Wijk- en Stadszaken

 

Mobiliteit

A. van der Elst

 

Doorkiesnummers:

Telefoon  015 2197819

 

Aan

B&W, commissie DZH, Raad

Afschrift aan

Regiegroep parkeren, werkgroep parkeren.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota

 

Datum

15 – 12- 2005

Ons Kenmerk

818818

Opsteller

Annet vd Elst

 

Bijlagen

1

Onderwerp

Gereguleerd parkeren gebied F


 

 

1.       Inleiding

Bij de besluitvorming van de gemeenteraad op 2 juni 2005 over de uitbreiding van gereguleerd parkeren rond de Rotterdamseweg is aan het college de opdracht meegegeven in overleg met bewoners na te gaan of het mogelijk is een meer logische gebiedsafbakening te maken. Het uitbreidingsvoorstel dat op 2 juni voorlag is tot stand gekomen in overleg met bewoners. Dit voorstel had als eerste uitgangspunt dat een straat toegevoegd zou worden als een meerderheid van de straat daar voor was. Vervolgens is gekeken naar het resultaat van toevoegen en of dat “logisch” is en makkelijk aan te geven met bebording. Het gereguleerde gebied F zoals dat er nu uitziet rond de Rotterdamseweg is aangegeven in figuur 1.

Figuur 1. Huidige gebied F rond de Rotterdamseweg

 

 

 


Uit de praktijk is gebleken dat, indien bovengenoemde benaderingswijze bij een nieuw gebied wordt toegepast, dit kan leiden tot het jaarlijks toevoegen van enkele straten. Uit ervaring in andere gebieden is gebleken dat als het gereguleerde parkeergebied een logische (natuurlijke) afbakening heeft, dat het gebied dan stabieler is en dat de overlast voor omwonenden van het gereguleerde gebied beperkt blijft.

In deze nota wordt aangegeven hoe de discussie met de bewoners van het gebied rond de Rotterdamseweg is verlopen en welke aandachtspunten in deze discussie naar voren zijn gekomen. Vervolgens wordt een aantal opties tot uitbreiding gegeven en een advies gedaan voor één van de opties.

 

2.       Het overleg met bewoners

Gemeente en bewonerswerkgroep hebben vanaf september dit jaar diverse keren met elkaar gesproken. De bewonerswerkgroep heeft in deze gesprekken als klankbord gefunctioneerd voor de Gemeente. Leden van de werkgroep zijn de wijk ingegaan om de mening van de overige wijkbewoners te peilen. Er is bewust geen enquête gehouden, maar gekozen voor discussies in de wijk en een inloopavond, gecombineerd met informatie via een uitgebreide nieuwsbrief. De reden dat niet gekozen is voor een (huis-aan-huis) enquête heeft met twee punten te maken:

  1. De mensen in de wijk rond de Rotterdamseweg hebben de afgelopen tijd al regelmatig enquêtes in gevuld over de parkeersituatie. Dit betroffen zowel enquêtes van de Gemeente als van de belangenvereniging. De animo om enquêtes in te vullen is daardoor verminderd.
  2. In de afgelopen jaren is gebleken dat het erg moeilijk is een enquête zo op te stellen dat deze voor iedereen duidelijk is en dat iedereen zijn mening erin kwijt  kan, zonder dat de enquête te omvangrijk wordt. Niet iedereen beschikt over dezelfde voorinformatie en voor de één is meer toelichting nodig dan voor de ander.

 

In de werkgroep waren de belangenvereniging Rotterdamseweg Noord en de belangenvereniging Kanaalweg- Botaniestraat vertegenwoordigd. Daarnaast waren er nog ruim 10 bewoners, verdeeld over de wijk, die deelnamen in de werkgroep.


3.       De startbijeenkomst

In de discussie die met de werkgroep gevoerd is, is de opdracht van de Raad als uitgangspunt genomen. Die opdracht luidde:

“Ga in overleg met bewoners na of het mogelijk is tot een meer logische gebiedsafbakening te komen voor het gereguleerd gebied rond de Rotterdamseweg”.

Op de eerste bijeenkomst is door de Gemeente een voorzet gedaan voor een aantal opties die besproken konden worden.

