Samenwerkingsovereenkomst

Reinier de Graaf Groep en de

Gemeente Delft

Concept d.d. 6 januari 2006

 

Europalaan 40

3526 KS Utrecht

Postbus 8017

3503 RA Utrecht

 

Plaats

Datum

Referentie

Utrecht

6 januari 2006

ZGD-BVGO-HV/GJA/MEL

T 030 294 27 41

F 030 293 69 44

info@atosborne.nl

www.atosborne.com

 

 

 

 

 

 

 



Samenwerkingsovereenkomst

Reinier de Graaf Groep

Concept d.d. 6 januari 2006

Inhoudsopgave

 

1        Algemeen  4

1.1       Looptijd. 4

2        Projectomschrijving  5

2.1       Gronden Reinier de Graaf Groep te Delft 5

2.2       Definities Reinier de Graaf Groepterrein met blijvende ziekenhuis-
               functie
. 5

2.3       Definities door Reinier de Graaf Groep af te stoten terreindelen ten
               behoeve van de ontwikkeling
. 5

2.3.1     Bethelterrein. 5

2.3.2     Hippolytusterrein. 5

2.4       Overige delen Reinier de Graaf Groepterrein. 6

2.4.1     Reinier de Graafweg. 6

2.4.2     Ecozone. 6

3        Programma  7

3.1       Globaal Programma Reinier de Graaf Groep Ziekenhuis. 7

3.2       Programma af te stoten terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling. 7

3.2.1     Woningprogramma: 7

3.2.2     Programma overige functies: 7

3.2.3     Parkeerprogramma: 8

3.2.4     Waterprogramma. 8

3.3       Programma ecozone. 8

3.4       Programma wegprofiel 8

3.5       Ontsluiting terrein. 9

3.6       Ontwikkelingsplan oktober 2005. 9

3.7       Energiedoelstellingen. 9

3.7.1     Warmtelevering. 9

3.7.2     Subsidiemogelijkheden. 9

3.7.3     Duurzaam Bouwen. 9

4        Organisatie van partijen  10

4.1       Reinier de Graaf Groep. 10

4.2       Gemeente Delft 10

4.3       Ontwikkelaar 10

5        Projectrekening  11

5.1       Definiëring deel van de ontwikkeling betrekking hebbend op de
               projectrekening
. 11

5.2       Beoogde projectfinanciering. 11

5.3       Risico-afbakening partijen. 11

5.3.1     Reinier de Graaf Groep: 11

5.3.2     Gemeente Delft: 11

5.3.3     Ontwikkelaar: 12

6        Tender 13

6.1       Tenderprocedure. 13

6.2       Moment van tenderen. 13

6.3       Beoordeling inschrijvingsresultaten tender 13

6.4       Vereisten aan Tenderdocumenten. 14

6.5       Voorbehoud. 14

7        Levering terreindeel ten behoeve verbreding wegprofiel Reinier de Graafweg  15

7.1       Afbakening terreindeel 15

7.2       Intentieverklaring Reinier de Graaf Groep. 15

7.3       Verklaring gemeente Delft 15

7.4       Beoogde moment van leveren terreindeel ten behoeve van het
               wegprofiel Reinier de Graafweg
. 15

7.5       Procedure ter vaststelling van de verkoopprijs gronden behorende
               bij het terreindeel ten behoeve van het wegprofiel van de Reinier
               de Graafweg
. 15

7.6       Kosten. 15

7.7       Bodem.. 16

7.8       Vrijwaring. 16

8        Beschikbaarstelling terreindeel ten behoeve van de ecozone  17

8.1       Afbakening terreindeel 17

8.2       Beoogde eigendomstructuur 17

8.2.1     Eigendom Ecozone Reinier de Graaf Groep. 17

8.2.2     Toekomstig eigendom Ecozone gemeente Delft 17

8.2.3     Toekomstig eiegndom verbrede waterloop. 17

8.2.4     Groenstrook erfscheiding ontwikkeling Hippolytusterrein en
               parkeerterrein Reinier de Graaf Groep
. 17

8.3       Intentieverklaring Reinier de Graaf Groep. 17

8.4       Verklaring gemeente Delft 17

8.5       Beoogde moment van leveren terreindeel ten behoeve van de Ecozone. 18

8.6       Procedure ter vaststelling van de verkoopprijs gronden behorende
               bij het af te stoten terreindeel ten behoeve van de verbrede waterloop
. 18

8.7       Onderhoud en Beheer Ecozone en groenstrook. 18

8.8       Kosten. 18

8.9       Bodem.. 18

8.10      Vrijwaring. 18

9        Vergunningen  19

9.1       Publiekrechtelijke medewerking. 19

9.2       Planning vergunningenprocedures. 19

9.2.1     Interim parkeervoorzieningen. 19

9.2.2     Nieuwbouw Reinier de Graaf Groep Ziekenhuis. 19

9.2.3     Ingebruikname Nieuwbouw Ziekenhuis. 19

9.2.4     Sloop Bethelgebouw. 19

9.2.5     Sloop Hippolytusgebouw. 19

9.3       Planschade. 19

9.4       Aansprakelijkheid. 19

10      Over-all planning  21

10.1      Streefplanning uitvoering interimparkeervoorzieningen. 21

10.2      Streefplanning uitvoering nieuwbouw Algemeen Ziekenhuis Reinier
              de Graaf Groep Delft
21

10.3      Streefplanning sloop Bethelgebouw. 21

10.4      Streefplanning sloop Hippolytusgebouw. 21

10.5      Streefplanning overdracht af te stoten terreindelen ten behoeve van
              de ontwikkeling
. 21

10.6      Voorbehoud. 21

11      Tekortkomingen en verzuim   22

11.1      Wanprestatie. 22

11.2      Overmacht 22

11.3      Bijzondere omstandigheden. 22

11.4      Marktomstandigheden. 23

11.5      Eventuele strijd met wet- of regelgeving. 23

12      Slotbepalingen  24

12.1      Geldend recht 24

12.2      Geschillen. 24

12.3      Contractpositie. 24

12.4      Wijzigingen. 24

12.5      Geheimhouding. 24

12.6      Opzeggingsmogelijkheden. 24

13      Bijlagen  25

 

 


Ondergetekenden:

 

 

De gemeente Delft, zetelende aan de Martinus Nijhofflaan 2, Postbus 78, 2600 ME te Delft, in dezen vertegenwoordigd door de heer H.J. Grashoff in zijn hoedanigheid  van wethouder daartoe gemachtigd door de burgemeester, de heer G.A.A. Verkerk, handelend op basis van artikel 171 Gemeentewet en het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d. .20- 12..- 2005,

 

Hierna verder te noemen: “de gemeente Delft”,

 

en

 

De Stichting “stichting Reinier de Graaf Groep”, gevestigd te Delft, in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar directeur, de heer L. Touwen, in deze tevens handelende met instemming van de Stichting Diagnostisch Centrum SSDZ, gevestigd te Delft voor zoveel na te melden onroerende zaak kadastraal bekend gemeente Delft sectie R nr. 1737 bij na te melden ontwikkeling betrokken,

 

Hierna verder te noemen: “de Reinier de Graaf Groep”,

 

De gemeente Delft en de Reinier de Graaf Groep hierna gezamenlijk ook te noemen: “Partijen”.

 

Overwegende dat:

 

§         de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft op 1 maart 2005 een intentieovereenkomst hebben ondertekend met als doel het vastleggen van gemeenschappelijke intenties aangaande het voornemen van de Reinier de Graaf Groep tot het bouwen van een nieuw ziekenhuis op de plaats van het huidige centrale parkeerterrein ter vervanging van het huidige Bethel- en Hippolytusgebouw, en deze gebouwen te zijner tijd te amoveren en de dan vrijkomende terreinen her in te richten op een voor de ruimtelijke ordening verantwoorde wijze;

 

§         Partijen in de intentieovereenkomst uitgesproken hebben zo spoedig mogelijk te komen tot een oordeel over de haalbaarheid van een ruimtelijk plan met een sluitende grondexploitatie voor de ontwikkeling van de af te stoten terreindelen Bethel en Hippolytus;

 

§         Partijen, na het behalen van de doelstelling van de intentieovereenkomst door middel van het positief afronden van de haalbaarheidsstudie, wensen over te gaan tot de vorming van de samenwerkingsovereenkomst gebaseerd op het ontwikkelingsplan, waarin het programma, de organisatie, de projectrekening, de randvoorwaarden voor afstoting en verwerving van gronden en de taken en verantwoordelijkheden van de Partijen worden vastgelegd.

 

Zijn overeengekomen als volgt:

1               Algemeen

1.1          Looptijd

Deze samenwerkingsovereenkomst is gesloten voor de duur van het project van de (her)ontwikkeling van de huidige terreinen van de Reinier de Graaf Groep te Delft. Deze samenwerkingsovereenkomst treedt in werking met ingang van de dag van ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst.

