·
De kaart kan nu te gemakkelijk voor een ander doel,
dan het bezoek, gebruikt worden. Bijvoorbeeld:
o Het
huishouden heeft twee auto’s en de kaart wordt voor de 2e auto gebruikt.
Dit is goedkoper dan een 2e vergunning aanvragen.
o De
kaart wordt doorverkocht aan iemand die er geen recht op heeft.
·
De kaart kan bewust of onbewust verkeerd ingesteld
worden .
o De
kaart moet door de gebruiker zelf ingesteld worden. Hier worden nog wel eens
fouten mee gemaakt. De eindtijd wordt bijvoorbeeld als begintijd ingesteld met
een naheffingsaanslag tot gevolg.
·
Het is niet mogelijk om meerdere auto’s
tegelijkertijd te laten parkeren.
o Bij
een verjaardag komen bezoekers met meerdere auto’s.
o Een
arts heeft een patiënt met de bezoekerskaart laten parkeren maar de volgende
patiënt is er al voordat de vorige met de auto vertrokken is.
·
Het bezoek kan hooguit 3 of 4 uur binnen de
bloktijd op bezoek blijven. De schijf mag binnen deze bloktijd niet doorgedraaid
worden voor een volgende 3 of 4 uur.
·
De bezoeker parkeert eerst de auto en gaat dan de
kaart halen. In de tussentijd komt een controleur voorbij die geen
parkeerbewijs ziet en de naheffing is geschreven voordat de bezoeker weer terug
is.
De sector Toezicht Openbare Ruimte verzorgt de
uitgifte van de kaart en handhaaft op het gebruik. Ook hier is, naast de
hierboven genoemde tekortkomingen, nog een aantal andere problemen
gesignaleerd.
·
Bewoners die buiten het gebied verhuizen, leveren
de bezoekerskaart niet in. Sommigen daarvan blijven de kaart ten onrechte
gebruiken.
·
Bij nieuwe uitgifte komt het voor dat bewoners en
bedrijven melden geen bezoekerskaart te hebben ontvangen. Omdat de gemeente
moeilijk kan bewijzen dat de kaart wel bezorgd is, wordt in de meeste gevallen
een nieuwe bezoekerskaart toegezonden. De vermiste kaart kan toch nog door
iemand gebruikt worden.
·
Er zijn gebruikers die de ingestelde eindtijd
vergeten en die riskeren daardoor een naheffing parkeerbelasting.
·
Een aantal bedrijven gebruikt de kaart ook voor
werknemers.
De opdracht aan de sector Toezicht Openbare Ruimte
is om een bezoekerskaart te ontwikkelen die zo veel mogelijk de bovengenoemde
tekortkomingen teniet doet en goed te reguleren is. Na onderzoek bij een aantal
andere gemeenten, interne overleggen en gesprekken met leveranciers is voor de
volgende oplossing gekozen.
Voorgesteld wordt de huidige bezoekerskaart te
vervangen door een papieren bewijs met uniek nummer en een aantal beveiligingen.
Voorstel is om het uiterlijk van de huidige parkeervergunning te gebruiken maar
dan in een andere kleur. De bewoner of het bedrijf kan de bezoekerskaart via
internet of bij de Publieksbalie van de gemeente kopen en krijgt dan een aantal
uren toegekend. Iemand die nu al een bezoekerskaart heeft, krijgt voordat het
jaar verstreken is een brief van de gemeente met de melding dat er weer een
nieuwe kaart gekocht kan worden via internet of met de bijgesloten acceptgiro.
Zodra het bezoek komt, moet de kaart aangemeld worden. Dit aanmelden kan al
eerder dan het bezoek gearriveerd is. De geparkeerde minuten gaan pas tellen
binnen de bloktijden. De bezoeker plakt, met een bijgeleverd elektrostatisch
hoesje, vervolgens de kaart tegen de voor- of zijruit.
In bijlage 1 staat in een schema hoe het aan- en
afmelden per telefoon of internet gaat. De bezoekerskaart wordt automatisch na
afloop van de gereguleerde parkeertijd door het systeem afgemeld. Wil men het
bezoek de volgende dag ook nog laten parkeren, dan kan gelijk na dit
automatisch afmelden weer aangemeld worden. Tussendoor afmelden is altijd
mogelijk. Er is bewust voor gekozen om de parkeerder aan het einde van de
bloktijd automatisch uit te loggen. De belangrijkste reden hiervoor is dat het
meer zal voorkomen dat men vergeet uit
te loggen, dan dat men ook nog een volgende bloktijd geparkeerd wil blijven
staan. Theoretisch is het mogelijk om de klant bij het aanmelden de keuze te
geven of hij aan het einde van de bloktijd uitgelogd wil worden of niet.
