Milieuprogramma 2006

 

Inleiding

Het milieuprogramma maakt inzichtelijk waar de prioriteiten liggen van verscheidene milieuthema’s voor het komend jaar. Met de vaststelling van het milieuprogramma door de gemeenteraad wordt voldaan aan de verplichting die vloeit uit artikel 4.20 van de Wet milieubeheer. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening gehouden worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan. Het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 wordt nog steeds gezien als actueel gemeentelijke milieubeleidsplan.

In het Duurzaamheidsplan wordt een visie op duurzame stedelijke ontwikkeling beschreven, die vertaald wordt in concrete projecten. Na de verkiezingen in maart 2006 zal besloten worden of er voor de komende periode een nieuw Duurzaamheidsplan wordt opgesteld.De activiteiten in het milieuprogramma betreffen voor een deel dan ook een doorloop van activiteiten uit voorgaande jaren. Het Duurzaamheidsplan is de afgelopen jaren aangevuld met thema-specifieke beleidsplannen die hun eigen dynamiek kennen en ook zo hun doorwerking hebben naar het milieuprogramma. Onderdeel van de specifieke beleidsplannen zijn concrete uitvoeringsprogramma’s (zie schema).

 

 

 

 

Binnen de gemeente zijn de milieutaken opgesplitst in een vakteam Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk- en stadszaken en een vakteam Milieutoezicht (met name vergunningverlening en handhaving) bij het cluster Publiekszaken.

De in het programma beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of Milieutoezicht uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) opgesteld door het Ingenieursbureau en uitgevoerd door het vakteam Civiel van Stadsbeheer, het gescheiden inzamelen van afval door het vakteam Reiniging en een deel van het duurzaam bouwen beleid door het vakteam Bouwtoezicht en Monumenten.

In dit programma ontbreekt daarom een gedetailleerde urenplanning, deze komt terug in de individuele werkplannen van de betreffende sectoren en vakteams. Volstaan wordt met een overzicht van de belangrijkste uitvoerende vakteams Milieu en Milieutoezicht.

In samenwerking met alle gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.

In 2006 wordt de samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet.

 

Het is in 2005 niet gelukt om het milieuprogramma voor te leggen bij de programmabegroting. Doordat de thema-specifieke beleidsplannen zo concreet zijn, is er wel inzicht of het milieubeleid ook uitgevoerd kan worden en daar waar dit een knelpunt vormde is het voorgelegd bij de programmabegroting.
Ook ontbreekt een overzicht van de financiële gevolgen van de bij een wettelijke voorschrift opgedragen taak. Als gevolg van een toenemende integratie van milieuwerkzaamheden door andere organisatieonderdelen in de organisatie wordt het moeilijker een dergelijk overzicht te maken.

 

Tweejaarlijks wordt in de vorm van de Duurzaamheidsmonitor integraal gerapporteerd over de behaalde doelstellingen. De Duurzaamheidsmonitor bundelt de Milieumonitor, het Milieujaarverslag, de Gemeentelijk interne milieuzorgrapportage en de rapportage voortgang uitvoering Duurzaamheidsplan. In 2005 is voorgesteld monitoring tweejaarlijks uit te voeren. Dit betekent dat er over 2005 en 2006 in 2006 een monitor verschijnt. Vermeldenswaardig is wel dat Delft een tweede plaats heeft behaald in de landelijke duurzaamheidsmeter.

 

Ontwikkelingen en basis voor het werkprogramma.

Vanuit het Nationaal Milieubeleidsplan NMP-4 zijn zeven milieuproblemen geschetst, waarbij voor een aantal daarvan op gemeentelijk niveau taken zijn weggelegd. Speerpunten hierin zijn klimaatbeleid, de beleidsvernieuwing externe veiligheid, de beleidsvernieuwing milieu en gezondheid (dubo-bouwmaterialen) en vernieuwing van het milieubeleid voor de leefomgeving (Gebiedsvisie, MIG, Luchtkwaliteit, Integratie Milieu-RO, sociale component). In Delft kregen en krijgen deze speerpunten reeds de nodige aandacht.

 

In april 2002 trad een nieuw Delfts college aan met een nieuw collegeprogramma. In dit collegeprogramma wordt onder het thema Duurzaamheid gekozen om het in 1998 ingezette integrale duurzaamheidbeleid voort te zetten, waarbij het praktisch en zichtbaar doorvertalen van het begrip “duurzame stedelijke ontwikkeling” centraal staat.