 

2               Projectomschrijving

2.1          Gronden Reinier de Graaf Groep te Delft

De Reinier de Graaf Groep is eigenaar van de grond met opstallen aan de Reinier de Graafweg te Delft, kadastraal bekend gemeente Delft, sectie R nrs. 3908, groot 12 are; 5917, groot 5 ha, 79 are, 48 ca; 5918, groot 86 are, 48 ca; 5919, groot 4 ha, 51 are, 2 ca en genoemde Stichting diagnostisch Centrum SSDZ, eigenaar van de grond met opstallen van het perceel kadastraal bekend gemeente Delft, sectie R nummer 1737, groot  94 are, 41 ca. Deze samenwerkingsovereenkomst heeft betrekking op de hier genoemde gronden. De plankaart behorende bij het ontwikkelingsplan voor de hier genoemde gronden is bijgevoegd als bijlage 1 bij deze overeenkomst. Deze plankaart vormt mede de basis voor deze samenwerkingsovereenkomst.

 

2.2          Definities Reinier de Graaf Groepterrein met blijvende ziekenhuisfunctie

De Reinier de Graaf Groep is voornemens een nieuw ziekenhuis te bouwen op de plaats van het huidige centrale parkeerterrein ter vervanging van het huidige Bethel- en Hippolytus-gebouw. De Reinier de Graaf Groep zal de terreinen behorende bij haar nieuwe ziekenhuis, te weten de locatie van de nieuwbouw met het bijbehorende milieuplein, het “SSDZ-gebouw” met het bijbehorend terrein, de “Gravin” met bijbehorend terrein, de uitbreidingsmogelijkheid aan de westzijde ten behoeve van het nieuwe ziekenhuis waarop vooralsnog maaiveldparkeerplaatsen ten behoeve van de medewerkers zijn gepland en het toegangsplein aan de oostzijde van het nieuw te bouwen ziekenhuis, in eigendom behouden. Daar waar gesproken wordt over “de ontwikkeling” of de “af te stoten terreindelen”, vallen de hier voorgenoemde terreindelen met de daarop geplande of aanwezige bebouwing daar uitdrukkelijk niet onder.

 

2.3          Definities door Reinier de Graaf Groep af te stoten terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling.

2.3.1     Bethelterrein: het deel van het terrein aan de oostzijde van het nieuwe ziekenhuis, begrensd aan de westzijde door het terrein dat in eigendom en gebruik blijft van de Reinier de Graaf Groep, aan de oostzijde begrensd door de bestaande kavelgrens, aan de noordzijde door de Reinier de Graafweg en aan de zuidzijde door de toekomstige ecozone, conform de plankaart zoals bijgevoegd als Bijlage 1

 

2.3.2     Hippolytusterrein: het deel van het terrein aan de westzijde van het nieuwe ziekenhuis, begrensd aan de oostzijde door het terrein dat in eigendom en gebruik blijft van de Reinier de Graaf Groep, aan de westzijde door de bestaande kavelgrens, aan de noordzijde door de Reinier de Graafweg en aan de zuidzijde door de toekomstige ecozone, conform de plankaart zoals bijgevoegd als Bijlage 1.


2.4          Overige delen Reinier de Graaf Groepterrein

2.4.1     Reinier de Graafweg: Het profiel van de Reinier de Graafweg is in het ontwikkelingsplan verbreed tot gemiddeld circa 30 meter, waarbij het wegprofiel ter hoogte van het terrein met blijvende ziekenhuisfunctie maximaal 30 meter zal bedragen, te meten tussen de voorzijde van de woningen aan de noordzijde van de Reinier de Graafweg en de bebouwingsgrens op het terrein van de Reinier de Graaf Groep. Ten behoeve van de realisatie van het genoemde wegprofiel wenst de gemeente Delft te zijner tijd een strook grond te verwerven van de Reinier de Graaf Groep met een breedte van circa 15 meter over de gehele lengte van de noordzijde van het Reinier de Graaf Groepterrein. De wijze van verwerving van deze gronden door de gemeente Delft vormt deel van deze samenwerkingsovereenkomst.

 

2.4.2     Ecozone: Ten behoeve van de realisatie van de groenstructuur in de gemeente Delft, zoals vastgelegd in het ecologieplan Delft 2004-2015, wenst de gemeente Delft een ecozone op te nemen in de planvorming. Deze ecozone kent een gemiddelde breedte van circa 20 meter, grenzend aan de waterloop aan de zuidzijde van het Reinier de Graaf Groepterrein. Het deel van de ecozone dat direct grenst aan de terreinen die in eigendom en gebruik blijven van de Reinier de Graaf Groep, zal in eigendom blijven van de Reinier de Graafgroep, met uitzondering van de eventueel te verbreden waterloop. De delen van de ecozone direct ten zuiden van de af te stoten terreindelen voor de ontwikkeling, zullen gelijktijdig worden afgestoten met de afstoting ten behoeve van de ontwikkeling, en zullen na inrichting worden verworven door de gemeente Delft. De wijze van afstoting en verwerving van deze gronden en het beheer daarvan, vormen deel van deze samenwerkingsovereenkomst.

3               Programma

3.1          Globaal Programma Reinier de Graaf Groep Ziekenhuis

De Reinier de Graaf Groep is voornemens om op het huidige parkeerterrein, tussen het Bethel- en Hippolytusgebouw haar nieuwbouw te realiseren, onder afstoting, dan wel sloop van het oude Bethel- en Hippoytusgebouw. Na deze nieuwbouw zal het ziekenhuis met haar terreinen bestaan uit het algemeen ziekenhuis, met een geplande omvang van circa 59.000 m2, bestaande uit de 9 bouwdelen, de zogenaamde “korrels” met een centrale verbindende overdekte buitenruimte. Het ziekenhuis kent een bouwhoogte aan de noordzijde van vijf lagen plus een deel zes lagen ten behoeve van installatietechniek en een bouwhoogte aan de zuidzijde van vijf lagen plus een uitbreidingmogelijkheid tot een zesde laag. Behorende bij het nieuwe ziekenhuis zal een milieuplein worden gebouwd met een geplande oppervlakte van circa 1200 m2 en overige terreinvoorzieningen, waaronder een parkeerterrein aan de westzijde op maaiveld ten behoeve van de medewerkers van de Reinier de Graaf Groep met een geplande omvang van circa 500 parkeerplaatsen, zoals is aangegeven in de plankaart van bijlage 1. De bestaande gebouwen, het “SSDZ” (laboratoria) en de “Gravin” (GGZ) blijven gehandhaafd.

 

In een latere fase kan het genoemde parkeerterrein aan de westzijde van het nieuw te bouwen ziekenhuis worden gebruikt als uitbreidings-, dan wel vervangingsruimte van het ziekenhuis. Het parkeerterrein kan daartoe ruimte geven voor de bouw van 4 (extra) bouwdelen, elk gelijk van omvang in vergelijking met de huidige 9 geplande bouwdelen (“korrels”). Deze eventuele toekomstige uitbreiding, of vervanging, vormt geen deel van het ontwikkelingsplan behorende bij deze samenwerkingsovereenkomst.

 

3.2          Programma af te stoten terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling

Het programma op basis waarvan de plankaart uit bijlage 1, deel van het ontwikkelingsplan, is vormgegeven aangaande de af te stoten terreindelen, het Bethelterrein en het Hippolytusterrein tezamen, waarbij ten behoeve van de taxatie(s) uit artikel 6 een nadere invulling kan worden vastgesteld, passend bij de hier gegeven programmagrenzen, omvatten:

3.2.1     Woningprogramma:

 

§         Omvang woningprogramma:                  circa 300 – 330 woningen

§         Bandbreedten woningdifferentiatie:         10% – 15% goedkope sector (koop en/of huur)

65% – 75% middeldure sector

15% – 20% dure sector

Definities woningdifferentiatie, op basis van prijspeil januari 2005:

§            Goedkope sector:                               tot € 156.000,- v.o.n.

§            Middeldure sector:                     tot € 240.000,- v.o.n.

§            Dure sector:                                       vanaf € 240.000,- v.o.n.

De Ontwikkelaar is vrij om het totaal aantal te ontwikkelen woningen aan te passen naar eigen inzicht binnen de bovengrens van 110% van het hier vastgestelde woningprogramma. De Ontwikkelaar dient daarbij aan te tonen dat de ruimtelijke kwaliteit, zoals vastgelegd in het ontwikkelingsplan, waarvan de plankaart als bijlage 1 bij deze overeenkomst is bijgevoegd, wordt geëvenaard, danwel wordt overtroffen.

3.2.2     Programma overige functies:

§         Omvang maatschappelijke voorzieningen        200 – 500 m2 BVO, te realiseren op het

Bethelterrein.

§           Omvang commerciële voorzieningen    2000 – 3000 m2 BVO, te realiseren op het

Bethelterrein.

§         Kinderdagverblijf                                           Als onderdeel van de commerciële

voorzieningen, ter vervanging van het

huidige kinderdagverblijf op het ziekenhuis-

terrein.

De Ontwikkelaar is vrij om de totaal te ontwikkelen omvang van de overige functies aan te passen naar eigen inzicht binnen de bovengrens van 110% van het hier vastgestelde programma. De Ontwikkelaar dient daarbij aan te tonen dat de ruimtelijke kwaliteit, zoals vastgelegd in het ontwikkelingsplan, waarvan de plankaart als bijlage 1 bij deze overeenkomst is bijgevoegd, wordt geëvenaard, danwel wordt overtroffen.

