OVEREENKOMST VAN LASTGEVING EN VOLMACHT
Heden de [ ]
verschenen voor mij, mr. W.A. Groen, notaris ter standplaats Amsterdam:
1) de heer mr. drs. G.A.A. Verkerk, burgemeester van de gemeente Delft,
handelend ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en
wethouders d.d. [ ], krachtens
Artikel 171 Gemeentewet de Gemeente Delft vertegenwoordigend,
hierna te noemen: “de Gemeente”;
en
2) mevrouw ir. E. Bijleveld-van der Hoeven, statutair directeur
van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid OBS Spoorzone Delft
B.V., en derhalve deze vennootschap rechtsgeldig vertegenwoordigend,
hierna te noemen: “OBS”;
de comparanten verklaren een overeenkomst van lastgeving en volmacht
aangegaan te zijn onder de navolgende bepalingen;
IN AANMERKING NEMENDE:
1. De Gemeente heeft met de Minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer(hierna: “de Minister van VROM”) en de
Minister van Verkeer en Waterstaat (hierna: “de Minister van V&W”) op 5 oktober
2005 een Bestuurlijke Uitvoeringsovereenkomst Spoorzone Delft gesloten, hierna:
“BUOK”. In de BUOK is in de considerans onder (O) opgenomen: “De Gemeente zal als contractpartij bij de
uitvoering van deze Overeenkomst zo mogelijk worden vertegenwoordigd door OBS
krachtens een daartoe door de Gemeente aan OBS te verlenen exclusieve last en
volmacht respectievelijk exclusief mandaat om voor en namens de Gemeente alle
uit deze Overeenkomst voortvloeiende handelingen te verrichten echter
onverminderd de publiekrechtelijke bevoegdheden die wettelijk aan organen van
de Gemeente zijn opgedragen. Voor de rol van de Gemeente als partij bij deze
overeenkomst en de deelname van de Gemeente aan de Stuurgroep Rijk/Gemeente zal
geen exclusieve volmacht aan OBS worden verleend.”;
2. de Gemeente heeft op 5 oktober 2005 de
Samenwerkingsovereenkomst Plangebied Spoorzone Delft (hierna: “de
Samenwerkingsovereenkomst”) met de besloten vennootschap met beperkte
aansprakelijkheid ProRail (hierna: “ProRail”) gesloten. In de Samenwerkingswerkingsovereenkomst
is in artikel 18.1 opgenomen: “De
Gemeente zal als contractpartij bij de uit;voering van deze overeenkomst
zomogelijk worden vertegenwoordigd door OBS krachtens een daartoe door de
Gemeente aan OBS te verlenen exclusieve last en volmacht respectievelijk
exclusief mandaat om voor en namens de Gemeente alle uit deze overeenkomst
voortvloeiende handelingen te verrichten echter onverminderd de
publiekrechtelijke bevoegdheden die wettelijk aan organene van de Gemeente zijn
opgedragen.”;
3. de Gemeente heeft op 5 oktober 2005 de Raamovereenkomst
Spoorzone Delft (hierna: “Raamovereenkomst”) met OBS, de besloten vennootschap
NS Vastgoed Ontwikkeling B.V. (hierna: “NSVO”), met de besloten vennootschap
Ballast Nedam Ontwikkelingsmatschappij B.V. (hierna: “BNO“) en het
[Samenwerkingsverband NSVO/BNO] gesloten. BNO en NSVO ook wel genoemd: “Private
Partij(en)”. In de Raamovereenkomst is bepaald in artikel 2.3: “De Gemeente zal daartoe de benodigde gronden
binnen het Plangebied Spoorzone in eigendom verwerven en als bouwterrein
overdragen aan de OBS en alles doen wat redelijkerwijs van haar verwacht mag
worden om het bestemmingsplan voor het Plangebied Spoorzone in procedure te
brengen en tijdig bouwvergunningen te verlenen, een en ander onverminderd haar
publiekrechtelijke verantwoordelijkheden.” Vervolgens bepaalt artikel 2.4 van de Raamovereenkomst: “De OBS zal daartoe de benodigde gronden
binnen het Plangebied Spoorzone (verder) Bouw- en Woonrijp (doen) maken conform
het bepaalde in artikel 6 en de Bouwkavels verkopen en overdragen aan het
Samenwerkingsverband dan wel een Private Partij als bedoeld in artikel 5.10.”
Artikel 2.5 van de Raamovereenkomst bepaalt: “Het Samenwerkingsverband dan wel een Private Partij als bedoeld in
artikel 5.10 zal daartoe de Bouwkavels van de OBS kopen en verwerven conform
het bepaalde in artikel 7 en de op de desbetreffende Bouwkavels ontwikkelde
woonfuncties en parkeervoorzieningen, (doen) realiseren.”;
4. de Gemeente heeft op 5 oktober 2005 de Koopovereenkomst
(hierna: “de Koopovereenkomst”) met de besloten vennootschap NS Vastgoed B.V.
