1. Doel OBS.
Het OBS komt namens de gemeente Delft via een
overeenkomst van lastgeving met privatieve werking alle verplichtingen na die
de gemeente Delft in de spoorwegovereenkomsten
van 5 oktober 2005 en 23
december 2005 is aangegaan, en aanvaardt prestaties van derden. Het aangaan van
rechtsgedingen door het OBS teneinde prestaties jegens de gemeente af te
dwingen, is in de lastgeving inbegrepen.
2. Directeur.
Het OBS kent 1 statutair directeur; deze wordt
gedetacheerd bij het OBS door de gemeente Delft. De AvA benoemt, schorst en
ontslaat deze directeur. De salarislasten (all in) van deze functionaris komen
ten laste van het OBS. De rechtspositieregelingen van de gemeente Delft zijn op
de directeur van toepassing.
3. Taken van de directeur.
Taken van de directeur: 1. directievoering en al wat
daaronder in de AR wordt verstaan, en meer in het bijzonder de leiding van het
project binnen de met private partijen overeengekomen kaders, en met
inachtneming van de publiekrechtelijke kaders van de gemeente Delft en andere
relevante overheden., en het over-alloverall
beheersen van de business-case. 2. Signaleren van knelpunten, problemen in de
voortgang, de samenwerking, de ingeschakelde adviseurs en aannemers, en het
doen van voorstellen om die op te lossen; samen met de vakwethouder Spoorzone
lid van de stuurgroep BUOK.
4. De manager Spoor.
Door ProRail
wordt een manager Spoor aangesteld, die belast wordt met de (voorbereiding van)
de uitvoering van de spoortunnel, en het spoorse deel van de OV-knoop. Deze
manager wordt zowel aangestuurd door de directeur OBS als door de leiding van ProRailProrail.
De rechtspositieregelingen van ProRailProrail zijn
op betrokkene van toepassing.
Het OBS vergoedt een evenredig deel van de
salariskosten van deze manager aan ProRailProrail. Deze
salariskosten maken deel uit van het budget dat in de business-casebusinesscase
voor ProRailProrail beschikbaar is
5. De manager Vastgoed.
Het OBS trekt voor (voorbereiding van) de uitvoering
van het stedelijk deel van het project
Spoorzone een manager Vastgoed aan. Deze manager wordt rechtstreeks aangestuurd
door de directeur. Hij heeft de opdracht het (doen) realiseren van het vastgoed
en het daarbij behorende openbaar gebied, binnen de grondexploitatie die deel
uitmaakt van de business-case.
6. Toezicht op de
directie; Cconctrol.
De directeur is verantwoordelijk voor een goed
verloop van het project, inclusief de control. Vanwege het belang van het
project voor de gemeente Delft, vindt ook onafhankelijke control vanuit de
gemeente plaats. Deze controller met
een onafhankelijke adviesrol ten behoeve van de directeur, en de gemeentelijke
vertegenwoordigers in de RvC en de AvA.
wordt door de gemeente aangewezensteld.
7. Overig Ttoezicht en
aandeelhouderschap.
De BV kent een RvC en een AvA. De
portefeuillehouder Spoorzone wordt belast met het inhoudelijk toezicht
en neemt zitting in de RvC. De RvC bestaat voorts uit een vertegenwoordiger
van prorail en een onafhankelijk deskundige. D; de
portefeuillehouder Financiën wordt belast met
het financieel toezicht/en het
aandeelhoudersbelang in de AvA.
De RvC en
AvA oefenten hun
zijn
toezicht uit conform de bepalingen van de wet. De AvA benoemt
(schorst/ontslaat) commissarissen en directeur, stelt het directiestatuut vast,
waarin
m.n. de verhoudingen AvA/RvC/directie worden geregeld en voert overigens zijn
functie m.b.t.
het jaarverslag, statutenwijzigingen, het aandelenkapitaal, en mogelijke
organisatiewijzigingen uit volgens de
bepalingen van de wet.
De Algemene Vergadering van Aandeelhouders
van het
Ontwikkelbedrijf Spoorzone,
Delft,