Nota
voor raadscommissie
Inleiding
Bijgaand
treft u aan het procesplan Spoorzone Delft “het ontwikkelingsproces” , waarin
in hoofdlijnen alle stappen gepland zijn, die nodig zijn om uitvoering te geven
aan de contracten zoals die op 5 oktober en 23 december 2005 zijn getekend. Een
belangrijk onderdeel van dit plan is de oprichting van het “Ontwikkelbedrijf
Spoorzone” (OBS) en in de notitie Ontwikkelbedrijf Spoorzone “in voorbereiding”
treft u een aanzet voor de
administratieve organisatie.
Beide
stukken zijn besproken met het GMT en aangepast naar aanleiding van hun
opmerkingen.
Na
goedkeuring van de hoofdopzet voor het
OBS door uw college, zullen in het eerste kwartaal nog een aantal onderdelen
nader uitgewerkt worden. Dat geldt voor :
·
De
statuten OBS BV en het directiestatuut
·
Uitwerking
van de administratieve organisatie en beleggen van taken i.o.m. S&C
·
Afspraken
met de staande organisatie over samenwerking c.q. afname van diensten
·
Positionering/werkwijze
risicomanagement, i.o.m. S&C
Organisatieopzet
Gezien
de complexiteit en de lange uitvoeringsduur van het project Spoorzone en het
feit dat het project wordt uitgevoerd voor rekening en risico van de gemeente
Delft met subsidies van andere overheden, is het nodig een specifieke
organisatie voor de realisatie van het project in te richten. Omdat alle
kaderstellende onderdelen, zoals Masterplan, contracten en in februari het
Bestemmingsplan door de Raad zijn vastgesteld, moet deze specifieke organisatie
uitvoeren wat intussen publiekrechtelijk is besloten én privaatrechtelijk is
overeengekomen met de andere betrokken partijen.. Hiervoor moet samengewerkt
worden met een aantal andere partijen, zoals ProRail, de NS-organisatie en de
ontwikkelcombinatie NSVastgoed/Ballast-Nedam.
Om
deze samenwerking goed te laten verlopen, wordt hiermee in de opzet van de
organisatiestructuur rekening gehouden. Om slagvaardig te kunnen samenwerken en
uit te voeren wat besloten is, wordt voorgesteld een specifieke organisatie in
te richten als zelfstandige entiteit in BV vorm. Deze BV zal namens het
Gemeentebestuur van Delft op basis van lastgeving en privatieve werking de
afspraken die in genoemde contracten vastliggen uitvoeren.
Lastgeving betekent dat het college van B&W aan het OBS voor alle
privaatrechtelijke handelingen ter uitvoering van de desbetreffende
overeenkomsten de vertegenwoordigingsbevoegheid verleent .
Privatieve werking betekent dat, indien door het
OBS in eigen naam als gevolmachtigde van de gemeente wordt opgetreden er
door de gemeente “privatieve werking” aan het OBS is verleend. De gemeente is
dan zelf niet meer bevoegd de desbetreffende privaatrechtelijke handelingen te
verrichten. Deze privatieve werking kan worden verbonden aan de uitvoering van
alle overeenkomsten of aan slechts een enkele overeenkomst.
Oprichting
van dit ontwikkelbedrijf behoeft goedkeuring van GS.
Bestuurlijke
aansturing
De
gemeente is 100% aandeelhouder van dit bedrijf en benoemt de Algemeen directeur
van het OBS. De Algemeen directeur is eindverantwoordelijk en legt verantwoording
af aan partijen, onder meer door kwartaalrapportages (voortgang, deelprojecten,
financiële stand, zowel terugblik als vooruitblik). Tevens zorgt de Algemeen
directeur voor de voorbereiding van de Stuurgroep Rijk-Gemeente en de
vergadering van de Raad van Commissarissen.
