Inleiding

 

De bezoekerskaart

De bezoekerskaart is vanaf het jaar 2001 in gebruik. Voor bewoners wordt per adres 1 bezoekerskaart verkocht. Bedrijven kunnen er maximaal 2 kopen. Met deze kaart kan de auto van een bezoeker van een bedrijf of bewoner in een gereguleerd parkeergebied, voor een aaneengesloten periode van maximaal 3 uur, in gebied C maximaal 4 uur, geparkeerd worden op een vergunninghouderparkeerplaats. De bezoekerskaart, met uniek nummer, is van hard karton met een ronde schijf erop vast gemaakt welke men kan doordraaien om de 3 of 4 uur (afhankelijk van het gereguleerde gebied) in te stellen. De kaart moet door het bezoek, binnen de bloktijden, op het dashboard van de auto gelegd worden zodat van buitenaf de instelling goed te lezen is. Na deze 3 of 4 uur moet de bezoeker (indien de bloktijd nog niet voorbij is) vertrekken en kan de kaart weer gebruikt worden voor een volgende bezoeker. De schijf op de kaart mag niet doorgedraaid worden voor een volgende 3 of 4 uur voor dezelfde bezoeker. Is de bezoekerskaart niet of niet goed ingesteld dan wordt er een naheffingsaanslag parkeerbelasting geschreven. Buiten de bloktijden is het vrij parkeren.

 

Het gebruik van de huidige bezoekerskaart

Uit diverse overleggen met belangengroepen in de gereguleerde gebieden en evaluaties kwam naar voren dat de kaart een aantal tekortkomingen heeft.

·       De kaart kan nu te gemakkelijk voor een ander doel, dan het bezoek, gebruikt worden. Bijvoorbeeld:

o      Het huishouden heeft twee auto’s en de kaart wordt voor de 2e auto gebruikt. Dit is goedkoper dan een 2e vergunning aanvragen.

o      De kaart wordt doorverkocht aan iemand die er geen recht op heeft.

·       De kaart kan bewust of onbewust verkeerd ingesteld worden .

o      De kaart moet door de gebruiker zelf ingesteld worden. Hier worden nog wel eens fouten mee gemaakt. De eindtijd wordt bijvoorbeeld als begintijd ingesteld met een naheffingsaanslag tot gevolg.

·       Het is niet mogelijk om meerdere auto’s tegelijkertijd te laten parkeren.

o      Bij een verjaardag komen bezoekers met meerdere auto’s.

o      Een arts heeft een patiënt met de bezoekerskaart laten parkeren maar de volgende patiënt is er al voordat de vorige met de auto vertrokken is.

·       Het bezoek kan hooguit 3 of 4 uur binnen de bloktijd op bezoek blijven. De schijf mag binnen deze bloktijd niet doorgedraaid worden voor een volgende 3 of 4 uur.

·       De bezoeker parkeert eerst de auto en gaat dan de kaart halen. In de tussentijd komt een controleur voorbij die geen parkeerbewijs ziet en de naheffing is geschreven voordat de bezoeker weer terug is.

 

De sector Toezicht Openbare Ruimte verzorgt de uitgifte van de kaart en handhaaft op het gebruik. Ook hier is, naast de hierboven genoemde tekortkomingen, nog een aantal andere problemen gesignaleerd.

·       Bewoners die buiten het gebied verhuizen, leveren de bezoekerskaart niet in. Sommigen daarvan blijven de kaart ten onrechte gebruiken.

·       Bij nieuwe uitgifte komt het voor dat bewoners en bedrijven melden geen bezoekerskaart te hebben ontvangen. Omdat de gemeente moeilijk kan bewijzen dat de kaart wel bezorgd is, wordt in de meeste gevallen een nieuwe bezoekerskaart toegezonden. De vermiste kaart kan toch nog door iemand gebruikt worden.

