Samenwerkingsovereenkomst
Reinier
de Graaf Groep en de Gemeente
Delft Concept
d.d. 6 januari 2006 |
|
Europalaan 40 3526 KS Utrecht Postbus 8017 3503 RA Utrecht |
|
Plaats Datum Referentie |
Utrecht 6 januari
2006 ZGD-BVGO-HV/GJA/MEL |
T 030 294 27 41 F 030 293 69 44 www.atosborne.com |
|
Samenwerkingsovereenkomst
Reinier de Graaf Groep
Concept
d.d. 6 januari 2006
Inhoudsopgave
2.1 Gronden Reinier de Graaf Groep te Delft
2.2 Definities Reinier de Graaf Groepterrein met blijvende ziekenhuis-
functie
2.3 Definities door Reinier de Graaf Groep af te stoten terreindelen ten
behoeve van de
ontwikkeling
2.4 Overige delen Reinier de Graaf Groepterrein
3.1 Globaal Programma Reinier de Graaf Groep Ziekenhuis
3.2 Programma af te stoten terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling
3.2.2 Programma overige functies:
3.6 Ontwikkelingsplan oktober 2005
5.1 Definiëring deel van de ontwikkeling betrekking hebbend op de
projectrekening
5.2 Beoogde projectfinanciering
5.3 Risico-afbakening partijen
6.3 Beoordeling inschrijvingsresultaten tender
6.4 Vereisten aan Tenderdocumenten
7 Levering terreindeel ten behoeve verbreding wegprofiel Reinier de
Graafweg
7.2 Intentieverklaring Reinier de Graaf Groep
7.4 Beoogde moment van leveren terreindeel ten behoeve van het
wegprofiel Reinier de
Graafweg
8 Beschikbaarstelling terreindeel ten behoeve van de ecozone
8.2.1 Eigendom Ecozone Reinier de Graaf Groep
8.2.2 Toekomstig eigendom Ecozone gemeente Delft
8.2.3 Toekomstig eiegndom verbrede waterloop
8.3 Intentieverklaring Reinier de Graaf Groep
8.5 Beoogde moment van leveren terreindeel ten behoeve van de Ecozone
8.7 Onderhoud en Beheer Ecozone en groenstrook
9.1 Publiekrechtelijke medewerking
9.2 Planning vergunningenprocedures
9.2.1 Interim parkeervoorzieningen
9.2.2 Nieuwbouw Reinier de Graaf Groep Ziekenhuis
9.2.3 Ingebruikname Nieuwbouw Ziekenhuis
10.1 Streefplanning uitvoering interimparkeervoorzieningen
10.2 Streefplanning uitvoering nieuwbouw Algemeen Ziekenhuis Reinier
de Graaf Groep Delft
10.3 Streefplanning sloop Bethelgebouw
10.4 Streefplanning sloop Hippolytusgebouw
10.5 Streefplanning overdracht af te stoten terreindelen ten behoeve van
de ontwikkeling
11.3 Bijzondere omstandigheden
11.5 Eventuele strijd met wet- of regelgeving
Ondergetekenden:
De
gemeente Delft, zetelende aan de Martinus Nijhofflaan 2, Postbus 78, 2600 ME te
Delft, in dezen vertegenwoordigd door de heer H.J. Grashoff in zijn
hoedanigheid van wethouder daartoe
gemachtigd door de burgemeester, de heer G.A.A. Verkerk, handelend op basis van
artikel 171 Gemeentewet en het besluit van het college van burgemeester en
wethouders d.d. .20- 12..- 2005,
Hierna
verder te noemen: “de gemeente Delft”,
en
De
Stichting “stichting Reinier de Graaf Groep”, gevestigd te Delft, in dezen
rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar directeur, de heer L. Touwen, in deze
tevens handelende met instemming van de Stichting Diagnostisch Centrum SSDZ,
gevestigd te Delft voor zoveel na te melden onroerende zaak kadastraal bekend
gemeente Delft sectie R nr. 1737 bij na te melden ontwikkeling betrokken,
Hierna
verder te noemen: “de Reinier de Graaf Groep”,
De
gemeente Delft en de Reinier de Graaf Groep hierna gezamenlijk ook te noemen:
“Partijen”.
Overwegende dat:
§
de
Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft op 1 maart 2005 een intentieovereenkomst
hebben ondertekend met als doel het vastleggen van gemeenschappelijke intenties
aangaande het voornemen van de Reinier de Graaf Groep tot het bouwen van een
nieuw ziekenhuis op de plaats van het huidige centrale parkeerterrein ter
vervanging van het huidige Bethel- en Hippolytusgebouw, en deze gebouwen te
zijner tijd te amoveren en de dan vrijkomende terreinen her in te richten op
een voor de ruimtelijke ordening verantwoorde wijze;
§
Partijen
in de intentieovereenkomst uitgesproken hebben zo spoedig mogelijk te komen tot
een oordeel over de haalbaarheid van een ruimtelijk plan met een sluitende
grondexploitatie voor de ontwikkeling van de af te stoten terreindelen Bethel
en Hippolytus;
§
Partijen,
na het behalen van de doelstelling van de intentieovereenkomst door middel van
het positief afronden van de haalbaarheidsstudie, wensen over te gaan tot de
vorming van de samenwerkingsovereenkomst gebaseerd op het ontwikkelingsplan,
waarin het programma, de organisatie, de projectrekening, de randvoorwaarden
voor afstoting en verwerving van gronden en de taken en verantwoordelijkheden
van de Partijen worden vastgelegd.
Zijn overeengekomen als volgt:
Deze
samenwerkingsovereenkomst is gesloten voor de duur van het project van de
(her)ontwikkeling van de huidige terreinen van de Reinier de Graaf Groep te
Delft. Deze samenwerkingsovereenkomst treedt in werking met ingang van de dag
van ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst.
De
Reinier de Graaf Groep is eigenaar van de grond met opstallen aan de Reinier de
Graafweg te Delft, kadastraal bekend gemeente Delft, sectie R nrs. 3908, groot
12 are; 5917, groot 5 ha, 79 are, 48 ca; 5918, groot 86 are, 48 ca; 5919, groot
4 ha, 51 are, 2 ca en genoemde Stichting diagnostisch Centrum SSDZ, eigenaar
van de grond met opstallen van het perceel kadastraal bekend gemeente Delft,
sectie R nummer 1737, groot 94 are, 41
ca. Deze samenwerkingsovereenkomst heeft betrekking op de hier genoemde
gronden. De plankaart behorende bij het ontwikkelingsplan voor de hier genoemde
gronden is bijgevoegd als bijlage 1 bij deze overeenkomst. Deze plankaart vormt
mede de basis voor deze samenwerkingsovereenkomst.
De
Reinier de Graaf Groep is voornemens een nieuw ziekenhuis te bouwen op de
plaats van het huidige centrale parkeerterrein ter vervanging van het huidige
Bethel- en Hippolytus-gebouw. De Reinier de Graaf Groep zal de terreinen
behorende bij haar nieuwe ziekenhuis, te weten de locatie van de nieuwbouw met
het bijbehorende milieuplein, het “SSDZ-gebouw” met het bijbehorend terrein, de
“Gravin” met bijbehorend terrein, de uitbreidingsmogelijkheid aan de westzijde
ten behoeve van het nieuwe ziekenhuis waarop vooralsnog maaiveldparkeerplaatsen
ten behoeve van de medewerkers zijn gepland en het toegangsplein aan de
oostzijde van het nieuw te bouwen ziekenhuis, in eigendom behouden. Daar waar
gesproken wordt over “de ontwikkeling” of de “af te stoten terreindelen”,
vallen de hier voorgenoemde terreindelen met de daarop geplande of aanwezige
bebouwing daar uitdrukkelijk niet onder.
De
Reinier de Graaf Groep is voornemens om op het huidige parkeerterrein, tussen
het Bethel- en Hippolytusgebouw haar nieuwbouw te realiseren, onder afstoting,
dan wel sloop van het oude Bethel- en Hippoytusgebouw. Na deze nieuwbouw zal
het ziekenhuis met haar terreinen bestaan uit het algemeen ziekenhuis, met een
geplande omvang van circa 59.000 m2, bestaande uit de 9 bouwdelen,
de zogenaamde “korrels” met een centrale verbindende overdekte buitenruimte.