3.2.3     Parkeerprogramma:

Het totale parkeerprogramma is opgebouwd vanuit de volgende programma-eisen:

§         Parkeerplaatsen Reinier de Graaf Groep totaal:                      1.100

Deel daarvan bestemd voor medewerkers:                                      750

Deel daarvan bestemd voor bezoekers:                                          350

§           Parkeerplaatsen woningen, gebaseerd op 300 woningen:                510

Deel daarvan bestemd voor bewoners:                                            420

Deel daarvan bestemd voor bezoekers van de woningen:                  90

§           Parkeerplaatsen overige functies:                                        85

 

Een deel van het parkeerprogramma bestemd voor medewerkers van de Reinier de Graaf Groep zal gerealiseerd worden op het terrein dat in eigendom blijft van de Reinier de Graaf Groep aan de westzijde van het nieuw te realiseren ziekenhuis. Dit deel, groot circa 500 parkeerplaatsen, dient in mindering gebracht te worden op het hier genoemde totale parkeerprogramma, om te komen tot het parkeerprogramma behorende bij de af te stoten terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling. Indien er sprake zal zijn van een uitbreiding van de zorgfunctie op het terrein dat in eigendom en gebruik blijft van de Reinier de Graaf Groep, onder meer doch niet uitsluitend inhoudende dat er meer personeel in dienst komt, danwel dat andere ondernemingen met instemming van de Reinier de Graaf Groep zich op haar terrein vestigen, dan zal het bovengenoemde parkeerprogramma, indien de situatie daartoe aanleiding geeft, conform de Gemeentelijke Nota Parkeren en Stallen, d.d. 9 juli 2003, evenredig worden aangepast, in dier voege dat de parkeergelegenheid alsdan op eigen terrein zal worden verzorgd.

 

Indien het aantal woningen wordt uitgebreid, dient rekening gehouden te worden met 1,7 parkeerplaatsen per woning, waarvan 1,4 ten behoeve van de bewoners en 0,3 ten behoeve van bezoekers van deze woningen.

 

De locatievereisten aan het parkeren zijn:

§         Parkeerplaatsen medewerkers Reinier de Graaf Groep worden aan de westzijde van het nieuwe ziekenhuis gerealiseerd.

§         Parkeerplaatsen bezoekers Reinier de Graaf Groep worden aan de oostzijde van het nieuwe ziekenhuis gerealiseerd als deel van de daar uit te voeren ontwikkeling.

§         De parkeerplaatsen ten behoeve van de woningen dienen evenredig aan het aantal woningen, eventueel gedifferentieerd naar sector, toebedeeld te worden op het Bethel- en Hippolytusterrein. De hier bedoelde parkeerplaatsen kunnen (deels) gekoppeld worden aan de woningen. Bij verkoop van de woningen, waaraan een parkeerplaats is gekoppeld, dient alsdan middels een kettingbeding de parkeerplaats inbegrepen te zijn.

§         De parkeerplaatsen ten behoeve van de overige functies dienen nabijgelegen te zijn aan de voorzieningen behorende bij het programma van de overige functies.

3.2.4     Waterprogramma:

In het ruimtelijk plan wordt rekening gehouden met de wettelijk verplichte watertoets, waaraan nieuwbouwplannen moeten voldoen, nl. 325 m3 per hectare, hetgeen overeenkomt met minimaal 3,9% van de terreinoppervlakte. Een deel van dit wateroppervlak wordt mogelijk gerealiseerd door verbreding van de bestaande waterloop; het andere deel vormt een onderdeel van de ontwikkeling van de af te stoten terreindelen, conform de in bijlage 1 bijgevoegde plankaart.

3.3          Programma ecozone

De geplande ecozone aan de zuidzijde van het huidige Reinier de Graaf Groepterrein, zal een gemiddelde breedte kennen van 20 meter vanaf de huidige waterloop. De huidige waterloop zal mogelijk worden verbreed in het kader van het waterprogramma. In de realisatie van het nieuwe ziekenhuis, alsmede in de ontwikkeling van de af te stoten terreindelen, zal zoveel als mogelijk het huidige waardevolle groen worden gehandhaafd.

3.4          Programma wegprofiel

In het ontwikkelingsplan wordt rekening gehouden met een verbreding van het huidige wegprofiel van de Reinier de Graafweg tot 30 meter, te rekenen vanaf de bebouwing aan de Reinier de Graafweg aan de noordzijde. Het wegprofiel zal ten minste bevatten:

 

§         Per richting een enkele rijbaan voor gemotoriseerd verkeer

§         Fietsstrook aan de noordzijde als deel van de rijbaan

§         Twee-richtingen fietspand aan de zuidzijde

§         Twee-richtingen HOV-baan, tevens rijbaan voor aan- en afrijdend ambulanceverkeer aan de zijde van het ziekenhuis

§         Voetpaden aan de noord- en zuidzijde als begrenzing van het totale wegprofiel

§         Tevens wordt voorzien in een centrale groenstrook ter scheiding van de hoofdrijbanen.

3.5          Ontsluiting terrein

In het ontwikkelingsplan wordt rekening gehouden met de volgende ontsluitingen van het totale terrein:

 

§         Ontsluiting aan de Reinier de Graafweg ten oosten van het nieuwe ziekenhuis. Deze verbinding ontsluit het toekomstige woongebied op het Bethelterrein, alsmede de daarop te ontwikkelen parkeervoorzieningen. Tevens wordt deze ontsluiting benut t.b.v. het “kiss-and-ride” verkeer aan de hoofdingang van het ziekenhuis aan het nieuw te ontwikkelen plein.

§         Ontsluiting aan de Reinier de Graafweg ter hoogte van het parkeerterrein ten behoeve van de medewerkers van de Reinier de Graaf Groep. Tevens wordt deze ontsluiting benut t.b.v. het “kiss-and-ride” verkeer aan de westelijke ingang van het ziekenhuis.

§         Ontsluiting aan de Jan Thomeelaan ten behoeve van het op het Hippolytusterrein te ontwikkelen woongebied, alsmede de daarop te ontwikkelen parkeervoorzieningen.

§         Ontsluiting aan de Brahmslaan, ter hoogte van de bestaande bussluis, ten behoeve van het servicenet (OV) en gereguleerde bevoorrading van het milieuplein en het ziekenhuis. Ten behoeve van de bevoorrading van het milieuplein en het ziekenhuis zal deze ontsluiting gereguleerd toegankelijk zijn, uitsluitend voor aan de Reinier de Graaf Groep bedienend verkeer, middels een beweegbare wegversperring. Tevens wordt bepaald dat de door de Reinier de Graaf Groep ingezette voertuigen, die gebruik zullen maken van de ontsluiting aan de Brahmslaan, een maximale lengte zullen kennen van 12 meter.

§         Ontsluiting aan de Reinier de Graafweg ten behoeve van de Spoed Eisende Hulp en de Huisartsenpost, ter hoogte van deze voorzieningen.

 

3.6          Ontwikkelingsplan oktober 2005

Deze samenwerkingsovereenkomst, alsmede de plankaart van bijlage 1, zijn gebaseerd op het Ontwikkelingsplan, zoals dat 20- 12.-2005 door het College van B&W van de gemeente Delft is vastgesteld en door de Gemeenteraad is goedgekeurd in de vergadering van 26- 01..-2006.

 

Het hier genoemde ontwikkelingsplan vormt het ruimtelijk-planologische kader voor de bouwvergunningverlening met betrekking tot de bouwplannen die op het terrein, zoals omschreven in artikel 2 lid 1, worden ontwikkeld.

3.7          Energiedoelstellingen

3.7.1     Warmtelevering

De Reinier de Graaf Groep is bereid om industriële warmtelevering als optie te onderzoeken ten behoeve de energielevering van de nieuwbouw van haar Algemeen Ziekenhuis. Voor de verdere uitwerking van industriële warmtelevering spreken de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft de intentie uit, een nadere separate “Intentieovereenkomst Warmtelevering” op te stellen.

3.7.2     Subsidiemogelijkheden

Voor het realiseren van de energiedoelstellingen van de Reinier de Graaf Groep, kan zij een aanvraag indienen bij de gemeente Delft ter subsidiëring van eventuele meerinvesteringen danwel onrendabele top, te financieren uit de gemeentelijke Reserve Energiebesparende Maatregelen (REM). Zomogelijk kan de Reinier de Graaf Groep daarnaast gebruik maken van overige provinciale, nationale of Europese subsidiemogelijkheden.

3.7.3     Duurzaam Bouwen

De Reinier de Graaf Groep streeft er naar om in haar nieuwbouwproject zoveel als mogelijk aan te sluiten bij het gemeentelijk beleid, zoals dat is weergegeven in haar Klimaatplan, waar dat betrekking heeft op energiepresteren en energiemaatregelen.