·       Er zijn gebruikers die de ingestelde eindtijd vergeten en die riskeren daardoor een naheffing parkeerbelasting.

·       Een aantal bedrijven gebruikt de kaart ook voor werknemers.

 

Opdracht

De opdracht aan de sector Toezicht Openbare Ruimte is om een bezoekerskaart te ontwikkelen die zo veel mogelijk de bovengenoemde tekortkomingen teniet doet en goed te reguleren is. Na onderzoek bij een aantal andere gemeenten, interne overleggen en gesprekken met leveranciers is voor de volgende oplossing gekozen.

 

De digitale bezoekerskaart

 

Voorgesteld wordt de huidige bezoekerskaart te vervangen door een papieren bewijs met uniek nummer en een aantal beveiligingen. Voorstel is om het uiterlijk van de huidige parkeervergunning te gebruiken maar dan in een andere kleur. De bewoner of het bedrijf kan de bezoekerskaart via internet of bij de Publieksbalie van de gemeente kopen en krijgt dan een aantal uren toegekend. Iemand die nu al een bezoekerskaart heeft, krijgt voordat het jaar verstreken is een brief van de gemeente met de melding dat er weer een nieuwe kaart gekocht kan worden via internet of met de bijgesloten acceptgiro. Zodra het bezoek komt, moet de kaart aangemeld worden. Dit aanmelden kan al eerder dan het bezoek gearriveerd is. De geparkeerde minuten gaan pas tellen binnen de bloktijden. De bezoeker plakt, met een bijgeleverd elektrostatisch hoesje, vervolgens de kaart tegen de voor- of zijruit.

 

Aanmelden en afmelden van de digitale bezoekerskaart

In bijlage 1 staat in een schema hoe het aan- en afmelden per telefoon of internet gaat. De bezoekerskaart wordt automatisch na afloop van de gereguleerde parkeertijd door het systeem afgemeld. Wil men het bezoek de volgende dag ook nog laten parkeren, dan kan gelijk na dit automatisch afmelden weer aangemeld worden. Tussendoor afmelden is altijd mogelijk. Er is bewust voor gekozen om de parkeerder aan het einde van de bloktijd automatisch uit te loggen. De belangrijkste reden hiervoor is dat het meer  zal voorkomen dat men vergeet uit te loggen, dan dat men ook nog een volgende bloktijd geparkeerd wil blijven staan. Theoretisch is het mogelijk om de klant bij het aanmelden de keuze te geven of hij aan het einde van de bloktijd uitgelogd wil worden of niet. Praktisch stuit dit echter op enkele bezwaren. Zo wordt er een extra stap ingebouwd in het aanmeldsysteem en is de kans op fouten door deze extra stap groter. Daarnaast is er steeds meer vraag naar realtime parkeren. Niet meer van te voren hoeven in te schatten wanneer het bezoek weg zal gaan, wordt als een groot voordeel gezien. Daarom is niet gekozen om bij het aanmelden gelijk een tijd op te moeten geven om weer af te melden. In de gemeente Groningen heeft men de digitale bezoekerskaart met Voice Response en internet aanmelding twee jaar geleden ingevoerd. In deze twee jaar is niet gebleken dat bepaalde doelgroepen (o.a. ouderen) moeite hebben met het gebruik van deze digitale kaart. Het gebruik van de digitale bezoekerskaart wordt na 1 jaar geëvalueerd. Het al of niet gewenst zijn van de optie om gelijk te kunnen afmelden bij het aanmelden zal onderdeel uitmaken van deze evaluatie.