Het ziekenhuis kent een bouwhoogte aan de noordzijde van vijf lagen plus een
deel zes lagen ten behoeve van installatietechniek en een bouwhoogte aan de
zuidzijde van vijf lagen plus een uitbreidingmogelijkheid tot een zesde laag.
Behorende bij het nieuwe ziekenhuis zal een milieuplein worden gebouwd met een
geplande oppervlakte van circa 1200 m2 en overige
terreinvoorzieningen, waaronder een parkeerterrein aan de westzijde op maaiveld
ten behoeve van de medewerkers van de Reinier de Graaf Groep met een geplande
omvang van circa 500 parkeerplaatsen, zoals is aangegeven in de plankaart van
bijlage 1. De bestaande gebouwen, het “SSDZ” (laboratoria) en de “Gravin” (GGZ)
blijven gehandhaafd.
In een latere fase kan het genoemde parkeerterrein aan de
westzijde van het nieuw te bouwen ziekenhuis worden gebruikt als uitbreidings-,
dan wel vervangingsruimte van het ziekenhuis. Het parkeerterrein kan daartoe
ruimte geven voor de bouw van 4 (extra) bouwdelen, elk gelijk van omvang in
vergelijking met de huidige 9 geplande bouwdelen (“korrels”). Deze eventuele
toekomstige uitbreiding, of vervanging, vormt geen deel van het
ontwikkelingsplan behorende bij deze samenwerkingsovereenkomst.
Het
programma op basis waarvan de plankaart uit bijlage 1, deel van het
ontwikkelingsplan, is vormgegeven aangaande de af te stoten terreindelen, het
Bethelterrein en het Hippolytusterrein tezamen, waarbij ten behoeve van de
taxatie(s) uit artikel 6 een nadere invulling kan worden vastgesteld, passend
bij de hier gegeven programmagrenzen, omvatten:
§
Omvang
woningprogramma: circa
300 – 330 woningen
§
Bandbreedten
woningdifferentiatie: 10% – 15%
goedkope sector (koop en/of huur)
65% – 75% middeldure sector
15% – 20% dure sector
Definities woningdifferentiatie, op basis van
prijspeil januari 2005:
§
Goedkope
sector: tot
€ 156.000,- v.o.n.
§
Middeldure
sector: tot €
240.000,- v.o.n.
§
Dure
sector: vanaf
€ 240.000,- v.o.n.
De Ontwikkelaar is vrij om het totaal aantal te
ontwikkelen woningen aan te passen naar eigen inzicht binnen de bovengrens van
110% van het hier vastgestelde woningprogramma. De Ontwikkelaar dient daarbij
aan te tonen dat de ruimtelijke kwaliteit, zoals vastgelegd in het
ontwikkelingsplan, waarvan de plankaart als bijlage 1 bij deze overeenkomst is
bijgevoegd, wordt geëvenaard, danwel wordt overtroffen.
§
Omvang
maatschappelijke voorzieningen 200
– 500 m2 BVO, te realiseren op het
Bethelterrein.
§
Omvang
commerciële voorzieningen 2000 – 3000 m2
BVO, te realiseren op het
Bethelterrein.
§
Kinderdagverblijf Als
onderdeel van de commerciële
voorzieningen, ter vervanging van
het
huidige kinderdagverblijf op het
ziekenhuis-
terrein.
De Ontwikkelaar is vrij om de totaal te ontwikkelen
omvang van de overige functies aan te passen naar eigen inzicht binnen de
bovengrens van 110% van het hier vastgestelde programma. De Ontwikkelaar dient
daarbij aan te tonen dat de ruimtelijke kwaliteit, zoals vastgelegd in het ontwikkelingsplan,
waarvan de plankaart als bijlage 1 bij deze overeenkomst is bijgevoegd, wordt
geëvenaard, danwel wordt overtroffen.
Het totale parkeerprogramma is opgebouwd vanuit de
volgende programma-eisen:
§
Parkeerplaatsen
Reinier de Graaf Groep totaal: 1.100
Deel daarvan bestemd voor
medewerkers: 750
Deel daarvan bestemd voor bezoekers: 350
§
Parkeerplaatsen
woningen, gebaseerd op 300 woningen: 510
Deel daarvan bestemd voor bewoners: 420
Deel daarvan bestemd voor bezoekers
van de woningen: 90
§
Parkeerplaatsen
overige functies: 85
Een deel van het parkeerprogramma bestemd voor
medewerkers van de Reinier de Graaf Groep zal gerealiseerd worden op het
terrein dat in eigendom blijft van de Reinier de Graaf Groep aan de westzijde
van het nieuw te realiseren ziekenhuis. Dit deel, groot circa 500 parkeerplaatsen,
dient in mindering gebracht te worden op het hier genoemde totale parkeerprogramma,
om te komen tot het parkeerprogramma behorende bij de af te stoten terreindelen
ten behoeve van de ontwikkeling. Indien er sprake zal zijn van een uitbreiding
van de zorgfunctie op het terrein dat in eigendom en gebruik blijft van de
Reinier de Graaf Groep, onder meer doch niet uitsluitend inhoudende dat er meer
personeel in dienst komt, danwel dat andere ondernemingen met instemming van de
Reinier de Graaf Groep zich op haar terrein vestigen, dan zal het bovengenoemde
parkeerprogramma, indien de situatie daartoe aanleiding geeft, conform de Gemeentelijke
Nota Parkeren en Stallen, d.d. 9 juli 2003, evenredig worden aangepast, in dier
voege dat de parkeergelegenheid alsdan op eigen terrein zal worden verzorgd.
Indien het aantal woningen wordt uitgebreid, dient
rekening gehouden te worden met 1,7 parkeerplaatsen per woning, waarvan 1,4 ten
behoeve van de bewoners en 0,3 ten behoeve van bezoekers van deze woningen.
De locatievereisten aan het parkeren zijn:
§
Parkeerplaatsen
medewerkers Reinier de Graaf Groep worden aan de westzijde van het nieuwe
ziekenhuis gerealiseerd.
§
Parkeerplaatsen
bezoekers Reinier de Graaf Groep worden aan de oostzijde van het nieuwe
ziekenhuis gerealiseerd als deel van de daar uit te voeren ontwikkeling.
§
De
parkeerplaatsen ten behoeve van de woningen dienen evenredig aan het aantal woningen,
eventueel gedifferentieerd naar sector, toebedeeld te worden op het Bethel- en
Hippolytusterrein. De hier bedoelde parkeerplaatsen kunnen (deels) gekoppeld
worden aan de woningen. Bij verkoop van de woningen, waaraan een parkeerplaats
is gekoppeld, dient alsdan middels een kettingbeding de parkeerplaats
inbegrepen te zijn.
§
De
parkeerplaatsen ten behoeve van de overige functies dienen nabijgelegen te zijn
aan de voorzieningen behorende bij het programma van de overige functies.
In het ruimtelijk plan wordt rekening gehouden met de
wettelijk verplichte watertoets, waaraan nieuwbouwplannen moeten voldoen, nl.
325 m3 per hectare, hetgeen overeenkomt met minimaal 3,9% van de
terreinoppervlakte. Een deel van dit wateroppervlak wordt mogelijk gerealiseerd
door verbreding van de bestaande waterloop; het andere deel vormt een onderdeel
van de ontwikkeling van de af te stoten terreindelen, conform de in bijlage 1
bijgevoegde plankaart.
De
geplande ecozone aan de zuidzijde van het huidige Reinier de Graaf
Groepterrein, zal een gemiddelde breedte kennen van 20 meter vanaf de huidige
waterloop. De huidige waterloop zal mogelijk worden verbreed in het kader van
het waterprogramma. In de realisatie van het nieuwe ziekenhuis, alsmede in de
ontwikkeling van de af te stoten terreindelen, zal zoveel als mogelijk het
huidige waardevolle groen worden gehandhaafd.