Een aantal aspecten krijgt hierbij in het bijzonder aandacht:

·         Lokaal klimaatbeleid

·         Waterkwaliteit en –kwantiteit

·         Mobiliteit

·         Intensief ruimtegebruik

·         Midden Delfland en Delftse Hout

·         Materiaalkringloop verbeteren

·         Kennistoepassing en innovatie

·         In het kader van overlastbestrijding; strenge handhaving van de geluidsregels bij de horeca

 

Thema-specifieke beleidsplannen

 

In april 2000 werd het Delfts Waterplan “Een blauw netwerk” [1]   bestuurlijk vastgesteld door zowel de gemeente Delft als het Hoogheemraadschap van Delfland. De in dit plan benoemde concrete projecten voor de periode 2000-2003 zijn uitgevoerd dan wel gekoppeld aan ontwikkelingen in de stad. Omdat de ambities en visie van het waterplan nog actueel zijn, is in 2003 besloten om geen vervolg op het Waterplan vast te stellen maar te volstaan met de vaststelling van een nieuw uitvoeringsprogramma dat ook inspeelt op de meest recente beleidsontwikkelingen en drie visiedocumenten: de afkoppelvisie, de grondwatervisie en de waterstructuurvisie voor respectievelijk het omgaan met hemelwater, grondwater en ruimte voor water(berging).

 

In oktober 2001 werd de nota “Natuur en milieucommunicatie in Delft” vastgesteld. Hierin werden projecten en doelen benoemd voor Natuur en milieucommunicatie bij resp. ecologische basisvorming, bij (lokaal) milieubeleid, bij (lokaal) duurzaamheidsbeleid en werd de functie van het gebouw “De Papaver” herijkt. Tevens werd een nieuwe financiële injectie gegeven om de benoemde doelen te bereiken.

 

In augustus 2002 is het Handboek Bodem bestuurlijk vastgesteld. In dit Handboek is het bodembeleid van de gemeente Delft vastgelegd. Ook de bodemkwaliteitskaart en het grondstromenplan zijn in het Handboek opgenomen zodat beleid en de regels voor de uitvoering in één nota zijn vastgelegd. In verband met de nieuwe bodemkwaliteitskaart en grondstromenplan (vastgesteld augustus 2005) is het Handboek in het vierde kwartaal van 2005 helemaal herzien.

 

In april 2003 is het Klimaatplan Delft 2003-2012 bestuurlijk vastgesteld. In dit plan is een bestuurlijke ambitie gekoppeld aan een groot aantal concreet uitvoerbare projecten waarbij de gemeente Delft haar bijdrage levert aan de landelijke doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen.

 

In april 2004 is het Ecologieplan Delft 2004-2015 bestuurlijk vastgesteld. Het plan beschrijft hoe in de komende jaren, in samenhang met de sociale en economische ontwikkelingen, de diversiteit van de natuur behouden en verder ontwikkeld kan worden en daarmee de leefbaarheid voor de burgers gewaarborgd is.

 

In oktober 2005 werd de Programmabegroting 2006-2009 vastgesteld met daarin de onderstaande doelstellingen:

·         Op termijn voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit.

·         Bijdragen aan het op duurzame wijze inrichten van Delft.

·         Vergroten van de natuurwaarden in Delft en de regio.

·         Voorkomen van overlast en waar noodzakelijk saneren.

·         Verhogen van de belevingswaarde van natuur en milieu voor de inwoners van Delft.

·         Stimuleren van kennis van natuur en milieu (onder meer via De Papaver, brede school en onderwijs).

·         Realiseren van integraal waterbeheer, zodat wateroverlast en watertekort in samenhang met verbetering van de waterkwaliteit worden aangepakt.

·         Voldoen aan de doelstelling van de Kyoto-akkoorden (uitstoot broeikas-gassen) op lokale schaal.

·         Verbeteren van de stad/landschap-relatie in samenwerking met de gemeente Midden Delfland, het recreatieschap en anderen.

 

In februari 2005 is het tweede Delftse OntwikkelingsProgramma 2005-2015 (DOP-2) vastgesteld als basis voor de aanvraag van ISV middelen bij de Provincie Zuid-Holland. In het DOP-2 geeft de gemeente aan wat zij de komende periode samen met de lokale partners – corporaties, ontwikkelaars /bouwers, bewoners, bedrijven en instellingen – wil bereiken rond de thema’s: Kennis, economie en cultuur, wonen/samenleven en duurzaamheid en een viertal gebiedsgerichte programma’s. Per thema zijn in het DOP-2 de verschillende te bereiken effecten geformuleerd. Deze worden via monitoring verantwoord. Binnen het themaprogramma Duurzaamheid worden zes deelprogramma’s onderscheiden: Water en ecologie, verbetering klimaat en milieu, bodemsanering, geluidhinder, openbaar vervoer en wegen en fietsverkeer.

 

Daarnaast is milieu een belangrijke speerpunt bij een aantal langlopende stedelijke projecten zoals de herstructurering van het TU-gebied, de ondertunneling van het spoor en de daarbij behorende bovengrondse ontwikkeling, de herinrichting van het Zuidpoortgebied, de herstructurering van de wijk Poptahof, de inrichting van de Harnaschpolder, de herstructurering van het Schieoeversgebied etc..

 

Missie

In de duurzame kennisstad Delft wordt:

·       zodanig omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en regeneratief worden dan wel blijven;

·       wordt een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een balans tussen welzijn en welvaart;

·       wordt aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale cohesie en betrokkenheid.

Om deze richting te geven wordt een zestal principes voor duurzame stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 zijn uitgewerkt.