 

Bezoekerskaart voor bedrijven in gebied B

Bedrijven in gebied B hebben nu geen bezoekerskaart maar kraskaarten voor het bezoek. Hiervan kunnen ze er maximaal 50 per jaar tegen € 5 per stuk kopen (tarief 2006). In totaal kost een bedrijf dit maximaal € 250,00 per jaar plus € 1,97 leges Op dit moment zijn er in gebied B 62 bedrijven die samen ongeveer 1200 kraskaarten kopen. Gemiddeld betaalt een bedrijf

€ 87,00 plus € 1,97 leges voor dit pakket kraskaarten. Per kaart mag een bezoeker maximaal 1 blok van gemiddeld 4 uur parkeren. Dit is bij 50 kraskaarten een totaal van 200 uur per jaar. Voorstel is om de kraskaarten te vervangen door 1 bezoekerskaart met dezelfde mogelijkheden die hieronder besproken worden. Als de genoemde 62 bedrijven een bezoekerskaart kopen, zullen de inkomsten voor de gemeente gelijk blijven.

 

Aantal toe te kennen uren voor de digitale bezoekerskaart

Met de digitale bezoekerskaart kan zo lang achter elkaar worden geparkeerd als de gebruiker wenst. Bedrijven en bewoners krijgen een maximum budget per jaar per hoofdbezoekerskaart en betalen daarvoor het bedrag conform de tarievennota parkeren 2006. Het hieronder voorgestelde maximum aantal uren is om te zorgen dat de bezoekerskaart gebruikt wordt voor het beoogde doel en bijvoorbeeld niet als 2e parkeervergunning of voor derden. Voorstel is om het nog niet gebruikte aantal minuten aan het einde van het jaar te laten vervallen. Ook nu is het zo dat een vaste prijs wordt betaald voor de bezoekerskaart ongeacht het gebruik wat er van wordt gemaakt. Dit is kenmerkend aan het systeem van de bezoekerskaart. Bij het systeem van de kraskaart wordt meer naar rato van het gebruik betaald. Een aantal jaren geleden is er naar aanleiding van de evaluatie van de kraskaart voor bewoners in de binnenstad, gekozen voor het bezoekerskaart systeem. Dit houdt in dat iedereen hetzelfde bedrag betaalt voor de kaart. Er is geen reden om dit uitgangspunt bij de digitale bezoekerskaart te herzien. Het is bij de digitale bezoekerskaart echter noodzakelijk om een maximum te stellen aan de hoeveelheid gebruik die er van de kaart gemaakt wordt.

 

Deze noodzaak komt voort uit de meerdere gebruiksmogelijkheden die de digitale bezoekerskaart heeft. Er wordt voorgesteld om de digitale bezoekerskaart zo vorm te geven dat deze onbeperkt gebruikt kan worden (dus meerdere uren achter elkaar) en dat meerdere bezoekers tegelijkertijd gebruik kunnen maken van de bezoekerskaart. Als deze twee voordelen gecombineerd worden met een onbeperkt gebruik van de bezoekerskaart worden 5 kaarten per huishouden gecreëerd waarmee tegen een heel voordelig tarief continue mee geparkeerd kan worden. De bezoekerskaart wordt daarmee een heel interessant product om door te verkopen of om als vergunning te gebruiken. Het is daarom noodzakelijk om (als gekozen wordt voor de mogelijkheid van meerdere bezoekers tegelijkertijd en meerdere uren achter elkaar parkeren) een maximum budget per bezoekerskaart in te stellen.

 

Wat dit maximum budget moet zijn is op de volgende wijze berekend:

1. er is nagegaan vanaf welk aantal uur de bezoekerskaart aantrekkelijk wordt om bijvoorbeeld door te verkopen aan een werknemer in de binnenstad.

2. er is (steeksproefgewijs en in vergelijking met andere gemeenten) nagegaan hoeveel gebruik door bewoners gemiddeld gemaakt wordt van de bezoekerskaart.

 

Ad 1. Uitgaande van een werknemer die 40 weken per jaar, 5 dagen per week van 9:00 uur tot 17:00 uur werkt. Als deze werknemer op zijn werkdagen in gebied C wil parkeren heeft hij de bezoekerskaart elke werkdag 1 uur nodig. Dit betekent 200 uur per jaar.

