Fusie DEA- EAZ

 

 

 

  1. Inleiding

De stichting Energie Agentschap Zoetermeer (EAZ) is in April 1999 opgericht door de gemeente Zoetermeer. De eerste drie jaar is EAZ ondersteund met Europese subsidie in het kader van het zogenaamde SAVE II programma. Sinds 2002 bestaan de inkomsten van EAZ voor circa 50% uit bijdrage van de gemeente en 50% uit additionele inkomsten.

Doel van EAZ is kennis, partijen en geld op het juiste moment op de juiste plaats bij elkaar te brengen en concrete energiebesparingsprojecten en duurzame energieprojecten van de grond te tillen. De rol van EAZ varieert hierbij van aanjager tot volledige coördinator of uitvoerder van het project.

Een jaar na oprichting van EAZ, in het voorjaar van 2000, is door de gemeente Delft het Delfts Energie Agentschap (DEA) opgericht. DEA werkt op dezelfde manier als EAZ en wordt ook op soortgelijke manier gefinancierd.

In 2005 is door de bestuursvoorzitters van de beide agentschappen, de wethouders Milieu van Delft en Zoetermeer, het initiatief genomen om te onderzoeken of een fusie tussen beide agentschappen mogelijk zou kunnen zijn. Het idee om te fuseren is ontstaan uit de kwetsbaarheid van de agentschappen en de eventuele meerwaarde die een gefuseerd agentschap zou kunnen hebben. Kwetsbaarheid is aanwezig omdat beide agentschappen bestaan uit slechts 3 formatieplaatsen en meerwaarde zou er kunnen zijn vanwege het combineren van sterke punten van elk agentschap.

In November 2005 is aan adviesbureau K plus V opdracht gegeven om een korte notitie uit te brengen over een eventuele fusie tussen EAZ en DEA.. De notitie van K plus V is als bijlage bijgevoegd.

In December 2005 is door de besturen van beide agentschappen unaniem ingestemd met het verder uitwerken van een fusie tussen DEA en EAZ.

In dit advies wordt aan de colleges en Raden van Delft en Zoetermeer voorgesteld eveneens  in principe te stemmen met een fusie tussen EAZ en DEA. Indien met dit voorstel wordt ingestemd komen de in de volgende paragraaf beschreven aspecten aan de orde.

 

 

 

  1. Contouren om de fusie DEA en EAZ verder uit te werken

In deze paragraaf wordt dezelfde indeling gehanteerd als in de notitie van K plus V. Bij elk onderwerp wordt een voorstel gedaan of wordt voorgesteld dit nader uit werken.

 

2.1.             Bestuurlijke en juridische organisatie.

Voorgesteld wordt de beide stichtingen op te heffen en een nieuwe stichting op te richten waarin de activiteiten van beide agentschappen worden ondergebracht. De beide besturen worden “in elkaar geschoven”. Er ontstaat een nieuw algemeen bestuur waarin zitting hebben Eneco-Energie, TU Delft, Rabobank, consumenten, Kamer van Koophandel, Siemens, woningcorporaties uit beide steden, en de beide gemeenten. Naast een algemeen bestuur zal er een dagelijks bestuur worden ingesteld.

Het voorzittersschap zal bekleed blijven worden door de wethouder Milieu, bij toerbeurt afkomstig uit een van beide gemeenten.

 

 

 

 

2.2.             Management, organisatie en huisvesting

De huidige werkwijze met een jaarlijks werkprogramma gekoppeld aan de begroting blijft gehandhaafd. In 2006 zal een meerjarenstrategie en bedrijfsplan worden opgesteld voor het nieuwe gefuseerde agentschap.

De huidige directeur van EAZ is beoogd directeur van de gefuseerde agentschappen. Onder zijn leiding moeten de werkzaamheden van beide organisaties op elkaar worden afgestemd en  de beoogde meerwaarde worden gerealiseerd.

In 2006 zal een besluit moeten worden genomen over gezamenlijke huisvesting. Vooralsnog blijven beide agentschappen vanuit de huidige locaties opereren.

 

 

2.3.             Personeel

Beide agentschappen beschikken over 3 werknemers waarvan enkele part-time. De medewerkers van DEA zijn in dienst van de stichting. De werknemers van EAZ zijn in dienst van de gemeente Zoetermeer en gedetacheerd bij het agentschap. Indien de fusie doorgaat zal een besluit moeten worden genomen over de situatie van de medewerkers in het nieuwe agentschap. Detachering vanuit de gemeente of in dienst van de stichting.

 

 

2.4.             Financiën

Op dit moment bedraagt de bijdrage van de gemeente Zoetermeer aan het Energie Agentschap Zoetermeer uit het ter beschikking stellen van drie werkplekken en het salaris van de directeur (die op de pay-roll staat van het team Milieubeleid.)  Eind 2005 is door de Raad van de gemeente Zoetermeer besloten deze inbreng te continueren tot 1-1-2008.

