kan plaatsvinden als de
Rotterdamseweg daarin wordt meegenomen. De weg is voor de gemeente een logische
grens van het parkeergebied, zowel door haar ligging als door haar kenmerken
(voldoende parkeergelegenheid, aanwezigheid van meerdere functies).
Bewoners van een specifiek stukje Rotterdamseweg (inham
tegen over de Mijnbouwstraat) hebben aangegeven bij uitbreiding (optie 1) graag
buiten het gebied te willen blijven. De gemeente kan daar mee instemmen als
alle bewoners van dit stukje Rotterdamseweg (nr. 56 tot nr. 94) het hiermee
eens zijn.
De
werkgroep heeft er in meerderheid mee ingestemd om bovenstaande opties aan de
bewoners voor te leggen. Zij heeft daarbij een aantal aandachtspunten genoemd,
die we hierna bespreken.
In het gebied ligt een aantal bedrijven. Voor hun
klanten en bezoekers komen er mixparkeerplaatsen. Dat zijn plekken waar
vergunninghouders én betalende bezoekers mogen parkeren. Zij komen zoveel
mogelijk bij de bedrijvigheden in de
buurt. Zie voor een voorstel van de mixparkeerplaatsen de kaartjes aan de
achterzijde van deze nieuwsbrief.
Per woonadres of bedrijf mag één bezoekerskaart
worden aangeschaft (bedrijven hebben recht op maximaal twee kaarten).
De huidige bezoekerskaart maakt waarschijnlijk binnenkort
plaats voor een digitale kaart. De beperking van maximaal drie uur achter
elkaar parkeren verdwijnt. Daarvoor in de plaats krijgt de kaart een
‘parkeerwaarde’ van 150 - 200 uur. Aan- en afmelden van bezoekers gebeurt per
telefoon of internet.
§
Bezoek kan voor onbeperkte duur parkeren.
§
Er hoeft geen draaischijf meer ingesteld te worden.
§
Er kunnen meerdere bezoekers tegelijkertijd parkeren.
§
Handhaving wordt eenvoudiger.
§
Er komt een maximaal budget per jaar.
§
Er moet een extra handeling worden verricht door de eigenaar
van de kaart, namelijk het aan- en afmelden van het bezoek.
Tarieven
In de Raadsvergadering van 24 november 2005 is de
tarievennota parkeren vastgesteld. Dit betekent dat voor gebied F vanaf 1 juli
2006 de volgende tarieven per jaar gelden:
§
Eerste vergunning bewoners: € 55,-
§
Bezoekerskaart bewoners: € 23,50,-
§
Eerste vergunning bedrijven: €88,-
§
Bezoekerskaart bedrijven: €44,-
Bloktijden
Bloktijden
zijn tijden waarbinnen in het gereguleerde gebied alleen geparkeerd mag worden
met een vergunning, een bezoekerskaart of tegen betaling. Momenteel zijn de
bloktijden van maandag tot en met vrijdag van 9.00-11.00 uur en 16.00-20.00 uur
en op zaterdag van 12:00-18:00 uur. Vanuit de werkgroep is geen behoefte
gebleken tot aanpassing van deze tijden. Door het ochtendblok wordt voorkomen
dat werkers in de TU of de binnenstad in de wijk parkeren. Het avondblok zorgt
er voor dat de parkeerplaatsen in de avond vrij blijven voor bewoners. Doordat
het avondblok om 20:00 uur eindigt, is het ontvangen van bezoek in de avonduren
makkelijker.
Parkeren op de Michiel de Ruyterweg
Op de
Michiel de Ruyterweg zijn geen parkeerplaatsen. Na aanleg van de tram komen
deze er wel. Bewoners parkeren in de huidige situatie in andere straten of op
het trottoir. De werkgroep heeft gevraagd of het mogelijk is een aantal
parkeerplaatsen op de stoepen in de Michiel de Ruyterweg te legaliseren. De
gemeente heeft daarin toegestemd en zal
een aantal plekken maken op het trottoir.