Praktisch stuit dit echter op enkele bezwaren. Zo wordt er een extra stap
ingebouwd in het aanmeldsysteem en is de kans op fouten door deze extra stap
groter. Daarnaast is er steeds meer vraag naar realtime parkeren. Niet meer van
te voren hoeven in te schatten wanneer het bezoek weg zal gaan, wordt als een
groot voordeel gezien. Daarom is niet gekozen om bij het aanmelden gelijk een
tijd op te moeten geven om weer af te melden. In de gemeente Groningen heeft
men de digitale bezoekerskaart met Voice Response en internet aanmelding twee
jaar geleden ingevoerd. In deze twee jaar is niet gebleken dat bepaalde
doelgroepen (o.a. ouderen) moeite hebben met het gebruik van deze digitale
kaart. Het gebruik van de digitale bezoekerskaart wordt na 1 jaar geëvalueerd.
Het al of niet gewenst zijn van de optie om gelijk te kunnen afmelden bij het
aanmelden zal onderdeel uitmaken van deze evaluatie.
Bedrijven in gebied B hebben nu geen bezoekerskaart
maar kraskaarten voor het bezoek. Hiervan kunnen ze er maximaal 50 per jaar
tegen € 5 per stuk kopen (tarief 2006). In totaal kost een bedrijf dit maximaal
€ 250,00 per jaar plus € 1,97 leges Op dit moment zijn er in gebied B 62 bedrijven
die samen ongeveer 1200 kraskaarten kopen. Gemiddeld betaalt een bedrijf
€ 87,00 plus € 1,97 leges voor dit pakket
kraskaarten. Per kaart mag een bezoeker maximaal 1 blok van gemiddeld 4 uur
parkeren. Dit is bij 50 kraskaarten een totaal van 200 uur per jaar. Voorstel
is om de kraskaarten te vervangen door 1 bezoekerskaart met dezelfde
mogelijkheden die hieronder besproken worden. Als de genoemde 62 bedrijven een
bezoekerskaart kopen, zullen de inkomsten voor de gemeente gelijk blijven.
Met de digitale bezoekerskaart kan zo lang achter
elkaar worden geparkeerd als de gebruiker wenst. Bedrijven en bewoners krijgen
een maximum budget per jaar per hoofdbezoekerskaart en betalen daarvoor het
bedrag conform de tarievennota parkeren 2006. Het hieronder voorgestelde
maximum aantal uren is om te zorgen dat de bezoekerskaart gebruikt wordt voor
het beoogde doel en bijvoorbeeld niet als 2e parkeervergunning of
voor derden. Voorstel is om het nog niet gebruikte aantal minuten aan het einde
van het jaar te laten vervallen. Ook nu is het zo dat een vaste prijs wordt
betaald voor de bezoekerskaart ongeacht het gebruik wat er van wordt gemaakt.
Dit is kenmerkend aan het systeem van de bezoekerskaart. Bij het systeem van de
kraskaart wordt meer naar rato van het gebruik betaald. Een aantal jaren
geleden is er naar aanleiding van de evaluatie van de kraskaart voor bewoners
in de binnenstad, gekozen voor het bezoekerskaart systeem. Dit houdt in dat
iedereen hetzelfde bedrag betaalt voor de kaart. Er is geen reden om dit
uitgangspunt bij de digitale bezoekerskaart te herzien. Het is bij de digitale
bezoekerskaart echter noodzakelijk om een maximum te stellen aan de hoeveelheid
gebruik die er van de kaart gemaakt wordt.
Deze noodzaak komt voort uit de meerdere
gebruiksmogelijkheden die de digitale bezoekerskaart heeft. Er wordt
voorgesteld om de digitale bezoekerskaart zo vorm te geven dat deze onbeperkt
gebruikt kan worden (dus meerdere uren achter elkaar) en dat meerdere bezoekers
tegelijkertijd gebruik kunnen maken van de bezoekerskaart. Als deze twee
voordelen gecombineerd worden met een onbeperkt gebruik van de bezoekerskaart
worden 5 kaarten per huishouden gecreëerd waarmee tegen een heel voordelig
tarief continue mee geparkeerd kan worden. De bezoekerskaart wordt daarmee een
heel interessant product om door te verkopen of om als vergunning te gebruiken.