In
het ontwikkelingsplan wordt rekening gehouden met een verbreding van het
huidige wegprofiel van de Reinier de Graafweg tot 30 meter, te rekenen vanaf de
bebouwing aan de Reinier de Graafweg aan de noordzijde. Het wegprofiel zal ten
minste bevatten:
§
Per
richting een enkele rijbaan voor gemotoriseerd verkeer
§
Fietsstrook
aan de noordzijde als deel van de rijbaan
§
Twee-richtingen
fietspand aan de zuidzijde
§
Twee-richtingen
HOV-baan, tevens rijbaan voor aan- en afrijdend ambulanceverkeer aan de zijde
van het ziekenhuis
§
Voetpaden
aan de noord- en zuidzijde als begrenzing van het totale wegprofiel
§
Tevens
wordt voorzien in een centrale groenstrook ter scheiding van de hoofdrijbanen.
In
het ontwikkelingsplan wordt rekening gehouden met de volgende ontsluitingen van
het totale terrein:
§
Ontsluiting
aan de Reinier de Graafweg ten oosten van het nieuwe ziekenhuis. Deze
verbinding ontsluit het toekomstige woongebied op het Bethelterrein, alsmede de
daarop te ontwikkelen parkeervoorzieningen. Tevens wordt deze ontsluiting benut
t.b.v. het “kiss-and-ride” verkeer aan de hoofdingang van het ziekenhuis aan
het nieuw te ontwikkelen plein.
§
Ontsluiting
aan de Reinier de Graafweg ter hoogte van het parkeerterrein ten behoeve van de
medewerkers van de Reinier de Graaf Groep. Tevens wordt deze ontsluiting benut
t.b.v. het “kiss-and-ride” verkeer aan de westelijke ingang van het ziekenhuis.
§
Ontsluiting
aan de Jan Thomeelaan ten behoeve van het op het Hippolytusterrein te
ontwikkelen woongebied, alsmede de daarop te ontwikkelen parkeervoorzieningen.
§
Ontsluiting
aan de Brahmslaan, ter hoogte van de bestaande bussluis, ten behoeve van het
servicenet (OV) en gereguleerde bevoorrading van het milieuplein en het
ziekenhuis. Ten behoeve van de bevoorrading van het milieuplein en het
ziekenhuis zal deze ontsluiting gereguleerd toegankelijk zijn, uitsluitend voor
aan de Reinier de Graaf Groep bedienend verkeer, middels een beweegbare
wegversperring. Tevens wordt bepaald dat de door de Reinier de Graaf Groep
ingezette voertuigen, die gebruik zullen maken van de ontsluiting aan de
Brahmslaan, een maximale lengte zullen kennen van 12 meter.
§
Ontsluiting
aan de Reinier de Graafweg ten behoeve van de Spoed Eisende Hulp en de
Huisartsenpost, ter hoogte van deze voorzieningen.
Deze
samenwerkingsovereenkomst, alsmede de plankaart van bijlage 1, zijn gebaseerd
op het Ontwikkelingsplan, zoals dat 20- 12.-2005 door het College van B&W
van de gemeente Delft is vastgesteld en door de Gemeenteraad is goedgekeurd in
de vergadering van 26- 01..-2006.
Het
hier genoemde ontwikkelingsplan vormt het ruimtelijk-planologische kader voor
de bouwvergunningverlening met betrekking tot de bouwplannen die op het
terrein, zoals omschreven in artikel 2 lid 1, worden ontwikkeld.
De
Reinier de Graaf Groep is bereid om industriële warmtelevering als optie te
onderzoeken ten behoeve de energielevering van de nieuwbouw van haar Algemeen
Ziekenhuis. Voor de verdere uitwerking van industriële warmtelevering spreken
de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft de intentie uit, een nadere
separate “Intentieovereenkomst Warmtelevering” op te stellen.
Voor
het realiseren van de energiedoelstellingen van de Reinier de Graaf Groep, kan
zij een aanvraag indienen bij de gemeente Delft ter subsidiëring van eventuele
meerinvesteringen danwel onrendabele top, te financieren uit de gemeentelijke
Reserve Energiebesparende Maatregelen (REM). Zomogelijk kan de Reinier de Graaf
Groep daarnaast gebruik maken van overige provinciale, nationale of Europese
subsidiemogelijkheden.
De
Reinier de Graaf Groep streeft er naar om in haar nieuwbouwproject zoveel als
mogelijk aan te sluiten bij het gemeentelijk beleid, zoals dat is weergegeven
in haar Klimaatplan, waar dat betrekking heeft op energiepresteren en
energiemaatregelen.
De Reinier de Graaf Groep treedt inzake deze
samenwerkingsovereenkomst op als eigenaar van het terrein. In die hoedanigheid
is zij tevens opdrachtgever voor de realisatie van de gebouwen en terreinen die
in eigendom en gebruik zullen blijven van de Reinier de Graaf Groep. De Reinier
de Graaf Groep treedt op als verkopende partij van de gronden inzake de af te
stoten terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling, een deel van de geplande
ecozone en dat deel van het terrein benodigd voor de realisatie van het
gewenste wegprofiel van de Reinier de Graafweg.
De
gemeente Delft treedt inzake deze samenwerkingsovereenkomst op als beleidsmaker
inzake ruimtelijke ordening en vergunningverlener. Daarnaast treedt de gemeente
Delft op als beoogd koper van het deel van het Reinier de Graafterrein aan de
noordzijde, benodigd ten behoeve van de realisatie van het gewenste wegprofiel
van de Reinier de Graafweg en als beoogd koper van het deel van het Reinier de
Graafterrein aan de zuidzijde dat door de Ontwikkelaar zal dienen te worden
ingericht als ecozone, alsmede als wegbeheerder en beheerder van de
uiteindelijk in haar bezit zijnde groenvoorzieningen.
De
ontwikkeling van de af te stoten terreindelen, gedefinieerd als het
Bethelterrein en het Hippolytusterrein, alsmede de inrichting van een deel van
de ecozone, zal uitgevoerd dienen te worden door een nader te selecteren
partij. Deze nader te selecteren partij wordt in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst
de Ontwikkelaar genoemd. De selectie van deze partij zal geschieden conform de
procedure zoals omschreven in artikel 6 “Tender”. De Ontwikkelaar zal na
selectie en contractering de door de Reinier de Graaf Groep af te stoten
terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling van het Bethelterrein en het
Hippolytusterrein, na goedkeuring daartoe door het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen,
verwerven en mogen ontwikkelen voor eigen risico en rekening binnen de ruimtelijke
kaders van het ontwikkelingsplan.
De
projectrekening zoals hier benoemd, sluit het deel van het ontwikkelingsplan
uit dat betrekking heeft op het terreindeel dat in eigendom en gebruik blijft
van de Reinier de Graaf Groep.
De
projectrekening heeft betrekking op de gedachte wijze van dekking van de
planontwikkeling, op de af te stoten terreindelen. De financiële analyse is ter
onderbouwing als bijlage 2 bijgevoegd bij deze samenwerkingsovereenkomst
(Financiële analyse herontwikkeling d.d. 9 mei 2005, BBN met bijbehorende
eindnotitie d.d. 4 augustus 2005 BBN).
De
projectfinanciering van de ontwikkeling van de af te stoten terreindelen kent
de volgende lasten:
1.
Kosten
grondverwerving, middels koop of pacht van het Bethelterrein en het
Hippolytusterrein door de Ontwikkelaar.
2.
Kosten
integrale realisatie bouwplannen door de Ontwikkelaar, inclusief grondkosten,
eventuele bodemsanering en kosten voor infrastructurele werken op het
Bethelterrein en het Hippolytusterrein, niets uitgesloten, op basis van het
ontwikkelingsplan, waarvan de plankaart is opgenomen in bijlage 1.
De
projectfinanciering van de ontwikkeling van de af te stoten terreindelen kent
de volgende opbrengsten ten gunste van de Ontwikkelaar:
1.
Opbrengsten
verkoop of huur van de te ontwikkelen woningen op het Bethelterrein en het Hippolytusterrein.
2.
Opbrengsten
uit verkoop of huur van de te ontwikkelen maatschappelijke en commerciële functies.
3.