(hierna: “NS Vastgoed”) gesloten. In de Koopovereenkomst is bepaald onder (4)
van de considerans: “De Gemeente zal
gronden binnen het Plangebied Spoorzone in eigendom verwerven en vervolgens in
fiscaal bouwrijpe staat overdragen aan een 100% dochtervennootschap van de
Gemeente (hierna: “de OBS”) die deze gronden bouw- jen woonrijp zal maken
conform het bepaalde in de Raamovereenkomst.” Artikel 8.1 van de Koopovereenkomst bepaalt: “De Gemeente zal als contracstpartij bij de
uitvoering van de onderhavige overeenkomst zo mogelijk worden vertegenwoordigd
door OBS krachtens een daartoe door de Gemeente aan OBS te verlenen exclusieve
last en volmacht respectievelijk exclusief mandaat om voor en namens de
Gemeente alle uit de onderhavige overeenkomst voortvloeiende handelingen te
verrichten. De door de Gemeente aan OBS te verlenen exclusiviteit zal tevens
inhouden dat OBS, met uitsluiting van ieder ander – waaronder de Gemeente zelf –
de Gemeente zal vertegenwoordigen, behoudens de publiekrechtelijke bevoegdheden
die wettelijk aan organen van de Gemeente zijn opgedragen.”;
5. de Gemeente heeft OBS opgericht bij akte d.d. [ ]
na daarop d.d. [ ] de
noodzakelijke goedkeuring te hebben verkregen van het college van Gedeputeerde
Staten van de Provincie Zuid-Holland als bedoeld in artikel [ ] van de Gemeentewet;
6. de Gemeente en OBS wensen thans over te gaan tot het aangaan
van een overeenkomst van lastgeving en volmacht met privatieve werking en
voorts onder de in de onderhavige Overeenkomst opgenomen bepalingen;
VERKLAREN TE ZIJN
OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT:
Artikel 1 – Last en
volmacht; privatieve werking; onderscheid publiek- en privaatrecht
1.1 De Gemeente geeft aan OBS de last, welke last OBS van de
Gemeente aanvaardt, om in het belang van de Gemeente voor rekening en risico
van de Gemeente en in naam van de Gemeente uitvoering te geven aan de BUOK, de
Samenwerkingsovereenkomst, de Raamovereenkomst en de Koopovereenkomst, en meer
in het bijzonder om:
(i) de Gemeente als contractspartij bij de uitvoering van de BUOK
exclusief te vertegenwoordigen, in dier voege dat dit geschiedt met uitsluiting
van de Gemeente zelf (“met privatieve werking”), derhalve om voor en namens de
Gemeente alle uit de BUOK voortvloeiende privaatrechtelijke (rechts)handelingen
te verrichten, echter voor wat betreft de rol van de Gemeente als partij bij de
BUOK en de deelname van de Gemeente aan de Stuurgroep Rijk/Gemeente zonder
privatieve werking.
(ii) de Gemeente als contractspartij in de Samenwerkingsovereenkomst
exclusief te vertegenwoordigen, in dier voege dat dit geschiedt met uitsluiting
van de Gemeente zelf (“met privatieve werking”), om voor en namens de Gemeente
alle uit de Samenwerkingsovereenkomst privaatrechtelijke (rechts)handelingen te
verrichten;
(iii) de Gemeente als contractspartij in de Raamovereenkomst exclusief
te vertegenwoordigen, in dier voege dat dit geschiedt met uitsluiting van de
Gemeente zelf (“met privatieve werking”), om voor en namens de Gemeente alle
uit de Raamovereenkomst privaatrechtelijke (rechts)handelingen te verrichten.
De Gemeente stemt ermee in dat OBS in de Raamovereenkomst ook een eigen belang
heeft bij het tot stand komen van de desbetreffende privaatrechtelijke
(rechts)handelingen ter uitvoering van zijn last, doch de inhoud van deze
rechtshandelingen is in de Raamovereenkomst zo nauwkeurig vastgesteld dat vast
staat dat strijd tussen beider belangen is uitgesloten;
(iv) de Gemeente als contractspartij in de Koopovereenkomst exclusief
te vertegenwoordigen, in dier voege dat dit geschiedt met uitsluiting van de
Gemeente zelf (“met privatieve werking”), om voor en namens de Gemeente alle
uit de Koopovereenkomst voortvloeiende privaatrechtelijke (rechts)handelingen
te verrichten.
1.2 Van deze last en volmacht zijn uitgezonderd de uitoefening van
de publiekrechtelijke bevoegdheden en het aangaan van publiekrechtelijke
(rechts)handelingen, meer in het bijzonder de bevoegdheden die wettelijk aan
organen van de Gemeente zijn opgedragen.
