In het kader van bestemmingsplan en het MER
Technopolis is bepaald dat het noodzakelijk is een extra brug over de Schie ten
zuiden van de Kruithuisweg te realiseren. Dit om in het geval van calamiteit
bij het Interfacultair Reactor Instituut
(IRI) Technopolis te kunnen ontruimen. Deze brug is destijds gepositioneerd ter
hoogte van de Makro. Naar aanleiding van onderzoek is in het Lokaal Verkeers-
en Vervoersplan voorgesteld om de bruglocatie te herbepalen bij voorkeur in het
verlengde van de Faradayweg. Het maken van een definitieve keuze voor een van
beide locaties is van belang om duidelijkheid te kunnen verschaffen aan de
eigenaren van percelen rond beide locaties. Vanwege de actuele verhuiswens van
de firma Duijndam wordt in deze memo bezien of aankoop van het terrein t.h.v.
de Faradayweg op dit moment moet worden overwogen.
De Faradaybrug maakt een uitstekende verbinding
mogelijk tussen de oost-west as door het centrum van Technopolis, Schieoevers
en, na realisatie van een fietstunnel onder het spoor, de centraal gelegen
oost-west route in de Tanthof (Vinkenlaan en verder). De brug biedt:
·
een sterke winst voor fietsverkeer (modelberekening
geven 45% toename, 2600 fietsers i.p.v. 1800 ter hoogte van de Makro)
·
een alternatieve route voor autoverkeer in geval
van calamiteiten in Schieoevers en Technopolis (in verband met o.a. IRI)
·
een (beperkte) functie voor regulier autoverkeer
(ongeveer 4000 voertuigen per etmaal in beide richtingen samen)
·
gestrekte fietsroute Tanthof – Schie-oevers –
Technopolis en Station zuid – Technopolis.
·
Centrale koppeling van Schie-oevers Zuidwest en
Technopolis.
Als
centrale doelstelling voor Schieoevers Zuidwest is in de gebiedsvisie het
versterken van een heldere structuur van ´voorkanten´ voor bedrijfsactiviteiten
die behoefte hebben aan uitstraling naar het publiek. Met de aanleg van de
Faradayweg ontstaat in Schie-oevers Zuid een tweede doorgaande route, naast de
Schieweg. Daaraan worden de publieksgerichte bedrijfsfuncties geconcentreerd.
Expeditie en opslag worden aan de binnenkant van deze kwadranten
geconcentreerd, zodat een, ook elders toegepast ‘bedrijvenhof’ ontstaat. De
Faradayweg is via de Faradaybrug te verbinden met Technopolis en via een
fietstunnel met Tanthof.
De aanleg van de brug hoeft,
gezien de functie, geen consequenties te hebben voor het profiel van de
Faradayweg. In de Gebiedsvisie Schie-oevers is aangegeven dat om verschillende
andere redenen herprofilering op langere termijn toch te overwegen is. Hiermee kan op de lange termijn meer rijbaanbreedte
ontstaan om zo fietspaden en een watergang
langs de Faradayweg te kunnen realiseren.
De Faradaybrug geeft aansluiting op de weg door het
centrum van Technopolis met publieksfuncties (dienstverlening, horeca,
parkeergarages, etc). De Faradaybrug verbetert de relatie van Technopolis met Station Zuid.
Door attracties, zoals het bestaande Art Centre (ten zuiden van Technopolis aan
de Rotterdamseweg) via de Faradaybrug bereikbaar te maken vanuit station Zuid,
kan de aantrekkelijkheid van het station voor recreanten en toeristen
geleidelijk worden uitgebreid.
In de bijlage wordt inzicht gegeven in de kosten
van de noodzakelijke verwervingen nu en in 2015 voor de aanleg van een brug
over de Schie ter hoogte van de Faradayweg (Faradaybrug) hierna onder A
uitgewerkt, als ook ter hoogte van de Schieweg (Makrobrug), hierna onder B.
uitgewerkt.
Opgemerkt
moet worden dat het verwervingsgebied beperkt is en niet onderzocht is wat de
aanlegkosten zijn van de brug.
De firma Duijndam heeft de gemeente verzocht in
gesprek te treden over de mogelijke uitgifte van een kavel op het voormalige
Delft Gelatineterrein. Bij overeenstemming over uitgifte zal Duijndam de 3
elders gevestigde bedrijven hervestigen op deze kavel. Een uitgiftevoorstel is vooralsnog ambtelijk afhankelijk
gesteld van de mogelijkheid tot aankoop van door de gemeente gewenste
delen van het Duijndam-eigendom dat ligt aan de oostzijde van de Schie ongeveer
ter hoogte van de Faradayweg. De firma Duijndam heeft een ontbindingsclausule
bedongen in geval de gemeente afziet van aankoop.