Opbrengsten
uit parkeervoorzieningen. De parkeertarieven ten behoeve van dat deel dat bestemd
is voor bezoekers van de Reinier de Graaf Groep zijn gemaximeerd op € 1,50 per
uur, inclusief BTW op prijspeil januari 2010, jaarlijks maximaal te verhogen
met de algemene index ter compensatie van de inflatie doch maximaal 2,5%. De
parkeertarieven van dat deel dat bestemd is voor de medewerkers van de Reinier
de Graaf Groep is gemaximeerd op € 200,- per jaar per parkeerplaats, inclusief
BTW op prijspeil januari 2010, jaarlijks maximaal te verhogen met de algemene
index ter compensatie van de inflatie doch maximaal 2,5%. De parkeerplaatsen
ten behoeve van de woningen en overige voorzieningen kunnen deels verkocht
worden als onlosmakelijk deel van de woningen, deels tegen in Delft
marktconforme parkeertarieven worden geëxploiteerd.
De
financiële analyse, zoals bijgevoegd in bijlage 2, toont een verwachte
sluitende, danwel een positieve grondexploitatie.
Genoemde plannen mogen niet leiden tot een financieel
risico voor de Reinier de Graaf Groep als gevolg van de ontwikkeling van de af
te stoten terreinen en de ontwikkeling, danwel exploitatie van
parkeervoorzieningen van het gehele plangebied. De Reinier de Graaf Groep zal
niet gehouden kunnen worden aan het nemen van enig risico in deze, noch gedwongen
kunnen worden zich in de rol te begeven van de Ontwikkelaar. De Reinier de
Graaf Groep treedt in het kader van deze overeenkomst slechts op als verkopende
partij van de gronden behorende bij het Bethelterrein en het Hippolytusterrein
ten behoeve van de ontwikkeling. Voorts is de Reinier de Graaf Groep verplicht
tot het verkrijgen van toestemming van het College Sanering
Ziekenhuisvoorzieningen bij de afstoting of herbestemming van de hier bedoelde
terreinen. De onthouding van deze toestemming door het College Sanering
Ziekenhuisvoorzieningen mag nooit leiden tot enig aanspraak door de gemeente
Delft op de Reinier de Graaf Groep inzake de ontwikkeling van de af te stoten
terreindelen.
De ontwikkeling van de door de Reinier de Graaf Groep
af te stoten terreindelen mag niet leiden tot financiële risico’s voor de
gemeente Delft. Tenslotte mag de ontwikkeling niet in strijd zijn met bestaande
wet- en regelgeving noch met bestaand gemeentelijk beleid. De gemeente Delft
zal optreden als beoogd koper van dat deel van het Reinier de Graaf Groepterrein
aan de noordzijde ten behoeve van de realisering van het gewenste wegprofiel
van de Reinier de Graafweg, conform de procedure daartoe uit artikel 7 en van
dat deel van de ecozone dat voor koop door de gemeente Delft in aanmerking
komt, conform het bepaalde in artikel 8.
De middels de tenderprocedure te selecteren
ontwikkelaar, zal voor eigen rekening en risico de af te stoten terreindelen
mogen ontwikkelen, binnen de ruimtelijke kaders van het ontwikkelingsplan.
Daarnaast is de ontwikkelaar verplicht tot het (her)inrichten van dat deel van
de ecozone, dat niet in eigendom blijft van de Reinier de Graaf Groep. De
ontwikkelaar is verantwoordelijk voor de aanvraag van de voor de ontwikkeling
benodigde vergunningen, vrijstellingen en/of ontheffingen.
De behandeling van de aanvragen geschieden conform de
vigerende wet- en regelgeving. Het geselecteerd zijn impliceert geenszins dat
de betreffende vergunningen / vrijstellingen / ontheffingen per definitie
zullen worden verleend. Hiertoe dient de bestuursrechtelijke procedure te
worden doorlopen. De gemeente Delft zal haar medewerking niet onthouden op
basis van onredelijke gronden, elk bestuursorgaan voor zover het de eigen taken
en bevoegdheden betreft.
De Reinier de Graaf Groep is ervoor verantwoordelijk
dat de afspraken zoals gemaakt in deze samenwerkingsovereenkomst te zijner tijd
privaatrechtelijk geborgd worden middels de tenderdocumenten en een evt.
daaruit voortvloeiende overeenkomst, zoals bedoeld in artikel 6.
De
Reinier de Graaf Groep verplicht zich door ondertekening van deze
samenwerkingsovereenkomst tot de uitvoering van een tender ter selectie en
contractering van de Ontwikkelaar, die na verwerving van de gronden behorende
bij de ontwikkeling, zoals gedefinieerd in artikel 2 lid 3, voor eigen rekening
en risico de af te stoten terreinen mag ontwikkelen. Deze verplichting is
strikt gekoppeld aan de hier omschreven tenderprocedure en het moment van
tenderen conform artikel 6 lid 2. De tender zal plaatsvinden onder regie van en
verantwoordelijkheid van de Reinier de Graaf Groep.
De
hier bedoelde tender zal dienen te voldoen aan de eisen van transparantie, om
te komen tot een voldoende marktwerking ter optimalisering van het
tenderresultaat, één en ander ter beoordeling van de Reinier de Graaf Groep en
het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen.
Voorafgaand
aan de uitvoering van de tender zullen er in opdracht van de Reinier de Graaf
Groep 2 onafhankelijke taxaties plaatsvinden op het te verwachten tenderresultaat.
De resultaten van deze taxaties dienen mede ter beoordeling van de
marktconformiteit van het uiteindelijke tenderresultaat, één en ander ter
beoordeling van het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen.
De
tenderprocedure kent de volgende deelstappen:
1.
Uitvoering
2 onafhankelijke taxaties in opdracht van de Reinier de Graaf Groep.
2.
Opstellen
tenderdocumenten door de Reinier de Graaf Groep.
3.
Goedkeuring
tenderdocumenten door het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen.
4.
Openbare
aankondiging van de tenderprocedure door de Reinier de Graaf Groep.
5.
Voorselectie
van aangemelde mogelijke ontwikkelaars op basis van kwaliteitseisen door de Reinier
de Graaf Groep, onder toezicht van het College Sanering
Ziekenhuisvoorzieningen.
6.
Inschrijving
door gepréselecteerde mogelijke ontwikkelaars.
7.
Beoordeling
inschrijvingsresultaten door de Reinier de Graaf Groep.
8.
Beoordeling
inschrijvingsresultaten door het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen.
9.
Na
goedkeuring tenderresultaten gunning aan de Ontwikkelaar.
10.
Overdracht
af te stoten terreindelen.
De Reinier de Graaf Groep is gerechtigd om in overleg met de
gemeente Delft de tenderprocedure aan te passen, als dat dienstig is voor het
welslagen van de hier bedoelde tender.
Het
moment van tenderen wordt gekoppeld aan procedure stap 4: Openbare
aankondiging. De openbare aankondiging zal niet eerder kunnen plaatsvinden dan
12 maanden na de start van de bovenbouw van de nieuwbouw van het algemeen
ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep, waartoe zij toestemming heeft
verkregen van de minister van VWS d.d. 12 maart 2001. De openbare aankondiging
zal niet later plaatsvinden dan uiterlijk 6 maanden voorafgaand aan het moment
van de oplevering van de hier bedoelde nieuwbouw van het algemeen ziekenhuis
van de Reinier de Graaf Groep.
De
overdracht van de af te stoten terreindelen, stap 10 van de tenderprocedure,
zal niet eerder plaatsvinden dan ná ingebruikname van de nieuwbouw van het
algemeen ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep, waartoe zij toestemming
heeft verkregen van de minister van VWS d.d. 12 maart 2001, doch niet later dan
12 maanden na sloop van het Bethelgebouw, op voorwaarde dat de eerst gehouden
tender succesvol zal verlopen.
De
Reinier de Graaf Groep is gerechtigd om in overleg met de gemeente Delft de
tenderprocedure aan te passen, als dat dienstig is voor het welslagen van de
hier bedoelde tender.