 

Algemeen

Het vakteam Milieu omvat per 01-01-2006 ca. vijftien formatieplaatsen (23 personen; 18 vrouwen en 5 mannen) en het vakteam Milieutoezicht omvat per 01-01-2006 twaalf formatieplaatsen (12 personen, 8 mannen en 4 vrouwen).

 

Hoofdafspraken en producten

Het takenpakket richt zich op de volgende onderdelen:

·                     Uitvoeren van wettelijke taken;

·                     Uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering en ter Ondersteuning van de wettelijke taken;

·                     Uitvoering van nog niet afgesloten projecten uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003, het Waterplan Delft, de nota Natuur en milieucommunicatie in Delft, het Klimaatplan 2003-2012 en het Ecologieplan 2004-2015;

·                     Uitvoering van het collegeprogramma 2002-2005;

·                     Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het Milieutechnologie­fonds;

·                     Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve Energiebesparende Maatregelen;

·                     Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve Ecologie;

·                     Intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglanden verband.

 

JAARPROGRAMMA 2006

Algemeen

·       Afstemming en integratie van milieuactiviteiten [met name tussen vakteam Milieu en Milieutoezicht, binnen de sector Stedelijke Ontwikkeling (ruimtelijke ordening, mobiliteit, vastgoed en cultuur, kennis en economie) en met Stadsbeheer (afval en groen)];

·       Kwaliteitszorg (aanpassen WerkInformatieMap, interne werkprocedures/afspraken ook mede i.r.t. locatie Papaver en vrijwilligers en andere vakteams);

·       Opstellen van een milieuvisie bij grote projecten;

·       Instrumenten ontwikkelen om leefbaarheid invulling te geven;

·       Planningssystematiek en projectmatig werken verder inhoud geven.

 

Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.

·                     Het opstarten en/of voortzetten van de uitvoering van de 26 geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.

·                     Coördineren uitvoering Duurzaamheidsplan 2000-2003.

 

Projecten

Geactualiseerde planning. Vastgesteld door de Gemeenteraad op 30-11-2004

 

Start

Eind planfase

Eind uitvoeringsfase

1.    Duurzaam bouwen

najaar 1999

2003

2005

2.    Kansenkaart van Delft

najaar 1999

2003

 beëindigd 2004

3.    Duurzame herstructurering Schie-oevers

najaar 1999

Afgerond

enkele jaren

4.    Duurzame ontwikkeling TU-Zuid gebied

najaar 1999

2002

enkele jaren

5.    Duurzaamheid in wijkplannen

najaar 1999

januari 2000

Afgerond

6.    Duurzame herstructurering Poptahof

reeds gestart

1e kwar­taal 2003 (defini­tieve uit­gangs­punten voor herstructu­re­ring)

eind 2015

7.    Klein Kyoto in Delft

begin 2000

Gaat op in klimaatplan

Gaat op in Klimaatplan 2003-2012

8.    Duurzame ontwikkeling Zuidpoort

reeds gestart

 

2007 (realisatie 1e deelplan 2005)

9.    Eenheid Première Delft

najaar 1999

eind 2000

Afgerond

10. Haalbaarheidsonderzoek Auto(matisch) weg

september 1998

December 1999

Afgerond

11. Openbaar vervoer

medio 2001

begin 2003 (als onderdeel van het LVVP)

loopt door in de vorm van tariefsacties

12. Voldoende ruimte voor voetganger en fietser

medio 2001

najaar 2002

Afgerond

13. Water in Ecodus: EcoDusVer en Verder

Eind 2002

eind 2003

uitvoering vanaf 2005

14. Afkoppelen van regenwater in de Wippolder

najaar 1999

medio 2000 planfase afgerond

beheersfase;

15. Herstructurering watersysteem Voorhof, Buitenhof en Tanthof

 2000

eind 2002 (opschaling Tanthof West)

eind 2015

16. Ecologische hoofdstructuur Delft

eind 2001

2002 besluitvorming

opgenomen in Ecologieplan Delft 2004-2015

17. Onderzoek effecten verminderen grondwateronttrekkingen in Delft

najaar 2000

2002

2005

18. Recreatiewater in en om Delft

najaar 1999

najaar 1999

Afgerond

19. Proefproject Waterstad 2000

maart 1999

 

na enkele jaren

20. Afval ‘Beloningssysteem goed afvalscheidinggedrag’

begin 2000

 

1e helft 2003:

besluitvorming

afgerond

21. Afval Uitbreiding aantal Retourettes

september 1999

2002

Beëindigd

Nieuw project: uitbreiding afvalbrengpunten in combinatie met beloningssytemen

 

2004

Enkele jaren

22. Afval. Milieuzorg en educatie in onderwijs

september 1999

zomer 2000; werkplan gereed

pilot wordt afgesloten; project wordt geïntegreerd in NMC-project ‘structureel aanbod voor voortgezet onderwijs’

23. Afval. Voorlichting op maat

september 1999

 

eind 2002:

stuk naar de raad met plan van aanpak

doorlopend

24. Duurzaamheidsmonitor

najaar 1999

 

Permanent

25. Duurzaamheidstoets

1e helft 2003

 

2e helft 2003

beëindigd eind 2004

26. Gemeentelijke interne milieuzorg

najaar 1999

1e kwartaal 2003

Permanent

 

Klimaatplan Delft 2003-2012

Het (verder) uitvoeren van de onderstaande projecten uit het Klimaatplan Delft 2003-2012.