Ad 2. Het blijkt dat er grote verschillen zijn in het gebruik van de bezoekerskaart. Het grootste deel van de bewoners gebruikt de bezoekerskaart weinig. Eén of twee keer per maand. Een klein deel gebruikt de bezoekerskaart veel, sommige bewoners bijna dagelijks.

 

Bovenstaande in aanmerking genomen wordt voorgesteld in de schil een maximum te stellen van 150 uur per jaar voor de bezoekerskaart. Dit betekent dat gemiddeld wekelijks drie uur met de bezoekerskaart kan worden geparkeerd (één avond, middag of ochtend). En daarbij de mogelijkheid te geven tot bijkopen van 50 uur voor bewoners die meer gebruik willen maken van de bezoekerskaart. Ook nu al geven bewoners aan soms een bezoekerskaart te delen met hun buren. Dit blijft mogelijk.

Ook blijft het mogelijk om, als het budget op is, bij te lenen bij de buren. Hiervoor is wel de expliciete toestemming van de buren vereist.

 

Voor de binnenstad wordt een budget voorgesteld van 200 uur omdat de bloktijden hier langer zijn. In de berekening van de 200 uur van de binnenstad ten opzicht van de 150 uur van de schil zijn volgende variabelen meegenomen: aantal blokuren per week (72 uur in plaats van 40 uur), tarief van de bezoekerskaart ( € 48,00 in plaats van € 23.50) en het tarief van het bezoekersparkeren (€ 2,20 in plaats van € 1,70).

 

Bedrijven in gebied C tot en met F hebben nu recht op maximaal 3 parkeerproducten. Dit zijn 2 parkeervergunningen en 1 bezoekerskaart of 1 parkeervergunning en 2 bezoekerskaarten. Voorstel is om de bedrijven onafhankelijk van het aantal parkeervergunningen 1 hoofdbezoekerskaart te geven met voor gebied C tot en met F 150 uur en gebied B 200 uur.    Daarnaast wordt voorgesteld om bewoners en bedrijven nog 1 maal extra de hoofdbezoekerskaart op te laten waarderen. Voor het bijkopen van het aantal uur geldt een progressief tarief. Voor de extra 50 uur wordt de helft van het parkeergeld berekend van wat men kwijt zou zijn bij de parkeerautomaat. Ook voor het bijkopen geldt dat alleen 50 uur kan worden bijgekocht voor de voorgestelde prijs. Meer of minder is niet mogelijk. Een samenvatting van de voorgestelde budgetten en tarieven is opgenomen in tabel X. In de tabel is aangegeven welke tarieven “nieuw” zijn en welke al zijn opgenomen in de nota parkeertarieven 2006

 

Tabel X Overzicht voorgestelde budgetten en tarieven bezoekerskaart

Budget en tarief bezoekerskaart

Product

Budget

Tarief

Bewoner gebied B

200

€ 47,00

Bewoner gebied C t/m F

150

€ 23,50

Bedrijf gebied B

200

€ 88,00 (nieuw)

Bedrijf gebied C t/m F

150

€ 44,00

 

Tarief extra budget bezoekerskaart

Product

Budget

Tarief

Bewoner gebied B

50

€ 55,00 (nieuw)

Bewoner gebied C t/m F

50

€ 42,50 (nieuw)

Bedrijf gebied B

50

€ 55,00 (nieuw)

Bedrijf gebied C t/m F

50

€ 42,50 (nieuw)

 

Meerdere bezoekerskaarten per bewoner of bedrijf

Bedrijven krijgen nu 1 of 2 bezoekerskaarten en bewoners 1 bezoekerskaart per adres. Er is behoefte aan het parkeren van meerdere auto’s op hetzelfde moment. Met de digitale bezoekerskaart is dit mogelijk. Naast de hoofdbezoekerskaart met het aantal toegekende uren waar men recht op heeft, kan men extra bezoekerskaarten zonder toegekende uren kopen. Het aanmelden en afmelden van deze kaarten gaat op dezelfde wijze en het totale aantal geparkeerde uren gaat van het al eerder toegekende budget af. Betrokkene krijgt met deze kaarten dus niet meer uren om bezoek te laten parkeren. Voorgesteld wordt om maximaal 4 extra bezoekerskaarten zonder budget voor bewoners en bedrijven toe te staan. 

