Aanleiding


In het kader van bestemmingsplan en het MER Technopolis is bepaald dat het noodzakelijk is een extra brug over de Schie ten zuiden van de Kruithuisweg te realiseren. Dit om in het geval van calamiteit bij het Interfacultair Reactor Instituut (IRI) Technopolis te kunnen ontruimen. Deze brug is destijds gepositioneerd ter hoogte van de Makro. Naar aanleiding van onderzoek is in het Lokaal Verkeers- en Vervoersplan voorgesteld om de bruglocatie te herbepalen bij voorkeur in het verlengde van de Faradayweg. Het maken van een definitieve keuze voor een van beide locaties is van belang om duidelijkheid te kunnen verschaffen aan de eigenaren van percelen rond beide locaties. Vanwege de actuele verhuiswens van de firma Duijndam wordt in deze memo bezien of aankoop van het terrein t.h.v. de Faradayweg op dit moment moet worden overwogen.

 


Waarom de Faradaybrug

De Faradaybrug maakt een uitstekende verbinding mogelijk tussen de oost-west as door het centrum van Technopolis, Schieoevers en, na realisatie van een fietstunnel onder het spoor, de centraal gelegen oost-west route in de Tanthof (Vinkenlaan en verder). De brug biedt:

·         een sterke winst voor fietsverkeer (modelberekening geven 45% toename, 2600 fietsers i.p.v. 1800 ter hoogte van de Makro)

·         een alternatieve route voor autoverkeer in geval van calamiteiten in Schieoevers en Technopolis (in verband met o.a. IRI)

·         een (beperkte) functie voor regulier autoverkeer (ongeveer 4000 voertuigen per etmaal in beide richtingen samen)

·         gestrekte fietsroute Tanthof – Schie-oevers – Technopolis en Station zuid – Technopolis.

·         Centrale koppeling van Schie-oevers Zuidwest en Technopolis.


 

 


Westzijde: Schie-oevers Zuid

Als centrale doelstelling voor Schieoevers Zuidwest is in de gebiedsvisie het versterken van een heldere structuur van ´voorkanten´ voor bedrijfsactiviteiten die behoefte hebben aan uitstraling naar het publiek. Met de aanleg van de Faradayweg ontstaat in Schie-oevers Zuid een tweede doorgaande route, naast de Schieweg. Daaraan worden de publieksgerichte bedrijfsfuncties geconcentreerd. Expeditie en opslag worden aan de binnenkant van deze kwadranten geconcentreerd, zodat een, ook elders toegepast ‘bedrijvenhof’ ontstaat. De Faradayweg is via de Faradaybrug te verbinden met Technopolis en via een fietstunnel met Tanthof.

De aanleg van de brug hoeft, gezien de functie, geen consequenties te hebben voor het profiel van de Faradayweg. In de Gebiedsvisie Schie-oevers is aangegeven dat om verschillende andere redenen herprofilering op langere termijn toch te overwegen is. Hiermee kan op de lange termijn meer rijbaanbreedte ontstaan om zo fietspaden en een watergang langs de Faradayweg te kunnen realiseren.

 

Oostzijde: Technopolis

De Faradaybrug geeft aansluiting op de weg door het centrum van Technopolis met publieksfuncties (dienstverlening, horeca, parkeergarages, etc). De Faradaybrug verbetert de relatie van Technopolis met Station Zuid. Door attracties, zoals het bestaande Art Centre (ten zuiden van Technopolis aan de Rotterdamseweg) via de Faradaybrug bereikbaar te maken vanuit station Zuid, kan de aantrekkelijkheid van het station voor recreanten en toeristen geleidelijk worden uitgebreid.


 

 


Verwervingskosten gronden

In de bijlage wordt inzicht gegeven in de kosten van de noodzakelijke verwervingen nu en in 2015 voor de aanleg van een brug over de Schie ter hoogte van de Faradayweg (Faradaybrug) hierna onder A uitgewerkt, als ook ter hoogte van de Schieweg (Makrobrug), hierna onder B. uitgewerkt.

Opgemerkt moet worden dat het verwervingsgebied beperkt is en niet onderzocht is wat de aanlegkosten zijn van de brug.

 

A. Faradaybrug

De firma Duijndam heeft de gemeente verzocht in gesprek te treden over de mogelijke uitgifte van een kavel op het voormalige Delft Gelatineterrein. Bij overeenstemming over uitgifte zal Duijndam de 3 elders gevestigde bedrijven hervestigen op deze kavel. Een uitgiftevoorstel is vooralsnog ambtelijk afhankelijk gesteld van de mogelijkheid tot aankoop van door de gemeente gewenste delen van het Duijndam-eigendom dat ligt aan de oostzijde van de Schie ongeveer ter hoogte van de Faradayweg. De firma Duijndam heeft een ontbindingsclausule bedongen in geval de gemeente afziet van aankoop.

