Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
In het najaar van
2002 heeft de gemeente Delft een nieuw verkeersmodel aangeschaft. Dit model
geeft een beeld van de (auto)verkeersintensiteiten per werkdagetmaal in
november 2002 en 2020. Reden voor aanschaf van een nieuw verkeersmodel was dat
het oude verkeersmodel niet meer door de leverancier werd ondersteund en
bovendien niet in staat bleek om betrouwbare verkeersprognoses te leveren voor
wegen die tot aan de capaciteit belast worden. In het voorjaar van 2003 is het
nieuwe verkeersmodel gecontroleerd, aangepast en geoptimaliseerd aan de hand
van recente telgegevens. De meeste aanpassingen hadden betrekking op het
Delftse deel van het model omdat informatie van buiten Delft nog niet
beschikbaar was. Dit model is toegepast voor de MER Spoorzone en in 2004 voor
het bestemmingsplan Spoorzone.
Stuk 54 I pag.
2.
Inmiddels heeft het verkeersmodel zowel
beleidsmatig als technisch een ontwikkeling doorgemaakt. Beleidsmatig is een
visie op het functioneren van het wegennet en het langzaamverkeersnetwerk
verder en concreter uitgewerkt. Ook technisch heeft het verkeersmodel een
ontwikkeling doorgemaakt. Onder meer is het verkeersmodel aangepast omdat de
gegevens van buiten Delft inmiddels beschikbaar waren gekomen. Daarnaast is het
model verder geoptimaliseerd, waarbij de gehanteerde indeling in
verkeergenerende deelgebieden is verfijnd en kleine foutjes in de grote
hoeveelheid gegevens over wegvakken, kruispunten, telcijfers en
sociaal-economische gegevens zijn gecorrigeerd. Daarnaast is het
model geijkt op een uitgebreide set recente verkeerstellingen.
In juni 2005 heeft de Delftse gemeenteraad
het lokale verkeers- en vervoerplan (LVVP) en het Fietsactieplan II (FAP II)
vastgesteld. In het LVVP wordt een reeks van verkeersmaatregelen voorgesteld om
Delft in de toekomst bereikbaar te houden voor alle wijzen van vervoer, maar
binnen de wettelijke grenzen voor luchtkwaliteit en geluidshinder. In het FAP II staat een concrete uitwerking van
fietsmaatregelen voor de komende vier jaar. De LVVP-prognose voor 2020 week
daardoor af van het verkeersmodel dat voor het bestemmingsplan Spoorzone is
gebruikt.
Bij de afstemming van de verkeerscijfers is
gebleken dat de in het LVVP voorgestelde maatregelen te veel verkeer toelaten
op de tot wijkonsluitingsweg te reconstrueren (Verlengde) Coenderstraat.
Daarbij zal niet kunnen worden voldaan aan de vereiste milieukwaliteit. De
(Verlengde) Coenderstraat neemt de wijkontsluitingsfunctie van de Westvest
over. Dit wordt vooral ingegeven door de noodzaak om afwikkelingscapaciteit te
creëren op het kruispunt van de
Westlandseweg/Zuidwal met de Westvest. Door de komst van tramlijn 19, de
voorziene intensivering van het overige openbaar vervoer (zie LVVP) en de
verkeersgroei zal het verkeer in de toekomst op dit kruispunt niet meer kunnen
worden afgewikkeld indien de voorgestelde maatregel achterwege blijft.
Capaciteitsverruimende maatregelen op het kruispunt van de Westlandseweg/Zuidwal
met de Westvest zelf zijn onderzocht, maar zijn niet mogelijk. Dit betekent dat
er geen andere mogelijkheid is dan een wijkontsluitingsfunctie aan de
(Verlengde) Coenderstraat toe te kennen.
Stuk 54 I pag.
3.
