Inspraak en
Overleg
Gemeente Delft
Januari 2006
Voor
het gehele gebied bedrijventerrein Schieoevers aan weerszijden van de Schie is
een gebiedsvisie
opgesteld. De visie is er enerzijds op gericht om een duidelijke koers te
bepalen voor de toekomstige ruimtelijke en economische positie van het
industriegebied, rekening houdend met de omgevingsfactoren binnen Delft en met
daarbuiten gelegen bedrijfsterreinen. Anderzijds is de visie gericht op het
door de gemeentelijke overheid faciliteren (begeleiden en ondersteunen) van bij initiatieven
uit de markt voor duurzame verbeteringen in het gebied op de korte en de lange
termijn. De gemeente neemt alleen actief hieraan deel als dat nodig is.
Op
11 november 2005 is bij elk adres in het gebied en bij de adressen aan de
oostzijde van de Rotterdamseweg de Nieuwsbrief Schieoevers bezorgd met
informatie over de concept-gGebiedsvisie
dd. 01-11-2005 en over de voor de vaststelling door de gemeenteraad te volgen
procedure en inspraak.
A.
Overleg met instanties
Het
concept van de gebiedsvisie is voor een reactie overgelegd aan:
1. Provincie
Zuid-Holland;
2. Gewest Den HaagStadsgewest Haaglanden;
3. Hoogheemraadschap
van Delfland
4. Bedrijven
Kring Schieoevers (BKS)
5. Economisch
Platform Delft
6. Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor Haaglanden
De ingekomen overlegreacties zijn samengevat en beantwoord in onderdeel A.
van deze nota.
B.
Schriftelijke inspraak
De
concept-gGebiedsvisie
Schieoevers Noord en Zuid heeft ter inzage gelegen
van 14 november tot en met 27 december 2005 ter inzage gelegen met de
mogelijkheid tot het indienen van schriftelijke inspraakreacties. De terinzagenlegging
is gepubliceerd in de Stadskrant
van 13 november 2005. De onderstaande personen/instanties hebben schriftelijk op
het voorontwerp
bestemmingsplande concept-gebiedsvisie gereageerd:
B
1. Haring
Vastgoed B.V., B.V. Beheermij. Hardel, Haring Beheer B.V., Haring
Technische
Groothandel B.V., Haring Staal B.V. (R.P.L. Haring, Algemeen Directeur);
B 2. Ashendene-Leeuwenstein
B.V. (R. Jorissen);
B 3. Historische
Vereniging Delfia Batavorum, Commissie Behoud Stadsschoon (W.A.F.X.
de Fraiture);
B 4. B.Veldhoven, Rotterdamseweg 412, 2629 HH Delft;
B 5. Prysmian,
Cables and Systems BV, Schieweg 9, 2627 AN Delft.
De
schriftelijke inspraakreacties zijn samengevat en beantwoord in onderdeel B. van
deze nota.
C.
Inloopgelegenheid en mondelinge inspraakreacties.
Op
17 november 2005 is van
17:00 tot 20:00 uur is in het Kruithuis, Schiekade 1 te
Delft een inspraakbijeenkomst gehouden waarin de concept-gGebiedsvisie is toegelicht
en gelegenheid is geboden mondeling op het voorontwerp bestemmingsplanop de visie te reageren.
Het verslag van deze inspraakgelegenheid is als bijlage opgenomen in deze nota.
De
mondelinge inspraakreacties zijn samengevat en beantwoord in onderdeel C van deze nota.
nota.
Onderdeel A: overlegreacties
1. Provincie
Zuid-Holland
2. Gewest
Den Haag
Nog
geen schriftelijke reactie, is wel aangekondigd.
Nog geen reactie ontvangen, is wel aangekondigd.
A.3.
Hoogheemraadschap van Delfland
Geen reactie ontvangen
A.4. Bedrijven
Kring Schieoevers(BKS)
Met
de BKS heeft gaandeweg de voorbereiding van de concept-gebiedsvisie in de
Externe Stuurgroep/BKS afstemming plaatsgevonden. Het BKS heeft nog aanleiding
gevonden haar eind-standpunt schriftelijk vast te leggen.
A.4.1 Samenvatting
In
grote lijnen staat het bestuur achter de visie; kernbegrippen hierbij:
-doelstelling
is het in overwegende mate handhaven van Schieoevers als een traditioneel
bedrijventerrein
-
doelstelling is het in
overwegende mate handhaven van Schieoevers als een traditioneel
bedrijventerrein;
-
het in
geleidelijke stappen verbeteren van het industrieterrein;
-
i-intensivering van het aantal
arbeidsplaatsen;
-
voorkomen dat
veel werkgelegenheid in de productiesfeer verdwijnt;
-
omzetting van
bedrijvenfunctie naar
functie in kantoren en woningen beperkt
houden;
-
door die
omzetting eventueel vrijkomende gelden reserveren voor Schieoevers;
Beantwoording
Dit
is een correcte samenvatting van de hoofddoelstellingen van de gebiedsvisie.
Echter financiële beschouwingen sec ontbreken in de visie, omdat die voor een
ruimtelijke en economische (in betekenis: voor de economie van Delft) (?? Voor
economisch is een financiële beschouwing toch juist wel relevant., niet beter om
alleen te houden op een ruimtelijke koersbepaling?) koersbepaling
voor het gebied in dit stadium niet als relevant worden beschouwd. In dit
verband wordt wel opgemerkt, dat de gemeente niet het voornemen heeft zelf
ontwikkelingsactiviteiten voor haar rekening te nemen om daarmee een financiële
exploitatie van (delen van) het gebied mogelijk te maken of opbrengsten te
genereren. De gemeente zal ten behoeve van ontwikkelingsprocessen
door derden, binnen geldende wet- en regelgeving, waar mogelijk faciliteren.
Conclusie
Geen
aanpassing van de gebiedsvisie.
A.4.2 Samenvatting
Wat
is de status van de vast te stellen gebiedsvisie? Kan het BKS een rol krijgen
binnen een op te richten projectorganisatie, bijvoorbeeld bij de sturing van al
dan niet uit subsidies te betalen onderzoeken.
Beantwoording
Het
is de bedoeling dat de gemeenteraad de gebiedsvisie vaststelt en daarmee de
koers voor alle gebiedsdelen van Schieoevers, alsmede voor thans reeds
geformuleerde programmaonderdelen, voor de lange termijn vastlegt. Binnen het
kader van het gemeentelijk actualiseringprogramma bestemmingsplannen zal naar
verwachting in 2007 een nieuw bestemmingsplan Schieoevers in procedure worden
gebracht. Voor het in de visie zo genoemde gebiedsdeel De Etalage, nabij
station Delft Zzuid,
is dit
inmiddels reeds gedaan een bestemmingsplan in procedure gebracht om
ongewenste ontwikkelingen te voorkomen.
Voorlopig
wordt de bestaande organisatiestructuur met projectleiders voortgezet. Zij
worden aangestuurd door de Interne Stuurgroep met daarin zitting hebbende
projectwethouder(s) en de wethouder voor ruimtelijke ordening en milieu. In
deze voorlopige opzet blijft ook de Externe Stuurgroep/BKS in stand; het gehele
bestuur van de BKS maakt deel uit maakt van deze stuurgroep. In de Externe stuurgroep
vindt over en weer evaluatie, terugkoppeling en afstemming plaatsvindt.
Afhankelijk van de na de vaststelling van de visie volgende stappen ter uitwerking
van de gebiedsvisie zal in de komende tijd gezamenlijk over een definitieve
projectorganisatie gesproken worden.
Conclusie
Geen
aanpassing van de gebiedsvisie.
A.4.3 Samenvatting
De
BKS heeft ten opzichte van de concept-gGebiedsvisie een wat andere visie over
de verkeersontsluiting van het deelgebied zuid-west. Naar hun mening is dat
gebied op dit moment niet goed ontsloten. In plaats van een Faradaybrug opteert
het bestuur blijvend voor de geprojecteerde oeververbinding naar Technopolis
conform het geldende bestemmingsplan in het verlengde van de
Einsteinweg/Schieweg. In hun optiek wordt hiermee een betere mogelijkheid
geboden voor een eventuele ontsluiting van Schieoevers en Technopolis in de
richting van de A13 die op termijn mogelijk een 80km-weg wordkrijgt en dus vergelijkbaar wordt
met een meer Provinciale statusprovinciale weg. Voorts
zou de rest van het gebiedsdeel zuid-west beter worden ontsloten middels een
kleine stemvork of een H-structuur.
Beantwoording
De
ligging van de brug tussen Schieoevers en Technopolis ligt nog niet definitief vast. Er is wel een verkeerskundige en
ruimtelijk voorkeur voor de centrale ligging van een lage brug, voor uiteindelijk fiets- en autoverkeer (Faradaybrug), maar de
ligging aan de zuidzijde is nog steeds een mogelijkheid. Nader overleg en
onderzoek zal moeten leiden tot een definitieve keuze, zoals ook in de nota is
aangegeven; de gehele verkeersstructuur van Schieoevers-zuidwest is dan uiteraard bij dergelijk
onderzoek betrokken.
Conclusie
De gebiedsvisie wordt op dit
punt niet aangepast.Nb LVVP reactie nodig van mob. en ro
Conclusie
???????
A.4.4 Samenvatting
Het
bestuur van de BKS bepleit bij project 6.3 Nieuwe Haven, om voor het deel
Porceleyne Fles tot en met Gelatinepark een boulevard te creëren met culturele,
publieke en recreatieve functies zonder menging met woningbouw, omdat woningbouw
potentieel leidt tot conflicten wegens overlast.
Beantwoording
In
hoeverre woningbouw mogelijk is in aansluiting op de bestaande woningbouw
tussen de Lausbergstraat/Van Barenstraat (gelegen tussen de Porceleyne Fles en
de Schie) en de Nieuwe Haven zal in relatie met de milieuzonering van de
aanwezige bedrijven nog goed onderzocht moeten
worden. Gezien diverse potentiële mogelijkheden voor dit gebiedsdeel is het
gewenst in paragraaf 5.5 van de visie ook de mogelijkheid van woningbouw in
aansluiting op genoemde bestaande woningen, te handhaven. Voor het overige past
de opvatting van de BKS in de intenties van de gebiedsvisie.
Conclusie
Geen
aanpassing van de gebiedsvisie.
A.4.5 Samenvatting
Het
bestuur van de BKS zou graag meer aandacht zien voor het onderwerp
“parkmanagement” en de rol die een dergelijke aanpak kan spelen in de
verbetering van het terrein.