Handhaving
Gereguleerd parkeren is er voor bewoners en beoogt de beschikbare
parkeercapaciteit zoveel mogelijk te reserveren voor de bewoners en bedrijven
in de wijk. Om dit te kunnen realiseren is er handhaving nodig. Daarnaast zorgt
handhaving er voor dat de auto’s alleen staan waar dat de bedoeling is.
Begrenzing
De
werkgroep vreesde in de toekomst een grote parkeerdruk door nieuwbouwplannen
grenzend aan de wijk.. Daarom wilde zij een duidelijke begrenzing van het
gebied op langere termijn. De gemeente is het daar mee eens.
Nieuwe
bouwplannen in het gebied moeten voldoen aan de parkeernormen van de gemeente
Delft. Die liggen aanzienlijk hoger dan het aantal parkeerplaatsen per woning
dat er nu gemiddeld aanwezig is bij u in de wijk. Er is dan ook geen bedreiging
voor de parkeerdruk vanuit de nieuwe plannen.
Overloopvergunning
In de discussies met de werkgroep is gesproken over de
‘overloopvergunning’. Zo’n vergunning bestaat nu nog niet. Zij zou bedoeld zijn
voor straten die grenzen aan een gereguleerd parkeergebied, maar zelf geen
gereguleerd parkeren hebben.
De ‘overloopvergunning’ werkt als volgt: bewoners in
aangewezen straten kunnen een overloopvergunning aanvragen en daarmee parkeren
in het aangrenzende gereguleerde gebied. De overloopvergunning is met name
bedoeld voor straten die grenzen aan het gereguleerde gebied en waar bewoners
ervaren dat de parkeerdruk in hun straat stijgt terwijl er in het aangrenzende
gereguleerde gebied parkeerruimte over is. Het tarief is nog niet bekend, maar
zal waarschijnlijk gelijk zijn aan het tarief van de eerste bewonersvergunning.
Bij keuze voor optie 1 zou het Herenpad een straat kunnen
zijn die in aanmerking komt voor de overloopvergunning. Bij keuze voor optie 0
zou het niet gereguleerde gedeelte van de M. Trompstraat zo’n straat kunnen
zijn. Let wel dit zijn voorbeelden. Er zijn nog geen definitieve criteria voor
wie in aanmerking komt voor een overloopvergunning en wie niet.
U
heeft nu deze nieuwsbrief ontvangen. De volgende stappen staan hieronder
beschreven.
Op 8 december is er een inloopavond voor wijkbewoners. Op de
inloopavond is er de mogelijkheid om uw mening te geven. Uw mening weegt mee in
het voorstel aan B&W. Er staat dus nog niets vast; uw mening heeft invloed.
Op 20 december bespreekt B&W het voorstel. Vanuit het
College gaat er een voorstel naar de Raad.
Eind december ontvangt u een nieuwsbrief met informatie over
het B&W-besluit en de verdere procedure.
Behandeling in de Raadscommissie Duurzaamheid op 10 januari
en in de Gemeenteraad van 26 januari 2006.
Alleen als wordt besloten tot uitbreiding van het gebied;
invoering op 1 juli 2006.
Na deze besluitvormingsronde vindt in 2008 weer een
evaluatie van gereguleerd parkeren in gebied F plaats.
Mocht u nog vragen hebben dan kunt u daarvoor terecht bij
mw. A. van der Elst (015- 2197819 of e-mail: AvdElst@delft.nl).
Inloopavond op donderdag 8 december 2005 van 19.00 uur tot 21.00
uur in het DUWO conferentiecentrum, Kanaalweg 3 te Delft. -
bent u voor
een uitbreiding van het gebied met gereguleerd parkeren, of zegt u ‘laat
alles zoals het is’? -
vindt u een
digitale bezoekerskaart voor uw situatie een verbetering? -
Vindt u een
overloopvergunning voor aangrenzende straten een goed idee?