Stuk 34 I Delft,
6 februari 2006.
904240
Onderwerp:
Vaststellen Gebiedsvisie Schieoevers
Aan
de gemeenteraad
Geachte
dames en heren,
Voor
het bedrijventerrein Schieoevers was er al geruime tijd behoefte aan het
vaststellen van een samenhangende visie op de ontwikkelingsrichting van het
gebied ofwel een duidelijke koersbepaling voor de toekomst in ruimtelijk en
economisch opzicht. In de afgelopen jaren is hieraan in afstemming met de
Bedrijven Kring Schieoevers gewerkt.
Dit heeft geresulteerd in de Gebiedsvisie Schieoevers die het afgelopen
najaar in procedure is gebracht.
Onder
verwijzing naar hetgeen hierover in het hoofdstuk “Inleiding” van de
gebiedsvisie nader wordt toegelicht, geeft de visie globaal aan welke
ontwikkelingsrichting de gemeente voor ogen staat en op welke wijze de
samenhang tussen ontwikkelingen in het gebied en tussen Schieoevers en de stad
wordt bewaakt. Realisatie van de ontwikkelingsmogelijkheden op basis van de
visie zal plaatsvinden middels een programmatische aanpak, vertaald in concrete
projecten waarbij de gemeente zich vooral zal concentreren op het bewaken van
de hoofdstructuur en het uitvoeren van de openbare werken. Deze rol zal de
gemeente mede vervullen met in achtneming van het op afzienbare termijn (2007) te
actualiseren bestemmingsplan voor Schieoevers en voor de reeds in procedure
zijnde Gedeeltelijke Herziening van het bestemmingsplan Schieoevers 1999,
omgeving station-zuid. Voor deze bestemmingsplannen is deze gebiedsvisie
uiteraard de ruimtelijke onderlegger is. Vastgoed- en projectontwikkeling zal
vooral door marktpartijen moeten worden gedragen, waarbij de gemeente
faciliteiten biedt in procedureel opzicht. Voor het “in beweging” krijgen
hiervan zal de gemeente de nodige investeringen qua voorbereidingskosten moeten
doen.
Bij de behandeling van de concept-Gebiedsvisie Schieoevers op
22 november jl. in de commissie duurzaamheid is er aandacht gevraagd voor
enkele aspecten die in de nu voorliggende versie van de visie van een
aangepaste/aangescherpte tekst zijn voorzien. In dit voorstel verdient het
aanbeveling er enkele kort aan te stippen.
Hierboven
is de rol van de gemeente reeds genoemd en de uitwerking in concrete projecten
binnen de randvoorwaarden van een ruimtelijk-juridisch kader. Hierbij tekenen
wij aan dat de inhoud van de gebiedsvisie geheel (1:1) is afgestemd op het in
procedure zijnde bestemmingsplan Spoorzone en op het in juni 2005 door uw raad
vastgestelde Lokaal Verkeers- en Vervoers Plan 2005-2020. Tevens heeft
afstemming plaats gevonden met een separaat aan uw raad voor te leggen voorstel
over het thema “recreatief waterbeleid” waarbij u geïnformeerd wordt over de in
uitvoering zijnde aanlegvoorzieningen voor de recreatievaart in de Zuidkolk
(Gebiedsvisie Projectenparagraaf 6.2) en de voorbereiding van een integraal
beleid rond dit thema, waarin de Nieuwe Haven (zie paragrafen 5.5 en 6.5) als
passantenhaven van betekenis kan zijn.
Stuk
34 I pag.
2.
Met
betrekking tot het begrip “intensief, hoogwaardig grondgebruik” merken wij op
dat één van de doelstellingen voor Schieoevers is om door middel van
intensivering van het 1grondgebruik het aantal arbeidsplaatsen te brengen van
het huidige gemiddelde van 40 naar 70 arbeidsplaatsen per hectare. De
doelstellingen “intensief” en “hoogwaardig” grondgebruik kunnen worden bereikt
langs verschillende lijnen: leegstand tegengaan, profiel verbreden
(gevarieerder palet van bedrijvigheid), dubbel grondgebruik (stapelen) en
doelmatiger inrichting. In de inleiding van de gebiedsvisie wordt dit met een
aanscherping van de tekst nader toegelicht.
