Aanpassing parkeergebied rond R’damseweg?

 

Bij de invoering van gereguleerd parkeren rond de Rotterdamseweg op 1 juli 2004 en de uitbreiding met een aantal straten een jaar later is veel rekening gehouden met de belangen per straat. Het gebied heeft daardoor geen natuurlijke grens. De afgelopen drie maanden hebben bewoners en gemeente gesproken over de vraag of er voor het gereguleerd parkeren rond de Rotterdamseweg een meer logische gebiedsafbakening is te maken. De Gemeenteraad heeft hier in juni om gevraagd.

 

Na drie discussieavonden is de werkgroep samen met de gemeente tot twee opties gekomen, die we in deze nieuwsbrief verder beschrijven. Op 8 december is er een inloopbijeenkomst waar u meer informatie kunt krijgen over de uitkomsten en daarover uw mening kunt geven.

 

Wat is er gedaan?

Gemeente en bewonerswerkgroep hebben diverse keren met elkaar gesproken. De andere bewoners van de wijk zijn daar bij betrokken door de leden van de werkgroep. Er is bewust geen enquête gehouden, maar gekozen voor discussies in de wijk en een inloopavond. Op de inloopavond kunt u uw mening geven over de twee opties en zo invloed uitoefenen op het voorstel dat uiteindelijk naar B&W gaat.

 

Twee varianten

De opdracht aan werkgroep en gemeente was te komen tot een meer natuurlijke afbakening van het gebied. Dus niet naar losse straten kijken, maar naar het gebied. Uiteindelijk zijn er twee mogelijke opties naar voren gekomen. Een kaartje met de twee opties vindt u aan het eind van deze nieuwsbrief.

 

Optie 0: Er verandert niets

Gebied F blijft zoals het is. Wanneer hiervoor gekozen wordt is de meerderheid van de bewoners kennelijk tevreden met de huidige situatie en is er geen draagvlak voor een uitbreiding die leidt tot een meer logische gebiedsafbakening.

 

Optie 1: Uitbreiding van het gebied

Aan het al bestaande gebied worden toegevoegd: Michiel de Ruyterweg tot aan de Julianalaan, Julianalaan vanaf Michiel de Ruyterweg tot aan de Rotterdamseweg, Rotterdamseweg vanaf Julianalaan tot aan het bestaande gereguleerde gedeelte, van Speykstraat, Cornelis Trompstraat en het overige deel van de Maerten Trompstraat.

Startpunt hierbij is het hele gebied geweest tussen de Schie, Michiel de Ruijterweg en Julianalaan inclusief de randen. Vervolgens zijn daar de gebieden vanaf gehaald, waarvan de werkgroep het beeld heeft dat daar onvoldoende draagvlak is. Dit zijn A. van Leidenlaan, A. van Malsenlaan, E. van Zuilenlaan, M. van Meterenlaan en Koningsveld, en het Herenpad.

 

 

Rotterdamseweg

De Rotterdamseweg is meerdere malen als discussiepunt naar voren gekomen. Dit komt mede doordat de weg lang is en er delen zijn waar een meerderheid voor gereguleerd parkeren is en delen waar dat niet zo is. De gemeente vindt dat er alleen gebiedsuitbreiding kan plaatsvinden als de Rotterdamseweg daarin wordt meegenomen. De weg is voor de gemeente een logische grens van het parkeergebied, zowel door haar ligging als door haar kenmerken (voldoende parkeergelegenheid, aanwezigheid van meerdere functies).

 

Bewoners van een specifiek stukje Rotterdamseweg (inham tegen over de Mijnbouwstraat) hebben aangegeven bij uitbreiding (optie 1) graag buiten het gebied te willen blijven. De gemeente kan daar mee instemmen als alle bewoners van dit stukje Rotterdamseweg (nr. 56 tot nr. 94) het hiermee eens zijn.

Aandachtspunten

De werkgroep heeft er in meerderheid mee ingestemd om bovenstaande opties aan de bewoners voor te leggen. Zij heeft daarbij een aantal aandachtspunten genoemd, die we hierna bespreken.

 

Bedrijven

In het gebied ligt een aantal bedrijven. Voor hun klanten en bezoekers komen er mixparkeerplaatsen. Dat zijn plekken waar vergunninghouders én betalende bezoekers mogen parkeren. Zij komen zoveel mogelijk bij  de bedrijvigheden in de buurt. Zie voor een voorstel van de mixparkeerplaatsen de kaartjes aan de achterzijde van deze nieuwsbrief.

 

Bezoekerskaart

Per woonadres of bedrijf mag één bezoekerskaart worden aangeschaft (bedrijven hebben recht op maximaal twee kaarten).

De huidige bezoekerskaart maakt waarschijnlijk binnenkort plaats voor een digitale kaart. De beperking van maximaal drie uur achter elkaar parkeren verdwijnt. Daarvoor in de plaats krijgt de kaart een ‘parkeerwaarde’ van 150 - 200 uur. Aan- en afmelden van bezoekers gebeurt per telefoon of internet.

 

Voordelen

§         Bezoek kan voor onbeperkte duur parkeren.

§         Er hoeft geen draaischijf meer ingesteld te worden.

§         Er kunnen meerdere bezoekers tegelijkertijd parkeren.

§         Handhaving wordt eenvoudiger.

 

Nadelen

§         Er komt een maximaal budget per jaar.

§         Er moet een extra handeling worden verricht door de eigenaar van de kaart, namelijk het aan- en afmelden van het bezoek.