Het is daarom noodzakelijk om (als gekozen wordt voor de mogelijkheid van
meerdere bezoekers tegelijkertijd en meerdere uren achter elkaar parkeren) een
maximum budget per bezoekerskaart in te stellen.
Wat dit maximum budget moet zijn is op de volgende
wijze berekend:
1.
er is nagegaan vanaf welk aantal uur de
bezoekerskaart aantrekkelijk wordt om bijvoorbeeld door te verkopen aan een
werknemer in de binnenstad.
2.
er is (steeksproefgewijs en in vergelijking met
andere gemeenten) nagegaan hoeveel gebruik door bewoners gemiddeld gemaakt
wordt van de bezoekerskaart.
Ad 1. Uitgaande van een werknemer die 40 weken per
jaar, 5 dagen per week van 9:00 uur tot 17:00 uur werkt. Als deze werknemer op
zijn werkdagen in gebied C wil parkeren heeft hij de bezoekerskaart elke
werkdag 1 uur nodig. Dit betekent 200 uur per jaar.
Ad 2. Het blijkt dat er grote verschillen zijn in
het gebruik van de bezoekerskaart. Het grootste deel van de bewoners gebruikt
de bezoekerskaart weinig. Eén of twee keer per maand. Een klein deel gebruikt
de bezoekerskaart veel, sommige bewoners bijna dagelijks.
Bovenstaande in
aanmerking genomen wordt voorgesteld in de schil een maximum te stellen van 150
uur per jaar voor de bezoekerskaart. Dit betekent dat gemiddeld wekelijks drie
uur met de bezoekerskaart kan worden geparkeerd (één avond, middag of ochtend).
En daarbij de mogelijkheid te geven tot bijkopen van 50 uur voor bewoners die
meer gebruik willen maken van de bezoekerskaart. Ook nu al geven bewoners aan
soms een bezoekerskaart te delen met hun buren. Dit blijft mogelijk.
Ook blijft het mogelijk om, als het budget op is,
bij te lenen bij de buren. Hiervoor is wel de expliciete toestemming van de
buren vereist.
Voor de binnenstad wordt een budget voorgesteld van
200 uur omdat de bloktijden hier langer zijn. In de berekening van de 200 uur
van de binnenstad ten opzicht van de 150 uur van de schil zijn volgende
variabelen meegenomen: aantal blokuren per week (72 uur in plaats van 40 uur),
tarief van de bezoekerskaart ( € 48,00 in plaats van € 23.50) en het tarief van
het bezoekersparkeren (€ 2,20 in plaats van € 1,70).
Bedrijven in gebied C tot en met F hebben nu recht
op maximaal 3 parkeerproducten. Dit zijn 2 parkeervergunningen en 1
bezoekerskaart of 1 parkeervergunning en 2 bezoekerskaarten. Voorstel is om de
bedrijven onafhankelijk van het aantal parkeervergunningen 1
hoofdbezoekerskaart te geven met voor gebied C tot en met F 150 uur en gebied B
200 uur. Daarnaast wordt voorgesteld
om bewoners en bedrijven nog 1 maal extra de hoofdbezoekerskaart op te laten
waarderen. Voor het bijkopen van het aantal uur geldt een progressief tarief.
Voor de extra 50 uur wordt de helft van het parkeergeld berekend van wat men
kwijt zou zijn bij de parkeerautomaat. Ook voor het bijkopen geldt dat alleen
50 uur kan worden bijgekocht voor de voorgestelde prijs. Meer of minder is niet
mogelijk. Een samenvatting van de voorgestelde budgetten en tarieven is
opgenomen in tabel X. In de tabel is aangegeven welke tarieven “nieuw” zijn en
welke al zijn opgenomen in de nota parkeertarieven 2006
Tabel X Overzicht voorgestelde budgetten en
tarieven bezoekerskaart
Budget en tarief bezoekerskaart |
||
Product |
Budget |
Tarief |
Bewoner gebied B |
200 |
€ 47,00 |
Bewoner gebied C t/m F |
150 |
€ 23,50 |
Bedrijf gebied B |
200 |
€ 88,00 (nieuw) |
Bedrijf gebied C t/m F |
150 |
€ 44,00 |
|
||
Tarief extra budget bezoekerskaart |
||
Product |
Budget |
Tarief |
Bewoner gebied B |
50 |
€ 55,00 (nieuw) |
Bewoner gebied C t/m F |
50 |
€ 42,50 (nieuw) |
Bedrijf gebied B |
50 |
€ 55,00 (nieuw) |
Bedrijf gebied C t/m F |
50 |
€ 42,50 (nieuw) |
Bedrijven krijgen nu 1 of 2 bezoekerskaarten en
bewoners 1 bezoekerskaart per adres. Er is behoefte aan het parkeren van
meerdere auto’s op hetzelfde moment. Met de digitale bezoekerskaart is dit
mogelijk. Naast de hoofdbezoekerskaart met het aantal toegekende uren waar men
recht op heeft, kan men extra bezoekerskaarten zonder toegekende uren kopen.
