Milieuprogramma 2006
Inleiding
Het
milieuprogramma maakt inzichtelijk waar de prioriteiten liggen van verscheidene
milieuthema’s voor het komend jaar. Met de vaststelling van het milieuprogramma
door de gemeenteraad wordt voldaan aan de verplichting die vloeit uit artikel
4.20 van de Wet milieubeheer. Bij het vaststellen van dit programma moet
rekening gehouden worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan. Het
Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 wordt nog steeds gezien als actueel
gemeentelijke milieubeleidsplan.
In
het Duurzaamheidsplan wordt een visie op duurzame stedelijke ontwikkeling
beschreven, die vertaald wordt in concrete projecten. Na de verkiezingen in
maart 2006 zal besloten worden of er voor de komende periode een nieuw
Duurzaamheidsplan wordt opgesteld.De activiteiten in het milieuprogramma
betreffen voor een deel dan ook een doorloop van activiteiten uit voorgaande
jaren. Het Duurzaamheidsplan is de afgelopen jaren aangevuld met
thema-specifieke beleidsplannen die hun eigen dynamiek kennen en ook zo hun
doorwerking hebben naar het milieuprogramma. Onderdeel van de specifieke
beleidsplannen zijn concrete uitvoeringsprogramma’s (zie schema).
Binnen
de gemeente zijn de milieutaken opgesplitst in een vakteam Milieu (met name
beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk- en stadszaken en een vakteam
Milieutoezicht (met name vergunningverlening en handhaving) bij het cluster
Publiekszaken.
De
in het programma beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of
Milieutoezicht uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente
voeren milieutaken uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)
opgesteld door het Ingenieursbureau en uitgevoerd door het vakteam Civiel van
Stadsbeheer, het gescheiden inzamelen van afval door het vakteam Reiniging en
een deel van het duurzaam bouwen beleid door het vakteam Bouwtoezicht en
Monumenten.
In
dit programma ontbreekt daarom een gedetailleerde urenplanning, deze komt terug
in de individuele werkplannen van de betreffende sectoren en vakteams. Volstaan
wordt met een overzicht van de belangrijkste uitvoerende vakteams Milieu en
Milieutoezicht.
In
samenwerking met alle gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere
overheden wordt gestreefd naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het
vigerende milieubeleid.
In
2006 wordt de samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden
voortgezet.
Het
is in 2005 niet gelukt om het milieuprogramma voor te leggen bij de
programmabegroting. Doordat de thema-specifieke beleidsplannen zo concreet
zijn, is er wel inzicht of het milieubeleid ook uitgevoerd kan worden en daar
waar dit een knelpunt vormde is het voorgelegd bij de programmabegroting.
Ook ontbreekt een overzicht van de financiële gevolgen van de bij een
wettelijke voorschrift opgedragen taak. Als gevolg van een toenemende
integratie van milieuwerkzaamheden door andere organisatieonderdelen in de
organisatie wordt het moeilijker een dergelijk overzicht te maken.
Tweejaarlijks
wordt in de vorm van de Duurzaamheidsmonitor integraal gerapporteerd over de
behaalde doelstellingen. De Duurzaamheidsmonitor bundelt de Milieumonitor, het
Milieujaarverslag, de Gemeentelijk interne milieuzorgrapportage en de
rapportage voortgang uitvoering Duurzaamheidsplan. In 2005 is voorgesteld
monitoring tweejaarlijks uit te voeren. Dit betekent dat er over 2005 en 2006
in 2006 een monitor verschijnt. Vermeldenswaardig is wel dat Delft een tweede
plaats heeft behaald in de landelijke duurzaamheidsmeter.
Ontwikkelingen en basis voor het werkprogramma.
Vanuit
het Nationaal Milieubeleidsplan NMP-4 zijn zeven milieuproblemen geschetst,
waarbij voor een aantal daarvan op gemeentelijk niveau taken zijn weggelegd.
Speerpunten hierin zijn klimaatbeleid, de beleidsvernieuwing externe
veiligheid, de beleidsvernieuwing milieu en gezondheid (dubo-bouwmaterialen) en
vernieuwing van het milieubeleid voor de leefomgeving (Gebiedsvisie, MIG,
Luchtkwaliteit, Integratie Milieu-RO, sociale component). In Delft kregen en
krijgen deze speerpunten reeds de nodige aandacht.
In
april 2002 trad een nieuw Delfts college aan met een nieuw collegeprogramma. In
dit collegeprogramma wordt onder het thema Duurzaamheid gekozen om het in 1998
ingezette integrale duurzaamheidbeleid voort te zetten, waarbij het praktisch
en zichtbaar doorvertalen van het begrip “duurzame stedelijke ontwikkeling”
centraal staat.
Een
aantal aspecten krijgt hierbij in het bijzonder aandacht:
·
Lokaal klimaatbeleid
·
Waterkwaliteit en –kwantiteit
·
Mobiliteit
·
Intensief ruimtegebruik
·
Midden Delfland en Delftse Hout
·
Materiaalkringloop verbeteren
·
Kennistoepassing en innovatie
·
In het kader van overlastbestrijding; strenge
handhaving van de geluidsregels bij de horeca
Thema-specifieke beleidsplannen
In
april 2000 werd het Delfts Waterplan “Een blauw netwerk” [1] bestuurlijk vastgesteld door zowel de
gemeente Delft als het Hoogheemraadschap van Delfland. De in dit plan benoemde
concrete projecten voor de periode 2000-2003 zijn uitgevoerd dan wel gekoppeld
aan ontwikkelingen in de stad. Omdat de ambities en visie van het waterplan nog
actueel zijn, is in 2003 besloten om geen vervolg op het Waterplan vast te
stellen maar te volstaan met de vaststelling van een nieuw uitvoeringsprogramma
dat ook inspeelt op de meest recente beleidsontwikkelingen en drie
visiedocumenten: de afkoppelvisie, de grondwatervisie en de waterstructuurvisie
voor respectievelijk het omgaan met hemelwater, grondwater en ruimte voor
water(berging).