 

Tevens wordt voorgesteld om de volgende prijzen te hanteren.

·       Extra bezoekerskaart die via internet gekocht wordt € 5,00

·       Extra bezoekerskaart die gelijk met de hoofdbezoekerskaart niet via internet gekocht wordt € 5,00. Voor het totale pakket wat men koopt, parkeervergunning en/of hoofdbezoekerskaart en extra bezoekerskaarten betaalt men € 4,95 leges (legesverordening 2006).

·       Extra bezoekerskaart die later dan de hoofdbezoekerskaart niet via internet gekocht wordt € 5,00 met daarnaast € 4,95 leges per eenheid extra bezoekerskaarten.

·       Vervangende bezoekerskaart in verband met verlies of diefstal alleen via de Publieksbalie € 5,00 met daarnaast € 4,95 leges.

 

Handhaving van de digitale bezoekerskaart

De digitale bezoekerskaart heeft een barcode die door een handcomputer uitgelezen kan worden. De handhaver scant de kaart en via GPRS wordt er direct contact gelegd met de database van de gemeente waarin de aanmelding geregistreerd staat. De handhaver krijgt een signaal terug of de kaart aangemeld is en op welk tijdstip deze aanmelding is gedaan. Mocht het scannen van de kaart niet lukken dan kan altijd nog het unieke nummer van de kaart handmatig in de handcomputer ingevoerd worden.

 

Verbeteringen ten opzichte van de evaluatiepunten.

De digitale bezoekerskaart heeft een aantal belangrijke verbeterpunten ten opzichte van de bestaande versie. Hieronder worden deze opgesomd.

·       De kaart kan niet meer makkelijk voor een ander doel, dan de bezoeker, gebruikt worden. Het onjuiste gebruik van de kaart blijft altijd afhankelijk van de eigenaar van de kaart. Door het toekennen van een maximum budget aan uren kan een (extra) kaart, die doorverkocht wordt, niet meer onbeperkt gebruikt worden en is dit risico geminimaliseerd.

·       Door de eenvoudige gestuurde wijze van aanmelden en afmelden is de kans van onbewust verkeerd gebruik zeer klein geworden en daardoor het risico op een naheffingsaanslag dus ook. 

·       Het is mogelijk om meerdere auto’s tegelijkertijd te laten parkeren.

·       Het bezoek kan onbeperkt op bezoek blijven.

·       Het is mogelijk de bezoeker al eerder dan de aankomst aan te melden. Wordt er een auto aangetroffen zonder bezoekerskaart en de naheffingsaanslag is geschreven, dan kan later achterhaald worden of de bezoekerskaart wel aangemeld was.

·       Bewoners die buiten het gebied verhuizen, kunnen de bezoekerskaart niet meer aanmelden.

·       Vermiste of gestolen bezoekerskaarten kunnen niet aangemeld worden.

·       De eindtijd stopt als de eigenaar van de kaart deze afmeldt. Wordt dit vergeten dan wordt de kaart automatisch aan het eind van de gereguleerde bloktijd afgemeld.

Door het invoeren van de digitale bezoekerskaart kunnen ook een aantal efficiencyslagen in de bedrijfsvoering geboekt worden. Zie hiervoor het onderdeel “Toekomstige ontwikkelingen”. Het voorstel om over te gaan op de digitale bezoekerskaart is doorgesproken met een vertegenwoordiging van de Belangenvereniging Olofsbuurt/Westerkwartier, de Werkgroep Rotterdamseweg en omgeving en het Binnenstadsforum. Zij waren redelijk positief over het systeem van de digitale bezoekerskaart, maar hadden wel een aantal vragen en opmerkingen over het budget aan uren en de kosten. Antwoorden op deze vragen en opmerkingen zijn in deze nota verwerkt.   