4               Organisatie van partijen

4.1          Reinier de Graaf Groep

De Reinier de Graaf Groep treedt inzake deze samenwerkingsovereenkomst op als eigenaar van het terrein. In die hoedanigheid is zij tevens opdrachtgever voor de realisatie van de gebouwen en terreinen die in eigendom en gebruik zullen blijven van de Reinier de Graaf Groep. De Reinier de Graaf Groep treedt op als verkopende partij van de gronden inzake de af te stoten terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling, een deel van de geplande ecozone en dat deel van het terrein benodigd voor de realisatie van het gewenste wegprofiel van de Reinier de Graafweg.

4.2          Gemeente Delft

De gemeente Delft treedt inzake deze samenwerkingsovereenkomst op als beleidsmaker inzake ruimtelijke ordening en vergunningverlener. Daarnaast treedt de gemeente Delft op als beoogd koper van het deel van het Reinier de Graafterrein aan de noordzijde, benodigd ten behoeve van de realisatie van het gewenste wegprofiel van de Reinier de Graafweg en als beoogd koper van het deel van het Reinier de Graafterrein aan de zuidzijde dat door de Ontwikkelaar zal dienen te worden ingericht als ecozone, alsmede als wegbeheerder en beheerder van de uiteindelijk in haar bezit zijnde groenvoorzieningen.

4.3          Ontwikkelaar

De ontwikkeling van de af te stoten terreindelen, gedefinieerd als het Bethelterrein en het Hippolytusterrein, alsmede de inrichting van een deel van de ecozone, zal uitgevoerd dienen te worden door een nader te selecteren partij. Deze nader te selecteren partij wordt in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst de Ontwikkelaar genoemd. De selectie van deze partij zal geschieden conform de procedure zoals omschreven in artikel 6 “Tender”. De Ontwikkelaar zal na selectie en contractering de door de Reinier de Graaf Groep af te stoten terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling van het Bethelterrein en het Hippolytusterrein, na goedkeuring daartoe door het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen, verwerven en mogen ontwikkelen voor eigen risico en rekening binnen de ruimtelijke kaders van het ontwikkelingsplan.

 

5               Projectrekening

5.1          Definiëring deel van de ontwikkeling betrekking hebbend op de projectrekening

De projectrekening zoals hier benoemd, sluit het deel van het ontwikkelingsplan uit dat betrekking heeft op het terreindeel dat in eigendom en gebruik blijft van de Reinier de Graaf Groep.

 

De projectrekening heeft betrekking op de gedachte wijze van dekking van de planontwikkeling, op de af te stoten terreindelen. De financiële analyse is ter onderbouwing als bijlage 2 bijgevoegd bij deze samenwerkingsovereenkomst (Financiële analyse herontwikkeling d.d. 9 mei 2005, BBN met bijbehorende eindnotitie d.d. 4 augustus 2005 BBN).

5.2          Beoogde projectfinanciering

De projectfinanciering van de ontwikkeling van de af te stoten terreindelen kent de volgende lasten:

 

1.       Kosten grondverwerving, middels koop of pacht van het Bethelterrein en het Hippolytusterrein door de Ontwikkelaar.

2.       Kosten integrale realisatie bouwplannen door de Ontwikkelaar, inclusief grondkosten, eventuele bodemsanering en kosten voor infrastructurele werken op het Bethelterrein en het Hippolytusterrein, niets uitgesloten, op basis van het ontwikkelingsplan, waarvan de plankaart is opgenomen in bijlage 1.

 

De projectfinanciering van de ontwikkeling van de af te stoten terreindelen kent de volgende opbrengsten ten gunste van de Ontwikkelaar:

 

1.       Opbrengsten verkoop of huur van de te ontwikkelen woningen op het Bethelterrein en het Hippolytusterrein.

2.       Opbrengsten uit verkoop of huur van de te ontwikkelen maatschappelijke en commerciële functies.

3.       Opbrengsten uit parkeervoorzieningen. De parkeertarieven ten behoeve van dat deel dat bestemd is voor bezoekers van de Reinier de Graaf Groep zijn gemaximeerd op € 1,50 per uur, inclusief BTW op prijspeil januari 2010, jaarlijks maximaal te verhogen met de algemene index ter compensatie van de inflatie doch maximaal 2,5%. De parkeertarieven van dat deel dat bestemd is voor de medewerkers van de Reinier de Graaf Groep is gemaximeerd op € 200,- per jaar per parkeerplaats, inclusief BTW op prijspeil januari 2010, jaarlijks maximaal te verhogen met de algemene index ter compensatie van de inflatie doch maximaal 2,5%. De parkeerplaatsen ten behoeve van de woningen en overige voorzieningen kunnen deels verkocht worden als onlosmakelijk deel van de woningen, deels tegen in Delft marktconforme parkeertarieven worden geëxploiteerd.

 

De financiële analyse, zoals bijgevoegd in bijlage 2, toont een verwachte sluitende, danwel een positieve grondexploitatie.

5.3          Risico-afbakening partijen

5.3.1     Reinier de Graaf Groep:

Genoemde plannen mogen niet leiden tot een financieel risico voor de Reinier de Graaf Groep als gevolg van de ontwikkeling van de af te stoten terreinen en de ontwikkeling, danwel exploitatie van parkeervoorzieningen van het gehele plangebied. De Reinier de Graaf Groep zal niet gehouden kunnen worden aan het nemen van enig risico in deze, noch gedwongen kunnen worden zich in de rol te begeven van de Ontwikkelaar. De Reinier de Graaf Groep treedt in het kader van deze overeenkomst slechts op als verkopende partij van de gronden behorende bij het Bethelterrein en het Hippolytusterrein ten behoeve van de ontwikkeling. Voorts is de Reinier de Graaf Groep verplicht tot het verkrijgen van toestemming van het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen bij de afstoting of herbestemming van de hier bedoelde terreinen. De onthouding van deze toestemming door het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen mag nooit leiden tot enig aanspraak door de gemeente Delft op de Reinier de Graaf Groep inzake de ontwikkeling van de af te stoten terreindelen.

5.3.2     Gemeente Delft:

De ontwikkeling van de door de Reinier de Graaf Groep af te stoten terreindelen mag niet leiden tot financiële risico’s voor de gemeente Delft. Tenslotte mag de ontwikkeling niet in strijd zijn met bestaande wet- en regelgeving noch met bestaand gemeentelijk beleid. De gemeente Delft zal optreden als beoogd koper van dat deel van het Reinier de Graaf Groepterrein aan de noordzijde ten behoeve van de realisering van het gewenste wegprofiel van de Reinier de Graafweg, conform de procedure daartoe uit artikel 7 en van dat deel van de ecozone dat voor koop door de gemeente Delft in aanmerking komt, conform het bepaalde in artikel 8.

5.3.3     Ontwikkelaar:

De middels de tenderprocedure te selecteren ontwikkelaar, zal voor eigen rekening en risico de af te stoten terreindelen mogen ontwikkelen, binnen de ruimtelijke kaders van het ontwikkelingsplan. Daarnaast is de ontwikkelaar verplicht tot het (her)inrichten van dat deel van de ecozone, dat niet in eigendom blijft van de Reinier de Graaf Groep. De ontwikkelaar is verantwoordelijk voor de aanvraag van de voor de ontwikkeling benodigde vergunningen, vrijstellingen en/of ontheffingen.

 

De behandeling van de aanvragen geschieden conform de vigerende wet- en regelgeving. Het geselecteerd zijn impliceert geenszins dat de betreffende vergunningen / vrijstellingen / ontheffingen per definitie zullen worden verleend. Hiertoe dient de bestuursrechtelijke procedure te worden doorlopen. De gemeente Delft zal haar medewerking niet onthouden op basis van onredelijke gronden, elk bestuursorgaan voor zover het de eigen taken en bevoegdheden betreft.

 

De Reinier de Graaf Groep is ervoor verantwoordelijk dat de afspraken zoals gemaakt in deze samenwerkingsovereenkomst te zijner tijd privaatrechtelijk geborgd worden middels de tenderdocumenten en een evt. daaruit voortvloeiende overeenkomst, zoals bedoeld in artikel 6.

6               Tender

6.1          Tenderprocedure

De Reinier de Graaf Groep verplicht zich door ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst tot de uitvoering van een tender ter selectie en contractering van de Ontwikkelaar, die na verwerving van de gronden behorende bij de ontwikkeling, zoals gedefinieerd in artikel 2 lid 3, voor eigen rekening en risico de af te stoten terreinen mag ontwikkelen. Deze verplichting is strikt gekoppeld aan de hier omschreven tenderprocedure en het moment van tenderen conform artikel 6 lid 2. De tender zal plaatsvinden onder regie van en verantwoordelijkheid van de Reinier de Graaf Groep.

 

De hier bedoelde tender zal dienen te voldoen aan de eisen van transparantie, om te komen tot een voldoende marktwerking ter optimalisering van het tenderresultaat, één en ander ter beoordeling van de Reinier de Graaf Groep en het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen.

 

Voorafgaand aan de uitvoering van de tender zullen er in opdracht van de Reinier de Graaf Groep 2 onafhankelijke taxaties plaatsvinden op het te verwachten tenderresultaat. De resultaten van deze taxaties dienen mede ter beoordeling van de marktconformiteit van het uiteindelijke tenderresultaat, één en ander ter beoordeling van het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen.