In
oktober 2001 werd de nota “Natuur en milieucommunicatie in Delft” vastgesteld.
Hierin werden projecten en doelen benoemd voor Natuur en milieucommunicatie bij
resp. ecologische basisvorming, bij (lokaal) milieubeleid, bij (lokaal)
duurzaamheidsbeleid en werd de functie van het gebouw “De Papaver” herijkt.
Tevens werd een nieuwe financiële injectie gegeven om de benoemde doelen te
bereiken.
In
augustus 2002 is het Handboek Bodem bestuurlijk vastgesteld. In dit Handboek is
het bodembeleid van de gemeente Delft vastgelegd. Ook de bodemkwaliteitskaart
en het grondstromenplan zijn in het Handboek opgenomen zodat beleid en de
regels voor de uitvoering in één nota zijn vastgelegd. In verband met de nieuwe
bodemkwaliteitskaart en grondstromenplan (vastgesteld augustus 2005) is het
Handboek in het vierde kwartaal van 2005 helemaal herzien.
In april 2003 is het Klimaatplan Delft 2003-2012
bestuurlijk vastgesteld. In dit plan is een bestuurlijke ambitie gekoppeld aan
een groot aantal concreet uitvoerbare projecten waarbij de gemeente Delft haar
bijdrage levert aan de landelijke doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen
terug te brengen.
In april 2004 is het Ecologieplan Delft 2004-2015
bestuurlijk vastgesteld. Het plan beschrijft hoe in de komende jaren, in
samenhang met de sociale en economische ontwikkelingen, de diversiteit van de
natuur behouden en verder ontwikkeld kan worden en daarmee de leefbaarheid voor
de burgers gewaarborgd is.
In
oktober 2005 werd de Programmabegroting 2006-2009 vastgesteld met daarin
de onderstaande doelstellingen:
·
Op termijn voldoen aan de Europese normen voor
luchtkwaliteit.
·
Bijdragen aan het op duurzame wijze inrichten
van Delft.
·
Vergroten van de natuurwaarden in Delft en de
regio.
·
Voorkomen van overlast en waar noodzakelijk
saneren.
·
Verhogen van de belevingswaarde van natuur en
milieu voor de inwoners van Delft.
·
Stimuleren van kennis van natuur en milieu
(onder meer via De Papaver, brede school en onderwijs).
·
Realiseren van integraal waterbeheer, zodat
wateroverlast en watertekort in samenhang met verbetering van de waterkwaliteit
worden aangepakt.
·
Voldoen aan de doelstelling van de
Kyoto-akkoorden (uitstoot broeikas-gassen) op lokale schaal.
·
Verbeteren van de stad/landschap-relatie in
samenwerking met de gemeente Midden Delfland, het recreatieschap en anderen.
In
februari 2005 is het tweede Delftse OntwikkelingsProgramma 2005-2015 (DOP-2)
vastgesteld als basis voor de aanvraag van ISV middelen bij de Provincie
Zuid-Holland. In het DOP-2 geeft de gemeente aan wat zij de komende periode
samen met de lokale partners – corporaties, ontwikkelaars /bouwers, bewoners,
bedrijven en instellingen – wil bereiken rond de thema’s: Kennis, economie en
cultuur, wonen/samenleven en duurzaamheid en een viertal gebiedsgerichte
programma’s. Per thema zijn in het DOP-2 de verschillende te bereiken effecten
geformuleerd. Deze worden via monitoring verantwoord. Binnen het themaprogramma
Duurzaamheid worden zes deelprogramma’s onderscheiden: Water en ecologie,
verbetering klimaat en milieu, bodemsanering, geluidhinder, openbaar vervoer en
wegen en fietsverkeer.
Daarnaast
is milieu een belangrijke speerpunt bij een aantal langlopende stedelijke
projecten zoals de herstructurering van het TU-gebied, de ondertunneling van
het spoor en de daarbij behorende bovengrondse ontwikkeling, de herinrichting
van het Zuidpoortgebied, de herstructurering van de wijk Poptahof, de
inrichting van de Harnaschpolder, de herstructurering van het Schieoeversgebied
etc..
Missie
In de duurzame kennisstad Delft wordt:
·
zodanig
omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en regeneratief
worden dan wel blijven;
·
wordt
een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een balans tussen
welzijn en welvaart;
·
wordt
aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale cohesie en
betrokkenheid.
Om deze richting te geven wordt een zestal
principes voor duurzame stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het
Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 zijn uitgewerkt.
Algemeen
Het
vakteam Milieu omvat per 01-01-2006 ca. vijftien formatieplaatsen (23 personen;
18 vrouwen en 5 mannen) en het vakteam Milieutoezicht omvat per 01-01-2006
twaalf formatieplaatsen (12 personen, 8 mannen en 4 vrouwen).