De
beoordeling van de resultaten van de inschrijvingen op de tender vinden primair
plaats door de Reinier de Graaf Groep onder toezicht van het College Sanering
Ziekenhuisvoorzieningen, waarbij …. (toegevoegde tekst nog ter discussie met
het CSZ)
De
inschrijving van de economisch meest gerede partij, die partij waarvan de
Reinier de Graaf Groep voornemens is te gunnen, wordt voorgelegd ter
beoordeling aan het College Saneringen Ziekenhuisvoorzieningen. Het College
Sanering Ziekenhuisvoorzieningen zal de inschrijving onder meer toetsen op
marktconformiteit. Indien het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen akkoord
gaat met het voornemen van de Reinier de Graaf Groep tot gunning van de gronden
aan de meest gerede partij, zal de Reinier de Graaf Groep overgaan tot de
daadwerkelijke gunning, met in acht neming van de planning tot overdracht van
de af te stoten terreindelen conform artikel 6 lid 2.
Indien de inschrijving leidt tot onvoldoende inschrijvers of
een onvoldoende resultaat, dit ter beoordeling van het College Saneringen
Ziekenhuisvoorzieningen, wordt de tender geacht te zijn mislukt. In het geval
van mislukken van de tender verplicht de Reinier de Graaf zich er toe om de
tender te herhalen, uiterlijk 3 jaren na mislukken van de voorgaande tender.
Deze herhaling van de tender zal gebeuren onder gelijke procedure als de eerste
tender. Indien de herhaling van de tender wederom mislukt, zullen de Reinier de
Graaf Groep en de gemeente Delft in onderling overleg de randvoorwaarden van
het ontwikkelingsplan dienen bij te stellen, zodanig dat dit uiteindelijk zal
kunnen leiden tot een succesvolle tender met gunning tot gevolg. De herhaling
van tenders, na de tweede tender onder bijstelling van de randvoorwaarden uit
het ontwikkelingsplan, zal zolang plaatsvinden tot dat een tender succesvol
wordt afgerond, of tot op het moment dat de Reinier de Graaf Groep en de gemeente
Delft overeenstemming bereiken aangaande het definitief niet meer tenderen van
de hier bedoelde terreindelen.
Indien
de eerste tender mislukt, verplicht de Reinier de Graaf zich er toe om de
ecozone vrij te maken van eventuele interimparkeervoorzieningen, op een
zodanige wijze dat de gemeente Delft zou kunnen overgaan tot de inrichting van
de ecozone aan de zuidzijde van het Reinier de Graaf Groepterrein, zoals
bedoeld in het ontwikkelingsplan. In dat geval is de Reinier de Graaf Groep
gerechtigd om een parkeerterrein aan te leggen op maaiveld op het Bethel- en/of
Hippolytusterrein, voor het moment tussen het mislukken van de eerste tender en
het succesvol tenderen middels één der navolgende tenderprocedures. In het
geval dat de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft overeenstemming
bereiken over het definitief niet meer tenderen van de terreindelen, zal de
Reinier de Graaf Groep een verzoek tot vrijstelling conform de Wet ruimtelijke
ordening art. 19, lid 1 procedure bij de gemeente Delft indienen, teneinde haar
parkeervoorziening op het maaiveld te kunnen handhaven. Het college van Burgemeester
en Wethouders spant zich alsdan in om de medewerking aan deze vrijstelling te
verlenen.
De tenderdocumenten ten behoeve van de hier beschreven
tenderprocedure zullen de bepalingen uit deze overeenkomst, betrekking hebbende
op de verplichtingen van de Ontwikkelaar jegens Partijen, alsmede de
ruimtelijke vereisten uit het programma, volgens artikel 3, doen opleggen aan
de Ontwikkelaar.
De
hier beschreven tenderprocedure, alsmede de tender zelf, vallen onder de
goedkeuring van de minister van VWS, en namens deze het College Sanering
Ziekenhuisvoorzieningen. Indien het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen,
dan wel het ministerie van VWS, of een in de toekomst door het ministerie aan
te wijzen daartoe gerechtigde derde partij, haar goedkeuring op de
tenderprocedure onthoudt, zullen de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft
de tenderprocedure zodanig aanpassen, dat deze wel de goedkeuring van genoemde
partijen zal ontvangen. Indien het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen,
dan wel het ministerie van VWS, of een in de toekomst door het ministerie aan
te wijzen daartoe gerechtigde derde partij, haar goedkeuring op de
inschrijvingsresultaten op de tender onthoudt, wordt de tender geacht te zijn
mislukt. Zowel de Reinier de Graaf Groep als de gemeente Delft, verplichten
zich om zich tot het uiterste in te spannen om de tender te doen slagen.
Artikel
7 beschrijft de onderling overeengekomen regeling van de levering van het
terreindeel, zoals omschreven in artikel 2 lid 4 sub 1, door de Reinier de
Graaf Groep aan de gemeente Delft, tegen een nader vast te stellen prijsniveau.
Bij
de uit de planvorming voortvloeiende aanpassing van de kavelgrenzen, ter
realisatie van het gewenste wegprofiel van de Reinier de Graafweg, zal de
Reinier de Graaf Groep hieraan in redelijkheid haar medewerking verlenen, met
dien verstande dat de bestaande eigendoms-
dan wel erfpachtposities worden geëerbiedigd. De invulling van het
wegprofiel en de ligging van de weg worden, voor zover wettelijk mogelijk,
tussen de gemeente Delft en de Reinier de Graaf Groep in gezamenlijk overleg
overeengekomen, waarbij in acht genomen dat de eindverantwoordelijkheid voor de
inrichting van de openbare ruimte uiteindelijk bij de gemeente ligt. In deze
intentie is de Reinier de Graaf Groep afhankelijk van de goedkeuring op de
afstoting van het hier bedoelde terreindeel, door het College Sanering
Ziekenhuisvoorzieningen.
De
gemeente Delft verplicht zich tot afname van de grond, behorende bij het terreindeel
zoals omschreven in artikel 2 lid 4 sub 1, indien de Reinier de Graaf Groep kan
overgaan tot de levering daarvan conform de in dit artikel opgenomen
randvoorwaarden en tegen de prijs die vastgesteld wordt middels de in dit
artikel vastgestelde procedure.
De
levering van het terreindeel, zoals omschreven in artikel 2 lid 4 sub 1, zal
ten vroegste kunnen plaatsvinden direct ná oplevering van de nieuwbouw van het
algemeen ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep, zoals omschreven in artikel
3 lid 1. Daarnaast wordt bepaald dat de levering van het terreindeel zal
plaatsvinden ten vroegste op dat moment dat er een voldoende reëel perspectief
zal bestaan omtrent het daadwerkelijk realiseren van het gewenste, verbrede,
wegprofiel. Hieromtrent zal de gemeente Delft de Reinier de Graaf Groep tijdig
informeren, zodat de Reinier de Graaf Groep zal kunnen overgaan tot het
voorbereiden van de afstoting van het hier bedoelde terreindeel, conform de in
dit artikel bepaalde procedure en randvoorwaarden.
De
Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft zullen in eerste instantie in goed
onderling overleg trachten een verkoopprijs vast te stellen van de gronden
behorende bij het terreindeel zoals omschreven in artikel 2, lid 4 sub 1. De
overeengekomen verkoopprijs zal enerzijds door de Reinier de Graaf Groep ter
goedkeuring worden voorgelegd aan het College Sanering Ziekenhuis-voorzieningen
en anderzijds door de gemeente Delft worden voorgelegd ter bestuurlijke
goedkeuring aan de daartoe bevoegde instanties van de gemeente Delft. Elk van
de partijen is zelf verantwoordelijk voor de eigen bestuurlijke afhandeling en
vrijwaart de tegenpartij van eventuele onvolkomenheden in deze. Na wederzijdse
bevestiging van de hier omschreven goedkeuringen, wordt de prijs geacht te zijn
vastgesteld.
Indien
de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft in onderling overleg niet tot
overeenstemming komen inzake de verkoopprijs van de hier bedoelde gronden,
danwel indien de in onderling overleg vastgestelde verkoopprijs niet zal worden
goedgekeurd door het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen, zal de gemeente
Delft kunnen overgaan tot het voeren van een onteigeningsprocedure tegen de
Reinier de Graaf Groep, om zodoende de verwerving van de gronden, behorende bij
het terreindeel zoals omschreven in artikel 2 lid 4 sub 1, tegen een dan door
de rechtbank vastgestelde prijs, te kunnen bewerkstelligen.