 

1

Nieuwe gemeentelijke gebouwen  (excl. stadskantoor)

1a

Nieuwe gemeentelijke stadskantoor

2

Aanpak energiegebruik bestaande gemeentelijke gebouwen/ voorzieningen

2a

Renovatie 2 bestaande gebouwen

2b

Openbare installaties: gemalen

2c

Openbare installaties: verkeersinstallaties en verlichting

3

Nieuwbouw projecten woningbouw

3

Nieuwbouw projecten utiliteitsbouw

3a

Spoorzone

3b

Zuidpoort

4

Bestaande bouwprojecten woningen en utiliteit

4a

Poptahof (3D)

4b

Convenant bestaande woningen (3D)

4c

Bestaande stad bespaart energie

5

Verruimde reikwijdte en zorgplicht bij bedrijven

6

Duurzame bedrijventerreinen

6a

Naar een duurzame planontwikkeling Technopolis (3D)

6b

Energieprestatie herstructurering Schie-oevers

7

Gemeentelijke Interne Milieuzorg (3D)

7a

Eigen vervoerplan gemeente Delft

7b

Wagenpark

7c

Energiebeheer gemeentelijke gebouwen en voorzieningen en inkoop groene energie

8

Vastleggen verbetering LV/OV/CV als prestatieafspraken in het LVVP

9

Duurzame energie realiseren in de gebouwde omgeving (zie 1,2, 3, 4 en 6)

9a

Windturbines

9b

Toepassing Restwarmte DSM Gist

9c

100 Delfts blauwe daken (incl 2e tranche)

10

Internationaal presentaties

10a

Voortzetting Delfts Energie Agentschap

10b

Europese subsidies aanvragen

11

Monitoring

12

Algemene projectleiding

In 2005 is aan bijna alle programma's en projecten uit het 'Klimaatplan Delft 2003-2012' gewerkt, met uitzondering van de volgende projecten:

1a Nieuw gemeentelijke stadskantoor

 

3a Spoorzone

De projecten 1a en 3a hebben grotendeels stil gelegen vanwege de discussie op nationaal niveau over het toekennen van gelden aan de ondertunneling van het spoor in Delft.

In november 2005 is de nota “Energiebesparing gemeente organisatie” vastgesteld, om zo een nieuwe impuls te geven aan de gestelde doelstellingen uit de nota ‘3E Klimaatplan Delft 2003-2012’ voor de projecten:

2          Aanpak energiegebruik bestaande gemeentelijke gebouwen en voorzieningen

2a        Renovatie 2 bestaande gemeentelijke gebouwen

2b        Openbare Installaties: gemalen

2c        Openbare Installaties: verkeersinstallaties en verlichting

7b        Wagenpark

7c        Energiebeheer gemeentelijke gebouwen en voorzieningen.

In 2005 is een nieuw project gestart met als doel het ontwikkelen van een instrument waarmee onder gunstige voorwaarden leningen worden verstrekt voor de aanschaf van energiebesparende maatregelen; Gemeentelijke Stimuleringsregeling Energiebesparende Maatregelen (GSEM).

In 2006 zal verder worden gewerkt aan alle programma's en projecten uit het Klimaatplan Delft 2003-2012.

 

Natuur- en Milieucommunicatie (NMC)

·                     Versterking van de integratie van milieudoelstellingen in andere beleidssectoren

·                     Versterken relatie tussen milieubeleid en NMC door met jaarthema’s te werken. In 2006 staat het thema water centraal.

·                     Uitvoeren van de projecten uit de Natuur- en milieucommunicatienota;

Ecologische basisvorming

·                     Delftse Natuur en milieusite (natuur en milieu op inter- en intranet). Hierin aandacht voor samenhang vakteams + producten. (www.delft.nl/natuurenmilieu)

·                     In huisstijl brengen en professionaliseren publicaties

·                     Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet onderwijs NME; onderwijs m.b.t. natuur, milieu en duurzaamheid.

·                     Deelnemen in en uitvoeren van het natuur-en milieudeel van het “Brede School” project in alle wijken; ontwikkelen nieuw programma, alsmede ontwikkelen en uitvoeren van een aandeel voor Brede School voor het voortgezet onderwijs.

·                     Opbouwen (hard en software) van een mediatheek in het gebouw “De Papaver”;

NMC bij uitvoering milieubeleid/projecten

·                     Beheren van de Reserve Natuur en Milieu

·                     Werven en beoordelen aanvragen voor subsidie uit de Reserve Natuur en Milieu;

·                     Ondersteuning projecten derden

NMC bij duurzaamheidsbeleid

·                     Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform;

·                     Ondersteuning Natuur- en Milieukring;

Activiteiten en beheer De Papaver

·                     Organiseren van tentoonstellingen in De Papaver;           

·                     Organiseren van vakantieactiviteiten in  voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en kerstvakantie deels i.s.m. vrijwilligers;

·                     Opbouwen van een samenwerkingsverband met organisaties en instellingen in de Delftse Hout en ondersteunen van projecten in de Delftse Hout i.s.m. betrokkenen;

·                     Faciliteren van de Stichting Vrienden van De Papaver

·                     Begeleiden vrijwilligers bij diverse projecten.