Op
diverse plaatsen in de visie is het project Stedenbaan en de relatie met
Schieoevers nadrukkelijker vastgelegd en toegelicht, waarbij wij nog
nadrukkelijk aantekenen dat het hier een project betreft van de Provincie
Zuid-Holland waaraan Delft door mede-ondertekening van een convenant met
diverse partijen (naast de provincie tevens het gewest Haaglanden en wellicht
ook de ministers van VROM en van Verkeer en Waterstaat) deelneemt. In directe
relatie met dit project moeten de plannen voor een metro-achtig station Voorhof
(vergelijkbaar met Randstadrail) worden
genoemd, waarvoor in de gebiedsvisie een ruimtelijke reservering wordt
voorgesteld. Uitvoering zal naar verwachting niet op afzienbare termijn aan de
orde zijn. Het project spoorzone staat hiermee
niet ter discussie. Verder verwijzen wij u naar de inhoud van de visie; wij
nemen aan hiermee de status van dit station in het kader van de gebiedsvisie
voldoende toegelicht te hebben.
Het
concept van de gebiedsvisie heeft ter inzage gelegen van 14 november tot 27
december 2005 met de mogelijkheid tot het indienen van schriftelijke reacties.
Tevens is er op 17 november een inloopgelegenheid georganiseerd en is daar de
gelegenheid geboden tot het stellen van vragen en mondelinge inspraak.
De
mondelinge en de schriftelijke reacties zijn samengevat en beantwoord in de
bijgevoegde Nota van Inspraak en Overleg (Nota I&O). De gebiedsvisie is
naar aanleiding van deze reacties op slechts enkele punten aangepast (zie onder
conclusie per reactie in de Nota I&O). Tevens is de gebiedsvisie en de
bijlage aangepast/aangevuld op de onderdelen waar dit aan de commissie voor
duurzaamheid uit uw raad bij de eerste behandeling van de visie op 22 november
2005 is toegezegd (zie bijgevoegd raadsstuk III). Tenslotte zijn ambtshalve
hier en daar in teksten en bij kaartbeelden ondergeschikte aanpassingen
(verduidelijkingen) aangebracht.
Na vaststelling van de gebiedsvisie zullen wij een programma
maken voor de uitwerking van de doelstelling op de diverse gebiedsonderdelen en
de in de visie aangegeven projecten. Een belangrijke taak voor de gemeente is
vooral weggelegd in de fase waarin de gebiedsvisie voor de diverse gebiedsdelen
en projecten in de relatie met eigenaren, ondernemers en marktpartijen in
beweging moet worden gebracht. In dat kader zullen binnen de gemeentelijke
organisatie, alsmede in opdracht van de gemeente door derden, in eerste
instantie nadere studies verricht moeten worden waaronder het doen van
marktconsultaties, overleg met eigenaren, ondernemers en andere
belanghebbenden, instanties, etc. Voor deze voorbereidingskosten behoeven wij
voorshands een bedrag van € 150.000,= voor de financiering van de
projectorganisatie en opdrachten aan derden. Dit bedrag kan ten laste worden
gebracht van de Programmabegroting 2006 – 2009, hoofdstuk Duurzaamheid, Grote
projecten waar voor Herstructurering Schieoevers bedragen zijn
gereserveerd.
Stuk
34 I pag.
3.
Wij
stellen u voor:
Hoogachtend,
Het
college van burgemeester en wethouders van Delft,
mr.drs.
G.A.A.Verkerk ,burgemeester.
mr.drs.
H.G.L.M. Camps ,secretaris.
Stuk
34 II
904240
De
raad der gemeente Delft;
gelezen
het voorstel van het college van 24 januari 2006;
b e
s l u i t :
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 februari 2006.
,burgemeester
,griffier