1.       Nul min optie: straten van het bestaande gebied afhalen;

2.       Nul optie: geen veranderingen aanbrengen in het huidige gebied;

3.       Nul/plus optie: het huidige gebied met aanvulling van een aantal straten;

4.       Gereguleerd parkeren invoeren in het hele gebied.

Daarnaast is door de Gemeente een tweetal opties gegeven die als aanvulling op één van bovengenoemde opties toegepast kunnen worden. Dit zijn:

  1. De overloopvergunning. Dit product bestaat nog niet. Het idee achter dit product is dat bewoners van straten waar geen vergunning parkeren is wel een vergunning kunnen kopen voor het aangrenzende vergunninggebied.
  2. Een parkeerverbodzone: een gebied aanwijzen waar het verboden is om buiten de vakken te parkeren en daar ook op handhaven. Dit om de leefbaarheid in de straat te vergroten.

 

In de eerste bijeenkomst is door de bewonerswerkgroep voorgesteld om niet uit te gaan van de door de Gemeente genoemde opties maar van een alternatief, namelijk “de alles/min optie”. Door de werkgroep werd aangegeven dat men het niet als alternatief ziet om het bestaande gebied te verkleinen. De bewoners in het bestaande gereguleerde gebied zijn over het algemeen heel tevreden met de bestaande situatie en het zou niet terecht zijn deze tevredenheid te negeren. Als het gebied dan een logischere vorm zou moeten krijgen, dan zou de meest logische vorm het hele gebied zijn (figuur 2). Indien er straten zijn in dit gebied waar duidelijk geen draagvlak is voor gereguleerd parkeren zouden deze buiten het gebied gehouden moeten worden. Vandaar “de alles/min optie”. Er is besloten om dit voorstel aan te nemen en van “de alles/min optie” uit te gaan.


Tussen de eerste en de tweede bijeenkomst van de werkgroep met de Gemeente zijn bewoners uit de werkgroep de wijk ingegaan om met andere bewoners te praten. Vervolgens is de werkgroep zonder het bijzijn van de Gemeente twee keer bij elkaar gekomen om de conclusies te bespreken en een voorstel aan de Gemeente te formuleren.

Tekstvak: Figuur 2. Hele gebied.

4.       De tweede bijeenkomst

De uitkomst van de discussie in de wijk

In de tweede bijeenkomst waarbij de Gemeente aanwezig was is door de bewonersleden van de werkgroep verslag gedaan van de discussies die in de wijk gevoerd zijn. De bewoners van de werkgroep geven in hun verslag aan dat uit de peiling naar voren is gekomen dat er drie gebieden te onderscheiden zijn:

a.      De Michiel de Ruyterweg, Cornelis Trompstraat, Julianalaan, Van Speijkstraat, rest Maerten Trompstraat en rest Rotterdamseweg;

De bewoners van deze straten voelen wel voor invoering van gereguleerd parkeren. Gereguleerd parkeren moet dan wel het huidige probleem oplossen.


b.      Aleid van Malsenlaan, Agatha van Leidenlaan, Koningsveld, Machteld van Meterenlaan en Elisabeth van Zuilenlaan;

De bewoners van deze straten voelen niets voor gereguleerd parkeren. Als problemen komen in deze straten, komt dat als gevolg van de uitbreiding en daar hebben zij niet om gevraagd. Deze bewoners zijn echter wel bereid om erover te praten, maar stellen randvoorwaarden.

c.      Herenpad en het doodlopende straatje in de Rotterdamseweg (tegen over de Mijnbouwstraat); de meerderheid van deze bewoners is tegen gereguleerd parkeren, omdat er (volgens bewoners) te weinig parkeerplaatsen in deze straten zijn.

Naast deze grove conclusie kwam de werkgroep met een aantal punten dat in de discussies naar voren is gebracht. In het geval van uitbreiding van het gereguleerde gebied moet aandacht gegeven worden aan deze punten.

De aandachtspunten van bewoners

In deze paragraaf worden de aandachtspunten genoemd die uit het overleg met bewoners zijn gekomen en wordt ook aangegeven hoe door de Gemeente in de werkgroep voorgesteld is met deze aandachtspunten om te gaan.

Aandachtspunt 1:    bedrijven. Er moet een goede regeling komen voor het parkeren van bezoekers van bedrijven.

Reactie gemeente. Deze regeling kan bestaan uit de aanleg van mixparkeerplaatsen. Mixparkeerplaatsen zijn plaatsen waar zowel door betalende bezoekers als door vergunninghouders geparkeerd kan worden. Na een inventarisatie van bedrijvigheden in de wijk is door de Gemeente een voorstel gedaan voor de aanleg van mixparkeerplaatsen in de wijk. Dit voorstel is op de inloopavond besproken en waar nodig aangepast (zie figuur 6). Naast mixparkeerplaatsen zijn er nog meer producten voor bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn de bezoekerskaart, het bedrijvenabonnement en de overallparkeerkaart.