De vraag is of het wenselijk is om reeds nu (2006)
tot verwerving van de Duijndam-eigendommen over te gaan, of dat het beter is te
wachten tot het moment, dat tot daadwerkelijke aanleg van de brug wordt
overgegaan (2015)[1]. Uit
berekeningen (zie bijlage) blijkt dat het resultaat netto contante waarde per
1-1-2006 voor de Faradaybrug bij aankoop in 2006 circa € 1.223.953,-
nadelig is, terwijl dit bij aankoop in 2015 circa € 1.585.231,- nadelig
is. Een verschil van circa € 361.000,-. Hierbij is de exploitatie van het
vastgoed tot 2015 meegenomen.
Indien nu niet wordt aangekocht verkoopt Duijndam
al zijn eigendommen aan derden. Er bestaat enig risico dat de toekomstige
verwervingskosten bij (minnelijke) onteigening van de het eigendom t.h.v. de
Faradayweg hoger zullen uitvallen (mede afhankelijk type bedrijf en
bedrijfsvoering en eventuele nieuwe grotere bouwwerken).
Van
Duijndam zullen alleen de voor de bug en verbindingsweg noodzakelijke
eigendommen worden aangekocht. De gronden ter weerszijden van deze verbinding
zijn nu ook in bezit van Duijndam. Duindam krijgt nu een vergoeding voor de
schade die hij lijdt, waaronder aanpassingen aan zijn opstal en terrein en
mogelijke logistieke nadelen als gevolg van de brug. Deze vergoeding dient
tevens te voldoening van eventuele planschade. De toekomstige eigenaren van
deze percelen kunnen daar geen aanspraak meer op maken.
Het is ook mogelijk om een brug ter hoogte van de
Bellweg of Marconieweg aan te leggen. De Bellweg-variant zal echter niet leiden
tot een qua verwervingskosten interessante optie De Marconieweg-variant
lijkt financieel-economisch weinig te verschillen met de Faradaybrug. Net als
de Bellbrug heeft deze optie echter als nadeel dat daarmee geen aantrekkelijke
centrale as richting Technopolis ontstaat.
De keuze voor de Makrobrug is al in een eerder
stadium planologisch vastgelegd. Met 1 eigenaar (dhr. Velthoven) worden reeds
geruime tijd gesprekken gevoerd over de waardebepaling van zijn eigendommen en
heeft het college langs informele weg aangegeven
dat de gemeente bereid is te onderzoeken hoe het ontstane ongenoegen bij de
eigenaar kan worden weggenomen. Het snel bieden van duidelijkheid aan Velthoven
is van groot belang.
Ook indien gekozen zou worden voor de Makrobrug
heeft de gemeente op dit moment nog geen concreet belang voor verwerving, en
daardoor is ook nog geen noodzaak tot onteigening over te gaan. Uit
berekeningen (zie bijlage) blijkt dat het resultaat netto contante waarde per
1-1-2006 voor de Makrobrug € 1.172.836,- nadelig is. Vermoedelijk moet meer eigendom
worden aangekocht (waardoor het tekort zal toenemen), doch nader onderzoek zal
hier uitsluitsel over moeten geven. Daarnaast kan vertraging ontstaan doordat
te allen tijde enig risico bestaat bij een te voeren onteigeningsprocedure.
Indien
wordt gekozen voor de Faradaybrug, zal deze locatie middels een bestemmingsplan
procedure moeten worden vastgelegd en kan de reservering op de Makrobruglocatie
komen te vervallen. De bij de Makrobrug behorende verbindingsweg naar de
Mekelweg is opgenomen als wijzigingsbevoegdheid in bestemmingsplan Technopolis.
Van deze bevoegdheid hoeft de gemeente geen gebruik te maken. De brug zelf en
ook de verbinding met de Rotterdamseweg zijn onderdeel van bestemmingsplan
Schieoevers en aangewezen als verkeersdoeleinden. Deze reservering wordt
gehandhaafd tot de Faradaybrug planologisch is vastgelegd. De Faradaybrug kan
worden opgenomen in een nieuw bestemmingsplan voor Schie-oevers, in procedure
in 2007/2008. Een art 19 WRO-procedure is niet mogelijk voor de Faradaybrug. De
aankoop van gronden is onvoldoende basis voor een dergelijke procedure. Er moet
een definitief ontwerp met een concreet bouwplan voorhanden zijn, waarna een ontvankelijke aanvraag voor het verkrijgen
van een bouwvergunning ingediend kan worden.