 

De tenderprocedure kent de volgende deelstappen:

1.       Uitvoering 2 onafhankelijke taxaties in opdracht van de Reinier de Graaf Groep.

2.       Opstellen tenderdocumenten door de Reinier de Graaf Groep.

3.       Goedkeuring tenderdocumenten door het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen.

4.       Openbare aankondiging van de tenderprocedure door de Reinier de Graaf Groep.

5.       Voorselectie van aangemelde mogelijke ontwikkelaars op basis van kwaliteitseisen door de Reinier de Graaf Groep, onder toezicht van het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen.

6.       Inschrijving door gepréselecteerde mogelijke ontwikkelaars.

7.       Beoordeling inschrijvingsresultaten door de Reinier de Graaf Groep.

8.       Beoordeling inschrijvingsresultaten door het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen.

9.       Na goedkeuring tenderresultaten gunning aan de Ontwikkelaar.

10.   Overdracht af te stoten terreindelen.

 

De Reinier de Graaf Groep is gerechtigd om in overleg met de gemeente Delft de tenderprocedure aan te passen, als dat dienstig is voor het welslagen van de hier bedoelde tender.

6.2          Moment van tenderen

Het moment van tenderen wordt gekoppeld aan procedure stap 4: Openbare aankondiging. De openbare aankondiging zal niet eerder kunnen plaatsvinden dan 12 maanden na de start van de bovenbouw van de nieuwbouw van het algemeen ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep, waartoe zij toestemming heeft verkregen van de minister van VWS d.d. 12 maart 2001. De openbare aankondiging zal niet later plaatsvinden dan uiterlijk 6 maanden voorafgaand aan het moment van de oplevering van de hier bedoelde nieuwbouw van het algemeen ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep.

De overdracht van de af te stoten terreindelen, stap 10 van de tenderprocedure, zal niet eerder plaatsvinden dan ná ingebruikname van de nieuwbouw van het algemeen ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep, waartoe zij toestemming heeft verkregen van de minister van VWS d.d. 12 maart 2001, doch niet later dan 12 maanden na sloop van het Bethelgebouw, op voorwaarde dat de eerst gehouden tender succesvol zal verlopen.

 

De Reinier de Graaf Groep is gerechtigd om in overleg met de gemeente Delft de tenderprocedure aan te passen, als dat dienstig is voor het welslagen van de hier bedoelde tender.

6.3          Beoordeling inschrijvingsresultaten tender

De beoordeling van de resultaten van de inschrijvingen op de tender vinden primair plaats door de Reinier de Graaf Groep onder toezicht van het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen, waarbij …. (toegevoegde tekst nog ter discussie met het CSZ)

 

De inschrijving van de economisch meest gerede partij, die partij waarvan de Reinier de Graaf Groep voornemens is te gunnen, wordt voorgelegd ter beoordeling aan het College Saneringen Ziekenhuisvoorzieningen. Het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen zal de inschrijving onder meer toetsen op marktconformiteit. Indien het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen akkoord gaat met het voornemen van de Reinier de Graaf Groep tot gunning van de gronden aan de meest gerede partij, zal de Reinier de Graaf Groep overgaan tot de daadwerkelijke gunning, met in acht neming van de planning tot overdracht van de af te stoten terreindelen conform artikel 6 lid 2.

 

Indien de inschrijving leidt tot onvoldoende inschrijvers of een onvoldoende resultaat, dit ter beoordeling van het College Saneringen Ziekenhuisvoorzieningen, wordt de tender geacht te zijn mislukt. In het geval van mislukken van de tender verplicht de Reinier de Graaf zich er toe om de tender te herhalen, uiterlijk 3 jaren na mislukken van de voorgaande tender. Deze herhaling van de tender zal gebeuren onder gelijke procedure als de eerste tender. Indien de herhaling van de tender wederom mislukt, zullen de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft in onderling overleg de randvoorwaarden van het ontwikkelingsplan dienen bij te stellen, zodanig dat dit uiteindelijk zal kunnen leiden tot een succesvolle tender met gunning tot gevolg. De herhaling van tenders, na de tweede tender onder bijstelling van de randvoorwaarden uit het ontwikkelingsplan, zal zolang plaatsvinden tot dat een tender succesvol wordt afgerond, of tot op het moment dat de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft overeenstemming bereiken aangaande het definitief niet meer tenderen van de hier bedoelde terreindelen.

 

Indien de eerste tender mislukt, verplicht de Reinier de Graaf zich er toe om de ecozone vrij te maken van eventuele interimparkeervoorzieningen, op een zodanige wijze dat de gemeente Delft zou kunnen overgaan tot de inrichting van de ecozone aan de zuidzijde van het Reinier de Graaf Groepterrein, zoals bedoeld in het ontwikkelingsplan. In dat geval is de Reinier de Graaf Groep gerechtigd om een parkeerterrein aan te leggen op maaiveld op het Bethel- en/of Hippolytusterrein, voor het moment tussen het mislukken van de eerste tender en het succesvol tenderen middels één der navolgende tenderprocedures. In het geval dat de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft overeenstemming bereiken over het definitief niet meer tenderen van de terreindelen, zal de Reinier de Graaf Groep een verzoek tot vrijstelling conform de Wet ruimtelijke ordening art. 19, lid 1 procedure bij de gemeente Delft indienen, teneinde haar parkeervoorziening op het maaiveld te kunnen handhaven. Het college van Burgemeester en Wethouders spant zich alsdan in om de medewerking aan deze vrijstelling te verlenen.

6.4          Vereisten aan Tenderdocumenten

De tenderdocumenten ten behoeve van de hier beschreven tenderprocedure zullen de bepalingen uit deze overeenkomst, betrekking hebbende op de verplichtingen van de Ontwikkelaar jegens Partijen, alsmede de ruimtelijke vereisten uit het programma, volgens artikel 3, doen opleggen aan de Ontwikkelaar.

6.5          Voorbehoud

De hier beschreven tenderprocedure, alsmede de tender zelf, vallen onder de goedkeuring van de minister van VWS, en namens deze het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen. Indien het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen, dan wel het ministerie van VWS, of een in de toekomst door het ministerie aan te wijzen daartoe gerechtigde derde partij, haar goedkeuring op de tenderprocedure onthoudt, zullen de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft de tenderprocedure zodanig aanpassen, dat deze wel de goedkeuring van genoemde partijen zal ontvangen. Indien het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen, dan wel het ministerie van VWS, of een in de toekomst door het ministerie aan te wijzen daartoe gerechtigde derde partij, haar goedkeuring op de inschrijvingsresultaten op de tender onthoudt, wordt de tender geacht te zijn mislukt. Zowel de Reinier de Graaf Groep als de gemeente Delft, verplichten zich om zich tot het uiterste in te spannen om de tender te doen slagen.

7               Levering terreindeel ten behoeve verbreding wegprofiel Reinier de Graafweg

7.1          Afbakening terreindeel

Artikel 7 beschrijft de onderling overeengekomen regeling van de levering van het terreindeel, zoals omschreven in artikel 2 lid 4 sub 1, door de Reinier de Graaf Groep aan de gemeente Delft, tegen een nader vast te stellen prijsniveau.

7.2          Intentieverklaring Reinier de Graaf Groep

Bij de uit de planvorming voortvloeiende aanpassing van de kavelgrenzen, ter realisatie van het gewenste wegprofiel van de Reinier de Graafweg, zal de Reinier de Graaf Groep hieraan in redelijkheid haar medewerking verlenen, met dien verstande dat de bestaande eigendoms-  dan wel erfpachtposities worden geëerbiedigd. De invulling van het wegprofiel en de ligging van de weg worden, voor zover wettelijk mogelijk, tussen de gemeente Delft en de Reinier de Graaf Groep in gezamenlijk overleg overeengekomen, waarbij in acht genomen dat de eindverantwoordelijkheid voor de inrichting van de openbare ruimte uiteindelijk bij de gemeente ligt. In deze intentie is de Reinier de Graaf Groep afhankelijk van de goedkeuring op de afstoting van het hier bedoelde terreindeel, door het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen.

7.3          Verklaring gemeente Delft

De gemeente Delft verplicht zich tot afname van de grond, behorende bij het terreindeel zoals omschreven in artikel 2 lid 4 sub 1, indien de Reinier de Graaf Groep kan overgaan tot de levering daarvan conform de in dit artikel opgenomen randvoorwaarden en tegen de prijs die vastgesteld wordt middels de in dit artikel vastgestelde procedure.

7.4          Beoogde moment van leveren terreindeel ten behoeve van het wegprofiel Reinier de Graafweg

De levering van het terreindeel, zoals omschreven in artikel 2 lid 4 sub 1, zal ten vroegste kunnen plaatsvinden direct ná oplevering van de nieuwbouw van het algemeen ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep, zoals omschreven in artikel 3 lid 1. Daarnaast wordt bepaald dat de levering van het terreindeel zal plaatsvinden ten vroegste op dat moment dat er een voldoende reëel perspectief zal bestaan omtrent het daadwerkelijk realiseren van het gewenste, verbrede, wegprofiel. Hieromtrent zal de gemeente Delft de Reinier de Graaf Groep tijdig informeren, zodat de Reinier de Graaf Groep zal kunnen overgaan tot het voorbereiden van de afstoting van het hier bedoelde terreindeel, conform de in dit artikel bepaalde procedure en randvoorwaarden.