Aandachtspunt 2:    bezoekerskaart. De bezoekerskaart zoals die nu is, heeft een aantal nadelen. Deze moet verbeterd worden.

Reactie gemeente. Er is een nota voorbereid voor de digitalisering van de bezoekerskaart. Deze nota komt in januari in besluitvorming. De werkgroep is met een presentatie geïnformeerd over de digitale bezoekerskaart en heeft de mogelijkheid gehad om te reageren. De reacties zijn meegenomen in het verder opstellen van de nota.

De meeste genoemde nadelen van de bezoekerskaart worden door de digitalisering ondervangen.

Aandachtspunt 3:    tarieven. Er moet duidelijkheid zijn over de tarieven. Tariefdifferentiatie moet mogelijk zijn. Straten die nu nog geen problemen ervaren (zie 3b) moeten minder of niet betalen voor hun vergunning.

Reactie gemeente. Op 24 november heeft de Gemeenteraad de nota parkeertarieven 2006 vastgesteld. Daarmee liggen de tarieven voor parkeren in 2006 vast. In deze nota is aangegeven dat de parkeertarieven nu bijna kostendekkend zijn. Een grote stijging in 2007 is dan ook niet te verwachten.

De mogelijkheid om voor verschillende straten in hetzelfde gereguleerde gebied verschillende tarieven te heffen is er niet. Het is zowel juridisch als maatschappelijk niet aanvaardbaar dat bewoners een verschillend tarief betalen voor hetzelfde product in dezelfde wijk.

Aandachtspunt 4:    bloktijden. Er moet te praten zijn over aanpassing van de bloktijden.

Reactie gemeente. Hier is over te praten. Er blijkt echter geen behoefte om de bloktijden aan te passen in dit gebied.

Aandachtspunt 5:    parkeren op de Michiel de Ruyterweg. Op de Michiel de Ruyterweg moet een aantal vakken worden gemaakt.

Reactie. Dit wordt toegezegd. Er wordt nagegaan waar vakken kunnen worden gemaakt en als de Michiel de Ruyterweg bij het gereguleerde gebied komt, worden deze vakken aangelegd.

Aandachtspunt 6:    handhaving. De handhaving moet “bewonersvriendelijk” zijn.

Reactie gemeente. Aan de werkgroep is door de verantwoordelijke afdeling uitleg gegeven over de wijze waarop de handhaving in Delft plaatsvindt. Het doel is dat deze er is voor bewoners en voor de wijk. Het blijft echter een gegeven dat men niet blij is met een naheffing maar tegelijkertijd soms wel vindt dat de handhaving (voor de buurman) strenger moet.

Aandachtspunt 7:    begrenzing.  De begrenzing van het gebied moet duidelijk zijn. Het moet niet mogelijk zijn dat het gebied uiteindelijk heel groot wordt (inclusief Wippolder en TU-wijk).


Reactie gemeente. De maximale begrenzing van het gebied vormt de Schie met de Julianalaan (richting Oostpoortbrug). Het nieuw te ontwikkelen gebied tussen de Kanaalweg en de Mijnbouwstraat wordt bij oplevering ook gereguleerd parkeren. Als het zover is, gaat de Gemeente ook met de bewoners van het stuk Julianalaan tussen de Oostpoortbrug en de Michiel de Ruyterweg praten.

De Rotterdamseweg

De Rotterdamseweg is meerdere malen als discussiepunt naar voren gebracht. Dit komt mede doordat de weg lang is en er delen zijn waar een meerderheid voor gereguleerd parkeren is en delen waar dat niet zo is. De Gemeente vindt dat het alleen verantwoord is het gebied uit te breiden, als de Rotterdamseweg daarin wordt meegenomen. De weg is voor de gemeente een logische grens van het parkeergebied, zowel door haar ligging als door haar kenmerken (voldoende parkeergelegenheid, aanwezigheid van meerdere functies). De mening van de bewoners op de Rotterdamseweg is echter verdeeld.

Bewoners van een specifiek stukje Rotterdamseweg (inham tegen over de Mijnbouwstraat) hebben aangegeven bij uitbreiding graag buiten het gebied te willen blijven. De gemeente kan daar mee instemmen als alle bewoners van dit stukje Rotterdamseweg het hiermee eens zijn. In figuur 3 is aangegeven om welk deel van de Rotterdamseweg het gaat en waar de grens van het vergunninggebied dan komt te liggen.