Het aanmelden en afmelden van deze kaarten gaat op dezelfde wijze en het totale
aantal geparkeerde uren gaat van het al eerder toegekende budget af. Betrokkene
krijgt met deze kaarten dus niet meer uren om bezoek te laten parkeren.
Voorgesteld wordt om maximaal 4 extra bezoekerskaarten zonder budget voor
bewoners en bedrijven toe te staan.
Tevens wordt voorgesteld om de volgende prijzen te
hanteren.
·
Extra bezoekerskaart die via internet gekocht wordt
€ 5,00
·
Extra bezoekerskaart die gelijk met de
hoofdbezoekerskaart niet via internet gekocht wordt € 5,00. Voor het totale
pakket wat men koopt, parkeervergunning en/of hoofdbezoekerskaart en extra
bezoekerskaarten betaalt men € 4,95 leges (legesverordening 2006).
·
Extra bezoekerskaart die later dan de
hoofdbezoekerskaart niet via internet gekocht wordt € 5,00 met daarnaast € 4,95
leges per eenheid extra bezoekerskaarten.
· Vervangende
bezoekerskaart in verband met verlies of diefstal alleen via de Publieksbalie €
5,00 met daarnaast € 4,95 leges.
De digitale bezoekerskaart heeft een aantal
belangrijke verbeterpunten ten opzichte van de bestaande versie. Hieronder
worden deze opgesomd.
· De
kaart kan niet meer makkelijk voor een ander doel, dan de bezoeker, gebruikt
worden. Het onjuiste gebruik van de kaart blijft altijd afhankelijk van de
eigenaar van de kaart. Door het toekennen van een maximum budget aan uren kan
een (extra) kaart, die doorverkocht wordt, niet meer onbeperkt gebruikt worden
en is dit risico geminimaliseerd.
· Door
de eenvoudige gestuurde wijze van aanmelden en afmelden is de kans van onbewust
verkeerd gebruik zeer klein geworden en daardoor het risico op een
naheffingsaanslag dus ook.
·
Het is mogelijk om meerdere auto’s tegelijkertijd
te laten parkeren.
·
Het bezoek kan onbeperkt op bezoek blijven.
· Het
is mogelijk de bezoeker al eerder dan de aankomst aan te melden. Wordt er een
auto aangetroffen zonder bezoekerskaart en de naheffingsaanslag is geschreven,
dan kan later achterhaald worden of de bezoekerskaart wel aangemeld was.
·
Bewoners die buiten het gebied verhuizen, kunnen de
bezoekerskaart niet meer aanmelden.
· Vermiste
of gestolen bezoekerskaarten kunnen niet aangemeld worden.
· De
eindtijd stopt als de eigenaar van de kaart deze afmeldt. Wordt dit vergeten
dan wordt de kaart automatisch aan het eind van de gereguleerde bloktijd
afgemeld.
Er worden van het bezoek geen persoonlijke gegevens
of auto gegevens geregistreerd. In de database is alleen te zien welke
bezoekerskaart wanneer en voor hoeveel minuten per keer gebruikt is. Dit zijn
belangrijke gegevens voor de controleur en de eigenaar van de bezoekerskaart
als er bezwaar ingediend wordt tegen een eventuele naheffing die geschreven is.
Bovendien kunnen de gegevens uitstekend gebruikt worden bij een evaluatie van
het gebruik van de bezoekerskaart.
·
Aan- of afmelden is gratis.
·
De 088-nummers zijn speciale bedrijfsnummers die
niet gekoppeld zijn aan een stad. Het beltarief is
o
piektijden van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 19.00 uur €
0,0345 per minuut inclusief BTW.
o
daltijden, dit zijn alle overige uren,
€ 0,0175 per minuut inclusief BTW.
o
starttarief per gesprek € 0,0461 inclusief BTW.