·                     (Her-)inrichten van de locatie  “De Papaver” als bezoekerscentrum; eind 2006 zal gestart worden met de aanpak van de tentoonstellingsruimte.

·                     Bemensing op zondag: Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en verkoopartikelen) i.s.m. vertegenwoordigers van vier natuur & milieuorganisaties en invoeren van professionele ondersteuning met ingang van 1 februari 2006;

·                     Nu voor de fysieke en personele kant van De Papaver grotendeels zorg is gedragen, zal de informatiefunctie en het aanbod aan producten en activiteiten verder worden ontwikkeld.

 

Gemeentelijke interne milieuzorg (GIM)

·                     Coördinatie en advisering in het kader van implementatie GIM (in combinatie met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen de nieuwe gemeentelijke organisatie;

·                     Verzameling milieukwaliteitgegevens en rapportage aan B&W via Duurzaamheidsmonitor;

·                     Ontsluiten gegevens via Internet en publieksuitgave;

·                     Speerpunten voor 2005 e.v. betreft vervoermanagement , energieverbruik en inkoop.

 

Afval(verwijdering)

·                    Advisering, afstemming en coördinatie afvalstoffenbeleid. (afspraken/overleg tussen vakteams Reiniging, milieu en milieutoezicht);

·                                Vergunningverlening textiel Afvalstoffenverordening;

·                    Uitvoering van de nota “Voorlichting op maat” gericht op diverse deelstromen en in het bijzonder: inzamelwijzer papier, hondenpoep, zwerfvuil, grofvuil en incontinentiemateriaal.

·                    Verdere uitwerking van het op afstand zetten van het reinigingsbedrijf.

·                    In 2006 start een zwerfvuilcampagne met diverse deelprojecten, waaronder ‘zwerfvuilaanpak in en rond de school’ (ook NMC-project).

·                    In 2006 start een pilot met gescheiden luierinzameling bij kinderopvangcentra.

 

Ruimtelijke ordening algemeen

·      Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen, ontwikkelingsplannen, ontwikkelingsvisies en ruimtelijke onderbouwingen;

·      Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke)  bouwlocaties en in BAO;

·      Opstellen milieuadviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere ruimtelijke plannen;

·      Duurzaamheid in wijkprogramma’s;

·      Advisering en begeleiding m.e.r. procedures.

 

            Ruimtelijke ordening specifiek

Geluid

·                    Adviseren over de gevolgen van de verwachte aanpassingen van de Wet geluidhinder (o.m. hogere grenswaarde-procedures);

·                     Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen;

·                     Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond industrieterreinen (Schieoevers en DSM-Gist), (toets bij vergunningverlening; implementatie saneringsprogramma);

·                     Afronding Samenwerkingsverband Delft-Pijnacker (gevelisolatie) is verband met beëindiging budgetregeling saneringsgelden;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;

·                     Verdere voorbereiding van de realisatie van een geluidsscherm langs de rijksweg A13 ter hoogte van de Professorenwijk;

·                     Verdere voorbereiding van de realisatie van een geluidsscherm langs de Kruithuisweg ter hoogte van de Amazoneweg.

·                     Het ontwikkelen van een visiedocument voor natuur- en recreatiegebied de Delftse Hout.

 

Verkeer en vervoer + luchtkwaliteit

·                    Adviseren t.a.v. de uitvoering van het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan  (LVVP) en daarin aandacht schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en vervoermanagement alsmede de effecten op luchtkwaliteit en geluidhinder;

·                    Uitbouwen afstemming van milieu- en verkeers- en vervoersbeleid;

·                    Advisering over de koppeling tussen het nieuwe verkeersmodel en rekenprogramma’s op het gebied van geluid en luchtkwaliteit;

·                    Stimuleren van Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere bedrijven, gezien vanuit de Wet milieubeheer;

·                    Rapporteren met betrekking tot het Besluit Luchtkwaliteit en het opstellen van een plan van aanpak voor overschrijdingslocaties stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10).

·                    Advisering over luchtkwaliteit t.b.v. bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.

·                    Voorbereiding van de invoering van een milieuzone rondom de binnenstadsring.

 

            Energie

·                     Implementeren van energieaspecten in diverse grote stedelijke (herstructurerings)projecten zoals Spoorzone, Poptahof, Harnaschpolder, Bomenwijk en herstructurering TU gebied ;

·                     Doorlopen ontwikkelingstraject Toepassing  Delftse Industriele warmte (TDI).

·                     Deelname aan 5-jarig Europees demonstratieproject SESAC (Sustainable Energy in Advanced Cities) i.s.m. Delfts Energie Agentschap en woningcorporatie.