Figuur 3. Grens van het vergunninggebied op het inhammetje aan de Rotterdamseweg.

 
 



5.       De inloopavond

In de derde werkgroepbijeenkomst met de Gemeente is besproken welke opties voorgelegd worden in een nieuwsbrief aan de bewoners. Er is voor gekozen om twee opties in de nieuwsbrief te beschrijven.

-          De 0 optie: er verandert niets

-          De uitbreidingsoptie: toegevoegd worden de M. de Ruyterweg, C.Trompstraat, Julianalaan, Van Speijkstraat, rest M. Trompstraat en rest Rotterdamseweg;

Daarnaast is in de nieuwsbrief aangegeven dat de “overloopvergunning” als optie nog open staat voor straten waar geen gereguleerd parkeren is of wordt ingevoerd. De nieuwsbrief is opgenomen in bijlage 1. De inloopavond, die plaatsvond op 8 december, is goed verlopen. Bewoners konden via een meningspeiling formulier en via een inspraakloket hun mening geven. Op de inloopavond werd het beeld bevestigd dat de bewonerswerkgroep al had en wat in hoofdstuk 3 van deze nota is beschreven.

De meerderheid van de bewoners van de nieuwbouwwijk Koningsveld is niet alleen tegen invoering van gereguleerd parkeren in hun eigen straat, maar ook tegen uitbreiding van gebied F op zich. Het argument daarvoor is dat door uitbreiding van het gereguleerde gebied de parkeerdruk in hun straat zou stijgen. Aan deze bewoners is voorgelegd of de overloopvergunning in geval van uitbreiding van gebied F een oplossing zou kunnen bieden. Op deze vraag werd verdeeld gereageerd.

Na de inloopavond heeft nog één werkgroepbijeenkomst plaatsgevonden. Op deze werkgroepbijeenkomst werd de verdeelde mening die al eerder in deze nota is beschreven bevestigd. De bewoners van de straten ten oosten van de Rotterdamseweg zijn in meerderheid vóór invoering van gereguleerd parkeren (zeeheldenbuurt e.o.). De Rotterdamseweg is verdeeld en de straten ten westen van de Rotterdamseweg (Koningsveld e.o.) zijn in meerderheid tegen.

Uiteindelijk is in de laatste werkgroepbijeenkomst besloten dat in deze nota vier opties verder worden uitgewerkt en dat B&W een advies aan de Raad geeft voor één van deze opties. Na discussie in de commissie Duurzaamheid op 10 januari 2006 zijn er nog een tweetal opties overgebleven, optie 1 en optie 3. De meerderheid van de commissie heeft een voorkeur geuit voor optie 1.

 


6.       Opties voor een “logischer gebied”

De opties beschreven

De opdracht aan werkgroep en gemeente was te komen tot een meer natuurlijke afbakening van het gebied. Onderstaand zijn vier twee opties weergegeven. Voor alle beide opties geldt dat het stukje in de inham in de Rotterdamseweg zoals aangegeven in figuur 3, niet in het gebied wordt betrokken. Optie 0 (figuur 1): Er verandert niets.

Figuur 4. Optie 1

 
 


Optie 2 (figuur 5): Het gebied wordt uitgebreid met de M. de Ruyterweg, C. Trompstraat, Julianalaan, Van Speijkstraat, rest M. Trompstraat en rest Rotterdamseweg (.m.u.v. inham); de overige straten in het gebied krijgen de mogelijkheid tot aanschaf van een overloopvergunning[1].

 

Ad 0. Indien wordt besloten het gebied niet aan te passen betekent dit dat met name de van Speijkstraat, de C. Trompstraat en het nog niet gereguleerde gedeelte van de M. Trompstraat de komende jaren een hoge parkeerdruk blijven houden.

Ad 1. Indien voor deze optie wordt gekozen wordt min of meer teruggegaan naar de wijze waarop altijd straten zijn toegevoegd aan een gebied. Er is kans dat de Rotterdamseweg door deze optie een behoorlijke hoge parkeerdruk ondervindt omdat deze over zijn hele lengte (tot aan de Julianalaan) grenst aan het gereguleerde gebied.