·
Het aan- of afmelden gebeurt binnen een minuut.
Als 150 uur wordt toegekend en de bezoeker parkeert
gemiddeld 5 uur (in diverse gebieden vond men de 3 of 4 uur achter elkaar
kunnen parkeren te weinig) dan zijn de
kosten voor de bewoner of het bedrijf 150 uur : 4 uur = 37,5 keer aanmelden en
afmelden. Als dit parkeren voor de helft tijdens de piekuren en de helft
tijdens de daluren voor het beltarief gebeurt en elk bezoek wordt per
telefoon ook weer afgemeld dan is betrokkenen € 4,31 per jaar aan belkosten
kwijt
Kosten eenmalig:
·
Eenmalige kosten voor gebruik van het
088-bedrijfsnummer € 300,= incl. BTW
Kosten jaarlijks:
·
De ontwikkeling en de ondersteuning van
het voice response
systeem € 7.140,= incl. BTW
·
Drukkosten 7500 digitale bezoekerskaarten €
4.096,= incl. BTW
·
7500 Elektrostatische hoesjes € 1.875,= incl. BTW
Minder kosten jaarlijks:
·
Drukkosten 7500 huidige bezoekerskaarten
€ 20.031,= incl. BTW
·
Drukkosten 1500 kraskaarten € 375,= incl. BTW
De uitgaven en inkomsten voor de extra
bezoekerskaarten die men koopt, kunnen tegen elkaar weggestreept worden.
Overgaan op de digitale bezoekerskaart levert bij 7500 bezoekerskaarten een
besparing op van
€ 7.295,= per jaar.
Toekomstige
ontwikkelingen
Meerjarig
verstrekken parkeervergunning en bezoekerskaart
Een
aantal bewoners in de binnenstad heeft alle parkeervergunningen, uitgegeven
vanaf 2001, nog steeds achter hun autoruit. Het papier is nog steeds goed en de
tekst duidelijk te lezen. Meerjarige uitgifte van de parkeervergunning en de
bezoekerskaart behoort tot de mogelijkheden. Dit betekent minder werk voor de
medewerkers van de front- en backoffice van het cluster Publiekszaken. Echter
niet alle werkzaamheden verdwijnen hierdoor. Publiekszaken is nog wel bezig met
de betalingsverwerking, kentekenwijzigingen, nieuwe aankoop
parkeervergunning/bezoekerskaart in verband met verhuizing en tijdelijke
vervangende parkeervergunningen.
In
2006 zal onderzocht worden welke efficiencyslagen meerjarige verstrekking van
de parkeervergunning en de bezoekerskaart in de bedrijfsvoering oplevert. De
Raad heeft op 24 november 2005 het college opdracht gegeven om uiterlijk
oktober 2006 inzicht te geven in de specifieke kosten die gepaard gaan met
vergunninguitgifte en bezoekersparkeren. De uitkomst van het onderzoek zal in
deze nota verwerkt worden. Bij een positief besluit op de meerjarige uitgifte
hoeven de op dat moment al uitgegeven parkeervergunningen en bezoekerskaarten
met barcode niet meer vervangen te worden.
Voor de bewoners en bedrijven in gebied C was het
bij de uitgifte per 1 oktober 2005 mogelijk om de parkeervergunning en de
bezoekerskaart via internet te kopen. Iedere bezitter van dit parkeerproduct
heeft eerst een brief gekregen met daarin de mogelijkheid van internet. Daarna
hebben diegenen die hun product niet via internet gekocht hebben een acceptgiro
thuis gestuurd gekregen. Ongeveer 42% van de producten in gebied C zijn via
internet verkocht. Bewoners van gebied B hebben in week 48 de brief voor
internet en de acceptgiro samen toegestuurd gekregen. Een splitsing hierin was
niet mogelijk omdat de nota parkeertarieven 2006 pas eind november aangenomen
is. De ervaringen opgedaan met gebied C en B worden geëvalueerd en verwerkt in
de nota van oktober 2006 aan de Raad.
Voorgesteld wordt om akkoord te gaan met:
1.
het invoeren van de digitale bezoekerskaart zoals
beschreven in deze nota.
2.
het aan- en afmelden van de bezoekerskaart via
internet, de mobiele telefoon of de vaste telefoon.