·                     Opzet, begeleiding en uitvoering van 2e tranche “100 Delftsblauwe daken”;

·                     Realiseren van één of meer windmolens op gemeentelijk grondgebied;

·                     Consequenties uitwerken van de nieuwe Energiewetgeving (primair Elektriciteitswet);

·                     Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen;

·                     Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer;

·                     Participeren in het Delfts Energie Agentschap (DEA) in samenwerking met lokale en Europese partners;

·                     Deelname in Europees kennisuitwisselingsproject RUSE;

·                     Beheer van de reserve Energiebesparende Maatregelen (REM) en stimulering en bewaking projecten uit  de REM;

·                     Opstellen van de EnergiePrestatieAdvies-Utiliteit voor alle gemeentelijke gebouwen (min. 1000 m2), o.a. gemeentelijke musea. Uitvoering maatregelen in combinatie met Wet milieubeheer en GIM.

·                     Pilot uitzetten van Gemeentelijke Stimuleringsregeling Energiebesparende Maatregelen (GSEM).

·                     Jaarcongres (tweedaags) in maart 2006 van Energie-cités in Delft en Zoetermeer met als doel een onderdeel van het klimaat- en energiebeleid op Europese schaal vertaald naar de lokale mogelijkheden te bespreken.

 

Duurzaam bouwen

·                     Het uitvoeren van het duurzaam bouwen beleid, met als speerpunt regelen van duurzaam bouwen in de gronduitgifte voor utiliteitsbouw;

·                     Vernieuwen van het duurzaam bouwen instrumentarium van de gemeente Delft;

·                     Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij nieuwe buurthuizen en gezondheidscentra;

·                     Duurzaam bouwen bij centrale huisvesting gemeente in Spoorzone;

·                     Participeren in de ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met name herstructurering Schie-oevers);

·                     Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en bestemmingsplannen;

·                     Uitvoeren van duurzaam bouwen projecten in samenwerking met andere partners;

·                     Het uitvoeren van het duurzaam bouwen beleid, waarbij de nadruk ligt in het beheer van de bestaande woningvoorraad;

·                     Controle en bewaking van de duurzaam bouwen afspraken in uitvoering Zuidpoort, Koepoort, etc.;

·                     Participeren in het Groot Stedenoverleg duurzaam bouwen.

 

Bodem & Bouwstoffenbesluit

·                     Het proces om bevoegd gezag taken van de Provincie Zuid-Holland naar de gemeente Delft over te dragen voortzetten;

·                     Nieuwe bodemkwaliteitskaart en grondstromenplan op internet plaatsen (BKK-i);

·                     Interne en externe partijen informeren over nieuwe bodemkwaliteitskaart, grondstromenplan en beleid;

·                     Inzichtelijk maken van Delftse werkvoorraad bodem;

·                     Uitvoeren ISV-werkprogramma bodem;

·                     Verdere implementatie van het Bouwstoffenbesluit in de gemeentelijke werkprocessen;

·                     Uitvoering geven aan het handhavingsprogramma 2006 en het handhavingsbeleid bodem 2004.

·                     Adviseren over bodemonderzoeken in het kader van aan – en verkoop,  milieuvergunningen, projecten water- en ecologieplan, projecten civieltechnische werken, bouw- en bestemmingsplannen;

·                     Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met de provincie;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband  benoemde projecten (bodemonderzoek en sanering).

 

Veiligheid

·                     NMP-4 beleid omzetten naar gemeentelijk beleid;

·                     Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als gevolg van de opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water;

·                     Het in beeld brengen van de risicocontouren en het groepsrisico als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor;

·                     Het in beeld brengen van het groepsrisico als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de A13 en Kruithuisweg;

·                     Adviseren over externe veiligheid bij bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.

·                     Bijdragen aan het ontwikkelen van een veiligheidsvisie voor Haaglanden en de uitwerking daarvan voor Delft.

 

Water

·                     Het uitvoeren van de in het tweede uitvoeringsprogramma van het waterplan opgenomen (deel) projecten;

·                     Het invulling geven aan de waterstructuurvisie en het implementeren van de hieruit voortvloeiende projecten;

·                     Het invulling geven aan het grondwaterbeleid

·                     Herzien van handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en ecologie;

·                     Waterparagraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de watertoets;

·                     Controleren kwaliteit lozingen bedrijven;

·                     Controle kwaliteit lozingen bedrijven op openbaar riool;

·                     Opstellen handhavingsbeleid vetlozingen op het openbaar riool;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;

·                     Adviseren over water bij bouwplannen en andere ruimtelijke plannen.

