Stuk 34 I                                                                                             Delft, 6 februari 2006.

904240

 

Onderwerp: Vaststellen Gebiedsvisie Schieoevers

 

 

Aan de gemeenteraad

 

Geachte dames en heren,

 

Voor het bedrijventerrein Schieoevers was er al geruime tijd behoefte aan het vaststellen van een samenhangende visie op de ontwikkelingsrichting van het gebied ofwel een duidelijke koersbepaling voor de toekomst in ruimtelijk en economisch opzicht. In de afgelopen jaren is hieraan in afstemming met de Bedrijven Kring Schieoevers gewerkt.  Dit heeft geresulteerd in de Gebiedsvisie Schieoevers die het afgelopen najaar in procedure is gebracht.

 

Onder verwijzing naar hetgeen hierover in het hoofdstuk “Inleiding” van de gebiedsvisie nader wordt toegelicht, geeft de visie globaal aan welke ontwikkelingsrichting de gemeente voor ogen staat en op welke wijze de samenhang tussen ontwikkelingen in het gebied en tussen Schieoevers en de stad wordt bewaakt. Realisatie van de ontwikkelingsmogelijkheden op basis van de visie zal plaatsvinden middels een programmatische aanpak, vertaald in concrete projecten waarbij de gemeente zich vooral zal concentreren op het bewaken van de hoofdstructuur en het uitvoeren van de openbare werken. Deze rol zal de gemeente mede vervullen met in achtneming van het op afzienbare termijn (2007) te actualiseren bestemmingsplan voor Schieoevers en voor de reeds in procedure zijnde Gedeeltelijke Herziening van het bestemmingsplan Schieoevers 1999, omgeving station-zuid. Voor deze bestemmingsplannen is deze gebiedsvisie uiteraard de ruimtelijke onderlegger is. Vastgoed- en projectontwikkeling zal vooral door marktpartijen moeten worden gedragen, waarbij de gemeente faciliteiten biedt in procedureel opzicht. Voor het “in beweging” krijgen hiervan zal de gemeente de nodige investeringen qua voorbereidingskosten moeten doen.

 

Bij de behandeling van de concept-Gebiedsvisie Schieoevers op 22 november jl. in de commissie duurzaamheid is er aandacht gevraagd voor enkele aspecten die in de nu voorliggende versie van de visie van een aangepaste/aangescherpte tekst zijn voorzien. In dit voorstel verdient het aanbeveling er enkele kort aan te stippen.

Hierboven is de rol van de gemeente reeds genoemd en de uitwerking in concrete projecten binnen de randvoorwaarden van een ruimtelijk-juridisch kader. Hierbij tekenen wij aan dat de inhoud van de gebiedsvisie geheel (1:1) is afgestemd op het in procedure zijnde bestemmingsplan Spoorzone en op het in juni 2005 door uw raad vastgestelde Lokaal Verkeers- en Vervoers Plan 2005-2020. Tevens heeft afstemming plaats gevonden met een separaat aan uw raad voor te leggen voorstel over het thema “recreatief waterbeleid” waarbij u geïnformeerd wordt over de in uitvoering zijnde aanlegvoorzieningen voor de recreatievaart in de Zuidkolk (Gebiedsvisie Projectenparagraaf 6.2) en de voorbereiding van een integraal beleid rond dit thema, waarin de Nieuwe Haven (zie paragrafen 5.5 en 6.5) als passantenhaven van betekenis kan zijn. 


Stuk 34 I                                                                                 pag. 2.

 

 

Met betrekking tot het begrip “intensief, hoogwaardig grondgebruik” merken wij op dat één van de doelstellingen voor Schieoevers is om door middel van intensivering van het 1grondgebruik het aantal arbeidsplaatsen te brengen van het huidige gemiddelde van 40 naar 70 arbeidsplaatsen per hectare. De doelstellingen “intensief” en “hoogwaardig” grondgebruik kunnen worden bereikt langs verschillende lijnen: leegstand tegengaan, profiel verbreden (gevarieerder palet van bedrijvigheid), dubbel grondgebruik (stapelen) en doelmatiger inrichting. In de inleiding van de gebiedsvisie wordt dit met een aanscherping van de tekst nader toegelicht. 