Tot
de herziening van het bestemmingsplan is dhr. Velthoven beperkt in de
uitbreiding van zijn pand. Het pand van Velthoven waar de Makrobrug over
geprojecteerd is, valt onder het overgangsrecht. Een uitbreiding van het pand
is niet zonder meer mogelijk. In het bestemmingsplan is echter in het
overgangsrecht de mogelijkheid opgenomen met een vrijstelling de afmetingen van
het bouwwerk met 10 procent te vergroten. Contact met dhr. Velthoven is met het
oog op zijn ongenoegen over de situatie wel gewenst.
De fietsverbinding ten zuiden van de Kruithuisweg
is ook in het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan als 1e
prioriteitverbinding opgenomen. De aanleg van de brug over de Schie brengt deze
verbinding dichter bij. De positionering ter hoogte van de Faradayweg vergroot
de waarde van de verbinding.
De provincie verlangt dat
de aanleg van een tunnel een belangrijke optie is bij nieuwe plannen. Een
afweging moet gemaakt worden met de ruimtelijke mogelijkheden en de financiële
consequenties.
Bij de aanleg van een tunnel moet rekening worden gehouden met de waterkerende
functie van de Rotterdamseweg. Dit zou betekenen dat er grote hoogte overbrugd
moet worden, wat voor fietsers onaantrekkelijk is. Daarnaast is de sociale
veiligheid op bedrijventerreinen een punt van aandacht en zou een lange tunnel
daar niet aan bijdragen. In de vervolgstudie zal deze optie wel moeten worden
meegenomen.
Op het traject Delftsche Schie, Rijn-Schiekanaal moeten
volgens de Ontwerp-nota Proviniciale Vaarwegen en Scheepvaart
vaartuigen met een opbouw van 2,75 m in principe onbelemmerd kunnen
varen; inclusief schrikhoogte vraagt dit om een doorvaarhoogte van minimaal 3
m.
Gelet
op de beperkte functie voor het autoverkeer is een hoger gelegen brug niet
nodig en voor het fietsverkeer zelfs onwenselijk.
De
aanleg van de brug kan gecombineerd worden met de gewenste verbreding van de
Schie aan de westzijde; voorwaarde is wel dat de Provincie de kosten hiervan
voor haar rekening neemt.
Uit het onderzoek en de berekeningen blijkt, dat de
keuze voor een van de locaties niet alleen op financieel economische gronden
moet worden bepaald: de verwervingskosten ontlopen elkaar nl. niet veel. Mobiliteits-
en ruimtelijke ordeningsredenen geven een duidelijke voorkeur voor Faradaybrug.
Er is nog geen duidelijkheid over het verschil in aanlegkosten (bv. door
grotere overspanning, omdat de vaarweg breder is ter hoogte van de Makrobrug)
of kosten van verwerving van het totale tracé. In het bestemmingsplan voor
Technopolis wordt uitgegaan van een verbinding tussen de Rotterdamseweg en het
centrum van Technopolis, ter hoogte van de Faradayweg, ongeacht de ligging van
de brug. De verbinding tussen een eventuele Makrobrug en de Mekelweg, zou
speciaal met het oog op die brug moeten worden aangelegd.
Het volgende wordt voorgesteld:
Bovenwijkse
voorzieningen Technopolis € 611.976,50
Totaal € 1.223.953,--
en hiervoor
de raad te verzoeken de …e
begrotingswijziging vast te stellen.
Vakteams
Vastgoed en Mobiliteit
17-01-2006
Bijlagen:
Verkeersrelaties Faradaybrug en
Makrobrug
Netto contante waarde berekening
Faradaybrug
Netto contante waarde berekening
Makrobrug
Overeenkomst gronden Faradaybrug
Overeenkomst gronden commerciële kavel
Gelatine
Verkeersrelaties Faradaybrug
Verkeersrelaties Makrobrug
[1] Voor de Makrobrug is in de berekening uitgegaan van verwerving in 2006, gelet op de duidelijkheid die perceel-eigenaar Velthoven de gemeente heeft verzocht. Zie voorts onder B.