Beantwoording
In de
reactie van de BKS wordt hun eigen visie op het begrip parkmanagement
(invulling van vorm en inhoud) en de gebiedsbegrenzing (alle gebiedsdelen of
alleen zuidwest) niet nader aangeduid. Ongetwijfeld iszal
parkmanagement van betekenis zijn voor het
beheer van Schieoevers. Primair is dit echter een aangelegenheid van
particulier initiatief, van “ambities in onderlinge samenwerking tussen
bedrijven” zoals in paragraaf 4.2.2 van de gebiedsvisie tot uitdrukking is
gebracht. De gebiedsvisie
is een ruimtelijk beleidsstuk voor de lange termijn, dat niet ziet op het
regelen van particuliere aangelegenheden. Zoals recent besproken in de
Externe Stuurgroep/BKS gaat het bestuur van de BKS zich nu eerst zelf
oriënteren op mogelijkheden van parkmanagement, daarbij geadviseerd door het
bedrijf Delft FFacilities.
In die zin staat het onderwerp nu op de agenda. In afwachting van verdere
stappen van de BKS met betrekking tot dit onderwerp wordt méér aandacht aan
parkmanagement in de voorliggende visie niet als meerwaarde gezien.
Conclusie
Geen
aanpassing van de gebiedsvisie.
A.5.
Economisch Platform Delft
A.5.1 Samenvatting
In de
vergadering van het platform op 11 januari 2005 is de gebiedsvisie in zijn
algemeenheid positief beoordeeld, met name ook de bescheiden woningbouwopgave
en de inzet om de werkgelegenheid in het gebied te handhaven. Als aandachtspunt
is nog genoemd hetde
mogelijke gevolgen van concurrentie van nieuwbouw van
kantoorbebouwing (veelal goedkoper) met oudbouw kantoren (relatief dure
leegstand) elders in de stad.
Van een verdere schriftelijke reactie is afgezien.
AntwoordBeantwoording
Deze positieve reactie voor kennisgeving aannemen. Hier ook nog reageren op
het aandachtspunt concurrentie kantoorbebouwing en leegstand oudbouw kantore De gebiedsvisie biedt toekomstig perspectief op n.nieuwe kantoorbebouwing bij
station-zuid als
een gegeven in
het kader van ruimtelijke ordening; afweging hiervan in relatie met leegstand van kantoren
elders in de stad
in de huidige conjuncturele omstandigheden, is niet opportuun voor een beschouwing in het kader van
de voorliggende gebiedsvisie.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
A.6. Kamer van
Koophandel
A.6.1 Samenvatting
De Kamer heeft laten weten niet met een afzonderlijke reactie te zullen
komen, maar zich te beperken tot zijn inbreng in de reactie van het bestuur van
de BKS, van welk bestuur de Kamer deel uitmaakt. Wel zal de Kamer separaat
reageren in het kader van het wettelijke vooroverleg over het ontwerp-voorontwerpbestemmingsplan
“gedeeltelijke herziening Schieoevers noord en zuid, omgeving station Delft -Zzuid”.
Beantwoording
Deze reactie is voor
kennisgeving aangenomen.
Conclusie
Geen
aanpassing van de gebiedsvisie
Onderdeel B: schriftelijke
inspraakreacties
B.1. Haring Vastgoed B.V., B.V. Beheermij. Hardel, Haring Beheer B.V.,
Haring Technische Groothandel B.V., Haring Staal B.V. , allen onderdelen van de
Haring Groep Delft vertegenwoordigd door de heer R.P.L. Haring, algemeen
directeur.
Nota Bene:
In onderdeel C16. van deze Nota van Inspraak en Overleg (Nota I&O)
is opgenomen hetgeen de heer Haring tijdens de inloopgelegenheid op 17 november
2005 mondeling te berde heeft gebracht; dat is mede bij de beantwoording van
zijn hier aan de orde zijnde schriftelijke reactie betrokken.
Vooropgesteld voor de beantwoording van de reactie van Haring gelden de
volgende twee aandachtspunten:
I. De schriftelijke reactie van de Haring
Groep Delft (Haring) bestaat voor het overgrote deel uit dezelfde tekst als de
zienswijze tegen het ontwerp-bestemmingsplan
Spoorzone (bp Spoorzone). Uiteraard is gezien de ligging van de
bedrijfsbebouwing van Haring aan de Abtswoudseweg sprake van een directe
relatie van de locatie met enerzijds de gebiedsvisie Schieoevers en anderzijds
het bestemmingsplanp
Spoorzone. De gedachten van Haring over de positie van zijn bedrijfsbebouwing
ten opzichte van de ontwikkelingsmogelijkheden in het kader van zowel het bestemmingsplanp
Spoorzone als van de Gebiedsvisie Schieoevers zijn van dezelfde aard, te weten “te verwachten belemmeringen in de
bedrijfsvoering als gevolg van aan alle zijden in de richting van het bedrijf
oprukkende woonbebouwing”. In deze
Nota I&O wordt echter uitsluitend stilgestaan bij de reactie van Haring in relatie metover
de Gebiedsvisie Schieoevers.
Op diverse door Haring aangevoerde aspecten over besluitvorming m.b.t.
beleid of concrete projecten van de gemeente in het verleden, zal evenmin
worden ingegaan. Daarover heeft destijds immers binnen de toen gegeven
beleidskaders een eigen afweging plaatsgevonden met inachtneming van wettelijk
voorgeschreven procedures. Het is niet zinvol behalve een enkele verwijzing
naar destijds gedane toezeggingen, daar thans opnieuw beschouwingen aan te
wijden; de nu bestaande situatie binnen de voorliggende gebiedsvisie is
het gegeven.
II. Haring lijkt, blijknens zijn reactie, aan onderdelen van
de gebiedsvisie thans reeds juridisch verbindende kracht toe te kennen. Dat is
onjuist. De visie geeft de koers aan voor de nader binnen juridische kaders
vast te leggen ruimtelijke positie van het gebied binnen de stad en haar
omgeving en de economische betekenis ervan respectievelijk van de te onderscheiden
gebiedsdelen. Uitwerking van die koers zal plaatsvinden in een bestemmingsplan
of mogelijk op onderdelen in ruimtelijke plannen die daarop vooruit lopen. Die plannen zullen dan
pas juridisch bindend zijn,
wanneer deze , tot stand komend zijn gekomen via de
wettelijk voorgeschreven (inspraak)procedures.
B.1.1 Samenvatting
De gemeente voert keer op keer veranderingen en vernieuwingen door
zonder dat deze enige grondslag vionden in het vigerende bestemmingsplan
en/of het kenbare beleid
m.
Met betrekking tot het betreffende industriegebied. Voor de
deelgebieden 6 t/m 9 in Schieoevers noordwest, hanteert de gemeente een
‘beleid’ om de huidige bedrijfsbestemming om te vormen tot een bestemming waar
de nadruk wordt gelegd op de functie wonen.
Door de vele plannen en veranderingen die de gemeente in de directe
omgeving van de bedrijfshuisvesting van Haring in de afgelopen decennia heeft
doorgevoerd, wordt telkens een onvoorstelbare grote druk gelegd op de
bedrijfsvoering van zijn bedrijven. Voor deze stelling draagt de inspreker de
volgende argumenten aan:
De Haring-bedrijven zijn inmiddels 60 jaar
gevestigd op de huidige locatie aan de Abtswoudseweg te Delft. De activiteiten
van de verschillende bedrijven bestaan uit het in voorraad houden en
distribueren van verwarmingsproducten voor woning- utiliteits- en tuinbouw.
Daarnaast vinden er ook enige bewerkingen plaats zoals bijv. het afkorten van
staal en buisproducten. Er vindt distributie per vrachtwagens plaats en
daarnaast komen veel afnemers dagelijks hun producten afhalen. Tevens is er
voor particulieren en bedrijven een showroomfunctie. Het terrein waarop de
panden van de Haringbedrijven zijn gevestigd, maken deel uit van het
bestemmingsplan Hooikade/Zuideinde. Wijzigingen in het bestemmingsplan zijn gedeeltelijk
goedgekeurd. Goedkeuring is onthouden omdat GS niet instemde met de wijze
waarop de gemeente Delft bedrijven in het bestemmingsplan motiveerde, namelijk nl.
het onvoldoende waarborgen voor het in acht nemen van
noodzakelijke afstanden tussen milieugevoelige bestemmingen (waaronder
woningbouw) en het bedrijf van de inspreker te weten van Categorie 3.1 en 3.2
volgens de lijst VNG.
Antwoord
Stadsuitleg binnen het gebied van Delft heeeft in de
afgelopen decennia inderdaad geleid tot de situatie dat de bedrijfsbebouwing
van Haring aan de Abtswoudseweg goeddeels wordt omringd door woonbebouwing. I waaraan in de
nabije toekomst zal aan de westzijde (gebied spoorzone)
nog woningbouw worden
toegevoegd. toevoeging zal plaatsvinden. Het
behoeft geen betoog dat deze ontwikkelingen voor (het draagvlak van het
voorzieningenniveau van) de stad van groot belang zijn.
Op zichzelf bestaat begrip voor het feit dat Haring zich door al deze
ontwikkelingen met zijn bedrijf(svoering) in “een hoek gedrongen voelt”. Het heeft
echter weinig zin om uitvoerig stil te staan bij alle door Haring in zijn brief
gesignaleerde ontwikkelingen en projecten. Het gemeentebestuur
heeft echter altijd
oog gehad voor de aanwezigheid van zijn bedrijf en heeft het altijd tot haar
zorg gerekend om de bedrijfsvoering van Haring in de relatie met nabijgelegen
woonfuncties te laten passen binnenin de daarvoor geldende
wettelijke kaders. Procesmatig en procedureel heeft Haring altijd de plaats
gehad die het
betaamt in het maatschappelijk verkeer tussen de gemeente en het bedrijf of
wettelijk is voorgeschreven.
In tegenstelling tot het “gevoelen” van Haring is in feitelijk opzicht
aan zijn bedrijfsvoering buiten de algemeen wettelijke (milieu)kaders niets in
de weg gelegd. In dit verband wordt Haring in het bijzonder gewezen op de
afspraken met het bedrijf die over het meest recente naastgelegen
woningbouwproject zijn vastgelegd in onder andere brieven van burgemeester en
wethouders van Delft van 2 maart 2004 en 29 juni 2004 over respectievelijk aspecten
van zoals bestemmingsplan en
geluidsbelastingen. In die brieven is vastgelegd welke regiems in ruimtelijk en
milieumatig opzicht gelden en ook in de toekomst bepalend zullen zijn voor
zowel zijn bedrijf als voor de (direct) omwonenden. De bepalende voorwaarden
voor de toekomstige voorzetting van het bedrijf onder de op dat moment geldende
omstandigheden zijn daarbij aan de orde. Onder andere deze brieven zijn voor
Haring aanleiding geweest om bezwaren tegen de te verlenen bouwvergunning voor
woningbouw in te trekken. Van klachten van omwonenden (ouden en nieuwe
bewoners) hebben wij sedert de oplevering van de nieuwe woningen in de tweede
helft van 2005, niet vernomen.
