16012006, Erik Pasveer
(NB. dit stuk wordt volgende week nog overzichtelijker
gemaakt en bijgevoegd als Stuk III voor cie. en raad; KvdVlies/18jan06)
-
bereikbaarheid bedrijven Abtswoudse weg wordt gehandhaafd
-
begrippen intensief en hoogwaardig ruimtegebruik worden in
de inleiding geduid:
De gemeentelijke doelstelling voor Schieoevers is om het grondgebruik te
intensiveren van de huidige 40 naar ca. 70 arbeidsplaatsen gemiddeld per
ha. Gelet op de grote verschillen per
deelgebied is daarbij maatwerk per deelgebied noodzakelijk. In Schieoevers
Zuidwest is een groei naar 70 arbeidsplaatsen per hectare wellicht te
realiseren door vooral de huidige bedrijvigheid te ondersteunen. Voor andere
deelgebieden betekent deze doelstelling een verdubbeling of zelfs
verdrievoudiging van de werkgelegenheid. Dat zal alleen met forse maatregelen
te realiseren zijn. Daarnaast is intensivering van het grondgebruik in het
gebied, gezien de ontwikkelingen in de traditionele industriële productie,
alleen mogelijk met een gevarieerder palet van bedrijvigheid. Dit kan
gestimuleerd worden door hoogwaardiger grondgebruik met goede
voorzieningen op gebied van bereikbaarheid, parkeren, bewegwijzering, energieverbruik,
afvalverwerking, beveiliging, waterbeheer, etc.
Beide doelstellingen, intensief en hoogwaardig grondgebruik, kunnen
langs verschillende lijnen gerealiseerd worden:
·
Leegstand
tegengaan. Door een breed en gevarieerd pakket aan maatregelen wordt
Schieoevers aantrekkelijker als vestigingsmilieu voor bedrijvigheid en wordt
bevorderd dat leegstaande panden en kavels sneller worden opgevuld. Ook kan
gedacht worden aan tijdelijk gebruik voor opslag, parkeren e.d..
·
Profiel verbreden.
Traditionele bedrijvigheid vindt gewoonlijk plaats op zeer grote kavels met
extensief grondgebruik. In Schieoevers vindt op dergelijke kavels momenteel
veel opslag van goederen plaats. Deze kavels kunnen we omvormen om het brede
pakket van MKBbedrijvigheid te bieden dat de stad voorziet van een breed scala aan gangbare laag- of ongeschoolde
werkgelegenheid. Uitbreiden van GDV (groothandel, Makro), is niet aan de orde,
maar een groepering binnen het gebied zou bespreekbaar kunnen zijn.
·
Stapelen.
In Schieoevers zal dubbel grondgebruik bevorderd worden. Met name de omgeving
van station Zuid is hiervoor, gezien de zeer goede bereikbaarheid prima
geschikt, maar ook elders in het plangebied zal gestapeld bouwen worden
gestimuleerd
·
Doelmatige
inrichting. Op diverse plaatsen in het gebied is sprake van een inefficiënte
verkaveling en inrichting. Met name op het gebied van parkeren, opslag en
expeditie kan de nodige ruimtewinst behaald worden, bijvoorbeeld door een
gemeenschappelijke parkeer- en expeditiehof.
-
opmerking over doelmatig parkeren en benutten van
leegstaande percelen en panden is in de inleiding verwerkt
-
“bescheiden” is t.a.v. de passantenhaven overal geschrapt
-
rol van de gemeente in projectonwikkeling is verduidelijkt
(inleiding):
De nota geeft globaal aan
welke ontwikkelingsrichting de gemeente voor ogen staat en op welke wijze de
samenhang tussen ontwikkelingen in het gebied en tussen Schieoevers en de stad
wordt bewaakt. Realisatie van deze visie zal plaatsvinden in concrete
projecten, waarbij de gemeente zich vooral zal concentreren op het bewaken van
de hoofdstructuur en het uitvoeren van de openbare werken. Vastgoed- en
projectontwikkeling zullen vooral door marktpartijen moeten worden gedragen,
waarbij de gemeente zal faciliteren
-
op de relevante plaatsen in de nota is toelichting
op Pilotstatus Delft Zuid gegeven:
o
inleiding: “Rondom station Delft Zuid gaat door
de gezamenlijke inzet van de gemeente, de regio Haaglanden en de provincie veel
veranderen. In het kader van het provinciale initiatief ‘Stedenbaan’ is Delft Zuid een pilotproject voor
hoogwaardig, frequent openbaar vervoer en intensief grondgebruik. Hierover
wordt begrin 2006 door de betrokken overheden een convenant gesloten. Om
ongewenste ontwikkelingen rondom Delft Zuid te voorkomen heeft de gemeente voor
dit deel van Schieoevers in februari 2005 een voorbereidingsbesluit genomen. De
gemeente zal het vigerende bestemmingsplan voor dit gebied gedeeltelijk
herzien.