Hoofdafspraken
en producten
Het
takenpakket richt zich op de volgende onderdelen:
·
Uitvoeren van wettelijke taken;
·
Uitvoering van projecten ter bewaking van de
kwaliteit van de uitvoering en ter Ondersteuning van de wettelijke taken;
·
Uitvoering van nog niet afgesloten projecten
uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003, het Waterplan Delft, de nota Natuur
en milieucommunicatie in Delft, het Klimaatplan 2003-2012 en het Ecologieplan
2004-2015;
·
Uitvoering van het collegeprogramma 2002-2005;
·
Stimulering en bewaking van de uitvoering van
projecten uit het Milieutechnologiefonds;
·
Stimulering en bewaking van de uitvoering van
projecten uit de Reserve Energiebesparende Maatregelen;
·
Stimulering en bewaking van de uitvoering van
projecten uit de Reserve Ecologie;
·
Intergemeentelijke milieusamenwerking in
Haaglanden verband.
JAARPROGRAMMA
2006
Algemeen
·
Afstemming en integratie van
milieuactiviteiten [met name tussen vakteam Milieu en Milieutoezicht, binnen de
sector Stedelijke Ontwikkeling (ruimtelijke ordening, mobiliteit, vastgoed en
cultuur, kennis en economie) en met Stadsbeheer (afval en groen)];
·
Kwaliteitszorg (aanpassen WerkInformatieMap,
interne werkprocedures/afspraken ook mede i.r.t. locatie Papaver en
vrijwilligers en andere vakteams);
·
Opstellen van een milieuvisie bij grote
projecten;
·
Instrumenten ontwikkelen om leefbaarheid
invulling te geven;
·
Planningssystematiek en projectmatig werken
verder inhoud geven.
Duurzaamheidsplan
Delft 2000-2003.
·
Het opstarten en/of voortzetten van de
uitvoering van de 26 geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft
2000-2003.
·
Coördineren uitvoering Duurzaamheidsplan
2000-2003.
Projecten |
Geactualiseerde planning. Vastgesteld door de
Gemeenteraad op 30-11-2004 |
||
|
Start |
Eind planfase |
Eind uitvoeringsfase |
1. Duurzaam
bouwen |
najaar
1999 |
2003 |
2005 |
2. Kansenkaart
van Delft |
najaar
1999 |
2003 |
beëindigd 2004 |
3. Duurzame
herstructurering Schie-oevers |
najaar
1999 |
Afgerond |
enkele
jaren |
4. Duurzame
ontwikkeling TU-Zuid gebied |
najaar
1999 |
2002 |
enkele
jaren |
5. Duurzaamheid
in wijkplannen |
najaar
1999 |
januari
2000 |
Afgerond |
6. Duurzame
herstructurering Poptahof |
reeds
gestart |
1e
kwartaal 2003 (definitieve uitgangspunten voor herstructurering) |
eind
2015 |
7. Klein
Kyoto in Delft |
begin
2000 |
Gaat
op in klimaatplan |
Gaat
op in Klimaatplan 2003-2012 |
8. Duurzame
ontwikkeling Zuidpoort |
reeds
gestart |
|
2007
(realisatie 1e deelplan 2005) |
9. Eenheid
Première Delft |
najaar
1999 |
eind
2000 |
Afgerond |
10. Haalbaarheidsonderzoek
Auto(matisch) weg |
september
1998 |
December
1999 |
Afgerond |
11. Openbaar
vervoer |
medio
2001 |
begin
2003 (als onderdeel van het LVVP) |
loopt
door in de vorm van tariefsacties |
12. Voldoende
ruimte voor voetganger en fietser |
medio
2001 |
najaar
2002 |
Afgerond |
13. Water
in Ecodus: EcoDusVer en Verder |
Eind
2002 |
eind
2003 |
uitvoering
vanaf 2005 |
14. Afkoppelen
van regenwater in de Wippolder |
najaar
1999 |
medio
2000 planfase afgerond |
beheersfase;
|
15. Herstructurering
watersysteem Voorhof, Buitenhof en Tanthof |
2000 |
eind
2002 (opschaling Tanthof West) |
eind
2015 |
16. Ecologische
hoofdstructuur Delft |
eind
2001 |
2002
besluitvorming |
opgenomen
in Ecologieplan Delft 2004-2015 |
17. Onderzoek
effecten verminderen grondwateronttrekkingen in Delft |
najaar
2000 |
2002 |
2005 |
18. Recreatiewater
in en om Delft |
najaar
1999 |
najaar
1999 |
Afgerond |
19. Proefproject
Waterstad 2000 |
maart
1999 |
|
na
enkele jaren |
20. Afval
‘Beloningssysteem goed afvalscheidinggedrag’ |
begin
2000 |
1e
helft 2003: besluitvorming |
afgerond |
21. Afval
Uitbreiding aantal Retourettes |
september
1999 |
2002 |
Beëindigd |
Nieuw project: uitbreiding afvalbrengpunten in
combinatie met beloningssytemen |
|
2004 |
Enkele
jaren |
22. Afval.
Milieuzorg en educatie in onderwijs |
september
1999 |
zomer
2000; werkplan gereed |
pilot
wordt afgesloten; project wordt geïntegreerd in NMC-project ‘structureel
aanbod voor voortgezet onderwijs’ |
23. Afval.
Voorlichting op maat |
september
1999 |
eind
2002: stuk
naar de raad met plan van aanpak |
doorlopend |
24. Duurzaamheidsmonitor |
najaar
1999 |
|
Permanent |
25. Duurzaamheidstoets |
1e
helft 2003 |
2e
helft 2003 |
beëindigd
eind 2004 |
26. Gemeentelijke
interne milieuzorg |
najaar 1999 |
1e kwartaal
2003 |
Permanent |
Het (verder) uitvoeren van de onderstaande
projecten uit het Klimaatplan Delft 2003-2012.