In de Gebiedsvisie Schieoevers wordt de doorontwikkeling van de gehele
noordrand van de Abtswoudseweg naar woningbouw opnieuw als mogelijkheid
neergelegd. Dit is geheel conform bestaand beleid zoals dit al veel eerder is
neergelegd in een op dat onderdeel om formele reden niet goedgekeurd
bestemmingsplan voor het gebied Hooikade-Zuideinde.
Uitwerking van de ruimtelijke plannen van de gebiedsvisie, waaronder
tevens het voorstel voor een ecologische bestemming inrichting van de
Abtswoudseweg, zal te zijner tijd plaatsvinden door middel van een vast te
stellen nieuwe
bestemmingsplan met uiteraard in achtneming van de wettelijke procedurevoorschriften. Het
is in dit stadium te prematuur om vooruit te lopen op de (juridische) gevolgen
van zo
een nieuw bestemmingsplan en op het alsdan ongetwijfeld te volgen overleg met
belanghebbende bedrijven.
Ontwikkelingen als woningbouw in het kader van het bestemmingsplanp
spoorzone zullen onverminderd moeten voldoen aan onder andere afstandseisen ten
opzichte van het bedrijf van Haring (gemeentelijk beleid vastgelegd in de “Nota
bedrijven en bestemmingsplannen van augustus 2003”). Dat gegeven zal ook aan de
orde zijn in de eigen afwegingen voor de
besluitvorming in het kader van het bestemmingsplanp spoorzone. Dit
geldt tevens voor de bereikbaarheid-
en parkeeraangelegenheden ten tijde van de realisering van het
spoortunnelproject. In het kader van de vaststelling van de
Gebiedsvisie Schieoevers is dit niet aan de orde.
Conclusie
Geen aanpassing van de Gebiedsvisie.
B.1.2 Samenvatting
-In 1987 heeft Haring bezwaar aangetekend tegen woningen op de
hoek Schieweg/Abtswoudseweg. Op basis van problemen met
verkeersontsluiting en het doorkruisen van één van de belangrijkste fietsroutes
van Delft met zwaar vrachtverkeer, is destijds geen bouwvergunning verleend.
-Om de Engelsestraat toen volledig te kunnen realiseren,
heeft Haring destijds voor een symbolisch bedrag van één gulden een strook
grond verkocht aan de gemeente om aan de verkeersveiligheid en doorstroming van
het verkeer tegemoet te komen. De overgebleven eigen grond van Haring
(kadastraal bekend gemeente Delft, sectie O, nummer 2691) is door de gemeente
heringericht als parkeervoorziening voor zijn bedrijf als tegemoetkoming voor
de waarde van de aan de gemeente overgedragen grond. Historisch gezien was er
altijd voldoende openbare parkeergelegenheid op het industrieterrein aan de
Abtswoudseweg. Bij herinrichting van het terrein is het bedrijf van inspreker
hier in de loop van de jaren zelf in gaan voorzien.
-De redelijk recent aangelegde Engelsestraat, die een belangrijke
verbinding vormt tussen Delft Zuid (verbindingsweg A4/A13), de
bedrijfsterreinen, woongebieden en het centrum dreigt voor jaren te verdwijnen.
In de gebiedsvisie wordt de Engelsestraat gezien als van belang voor de
herstructurering en als zodanig benoemd als ‘vliegwiel’.
-Een miljoenenproject als de Engelsestraat zal vanwege de
spoortunnelplannen echter na enkele jaren alweer afgebroken dienen te worden.
Voorts wordt in de gebiedsvisie gesproken over de ontsluiting van het centrum
via de Engelsestraat als verbindingsweg met Schieoevers. Door de Engelsestraat
wordt de route langs de Schie ontlast waardoor de recreatieve waarde verhoogd
wordt.
-De vele duizenden tonnen materiaal die af- en aangevoerd moeten worden
om het project Spoorzone te realiseren is in de huidige infrastructuur van Delft
absoluut onmogelijk, laat staan wanneer er ook nog een belangrijke weg zal
verdwijnen. Dit betekent dat door een dergelijk megaproject dat het verkeer
volledig lamgelegd zal worden en ook het bedrijf van inspreker niet of
nauwelijks bereikbaar zal zijn.
-Parkeerplaatsen t.b.ven behoeve van. de woningbouw
welke aan de Engelsestraat moeten verdwijnen, zullen een onmogelijke druk geven
op de omgeving, waarvanin
het bedrijf van de inspreker, als directe buur, een enorme overlast zal
ondervinden.
-De grens van het plan Spoorzone, dat voor ongeveer de helft van het
pand van inspreker aan de voorzijde is gepland, betekent dat het bedrijf van
inspreker in belangrijke mate niet meer toegankelijk/bereikbaar is en zelfs
onbruikbaar wordt.
-Het woningbouwproject Delftzicht/NSD terrein wordt voornamelijk
ontsloten via de Engelsestraat. De gemeente heeft Haring destijds verzekerd dat
de ‘tijdelijke’ ontsluiting via de Abtswoudseweg tijdelijk en alleen tijdens de
bouw van de woningen op het voormalige NSD terrein zal plaatsvinden en tevens
gevaarlijk/ongewenst is voor de langere termijn. De bestaande, gegarandeerde,
parkeerplaatsen zijn van levensbelang voor het bedrijf van Haring.
Antwoord
De doorgaande hoofdverkeersroute Delft/centrum-Kruithuisweg, via een
verlengde Engelsestraat in zuidelijke richting, wordt ter hoogte van het
spoortunnelproject inderdaad verlegd. Hiermee zijn in positieve zin veel
belangen gediend voor de stad en voor het gebied Schieoevers, niet in het minst
waar een verlengde Engelsestraat mede de aanzet vormt voor een herstructurering
(vliegwielfunctie) van het Schieoevers-noordwest in kleinschaliger
bedrijfsbebouwing en daarmee intensivering van werkgelegenheid in dit
gebiedsdeel. De bereikbaarheid van de bedrijven (en de woningen) aan de Abtswoudseweg
blijft tijdens de uitvoering van het spoortunnelproject mogelijk. In de
spoortunnelplannen behoudt de huidige Engelsestraat-noordelijk deel, ruimtelijk
een verkeersfunctie voor de woonbuurt Delftzicht en gaat dus niet verloren. De
uitvoering van het spoortunnelproject in al zijn geledingen, ook het regelen
van bereikbaarheid en parkeren op eventueel tijdelijke wijze, zal binnen de
mogelijkheden van de Delftse verkeersinfrastructuur op zorgvuldig manier worden
voorbereid, waarbij aan bestaande belangen niet kan worden voorbijgegaan. Eén
en ander uiteraard binnen de eigen afwegingen van dat project.
De koers voor de toekomstige verkeersstructuur voor
Schieoevers-noordwest sluit geheel aan op die van de toekomstige spoorzone.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
B.1.3 Samenvatting
De laatste jaren zijn bedrijven, instellingen en bewoners in Delft
uiterst moeilijk bereikbaar via de weg.
In 1997 is een bouwvergunning verleend voor de bouw van 50 woningen op
de hoek Abtswoudseweg/Zuideinde. Gezien de nieuwe ontsluitingsweg Engelsestraat
kon de situatie worden aangepast voor realisering van het appartementencomplex.
Het Zuideinde is heringericht als woonerf met een te smalle, ongewenste
doorgang voor frequent (vracht)verkeer met verkeersdrempels. De aangepaste
verbinding hoek Abtswoudseweg/Zuideinde is gezien het frequente fietsverkeer
uiterst gevaarlijk voor toename van overig verkeer.
Antwoord
De zeer algemeen geformuleerde stelling van
Haring over een uiterst moeilijke bereikbaarheid van bedrijven, instellingen en
bewoners in Delft over de weg, ontbeert ook maar enige een toelichting. Daarom
wordt volstaan met verwijzing naar het in 2005 door de gemeenteraad in juni 2005 vastgestelde
Lokaal verkeers- en vervoerplan Delft 2005-2020 (LVVP). De in de Gebiedsvisie
Schieoevers aangegeven verkeersinfrastructuuur past volledig
in het LVVP.
De fietsroute over de Abtswoudseweg is heel duidelijk gesepareerd van
de rijweg (waarop o.a. het zware vrachtverkeer voor Haring rijdt).
Conflictsituaties tussen voetgangers, fietsers en autoverkeer op kruispunten en
zonodig optimalisering daarvan, is continu in onder de aandacht van
het gemeentebestuur; dit geldt met name ook het door Haring genoemde drukke
kruispunt bij de Abtswoudsebrurg en het mede om die reden bewust van
verkeersdrempels voorziene deel van het Zuideinde.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
B.1.4 Samenvatting
De bedrijven van Haring beslaan in lengte gezien circa 1/3 gedeelte van
de noordzijde van de Abtswoudseweg. Aldaar is woningbouw, mede in aansluiting
op de spoorzone geprojecteerd.
Het gegeven dat een gedeelte van het terrein van de Haringbedrijven in
het spoorzoneplan valt,
maakt dat is er sprake is van zogenoemd “wegbestemmen” van de
bedrijven. Voortzetting van de huidige activiteiten wordt daardoor onmogelijk.
Indien de bedrijven echter gehandhaafd kunnen blijven op de huidige
locatie, verwacht Haring van de gemeente Delft dat de exploitatie- en
ontwikkelingsmogelijkheden van zijn bedrijven gegarandeerd zullen worden.
Antwoord
Kortheidshalve wordt verwezen naar het gestelde in het
antwoord onder B.1.1 hierbij in het bijzonder refererend aan de inhoud van de
aldaar genoemde brieven. Eventuele noodzaak voor het betrekken van (delen van)
eigendom van Haring bij de spoorzone, zal in het voorkomende geval een proces
met een eigen dynamiek zijn, uiteraard met betrokkenheid van Haring.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
B.1.5 Samenvatting
Men spreekt in de plannen over een ecologische zone op de Abtswoudseweg
met bomen in bermen zodat de weg in de toekomst volgens de ecologienota een
hoofdstructuur wordt. Het bevreemdt Haring dat de Abtswoudseweg deel moet gaan
uitmaken van een robuuste ecologische zone die moet gaan zorg dragen
voor de versterking van het recreatief netwerk. Dit, omdat het vrachtverkeer, welke nodig is om
de bedrijven te bevoorraden en goederen weer af te voeren, gevestigd op het
industrieterrein, het onmogelijk maakt om een extra boom of ‘Vlinderstruik’ te
plaatsen. Door gemeentelijk beleid in de afgelopen jaren is er op de
Abtswoudseweg weinig ruimte voor flora en fauna zoals aangegeven als wens door
de opstellers van de Gebiedsvisie Schieoevers.