 

Privacy

Er worden van het bezoek geen persoonlijke gegevens of auto gegevens geregistreerd. In de database is alleen te zien welke bezoekerskaart wanneer en voor hoeveel minuten per keer gebruikt is. Dit zijn belangrijke gegevens voor de controleur en de eigenaar van de bezoekerskaart als er bezwaar ingediend wordt tegen een eventuele naheffing die geschreven is. Bovendien kunnen de gegevens uitstekend gebruikt worden bij een evaluatie van het gebruik van de bezoekerskaart.

 

Financiële effecten

 

Kosten bewoner/bedrijf

Internet

·       Aan- of afmelden is gratis.

Telefoon

·       De 088-nummers zijn speciale bedrijfsnummers die niet gekoppeld zijn aan een stad. Het beltarief is

o      piektijden van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 19.00 uur € 0,0345 per minuut inclusief BTW.

o      daltijden, dit zijn alle overige uren,  € 0,0175 per minuut inclusief BTW.

o      starttarief per gesprek € 0,0461 inclusief BTW.

·       Het aan- of afmelden gebeurt binnen een minuut.

 

Als 150 uur wordt toegekend en de bezoeker parkeert gemiddeld 5 uur (in diverse gebieden vond men de 3 of 4 uur achter elkaar kunnen parkeren te weinig)  dan zijn de kosten voor de bewoner of het bedrijf 150 uur : 4 uur = 37,5 keer aanmelden en afmelden. Als dit parkeren voor de helft tijdens de piekuren en de helft tijdens de daluren voor het beltarief gebeurt en elk bezoek wordt per telefoon ook weer afgemeld dan is betrokkenen € 4,31 per jaar aan belkosten kwijt

 

Kosten gemeente Delft

Kosten eenmalig:

·       Eenmalige kosten voor gebruik van het

088-bedrijfsnummer                                          € 300,= incl. BTW

Kosten jaarlijks:

·       De ontwikkeling en de ondersteuning van

het voice response systeem                                € 7.140,= incl. BTW

·       Drukkosten 7500 digitale bezoekerskaarten     € 4.096,= incl. BTW

·       7500 Elektrostatische hoesjes                              € 1.875,= incl. BTW

Minder kosten jaarlijks:

·       Drukkosten 7500 huidige bezoekerskaarten             € 20.031,= incl. BTW

·       Drukkosten 1500 kraskaarten                              € 375,= incl. BTW

 

De uitgaven en inkomsten voor de extra bezoekerskaarten die men koopt, kunnen tegen elkaar weggestreept worden. Overgaan op de digitale bezoekerskaart levert bij 7500 bezoekerskaarten een besparing op van

€ 7.295,= per jaar.

 

 

Toekomstige ontwikkelingen

 

Meerjarig verstrekken parkeervergunning en bezoekerskaart

Een aantal bewoners in de binnenstad heeft alle parkeervergunningen, uitgegeven vanaf 2001, nog steeds achter hun autoruit. Het papier is nog steeds goed en de tekst duidelijk te lezen. Meerjarige uitgifte van de parkeervergunning en de bezoekerskaart behoort tot de mogelijkheden. Dit betekent minder werk voor de medewerkers van de front- en backoffice van het cluster Publiekszaken. Echter niet alle werkzaamheden verdwijnen hierdoor. Publiekszaken is nog wel bezig met de betalingsverwerking, kentekenwijzigingen, nieuwe aankoop parkeervergunning/bezoekerskaart in verband met verhuizing en tijdelijke vervangende parkeervergunningen. 

