nota

Inspraak

 

ontwikkelingsplan

Reinier de Graaf Gasthuis-terrein

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gemeente Delft

vVakteam ruimtelijke ordening

 december 2005

 

Inleiding

 

 

Op het ontwikkelingsplan is de mogelijkheid geboden voor mondelinge en schriftelijke inspraakreacties te geven. De schriftelijke inspraakreacties zijn hieronder samengevat en beantwoord onder A, de mondelinge onder B.

 

A.       Schriftelijke inspraak

 

Van 18 oktober tot en met 14 november 2005 heeft het ontwikkelingsplan Reinier de Graaf Gasthuis-terrein (RdGG) voor inspraak bij de Publieksbalie aan de Phoenixstraat 16 ter inzage gelegen. De ter inzagelegging is gepubliceerd in de stadskrant van 16 oktober 2005.

De volgende personen hebben een schriftelijke inspraakreactie gegeven op het ontwikkelingsplan:

 

1.    Reinier de Graaf Groep, A.L.J.M. Prüst, Projectdirecteur Nieuwbouw, Reinier de Graafweg 3-11, 2625 AD Delft.

2.    Gemeente Midden-Delfland,  A.J. Rodenburg, Burgemeester, Postbus 1, 2636 ZG Schipluiden

 

 

A.1.     Reinier de Graaf Groep (A.L.J.M. Prüst, Projectdirecteur Nieuwbouw)

A.1.1   Samenvatting

Inspreker wil, in aanvulling op de brief van 4 oktober jl. en het gesprek van 11 oktober jl. reageren op het ontwikkelingsplan RdGG. Inspreker betreurt het dat de gemeente, ondanks het feit dat men over een aantal punten van mening verschilt, het ontwikkelingsplan in de publiciteit heeft gebracht. De gemeente heeft echter verzekerd dat de tekst in een later stadium definitief wordt vastgesteld waardoor het dus nog mogelijk is rekening te houden met de zienswijze van de inspreker.

Antwoord 

De gemeente heeft het ontwikkelingsplan in procedure gebracht om het nog in januari 2006 te kunnen vaststellen. Dit werd nodig geacht om de bouwvergunning, die in december 2005 door het ziekenhuis zou worden ingediend tijdig te kunnen beoordelen. Dit is conform eerdere afspraken tussen gemeente en de Reinier de Graaf Groep. De gemeente wil zo  mogelijke vertraagde procedures vermijden. Gelet op de lengte van de totale procedure, inclusief de behandeling van de bouwaanvraag zelf en de geplande start van de bouw in september 2006 lijkt de snelheid van handelen alleszins gerechtvaardigd.

In nadere gesprekken (onder andere op 25/11) zijn inmiddels de belangrijkste meningsverschillen opgelost. De afspraken zijn in het vast te stellen ontwikkelingsplan  verwerkt.

Conclusie

De gemeente heeft destijds de voortgang van de procedure belangrijker gevonden dan hiermee te wachten tot over alle punten overeenstemming was bereikt, temeer daar er gedurende de inspraakperiode nog gesprekken waren gepland. Het ziet er naar uit dat over de meeste geschilpunten inmiddels overeenstemming is bereikt. Mocht dat uiteindelijk op bepaalde punten niet het geval zijn dan beslist de gemeenteraad.

 

A.1.2   Samenvatting

Het verbaast de inspreker dat het onderdeel van de ecozone zo gedetailleerd en uitgebreid in het plan wordt beschreven aangezien daarmee de hoofddoelstelling, nl. een kwalitatief hoogwaardige ruimtelijke ontwikkeling van het RdGG terrein, in gevaar komt. Het zoekgebied zoals omschreven door AWG/EGM (architectenbureau) en BBN (adviseur voor gebouwen en gebieden) wordt alsmaar kleiner t.g.v. openbare ontsluiting, trap- en speelveldjes en ecozone. De betaalbaarheid van het plan is in het geding en dat is voor de inspreker onacceptabel.