7.5          Procedure ter vaststelling van de verkoopprijs gronden behorende bij het terreindeel ten behoeve van het wegprofiel van de Reinier de Graafweg

De Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft zullen in eerste instantie in goed onderling overleg trachten een verkoopprijs vast te stellen van de gronden behorende bij het terreindeel zoals omschreven in artikel 2, lid 4 sub 1. De overeengekomen verkoopprijs zal enerzijds door de Reinier de Graaf Groep ter goedkeuring worden voorgelegd aan het College Sanering Ziekenhuis-voorzieningen en anderzijds door de gemeente Delft worden voorgelegd ter bestuurlijke goedkeuring aan de daartoe bevoegde instanties van de gemeente Delft. Elk van de partijen is zelf verantwoordelijk voor de eigen bestuurlijke afhandeling en vrijwaart de tegenpartij van eventuele onvolkomenheden in deze. Na wederzijdse bevestiging van de hier omschreven goedkeuringen, wordt de prijs geacht te zijn vastgesteld.

 

Indien de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft in onderling overleg niet tot overeenstemming komen inzake de verkoopprijs van de hier bedoelde gronden, danwel indien de in onderling overleg vastgestelde verkoopprijs niet zal worden goedgekeurd door het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen, zal de gemeente Delft kunnen overgaan tot het voeren van een onteigeningsprocedure tegen de Reinier de Graaf Groep, om zodoende de verwerving van de gronden, behorende bij het terreindeel zoals omschreven in artikel 2 lid 4 sub 1, tegen een dan door de rechtbank vastgestelde prijs, te kunnen bewerkstelligen.

7.6          Kosten

De kosten voortvloeiend uit een eventuele onteigeningsprocedure, zoals genoemd in artikel 7.5, zullen geheel door de kopende partij, in deze de gemeente Delft, gedragen worden.

 

De eventuele notariële kosten, kadastrale kosten en de overdrachtsbelasting die gepaard gaan met de overdracht van het eigendom van de gronden, zullen door de koper gedragen worden en vormen geen deel van de verkoopprijs van de gronden, zoals vast te stellen conform de procedure van artikel 7 lid 5. Een eventuele verrekening van de onroerendzaakbelasting (OZB) zal niet plaatsvinden.

7.7          Bodem

De levering van het terreindeel, ten behoeve van de verbreding van het wegprofiel van de Reinier de Graafweg, zoals omschreven in dit artikel, zal niet eerder kunnen plaatsvinden dan na dat de Reinier de Graaf Groep een schoongrond-verklaring, in de zin van voor de functie geschikt, aan de gemeente Delft heeft overlegd.

7.8          Vrijwaring

Indien de levering van de gronden, behorende bij het terreindeel zoals omschreven in artikel 2 lid 4 sub 1, heeft plaatsgevonden, vrijwaren partijen elkaar van eventuele verdere aanspraken op geleden schade of andere kosten, betrekking hebbende op het dan geleverde terreindeel.

8               Beschikbaarstelling terreindeel ten behoeve van de ecozone

8.1          Afbakening terreindeel

Artikel 8 beschrijft de onderling overeengekomen regeling van (deel)levering en het beheer en onderhoud van het terreindeel, zoals omschreven in artikel 2 lid 4 sub 2, tussen de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft, ter realisatie van de ecozone.

8.2          Beoogde eigendomstructuur

Het uiteindelijke eigendom van de ecozone zal als volgt zijn verdeeld:

8.2.1     Eigendom Ecozone Reinier de Graaf Groep

Het deel van de ecozone dat de grens vormt aan de zuidzijde van het terrein dat in eigendom en gebruik blijft van de Reinier de Graaf Groep, het deel met blijvende ziekenhuisfunctie, zal in eigendom blijven van de Reinier de Graaf Groep. Het terrein dat in eigendom blijft van de Reinier de Graaf Groep zal daarmee aan de zuidzijde grenzen aan de, wellicht verbrede, waterloop.

8.2.2     Toekomstig eigendom Ecozone gemeente Delft

De delen van de ecozone die de grens vormen aan de zuidzijde van de af te stoten terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling, te weten het Bethelterrein en het Hippoytusterrein, worden gelijktijdig afgestoten met de terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling aan de Ontwikkelaar. De hier bedoelde delen van de ecozone zullen een onderdeel vormen van de tenderprocedure, conform artikel 6. Na inrichting van het hier bedoelde deel van de ecozone door de Ontwikkelaar, zal de Ontwikkelaar dat deel leveren aan de gemeente Delft tegen een bedrag van € 1,-. Deze verplichting van de Ontwikkelaar jegens de gemeente Delft zal worden opgenomen in de tenderdocumenten, zoals genoemd in artikel 6.

8.2.3     Toekomstig eigendom verbrede waterloop

Het deel van het terrein ten behoeve van de verbreding van de waterloop aan de zuidzijde van het terrein dat in eigendom en gebruik blijft van de Reinier de Graaf Groep, het deel met blijvende ziekenhuisfunctie, zal door de Reinier de Graaf Groep aan de gemeente Delft worden geleverd, tegen een nader vast te stellen prijsniveau.

8.2.4     Groenstrook erfscheiding ontwikkeling Hippolytusterrein en parkeerterrein Reinier de Graaf Groep

Als deel van het te ontwikkelen Hippolytusterrein, zoals bedoeld in artikel 2 lid 3 sub 2, zal door de Ontwikkelaar, conform de plankaart behorende bij het ontwikkelingsplan uit bijlage 1, een groenstrook worden aangelegd, eventueel met watergang, grenzend aan de westzijde van het terrein dat in eigendom en gebruik blijft van de Reinier de Graaf Groep. Na inrichting van de hier bedoelde groenstrook door de Ontwikkelaar, zal de Ontwikkelaar de hier bedoelde groenstrook leveren aan de gemeente Delft tegen een bedrag van € 1,-. Deze verplichting van de Ontwikkelaar jegens de gemeente Delft zal worden opgenomen in de tenderdocumenten, zoals genoemd in artikel 6.

8.3          Intentieverklaring Reinier de Graaf Groep

Bij de uit de planvorming voortvloeiende aanpassing van de kavelgrenzen, ter realisatie van de ecozone, zal de Reinier de Graaf Groep hieraan in redelijkheid haar medewerking verlenen, met dien verstande dat de bestaande eigendoms- dan wel erfpachtposities worden geëerbiedigd. De invulling van de eczone wordt, voor zover wettelijk mogelijk, tussen de gemeente Delft en de Reinier de Graaf Groep in gezamenlijk overleg overeengekomen. In deze intentie is de Reinier de Graaf Groep afhankelijk van de goedkeuring op de afstoting van de terreindelen zoals omschreven in artikelen 8 lid 2 sub 2 en 8 lid 2 sub 3, door het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen.

8.4          Verklaring gemeente Delft

De gemeente Delft verplicht zich tot afname van de grond, behorende bij het terreindeel zoals omschreven in artikel 8 lid 2 sub 2 en sub 4 van de Ontwikkelaar, na inrichting daarvan door de Ontwikkelaar. Tevens verplicht de gemeente Delft zich tot afname van de grond, behorende bij het terreindeel zoals omschreven in artikel 8 lid 2 sub 3 van de Reinier de Graaf Groep, indien de Reinier de Graaf Groep kan overgaan tot de levering daarvan conform de in dit artikel opgenomen randvoorwaarden en tegen de prijs die vastgesteld wordt middels de in dit artikel vastgestelde procedure.

8.5          Beoogde moment van leveren terreindeel ten behoeve van de Ecozone

De levering door de Reinier de Graaf Groep van de terreindelen, zoals omschreven in artikel 8 lid 2 sub 2 en sub 4 zal gelijktijdig plaatsvinden met de levering van de gronden ten behoeve van de ontwikkeling aan de Ontwikkelaar. De levering van het terreindeel, zoals omschreven in artikel 8 lid 2 sub 3, zal ten vroegste plaatsvinden direct ná oplevering van de nieuwbouw van het algemeen ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep, zoals omschreven in artikel 3 lid 1, doch uiterlijk 6 maanden na sloop van het Bethelgebouw.

8.6          Procedure ter vaststelling van de verkoopprijs gronden behorende bij het af te stoten terreindeel ten behoeve van de verbrede waterloop

De Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft zullen in eerste instantie in goed onderling overleg trachten een verkoopprijs vast te stellen van de gronden behorende bij het terreindeel zoals omschreven in artikel 8, lid 2 sub 3. De overeengekomen verkoopprijs zal enerzijds door de Reinier de Graaf Groep ter goedkeuring worden voorgelegd aan het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen en anderzijds door de gemeente Delft worden voorgelegd ter bestuurlijke goedkeuring aan de daartoe bevoegde instanties van de gemeente Delft. Elk van de partijen is zelf verantwoordelijk voor de eigen bestuurlijke afhandeling en vrijwaart de tegenpartij van eventuele onvolkomenheden in deze. Na wederzijdse bevestiging van de hier omschreven goedkeuringen, wordt de prijs geacht te zijn vastgesteld.