 

Tarieven

In de Raadsvergadering van 24 november 2005 is de tarievennota parkeren vastgesteld. Dit betekent dat voor gebied F vanaf 1 juli 2006 de volgende tarieven per jaar gelden:

§         Eerste vergunning bewoners: € 55,-

§         Bezoekerskaart bewoners: € 23,50,-

§         Eerste vergunning bedrijven: €88,-

§         Bezoekerskaart bedrijven: €44,-

 

Bloktijden

Bloktijden zijn tijden waarbinnen in het gereguleerde gebied alleen geparkeerd mag worden met een vergunning, een bezoekerskaart of tegen betaling. Momenteel zijn de bloktijden van maandag tot en met vrijdag van 9.00-11.00 uur en 16.00-20.00 uur en op zaterdag van 12:00-18:00 uur. Vanuit de werkgroep is geen behoefte gebleken tot aanpassing van deze tijden. Door het ochtendblok wordt voorkomen dat werkers in de TU of de binnenstad in de wijk parkeren. Het avondblok zorgt er voor dat de parkeerplaatsen in de avond vrij blijven voor bewoners. Doordat het avondblok om 20:00 uur eindigt, is het ontvangen van bezoek in de avonduren makkelijker.

 

Parkeren op de Michiel de Ruyterweg

Op de Michiel de Ruyterweg zijn geen parkeerplaatsen. Na aanleg van de tram komen deze er wel. Bewoners parkeren in de huidige situatie in andere straten of op het trottoir. De werkgroep heeft gevraagd of het mogelijk is een aantal parkeerplaatsen op de stoepen in de Michiel de Ruyterweg te legaliseren. De gemeente heeft daarin toegestemd en zal  een aantal plekken maken op het trottoir.

 

Handhaving

Gereguleerd parkeren is er voor bewoners en beoogt de beschikbare parkeercapaciteit zoveel mogelijk te reserveren voor de bewoners en bedrijven in de wijk. Om dit te kunnen realiseren is er handhaving nodig. Daarnaast zorgt handhaving er voor dat de auto’s alleen staan waar dat de bedoeling is.

 

Begrenzing

De werkgroep vreesde in de toekomst een grote parkeerdruk door nieuwbouwplannen grenzend aan de wijk.. Daarom wilde zij een duidelijke begrenzing van het gebied op langere termijn. De gemeente is het daar mee eens.

Nieuwe bouwplannen in het gebied moeten voldoen aan de parkeernormen van de gemeente Delft. Die liggen aanzienlijk hoger dan het aantal parkeerplaatsen per woning dat er nu gemiddeld aanwezig is bij u in de wijk. Er is dan ook geen bedreiging voor de parkeerdruk vanuit de nieuwe plannen.

Overloopvergunning

In de discussies met de werkgroep is gesproken over de ‘overloopvergunning’. Zo’n vergunning bestaat nu nog niet. Zij zou bedoeld zijn voor straten die grenzen aan een gereguleerd parkeergebied, maar zelf geen gereguleerd parkeren hebben.

De ‘overloopvergunning’ werkt als volgt: bewoners in aangewezen straten kunnen een overloopvergunning aanvragen en daarmee parkeren in het aangrenzende gereguleerde gebied. De overloopvergunning is met name bedoeld voor straten die grenzen aan het gereguleerde gebied en waar bewoners ervaren dat de parkeerdruk in hun straat stijgt terwijl er in het aangrenzende gereguleerde gebied parkeerruimte over is. Het tarief is nog niet bekend, maar zal waarschijnlijk gelijk zijn aan het tarief van de eerste bewonersvergunning.

Bij keuze voor optie 1 zou het Herenpad een straat kunnen zijn die in aanmerking komt voor de overloopvergunning. Bij keuze voor optie 0 zou het niet gereguleerde gedeelte van de M. Trompstraat zo’n straat kunnen zijn. Let wel dit zijn voorbeelden. Er zijn nog geen definitieve criteria voor wie in aanmerking komt voor een overloopvergunning en wie niet.

 

 

Vervolgproces

 

U heeft nu deze nieuwsbrief ontvangen. De volgende stappen staan hieronder beschreven.

 

Stap 1

Op 8 december is er een inloopavond voor wijkbewoners. Op de inloopavond is er de mogelijkheid om uw mening te geven. Uw mening weegt mee in het voorstel aan B&W. Er staat dus nog niets vast; uw mening heeft invloed.

 

Stap 2

In de week van 12 december vindt de laatste bijeenkomst plaats met de bewonerswerkgroep. Op deze bijeenkomst worden de uitkomsten van de informatieavond besproken.

 

Stap 3

Op 20 december bespreekt B&W het voorstel. Vanuit het College gaat er een voorstel naar de Raad.

 

Stap 4

Eind december ontvangt u een nieuwsbrief met informatie over het B&W-besluit en de verdere procedure.

 

Stap 5

Behandeling in de Raadscommissie Duurzaamheid op 10 januari en in de Gemeenteraad van 26 januari 2006.

 

Stap 6

Alleen als wordt besloten tot uitbreiding van het gebied; invoering op 1 juli 2006.

 

Na deze besluitvormingsronde vindt in 2008 weer een evaluatie van gereguleerd parkeren in gebied F plaats.

 

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u daarvoor terecht bij mw. A. van der Elst (015- 2197819 of e-mail: AvdElst@delft.nl).

 

Inloopavond op donderdag 8 december 2005 van 19.00 uur tot 21.00 uur in het

DUWO conferentiecentrum, Kanaalweg 3 te Delft.

 

-          bent u voor een uitbreiding van het gebied met gereguleerd parkeren, of zegt u ‘laat alles zoals het is’?

-          vindt u een digitale bezoekerskaart voor uw situatie een verbetering?

-          Vindt u een overloopvergunning voor aangrenzende straten een goed idee?