1 |
Nieuwe gemeentelijke gebouwen
(excl. stadskantoor) |
1a |
Nieuwe
gemeentelijke stadskantoor |
2 |
Aanpak
energiegebruik bestaande gemeentelijke gebouwen/ voorzieningen |
2a |
Renovatie
2 bestaande gebouwen |
2b |
Openbare
installaties: gemalen |
2c |
Openbare
installaties: verkeersinstallaties en verlichting |
3 |
Nieuwbouw
projecten woningbouw |
3 |
Nieuwbouw
projecten utiliteitsbouw |
3a |
Spoorzone |
3b |
Zuidpoort |
4 |
Bestaande
bouwprojecten woningen en utiliteit |
4a |
Poptahof (3D) |
4b |
Convenant
bestaande woningen (3D) |
4c |
Bestaande
stad bespaart energie |
5 |
Verruimde
reikwijdte en zorgplicht bij bedrijven |
6 |
Duurzame
bedrijventerreinen |
6a |
Naar
een duurzame planontwikkeling Technopolis (3D) |
6b |
Energieprestatie
herstructurering Schie-oevers |
7 |
Gemeentelijke
Interne Milieuzorg (3D) |
7a |
Eigen
vervoerplan gemeente Delft |
7b |
Wagenpark |
7c |
Energiebeheer
gemeentelijke gebouwen en voorzieningen en inkoop groene energie |
8 |
Vastleggen
verbetering LV/OV/CV als prestatieafspraken in het LVVP |
9 |
Duurzame
energie realiseren in de gebouwde omgeving (zie 1,2, 3, 4 en 6) |
9a |
Windturbines |
9b |
Toepassing
Restwarmte DSM Gist |
9c |
100
Delfts blauwe daken (incl 2e tranche) |
10 |
Internationaal
presentaties |
10a |
Voortzetting
Delfts Energie Agentschap |
10b |
Europese
subsidies aanvragen |
11 |
Monitoring |
12 |
Algemene
projectleiding |
In
2005 is aan bijna alle programma's en projecten uit het 'Klimaatplan Delft
2003-2012' gewerkt, met uitzondering van de volgende projecten:
1a
Nieuw gemeentelijke stadskantoor
3a
Spoorzone
De
projecten 1a en 3a hebben grotendeels stil gelegen vanwege de discussie op
nationaal niveau over het toekennen van gelden aan de ondertunneling van het
spoor in Delft.
In
november 2005 is de nota “Energiebesparing gemeente organisatie” vastgesteld,
om zo een nieuwe impuls te geven aan de gestelde doelstellingen uit de nota ‘3E
Klimaatplan Delft 2003-2012’ voor de projecten:
2 Aanpak energiegebruik bestaande
gemeentelijke gebouwen en voorzieningen
2a Renovatie 2 bestaande gemeentelijke
gebouwen
2b Openbare Installaties: gemalen
2c Openbare Installaties:
verkeersinstallaties en verlichting
7b Wagenpark
7c Energiebeheer gemeentelijke gebouwen en voorzieningen.
In 2005 is een nieuw
project gestart met als doel het ontwikkelen van een instrument waarmee onder
gunstige voorwaarden leningen worden verstrekt voor de aanschaf van
energiebesparende maatregelen; Gemeentelijke Stimuleringsregeling
Energiebesparende Maatregelen (GSEM).
In
2006 zal verder worden gewerkt aan alle programma's en projecten uit het
Klimaatplan Delft 2003-2012.
Natuur-
en Milieucommunicatie (NMC)
·
Versterking van de integratie van milieudoelstellingen
in andere beleidssectoren
·
Versterken relatie tussen milieubeleid en NMC
door met jaarthema’s te werken. In 2006 staat het thema water centraal.
·
Uitvoeren van de projecten uit de Natuur- en
milieucommunicatienota;
Ecologische
basisvorming
·
Delftse Natuur en
milieusite (natuur en milieu op inter- en intranet). Hierin aandacht voor
samenhang vakteams + producten. (www.delft.nl/natuurenmilieu)
·
In huisstijl
brengen en professionaliseren publicaties
·
Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet onderwijs NME; onderwijs m.b.t. natuur, milieu en
duurzaamheid.
·
Deelnemen in en uitvoeren van het natuur-en
milieudeel van het “Brede School” project
in alle wijken; ontwikkelen nieuw
programma, alsmede ontwikkelen en uitvoeren van een aandeel voor Brede School
voor het voortgezet onderwijs.
·
Opbouwen (hard en
software) van een mediatheek in het gebouw “De Papaver”;
NMC
bij uitvoering milieubeleid/projecten
·
Beheren van de Reserve Natuur en Milieu
·
Werven en beoordelen
aanvragen voor subsidie uit de Reserve Natuur en Milieu;
·
Ondersteuning projecten
derden
NMC
bij duurzaamheidsbeleid
·
Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform;
·
Ondersteuning Natuur- en Milieukring;
Activiteiten
en beheer De Papaver
·
Organiseren van tentoonstellingen in De
Papaver;
·
Organiseren van vakantieactiviteiten in voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en
kerstvakantie deels i.s.m. vrijwilligers;
·
Opbouwen van een
samenwerkingsverband met organisaties en instellingen in de Delftse Hout en
ondersteunen van projecten in de Delftse Hout i.s.m. betrokkenen;
·
Faciliteren van de Stichting Vrienden van De
Papaver
·
Begeleiden vrijwilligers bij diverse
projecten.