 

Indien de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft in onderling overleg niet tot overeenstemming komen inzake de verkoopprijs van de hier bedoelde gronden, zal de verkoopprijs worden vastgesteld door een onafhankelijke taxatie en een contra-expertise-advies daarop. Indien deze beide onafhankelijke beoordelingen leiden tot een gelijkluidend prijsniveau, leggen partijen zich neer bij de dan vastgestelde verkoopprijs. Indien de beide onafhankelijke beoordelingen niet leiden tot een gelijkluidend prijsniveau zal een dan door partijen gezamenlijk in te schakelen expert het prijsniveau definitief vaststellen. De vastgestelde verkoopprijs zal enerzijds door de Reinier de Graaf Groep ter goedkeuring worden voorgelegd aan het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen en anderzijds door de gemeente Delft worden voorgelegd ter bestuurlijke goedkeuring aan de daartoe bevoegde instanties van de gemeente Delft. Elk van de partijen is zelf verantwoordelijk voor de eigen bestuurlijke afhandeling en vrijwaart de tegenpartij van eventuele onvolkomenheden in deze. Na wederzijdse bevestiging van de hier omschreven goedkeuringen, wordt de prijs geacht te zijn vastgesteld.

8.7          Onderhoud en Beheer Ecozone en groenstrook

Het beheer van elk van de delen van de ecozone en de groenstro(o)k(en), zal bij die partij liggen, die het eigendom heeft van het desbetreffende deel van de ecozone en/of de groenstro(o)k(en).

8.8          Kosten

De kosten voortvloeiend uit een eventuele onafhankelijke taxatie en de contra-expertise zoals bedoeld in artikel 8 lid 6, zullen door de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft gelijkelijk gedragen worden (50%-50%).

 

De eventuele notariële kosten, kadastrale kosten en de overdrachtsbelasting die gepaard gaan met de overdracht van het eigendom van de gronden, zullen door de koper gedragen worden en vormen geen deel van de verkoopprijs van de gronden, zoals vast te stellen conform de procedure van artikel 8 lid 6. Een eventuele verrekening van de onroerendzaakbelasting (OZB) zal niet plaatsvinden.

8.9          Bodem

De levering van het terreindeel, zoals omschreven in artikel 8 lid 2 sub 3, zal niet eerder kunnen plaatsvinden dan dat de Reinier de Graaf Groep een schoongrond-verklaring, in de zin van voor de functie geschikt, aan de gemeente Delft heeft overlegd.

8.10       Vrijwaring

Indien de levering van de gronden, behorende bij het terreindeel zoals omschreven in artikel 8 lid 2 sub 2 en sub 4, aan de Ontwikkelaar heeft plaatsgevonden, vrijwaren partijen elkaar van eventuele verdere aanspraken op geleden schade of andere kosten anders dan hier genoemd, betrekking hebbende op het dan geleverde terreindeel.

 

Indien de levering van de gronden, behorende bij het terreindeel zoals omschreven in artikel 8 lid 2 sub 3, heeft plaatsgevonden, vrijwaren partijen elkaar van eventuele verdere aanspraken op geleden schade of andere kosten anders dan hier genoemd, betrekking hebbende op het dan geleverde terreindeel.

9               Vergunningen

9.1          Publiekrechtelijke medewerking

De gemeente Delft is verantwoordelijk voor planologische besluitvorming en het verlenen van de daarop gebaseerde bouw- en andere vergunningen. Zij zal haar medewerking niet onthouden op basis van onredelijke gronden, elk bestuursorgaan voor zover het de eigen taken en bevoegdheden betreft.

 

De publiekrechtelijke medewerking betreft in ieder geval de inspanningsverplichting tot het mogelijk maken van de start van de bouw van het nieuwe ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep uiterlijk per oktober 2006.

9.2          Planning vergunningenprocedures

9.2.1     Interim parkeervoorzieningen

Ter vrijmaking van het bestaande parkeerterrein ten behoeve van de bouw van het nieuwe ziekenhuis, is de Reinier de Graaf Groep voornemens een interim parkeervoorziening aan te leggen rondom de bestaande ziekenhuisgebouwen. De planning van de daartoe benodigde vergunningenprocedures moet de aanleg daarvan mogelijk maken uiterlijk in het eerste kwartaal van 2006.

9.2.2     Nieuwbouw Reinier de Graaf Groep Ziekenhuis

De planning van de daartoe benodigde vergunningenprocedures moet de start van de bouw van het nieuwe ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep mogelijk maken uiterlijk per oktober 2006.

9.2.3     Ingebruikname Nieuwbouw Ziekenhuis

De planning van de daartoe benodigde vergunningenprocedures moet de ingebruikname van het nieuwe ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep mogelijk maken uiterlijk in de herfst van 2009, of zoveel eerder, danwel zoveel later, indien de stand van het nieuwbouwproject van het ziekenhuis daartoe aanleiding geeft.

9.2.4     Sloop Bethelgebouw

De planning van de daartoe benodigde vergunningenprocedures moet de start van de sloop van het Bethelgebouw mogelijk maken uiterlijk direct na ingebruikname van de nieuwbouw van het ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep.

9.2.5     Sloop Hippolytusgebouw

De planning van de daartoe benodigde vergunningenprocedures moet de start van de sloop van het Hippolytusgebouw mogelijk maken uiterlijk direct na ingebruikname van de nieuwbouw van het ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep.

9.3          Planschade

Voor zover bij de uitvoering van het programma, zoals omschreven in artikel 3, schade als gevolg van een planologisch besluit ontstaat en deze schade voor vergoeding in aanmerking komt, op grond van artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, zal deze worden behandeld conform de op het moment van aanspraak geldende wet- en regelgeving. Voor wat betreft mogelijke planschade voortvloeiend uit planologische besluiten omtrent de af te stoten terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling, zal de schade niet voor rekening kunnen komen van de Reinier de Graaf Groep, maar  voor rekening van de Ontwikkelaar.

9.4          Aansprakelijkheid

De gemeente Delft verplicht zich, binnen het kader van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, aanverwante wetten en met inachtneming van de in deze overeenkomst genoemde planning, zorg te dragen voor een zorgvuldige besluitvorming omtrent de door partijen beoogde ontwikkelingen. De gemeente Delft zal de Reinier de Graaf Groep vrijwaren voor gelede schade voortvloeiend uit toerekenbare tekortkomingen in de voorbereiding en de besluitvorming van de gemeente Delft.

 

Alle door de gemeente Delft opgestelde ruimtelijke plannen, met name het bestemmingsplan, vallen onder verantwoordelijkheid en goedkeuring van de gemeenteraad van de gemeente Delft, inclusief de daarbij wettelijk bevoegde commissies zoals de welstandscommissie. Indien de gemeenteraad, dan wel haar bevoegde raadscommissie, haar goedkeuring onthoudt, zal de planning van de vergunningprocedures in onderling overleg worden bijgesteld, zonder enige schadeplichtigheid van partijen over en weer.

 

Indien er aanwijzingen zijn dat er binnen het contractgebied oudheidkundige opgraving conform gemeentelijk-, provinciaal- dan wel rijksbeleid gewenst is, dan zal de gemeente Delft hiervoor een plan opstellen. De tijdsduur van de opgravingen zal zodanig gepland worden dat de ontwikkeling zo min mogelijk vertraging ondervindt. Partijen kennen in genoemd geval geen aanspraak op vergoeding van (vertragings)schade.

10          Over-all planning

10.1       Streefplanning uitvoering interimparkeervoorzieningen

Partijen streven naar het mogelijk maken van de start van de uitvoering van de parkeerinterim-voorzieningen per januari 2006. De Reinier de Graaf Groep streeft naar ingebruikname van de interimparkeervoorziening per juni 2006.

10.2       Streefplanning uitvoering nieuwbouw Algemeen Ziekenhuis Reinier de Graaf Groep Delft

Partijen streven naar het mogelijk maken van de start van de uitvoering van de nieuwbouw van het Algemeen Ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep per oktober 2006. De Reinier de Graaf Groep streeft naar het ingebruik nemen van het nieuwe ziekenhuis vanaf oktober 2009, of zoveel eerder wanneer de voortgang van het bouwproject daartoe aanleiding geeft.

10.3       Streefplanning sloop Bethelgebouw

Partijen streven naar het mogelijk maken van de start van de sloopwerkzaamheden van het Bethelgebouw vanaf juni 2010, of zoveel eerder wanneer de voortgang van het bouwproject van de nieuwbouw van het Algemeen Ziekenhuis daartoe aanleiding geeft.

10.4       Streefplanning sloop Hippolytusgebouw

Partijen streven naar het mogelijk maken van de start van de sloopwerkzaamheden van het Hippolytusgebouw vanaf juni 2010, of zoveel eerder wanneer de voortgang van het bouwproject van de nieuwbouw van het Algemeen Ziekenhuis daartoe aanleiding geeft.