Met de volgende (beperkte) aanpassing van de
wegencategorisering kan op alle punten aan de vereiste milieukwaliteit worden
voldaan:
-
aanwijzen van de route tussen de Spoorsingel/Phoenixstraat en
Provinciale weg via de Hugo de Grootstraat/Havenstraat en het Westeinde als
wijkontsluitingsweg (ontwerpsnelheid 40 km/h) in plaats van de in het vigerende
LVVP opgenomen reconstructie tot erftoegangsweg (30 km/h);
-
aanwijzen van de route tussen de Westlandseweg en de Hugo de Grootstraat
via de Krakeelpolderweg en het Westplantsoen als wijkontsluitingsweg
(ontwerpsnelheid 40 km/h) in plaats van erftoegangsweg (30 km/h), met
uitzondering van het wegvak voor de winkelstrip (te weten tussen Frank van
Borselenstraat en Pootstraat).
In de voor u ter inzage gelegde bijlage 1 is
een figuur opgenomen waarin beide routes zijn weergegeven. Daarnaast is het
figuur uit het vigerende LVVP opgenomen met daarop de in dit vigerende plan
vastgelegde wegencategorisering.
Het gevolg van deze aanpassingen is dat er
iets meer verkeer over deze wegen zal worden afgewikkeld, waardoor de
(Verlengde) Coenderstraat zal worden ontlast. Genoemde wegen hebben nu ook al
een wijkontsluitingsfunctie. Op de aanvankelijke keus om het verkeersluwe
gebied zo groot mogelijk te maken en daarmee voornoemde wegen aan te wijzen als
erftoegangswegen, wordt nu teruggekomen omdat het belang van de realisatie van
de Spoorzone zwaarder weegt. Vanwege het gewenste verblijfsklimaat bij de
winkelstrip langs de Krakeelpolderweg is er voor gekozen op dit deel van de
Krakeelpolderweg vast te houden aan de categorisering als erftoegangsweg (30
km/h) zoals dat in het vigerende LVVP is opgenomen.
De voorgestelde wijzigingen leiden tot een
nieuw verkeersmodel voor 2020. Dit model geeft de beste prognose voor 2020 die
met de huidige kennis te maken is. Een overzicht van de verkeersintensiteiten
op de belangrijkste wegen is op genomen in bijlage 2. De gegevens uit dit model
zijn gebruikt voor de lucht- en geluidberekeningen ten behoeve van het project
Spoorzone. Het model is ook gebruikt als basis voor het Plan van Aanpak
Luchtkwaliteit dat in januari 2006 ter visie is gelegd.
Ten behoeve van eenduidigheid en
consistentie van cijfermateriaal zoals dat gebruikt wordt in mobiliteits-,
ruimtelijke- en milieuplannen stellen wij u voor de verkeersprognoses van het
LVVP vastgesteld op 30 juni 2005 te vervangen door de verkeersprognoses zoals
deze zijn opgenomen in de voor u ter inzage gelegde bijlage 2.
Hoogachtend,
Het college van burgemeester en wethouders
van Delft,
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M. Camps ,secretaris.
Stuk 54 II
922541
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van 7
februari 2006;
b e s l u i t
:
I. de verkeersprognoses van het
LVVP vastgesteld op 30 juni 2005 te vervangen door de verkeersprognoses zoals
deze zijn opgenomen in de voor u ter inzage gelegde bijlage 2.
II de volgende wegvakken in
afwijking van het op 30 juni 2005 vastgestelde LVVP te categoriseren als
wijkontsluitingsweg:
-
de Hugo de Grootstraat geheel,
-
de Havenstraat geheel,
-
de Buitenwatersloot tussen de afrit van de provinciale weg en het
Westeinde,
-
het Westeinde tussen Buitenwatersloot en Provinciale weg,
-
het Westplantsoen tussen Hugo de Grootstraat en Buitenwatersloot,
-
de Krakeelpolderweg tussen Buitenwatersloot en Pootstraat
-
de Krakeelpolderweg tussen Frank van Borselenstraat en Westlandseweg
aldus vastgesteld in de openbare
raadsvergadering van 23 februari 2006.
,burgemeester.
,griffier.