 

Ecologie

·                     Implementeren van ecologieaspecten in diverse grote stedelijke (herstructurering)projecten zoals Spoorzone, Poptahof, Harnaschpolder e.a.;

·                     Uitvoeren van plannen en (deel)projecten als opgenomen het Ecologieplan;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV verband genoemde projecten;

·                     Nadere uitwerking m.b.t. inrichting van de stedelijke ecologische (hoofdstructuur); 

·                     Implementatie van de Flora- en fauanwet in gemeentelijk beleid inclusief de uitwerking van procedures rond ontheffingsaanvragen, gedragscode en natuurinventarisaties;

·                     Opstellen van soortbeschermingsplannen voor in Delft voorkomende beschermde soorten;

·                     Opstellen beleid t.a.v. oevers m.b.t. inrichting, beheer en onderhoud;

·                     Herzien van handboek openbare ruimte voor ecologie en water(oevers:zie water);

·                     Ecologieparagraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de Flora- en faunawet;

·                     Adviseren over ecologie bij bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen;

·                     Beheren van de Reserve Ecologie en stimulering en bewaking van projecten uit de reserve;

·                     Bijdrage aan het ontwikkelen van een natuurdatabank voor Haaglanden en de concrete uitwerking voor Delft

·                     Advisering bij kapaanvragen;

 

 

Monitoring

·                     Bepalen in welke beperkte vorm (gelet op de bezuinigingsvoorstellen) de Delftse Duurzaamheidsmonitor (waarin opgenomen: GIM-jaarverslag, milieujaarverslag en 3D-voortgangsrapportage, klimaatmonitoring en natuurmonitor) voor de zomer kan worden uitgebracht.

·                     Uitgeven van een publiekssamenvatting van de Duurzaamheidsmonitor.

 

Delft Kennisstad

·                     Beheren van de Reserve milieutechnologie;

·                     Beoordelen aanvragen voor subsidie;

·                     Begeleiden van projecten die in het kernthema Milieutechnologie zijn opgestart en het bewaken van de voortgang ervan;

·                     Verder uitbouwen van het project Waterstad 2000 waarbij kennisontwikkeling en -overdracht voorop staat.

 

Regionale samenwerking

·                    Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan Haaglanden in Delft;

·                    Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst handhaving Haaglanden;

·                    Samenwerking met ROM Rijnmond R3 project industriële warmte;

·                    Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden;

·                    Afronden van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker dat uitvoering geeft aan de geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer.

 

Wet Milieubeheer; vergunningverlening en handhaving

 

Naast de basisproducten worden in 2006 de volgende bijzondere producten gepland;

·          Opstellen van het beleid rondom het afgeven van milieuvergunningen.

·          Actualisatie van de geluidszone rondom het industrieterrein Schie-oevers

·          Verdere implementatie van de recente nieuwe landelijke en provinciale regels ten behoeve van inventarisatie en registratie van gevaarlijke stoffen bij bedrijven.

·          Uitvoering en begeleiding van de piketregeling geluidmeten zoals beschreven in de nota piket.

·          Gezamenlijke controles zoals afgesproken in het handhavingsprogramma 2006 van de gemeente Delft

·          De handhavingsestafette, waarbij door een grote hoeveelheid handhavers uit de gehele provincie Zuid-Holland op één dag controles worden uitgevoerd ten behoeve van landelijke publiciteit. Bij voorkeur worden op deze dag acties gepland die ook al op grond van één van de overige samenwerkingsprojecten afgesproken zijn.

·          Voortzetten van de inventariserende controles en verwerking van de resultaten in het MPM4ALL

·          Voortzetten van het controleproject “begrenzers” bij horecabedrijven.

·          Thema gerichte voorlichting met betrekking tot het naleven van geluidsvoorschriften door horecabedrijven en over energiebesparing.

 

Overige landelijke thema’s

Ook aan landelijke thema’s wordt aandacht besteed. Genoemd kunnen worden;

·           Anticiperen op de invoering van de omgevingsvergunning in 2007.

·           Anticiperen op de herijking van de 8.40 AmvB’s.

·           Aandacht voor de nieuwe richtlijn PGS15 (vervangt onder andere de voorgaande CPR15-1) bij integrale preventieve controles en bij vergunningverlening.

·           Controles bij vuurwerkverkooppunten ter uitvoering van het nieuwe vuurwerkbesluit

·           Aandacht voor de bestaande convenanten bij het doorlopen van vergunningprocedures en bij het controleren van vergunningplichtige inrichtingen.

 

Reguliere taakuitvoering vergunningverlening & handhaving

·           Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving; aanmoediging van zelfregulering,

·           Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en energieaspecten en verkeer en vervoer).

·           Verder streven naar integrale handhaving (met de andere handhavingspartners).

·           Lokaal uitvoering geven aan het doelgroepenbeleid van het rijk.

·           Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving van andere vakteams/clusters

·           Indien noodzakelijk de benodigde coördinatie verzorgen m.b.t. het aanvragen om een beschikking artikel 14.1 Wm

·           Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie

·           Adviezen naar aanleiding van ruimtelijke plannen

·           Behandelen verzoeken ontheffing m.b.t. de route gevaarlijke stoffen

·           Uitvoering van de regeling incidentele festiviteiten

·           Behandelen aanvragen m.b.t. inzamelen van textiel door charitatieve organisaties

·           Beheer van het “Plan van aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.

 

Financiering

 

Reguliere middelen

 

Reserve Milieutechnologie 2006

In het kader van Delft Kennisstad is de reserve milieutechnologie ingesteld, ook wel Milieutechnologiefonds genoemd. Doel hiervan is: versterken van het kenniscluster milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en steunen van initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het milieubeleid d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.

