nota
Inspraak
ontwikkelingsplan
Reinier de Graaf
Gasthuis-terrein
Van 18 oktober tot en met 14 november 2005 heeft
het ontwikkelingsplan Reinier de Graaf Gasthuis-terrein (RdGG) voor inspraak
bij de Publieksbalie aan de Phoenixstraat 16 ter inzage gelegen. De ter
inzagelegging is gepubliceerd in de stadskrant van 16 oktober 2005.
De volgende personen hebben een schriftelijke
inspraakreactie gegeven op het ontwikkelingsplan:
A.1. Reinier
de Graaf Groep (A.L.J.M. Prüst, Projectdirecteur Nieuwbouw)
A.1.1 Samenvatting
Inspreker
wil, in aanvulling op de brief van 4 oktober jl. en het gesprek van 11 oktober
jl. reageren op het ontwikkelingsplan RdGG. Inspreker betreurt het dat de
gemeente, ondanks het feit dat men over een aantal punten van mening verschilt,
het ontwikkelingsplan in de publiciteit heeft gebracht. De gemeente heeft
echter verzekerd dat de tekst in een later stadium definitief wordt vastgesteld
waardoor het dus nog mogelijk is rekening te houden met de zienswijze van de
inspreker.
Antwoord
De
gemeente heeft het ontwikkelingsplan in procedure gebracht om het nog in
januari 2006 te kunnen vaststellen. Dit werd nodig geacht om de bouwvergunning,
die in december 2005 door het ziekenhuis zou worden ingediend tijdig te kunnen
beoordelen. Dit is conform eerdere afspraken tussen gemeente en de Reinier de
Graaf Groep. De gemeente wil zo
mogelijke vertraagde procedures vermijden. Gelet op de lengte van de
totale procedure, inclusief de behandeling van de bouwaanvraag zelf en de
geplande start van de bouw in september 2006 lijkt de snelheid van handelen
alleszins gerechtvaardigd.
In
nadere gesprekken (onder andere op 25/11) zijn inmiddels de belangrijkste
meningsverschillen opgelost. De afspraken zijn in het vast te stellen
ontwikkelingsplan verwerkt.
Conclusie
De
gemeente heeft destijds de voortgang van de procedure belangrijker gevonden dan
hiermee te wachten tot over alle punten overeenstemming was bereikt, temeer
daar er gedurende de inspraakperiode nog gesprekken waren gepland. Het ziet er
naar uit dat over de meeste geschilpunten inmiddels overeenstemming is bereikt.
Mocht dat uiteindelijk op bepaalde punten niet het geval zijn dan beslist de
gemeenteraad.
A.1.2 Samenvatting
Het
verbaast de inspreker dat het onderdeel van de ecozone zo gedetailleerd en
uitgebreid in het plan wordt beschreven aangezien daarmee de hoofddoelstelling,
nl. een kwalitatief hoogwaardige ruimtelijke ontwikkeling van het RdGG terrein,
in gevaar komt. Het zoekgebied zoals omschreven door AWG/EGM
(architectenbureau) en BBN (adviseur voor gebouwen en gebieden) wordt alsmaar
kleiner t.g.v. openbare ontsluiting, trap- en speelveldjes en ecozone. De
betaalbaarheid van het plan is in het geding en dat is voor de inspreker
onacceptabel.
Antwoord
Het
betreft hier voornamelijk een verschil in visuele presentatie. Overeengekomen
is dat de ecozone minimaal 20m breed moet zijn, zoals ook in een eerder stadium
afgesproken met het RdGG en omschreven door AWG/EGM.
Ten
behoeve van woongebieden zoals mogelijk gemaakt in dit ontwikkelingsplan
moeten trap- en speelveldjes worden
aangelegd volgens door de gemeente vastgestelde normen. Het ligt voor de hand
om deze niet in de versteende woonomgeving te realiseren, maar in de nabijheid
van de ecozone. Dit hoeft echter niet als groen op de plankaart te worden
aangegeven. De plankaart wordt op dit punt aangepast. Dit laat onverlet dat de
te zijner tijd geselecteerde ontwikkelaar gehouden is aan onder andere de te
realiseren trap- en speelveldjes in het te ontwikkelen gebied.
A.1.3 Samenvatting
De motivering van de gemeente met betrekking tot de
weigering van de ontsluiting voor bedienend verkeer naar de Brahmslaan wekt
ergernis op. Er wordt gemeten met twee maten. De gemeente verwijst bij de
weigering naar de aanwezigheid van woningen en een school aan de Apothekersweg
en de Brahmslaan terwijl aan de Reinier de Graafweg zich een school en woningen
bevinden waarvan het aantal zich binnen afzienbare termijn zal verdubbelen. Bij
dit alles blijft het functioneel en logistiek ontwerp van het nieuwe ziekenhuis
volledig buiten beschouwing. Inspreker vraagt zich bij dit alles af waar de
grondslag blijft voor een samenwerking die men zelfs bij overeenkomst wil
vastleggen.