 

In 2006 zal onderzocht worden welke efficiencyslagen meerjarige verstrekking van de parkeervergunning en de bezoekerskaart in de bedrijfsvoering oplevert. De Raad heeft op 24 november 2005 het college opdracht gegeven om uiterlijk oktober 2006 inzicht te geven in de specifieke kosten die gepaard gaan met vergunninguitgifte en bezoekersparkeren. De uitkomst van het onderzoek zal in deze nota verwerkt worden. Bij een positief besluit op de meerjarige uitgifte hoeven de op dat moment al uitgegeven parkeervergunningen en bezoekerskaarten met barcode niet meer vervangen te worden.

 

Verkoop parkeervergunning en bezoekerskaart via internet

Voor de bewoners en bedrijven in gebied C was het bij de uitgifte per 1 oktober 2005 mogelijk om de parkeervergunning en de bezoekerskaart via internet te kopen. Iedere bezitter van dit parkeerproduct heeft eerst een brief gekregen met daarin de mogelijkheid van internet. Daarna hebben diegenen die hun product niet via internet gekocht hebben een acceptgiro thuis gestuurd gekregen. Ongeveer 42% van de producten in gebied C zijn via internet verkocht. Bewoners van gebied B hebben in week 48 de brief voor internet en de acceptgiro samen toegestuurd gekregen. Een splitsing hierin was niet mogelijk omdat de nota parkeertarieven 2006 pas eind november aangenomen is. De ervaringen opgedaan met gebied C en B worden geëvalueerd en verwerkt in de nota van oktober 2006 aan de Raad.

 

Voorstel aan de Raad

 

Voorgesteld wordt om akkoord te gaan met:

1.      het invoeren van de digitale bezoekerskaart zoals beschreven in deze nota.

2.      het aan- en afmelden van de bezoekerskaart via internet, de mobiele telefoon of de vaste telefoon.

  1. het vervangen van de kraskaarten voor bedrijven in gebied B door een digitale bezoekerskaart.
  2. een maximum budget van 150 uur bezoekersparkeren in de schil voor het vastgestelde tarief (€ 23,50 voor bewoners en € 44,00 voor bedrijven) van de bezoekerskaart (zie tabel X)
  3. een tarief van € 88 voor de bezoekerskaart in de binnenstad. Dit is conform eerdere afspraken het dubbele van het tarief in de schil. (zie tabel X)
  4. een maximum budget van 200 uur bezoekersparkeren voor de binnenstad voor het vastgestelde tarief (€ 47) voor bewoners en het nog vast te stellen tarief (€ 88) voor bedrijven. (zie tabel X)
  5. het instellen van een mogelijkheid tot bijkopen van uren voor de bezoekerskaart met een vastgestelde hoeveelheid van € 50 tegen een tarief dat de helft bedraagt van de waarde uitgaande van het tarief voor betaald parkeren. (zie tabel X)
  6. het laten vervallen van de uren binnen het budget die aan het eind van het jaar nog over zijn.
  7. maximaal 4 extra bezoekerskaarten zonder budget uren voor bewoners en bedrijven met een prijs van € 5,00 per extra bezoekerskaart.
  8. de 1e uitgifte van de digitale bezoekerskaart gebied E op 1 mei 2006
  9. een evaluatie na 1 jaar gebruik van de digitale bezoekerskaart (1 mei 2007).

 

Tabel X

Budget en tarief bezoekerskaart

Product

Budget

Tarief

Bewoner gebied B

200

€ 47,00

Bewoner gebied C t/m F

150

€ 23,50

Bedrijf gebied B

200

€ 88,00 (nieuw)

Bedrijf gebied C t/m F

150

€ 44,00

 

Tarief extra budget bezoekerskaart

Product

Budget

Tarief

Bewoner gebied B

50

€ 55,00 (nieuw)

Bewoner gebied C t/m F

50

€ 42,50 (nieuw)

Bedrijf gebied B

50

€ 55,00 (nieuw)