De
kosten voortvloeiend uit een eventuele onteigeningsprocedure, zoals genoemd in
artikel 7.5, zullen geheel door de kopende partij, in deze de gemeente Delft,
gedragen worden.
De
eventuele notariële kosten, kadastrale kosten en de overdrachtsbelasting die
gepaard gaan met de overdracht van het eigendom van de gronden, zullen door de
koper gedragen worden en vormen geen deel van de verkoopprijs van de gronden,
zoals vast te stellen conform de procedure van artikel 7 lid 5. Een eventuele
verrekening van de onroerendzaakbelasting (OZB) zal niet plaatsvinden.
De
levering van het terreindeel, ten behoeve van de verbreding van het wegprofiel
van de Reinier de Graafweg, zoals omschreven in dit artikel, zal niet eerder
kunnen plaatsvinden dan na dat de Reinier de Graaf Groep een
schoongrond-verklaring, in de zin van voor de functie geschikt, aan de gemeente
Delft heeft overlegd.
Indien
de levering van de gronden, behorende bij het terreindeel zoals omschreven in
artikel 2 lid 4 sub 1, heeft plaatsgevonden, vrijwaren partijen elkaar van
eventuele verdere aanspraken op geleden schade of andere kosten, betrekking
hebbende op het dan geleverde terreindeel.
Artikel
8 beschrijft de onderling overeengekomen regeling van (deel)levering en het
beheer en onderhoud van het terreindeel, zoals omschreven in artikel 2 lid 4
sub 2, tussen de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft, ter realisatie
van de ecozone.
Het
uiteindelijke eigendom van de ecozone zal als volgt zijn verdeeld:
Het
deel van de ecozone dat de grens vormt aan de zuidzijde van het terrein dat in
eigendom en gebruik blijft van de Reinier de Graaf Groep, het deel met
blijvende ziekenhuisfunctie, zal in eigendom blijven van de Reinier de Graaf
Groep. Het terrein dat in eigendom blijft van de Reinier de Graaf Groep zal
daarmee aan de zuidzijde grenzen aan de, wellicht verbrede, waterloop.
De
delen van de ecozone die de grens vormen aan de zuidzijde van de af te stoten
terreindelen ten behoeve van de ontwikkeling, te weten het Bethelterrein en het
Hippoytusterrein, worden gelijktijdig afgestoten met de terreindelen ten
behoeve van de ontwikkeling aan de Ontwikkelaar. De hier bedoelde delen van de
ecozone zullen een onderdeel vormen van de tenderprocedure, conform artikel 6.
Na inrichting van het hier bedoelde deel van de ecozone door de Ontwikkelaar,
zal de Ontwikkelaar dat deel leveren aan de gemeente Delft tegen een bedrag van
€ 1,-. Deze verplichting van de Ontwikkelaar jegens de gemeente Delft zal
worden opgenomen in de tenderdocumenten, zoals genoemd in artikel 6.
Het
deel van het terrein ten behoeve van de verbreding van de waterloop aan de
zuidzijde van het terrein dat in eigendom en gebruik blijft van de Reinier de
Graaf Groep, het deel met blijvende ziekenhuisfunctie, zal door de Reinier de
Graaf Groep aan de gemeente Delft worden geleverd, tegen een nader vast te
stellen prijsniveau.
Als
deel van het te ontwikkelen Hippolytusterrein, zoals bedoeld in artikel 2 lid 3
sub 2, zal door de Ontwikkelaar, conform de plankaart behorende bij het
ontwikkelingsplan uit bijlage 1, een groenstrook worden aangelegd, eventueel
met watergang, grenzend aan de westzijde van het terrein dat in eigendom en
gebruik blijft van de Reinier de Graaf Groep. Na inrichting van de hier
bedoelde groenstrook door de Ontwikkelaar, zal de Ontwikkelaar de hier bedoelde
groenstrook leveren aan de gemeente Delft tegen een bedrag van € 1,-. Deze
verplichting van de Ontwikkelaar jegens de gemeente Delft zal worden opgenomen
in de tenderdocumenten, zoals genoemd in artikel 6.
Bij
de uit de planvorming voortvloeiende aanpassing van de kavelgrenzen, ter
realisatie van de ecozone, zal de Reinier de Graaf Groep hieraan in
redelijkheid haar medewerking verlenen, met dien verstande dat de bestaande
eigendoms- dan wel erfpachtposities worden geëerbiedigd. De invulling van de
eczone wordt, voor zover wettelijk mogelijk, tussen de gemeente Delft en de
Reinier de Graaf Groep in gezamenlijk overleg overeengekomen. In deze intentie
is de Reinier de Graaf Groep afhankelijk van de goedkeuring op de afstoting van
de terreindelen zoals omschreven in artikelen 8 lid 2 sub 2 en 8 lid 2 sub 3,
door het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen.
De
gemeente Delft verplicht zich tot afname van de grond, behorende bij het
terreindeel zoals omschreven in artikel 8 lid 2 sub 2 en sub 4 van de
Ontwikkelaar, na inrichting daarvan door de Ontwikkelaar. Tevens verplicht de
gemeente Delft zich tot afname van de grond, behorende bij het terreindeel
zoals omschreven in artikel 8 lid 2 sub 3 van de Reinier de Graaf Groep, indien
de Reinier de Graaf Groep kan overgaan tot de levering daarvan conform de in
dit artikel opgenomen randvoorwaarden en tegen de prijs die vastgesteld wordt
middels de in dit artikel vastgestelde procedure.
De
levering door de Reinier de Graaf Groep van de terreindelen, zoals omschreven
in artikel 8 lid 2 sub 2 en sub 4 zal gelijktijdig plaatsvinden met de levering
van de gronden ten behoeve van de ontwikkeling aan de Ontwikkelaar. De levering
van het terreindeel, zoals omschreven in artikel 8 lid 2 sub 3, zal ten
vroegste plaatsvinden direct ná oplevering van de nieuwbouw van het algemeen ziekenhuis
van de Reinier de Graaf Groep, zoals omschreven in artikel 3 lid 1, doch
uiterlijk 6 maanden na sloop van het Bethelgebouw.
De
Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft zullen in eerste instantie in goed
onderling overleg trachten een verkoopprijs vast te stellen van de gronden
behorende bij het terreindeel zoals omschreven in artikel 8, lid 2 sub 3. De
overeengekomen verkoopprijs zal enerzijds door de Reinier de Graaf Groep ter
goedkeuring worden voorgelegd aan het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen
en anderzijds door de gemeente Delft worden voorgelegd ter bestuurlijke
goedkeuring aan de daartoe bevoegde instanties van de gemeente Delft. Elk van
de partijen is zelf verantwoordelijk voor de eigen bestuurlijke afhandeling en
vrijwaart de tegenpartij van eventuele onvolkomenheden in deze. Na wederzijdse
bevestiging van de hier omschreven goedkeuringen, wordt de prijs geacht te zijn
vastgesteld.
Indien
de Reinier de Graaf Groep en de gemeente Delft in onderling overleg niet tot overeenstemming
komen inzake de verkoopprijs van de hier bedoelde gronden, zal de verkoopprijs
worden vastgesteld door een onafhankelijke taxatie en een
contra-expertise-advies daarop. Indien deze beide onafhankelijke beoordelingen
leiden tot een gelijkluidend prijsniveau, leggen partijen zich neer bij de dan
vastgestelde verkoopprijs. Indien de beide onafhankelijke beoordelingen niet
leiden tot een gelijkluidend prijsniveau zal een dan door partijen gezamenlijk
in te schakelen expert het prijsniveau definitief vaststellen. De vastgestelde
verkoopprijs zal enerzijds door de Reinier de Graaf Groep ter goedkeuring
worden voorgelegd aan het College Sanering Ziekenhuisvoorzieningen en
anderzijds door de gemeente Delft worden voorgelegd ter bestuurlijke goedkeuring
aan de daartoe bevoegde instanties van de gemeente Delft. Elk van de partijen
is zelf verantwoordelijk voor de eigen bestuurlijke afhandeling en vrijwaart de
tegenpartij van eventuele onvolkomenheden in deze. Na wederzijdse bevestiging
van de hier omschreven goedkeuringen, wordt de prijs geacht te zijn
vastgesteld.