Antwoord
Binnen de in de gebiedsvisie uitgezette koers voor Schieoevers, in casu
voor de noordwest kwadrant, is niet op korte termijn voorzien in
herstructurering van de Abtswoudseweg. Concreter inzicht in de bedoeling van
een ecologische zone alhier zal nader worden uitgewerkt in het kader van het
project spoorzone en van de locatie van het aan de westzijde van de spoorbaan
gelegen complex
van voorheen Delft Instruments DI-locatie (watis zie par.
6.6???). Wat wordt
hiermee bedoeld? Het veilig stellen van de bereikbaarheid
van de bedrijven aan de Abtswoudseweg is voorwaarde daarbij.
Conclusie
In de tekst van de Gebiedsvisie wordt aangeven dat de blijvende
bereikbaarheid voor de gevestigde bedrijven aan de Abtswoudseweg voorwaarde is.
B.1.6 Samenvatting
De Haringbedrijven zijn niet opgenomen in de aandachtspunten ten
aanzien van veiligheid in het plangebied.
Antwoord
“Veiligheid” in relatie met het vervoer van gevaarlijke stoffen als
bedoeld in paragraaf 2.5 Externe veiligheid in de bijlage van de gebiedsvisie,
is voor de bedrijven van Haring niet aan de orde en daarmee evenmin de opname van de bedrijven van Haring
in het rijtje bedrijven in genoemde paragraaf.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
B.1.7 Samenvatting
-De gemeente geeft in de verstrekte informatie aan, dat men gericht is
op het bepalen van een duidelijke koers, waarbij rekening wordt gehouden met omgevingsfactoren
en duurzame verbeteringen. Men verwacht steun van ondernemers en de bereidheid
en het vertrouwen om te investeren. De Haringbedrijven zijn het toonbeeld van
bedrijven die de afgelopen jaren wel veel geïnvesteerd hebben in hun huisvesting
in tegenstelling tot wat gesuggereerd wordt in de visie en dreigen nu door het
gemeentelijk beleid aanzienlijk gedupeerd te worden.
-Ondernemingen uit de Haring Groep zullen door de voorgenomen plannen
van de gemeente aanzienlijke schade lijden. Vermogensschade wegens belemmering
van de bedrijfsvoering, waardeverlies van het bedrijfspand, schade door
verminderde bereikbaarheid van de panden zowel tijdens als na de bouw van het
spoor project, verlies van gedane investeringen en noodzaak van te maken kosten.
Door het plan Spoorzone en de geplande woningbouw en de geopenbaarde plannen
Schieoevers, worden de bedrijven van inspreker weggedrukt en geïsoleerd.
-Eén en ander zal leiden tot schade waaronder planschade.
Antwoord
HierbovenOnder antwoord op inspraakreactie B.1.1,
ondermeer met de verwijzing naar de briefwisseling met Haring, is reeds
duidelijk inzicht gegeven in de rechtspositie van het bedrijf binnen het
geldende bestemmingsplan, alsmede inzicht in de relatie met het bestemmingsplanp
spoorzone. Hieraan valt thans in het kader van de gebiedsvisie niets naders toe
te voegen.
Zou Haring (nu reeds) reden hebben om welke vorm van schade dan ook te
claimen, dan moet een actie zijnerzijds daartoe worden afgewacht.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
B.2. Ashendene-Leeuwenstein B.V. (R. Jorissen)
Onderdeel C: mondelinge
inspraakreacties
C.1. Mw. Zwennes
C.1.1 Samenvatting
Op de
Engelsestraat houdt ter hoogte van het tunneltje bij de Abtswoudseweg het
fietspad op. Verder fietsen over de Engelsestraat richting Gamma is
levensgevaarlijk. Er staat daar geen bord ‘verboden voor fietsers’.
Antwoord
De gebiedsvisie beoogt geen
voorstellen te doen voor verkeerssituaties zoals die zich in de
thans bestaande situatie
voordoen.
Voor de
goede orde wordt over deze situatie wel opgemerkt dat ter plaatse met
duidelijke verwijzingsborden wordt aangegeven dat de fietsroute aan de overkant
van de
Engelsestraat
richting Schieweg doorloopt via de Abtswoudseweg. Direct na de oversteek is er
tevens rechtsaf een directe fietsverbinding naar het winkelgebied Leeuwenstein,
naar o.a. de Gamma. Uit de situatie terplekke en de verwijzingsborden naar de
overkant plus het verder ontbreken van een fietsstrook of aanduiding daarvan op
de Engelsestraat moet genoegzaam zijn op te maken dat verder fietsen op de
Engelsestraat in zuidelijke richting niet de bedoeling is. In hoeverre er
aanleiding is de situatie ter plaatse voor fietsers te optimaliseren zal nader
bekeken worden.
Conclusie
Voor de
gebiedsvisie zelf kan de reactie buiten beschouwing gelaten worden.
C.2. Hr. Zwennes
C.2.1 Samenvatting
Voetgangersoversteek
Schieweg bij de bocht/kruising met Engelsestraat is gevaarlijk.
Komende vanuit het zuiden
over het voetpad langs de hekken is er geen zicht op het verkeer
dat vanaf de Engelsestraat
komt en hard rijdt.
Antwoord
Ook hier gaat het om een
feitelijke, bestaande verkeerssituatie. Bezien zal worden in hoeverre
deze situatie optimalisering behoeft.
Conclusie
Voor de Gebiedsvisie zelf
kan de reactie buiten beschouwing gelaten worden.
C.3. Joris Snijders, Marc
Schmidt en Jennifer Rietdijk van de roeivereniging
C.3.1 Samenvatting
Zorg dat de breedte van het
water onder/bij de geplande bruggen hetzelfde blijft als nu. Er is
daar veel roeiverkeer.
Versmallingen maken het roeien gevaarlijk, zeker in combinatie met
het toenemende
vrachtbotenverkeer.
Antwoord
Van versmalling van het
vaarwater van de Schie is binnen het kader van de Gebiedsvisie geen sprake.
Nieuwe bruggen moeten qua doorvaarthoogte en doorvaartbreedte tenminste voldoen
aan de nota Provinciale vaarwegen en scheepvaart. De wedstrijdroeisport en
training daarvoor is op het deel van de Schie gelegen in het plangebied een
gegeven waar in overleg met de provincie als vaarwegbeheerder, zorgvuldig
aandacht aan zal worden gegeven bij het voorbereiden van concrete plannen voor
nieuwe oeververbindingen.
Conclusie
De relevante tekst van de Gebiedsvisie op dit
onderdeel aanscherpen.
C.4. Hr. De Groot
C.4.1 Samenvatting
De gebiedsvisie is wat
betreft het openbaar vervoer utopisch. Het openbaar vervoer laat te
wensen over, bussen lopen
niet goed en op zondag is er helemaal geen bus. Goed
openbaar
vervoer is afhankelijk van het budget dat daarvoor ter beschikking wordt
gesteld. De plannen zijn utopisch.
Antwoord
Een groot deel van het gebied ligt op loopafstand
van station Delft Zuid, waar nu ook de bussen 62 (ook op zondag) en 63
halteren. Dit station wordt beter verbonden met de gebieden aan de overzijde
van de Schie na aanleg van een extra brug ter hoogte van de Faradayweg en ter
hoogte van het Gelatineterrein. Werknemers en bezoekers van de delen van
Schieoevers ten oosten van de Schie kunnen vanaf 2008 gebruik maken van
tramlijn 19 over de Mekelweg. Dan rijdt langs station zuid ook de servicelijn,
in plaats van de huidige buslijnen. De servicelijn zal volgens het huidige
dienstregelingsvoorstel ook op zondag rijden. In de visie wordt op langere termijn
rekening gehouden met een Stedenbaanstation Voorhof, tussen station Delft en
station Delft Zuid.
Conclusie
Geen aanpassing van de
gebiedsvisie.
C.4.2 Samenvatting
Over het gebied dat in de
visie etalage wordt genoemd, geeft de heer De Groot aan dat
men voor dat gebied destijds
ook een visie had. Maar als je ziet hoe het er nu uitziet.
Hij vraagt
zich af hoe het er jaren na uitvoering van deze plannen zal uitzien. De termen
imagoverbetering, aanspreken voor recreanten en veiligheid en schoon lijken
meer kreten, dan dat het tot
uitvoer zal worden gebracht.
Antwoord
De
gebiedsvisie richt zich op de toekomst. In potentie is er alle aanleiding om
een hoogwaardig beeld van de omgeving van station-zuid in die toekomst te
verwachten.
Conclusie
Geen
aanpassing van de gebiedsvisie.
C.4.3 Samenvatting
De NS zit niet te wachten op 6 treinen per uur. De
heer De Groot vraagt wat bedoeld wordt met een transferium.
Antwoord
Stedenbaan is een initiatief van de provincie
Zuid-Holland gericht op het verbeteren van het regionaal treinvervoer en het
beter benutten van stationslocaties voor nieuwbouw. Naarmate er meer mensen
wonen en werken bij stationslocaties, kan het treinvervoer een belangrijker rol
spelen en hoe efficiënter het treinvervoer is, des te beter kunnen de inwoners
gebruik maken van de vele gespreide voorzieningen in de regio. Er is bij de
plannen voor station-zuid sprake van nauwe samenwerking met de NS. Delft-zuid
is een van de pilots in het kader van Stedenbaan in de zuidvleugel van de
Randstad.
Met een transferium wordt in
het bijzonder gedoeld op parkeervoorzieningen voor auto’s nabij het station; de
gebruikers kunnen hun reis per trein voortzetten.
Conclusie
Geen
aanpassing van de gebiedsvisie.
4.4
Samenvatting
De heer De Groot had 3
stations vlak achter elkaar niet verwacht.
Antwoord
Het voertuigmaterieel dat
gebruikt wordt voor stedenbaan zal als voordeel hebben dat het flexibel kan
worden ingezet als vervoersmiddel binnen dit deel van de Randstad: er kan
sneller opgetrokken en gestopt worden, waardoor het traject even snel kan
worden afgelegd terwijl er vaker wordt gehalteerd. In het op …… door de
gemeenteraad vastgestelde Lokaal Verkeers- en Vervoersplan Delft is er
daarom zelfs voorgesteld een extra station Schieoevers/Voorhof toe te voegen
tussen station-centraal en station-zuid.