Prioriteit wordt gegeven aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met een grote uitstraling of spin-off.

Het vakteam Milieu levert met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van projecten.

 

Reserve Energiebesparende Maatregelen 2006

Op het terrein van het energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele) energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is een Reserve Energiebesparende Maatregelen (ook wel Energiefonds genoemd) ingesteld. Het vakteam Milieu participeert actief in het ontwikkelen en realiseren van ideeën om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.

 

Reserve Natuur en Milieu 2006

Dit is een regeling ter ondersteuning van derden die activiteiten ondernemen op natuur- en milieugebied. Twee keer per jaar kunnen diverse organisaties of personen voorstellen indienen, die moeten voldoen aan een aantal criteria.

 

 

Uren begroting (indicatief)

PROJECT

TOTAAL (uren)

Vakteam Milieu

 

21271. Algemeen bestuursondersteuning

400

21793. Algemeen extern overleg

250

21796. GIM bedrijven overig

220

21797. Advisering bodem/geluid bedrijven

200

21838. Advisering bouwplannen+overig bedrijven ov.

50

21279. Water

1000

21280. Beleid bodem

600

21281. Adv. t.b.v. bouwaanvragen part/bedr bodem

200

21282. Adv. t.b.v. gem. ontwikkelingen bodem

1400

26413. Verstrekken bodeminformatie

300

21283. Projecten afval

190

21798. Beleid afval

100

21801. Begeleiding planvorming RO

1275

21802. Bestemmingsplannen ruimtelijke ordening

800

21803. Verkeer en vervoer ruimtelijke ordening

80

21839. Beleid en ontwikkeling RO

150

21287. Beleid bouwen/wonen

50

21288. Bouwstoffenbesluit beleid/uitvoering

400

21805. Begeleiding dubo-proj. bouwen/wonen

200

22642. Bouwstoffenbesluit handhaving

360

21289. Beleid geluid

500

21290. Adv. bouw/best.plan weg- en railverkeer

450

21806. Werkbudget klachten verkeerslawaai geluid

50

21807. Werkbudget geluidssanering (A/B-lijst)

150

21291. Beleid energie

150

21808. Begeleiding projecten energie

600

21876. Ecologiebeleid

25

21292. Communicatie externe partijen

250

21293. Communicatie ondersteuning vakteam Milieu

450

21294. Procesbegeleiding Duurzaamheidsbeleid

                                100

21295. Monitoring Duurzaamheid

150

21810. Natuur- en Milieucommunicatie algemeen

200

21811. Natuur- en Milieu op het Net

150

21840. Communicatie ondersteuning vakteam Milieutoezicht

15

21297. RSV Pijnacker

30

21298. algemeen + derden beheer regio Haaglanden

100

20267. NME-Basisonderwijs algemeen

1650

20402. NME tentoonstellingen

600

20403. NME PR (publicaties)

350

20404. NME-Publieksactiviteiten

1450

20405. NME-Projectbureau

850

22625. NME-Voortgezet Onderwijs

1200

22634. NME. Brede school

500

22665. Delft Kennisstad water bodem

560

TOTAAL UREN vakteam Milieu

18755

 

 

 

Vakteam Milieutoezicht

 

 

Nr.

 

 Omschrijving

 

TOTAAL (uren)

 

Regelstellen (17,5 %)

 

22532

Vergunning (hfd 8 wm)

1309

22533

Melding (hfd 8 wm)

151

22534

Nadere eis

454

22535

Ontheffing route gevaarlijke stoffen

151

22536

Vrijstellingsregeling horeca

302

22537

Inzamel vergunning afvalstoffen

76

Nieuw

Voorlichting, communicatie regelstellen

302

 

Handhaven (35 %)

 

22538

Integrale controle

1712

22539

Thema controle

378

22540

Administratieve controle

76

22541

Nacontrole

756

22542

Klachten horeca

756

22544

Klachten overig

302

22543

BRZO

76

21276

Piket

151

Nieuw

Voorlichting, communicatie handhaven

605

22545

Bestuurlijk HH

605

22546

Ondersteuning strafrecht

76

 

Werk voor interne vakteams (5%)

 

22547

Advies bouwaanvragen/plannen

76

22548

Ondersteuning bestemmingsplannen

454

22549

Gemeentelijke gebouwen

38

22551

Zonebeheer industrielawaai

138

22552

Toetsing vergunningen derden

38

22553

Ondersteuning vakteam Milieu

76

 

Ondersteuning uitvoering (10%)

 

22554

Externe samenwerking (buiten gemeente org.)

151

22555

Interne samenwerking (binnen gemeente org.)

302

26319

Professionalisering in de handhaving

756

Nieuw

Onderzoek, regelgeving en beleidsnota's

302

 

Indirecte werkzaamheden (16%)

2419

 

Organisatie (16,5%)

2494

 

Totaal (100%)

15518

 

 

 



[1] In 2003 werd het Delftse Waterplan door de Stichting  Natuur en Milieu en de gezamenlijke provinciale milieufederaties genomineerd als een van de drie beste Nederlandse waterplannen