Antwoord
De Brahmslaan loopt door een woongebied en is
ontworpen als 30km-zone. De Reinier de Graafweg is conform het LVVP een
gebiedsontsluitingsweg (50km). Er is hier sprake van twee verschillende type
wegen. Bij de bespreking van de ontwikkelingsvisie heeft de gemeenteraad
nadrukkelijk aangegeven dat een
woongebied zoveel mogelijk gevrijwaard moet blijven van distributieverkeer. Dat
wil zeggen dat er zo min mogelijk vrachtverkeer mag rijden. Het gaat hier echter om een betrekkelijk beperkt aantal
transportbewegingen per dag (ca. 25) voor het ziekenhuis. Bovendien wordt ook
het winkelcentrum Verdiplein via de Brahmslaan voor vrachtverkeer ontsloten.
Afgesproken is dat de Brahmslaan voor
distributieverkeer naar het Milieuplein gebruikt mag worden mits het ziekenhuis
garandeert dat de door henzelf in beheer zijnde vrachtauto’s niet langer zijn dan 10m.
A.1.4 Samenvatting
Het lengteprofiel van de RdG-weg heeft niet de
instemming van de inspreker zolang er geen directe toegang wordt aangegeven
naar de spoedeisende hulp. Hiermee wordt voorbijgegaan aan het functioneel en
logistiek ontwerp van het ziekenhuis. De betreffende afdeling moet ten allen
tijde bereikbaar zijn voor mensen die in een acuut gezondheids- of zelfs
levensbedreigende situatie verkeren.
Antwoord:
De spoedeisende hulp, zijnde de ambulances, krijgen
direct toegang via de HOV-baan op de RdG-weg. Onbekend was dat het ziekenhuis
’s avonds en ’s nachts de hoofdingang afgesloten wil hebben en alleen
toegankelijk wenst te zijn via de zij-ingang. Dit heeft tot gevolg dat deze extra entree voor mensen
die zich in een acute hulpsituatie bevinden uiterst gevaarlijke is omdat ter plaatse zowel de HOV-baan als het
2-zijdige fietspad gekruist moet worden.
Duidelijk is dat de entree hooguit vanuit de
westzijde direct benaderd kan worden. Verkeer vanuit de oostkant dient ca. 50m
verder te keren bij de reeds bestaande doorgang die nodig is voor de
ontsluiting van de woningen aan de noordkant van de RdG-weg.
Indien de RdGG om interne, organisatorische en/of
logistieke redenen geen enkele andere mogelijkheid ziet om de ingang naar de
SEH voor spoedeisende bezoekers direct via korrel 4 te laten ontsluiten
wil de gemeentehieraan meewerken. Om de
verkeersveiligheid te garanderen zal de
benodigde doorsteek over het fietspad en de HOV-lijn worden voorzien
van waarschuwingsborden, markeringen en
andere nog nader te bepalen middelen.
A.1.5 Samenvatting
Inspreker stemt in met de verbreding van het
wegprofiel naar 30m maar merkt op dat
er nog geen overeenstemming met de gemeente is bereikt over de prijs van de af
te stoten grond. Het bedrag dat BBN noemt in zijn financiële rapportage is voor
inspreker geen indicatie van de vraagprijs die inspreker in gedachten (moet)
hebben.
Antwoord
Het is juist dat er nog geen overeenstemming is
bereikt over de prijs van de af te stoten grond dat grenst aan de RdG-weg. Voor
het ontwikkelingsplan heeft dit echter geen consequenties – temeer daar de
daadwerkelijke uitvoering van deze profielverbreding niet zal plaatsvinden
voordat de nieuwbouw van het ziekenhuis is gerealiseerd. In een apart te
ondertekenen samenwerkingsovereenkomst (SOK) worden over dit aspect nadere
afspraken gemaakt.
A.1.6 Samenvatting
Het ontwikkelingsplan is eerder een stapeling van
beleid op deelgebieden dan een goeddoordacht integraal plan. Indien het
ontwikkelingsplan niet op een aantal essentiële punten wordt aangepast lijkt
het plan voor het nieuwe ziekenhuis eenzelfde lot beschoren.
Antwoord
Het ontwikkelingsplan bestaat uit een integrale
gebiedsvisie waarin diverse ruimtelijke functies meer in detail zijn
meegenomen, zoals “wonen”, “milieu” en “mobiliteit”. In deze gebiedsvisie staat
het nieuwbouwplan zoals het RdGG dat tot nu heeft geschetst in meest concrete
zin centraal. De twee geplande woongebieden aan weerszijden van de nieuwbouw zijn
slechts in algemene zin op programmatische wijze geschetst omdat er onvoldoende
duidelijkheid bestaat over de uitwerking daarvan. De integrale gebiedsvisie
zoals gepresenteerd in het Ontwikkelingsplan komt grotendeels overeen met de
varianten van de gebiedsvisie zoals die de afgelopen 2 jaar in diverse
gesprekken zijn overeengekomen, en waarop de gezamenlijk ingehuurde, externe
planeconomen hun berekeningen hebben losgelaten.