·
(Her-)inrichten van
de locatie “De Papaver” als
bezoekerscentrum; eind 2006 zal gestart worden met de aanpak van de
tentoonstellingsruimte.
·
Bemensing op zondag: Coördinatie Papaver-balie
zondags (menskracht en verkoopartikelen) i.s.m. vertegenwoordigers van vier
natuur & milieuorganisaties en invoeren van professionele ondersteuning met
ingang van 1 februari 2006;
·
Nu voor de fysieke en personele kant van De
Papaver grotendeels zorg is gedragen, zal de informatiefunctie en het aanbod
aan producten en activiteiten verder worden ontwikkeld.
Gemeentelijke
interne milieuzorg (GIM)
·
Coördinatie en advisering in het kader van
implementatie GIM (in combinatie met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen
de nieuwe gemeentelijke organisatie;
·
Verzameling milieukwaliteitgegevens en
rapportage aan B&W via Duurzaamheidsmonitor;
·
Ontsluiten gegevens via Internet en publieksuitgave;
·
Speerpunten voor 2005 e.v. betreft
vervoermanagement , energieverbruik en inkoop.
Afval(verwijdering)
·
Advisering, afstemming en coördinatie
afvalstoffenbeleid. (afspraken/overleg tussen vakteams Reiniging, milieu en
milieutoezicht);
·
Vergunningverlening
textiel Afvalstoffenverordening;
·
Uitvoering van de nota “Voorlichting op maat”
gericht op diverse deelstromen en in het bijzonder: inzamelwijzer papier,
hondenpoep, zwerfvuil, grofvuil en incontinentiemateriaal.
·
Verdere uitwerking van het op afstand zetten
van het reinigingsbedrijf.
·
In 2006 start een zwerfvuilcampagne met
diverse deelprojecten, waaronder ‘zwerfvuilaanpak in en rond de school’ (ook
NMC-project).
·
In 2006 start een pilot met gescheiden
luierinzameling bij kinderopvangcentra.
Ruimtelijke
ordening algemeen
·
Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij
bestemmingsplannen, ontwikkelingsplannen, ontwikkelingsvisies en ruimtelijke
onderbouwingen;
·
Participatie in werkgroepen t.b.v.
(mogelijke) bouwlocaties en in BAO;
·
Opstellen milieuadviezen t.a.v. ingediende
bouwaanvragen en andere ruimtelijke plannen;
·
Duurzaamheid in wijkprogramma’s;
·
Advisering en begeleiding m.e.r. procedures.
Ruimtelijke ordening specifiek
Geluid
·
Adviseren over de
gevolgen van de verwachte aanpassingen van de Wet geluidhinder (o.m. hogere
grenswaarde-procedures);
·
Adviseren over geluid(rapportages) in het
kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen;
·
Mede vormgeven aan het beheer van de
vastgestelde geluidzones rond industrieterreinen (Schieoevers en DSM-Gist),
(toets bij vergunningverlening; implementatie saneringsprogramma);
·
Afronding Samenwerkingsverband Delft-Pijnacker
(gevelisolatie) is verband met beëindiging budgetregeling saneringsgelden;
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband
benoemde projecten;
·
Verdere voorbereiding van de realisatie van
een geluidsscherm langs de rijksweg A13 ter hoogte van de Professorenwijk;
·
Verdere voorbereiding van de realisatie van
een geluidsscherm langs de Kruithuisweg ter hoogte van de Amazoneweg.
·
Het ontwikkelen van een visiedocument voor
natuur- en recreatiegebied de Delftse Hout.
Verkeer
en vervoer + luchtkwaliteit
·
Adviseren t.a.v. de uitvoering van het Lokaal
Verkeer- en Vervoersplan (LVVP) en
daarin aandacht schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid
en vervoermanagement alsmede de effecten op luchtkwaliteit en geluidhinder;
·
Uitbouwen afstemming van milieu- en verkeers-
en vervoersbeleid;
·
Advisering over de koppeling tussen het nieuwe
verkeersmodel en rekenprogramma’s op het gebied van geluid en luchtkwaliteit;
·
Stimuleren van Vervoermanagement bij “grote
kantoorcomplexen” en andere bedrijven, gezien vanuit de Wet milieubeheer;
·
Rapporteren met betrekking tot het Besluit
Luchtkwaliteit en het opstellen van een plan van aanpak voor overschrijdingslocaties
stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10).
·
Advisering over luchtkwaliteit t.b.v. bouw- en
bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.
·
Voorbereiding van de invoering van een
milieuzone rondom de binnenstadsring.
Energie
·
Implementeren van energieaspecten in diverse
grote stedelijke (herstructurerings)projecten zoals Spoorzone, Poptahof,
Harnaschpolder, Bomenwijk en herstructurering TU gebied ;
·
Doorlopen ontwikkelingstraject Toepassing Delftse Industriele warmte (TDI).
·
Deelname aan 5-jarig Europees
demonstratieproject SESAC (Sustainable Energy in Advanced Cities) i.s.m. Delfts
Energie Agentschap en woningcorporatie.