De
OBS staat onder toezicht van een Raad van Commissarissen, voorgesteld wordt
deze raad samen te stellen uit een bestuurder van de gemeente als voorzitter,
de bestuursvoorzitter van ProRail en een onafhankelijke deskundige derde. De
bestuurlijke aansturing kan vorm krijgen door bij de aandeelhouder (i.c. de
wethouder spoorzone, ondersteund door S&C) de financieel economische
bewaking te verankeren. Uitgangspunt is uitvoeren hetgeen nu vastgelegd is en
waarvoor budgetten binnen de Business Case zijn geoormerkt, gerelateerd aan de
subsidiebedragen en de tijdstippen waarop die ontvangen worden. In die zin is
het OBS een zuivere “uitvoeringsmachine”.
Bestuurlijke
afweging en sturing kunnen en zullen zich voordoen op de volgende aspecten:
a)
de
zaken waarover thans reeds bestuurlijk is vastgelegd, en met betrokken partijen
is overeengekomen, dat beleidsinhoudelijke sturing (mede) vanuit de gemeente
zal plaatsvinden. Dit betreft met name de definitieve goedkeuring van het
bestemmingsplan, het beeldkwaliteitskader en de stedenbouwkundige plannen per
deelgebied en de inrichtingsplannen openbare ruimte, waarbij de
procesverantwoordelijkheid om te komen tot deze stukken ligt bij het OBS in
samenwerking met de marktpartijen. In het procesplan is hiervoor tevens
stedenbouwkundige inbreng vanuit de staande organisatie voorzien.
b)
Indien
daarnaast partijen nieuwe wensen hebben – en dat geldt eveneens voor de
gemeente – onderzoekt het OBS of het inhoudelijk en planningstechnisch mogelijk
is en wat de financiële consequenties zijn. Indien de betreffende partij in
principe bereid is de kosten te dragen, worden de consequenties voorgelegd aan
de stuurgroep rijk-gemeente, alwaar een éénduidig besluit onder voorwaarde van
beschikbaarheid van financiering , kan worden genomen. Daarna gaat het voorstel
voor (publieke) besluitvorming de geëigende route die bij betreffende
partij(en) gebruikelijk is.
c)
Het
“doorwerking” betreft van algemeen nieuw beleid op het project. De kosten
daarvan zijn voor rekening van de partij die verantwoordelijk is voor dat
nieuwe beleid. Voor wat betreft de gemeente kan door vroegtijdige signalering
en bestuurlijke afweging kan dit risico worden beperkt.
d)
In
kwesties waarbij substantiële financiële risico’s aan de orde zijn die mogelijk
niet binnen de budgettaire ruimte van het OBS kunnen worden opgelost, dan wel
waarbij oplossingen binnen het budget zouden leiden tot aanpassing van één of
meer van de tot dan toe (bestuurlijk) vastgelegde afspraken, derhalve zou
leiden tot aanpassing van bestaande contractstukken. Deze kwesties volgen in
principe dezelfde procedure als onder b beschreven.
Organisatiestructuur
Op
pag. 8 van het Procesplan is de organisatiestructuur van het ontwikkelbedrijf
OBS in beeld gebracht. Er wordt uitgegaan van een driehoofdige directie waarin
de verantwoordelijkheden op hoofdlijnen als volgt zijn verdeeld :
·
Algemeen
directeur
Algehele leiding over het OBS, verantwoordelijk voor
:
o
planning
o
voortgang
o
bewaking
Business Case (= algehele financiële bewaking)
o
opstellen
beschikkingsaanvragen aan VROM, V&W,
Haaglanden, PZH en gemeente Delft.
o
personele
invulling
o
integratie
spoorinfra/vastgoed i.h.b. de OV-Knoop
De algemeen directeur beschikt hiervoor over een
projectstaf in financiële, planningstechnische juridische en communicatieve
zin. Daarnaast zal de Algemeen directeur beschikken over een financieel
controller.
De personele invulling zal deels geschieden op basis
van detachering vanuit de staande organisatie, waaronder DPP, deels door
inhuur. Het OBS zal niet zelf medewerkers in dienst nemen.
·
Projectdirecteur
Spoor verantwoordelijk voor het voorbereiden en realiseren van de deelprojecten
Spoorinfra en spoorse deel OV-knoop binnen de afgesproken kostenraming.