Het
beheer van elk van de delen van de ecozone en de groenstro(o)k(en), zal bij die
partij liggen, die het eigendom heeft van het desbetreffende deel van de
ecozone en/of de groenstro(o)k(en).
De
kosten voortvloeiend uit een eventuele onafhankelijke taxatie en de
contra-expertise zoals bedoeld in artikel 8 lid 6, zullen door de Reinier de
Graaf Groep en de gemeente Delft gelijkelijk gedragen worden (50%-50%).
De
eventuele notariële kosten, kadastrale kosten en de overdrachtsbelasting die
gepaard gaan met de overdracht van het eigendom van de gronden, zullen door de
koper gedragen worden en vormen geen deel van de verkoopprijs van de gronden,
zoals vast te stellen conform de procedure van artikel 8 lid 6. Een eventuele
verrekening van de onroerendzaakbelasting (OZB) zal niet plaatsvinden.
De
levering van het terreindeel, zoals omschreven in artikel 8 lid 2 sub 3, zal
niet eerder kunnen plaatsvinden dan dat de Reinier de Graaf Groep een
schoongrond-verklaring, in de zin van voor de functie geschikt, aan de gemeente
Delft heeft overlegd.
Indien
de levering van de gronden, behorende bij het terreindeel zoals omschreven in
artikel 8 lid 2 sub 2 en sub 4, aan de Ontwikkelaar heeft plaatsgevonden,
vrijwaren partijen elkaar van eventuele verdere aanspraken op geleden schade of
andere kosten anders dan hier genoemd, betrekking hebbende op het dan geleverde
terreindeel.
Indien
de levering van de gronden, behorende bij het terreindeel zoals omschreven in
artikel 8 lid 2 sub 3, heeft plaatsgevonden, vrijwaren partijen elkaar van
eventuele verdere aanspraken op geleden schade of andere kosten anders dan hier
genoemd, betrekking hebbende op het dan geleverde terreindeel.
De
gemeente Delft is verantwoordelijk voor planologische besluitvorming en het
verlenen van de daarop gebaseerde bouw- en andere vergunningen. Zij zal haar
medewerking niet onthouden op basis van onredelijke gronden, elk bestuursorgaan
voor zover het de eigen taken en bevoegdheden betreft.
De
publiekrechtelijke medewerking betreft in ieder geval de
inspanningsverplichting tot het mogelijk maken van de start van de bouw van het
nieuwe ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep uiterlijk per oktober 2006.
Ter
vrijmaking van het bestaande parkeerterrein ten behoeve van de bouw van het
nieuwe ziekenhuis, is de Reinier de Graaf Groep voornemens een interim
parkeervoorziening aan te leggen rondom de bestaande ziekenhuisgebouwen. De
planning van de daartoe benodigde vergunningenprocedures moet de aanleg daarvan
mogelijk maken uiterlijk in het eerste kwartaal van 2006.
De
planning van de daartoe benodigde vergunningenprocedures moet de start van de
bouw van het nieuwe ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep mogelijk maken
uiterlijk per oktober 2006.
De
planning van de daartoe benodigde vergunningenprocedures moet de ingebruikname
van het nieuwe ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep mogelijk maken
uiterlijk in de herfst van 2009, of zoveel eerder, danwel zoveel later, indien
de stand van het nieuwbouwproject van het ziekenhuis daartoe aanleiding geeft.
De
planning van de daartoe benodigde vergunningenprocedures moet de start van de
sloop van het Bethelgebouw mogelijk maken uiterlijk direct na ingebruikname van
de nieuwbouw van het ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep.
De
planning van de daartoe benodigde vergunningenprocedures moet de start van de
sloop van het Hippolytusgebouw mogelijk maken uiterlijk direct na ingebruikname
van de nieuwbouw van het ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep.
Voor
zover bij de uitvoering van het programma, zoals omschreven in artikel 3,
schade als gevolg van een planologisch besluit ontstaat en deze schade voor
vergoeding in aanmerking komt, op grond van artikel 49 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening, zal deze worden behandeld conform de op het moment van
aanspraak geldende wet- en regelgeving. Voor wat betreft mogelijke planschade
voortvloeiend uit planologische besluiten omtrent de af te stoten terreindelen
ten behoeve van de ontwikkeling, zal de schade niet voor rekening kunnen komen
van de Reinier de Graaf Groep, maar voor rekening van de Ontwikkelaar.
De
gemeente Delft verplicht zich, binnen het kader van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening, aanverwante wetten en met inachtneming van de in deze overeenkomst
genoemde planning, zorg te dragen voor een zorgvuldige besluitvorming omtrent
de door partijen beoogde ontwikkelingen. De gemeente Delft zal de Reinier de
Graaf Groep vrijwaren voor gelede schade voortvloeiend uit toerekenbare
tekortkomingen in de voorbereiding en de besluitvorming van de gemeente Delft.
Alle
door de gemeente Delft opgestelde ruimtelijke plannen, met name het
bestemmingsplan, vallen onder verantwoordelijkheid en goedkeuring van de
gemeenteraad van de gemeente Delft, inclusief de daarbij wettelijk bevoegde
commissies zoals de welstandscommissie. Indien de gemeenteraad, dan wel haar
bevoegde raadscommissie, haar goedkeuring onthoudt, zal de planning van de
vergunningprocedures in onderling overleg worden bijgesteld, zonder enige
schadeplichtigheid van partijen over en weer.
Indien
er aanwijzingen zijn dat er binnen het contractgebied oudheidkundige opgraving
conform gemeentelijk-, provinciaal- dan wel rijksbeleid gewenst is, dan zal de
gemeente Delft hiervoor een plan opstellen. De tijdsduur van de opgravingen zal
zodanig gepland worden dat de ontwikkeling zo min mogelijk vertraging
ondervindt. Partijen kennen in genoemd geval geen aanspraak op vergoeding van
(vertragings)schade.
Partijen
streven naar het mogelijk maken van de start van de uitvoering van de
parkeerinterim-voorzieningen per januari 2006. De Reinier de Graaf Groep
streeft naar ingebruikname van de interimparkeervoorziening per juni 2006.
Partijen
streven naar het mogelijk maken van de start van de uitvoering van de nieuwbouw
van het Algemeen Ziekenhuis van de Reinier de Graaf Groep per oktober 2006. De
Reinier de Graaf Groep streeft naar het ingebruik nemen van het nieuwe
ziekenhuis vanaf oktober 2009, of zoveel eerder wanneer de voortgang van het
bouwproject daartoe aanleiding geeft.
Partijen
streven naar het mogelijk maken van de start van de sloopwerkzaamheden van het
Bethelgebouw vanaf juni 2010, of zoveel eerder wanneer de voortgang van het
bouwproject van de nieuwbouw van het Algemeen Ziekenhuis daartoe aanleiding
geeft.
Partijen
streven naar het mogelijk maken van de start van de sloopwerkzaamheden van het
Hippolytusgebouw vanaf juni 2010, of zoveel eerder wanneer de voortgang van het
bouwproject van de nieuwbouw van het Algemeen Ziekenhuis daartoe aanleiding
geeft.
Partijen
streven naar het mogelijk maken van de overdracht van de af te stoten
terreindelen middels de tender, volgens artikel 6, in de periode tussen juni
2010 en december 2012.
Aan de in dit artikel genoemde streefplanningen kunnen door
partijen geen rechten worden ontleend en vormen geen basis voor
schadeplichtigheid van Partijen over en weer.