          Antwoord

Het betreft hier voornamelijk een verschil in visuele presentatie. Overeengekomen is dat de ecozone minimaal 20m breed moet zijn, zoals ook in een eerder stadium afgesproken met het RdGG en omschreven door AWG/EGM.

Ten behoeve van woongebieden zoals mogelijk gemaakt in dit ontwikkelingsplan moeten  trap- en speelveldjes worden aangelegd volgens door de gemeente vastgestelde normen. Het ligt voor de hand om deze niet in de versteende woonomgeving te realiseren, maar in de nabijheid van de ecozone. Dit hoeft echter niet als groen op de plankaart te worden aangegeven. De plankaart wordt op dit punt aangepast. Dit laat onverlet dat de te zijner tijd geselecteerde ontwikkelaar gehouden is aan onder andere de te realiseren trap- en speelveldjes in het te ontwikkelen gebied.

         

A.1.3   Samenvatting

De motivering van de gemeente met betrekking tot de weigering van de ontsluiting voor bedienend verkeer naar de Brahmslaan wekt ergernis op. Er wordt gemeten met twee maten. De gemeente verwijst bij de weigering naar de aanwezigheid van woningen en een school aan de Apothekersweg en de Brahmslaan terwijl aan de Reinier de Graafweg zich een school en woningen bevinden waarvan het aantal zich binnen afzienbare termijn zal verdubbelen. Bij dit alles blijft het functioneel en logistiek ontwerp van het nieuwe ziekenhuis volledig buiten beschouwing. Inspreker vraagt zich bij dit alles af waar de grondslag blijft voor een samenwerking die men zelfs bij overeenkomst wil vastleggen.

          Antwoord

De Brahmslaan loopt door een woongebied en is ontworpen als 30km-zone. De Reinier de Graafweg is conform het LVVP een gebiedsontsluitingsweg (50km). Er is hier sprake van twee verschillende type wegen. Bij de bespreking van de ontwikkelingsvisie heeft de gemeenteraad nadrukkelijk aangegeven dat  een woongebied zoveel mogelijk gevrijwaard moet blijven van distributieverkeer. Dat wil zeggen dat er zo min mogelijk vrachtverkeer mag  rijden. Het gaat hier echter om een betrekkelijk beperkt aantal transportbewegingen per dag (ca. 25) voor het ziekenhuis. Bovendien wordt ook het winkelcentrum Verdiplein via de Brahmslaan voor vrachtverkeer ontsloten.

Afgesproken is dat de Brahmslaan voor distributieverkeer naar het Milieuplein gebruikt mag worden mits het ziekenhuis garandeert dat de door henzelf in beheer zijnde vrachtauto’s  niet langer zijn dan 10m.

 

A.1.4   Samenvatting

Het lengteprofiel van de RdG-weg heeft niet de instemming van de inspreker zolang er geen directe toegang wordt aangegeven naar de spoedeisende hulp. Hiermee wordt voorbijgegaan aan het functioneel en logistiek ontwerp van het ziekenhuis. De betreffende afdeling moet ten allen tijde bereikbaar zijn voor mensen die in een acuut gezondheids- of zelfs levensbedreigende situatie verkeren.

          Antwoord:

De spoedeisende hulp, zijnde de ambulances, krijgen direct toegang via de HOV-baan op de RdG-weg. Onbekend was dat het ziekenhuis ’s avonds en ’s nachts de hoofdingang afgesloten wil hebben en alleen toegankelijk wenst te zijn via de zij-ingang. Dit heeft  tot gevolg dat deze extra entree voor mensen die zich in een acute hulpsituatie bevinden uiterst gevaarlijke is omdat  ter plaatse zowel de HOV-baan als het 2-zijdige fietspad gekruist moet worden.