Conclusie
Geen
aanpassing van de gebiedsvisie.
C.5. De heer Bocxe van
scheepswerf Bocxe.
5.1
Samenvatting
De breedte en hoogte van de
doorvaart van de toekomstige fietsbrug moet zodanig zijn dat
de capaciteit van de fietsbrug
minimaal gelijk is aan de capaciteit die de Kruithuisbrug aan
kan.
Antwoord
Nieuwe
bruggen moeten qua doorvaarthoogte en doorvaartbreedte tenminste voldoen aan de
provinciale nota Provinciale vaarwegen en scheepvaart. Het bestaande gebruik
van de Schie als vaarweg voor de commerciële scheepvaart, dus ook het deel van
de Schie gelegen in het plangebied, is een gegeven waar in overleg met de
provincie als vaarwegbeheerder, zorgvuldig aandacht aan zal worden gegeven bij
het voorbereiden van plannen voor nieuwe oeververbindingen. De bereikbaarheid
van scheepswerf Bocxe is eveneens een gegeven daarbij. Opgemerkt wordt nog dat
de geprojecteerde brug in het verlengde van de Faradayweg wordt beoogd als lage
brug.
Conclusie
Waar nodig de tekst van de
gebiedsvisie op dit punt verduidelijken.
C.6. Heren Broos van Broos
keukens en hr. Faber van All interieur
Samenvatting
Betreft
punt 5.6 Abtswoudseweg-noord uit de gebiedsvisie: Autoluw daar is slecht voor
klandizie, showroombezoek, verhuur terrein en bevoorrading door grote
vrachtwagens, trailers en combinaties. Bereikbaarheid is erg belangrijk voor
bedrijven Broos en All Interieur.
Antwoord
Binnen de
in de gebiedsvisie uitgezette koers voor Schieoevers, in casu voor de noordwest
kwadrant, is niet op korte termijn voorzien in herstructurering van de
Abtswoudseweg. Concreter inzicht in de bedoeling van een ecologische zone
alhier zal nader worden uitgewerkt in het kader van het project spoorzone en DI-locatie (watis zie par. 6.6???). Het
veilig stellen van de bereikbaarheid van de bedrijven aan de Abtswoudseweg is
voorwaarde daarbij.
Conclusie
In de
tekst van de Gebiedsvisie aangeven dat de blijvende bereikbaarheid voor de
gevestigde bedrijven aan de Abtswoudseweg voorwaarde is.
C.7 Niek Struik
Samenvatting
Toegangswegen krijgen
onvoldoende aandacht in de visie. Dit speelt onder andere voor Lijm
en Cultuur/het
evenemententerrein, zeker omdat de Mekelweg autoluw wordt gemaakt en
de Julianalaan 30 km-zone
wordt.
Antwoord
In het ontwikkelingsplan TU-noord is inderdaad
aangegeven dat de Julianalaan (tussen de Michiel de Ruyterweg en de
Rotterdamseweg) een status als 30km/h-zone krijgt. De Rotterdamseweg blijft
voor het doorgaande verkeer bereikbaar via de route Zuidplantsoen/Michiel de
Ruyterweg en Jaffalaan. De Schoemakerstraat is de gebiedsontsluitingsweg voor
Schieoevers-oost van en naar de Kruithuisweg. In het
LVVP zijn aanvullende maatregelen voorgesteld om de afwikkelingsproblemen die
zich met een autoluwe Mekelweg voordoen op te lossen; de capaciteit van het
kruispunt Kruithuis-Schoemakerstraat zal worden vergroot. Deze oplossingen
dragen tevens bij aan een soepele afwikkeling van het verkeer naar Lijm en
Cultuur en naar het evenemententerrein.
Conclusie
De
bereikbaarheid van de Rotterdamseweg vanaf de Kruithuisweg is in de
toekomst verzekerd. Er is geen reden de Gebiedsvisie op dit punt aan te passen.
C.8. Hr. Beijer, heeft
bedrijfsruimte langs de Dynamoweg
8.1
Samenvatting
Zou graag een betere
fietsinfrastructuur op en rond de Schieweg willen. Een punt wat voor
verbetering vatbaar is, is
bijvoorbeeld dat op de Schieweg afslaan met de fiets naar de
Turbineweg t.h.v. Brezan
niet mogelijk is. Dit is ook het geval bij andere zijstraten van de
Schieweg.
Antwoord
Het gaat
hier om bestaande verkeerssituaties op de Schieweg met zijstraten, die naar de
mening van inspreker vatbaar zijn voor verbetering. Bezien zal worden in
hoeverre de hier gesignaleerde situaties optimalisering behoeven.
Conclusie
Geen aanpassing van de
gebiedsvisie.
8.2
Samenvatting
Op de Schieweg tussen de
Kruithuisweg en Leeuwenstein rijdt veel en zwaar verkeer. Er
moet daar een apart,
afgescheiden fietspad komen. Door kleinschalige bedrijvigheid zal
drukte/fietsverkeer alleen
maar toenemen.
Antwoord
In de
Gebiedsvisie wordt de doorgaande route voor autoverkeer verlegd naar het spoor
(verlengde Engelsestraat). Hierdoor ontstaat een aantrekkelijker fietsroute
(tevens recreatieve route) langs de Schie.
Conclusie
Geen aanpassing van de
gebiedsvisie.
8.3 Samenvatting
Bereikbaarheid en herkenbaarheid
van de Dynamoweg is slecht. Het lijkt alsof je over het
terrein van ander bedrijf
rijdt om op de Dynamoweg te komen.
Antwoord
De
Dynamoweg is evenals alle andere straten goed aangegeven op verwijzingsborden
langs de Schieweg. Het straatnaambord zelf is vervolgens vanaf de Turbineweg
goed zichtbaar. De straat bevindt zich wel geheel op eigen terrein binnen een
complex bedrijfsverzamelgebouwen. De afsluitbaarheid van die straat met een hek
en daarbij het bordje “eigen terrein” kan voor onbekenden mogelijk de
herkenbaarheid beïnvloeden, maar de vindbaarheid voldoet aan te stellen eisen.
Conclusie
Geen aanpassing van de
gebiedsvisie.
8.4 Samenvatting
Sta meer parkeerplaatsen
langs de Schie toe in verband met het tekort aan plaatsen op en
langs de Dynamoweg.
Antwoord
Deze
reactie appelleert aan een door inspreker kennelijk gesignaleerde situatie. De
Gebiedsvisie beoogt niet een oplossing te bieden voor acute situaties van
allerlei aard, doch biedt een kader voor ontwikkelingen waarbinnen ook de
parkeerproblematiek in het gehele gebied dient te worden geëvolueerd.
De
parkeerbehoefte moet primair binnen het eigen terrein, in dit geval het
bedrijfsverzamelcomplex Dynamoweg, worden opgevangen. Het aanleggen van extra
parkeerplaatsen langs de Schie ter hoogte van dit complex betekent aanwending
van openbaar groen, waaronder in het bijzonder een visueel waardevol strookje
grond met lage bomen.
Voor het
gebiedsonderdeel Schieoevers-zuidwest wordt in de paragrafen 4.2.2 en 5.2
ingezet op een terughoudende aanpak gericht op behoud en versterking van een
traditioneel gemengd bedrijventerrein met als centrale doelstelling het geleidelijk aan
realiseren van een heldere structuur van voorkanten (uitstraling) en
binnenkanten voor bedrijfsactiviteiten in de sfeer van expeditie, parkeren en
opslag. In het kader van een dergelijke geleidelijke ontwikkeling past de
noodzaak om voor tekorten aan parkeerruimte een oplossing te zoeken. Dergelijke
parkeeroplossingen moeten niet bij voorbaat worden gezocht in het openbaar
gebied.
Conclusie
Geen aanpassing van de
gebiedsvisie.
8.5 Samenvatting
Plaats windturbines in het
gebied.
Antwoord
De gemeente richt zich momenteel met concrete
planvorming voor het realiseren van windturbines op een locatie in de rand van
het gebied Midden-Delfland direct ten zuiden van de bedrijventerreinen
Schieoevers en Technopolis.
Indien dit plan onverhoopt
geen doorgang kan vinden dan zal de gemeente zich oriënteren op andere
mogelijkheden. Het is
prematuur om daartoe zondermeer het gebied Schieoevers te noemen.
Conclusie
In de gebiedsvisie de
mogelijkheid van windturbines ongenoemd laten.
C.9. Hr. en mw. Van de Sar
9.1
Samenvatting
De fietsautobrug is een
goede optie zoals die nu is ingetekend. Leg hem niet in het
verlengde van de Einsteinweg
i.v.m. geluids(overlast) voor omwonenden daar.
Antwoord
In het
onderzoek ten behoeve van het Lokaal Verkeers- en Vervoersplan Delft is
berekend dat meer fietsers gebruik zullen maken van een fiets-/autobrug als
deze wordt gepositioneerd ter hoogte van de Faradayweg. Daarom is de brug daar
ingetekend.
Conclusie
Voor kennisgeving aannemen.
9.2 Samenvatting
Hr en Mw. Van de Sar zijn
grote voorstanders van meer groen langs de Rotterdamseweg.
Dat is
landschappelijk/historisch verantwoord. Het was vroeger een mooie iepenlaan tot
aan
Rotterdam.
Antwoord
De
gebiedsvisie noemt in paragraaf 4.3.2 (Groenstructuur) zelf reeds dat de
boomstructuuur langs de Rotterdamseweg wordt gehandhaafd en waar mogelijk wordt
versterkt.
Conclusie
Voor kennisgeving aannemen.
C.10. Hr. en Mw. Bos,
Rotterdamseweg
10.1 Samenvatting
De
Rotterdamseweg wordt vanaf januari 2006 autoluw gemaakt om sluipverkeer tegen
te gaan. Vrees bestaat dat daardoor de toekomstige Faradaybrug verkeer zal
aantrekken en zal zorgen voor opstropend verkeer op de Schieweg en de
Rotterdamseweg. Insprekers vrezen dat de Faradaybrug een tweede Kruithuisbrug
wordt.
Antwoord
Gelijktijdig
met de Rotterdamseweg worden ook voor de Schieweg verkeerswerende maatregelen
genomen op de route door het buitengebied. De hoofdontsluiting van het
gebiedsdeel Schieoevers-zuidwest blijft net als in de huidige situatie via de
Schieweg en de Kruithuisweg verlopen. De hoofdontsluiting van de Rotterdamseweg
verloopt via de kruising Schoemakerstraat-Mekelweg. De capaciteit van dit
kruispunt wordt daarop te zijner tijd aangepast. Er zal dan ook geen extra
verkeer op de Rotterdamseweg komen ten gevolge van de Faradaybrug.