 

De vraag is of het wenselijk is om reeds nu (2006) tot verwerving van de Duijndam-eigendommen over te gaan, of dat het beter is te wachten tot het moment, dat tot daadwerkelijke aanleg van de brug wordt overgegaan (2015)[1]. Uit berekeningen (zie bijlage) blijkt dat het resultaat netto contante waarde per 1-1-2006 voor de Faradaybrug bij aankoop in 2006 circa € 1.223.953,- nadelig is, terwijl dit bij aankoop in 2015 circa € 1.585.231,- nadelig is. Een verschil van circa € 361.000,-. Hierbij is de exploitatie van het vastgoed tot 2015 meegenomen.

Indien nu niet wordt aangekocht verkoopt Duijndam al zijn eigendommen aan derden. Er bestaat enig risico dat de toekomstige verwervingskosten bij (minnelijke) onteigening van de het eigendom t.h.v. de Faradayweg hoger zullen uitvallen (mede afhankelijk type bedrijf en bedrijfsvoering en eventuele nieuwe grotere bouwwerken).

Van Duijndam zullen alleen de voor de bug en verbindingsweg noodzakelijke eigendommen worden aangekocht. De gronden ter weerszijden van deze verbinding zijn nu ook in bezit van Duijndam. Duindam krijgt nu een vergoeding voor de schade die hij lijdt, waaronder aanpassingen aan zijn opstal en terrein en mogelijke logistieke nadelen als gevolg van de brug. Deze vergoeding dient tevens te voldoening van eventuele planschade. De toekomstige eigenaren van deze percelen kunnen daar geen aanspraak meer op maken.

Varianten Bellweg of Marconieweg

Het is ook mogelijk om een brug ter hoogte van de Bellweg of Marconieweg aan te leggen. De Bellweg-variant zal echter niet leiden tot een qua verwervingskosten interessante optie De Marconieweg-variant lijkt financieel-economisch weinig te verschillen met de Faradaybrug. Net als de Bellbrug heeft deze optie echter als nadeel dat daarmee geen aantrekkelijke centrale as richting Technopolis ontstaat.

 

B. Makrobrug

De keuze voor de Makrobrug is al in een eerder stadium planologisch vastgelegd. Met 1 eigenaar (dhr. Velthoven) worden reeds geruime tijd gesprekken gevoerd over de waardebepaling van zijn eigendommen en heeft het college langs informele weg aangegeven dat de gemeente bereid is te onderzoeken hoe het ontstane ongenoegen bij de eigenaar kan worden weggenomen. Het snel bieden van duidelijkheid aan Velthoven is van groot belang.

 

Ook indien gekozen zou worden voor de Makrobrug heeft de gemeente op dit moment nog geen concreet belang voor verwerving, en daardoor is ook nog geen noodzaak tot onteigening over te gaan. Uit berekeningen (zie bijlage) blijkt dat het resultaat netto contante waarde per 1-1-2006 voor de Makrobrug  € 1.172.836,- nadelig is. Vermoedelijk moet meer eigendom worden aangekocht (waardoor het tekort zal toenemen), doch nader onderzoek zal hier uitsluitsel over moeten geven. Daarnaast kan vertraging ontstaan doordat te allen tijde enig risico bestaat bij een te voeren onteigeningsprocedure.

 

Vervolgstappen in het RO-traject

Indien wordt gekozen voor de Faradaybrug, zal deze locatie middels een bestemmingsplan procedure moeten worden vastgelegd en kan de reservering op de Makrobruglocatie komen te vervallen. De bij de Makrobrug behorende verbindingsweg naar de Mekelweg is opgenomen als wijzigingsbevoegdheid in bestemmingsplan Technopolis. Van deze bevoegdheid hoeft de gemeente geen gebruik te maken. De brug zelf en ook de verbinding met de Rotterdamseweg zijn onderdeel van bestemmingsplan Schieoevers en aangewezen als verkeersdoeleinden. Deze reservering wordt gehandhaafd tot de Faradaybrug planologisch is vastgelegd. De Faradaybrug kan worden opgenomen in een nieuw bestemmingsplan voor Schie-oevers, in procedure in 2007/2008. Een art 19 WRO-procedure is niet mogelijk voor de Faradaybrug. De aankoop van gronden is onvoldoende basis voor een dergelijke procedure. Er moet een definitief ontwerp met een concreet bouwplan voorhanden zijn, waarna een  ontvankelijke aanvraag voor het verkrijgen van een bouwvergunning ingediend kan worden.

Tot de herziening van het bestemmingsplan is dhr. Velthoven beperkt in de uitbreiding van zijn pand. Het pand van Velthoven waar de Makrobrug over geprojecteerd is, valt onder het overgangsrecht. Een uitbreiding van het pand is niet zonder meer mogelijk. In het bestemmingsplan is echter in het overgangsrecht de mogelijkheid opgenomen met een vrijstelling de afmetingen van het bouwwerk met 10 procent te vergroten. Contact met dhr. Velthoven is met het oog op zijn ongenoegen over de situatie wel gewenst.