·
Opzet, begeleiding en uitvoering van 2e
tranche “100 Delftsblauwe daken”;
·
Realiseren van één of meer windmolens op
gemeentelijk grondgebied;
·
Consequenties uitwerken van de nieuwe
Energiewetgeving (primair Elektriciteitswet);
·
Adviseren over energie in het kader van bouw-
en bestemmingsplannen;
·
Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven
vanuit de Wet milieubeheer;
·
Participeren in het Delfts Energie Agentschap
(DEA) in samenwerking met lokale en Europese partners;
·
Deelname in Europees
kennisuitwisselingsproject RUSE;
·
Beheer van de reserve Energiebesparende
Maatregelen (REM) en stimulering en bewaking projecten uit de REM;
·
Opstellen van de
EnergiePrestatieAdvies-Utiliteit voor alle gemeentelijke gebouwen (min. 1000 m2),
o.a. gemeentelijke musea. Uitvoering maatregelen in combinatie
met Wet milieubeheer en GIM.
·
Pilot uitzetten van Gemeentelijke
Stimuleringsregeling Energiebesparende Maatregelen (GSEM).
·
Jaarcongres (tweedaags) in maart 2006 van
Energie-cités in Delft en Zoetermeer met als doel een onderdeel van het
klimaat- en energiebeleid op Europese schaal vertaald naar de lokale
mogelijkheden te bespreken.
Duurzaam bouwen
·
Het uitvoeren van
het duurzaam bouwen beleid, met als speerpunt regelen van duurzaam bouwen in de
gronduitgifte voor utiliteitsbouw;
·
Vernieuwen van het
duurzaam bouwen instrumentarium van de gemeente Delft;
·
Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen
bij nieuwe buurthuizen en gezondheidscentra;
·
Duurzaam bouwen bij
centrale huisvesting gemeente in Spoorzone;
·
Participeren in de ontwikkeling van Duurzame
bedrijventerreinen (met name herstructurering Schie-oevers);
·
Adviseren over duurzaam bouwen in het kader
van grote bouwplannen en bestemmingsplannen;
·
Uitvoeren van duurzaam bouwen projecten in
samenwerking met andere partners;
·
Het uitvoeren van het duurzaam bouwen beleid,
waarbij de nadruk ligt in het beheer van de bestaande woningvoorraad;
·
Controle en bewaking van de duurzaam bouwen
afspraken in uitvoering Zuidpoort, Koepoort, etc.;
·
Participeren in het
Groot Stedenoverleg duurzaam bouwen.
Bodem
& Bouwstoffenbesluit
·
Het proces om
bevoegd gezag taken van de Provincie Zuid-Holland naar de gemeente Delft over te
dragen voortzetten;
·
Nieuwe
bodemkwaliteitskaart en grondstromenplan op internet plaatsen (BKK-i);
·
Interne en externe
partijen informeren over nieuwe bodemkwaliteitskaart, grondstromenplan en
beleid;
·
Inzichtelijk maken van Delftse werkvoorraad
bodem;
·
Uitvoeren ISV-werkprogramma bodem;
·
Verdere implementatie van het
Bouwstoffenbesluit in de gemeentelijke werkprocessen;
·
Uitvoering geven aan het
handhavingsprogramma 2006 en het handhavingsbeleid bodem 2004.
·
Adviseren over bodemonderzoeken in het kader
van aan – en verkoop,
milieuvergunningen, projecten water- en ecologieplan, projecten
civieltechnische werken, bouw- en bestemmingsplannen;
·
Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten
in overleg met de provincie;
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten (bodemonderzoek en
sanering).
Veiligheid
·
NMP-4 beleid omzetten naar gemeentelijk
beleid;
·
Adviseren ten aanzien van aanwezige
risicocontouren als gevolg van de opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven
dan wel het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het
water;
·
Het in beeld
brengen van de risicocontouren en het groepsrisico als gevolg van het vervoer
van gevaarlijke stoffen over het spoor;
·
Het in beeld
brengen van het groepsrisico als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen
over de A13 en Kruithuisweg;
·
Adviseren over
externe veiligheid bij bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke
plannen.
·
Bijdragen aan het
ontwikkelen van een veiligheidsvisie voor Haaglanden en de uitwerking daarvan
voor Delft.
Water
·
Het uitvoeren van de in het tweede
uitvoeringsprogramma van het waterplan opgenomen (deel) projecten;
·
Het invulling geven aan de waterstructuurvisie
en het implementeren van de hieruit voortvloeiende projecten;
·
Het invulling geven aan het grondwaterbeleid
·
Herzien van handboeken openbare ruimte voor de
aspecten water en ecologie;
·
Waterparagraaf in bestemmingsplannen in
relatie tot de watertoets;
·
Controleren kwaliteit lozingen bedrijven;
·
Controle kwaliteit
lozingen bedrijven op openbaar riool;
·
Opstellen handhavingsbeleid
vetlozingen op het openbaar riool;
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband
benoemde projecten;
·
Adviseren over water bij bouwplannen en andere
ruimtelijke plannen.
Ecologie
·
Implementeren van ecologieaspecten in diverse
grote stedelijke (herstructurering)projecten zoals Spoorzone, Poptahof,
Harnaschpolder e.a.;
·
Uitvoeren van plannen en (deel)projecten als
opgenomen het Ecologieplan;
·
Uitvoering geven aan de in het ISV verband
genoemde projecten;
·
Nadere uitwerking m.b.t. inrichting van de stedelijke
ecologische (hoofdstructuur);
·
Implementatie van de Flora- en fauanwet in
gemeentelijk beleid inclusief de uitwerking van procedures rond
ontheffingsaanvragen, gedragscode en natuurinventarisaties;
·
Opstellen van soortbeschermingsplannen voor in
Delft voorkomende beschermde soorten;
·
Opstellen beleid t.a.v. oevers m.b.t.