 Ad 2. Deze optie heeft als voordeel dat het gebied een logische grens heeft De Rotterdamsweg, Julianalaan, Michiel de Ruyterweg en de Schie vormen de grenzen. Door in dit gebied gereguleerd parkeren in te voeren is er ruim voldoende parkeergelegenheid in het gereguleerde gebied aanwezig voor de bewoners. Ten opzichte van de huidige situatie zal een groot aantal auto’s verdwijnen. Hierbij moet vooral gedacht worden aan bezoekers van TU en binnenstad. Daarnaast worden bij de herinrichting van de Rotterdamseweg meer vakken aangelegd op de Rotterdamseweg dan er nu aanwezig zijn en komt er parkeergelegenheid bij, bij het Mondriaancollege.

Ad 3. Dit is geografisch gezien de meest logische gebiedsafbakening. Op dit moment is er in de nieuwbouwwijk Koningsveld en op het Herenpad echter geen meerderheid voor invoering van gereguleerd parkeren. Bij het Herenpad is een belangrijk argument tegen dat men geen voordelen ziet omdat er weinig parkeerplaatsen in de straat zijn. Men ondervindt nu geen problemen met parkeren en is niet bereid te gaan betalen voor parkeren. In de wijk Koningsveld is veel parkeren op eigen terrein waardoor de eigen (eerste) auto altijd geparkeerd kan worden. Als er een parkeerdruk ontstaat is dat voor een deel van de wijk alleen voor de tweede auto en bezoek. Bewoners van Koningsveld vinden het niet vrij kunnen parkeren van hun bezoek en het moeten betalen voor de parkeervergunning niet opwegen tegen meer parkeerruimte in de wijk als gevolg van invoering van gereguleerd parkeren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij optie 2, is door de bewonerswerkgroep aangegeven dat men deze optie alleen aanvaardbaar vindt als de overige straten (Koningsveld en Herenpad) gebruik kunnen maken van de overloopvergunning. Het product overloopvergunning wordt hieronder verder uitgelegd.

De overloopvergunning

In de discussies met de werkgroep is gesproken over de ‘overloopvergunning’. Zo’n vergunning bestaat nu nog niet. Deze is bedoeld voor straten die grenzen aan een gereguleerd parkeergebied, maar zelf geen gereguleerd parkeren hebben.

De ‘overloopvergunning’ werkt als volgt: bewoners in aangewezen straten kunnen een overloopvergunning aanvragen en daarmee parkeren in het aangrenzende gereguleerde gebied. De overloopvergunning is met name bedoeld voor straten die grenzen aan het gereguleerde gebied en waar bewoners ervaren dat de parkeerdruk in hun straat stijgt terwijl er in het aangrenzende gereguleerde gebied parkeerruimte over is. Als deze vergunning er komt wordt voorgesteld het tarief gelijk te stellen aan dat van een reguliere bewonersvergunning.

Voorgesteld wordt om de overloopvergunning alleen beschikbaar te stellen voor bewoners en alleen op kenteken (dus alleen een eerste en tweede vergunning, geen bezoekerskaart). Dit omdat bezoek of wel op de mixparkeerplaatsen kan parkeren of in de straat zelf.  Verder gelden voor de overloopvergunning dezelfde voorwaarden als voor de bewonersvergunning op kenteken.

7.       Parkeren voor bezoekers

Voor alle vierbei de opties die in het vorige hoofdstuk zijn beschreven is onderzocht waar mixparkeerplaatsen moeten komen. Dit is gedaan door na te gaan waar de bedrijvigheden zich in de wijk bevinden en door een inschatting te maken van de hoeveelheid benodigde mixparkeerplaatsen in de wijk. In figuur 6 is voor optie 3 (het hele gebied) aangegeven waar de mixparkeerplaatsen zouden moeten komen. Er geldt dat de locaties van de mixparkeerplaatsen bij de andere opties hetzelfde blijven. Alleen vallen de locaties waar geen gereguleerd parkeren komt/ is af.

Figuur 6. Voorstel mixparkeerplaatsen

 

 


8.       Kosten

Met het tot stand komen van de nota en met de uitvoering van de voorstellen zijn een aantal kostenposten gemoeid. De kosten voor het mixparkeren en het straatwerk zijn afhankelijk van de optie die gekozen wordt. De overige kosten zijn al gemaakt en zijn bij iedere optie van toepassing.

 

Tabel 1. Kosten gebiedsafbakening gebied F.