Bedrijf gebied C t/m F

50

€ 42,50 (nieuw)

 

 

Implementatie

 

Als u akkoord gaat met de in deze nota genoemde voorstellen kan het systeem van aan- en afmelden via internet en de telefoon eind februari/begin maart 2006 opgeleverd worden. Hierna volgt een testperiode en is het mogelijk de eerste digitale bezoekerskaart uit te gaan geven in gebied E (schilgebied aan de oostkant van de binnenstad). Dit gebied moet op 1 mei 2006 weer voorzien zijn van nieuwe parkeervergunningen en bezoekerskaarten.

 

Met het vakteam Communicatie is overleg geweest over de introductie van de digitale bezoekerskaart. Zodra de Raad de voorstellen genoemd in de notitie overneemt, zullen de navolgende stappen genomen worden:

·        In de Stadskrant zal een onderdeel gewijd worden aan de digitale bezoekerskaart. Dit kan een aantal maal herhaald worden.

·        Een persbericht zal naar de redactie van de plaatselijke kranten gezonden worden.

·        Op de gemeentelijke pagina op internet en intranet zal aandacht geschonken worden aan de digitale bezoekerskaart.

·        Direct betrokkenen binnen de gemeentelijke organisatie zullen persoonlijk voorgelicht worden.

·        Alle bewoners en bedrijven die een parkeervergunning en/of bezoekerskaart hebben, worden voor het ingaan van een nieuw vergunningjaar met een brief benaderd. Hierin zal aandacht geschonken worden aan de digitale bezoekerskaart.

·        De digitale bezoekerskaart wordt net zoals de parkeervergunning verwerkt in een A-4. Hierop zal duidelijk vermeld worden hoe het aan- en afmelden verloopt.

·        Op de achterkant van de bezoekerskaart zelf (het deel wat in de auto achtergelaten moet worden) zal ook de wijze van aan- en afmelden gedrukt worden zodat een duidelijke handleiding altijd bij de hand is.

 

Bijlage 1

 

Het aanmelden en afmelden van de digitale bezoekerskaart.

 

Aanmelden via internet (zie bijlage 2)

·        actie 1: inloggen op de parkeersite van de gemeente http://www.gemeentedelft.info/parking

·        actie 2: identificeren (uniek nummer bezoekerskaart en pincode)

·        actie 3: het saldo aan minuten staat vermeld en de knop “aanmelden” kan aangeklikt worden

·        systeem geeft aan dat de bezoekerskaart aangemeld is

 

Afmelden via internet

·        actie 1: inloggen op de parkeersite van de gemeente http://www.gemeentedelft.info/parking

·        actie 2: identificeren (uniek nummer bezoekerskaart en pincode)

·        actie 3: het saldo aan minuten staat vermeld en de knop “afmelden” kan aangeklikt worden

·        systeem geeft aan dat de bezoekerskaart afgemeld is

 

Aanmelden via de vaste of mobiele telefoon (zie bijlage 2)

·        actie 1: bellen van een 088-bedrijfsnummer.

·        een voice response systeem zegt “ Toets uw kaartnummer en direct daarna uw pincode en sluit af met een hekje”

·        actie 2: toets nummer en pincode

·        een voice response systeem zegt “ Uw saldo is  x-minuten. Toets 1 om de bezoekerskaart aan te melden”

·        actie 3: toets 1

·        voice respons system zegt “U bent aangemeld”

 

Afmelden via de vaste of mobiele telefoon.

·        actie 1: bellen van een 088-bedrijfsnummer.

·        een voice response systeem zegt “ Toets uw kaartnummer en direct daarna uw pincode en sluit af met een hekje”

·        actie 2: toets nummer en pincode)

·        een voice response systeem zegt “ Uw saldo is x-minuten. Toets 2 om af te melden”

·        actie 3: toets 2

·        voice respons system zegt “U bent afgemeld”