inrichting, beheer en onderhoud;
·
Herzien van handboek openbare ruimte voor
ecologie en water(oevers:zie water);
·
Ecologieparagraaf in bestemmingsplannen in
relatie tot de Flora- en faunawet;
·
Adviseren
over ecologie bij bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen;
·
Beheren van de Reserve Ecologie en stimulering
en bewaking van projecten uit de reserve;
·
Bijdrage aan het ontwikkelen van een
natuurdatabank voor Haaglanden en de concrete uitwerking voor Delft
·
Advisering bij kapaanvragen;
Monitoring
·
Bepalen in welke beperkte vorm (gelet op de
bezuinigingsvoorstellen) de Delftse Duurzaamheidsmonitor (waarin opgenomen:
GIM-jaarverslag, milieujaarverslag en 3D-voortgangsrapportage, klimaatmonitoring
en natuurmonitor) voor de zomer kan worden uitgebracht.
·
Uitgeven van een publiekssamenvatting van de
Duurzaamheidsmonitor.
Delft
Kennisstad
·
Beheren van de Reserve
milieutechnologie;
·
Beoordelen aanvragen voor
subsidie;
·
Begeleiden van projecten die
in het kernthema Milieutechnologie zijn opgestart en het bewaken van de
voortgang ervan;
·
Verder uitbouwen van het
project Waterstad 2000 waarbij kennisontwikkeling en -overdracht voorop staat.
Regionale
samenwerking
·
Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal
Milieubeleidsplan Haaglanden in Delft;
·
Meewerken aan de uitvoering en implementatie
van de bestuursovereenkomst handhaving Haaglanden;
·
Samenwerking met ROM Rijnmond R3 project
industriële warmte;
·
Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit
het Stadsgewest Haaglanden;
·
Afronden van het samenwerkingsverband
Delft-Pijnacker dat uitvoering geeft aan de geluidssanering t.g.v. weg- en
railverkeer.
Naast de basisproducten worden in 2006 de volgende bijzondere
producten gepland;
·
Opstellen van het beleid rondom het afgeven
van milieuvergunningen.
·
Actualisatie van de geluidszone rondom het
industrieterrein Schie-oevers
·
Verdere implementatie van de recente nieuwe
landelijke en provinciale regels ten behoeve van inventarisatie en registratie
van gevaarlijke stoffen bij bedrijven.
·
Uitvoering en begeleiding van de piketregeling
geluidmeten zoals beschreven in de nota piket.
·
Gezamenlijke controles zoals afgesproken in
het handhavingsprogramma 2006 van de gemeente Delft
·
De handhavingsestafette, waarbij door een
grote hoeveelheid handhavers uit de gehele provincie Zuid-Holland op één dag
controles worden uitgevoerd ten behoeve van landelijke publiciteit. Bij
voorkeur worden op deze dag acties gepland die ook al op grond van één van de
overige samenwerkingsprojecten afgesproken zijn.
·
Voortzetten van de inventariserende controles
en verwerking van de resultaten in het MPM4ALL
·
Voortzetten van het controleproject
“begrenzers” bij horecabedrijven.
·
Thema gerichte voorlichting met betrekking tot
het naleven van geluidsvoorschriften door horecabedrijven en over
energiebesparing.
·
Anticiperen op de invoering van de omgevingsvergunning
in 2007.
·
Anticiperen op de herijking van de 8.40
AmvB’s.
·
Aandacht voor de nieuwe richtlijn PGS15
(vervangt onder andere de voorgaande CPR15-1) bij integrale
preventieve controles en bij vergunningverlening.
·
Controles bij vuurwerkverkooppunten ter
uitvoering van het nieuwe vuurwerkbesluit
·
Aandacht voor de bestaande convenanten bij het
doorlopen van vergunningprocedures en bij het controleren van
vergunningplichtige inrichtingen.
Reguliere taakuitvoering
vergunningverlening & handhaving
·
Goede en volledige uitvoering van wettelijke
milieutaken en handhaving; aanmoediging van zelfregulering,
·
Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet
milieubeheer (afval en energieaspecten en verkeer en vervoer).
·
Verder streven naar integrale handhaving (met
de andere handhavingspartners).
·
Lokaal uitvoering geven aan het
doelgroepenbeleid van het rijk.
·
Kwaliteitsverbetering handhaving en
integratie/afstemming met handhaving van andere vakteams/clusters
·
Indien noodzakelijk de benodigde coördinatie
verzorgen m.b.t. het aanvragen om een beschikking artikel 14.1 Wm
·
Advisering over vergunningaanvragen aan de
Provincie
·
Adviezen naar aanleiding van ruimtelijke
plannen
·
Behandelen verzoeken ontheffing m.b.t. de
route gevaarlijke stoffen
·
Uitvoering van de regeling incidentele
festiviteiten
·
Behandelen aanvragen m.b.t. inzamelen van
textiel door charitatieve organisaties
·
Beheer van het “Plan van aanpak waarbij asbest
vrij kan komen”.
Financiering
Reguliere
middelen
Reserve
Milieutechnologie 2006
In
het kader van Delft Kennisstad is de reserve milieutechnologie ingesteld, ook
wel Milieutechnologiefonds genoemd. Doel hiervan is: versterken van het
kenniscluster milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en
steunen van initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het
milieubeleid d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.
Prioriteit
wordt gegeven aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met
een grote uitstraling of spin-off.
Het
vakteam Milieu levert met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler
milieutechnologie van Delft Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen
en onderhouden van een kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten
dan wel ondersteunen van projecten.