 

Provincie

De fietsverbinding ten zuiden van de Kruithuisweg is ook in het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan als 1e prioriteitverbinding opgenomen. De aanleg van de brug over de Schie brengt deze verbinding dichter bij. De positionering ter hoogte van de Faradayweg vergroot de waarde van de verbinding.

De provincie verlangt dat de aanleg van een tunnel een belangrijke optie is bij nieuwe plannen. Een afweging moet gemaakt worden met de ruimtelijke mogelijkheden en de financiële consequenties. Bij de aanleg van een tunnel moet rekening worden gehouden met de waterkerende functie van de Rotterdamseweg. Dit zou betekenen dat er grote hoogte overbrugd moet worden, wat voor fietsers onaantrekkelijk is. Daarnaast is de sociale veiligheid op bedrijventerreinen een punt van aandacht en zou een lange tunnel daar niet aan bijdragen. In de vervolgstudie zal deze optie wel moeten worden meegenomen.

Op het traject Delftsche Schie, Rijn-Schiekanaal moeten volgens de Ontwerp-nota Proviniciale Vaarwegen en Scheepvaart vaartuigen met een opbouw van 2,75 m in principe onbelemmerd kunnen varen; inclusief schrikhoogte vraagt dit om een doorvaarhoogte van minimaal 3 m.

Gelet op de beperkte functie voor het autoverkeer is een hoger gelegen brug niet nodig en voor het fietsverkeer zelfs onwenselijk.

De aanleg van de brug kan gecombineerd worden met de gewenste verbreding van de Schie aan de westzijde; voorwaarde is wel dat de Provincie de kosten hiervan voor haar rekening neemt.

 

Conclusie en aanbevelingen

Uit het onderzoek en de berekeningen blijkt, dat de keuze voor een van de locaties niet alleen op financieel economische gronden moet worden bepaald: de verwervingskosten ontlopen elkaar nl. niet veel. Mobiliteits- en ruimtelijke ordeningsredenen geven een duidelijke voorkeur voor Faradaybrug. Er is nog geen duidelijkheid over het verschil in aanlegkosten (bv. door grotere overspanning, omdat de vaarweg breder is ter hoogte van de Makrobrug) of kosten van verwerving van het totale tracé. In het bestemmingsplan voor Technopolis wordt uitgegaan van een verbinding tussen de Rotterdamseweg en het centrum van Technopolis, ter hoogte van de Faradayweg, ongeacht de ligging van de brug. De verbinding tussen een eventuele Makrobrug en de Mekelweg, zou speciaal met het oog op die brug moeten worden aangelegd.

 

 

Het volgende wordt voorgesteld:

  1. Die eigendommen van Duijndam die benodigd zijn voor de gewenste aanleg van de brug nu te verwerven tegen de prijs en voorwaarden zoals in bijgevoegde overeenkomst opgenomen;
  2. Akkoord te gaan met de verkoop van 10.867 m2 grond ten noorden van het evenemententerrein Gelatine tegen prijs en voorwaarden zoals vermeld in bijgevoegde overeenkomst;
  3. Te besluiten bij herziening van het bestemmingsplan voor het relevante deel van Schieoevers de Faradaybruglocatie en verbindingsweg vast te leggen.
  4. Te besluiten dat indien de positie van de Faradaybrug via het bestemmingsplan is veiliggesteld, bij de herziening van het bestemmingsplan Technopolis de reservering in de vorm van een wijzigingsbevoegdheid voor de Makrobrug en de verbindingsweg vandaar tot de verlengde Mekelweg op te heffen. De reservering richting de A13 blijft behouden.
  5. In overleg te treden met dhr. Velthoven op zoek naar een gepaste tegemoetkoming voor zijn ongenoegen.
  6. Intensiveren overleg met de provincie Zuid-Holland, om te trachten voor 28 februari overeenstemming te hebben over de locatie (ontbindende voorwaarde contract).
  7. In te stemmen met de volgende dekking:

Bovenwijkse voorzieningen Technopolis      611.976,50

Herstructurering Schie-oevers    

(zie grote projecten in Programmabegroting 2006)               611.976,50

Totaal                                                                 1.223.953,--

en hiervoor de raad te verzoeken de  …e begrotingswijziging vast te stellen.

 

Vakteams Vastgoed en Mobiliteit

17-01-2006

 

 

Bijlagen:

Verkeersrelaties Faradaybrug en Makrobrug

Netto contante waarde berekening Faradaybrug

Netto contante waarde berekening Makrobrug

Overeenkomst gronden Faradaybrug

Overeenkomst gronden commerciële kavel Gelatine


Verkeersrelaties Faradaybrug


Verkeersrelaties Makrobrug



[1] Voor de Makrobrug is in de berekening uitgegaan van verwerving in 2006, gelet op de duidelijkheid die perceel-eigenaar Velthoven de gemeente heeft verzocht. Zie voorts onder B.