Conclusie
Geen aanpassing van de
gebiedsvisie.
10.2 Samenvatting
Zorg dat de groenstrook
langs de Schie de lelijke bedrijven maskeert.
Antwoord
In de gebiedsvisie voor
Schieoevers is in het zuidelijk gedeelte langs de Schie een groenstructuur
opgenomen. De bijbehorende maatvoering en het inrichtingsbeeld zullen te zijner
tijd nader worden bepaald. Bij de inrichting van de groenzone wordt primair
uitgegaan van de functie van deze zone binnen het ecologisch netwerk in Delft.
De functie van groen als maskering zal t.z.t. binnen de inrichtingsvisie nader
worden bekeken.
Conclusie
Geen aanpassing van de
gebiedsvisie.
C.11. Hr. Van der Sar
Samenvatting
Hoe komt het dat de grond
ter plaatse van zijn woning is vervuilt (wat is de oorzaak van de
vervuiling)? Hij woont al ±
35 jaar aan de Wassenaarstraat en hem is niets bekend! Welke
consequenties heeft deze
vervuiling voor hem?
Antwoord
Delft is wat betreft de algemene bodemkwaliteit
onderverdeeld in een viertal zones. De Wassenaarstraat ligt binnen zone G3 op
de bodemkwaliteitskaart van Delft. Dit betekent dat de grond in de omgeving van
de Wassenaarstraat over het algemeen matig
verontreinigd is (tussen de tussen- en interventiewaarde). Bij de gemeente
Delft is voor het perceel Wassenaarstraat 4 geen specifieke informatie over een
bodemverontreiniging bekend. Inspreker kan zich desgewenst nader informeren bij
de afdeling milieu van de gemeente.
Conclusie
Geen aanpassing van de
gebiedsvisie.
C.12. Mw. Kieftenburg
Samenvatting
In de aangegeven
waterstructuur staan nieuwe waterverbindingen aangegeven naar het
bestaande water (haventje)
achter de woningen aan de Lausbergstraat. Komen deze er in de
toekomst en om welke reden?
Antwoord
In kaart 6 van de gebiedsvisie is een mogelijke
nieuwe waterstructuur geschetst. Ook ter plaatse van de haven achter de
woningen aan de Lausbergstraat is meer oppervlaktewater getekend. In de
toekomst is het belangrijk om meer ruimte voor oppervlaktewater te creëren.
Daarnaast spelen ook stedenbouwkundige elementen mee. Voor het voorgestelde
water achter de Lausbergstraat is het een combinatie van beiden. Bij de
uitwerking van de gebiedsvisie in het te volgen bestemmingsplan zal nog verder
onderzocht worden of het voorstel werkelijk haalbaar is dan wel dit gewijzigd
wordt uitgevoerd. Dit hangt mede af van ruimtelijke ontwikkelingen.
Conclusie
Geen reden voor aanpassing
van de gebiedsvisie.
C.13. Hr. Kiela
Samenvatting
De afgelopen 25 jaar is door
verschillende bureau's bodemonderzoek verricht. De laatste
paar jaar door Haskoning.
Hoe staat het met de bodemgesteldheid en welk resultaat heeft
het onderzoek van Haskoning
opgeleverd?
Antwoord
Het onderzoek van Royal
Haskoning richt zich met name op de verspreiding van de VOCL verontreiniging in
het grondwater. Het onderzoek heeft tot doel de omvang van de verontreiniging
in beeld te brengen zodat de provincie een beschikking omtrent ernst en
urgentie kan afgeven. Het onderzoek is echter nog niet voltooid. Op de korte
termijn worden nog een paar peilbuizen bijgeplaatst tot 8 à 10 m-mv aan de
zijde van de Rotterdamseweg. Belanghebbenden zullen schriftelijk op de hoogte
worden gesteld van de resultaten van het onderzoek.
Conclusie
Geen aanpassing van de
gebiedsvisie.
C.14. Firma Duijndam
Samenvatting
Wil graag informatie over de
precieze ligging van de geprojecteerde Faradaybrug en de daar
naartoe leidende
wegprofielen.
Antwoord
In de Gebiedsvisie
is sprake van een projectie van de oeververbinding en bij benadering de
gewenste ligging. Eerst bij de uitwerking van concrete plannen is een precieze
en maatvaste intekening aan de orde. In overleg met inspreker is inmiddels tot
genoegen aan zijn wens om meer informatie voldaan.
Conclusie
Geen aanpassing van de
gebiedsvisie.
C.15. Naam onbekend
Samenvatting
De Faradaybrug is een goed
idee. Voor het profiel van de Faradaybrug kan het zinvol zijn
om nu te bezien of het
terrein of een deel ervan kan/moet worden aangekocht van het
leegstaande pand van Kruppe
Bomatex.
Antwoord
Vooralsnog
wordt er van uitgegaan dat een Faradaybrug geen consequenties behoeft te hebben
voor het profiel van de Faradayweg, zoals in de 4e alinea
van paragraaf 6.7 van de gebiedsvisie te lezen valt. Realisering van de brug is
niet op korte termijn te verwachten. Het is te prematuur om nu reeds aankopen
te verrichten als door inspreker bedoeld.
Conclusie
Geen aanpassing van de
gebiedsvisie.
C.16 Haring Vastgoed BV
Samenvatting
Haring voelt zich overvallen
door de in zijn richting verder optrekkende woonbebouwing.
Door de nieuwbouw op het
NSD-terrein voelt hij zich nog steeds zeer in zijn bedrijfsvoering
beperkt, ondanks het feit
dat hier met de gemeente afspraken over zijn gemaakt (hij
verwacht hoe dan ook toch
klachten van de dichtbij gelegen woningen, zodra de bewoners
hun eerste zomerseizoen
meemaken). Recentelijk is hij geconfronteerd met direct naast zijn
bedrijf (ca. 20 meter)
geprojecteerde nieuwbouw in het kader van het Spoorzoneproject.
Hiertegen heeft hij een
bezwaarschrift ingediend. Hoewel hij oog heeft voor het algemeen
belang bij de oprukkende
stadsuitleg, wijst hij erop dat zijn bedrijf van oudsher aan de
Abtswoudseweg gevestigd is
en dat er daarom in alle opzichten rekening mee gehouden had
moeten worden cq mee
gehouden moet worden. Ruimte voor verdere ontwikkeling van zijn
bedrijf ter plaatse heeft
hij al niet meer en samen met de bereikbaarheid en de
parkeerproblematiek in het
nu overwegende woongebied bedreigt dit mede de
bestaanszekerheid van zijn
bedrijf.
Antwoord
Zie bij onderdeel B. nummer
1.
C.17 Diversen:
Samenvatting
Het is naar de mening van
een aantal sprekers opvallend dat noch via de Bedrijven Kring
Schieoevers (BKS), noch via
de Kamer van Koophandel over de gebiedsvisie ook maar iets
in de richting de
ondernemers is geventileerd.
Antwoord
In reactie
op deze opmerkingen is reeds aan sprekers gemeld –en bij deze herhaald- dat de
BKS en de KvK door de gemeente zijn
betrokken
bij de voorbereiding van de gebiedsvisie.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
Onderdeel
C: mondelinge inspraakreacties
C.1. Mw. Zwennes
C.1 Samenvatting
Op de Engelsestraat houdt
ter hoogte van het tunneltje bij de Abtswoudseweg het fietspad op. Verder
fietsen over de Engelsestraat richting Gamma is levensgevaarlijk. Er staat daar
geen bord ‘verboden voor fietsers’.
Antwoord
De gebiedsvisie beoogt geen voorstellen te doen
voor verkeerssituaties zoals die zich in de
thans bestaande situatie voordoen.
Voor de goede orde wordt
over deze situatie wel opgemerkt dat ter plaatse met duidelijke
verwijzingsborden wordt aangegeven dat de fietsroute aan de overkant van de
Engelsestraat richting
Schieweg doorloopt via de Abtswoudseweg. Direct na de oversteek is er tevens
rechtsaf een directe fietsverbinding naar het winkelgebied Leeuwenstein, naar
o.a. de Gamma. Uit de situatie ter plekke en de verwijzingsborden naar de
overkant plus het verder ontbreken van een fietsstrook of aanduiding daarvan op
de Engelsestraat moet genoegzaam zijn op te maken dat verder fietsen op de
Engelsestraat in zuidelijke richting niet de bedoeling is. In hoeverre er
aanleiding is de situatie ter plaatse voor fietsers te optimaliseren zal nader
bekeken worden.
Conclusie
Voor de gebiedsvisie kan de
reactie buiten beschouwing gelaten worden.
C.2. Hr. Zwennes
C.2 Samenvatting
Voetgangersoversteek Schieweg bij de bocht/kruising
met Engelsestraat is gevaarlijk.
Komende vanuit het zuiden over het voetpad langs de
hekken is er geen zicht op het verkeer
dat vanaf de Engelsestraat komt en hard rijdt.
Antwoord
Ook hier gaat het om een
feitelijke, bestaande verkeerssituatie. Bezien zal worden in hoeverre deze
situatie optimalisering behoeft.
Conclusie
Voor de gebiedsvisie kan de reactie buiten
beschouwing gelaten worden.
C.3. Joris Snijders, Marc Schmidt en Jennifer
Rietdijk van de roeivereniging
C.3 Samenvatting
Zorg dat de breedte van het water onder/bij de
geplande bruggen hetzelfde blijft als nu. Er is
daar veel roeiverkeer. Versmallingen maken het
roeien gevaarlijk, zeker in combinatie met
het toenemende vrachtbotenverkeer.
Antwoord
Van versmalling van het
vaarwater van de Schie is binnen het kader van de Gebiedsvisie geen sprake.
Nieuwe bruggen moeten qua doorvaarthoogte en doorvaartbreedte tenminste voldoen
aan de nota Provinciale vaarwegen en scheepvaart. De wedstrijdroeisport en
training daarvoor is op het deel van de Schie gelegen in het plangebied een
gegeven waar in overleg met de provincie als vaarwegbeheerder, zorgvuldig
aandacht aan zal worden gegeven bij het voorbereiden van concrete plannen voor
nieuwe oeververbindingen.
Conclusie
De relevante tekst van de gebiedsvisie wordt op dit
onderdeel aangescherpt.
C.4. Hr. De Groot
C.4.1 Samenvatting
De gebiedsvisie is wat betreft het openbaar vervoer
utopisch. Het openbaar vervoer laat te
wensen over, bussen lopen niet goed en op zondag is
er helemaal geen bus. Goed
openbaar vervoer is
afhankelijk van het budget dat daarvoor ter beschikking wordt gesteld. De
plannen zijn utopisch.