De
partij die toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen
voortvloeiend uit deze overeenkomst, is tegenover de ander partij aansprakelijk
voor de door haar geleden dan wel te lijden schade. De toerekenbaar
tekortschietende partij vrijwaart de ander partij voor eventuele aanspraken van
derden op vergoeding van schade als gevolg van bedoeld tekortschieten. Ingeval
van enige tekortkoming in de nakoming van een partij, dient de andere partij de
tekortschietende partij binnen een maand nadat van deze tekortkoming is
gebleken, per aangetekend schrijven, aan te manen tot nakoming, hem een termijn
te stellen voor nakoming en hem terzake aansprakelijk te stellen. Partijen
trachten eerstens het geschil voor zover mogelijk minnelijk op te lossen. Leidt
dit niet alsnog tot een minnelijke oplossing danwel nakoming binnen een –
gegeven de aard van de tekortkoming – redelijke termijn, dan zal de meest
gerede partij zich terzake kunnen wenden tot de burgerlijk rechter, tenzij
Partijen overeenkomen het geschil eerst in der minne te willen schikken.
Indien
één der Partijen, door overmacht getroffen, niet kan nakomen of tekortschiet in
de nakoming van de overeenkomst, dan is deze partij verplicht de andere partij
daarvan onmiddellijk mondeling en schriftelijk in kennis te stellen en
voorafgaande aan een daaruit volgende eventuele (gedeeltelijke) wijziging of
(gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst in overleg te treden met de
andere partij teneinde de ontstane situatie en de consequenties daarvan te
bespreken en zo mogelijk in onderling overleg op te lossen.
Eerst
nadat het voorgeschreven overleg niet tot een oplossing heeft geleid kan
overmacht leiden tot (gedeeltelijke) wijziging of (gedeeltelijke) ontbinding
van deze overeenkomst.
Indien
Partijen geen overeenstemming bereiken of de onvoorziene omstandigheid
(waaronder ook gerekend dient te worden een wijziging in wet- of regelgeving
met dat effect) overmacht betreft, danwel dat aangaande de ontstane situatie en
de consequenties door overmacht geen overeenstemming wordt bereikt, zullen
Partijen in eerste instantie trachten overeenstemming te bereiken om het geschil middels mediation op te lossen.
Bijzondere
omstandigheden die met zich meebrengen dat (ongewijzigde) uitvoering van deze
overeenkomst naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet meer kan
worden verlangd, kunnen leiden tot (gedeeltelijke) wijziging of (gedeeltelijke)
ontbinding van de overeenkomst.
De
partij aan wier zijde een omstandigheid als bedoeld in dit lid opkomt, is
verplicht de andere partij daarvan onmiddellijk mondeling en schriftelijk in
kennis te stellen en voorafgaande aan een eventuele (gedeeltelijke) wijziging
of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst in overleg te treden met de
andere partij teneinde de ontstane situatie en de consequenties daarvan te
bespreken en zo mogelijk in onderling overleg op te lossen.
De
volgende omstandigheden maken een einde aan deze overeenkomst en ontslaan
partijen van de
verplichting
om aan de overeenkomst uitvoering te geven:
Gebleken onmogelijkheid om het
project van de (her)ontwikkeling te realiseren in de vorm waarin het in deze
overeenkomst is omschreven als gevolg van:
§
Het
niet tot uitvoering (kunnen) brengen van de nieuwbouw van het ziekenhuis van de
Reinier de Graaf Groep, waarvan het globale programma is weergegeven in artikel
3 lid 1.
§
Hetzij
weigering van de Raad van de gemeente om een daartoe strekkend bestemmingsplan
vast te stellen;
§
Hetzij
het definitief uitblijven van ingevolge de wet vereiste goedkeuring van enig
bestuursorgaan;
§
Hetzij
gebleken obstakels in wettelijke bepalingen;
§
Hetzij
een onherroepelijke uitspraak van de rechter, die niet – met instandhouding van
de hoofdlijn van het project – valt op te heffen met het opnieuw (in gewijzigde
vorm) in procedure brengen van het project;
§
Hetzij
de vaststelling dat de realisatie van de ontwikkeling niet leidt tot een
sluitende danwel positieve grondexploitatie, zoals bedoeld in artikel 5 van
deze overeenkomst.
Partijen dragen in een geval van
ontbinding op grond van dit artikel ieder de tot dan toe door henzelf gemaakte
kosten, met uitzondering van die kosten waarvan in deze overeenkomst anders is
bepaald.
Indien
naar de mening van één van de Partijen de marktomstandigheden tijdens de duur
van deze overeenkomst zich zodanig ontwikkelen dat de ontwikkeling niet
verantwoord kan worden gerealiseerd, zullen, indien gezamenlijk overleg dan wel
de omstandigheden van het geval daartoe aanleiding geven, Partijen zich inspannen
een voor Partijen haalbaar en acceptabel alternatief te realiseren.
Ingeval
een of meer artikelen uit deze overeenkomst ten gevolge van enige bepaling van
(inter)nationale en/of EG-wet- en regelgeving geheel of gedeeltelijk ongeldig
blijkt en/of niet zonder inbreuk op zo’n bepaling kan worden nagekomen, geldt
dat zulks in beginsel geen invloed heeft op (de uitvoering van) de andere
artikelen van deze overeenkomst. Partijen zullen alsdan zo spoedig mogelijk met
elkaar in overleg treden teneinde tot een oplossing te komen welke past in de
geest van de overeenkomst en die zoveel mogelijk aansluit bij het bepaalde in
het (de) betrokken artikel(en).
Op
deze overeenkomst is het Nederlandse recht van toepassing.
Verschillen
van mening tussen Partijen ter zake van de uitleg en uitvoering van deze
overeenkomst zullen zoveel mogelijk langs minnelijke weg worden opgelost.
Indien een verschil van mening niet langs minnelijke weg is opgelost, wordt
geacht een geschil te bestaan. Geschillen worden voorgelegd aan de daartoe
bevoegde rechter te ’s-Gravenhage.
Partijen
zijn niet gerechtigd de uit de overeenkomst voortvloeiende contractspositie en
de daaruit voortvloeiende rechten en verplichtingen rechten zonder schriftelijke toestemming van de andere partij aan
een derde over te dragen, te vervreemden of te bezwaren.
Wijzigingen
van deze overeenkomst zijn alleen rechtsgeldig wanneer zij schriftelijk zijn
vastgelegd en door beide Partijen zijn ondertekend.
Behoudens
het bepaalde in de Wet Openbaarheid van bestuur verplichten Partijen zich over
en weer tot geheimhouding van alle niet-openbare (bedrijfs)gegevens van de
wederpartij. Partijen zullen deze informatie slechts gebruiken voor zover dit
voor de uitvoering van deze overeenkomst noodzakelijk is, zodat in ieder geval
de informatie niet aan derden wordt verstrekt, openbaar wordt gemaakt of voor
commerciële doeleinden wordt gebruikt. Partijen zullen de onderlinge
samenwerking niet gebruiken in publicitaire uitlatingen, zonder dat daarover
voorafgaand overeenstemming is bereikt. Indien een partij wordt verzocht tot
het openbaarmaken van stukken en dit wettelijk gezien niet geweigerd kan
worden, dan zal de desbetreffende partij voorafgaand aan de feitelijke
openbaarmaking de andere partij op de hoogte stellen.
Deze
overeenkomst kan niet tussentijds worden opgezegd of beëindigd anders dan via
ontbinding op grond van het intreden van bijzondere omstandigheden, zoals
beschreven in artikel 11. Ontbinding op andere gronden kan alleen
buitengerechtelijk plaatsvinden na goedkeuring daarvan door beide Partijen,
zulks door elk van de Partijen door middel van een aangetekende brief aan de
wederpartij bevestigd.
De
volgende bijlagen maken deel uit van deze overeenkomst en worden als woordelijk
herhaald en ingelast beschouwd:
Bijlage
1: Plankaart ontwikkelingsplan d.d.
..-..-2005
Bijlage
2: Financiële analyse van de
herontwikkeling, BBN, d.d. 9 mei 2005 en eindnotitie BBN,
d.d. 4 augustus 2005
Aldus
overeengekomen en in drievoud rechtsgeldig ondertekend te Delft
d.d………………………………………
Namens
de gemeente Delft Namens
de Reinier de Graaf Groep
H.J.
Grashoff L.
Touwen
Wethouder Voorzitter
Raad van Bestuur