1.3 De exclusieve last en volmacht behelst tevens het onderhandelen
met derden, dadingen en akkoorden aan te gaan, bindend advies en
arbitrageovereenkomsten af te sluiten en afstand van rechten te doen;
akte, stukken en registers te ondertekenen;
en
als procespartij voor de Gemeente in rechte op te treden.
1.4 OBS is met uitsluiting van de Gemeente bevoegd en verplicht de
last uit te voeren; deze uitsluiting kan niet tegenover derden worden
ingeroepen, tenzij deze derden zich daartoe contractueel hebben verbonden.
1.5 OBS is gerechtigd de last geheel naar eigen inzicht uit te
voeren, onverminderd de verplichting om zich naar eer en geweten van haar last
te kwijten en deze uit te voeren zoals een goed lastnemer betaamt.
1.6 Op eerste verzoek van de Gemeente en voorts telkens als dit
wenselijk voorkomt informeert OBS de Gemeente over de inhoud en de voortgang
van zijn werkzaamheden. De administratieve organisatie van OBS dient te voldoen
aan het door OBS en de Gemeente opgestelde procesplan “Het
Ontwikkelingsproces”. De processen Liquiditeitenbeheer” (cash management) d.d.
[ ], Contractmanagement,
Actualisering Businesscase en Beheer Gebouwen en Terreinen zullen nader door OBS
en de Gemeente worden vastgesteld. De te hanteren maatregelen voor interne
controle, voortgangsbewaking en functiescheiding behoeven de goedkeuring van
B&W van de Gemeente. De Gemeente zal een controller aanwijzen, die een
onafhankelijke adviesrol vervult t.b.v. de directeur en de gemeentelijke vertegenwoordigers in AvA en RvC.
Artikel 2 – Vergoeding
kosten; aansprakelijkheid; inschakeling gemeentelijke organisatie
2.1 OBS heeft recht op vergoeding van alle onkosten die verbonden
zijn aan de uitvoering van de last, telkens te betalen terstond na ontvangst
van een daartoe strekkende factuur.
2.2 OBS heeft voorts recht op vergoeding van de schade die hij
onverhoopt mocht lijden ten gevolge van een hem niet toe te rekenen
verwezenlijking van de aan de uitvoering van de last verbonden bijzonder
gevaar.
2.3 OBS is niet aansprakelijk voor schade van de Gemeente ten
gevolge van of naar aanleiding van de uitvoering van de onderhavige
Overeenkomst, zulks behoudens opzet of grove schuld van OBS.
2.4 OBS zal zo mogelijk gebruik maken van de bestaande organisatie
van de Gemeente bij de uitvoering van de last, onverminderd het principe dat
het OBS vrij staat derden daarvoor in te schakelen indien OBS dit in het belang
van de uitvoering nodig acht na overleg met de gemeente. OBS erkent het belang
van de Gemeente om zodoende bestaande know how te onderhouden en zo mogelijk
uit te breiden en bestaande werkgelegenheid zo goed mogelijk te benutten en
vaardigheden te behouden binnen de gemeentelijke organisatie. In overleg met de
directie van de gemeentelijke organisatie zullen daartoe zo nodig nadere
afspraken worden gemaakt. Samenwerking vindt plaats op basis van de principes
van het projectmatig werken, zoals adequaat gemandateerde projectmedewerkers,
en het onderscheid tussen beherende
baas, vakbaas en werkbaas. Het OBS vervult voor de projektmedewerkers de
functie van werkbaas. De eigen organisatie blijft beherende baas en vakbaas.
Artikel 3 - Beëindiging
3.1 De lastgeving is aangegaan voor de duur van de uitvoering van de
BUOK, Samenwerkingsovereenkomst, Raamovereenkomst en Koopovereenkomst.
3.2 Partijen kunnen deze Overeenkomst slechts beëindigen in geval
van gewichtige redenen; voor opzegging onverminderd de mogelijkheden van
ontbinding die de wet een partij in geval van tekortkoming van de andere partij
biedt.
3.3 Onder gewichtige redenen worden in ieder geval verstaan het
faillissement van OBS.
Artikel 4 – Toepasselijk
recht en forumkeuze
4.1 Op deze Overeenkomst is het Nederlands recht van toepassing.
4.2 Arbitrage/rechtbank
De comparanten zijn aan mij, notaris, bekend. Hun identiteit is aan de
hand van voormelde paspoorten vastgesteld. Na zakelijke opgave van de inhoud
van deze akte aan comparanten, hebben zij verklaard van de inhoud van deze akte
kennis te hebben genomen en op volledige voorlezing daarvan geen prijs te
stellen.
Vervolgens is deze akte na beperkte voorlezing door beide comparanten
ondertekend. Direct daarna is deze akte door mij, notaris, om [ ] ondertekend.
Deze akte is verleden op [
].