Duidelijk is dat de entree hooguit vanuit de westzijde direct benaderd kan worden. Verkeer vanuit de oostkant dient ca. 50m verder te keren bij de reeds bestaande doorgang die nodig is voor de ontsluiting van de woningen aan de noordkant van de RdG-weg.

 

Indien de RdGG om interne, organisatorische en/of logistieke redenen geen enkele andere mogelijkheid ziet om de ingang naar de SEH voor spoedeisende bezoekers direct via korrel 4 te laten ontsluiten wil  de gemeentehieraan meewerken. Om de verkeersveiligheid te garanderen zal de  benodigde doorsteek over het fietspad en de HOV-lijn worden voorzien van  waarschuwingsborden, markeringen en andere nog nader te bepalen middelen.

 

A.1.5   Samenvatting

Inspreker stemt in met de verbreding van het wegprofiel naar 30m maar merkt op  dat er nog geen overeenstemming met de gemeente is bereikt over de prijs van de af te stoten grond. Het bedrag dat BBN noemt in zijn financiële rapportage is voor inspreker geen indicatie van de vraagprijs die inspreker in gedachten (moet) hebben.

          Antwoord

Het is juist dat er nog geen overeenstemming is bereikt over de prijs van de af te stoten grond dat grenst aan de RdG-weg. Voor het ontwikkelingsplan heeft dit echter geen consequenties – temeer daar de daadwerkelijke uitvoering van deze profielverbreding niet zal plaatsvinden voordat de nieuwbouw van het ziekenhuis is gerealiseerd. In een apart te ondertekenen samenwerkingsovereenkomst (SOK) worden over dit aspect nadere afspraken  gemaakt.

 

A.1.6   Samenvatting

Het ontwikkelingsplan is eerder een stapeling van beleid op deelgebieden dan een goeddoordacht integraal plan. Indien het ontwikkelingsplan niet op een aantal essentiële punten wordt aangepast lijkt het plan voor het nieuwe ziekenhuis eenzelfde lot beschoren.

          Antwoord

Het ontwikkelingsplan bestaat uit een integrale gebiedsvisie waarin diverse ruimtelijke functies meer in detail zijn meegenomen, zoals “wonen”, “milieu” en “mobiliteit”. In deze gebiedsvisie staat het nieuwbouwplan zoals het RdGG dat tot nu heeft geschetst in meest concrete zin centraal. De twee geplande woongebieden aan weerszijden van de nieuwbouw zijn slechts in algemene zin op programmatische wijze geschetst omdat er onvoldoende duidelijkheid bestaat over de uitwerking daarvan. De integrale gebiedsvisie zoals gepresenteerd in het Ontwikkelingsplan komt grotendeels overeen met de varianten van de gebiedsvisie zoals die de afgelopen 2 jaar in diverse gesprekken zijn overeengekomen, en waarop de gezamenlijk ingehuurde, externe planeconomen hun berekeningen hebben losgelaten.

 

A.1.7   Samenvatting

Indien men op korte termijn middels ambtelijk overleg niet verder komt pleit inspreker voor bestuurlijk overleg.

          Antwoord

Aan het verzoek om bestuurlijk overleg is inmiddels tegemoetgekomen.

 

A.2.     Gemeente Midden-Delfland (A.J. Rodenburg, Burgemeester, P.T. Veenman, (secretaris)

A.2.1   Samenvatting

Inspreker heeft kennis genomen van het ontwikkelingsplan voor het Reinier de Graaf Gasthuis-terrein en staat positief tegenover de beoogde nieuwbouw. Deze belangrijke regionale voorziening is immers ook van belang voor inwoners van de gemeente Midden-Delfland. Tevens staat inspreker positief tegenover het doortrekken van de Reinier de Graafweg aangezien de verkeerssituatie op de Hoornseweg en in Den Hoorn verbeterd moet worden. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de toekomstige wegenstructuur zoals opgenomen in de structuurschets voor de Harnaschpolder en omstreken en de op 10 mei 1999 ondertekende intentieverklaring waarin het Stadsgewest Haaglanden, de gemeente Delft, de toenmalige gemeente Schipluiden, de Reinier de Graaf Groep en ConneXXion/ ZWN personenvervoer hebben aangegeven te streven naar een versnelling van het in de regio beschikbare openbaar vervoer.