Antwoord
Een groot deel
van het gebied ligt op loopafstand van station Delft Zuid, waar nu ook de
bussen 62 (ook op zondag) en 63 halteren. Dit station wordt beter verbonden met
de gebieden aan de overzijde van de Schie na aanleg van een extra brug ter
hoogte van de Faradayweg en ter hoogte van het Gelatineterrein. Werknemers en
bezoekers van de delen van Schieoevers ten oosten van de Schie kunnen vanaf
2008 gebruik maken van tramlijn 19 over de Mekelweg. Dan rijdt langs station
zuid ook de servicelijn, in plaats van de huidige buslijnen. De servicelijn zal
volgens het huidige dienstregelingsvoorstel ook op zondag rijden. In de visie
wordt op langere termijn rekening gehouden met een Stedenbaanstation Voorhof,
tussen station Delft en station Delft Zuid.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.4.2 Samenvatting
Over het gebied dat in de visie etalage wordt
genoemd, geeft de heer De Groot aan dat
men voor dat gebied destijds ook een visie had.
Maar als je ziet hoe het er nu uitziet.
Hij vraagt zich af hoe het
er jaren na uitvoering van deze plannen zal uitzien. De termen
imagoverbetering, aanspreken voor recreanten en veiligheid en schoon lijken
meer kreten, dan dat het tot uitvoer zal worden
gebracht.
Antwoord
De gebiedsvisie richt zich op
de toekomst. In potentie is er alle aanleiding om een hoogwaardig beeld van de
omgeving van station-zuid in die toekomst te verwachten.
Conclusie
Geen aanpassing van de
gebiedsvisie.
C.4.3 Samenvatting
De NS zit niet te wachten op
6 treinen per uur. De heer De Groot vraagt wat bedoeld wordt met een
transferium.
Antwoord
Stedenbaan is
een initiatief van de provincie Zuid-Holland gericht op het verbeteren van het
regionaal treinvervoer en het beter benutten van stationslocaties voor
nieuwbouw. Naarmate er meer mensen wonen en werken bij stationslocaties, kan
het treinvervoer een belangrijkere rol spelen en hoe efficiënter het
treinvervoer is, des te beter kunnen de inwoners gebruik maken van de vele
gespreide voorzieningen in de regio. Er is bij de plannen voor station-zuid
sprake van nauwe samenwerking met de NS. Delft Zuid is een van de pilots in het
kader van Stedenbaan in de zuidvleugel van de Randstad.
Met een transferium wordt in het bijzonder gedoeld
op parkeervoorzieningen voor auto’s nabij het station; de gebruikers kunnen hun
reis per trein voortzetten.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.4.4 Samenvatting
De heer De Groot had 3 stations vlak achter elkaar
niet verwacht.
Antwoord
Het voertuigmaterieel dat gebruikt wordt voor
stedenbaan zal als voordeel hebben dat het flexibel kan worden ingezet als
vervoersmiddel binnen dit deel van de Randstad: er kan sneller opgetrokken en
gestopt worden, waardoor het traject even snel kan worden afgelegd terwijl er
vaker wordt gehalteerd. In het door de gemeenteraad in juni 2005 vastgestelde
Lokaal Verkeers- en Vervoersplan Delft 2005-2020 is er daarom zelfs voorgesteld
een extra station Schieoevers/Voorhof toe te voegen tussen station-centraal en
station-zuid.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.5. De heer Bocxe van scheepswerf Bocxe.
C.5 Samenvatting
De breedte en hoogte van de doorvaart van de
toekomstige fietsbrug moet zodanig zijn dat
de capaciteit van de fietsbrug minimaal gelijk is
aan de capaciteit die de Kruithuisbrug aan
kan.
Antwoord
Nieuwe bruggen moeten qua
doorvaarthoogte en doorvaartbreedte tenminste voldoen aan de provinciale nota
Provinciale vaarwegen en scheepvaart. Het bestaande gebruik van de Schie als
vaarweg voor de commerciële scheepvaart, dus ook het deel van de Schie gelegen
in het plangebied, is een gegeven waar in overleg met de provincie als
vaarwegbeheerder, zorgvuldig aandacht aan zal worden gegeven bij het
voorbereiden van plannen voor nieuwe oeververbindingen. De bereikbaarheid van
scheepswerf Bocxe is eveneens een gegeven daarbij. Opgemerkt wordt nog dat de
geprojecteerde brug in het verlengde van de Faradayweg wordt beoogd als lage
brug.
Conclusie
De tekst van de gebiedsvisie is op dit punt
verduidelijkt.
C.6. Heren Broos van Broos keukens en hr. Faber
van All interieur
Samenvatting
Betreft punt 5.6
Abtswoudseweg-noord uit de gebiedsvisie: Autoluw daar is slecht voor klandizie,
showroombezoek, verhuur terrein en bevoorrading door grote vrachtwagens,
trailers en combinaties. Bereikbaarheid is erg belangrijk voor bedrijven Broos
en All Interieur.
Antwoord
Binnen de in de gebiedsvisie
uitgezette koers voor Schieoevers, in casu voor de noordwest kwadrant, is niet
op korte termijn voorzien in herstructurering van de Abtswoudseweg. Concreter
inzicht in de bedoeling van een ecologische zone alhier zal nader worden
uitgewerkt in het kader van het project spoorzone en plannen voor de aan de
westzijde van de spoorbaan gelegen locatie met het gebouwencomplex van voorheen
Delft Instruments. Het veilig stellen van de bereikbaarheid van de bedrijven
aan de Abtswoudseweg is voorwaarde daarbij.
Conclusie
In de tekst van de
Gebiedsvisie aangeven dat de blijvende bereikbaarheid voor de gevestigde
bedrijven aan de Abtswoudseweg bij herstructurering voorwaarde is.
C.7 Niek Struik
C.7.1 Samenvatting
Toegangswegen krijgen onvoldoende aandacht in de
visie. Dit speelt onder andere voor Lijm
en Cultuur/het evenemententerrein, zeker omdat de
Mekelweg autoluw wordt gemaakt en
de Julianalaan 30 km-zone wordt.
Antwoord
In het ontwikkelingsplan noordelijk TU gebied is
inderdaad aangegeven dat de Julianalaan (tussen de Michiel de Ruyterweg en de
Rotterdamseweg) een status als 30km/h-zone krijgt. De Rotterdamseweg blijft
voor het doorgaande verkeer bereikbaar via de route Zuidplantsoen/Michiel de
Ruyterweg en Jaffalaan. De Schoemakerstraat is de gebiedsontsluitingsweg voor
Schieoevers-oost van en naar de Kruithuisweg. In het LVVP zijn aanvullende
maatregelen voorgesteld om de afwikkelingsproblemen die zich met een autoluwe Mekelweg
voordoen op te lossen; de capaciteit van het kruispunt
Kruithuisweg-Schoemakerstraat zal worden vergroot. Deze oplossingen dragen
tevens bij aan een soepele afwikkeling van het verkeer naar Lijm en Cultuur en
naar het evenemententerrein.
Conclusie
De bereikbaarheid van de
Rotterdamseweg vanaf de Kruithuisweg is op grond van het LVVP in de toekomst
verzekerd. Er is geen reden de Gebiedsvisie op dit punt aan te passen.
C.8. Hr. Beijer, heeft bedrijfsruimte langs de
Dynamoweg
C.8.1 Samenvatting
Zou graag een betere fietsinfrastructuur op en rond
de Schieweg willen. Een punt wat voor
verbetering vatbaar is, is bijvoorbeeld dat op de
Schieweg afslaan met de fiets naar de
Turbineweg t.h.v. Brezan niet mogelijk is. Dit is
ook het geval bij andere zijstraten van de
Schieweg.
Antwoord
Het gaat hier om bestaande
verkeerssituaties op de Schieweg met zijstraten, die naar de mening van
inspreker vatbaar zijn voor verbetering. Bezien zal worden in hoeverre de hier
gesignaleerde situaties optimalisering behoeven. Een gebiedsvisie ziet echter
op nieuwe verkeers- c.q. fietsverbindingen en niet op de concrete inrichting
van bestaande wegen en fietspaden.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.8.2 Samenvatting
Op de Schieweg tussen de Kruithuisweg en
Leeuwenstein rijdt veel en zwaar verkeer. Er
moet daar een apart, afgescheiden fietspad komen.
Door kleinschalige bedrijvigheid zal
drukte/fietsverkeer alleen maar toenemen.
Antwoord
In de Gebiedsvisie wordt de doorgaande route voor
autoverkeer verlegd naar het spoor (verlengde Engelsestraat). Hierdoor ontstaat
een aantrekkelijker fietsroute (tevens recreatieve route) langs de Schie.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.8.3 Samenvatting
Bereikbaarheid en herkenbaarheid van de Dynamoweg
is slecht. Het lijkt alsof je over het
terrein van ander bedrijf rijdt om op de Dynamoweg
te komen.
Antwoord
De Dynamoweg is evenals alle
andere straten goed aangegeven op verwijzingsborden langs de Schieweg. Het
straatnaambord zelf is vervolgens vanaf de Turbineweg goed zichtbaar. De straat
bevindt zich wel geheel op eigen terrein binnen een complex
bedrijfsverzamelgebouwen. De afsluitbaarheid van die straat met een hek en
daarbij het bordje “eigen terrein” kan voor onbekenden mogelijk de
herkenbaarheid beïnvloeden, maar de vindbaarheid voldoet aan de te stellen
eisen. Zoals echter reeds aangegeven onder C.8.1 ziet een gebiedsvisie niet op
de concrete inrichting van bestaande wegen en fietspaden. Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.8.4 Samenvatting
Sta meer parkeerplaatsen langs de Schie toe in
verband met het tekort aan plaatsen op en
langs de Dynamoweg.
Antwoord
Deze reactie appelleert aan
een door inspreker kennelijk gesignaleerde situatie. De Gebiedsvisie beoogt
niet een oplossing te bieden voor acute situaties van allerlei aard, doch biedt
een kader voor ontwikkelingen waarbinnen ook de parkeerproblematiek in het
gehele gebied dient te worden geëvolueerd.
De parkeerbehoefte moet
primair binnen het eigen terrein, in dit geval het bedrijfsverzamelcomplex
Dynamoweg, worden opgevangen. Het aanleggen van extra parkeerplaatsen langs de
Schie ter hoogte van dit complex betekent aanwending van openbaar groen,
waaronder in het bijzonder een visueel waardevol strookje grond met lage bomen.