Kostenpost

Bedrag (excl. BTW)

Vergaderkosten

€ 2000,=

Kosten inloopavond

€1000,=

Kosten nieuwsbrieven

€ 3000,=

Kosten straatwerk bij invoering

€ 5000,=

Kosten mixparkeren

€ 40.000,=

Totaal

€51.000,=

 

 

 

9.       Voorstel

Door onderstaande voorstellen al of niet aan te nemen wordt een keuze gemaakt uit de opties die beschreven zijn in hoofdstuk 5. Als geen van de voorstellen 1 tot en met 3 wordt aangenomen wordt automatisch de 0-optie gekozen. B&W adviseert om in ieder geval in te stemmen met de voorstellen 1 en 2.

In hoofdstuk 6 worden 2 opties (1 en 3) besproken voor het invoeren van vergunningparkeren in gebied F. De commissie duurzaamheid bleek in meerderheid voorstander te zijn van optie 1. Er wordt dan ook voorgesteld aan de gemeenteraad om optie 1 in te voeren.

Voorgesteld wordt:

  1. Gereguleerd parkeren in te voeren in de M. de Ruyterweg (tot aan de Julianalaan), de C. Trompstraat, de Julianalaan (vanaf de M. de Ruyterweg tot aan de Rotterdamseweg), de Van Speijkstraat, en de rest van de M. Trompstraat. Dit is optie 1.

Naast gereguleerd parkeren in te voeren in het bij 1 genoemde gebied ook gereguleerd parkeren in te voeren op de Rotterdamseweg (gedeelte vanaf het huidige gereguleerde gebied tot en met huisnummers 170 even en 135 oneven), met uitsluiting van de huisnummers 60, 70, 72 en 74 in het doodlopende straatje westelijk van de Mijnbouwstraat (figuur 3). Dit is optie 2.

Naast gereguleerd parkeren in te voeren in het bij 2 genoemde gebied ook gereguleerd parkeren in te voeren op het Herenpad, de A. van Leidenlaan, de A. van Malsenlaan, het Koningsveld, de M. van Meeterenlaan en de E. van Zuijlenlaan. Dit is optie 3.

2.       Mixparkeerplaatsen aan te leggen zoals aangegeven in figuur 6 van deze nota. Afhankelijk van de gekozen optie worden meer of minder mixparkeerplaatsen aangelegd. De kosten van de mixparkeerplaatsen bedragen ongeveer 10.000 Euro per locatie.

  1. Op de stoepen van de M. de Ruyterweg tijdelijk (totdat de tram wordt aangelegd) vakken aan te geven indien deze straat gereguleerd parkeren wordt.Het inhammetje op de Rotterdamseweg (figuur 3) recht te geven op de aanschaf van een overloopvergunning.

4.       In 2008 opnieuw te evalueren.

5.       Alle wijzigingen per 1 juli 2006 in te laten gaan en daartoe in de raadsvergadering van februari de bijlage bij de parkeerverordening aan te passen.

6.       Een bijdrage van €51.000,= exclusief BTW beschikbaar te stellen uit de reserve parkeervoorzieningen en hiertoe de 20-ste wijziging van de begroting van 2006 vast te stellen.

 

 

10. Verder wordt voorgesteld, indien voorstellen 1 en 2 en 6 worden aangenomen en voorstel 3 niet om:

Het Herenpad recht te geven op aanschaf van een overloopvergunning.

De A. van Leidenlaan, de A. van Malsenlaan, het Koningsveld, de M. van Meeterenlaan en de E. van Zuijlenlaan recht te geven op aanschaf van een overloopvergunning.


Communicatie

In de afgelopen maanden hebben vier werkgroepvergaderingen plaatsgevonden waar de Gemeente bij aanwezig was. Daarnaast zijn de bewoners van de werkgroep nog twee keer zonder de Gemeente bij elkaar geweest.  De Gemeente heeft begin december een nieuwsbrief in de wijk verspreid om de bewoners te informeren over de discussies die gevoerd zijn met de werkgroep, en de uitkomst daarvan. Vervolgens heeft op 8 december een informatieavond plaatsgevonden.

Na het B&W besluit van 20 december is een tweede nieuwsbrief de wijk ingegaan om bewoners te informeren over het besluit van B&W en de verdere procedure. Na de raadsvergadering vinden nog twee belangrijke communicatiemomenten plaats. Eén om de bewoners te informeren over het genomen besluit en één vlak voor 1 juli om bewoners die aan het gereguleerde gebied zijn toegevoegd te informeren over het gereguleerd parkeren en de aanvraag van vergunningen. 

 

 



[1] In de discussies is gekeken naar het gebied begrensd door de Schie, de Julianalaan en de Michiel de Ruyterweg (inclusief de grenzen). Als hieronder over “het gebied” wordt gesproken wordt dat gebied bedoeld.