Reserve
Energiebesparende Maatregelen 2006
Op
het terrein van het energiebeleid wordt een forse intensivering van
activiteiten en maatregelen voorzien. Ten behoeve van de financiering van
(additionele) energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie
in samenwerking met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is een Reserve
Energiebesparende Maatregelen (ook wel Energiefonds genoemd) ingesteld. Het
vakteam Milieu participeert actief in het ontwikkelen en realiseren van ideeën
om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.
Uren
begroting (indicatief)
PROJECT |
TOTAAL (uren) |
Vakteam Milieu |
|
21271. Algemeen
bestuursondersteuning |
400 |
21793. Algemeen extern
overleg |
250 |
21796. GIM bedrijven
overig |
220 |
21797. Advisering
bodem/geluid bedrijven |
200 |
21838. Advisering
bouwplannen+overig bedrijven ov. |
50 |
21279. Water |
1000 |
21280. Beleid bodem |
600 |
21281. Adv. t.b.v.
bouwaanvragen part/bedr bodem |
200 |
21282. Adv. t.b.v. gem.
ontwikkelingen bodem |
1400 |
26413. Verstrekken
bodeminformatie |
300 |
21283. Projecten afval |
190 |
21798. Beleid afval |
100 |
21801. Begeleiding
planvorming RO |
1275 |
21802.
Bestemmingsplannen ruimtelijke ordening |
800 |
21803. Verkeer en
vervoer ruimtelijke ordening |
80 |
21839. Beleid en
ontwikkeling RO |
150 |
21287. Beleid
bouwen/wonen |
50 |
21288.
Bouwstoffenbesluit beleid/uitvoering |
400 |
21805. Begeleiding
dubo-proj. bouwen/wonen |
200 |
22642.
Bouwstoffenbesluit handhaving |
360 |
21289. Beleid geluid |
500 |
21290. Adv. bouw/best.plan
weg- en railverkeer |
450 |
21806. Werkbudget
klachten verkeerslawaai geluid |
50 |
21807. Werkbudget
geluidssanering (A/B-lijst) |
150 |
21291. Beleid energie |
150 |
21808. Begeleiding
projecten energie |
600 |
21876. Ecologiebeleid |
25 |
21292. Communicatie externe
partijen |
250 |
21293. Communicatie
ondersteuning vakteam Milieu |
450 |
21294.
Procesbegeleiding Duurzaamheidsbeleid |
100 |
21295. Monitoring
Duurzaamheid |
150 |
21810. Natuur- en
Milieucommunicatie algemeen |
200 |
21811. Natuur- en
Milieu op het Net |
150 |
21840. Communicatie
ondersteuning vakteam Milieutoezicht |
15 |
21297. RSV Pijnacker |
30 |
21298. algemeen +
derden beheer regio Haaglanden |
100 |
20267.
NME-Basisonderwijs algemeen |
1650 |
20402. NME
tentoonstellingen |
600 |
20403. NME PR (publicaties) |
350 |
20404. NME-Publieksactiviteiten |
1450 |
20405.
NME-Projectbureau |
850 |
22625. NME-Voortgezet Onderwijs
|
1200 |
22634. NME. Brede school
|
500 |
22665. Delft Kennisstad water bodem
|
560 |
TOTAAL UREN vakteam Milieu
|
18755 |
Vakteam Milieutoezicht |
|
|
Nr. |
Omschrijving |
TOTAAL (uren) |
|
Regelstellen (17,5 %) |
|
22532 |
Vergunning (hfd 8 wm) |
1309 |
22533 |
Melding (hfd 8 wm) |
151 |
22534 |
Nadere eis |
454 |
22535 |
Ontheffing route gevaarlijke stoffen |
151 |
22536 |
Vrijstellingsregeling horeca |
302 |
22537 |
Inzamel vergunning
afvalstoffen |
76 |
Nieuw |
Voorlichting, communicatie regelstellen |
302 |
|
Handhaven (35 %) |
|
22538 |
Integrale controle |
1712 |
22539 |
Thema controle |
378 |
22540 |
Administratieve controle |
76 |
22541 |
Nacontrole |
756 |
22542 |
Klachten horeca |
756 |
22544 |
Klachten overig |
302 |
22543 |
BRZO |
76 |
21276 |
Piket |
151 |
Nieuw |
Voorlichting, communicatie handhaven |
605 |
22545 |
Bestuurlijk HH |
605 |
22546 |
Ondersteuning strafrecht |
76 |
|
Werk voor interne vakteams (5%) |
|
22547 |
Advies bouwaanvragen/plannen |
76 |
22548 |
Ondersteuning bestemmingsplannen |
454 |
22549 |
Gemeentelijke gebouwen |
38 |
22551 |
Zonebeheer industrielawaai |
138 |
22552 |
Toetsing vergunningen derden |
38 |
22553 |
Ondersteuning vakteam Milieu |
76 |
|
Ondersteuning uitvoering (10%) |
|
22554 |
Externe samenwerking (buiten gemeente org.) |
151 |
22555 |
Interne samenwerking (binnen gemeente org.) |
302 |
26319 |
Professionalisering in de handhaving |
756 |
Nieuw |
Onderzoek, regelgeving en beleidsnota's |
302 |
|
Indirecte werkzaamheden (16%) |
2419 |
|
Organisatie (16,5%) |
2494 |
|
Totaal
(100%) |
15518 |
[1] In 2003 werd het Delftse Waterplan door de Stichting Natuur en Milieu en de gezamenlijke provinciale milieufederaties genomineerd als een van de drie beste Nederlandse waterplannen