In Delft bestaat de bijdrage van de gemeente uit een bijdrage in het salaris van de directeur en in de overheadkosten. Daarnaast leveren de gemeente Midden Delfland, de corporaties en Eneco een vaste bijdrage per jaar. 

Met de partners zal overlegd worden om deze bijdragen zoveel mogelijk te continueren.

 

Bij het liquideren van beide bestaande agentschappen komt het Eigen Vermogen van de bestaande agentschappen vrij.

In de statuten van beide stichtingen is opgenomen dat een eventueel batig liquidatiesaldo zoveel mogelijk besteed moet worden aan activiteiten die het doel van de stichting ten goede komt.

 

2.5 Communicatie, identiteit en relatienetwerk.

Er zal in de loop van 2006 een nieuwe naam en logo voor het nieuwe agentschap gezocht moeten worden. Communicatiemiddelen zoals nieuwsbrief in Delft en publieksjaarverslag in Zoetermeer zullen op elkaar aangepast moeten worden.

Belangrijk is ook het behouden van het bestaande netwerk van beide agentschappen dat voor een belangrijk deel op persoonlijke contacten berust.

 

 

  1. Vooruitblik

Zoals gezegd zullen veel aspecten van de voorgenomen fusie pas in de loop van 2006 verder uitgewerkt kunnen worden. Het gaat echter vooral om de meerwaarde van een fusie, de vooruitzichten ten aanzien van opdrachten en contracten en de middelen waaruit dit alles gefinancierd zou kunnen worden.  Ten aanzien van deze drie aspecten volgt hier een korte vooruitblik.

 

Meerwaarde

Door samenvoeging van beide agentschappen ontstaat een schaalgrootte die de organisatie minder kwetsbaar en flexibeler maakt.

De overhead en managementtaken zijn ook efficiënter toe te delen aan circa 6 werknemers dan aan 3 medewerkers.

EAZ is vooral sterk in netwerk, diversiteit in projecten en het uitvoeren van gemeentelijk klimaatbeleid. DEA werkt veel voor woningcorporaties en is zogenaamd EPA gecertificeerd. Dit betekent dat werknemers van DEA zelfstandig energie prestatie adviezen kunnen uitbrengen. Begin 2006 wordt deze deskundigheid uitgebreid tot adviezen voor de utiliteit. De kennis en ervaring van DEA en EAZ zijn in grote mate complementair, hetgeen een duidelijke meerwaarde kan betekenen voor een gefuseerd agentschap.

 

Uitbreiding en verbreding Opdrachtterrein

Door de combinatie van expertise van beide agentschappen kunnen zowel in Delft als Zoetermeer nieuwe opdrachten verworven worden. In Zoetermeer kan meer voor corporaties gewerkt gaan worden en kunnen energiebesparingsonderzoeken die nu worden uitbesteed zelf ter hand worden genomen.

In Delft kan wellicht meer gedaan worden voor de gemeente in het kader van de uitvoering van het (BANS) klimaatbeleid. Bestaande projecten in Zoetermeer zoals het scholenproject of het MKB project lenen zich ervoor om in Delft op soortgelijke manier uit te voeren.

Het gefuseerde agentschap kan ook meer regionaal gaan werken. Zowel in opdracht van het Stadsgewest Haaglanden als in opdracht van individuele Haaglanden gemeenten. Hiertoe zal een acquisitieplan worden opgesteld. Door de participatie in de Europese netwerken zullen eveneens inkomsten verworven worden.

Vanzelfsprekend zullen de activiteiten die nu voor de gemeenten Delft en Zoetermeer worden verricht onverminderd uitgevoerd blijven worden.

 

Financien

Naast de vaste bijdragen van de gemeenten zal geprobeerd worden meerjarenafspraken te maken met Eneco, woningcorporaties en eventueel Haaglanden(gemeenten), zodat er een vaste basisfinanciering aanwezig is.

De rest van de inkomsten zal moeten worden gegenereerd uit opdrachten voor derden en uit gesubsidieerde projecten. Tot deze laatste categorie behoren ook nadrukkelijk Europees gesubsidieerde activiteiten.

 

 

  1. Vervolgtraject

Indien in principe wordt ingestemd met een fusie tussen DEA en EAZ zal de beoogd directeur de fusie als volgt uitwerken:

 

-          Opstellen bedrijfsplan inclusief paragraaf personeel, meerjarenbegroting, werkplan, stichtingsstatuten; Maart, April 2006

-          Voorstel tot definitieve besluitvorming gemeenten Delft en Zoetermeer en besturen agentschappen; Mei 2006

-          Liquidatie bestaande agentschappen,  oprichten nieuwe stichting; Juni 2006 

-          Onderzoek en besluitvorming huisvesting, communicatieplan, logo, etc.: Vanaf juli 2006

 

 

.

 

5. Besluit

 

In principe instemmen met een fusie tussen DEA en EAZ en de fusie voorbereiden overeenkomstig het in deze nota beschreven traject