Op diverse plaatsen in de visie is het project Stedenbaan en de relatie met Schieoevers nadrukkelijker vastgelegd en toegelicht, waarbij wij nog nadrukkelijk aantekenen dat het hier een project betreft van de Provincie Zuid-Holland waaraan Delft door mede-ondertekening van een convenant met diverse partijen (naast de provincie tevens het gewest Haaglanden en wellicht ook de ministers van VROM en van Verkeer en Waterstaat) deelneemt. In directe relatie met dit project moeten de plannen voor een metro-achtig station Voorhof (vergelijkbaar met Randstadrail)  worden genoemd, waarvoor in de gebiedsvisie een ruimtelijke reservering wordt voorgesteld. Uitvoering zal naar verwachting niet op afzienbare termijn aan de orde zijn. Het project spoorzone staat hiermee niet ter discussie. Verder verwijzen wij u naar de inhoud van de visie; wij nemen aan hiermee de status van dit station in het kader van de gebiedsvisie voldoende toegelicht te hebben.

 

Het concept van de gebiedsvisie heeft ter inzage gelegen van 14 november tot 27 december 2005 met de mogelijkheid tot het indienen van schriftelijke reacties. Tevens is er op 17 november een inloopgelegenheid georganiseerd en is daar de gelegenheid geboden tot het stellen van vragen en mondelinge inspraak.

De mondelinge en de schriftelijke reacties zijn samengevat en beantwoord in de bijgevoegde Nota van Inspraak en Overleg (Nota I&O). De gebiedsvisie is naar aanleiding van deze reacties op slechts enkele punten aangepast (zie onder conclusie per reactie in de Nota I&O). Tevens is de gebiedsvisie en de bijlage aangepast/aangevuld op de onderdelen waar dit aan de commissie voor duurzaamheid uit uw raad bij de eerste behandeling van de visie op 22 november 2005 is toegezegd (zie bijgevoegd raadsstuk III). Tenslotte zijn ambtshalve hier en daar in teksten en bij kaartbeelden ondergeschikte aanpassingen (verduidelijkingen)  aangebracht.

 

Na vaststelling van de gebiedsvisie zullen wij een programma maken voor de uitwerking van de doelstelling op de diverse gebiedsonderdelen en de in de visie aangegeven projecten. Een belangrijke taak voor de gemeente is vooral weggelegd in de fase waarin de gebiedsvisie voor de diverse gebiedsdelen en projecten in de relatie met eigenaren, ondernemers en marktpartijen in beweging moet worden gebracht. In dat kader zullen binnen de gemeentelijke organisatie, alsmede in opdracht van de gemeente door derden, in eerste instantie nadere studies verricht moeten worden waaronder het doen van marktconsultaties, overleg met eigenaren, ondernemers en andere belanghebbenden, instanties, etc. Voor deze voorbereidingskosten behoeven wij voorshands een bedrag van € 150.000,= voor de financiering van de projectorganisatie en opdrachten aan derden. Dit bedrag kan ten laste worden gebracht van de Programmabegroting 2006 – 2009, hoofdstuk Duurzaamheid, Grote projecten waar voor Herstructurering Schieoevers bedragen zijn gereserveerd.  

 


Stuk 34 I                                                                                 pag. 3.

 

 

Wij stellen u voor:

  1. de gebiedsvisie Schieoevers vast te stellen en
  2. een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van € 150.000,= en daartoe de 36e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2006 vast te stellen.

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

mr.drs. G.A.A.Verkerk               ,burgemeester.

 

 

 

mr.drs. H.G.L.M. Camps                       ,secretaris.


Stuk 34 II

904240

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 24 januari 2006;

 

b e s l u i t :

 

  1. de Gebiedsvisie Schieoevers februari 2006 vast te stellen en
  2. een voorbereidingskrediet van € 150.000,= beschikbaar te stellen en daartoe de  36e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2006 vast te stellen.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 februari 2006.

 

 

 

                                                           ,burgemeester

 

 

 

                                                           ,griffier