·
Projectdirecteur
Vastgoed verantwoordelijk voor
o
het
opstellen van de grondexploitatie behorend bij de goedgekeurde BC, en het
uitsplitsen van het budget naar deelprojecten.
o
het
ontwikkelen van de deelprojecten en het hiervoor benodigde kwaliteitskader,
beeldkwaliteitsplan en verkavelingsplan.
o
Het
goed kunnen doorlopen van benodigde procedures
Stadskantoor
Vanwege
de verwevenheid van het stadskantoor met het spoorse en stadse deel van het
NS-Station, en de in de contracten van 5 oktober vastgelegde te leveren
prestatie v.w.b. de OV-knoop, is ervoor gekozen het OBS aan te wijzen als
realisator van Stadskantoor/NS-station, zal de afdeling Vastgoed van WSZ de rol
van opdrachtgever vervullen en zal Facilitair de gebruikerskant
vertegenwoordigen. De projectleiding voor het Stadskantoor ligt dan ook bij
WSZ.
Huisvesting
De personele
bezetting van het OBS zal worden toegesneden op de behoefte in relatie tot de
planning. Dat betekent dat er een aantal basiswerkplekken beschikbaar zijn die
door een aantal medewerkers gedeeld kunnen worden. Dat kunnen zowel
gedetacheerde medewerkers van de gemeente zijn, als medewerkers van ProRail,
ingehuurde medewerkers of medewerkers van de combinatie
NSVastgoed/Ballast-Nedam.
Verder
dienst het OBS te beschikken over vergaderruimte en een informatieruimte.
Eerder is besloten de projectorganisatie Spoor onder te brengen in Westvest 41.
Proceskosten
In
de BC is een post van € 11,5 miljoen beschikbaar voor de proceskosten van het
OBS, daarnaast is een budget geraamd voor de kosten van ProRail. Hierbij is
uitgangspunt de in de Procesovereenkomst gemaakte afspraak dat Verkeer en
Waterstaat en de gemeente Delft hun eigen kosten dragen tot besluitvorming (5
oktober 2005) en dat de kosten van publieke procedures niet ten laste van het
OBS komen De tot 5 oktober gemaakte
kosten voor de MER, Bestemmingsplan en beleidsvoorbereiding van ca. € 4 miljoen
Euro komen daarmee ten laste van de Algemene Dienst
Met
dit budget en deze uitgangspunten is een sobere realisatieorganisatie mogelijk
indien wordt uitgegaan van bruto personeelskosten en de huisvestingskosten van
Westvest 41.
Geen
rekening is gehouden met de kosten van facilitair. Door middel van aparte
overeenkomsten met de betreffende gemeentelijke sectoren/vakteams zullen
éénduidige afspraken gemaakt worden over de (wederzijdse) levering van
prestaties, de kosten die daar tegenover staan en de dekking. (geen “projectnummers”
waarop onbeperkt uren kunnen worden geschreven!). Normale, projectgebonden
kosten komen tot het af te spreken maximum voor rekening van het project. De
verdere publieke procedure van het bestemmingsplan niet (conform overeenkomst
met het rijk)., wél de kosten van eventuele art 19 procedures, conform de
geldende gemeentelijke regel (via dekking uit te betalen art 19-leges) .
Voor
zover nu te overzien, moet het budget voor de proceskosten een slagvaardige
sobere organisatie mogelijk maken. Net zoals de andere kosten van het project
zullen deze kosten bewaakt worden en eventueel herijkt indien blijkt dat deze
onvoldoende zijn.
Wet-
en regelgeving
Het
OBS zal voldoen aan wet- en regelgeving, evenals de met het OBS samenwerkende
private partijen. In de contracten van 5 oktober 2005 is vastgelegd hoe om te
gaan met de eventuele financiële consequenties
wijzigingen in wet en regelgeving. Voor wat betreft nieuw gemeentelijk beleid is e.e.a.
hierboven reeds weergegeven.