          Antwoord

De gemeente is blij met het feit dat de gemeente Midden-Delfland positief staat tegenover de ontwikkelingen zoals geschetst in het Ontwikkelingsplan Reinier de Graaf Gasthuis-terrein.

De gemeente Delft zet zich in  om de afspraken over verbetering van het in de regio beschikbare openbare vervoer na te komen.

 

A.2.2   Samenvatting

Er zijn nog een aantal punten die naar de mening van de inspreker afstemming behoeven. Deze zijn:

In het ontwikkelingsplan wordt in het nieuwe profiel van de Reinier de Graafweg uitgegaan van een zuidelijke ligging van het openbaar vervoerstracé. De gemeente Midden Delfland is in haar plannen voor de Harnaschpolder en Kerkpolder-Oost uitgegaan van een noordelijke ligging. Graag zou de gemeente Midden Delfland met de gemeente Delft in overleg treden om dit op elkaar af te stemmen. Hierbij zullen  ook de andere verkeersstromen (auto’s, fietsers) worden betrokken.

Antwoord

Graag treedt de gemeente Delft in overleg met de gemeente Midden-Delfland over de afstemming van de wensen en mogelijkheden om het openbaar vervoerstrace na 2010 te concretiseren.

 

A.2.3   Samenvatting

Naar aanleiding van de beschrijving van het openbaar vervoer wil de gemeente

Midden Delfland graag gezamenlijk nagaan wat de mogelijkheden zijn om het openbaar vervoer in Den Hoorn te verbeteren m.b.t. de stadslijnen. Dit tevens in relatie met de Delftse woongebieden in de Harnaschpolder.

Antwoord

Met dit verzoek wordt ingestemd.

 

A.2.4   Samenvatting

In het ontwikkelingsplan staat vermeld dat, door het doortrekken van de Reinier de Graafweg, de verkeersintensiteit op de Hoornseweg daalt tot op een aanvaardbaar niveau. Dit maakt het mogelijk de inrichting van de Hoornseweg meer af te stemmen op de omgeving. De gemeente Midden-Delfland verzoekt de gemeente Delft een eventueel herinrichtingsplan in overleg met hen op te stellen, gelet op de nauwe samenhang met het deel van de Hoornseweg in Midden-Delfland en de Woudseweg.

Antwoord

Ook aan dit verzoek zal de gemeente Delft tegemoet komen.

 

A.2.5   Samenvatting

Graag zou inspreker nader geïnformeerd worden over de aanwezigheid van voldoende parkeergelegenheid tijdens de bouw van het nieuwe complex. Dit is niet duidelijk geworden uit de parkeerbalans.

Antwoord

De RdGG heeft een ontvankelijke aanvraag ingediend voor de realisatie van tijdelijke parkeervoorzieningen op haar grondgebied gedurende de nieuwbouwactiviteiten.

Hiermee worden de huidige parkeerplaatsen op het middenterrein van het ziekenhuis - waar zich de nieuwbouw de komende jaren gaat afspelen – volledig gecompenseerd. Specifieke inrichtingsplannen inclusief bebording  worden in het voorjaar van 2006 besproken.

 

 

B.       Mondelinge inspraak bijeenkomst

 

Het Ontwikkelingsplan Reinier de Graaf Gasthuis terrein is op 2 november 2005 van 19.30uur tot 21.30uur gepresenteerd tijdens een inloopbijeenkomst in Wijkcentrum De Vleugel te Delft. De presentielijst is door 6 insprekers getekend. Er is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot het indienen van mondeling inspraakreacties.