Tabel X
Budget en tarief bezoekerskaart |
||
Product |
Budget |
Tarief |
Bewoner gebied B |
200 |
€ 47,00 |
Bewoner gebied C t/m F |
150 |
€ 23,50 |
Bedrijf gebied B |
200 |
€ 88,00 (nieuw) |
Bedrijf gebied C t/m F |
150 |
€ 44,00 |
|
||
Tarief extra budget bezoekerskaart |
||
Product |
Budget |
Tarief |
Bewoner gebied B |
50 |
€ 55,00 (nieuw) |
Bewoner gebied C t/m F |
50 |
€ 42,50 (nieuw) |
Bedrijf gebied B |
50 |
€ 55,00 (nieuw) |
Bedrijf gebied C t/m F |
50 |
€ 42,50 (nieuw) |
Als u akkoord gaat met de in deze nota genoemde
voorstellen kan het systeem van aan- en afmelden via internet en de telefoon
eind februari/begin maart 2006 opgeleverd worden. Hierna volgt een testperiode
en is het mogelijk de eerste digitale bezoekerskaart uit te gaan geven in
gebied E (schilgebied aan de oostkant van de binnenstad). Dit gebied moet op 1
mei 2006 weer voorzien zijn van nieuwe parkeervergunningen en bezoekerskaarten.
Met het vakteam Communicatie is overleg geweest
over de introductie van de digitale bezoekerskaart. Zodra de Raad de
voorstellen genoemd in de notitie overneemt, zullen de navolgende stappen
genomen worden:
·
In de Stadskrant zal een onderdeel gewijd worden
aan de digitale bezoekerskaart. Dit kan een aantal maal herhaald worden.
·
Een persbericht zal naar de redactie van de
plaatselijke kranten gezonden worden.
·
Op de gemeentelijke pagina op internet en intranet
zal aandacht geschonken worden aan de digitale bezoekerskaart.
·
Direct betrokkenen binnen de gemeentelijke
organisatie zullen persoonlijk voorgelicht worden.
·
Alle bewoners en bedrijven die een
parkeervergunning en/of bezoekerskaart hebben, worden voor het ingaan van een
nieuw vergunningjaar met een brief benaderd. Hierin zal aandacht geschonken
worden aan de digitale bezoekerskaart.
·
De digitale bezoekerskaart wordt net zoals de
parkeervergunning verwerkt in een A-4. Hierop zal duidelijk vermeld worden hoe
het aan- en afmelden verloopt.
·
Op de achterkant van de bezoekerskaart zelf (het
deel wat in de auto achtergelaten moet worden) zal ook de wijze van aan- en
afmelden gedrukt worden zodat een duidelijke handleiding altijd bij de hand is.
Bijlage 1
Het aanmelden en afmelden van de digitale
bezoekerskaart.
Aanmelden via internet (zie bijlage 2)
·
actie 1: inloggen op de parkeersite van de gemeente
http://www.gemeentedelft.info/parking
·
actie 2: identificeren (uniek nummer bezoekerskaart
en pincode)
·
actie 3: het saldo aan minuten staat vermeld en de
knop “aanmelden” kan aangeklikt worden
·
systeem geeft aan dat de bezoekerskaart aangemeld is
·
actie 1: inloggen op de parkeersite van de gemeente
http://www.gemeentedelft.info/parking
·
actie 2: identificeren (uniek nummer bezoekerskaart
en pincode)
·
actie 3: het saldo aan minuten staat vermeld en de
knop “afmelden” kan aangeklikt worden
·
systeem geeft aan dat de bezoekerskaart afgemeld is
·
actie 1: bellen van een 088-bedrijfsnummer.
·
een voice response systeem zegt “ Toets uw
kaartnummer en direct daarna uw pincode en sluit af met een hekje”
·
actie 2: toets nummer en pincode
·
een voice response systeem zegt “ Uw saldo is x-minuten. Toets 1 om de bezoekerskaart aan
te melden”
·
actie 3: toets 1
·
voice respons system zegt “U bent aangemeld”
Afmelden via de vaste of mobiele telefoon.
·
actie 1: bellen van een 088-bedrijfsnummer.
·
een voice response systeem zegt “ Toets uw
kaartnummer en direct daarna uw pincode en sluit af met een hekje”
·
actie 2: toets nummer en pincode)
·
een voice response systeem zegt “ Uw saldo is
x-minuten. Toets 2 om af te melden”
·
actie 3: toets 2
·
voice respons system zegt “U bent afgemeld”