o
Hoofdstuk 4: “Centraal in de OV-structuur staat Delft Zuid. Voor dit station bestaan
al vergevorderde verbeteringsplannen met concrete uitvoeringsafspraken en een
goedgekeurd bestemmingsplan. In het kader van het Stedenbaan initiatief van de
provincie en de regionale uitwerking daarvan (Locatie Ontwikkeling en
Bereikbaarheid) heeft Delft Zuid de status van pilotproject waarover met de
betrokken overheden begin 2006 een bestuurlijke overeenkomst zal worden
gesloten. Voor Delft Zuid betekent dit: betere (frequentere) bediening,
verbetering van de stationsomgeving (veiligheid, voorzieningen) en aanzienlijke
intensivering van het grondgebruik.
o
Hoofdstuk 5:
“De gemeente Delft streeft, in nauwe samenwerking met de Provincie
Zuid-Holland en het Stadsgewest Haaglanden naar een kwaliteitssprong voor
station Delft Zuid en omgeving. In dat kader wordt begin 2006 een bestuurlijke
overeenkomst tussen de betrokken overheden aangegaan om de door Delft reeds
ingezette ontwikkelingen bij Delft Zuid uit te breiden en op te schalen in het
kader van de Pilot Status van het project als onderdeel van Stedenbaan.
o
Hoofdstuk 6: “Voor Station Delft-Zuid bestaan al
vergevorderde verbeteringsplannen. Met een marktpartij zijn afspraken gemaakt
over de ontwikkeling van ca. 30.000 m2 kantoren aan de westzijde van het spoor.
Voor dit gebied is recent een nieuw bestemmingsplan in werking getreden. Het
station is inmiddels een provinciaal pilotproject in het kader van Stedenbaan.
Begin 2006 zal door de betrokken overheden een overeenkomst worden aangegaan om
deze pilotstatus verder gestalte te geven.
-
in de inleiding is opgenomen dat aangesloten wordt
op vigerende beleidskaders (LVP, econota, etc.)
-
status Delft Voorhof:
o
aanpassing in hoofdtsuk 4: “Op langere termijn
wordt rekening gehouden met een ´metro-achtig´ Stedenbaanstation Delft Voorhof.
Dit betekent uiteraard niet dat het project Spoorzone ter discussie wordt
gesteld. Delft Voorhof is niet voor traditioneel NS-materieel bedoeld.
Realisatie wordt overigens pas op lange termijn mogelijk geacht.
o
Reeds in hoofdstuk 5: De
verlengd verdiepte ligging van de spoorbaan ten zuiden van de zuidelijke
tunnelmond heeft de volgende effecten en voorwaarden:
¨
Het huidige plan voor de Spoortunnel wordt niet gewijzigd, het gaat uitsluitend om
een toevoeging ten zuiden van de Mercuriusweg
·
In hoofdstuk 6: “Zoals aangegeven zal een Stedenbaanstation Voorhof
naar verwachting pas over circa 15 jaar kunnen worden gerealiseerd. Onderzocht
zal worden of en zo ja hoe in het kader van de plannen voor de Spoortunnel
zodanig op dit station geanticipeerd kan worden dat kostbare ingrepen
(kapitaalvernietiging) bij de bouw van station Voorhof wordt voorkomen.
-
Roeisport is op de relevante plaatsen
opgenomen
-
Op relevante plaatsen in de nota is vermeld
dat i.v.m. doorvaarhooftes en –breedtes de nota Vaarwegen en Scheepvaart van de
provincie aan de orde is.