A.1.7 Samenvatting
Indien men op korte termijn middels ambtelijk
overleg niet verder komt pleit inspreker voor bestuurlijk overleg.
Antwoord
Aan het verzoek om bestuurlijk overleg is inmiddels
tegemoetgekomen.
A.2. Gemeente
Midden-Delfland (A.J. Rodenburg, Burgemeester, P.T. Veenman, (secretaris)
A.2.1 Samenvatting
Inspreker heeft kennis genomen van het
ontwikkelingsplan voor het Reinier de Graaf Gasthuis-terrein en staat positief
tegenover de beoogde nieuwbouw. Deze belangrijke regionale voorziening is
immers ook van belang voor inwoners van de gemeente Midden-Delfland. Tevens staat
inspreker positief tegenover het doortrekken van de Reinier de Graafweg
aangezien de verkeerssituatie op de Hoornseweg en in Den Hoorn verbeterd moet
worden. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de toekomstige wegenstructuur
zoals opgenomen in de structuurschets voor de Harnaschpolder en omstreken en de
op 10 mei 1999 ondertekende intentieverklaring waarin het Stadsgewest
Haaglanden, de gemeente Delft, de toenmalige gemeente Schipluiden, de Reinier
de Graaf Groep en ConneXXion/ ZWN personenvervoer hebben aangegeven te streven
naar een versnelling van het in de regio beschikbare openbaar vervoer.
Antwoord
De gemeente is blij met het feit dat de gemeente
Midden-Delfland positief staat tegenover de ontwikkelingen zoals geschetst in
het Ontwikkelingsplan Reinier de Graaf Gasthuis-terrein.
De gemeente Delft zet zich in om de afspraken over verbetering van het in
de regio beschikbare openbare vervoer na te komen.
A.2.2 Samenvatting
Er zijn nog een aantal punten die naar de mening
van de inspreker afstemming behoeven. Deze zijn:
In het ontwikkelingsplan wordt in het nieuwe
profiel van de Reinier de Graafweg uitgegaan van een zuidelijke ligging van het
openbaar vervoerstracé. De gemeente Midden Delfland is in haar plannen voor de
Harnaschpolder en Kerkpolder-Oost uitgegaan van een noordelijke ligging. Graag
zou de gemeente Midden Delfland met de gemeente Delft in overleg treden om dit
op elkaar af te stemmen. Hierbij zullen
ook de andere verkeersstromen (auto’s, fietsers) worden betrokken.
Antwoord
Graag treedt de gemeente Delft in overleg met de
gemeente Midden-Delfland over de afstemming van de wensen en mogelijkheden om
het openbaar vervoerstrace na 2010 te concretiseren.
A.2.3 Samenvatting
Midden Delfland graag
gezamenlijk nagaan wat de mogelijkheden zijn om het openbaar vervoer in Den
Hoorn te verbeteren m.b.t. de stadslijnen. Dit tevens in relatie met de Delftse
woongebieden in de Harnaschpolder.
Antwoord
Met dit verzoek wordt ingestemd.
A.2.4 Samenvatting
In het ontwikkelingsplan staat vermeld dat, door
het doortrekken van de Reinier de Graafweg, de verkeersintensiteit op de
Hoornseweg daalt tot op een aanvaardbaar niveau. Dit maakt het mogelijk de
inrichting van de Hoornseweg meer af te stemmen op de omgeving. De gemeente
Midden-Delfland verzoekt de gemeente Delft een eventueel herinrichtingsplan in
overleg met hen op te stellen, gelet op de nauwe samenhang met het deel van de
Hoornseweg in Midden-Delfland en de Woudseweg.
Antwoord
Ook aan dit verzoek zal de gemeente Delft tegemoet
komen.
A.2.5 Samenvatting
Graag zou inspreker nader geïnformeerd worden over
de aanwezigheid van voldoende parkeergelegenheid tijdens de bouw van het nieuwe
complex. Dit is niet duidelijk geworden uit de parkeerbalans.
Antwoord
De RdGG heeft een ontvankelijke aanvraag ingediend
voor de realisatie van tijdelijke parkeervoorzieningen op haar grondgebied
gedurende de nieuwbouwactiviteiten.
Hiermee worden de huidige parkeerplaatsen op het
middenterrein van het ziekenhuis - waar zich de nieuwbouw de komende jaren gaat
afspelen – volledig gecompenseerd. Specifieke inrichtingsplannen inclusief
bebording worden in het voorjaar van
2006 besproken.
Het Ontwikkelingsplan Reinier de Graaf Gasthuis
terrein is op 2 november 2005 van 19.30uur tot 21.30uur gepresenteerd tijdens
een inloopbijeenkomst in Wijkcentrum De Vleugel te Delft. De presentielijst is
door 6 insprekers getekend. Er is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot
het indienen van mondeling inspraakreacties.