10.5       Streefplanning overdracht af te stoten terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling

Partijen streven naar het mogelijk maken van de overdracht van de af te stoten terreindelen middels de tender, volgens artikel 6, in de periode tussen juni 2010 en december 2012.

10.6       Voorbehoud

Aan de in dit artikel genoemde streefplanningen kunnen door partijen geen rechten worden ontleend en vormen geen basis voor schadeplichtigheid van Partijen over en weer.

11          Tekortkomingen en verzuim

11.1       Wanprestatie

De partij die toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen voortvloeiend uit deze overeenkomst, is tegenover de ander partij aansprakelijk voor de door haar geleden dan wel te lijden schade. De toerekenbaar tekortschietende partij vrijwaart de ander partij voor eventuele aanspraken van derden op vergoeding van schade als gevolg van bedoeld tekortschieten. Ingeval van enige tekortkoming in de nakoming van een partij, dient de andere partij de tekortschietende partij binnen een maand nadat van deze tekortkoming is gebleken, per aangetekend schrijven, aan te manen tot nakoming, hem een termijn te stellen voor nakoming en hem terzake aansprakelijk te stellen. Partijen trachten eerstens het geschil voor zover mogelijk minnelijk op te lossen. Leidt dit niet alsnog tot een minnelijke oplossing danwel nakoming binnen een – gegeven de aard van de tekortkoming – redelijke termijn, dan zal de meest gerede partij zich terzake kunnen wenden tot de burgerlijk rechter, tenzij Partijen overeenkomen het geschil eerst in der minne te willen schikken.

11.2       Overmacht

Indien één der Partijen, door overmacht getroffen, niet kan nakomen of tekortschiet in de nakoming van de overeenkomst, dan is deze partij verplicht de andere partij daarvan onmiddellijk mondeling en schriftelijk in kennis te stellen en voorafgaande aan een daaruit volgende eventuele (gedeeltelijke) wijziging of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst in overleg te treden met de andere partij teneinde de ontstane situatie en de consequenties daarvan te bespreken en zo mogelijk in onderling overleg op te lossen.

 

Eerst nadat het voorgeschreven overleg niet tot een oplossing heeft geleid kan overmacht leiden tot (gedeeltelijke) wijziging of (gedeeltelijke) ontbinding van deze overeenkomst.

 

Indien Partijen geen overeenstemming bereiken of de onvoorziene omstandigheid (waaronder ook gerekend dient te worden een wijziging in wet- of regelgeving met dat effect) overmacht betreft, danwel dat aangaande de ontstane situatie en de consequenties door overmacht geen overeenstemming wordt bereikt, zullen Partijen in eerste instantie trachten overeenstemming te bereiken om  het geschil middels mediation op te lossen.

11.3       Bijzondere omstandigheden

Bijzondere omstandigheden die met zich meebrengen dat (ongewijzigde) uitvoering van deze overeenkomst naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet meer kan worden verlangd, kunnen leiden tot (gedeeltelijke) wijziging of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst.

 

De partij aan wier zijde een omstandigheid als bedoeld in dit lid opkomt, is verplicht de andere partij daarvan onmiddellijk mondeling en schriftelijk in kennis te stellen en voorafgaande aan een eventuele (gedeeltelijke) wijziging of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst in overleg te treden met de andere partij teneinde de ontstane situatie en de consequenties daarvan te bespreken en zo mogelijk in onderling overleg op te lossen.

 

De volgende omstandigheden maken een einde aan deze overeenkomst en ontslaan partijen van de

verplichting om aan de overeenkomst uitvoering te geven:

 

Gebleken onmogelijkheid om het project van de (her)ontwikkeling te realiseren in de vorm waarin het in deze overeenkomst is omschreven als gevolg van:

§         Het niet tot uitvoering (kunnen) brengen van de nieuwbouw van het ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep, waarvan het globale programma is weergegeven in artikel 3 lid 1.

§         Hetzij weigering van de Raad van de gemeente om een daartoe strekkend bestemmingsplan vast te stellen;

§         Hetzij het definitief uitblijven van ingevolge de wet vereiste goedkeuring van enig bestuursorgaan;

§         Hetzij gebleken obstakels in wettelijke bepalingen;

§         Hetzij een onherroepelijke uitspraak van de rechter, die niet – met instandhouding van de hoofdlijn van het project – valt op te heffen met het opnieuw (in gewijzigde vorm) in procedure brengen van het project;

§         Hetzij de vaststelling dat de realisatie van de ontwikkeling niet leidt tot een sluitende danwel positieve grondexploitatie, zoals bedoeld in artikel 5 van deze overeenkomst.

 

Partijen dragen in een geval van ontbinding op grond van dit artikel ieder de tot dan toe door henzelf gemaakte kosten, met uitzondering van die kosten waarvan in deze overeenkomst anders is bepaald.

11.4       Marktomstandigheden

Indien naar de mening van één van de Partijen de marktomstandigheden tijdens de duur van deze overeenkomst zich zodanig ontwikkelen dat de ontwikkeling niet verantwoord kan worden gerealiseerd, zullen, indien gezamenlijk overleg dan wel de omstandigheden van het geval daartoe aanleiding geven, Partijen zich inspannen een voor Partijen haalbaar en acceptabel alternatief te realiseren.

11.5       Eventuele strijd met wet- of regelgeving

Ingeval een of meer artikelen uit deze overeenkomst ten gevolge van enige bepaling van (inter)nationale en/of EG-wet- en regelgeving geheel of gedeeltelijk ongeldig blijkt en/of niet zonder inbreuk op zo’n bepaling kan worden nagekomen, geldt dat zulks in beginsel geen invloed heeft op (de uitvoering van) de andere artikelen van deze overeenkomst. Partijen zullen alsdan zo spoedig mogelijk met elkaar in overleg treden teneinde tot een oplossing te komen welke past in de geest van de overeenkomst en die zoveel mogelijk aansluit bij het bepaalde in het (de) betrokken artikel(en).

12          Slotbepalingen

12.1       Geldend recht

Op deze overeenkomst is het Nederlandse recht van toepassing.

12.2       Geschillen

Verschillen van mening tussen Partijen ter zake van de uitleg en uitvoering van deze overeenkomst zullen zoveel mogelijk langs minnelijke weg worden opgelost. Indien een verschil van mening niet langs minnelijke weg is opgelost, wordt geacht een geschil te bestaan. Geschillen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter te ’s-Gravenhage.

12.3       Contractpositie

Partijen zijn niet gerechtigd de uit de overeenkomst voortvloeiende contractspositie en de daaruit voortvloeiende rechten en verplichtingen  rechten zonder schriftelijke toestemming van de andere partij aan een derde over te dragen, te vervreemden of te bezwaren.

12.4       Wijzigingen

Wijzigingen van deze overeenkomst zijn alleen rechtsgeldig wanneer zij schriftelijk zijn vastgelegd en door beide Partijen zijn ondertekend.

12.5       Geheimhouding

Behoudens het bepaalde in de Wet Openbaarheid van bestuur verplichten Partijen zich over en weer tot geheimhouding van alle niet-openbare (bedrijfs)gegevens van de wederpartij. Partijen zullen deze informatie slechts gebruiken voor zover dit voor de uitvoering van deze overeenkomst noodzakelijk is, zodat in ieder geval de informatie niet aan derden wordt verstrekt, openbaar wordt gemaakt of voor commerciële doeleinden wordt gebruikt. Partijen zullen de onderlinge samenwerking niet gebruiken in publicitaire uitlatingen, zonder dat daarover voorafgaand overeenstemming is bereikt. Indien een partij wordt verzocht tot het openbaarmaken van stukken en dit wettelijk gezien niet geweigerd kan worden, dan zal de desbetreffende partij voorafgaand aan de feitelijke openbaarmaking de andere partij op de hoogte stellen.

12.6       Opzeggingsmogelijkheden

Deze overeenkomst kan niet tussentijds worden opgezegd of beëindigd anders dan via ontbinding op grond van het intreden van bijzondere omstandigheden, zoals beschreven in artikel 11. Ontbinding op andere gronden kan alleen buitengerechtelijk plaatsvinden na goedkeuring daarvan door beide Partijen, zulks door elk van de Partijen door middel van een aangetekende brief aan de wederpartij bevestigd.

13          Bijlagen

De volgende bijlagen maken deel uit van deze overeenkomst en worden als woordelijk herhaald en ingelast beschouwd:

 

Bijlage 1:      Plankaart ontwikkelingsplan d.d. ..-..-2005

Bijlage 2:      Financiële analyse van de herontwikkeling, BBN, d.d. 9 mei 2005 en eindnotitie BBN,

d.d. 4 augustus 2005

 

 

 

 

Aldus overeengekomen en in drievoud rechtsgeldig ondertekend te Delft

 

d.d………………………………………

 

 

Namens de gemeente Delft                                                        Namens de Reinier de Graaf Groep

 

 

 

 

 

 

H.J. Grashoff                                                                            L. Touwen

Wethouder                                                                               Voorzitter Raad van Bestuur