Voor het gebiedsonderdeel
Schieoevers-zuidwest wordt in de paragrafen 4.2.2 en 5.2 ingezet op een
terughoudende aanpak gericht op behoud en versterking van een traditioneel
gemengd bedrijventerrein met als centrale doelstelling het geleidelijk
aan realiseren van een heldere structuur van voorkanten (uitstraling) en
binnenkanten voor bedrijfsactiviteiten in de sfeer van expeditie, parkeren
en opslag. In het kader van een dergelijke geleidelijke ontwikkeling past de
noodzaak om voor tekorten aan parkeerruimte een oplossing te zoeken. Dergelijke
parkeeroplossingen moeten echter niet bij voorbaat worden gezocht in het
openbaar gebied.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.8.5 Samenvatting
Plaats windturbines in het gebied.
Antwoord
De gemeente richt zich, conform de in de
provinciale nota Wervel aangewezen locaties, met concrete planvorming voor het
realiseren van windturbines op een locatie in de rand van het gebied
Midden-Delfland direct ten zuiden van de bedrijventerreinen Schieoevers en
Technopolis.
Indien dit plan geen doorgang kan vinden, dan zal
de gemeente zich oriënteren op andere mogelijkheden. Het is prematuur om daartoe zondermeer het gebied
Schieoevers te noemen.
Conclusie
In de gebiedsvisie de mogelijkheid tot het
realiseren van windturbines ongenoemd laten.
C.9. Hr. en mw. Van de Sar
C.9.1 Samenvatting
De fietsautobrug is een goede optie zoals die nu is
ingetekend. Leg hem niet in het
verlengde van de Einsteinweg i.v.m.
geluids(overlast) voor omwonenden daar.
Antwoord
In het onderzoek ten behoeve van het Lokaal
Verkeers- en Vervoersplan Delft is berekend dat meer fietsers gebruik zullen
maken van een fiets-/autobrug als deze wordt gepositioneerd ter hoogte van de
Faradayweg. Daarom is de brug daar ingetekend.
Conclusie
Voor kennisgeving aannemen.
C.9.2
Samenvatting
Hr en Mw. Van de Sar zijn grote voorstanders van
meer groen langs de Rotterdamseweg.
Dat is landschappelijk/historisch verantwoord. Het
was vroeger een mooie iepenlaan tot aan
Rotterdam.
Antwoord
De gebiedsvisie noemt in paragraaf
4.3.2 (Groenstructuur) zelf reeds dat de boomstructuuur langs de Rotterdamseweg
wordt gehandhaafd en waar mogelijk wordt versterkt.
Conclusie
Voor kennisgeving aannemen.
C.10. Hr. en Mw. Bos, Rotterdamseweg
C.10.1 Samenvatting
De Rotterdamseweg wordt
vanaf januari 2006 autoluw gemaakt om sluipverkeer tegen te gaan. Vrees bestaat
dat daardoor de toekomstige Faradaybrug verkeer zal aantrekken en zal zorgen
voor opstropend verkeer op de Schieweg en de Rotterdamseweg. Insprekers vrezen
dat de Faradaybrug een tweede Kruithuisbrug wordt.
Antwoord
Gelijktijdig met de Rotterdamseweg worden ook voor
de Schieweg verkeerswerende maatregelen genomen op de route door het
buitengebied. De hoofdontsluiting van het gebiedsdeel Schieoevers-zuidwest
blijft in eerste instantie net als in de huidige situatie via de Schieweg en de
Kruithuisweg verlopen en later via de Verlengde Engelsestraat en de
Kruithuisweg. De hoofdontsluiting van de Rotterdamseweg verloopt via de
kruising Schoemakerstraat-Mekelweg. De capaciteit van dit kruispunt wordt
daarop te zijner tijd aangepast. Er zal dan ook geen extra verkeer op de
Rotterdamseweg komen ten gevolge van de Faradaybrug.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.10.2 Samenvatting
Zorg dat de groenstrook langs de Schie de lelijke
bedrijven maskeert.
Antwoord
In de gebiedsvisie voor Schieoevers is in het
zuidelijk gedeelte langs de Schie een groenstructuur opgenomen. De bijbehorende
maatvoering en het inrichtingsbeeld zullen te zijner tijd nader worden bepaald.
Bij de inrichting van de groenzone wordt primair uitgegaan van de functie van
deze zone binnen het ecologisch netwerk in Delft. De functie van groen als
maskering zal t.z.t. bij de inrichting nader worden bekeken.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.11. Hr. Van der Sar
C.11.1 Samenvatting
Hoe komt het dat de grond ter plaatse van zijn
woning is vervuilt (wat is de oorzaak van de
vervuiling)? Hij woont al ± 35 jaar aan de
Wassenaarstraat en hem is niets bekend! Welke
consequenties heeft deze vervuiling voor hem?
Antwoord
De bodemkwaliteitskaart geeft een algemeen beeld
wat er in dat gebied te verwachten is, maar doet geen specifieke uitspraak over
de grond van de heer van der Sar. De Wassenaarstraat ligt
binnen zone G3 op de bodemkwaliteitskaart van Delft. Dit betekent dat De grond
in de omgeving van de Wassenaarstraat is over het algemeen matig verontreinigd (tussen
de tussen- en interventiewaarde). Bij de gemeente Delft is voor het perceel
Wassenaarstraat 4 geen specifieke informatie over een bodemverontreiniging
bekend. Op
grond van deze informatie is er geen aanleiding om te saneren.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.12. Mw. Kieftenburg
C.12 Samenvatting
In de aangegeven waterstructuur staan nieuwe
waterverbindingen aangegeven naar het
bestaande water (haventje) achter de woningen aan
de Lausbergstraat. Komen deze er in de
toekomst en om welke reden?
Antwoord
In kaart 6 van de
gebiedsvisie is een mogelijke nieuwe waterstructuur geschetst. Ook ter plaatse
van de haven achter de woningen aan de Lausbergstraat is meer oppervlaktewater
getekend. In de toekomst is het belangrijk om meer ruimte voor oppervlaktewater
te creëren. Daarnaast spelen ook stedenbouwkundige elementen mee. Voor het
voorgestelde water achter de Lausbergstraat is het een combinatie van beiden.
Bij de uitwerking van de gebiedsvisie in het te volgen bestemmingsplan zal nog
verder onderzocht worden of het voorstel werkelijk haalbaar is dan wel dit
gewijzigd wordt uitgevoerd. Dit hangt mede af van ruimtelijke ontwikkelingen.
Conclusie
Geen reden voor aanpassing van de gebiedsvisie.
C.13. Hr. Kiela
C.13 Samenvatting
De afgelopen 25 jaar is door verschillende bureau's
bodemonderzoek verricht. De laatste
paar jaar door Haskoning. Hoe staat het met de
bodemgesteldheid en welk resultaat heeft
het onderzoek van Haskoning opgeleverd?
Antwoord
Het onderzoek van Royal Haskoning richt zich met
name op de verspreiding van de VOCL verontreiniging in het grondwater. Het
onderzoek heeft tot doel de omvang van de verontreiniging in beeld te brengen,
zodat de provincie een beschikking omtrent ernst en urgentie kan afgeven. Het
onderzoek is echter nog niet voltooid. Op de korte termijn worden nog een paar
peilbuizen bijgeplaatst tot 8 à 10 m-mv aan de zijde van de Rotterdamseweg.
Belanghebbenden zullen te zijner tijd schriftelijk op de hoogte worden gesteld
van de resultaten van het onderzoek.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.14. Firma Duijndam
C.14
Samenvatting
Wil graag informatie over de precieze ligging van
de geprojecteerde Faradaybrug en de daar
naartoe leidende wegprofielen.
Antwoord
In de Gebiedsvisie is sprake
van een projectie van de oeververbinding en bij benadering de gewenste ligging.
Eerst bij de uitwerking van concrete plannen is een precieze en maatvaste
intekening aan de orde. In overleg met inspreker is inmiddels tot genoegen aan
zijn wens om meer informatie voldaan.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.15. Naam onbekend
C.15 Samenvatting
De Faradaybrug is een goed idee. Voor het profiel
van de Faradaybrug kan het zinvol zijn
om nu te bezien of het terrein of een deel ervan
kan/moet worden aangekocht van het
leegstaande pand van Kruppe Bomatex.
Antwoord
Vooralsnog wordt er van
uitgegaan dat een Faradaybrug geen consequenties behoeft te hebben voor het
profiel van de Faradayweg, zoals in de 4e alinea van paragraaf 6.7
van de gebiedsvisie te lezen valt. Realisering van de brug is niet op korte
termijn te verwachten. Het is te prematuur om nu reeds aankopen te verrichten
als door inspreker bedoeld.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.
C.16 Haring Vastgoed BV
C.16.1 Samenvatting
Haring voelt zich overvallen door de in zijn
richting verder optrekkende woonbebouwing.
Door de nieuwbouw op het NSD-terrein voelt hij zich
nog steeds zeer in zijn bedrijfsvoering
beperkt, ondanks het feit dat hier met de gemeente
afspraken over zijn gemaakt (hij
verwacht hoe dan ook toch klachten van de dichtbij
gelegen woningen, zodra de bewoners
hun eerste zomerseizoen meemaken). Recentelijk is
hij geconfronteerd met direct naast zijn
bedrijf (ca. 20 meter) geprojecteerde nieuwbouw in
het kader van het Spoorzoneproject.
Hiertegen heeft hij een bezwaarschrift ingediend.
Hoewel hij oog heeft voor het algemeen
belang bij de oprukkende stadsuitleg, wijst hij
erop dat zijn bedrijf van oudsher aan de
Abtswoudseweg gevestigd is en dat er daarom in alle
opzichten rekening mee gehouden had
moeten worden cq mee gehouden moet worden. Ruimte
voor verdere ontwikkeling van zijn
bedrijf ter plaatse heeft hij al niet meer en samen
met de bereikbaarheid en de
parkeerproblematiek in het nu overwegende
woongebied bedreigt dit mede de
bestaanszekerheid van zijn bedrijf.
Antwoord
Zie bij onderdeel B. nummer 1.1.
C.17 Diversen:
C.17 Samenvatting
Het is naar de mening van een aantal sprekers
opvallend dat noch via de Bedrijven Kring
Schieoevers (BKS), noch via de Kamer van Koophandel
over de gebiedsvisie ook maar iets
in de richting de ondernemers is geventileerd.
Antwoord
In reactie op deze
opmerkingen is reeds aan sprekers gemeld –en bij deze herhaald- dat de BKS en
de KvK door de gemeente zijn betrokken bij de voorbereiding van de
gebiedsvisie.
Conclusie
Geen aanpassing van de gebiedsvisie.