Stuk 817168                                                                       Delft, 20 december 2005

                                                                                                                        

 

Onderwerp: Parkeren en stallen 2006

 

Aan de gemeenteraad,

 

Geachte dames en heren,

 

Eind 2003 zijn nieuwe parkeernormen vastgesteld voor de gemeente Delft. Deze normen functioneren goed. Er blijkt echter dat in bepaalde gevallen meer ruimte nodig is voor uitzonderingen of dat aanvullingen nodig zijn. Twee specifieke gevallen zijn:

-        projecten die het autoluw+ gebied betreffen;

-        projecten waarbij het redelijkerwijs niet mogelijk is aan de parkeernorm te voldoen (financieel en/of ruimtelijk). Om dit te ondervangen wordt de mogelijkheid voorgesteld om een parkeerovereenkomst te sluiten.

 

Aan de Raad wordt voorgesteld:

 

1.        De vastgestelde normen zoals die opgenomen zijn in hoofdstuk 2 van de nota en zoals die gehanteerd worden bij de nieuwbouw en herstructurering van woningen ongewijzigd opnieuw vast te stellen.

 

2.        Voor bedrijven en instellingen (ook zoals in 2003 vastgesteld) gebruik te maken van de richtlijnen van het CROW (publicatie 182 “Parkeerkencijfers – basis voor parkeernormering 2003”). Indien deze normen afwijken van bestaand beleid in een bepaald, specifiek (deel-) gebied, prevaleert dit bestaande beleid.

 

3.        Voor autoluw en autoluw+ in afwijking van andere gebieden, de volgende randvoorwaarden voor het realiseren van de parkeernormen vast te stellen:

·      De normen voor autoluw en autoluw+ betreffen vaste (i.p.v. minimale) aantallen aan te leggen parkeerplaatsen.

·      Parkeerplaatsen moeten binnen 400 meter gerealiseerd worden (i.p.v. binnen 100 meter).

·      Wanneer parkeerplaatsen in de openbare ruimte gecompenseerd moeten worden omdat op een parkeerterrein gebouwd wordt, kan dit ook door aanleg van privé (koop of huur) parkeerplaatsen indien aangetoond wordt dat er kopers of huurders zijn voor deze parkeerplaatsen.

 

4.        Om de navolgende beleidsregel vast te stellen inzake de parkeerovereenkomst als mogelijkheid om vrijstelling te verlenen van (een deel van) de parkeereis bij het verlenen van een bouwvergunning.

 

A)    Bij een voorstel voor nieuwbouw of wezenlijke verbouw moet vastgehouden worden aan de parkeernormen zoals die zijn opgenomen in de bouwverordening en de nota “parkeren en stallen”.

 

B)    De ontwikkelaar heeft de plicht de aan te leggen parkeerplaatsen op eigen terrein te realiseren en financieren. Hierop zijn twee uitzonderingen mogelijk:

·       Als het gaat om herstructurering kan in bepaalde gevallen een aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte worden toegerekend aan het nieuwe plan. Om dit aantal te berekenen moet contact opgenomen worden met het vakteam Mobiliteit van de Gemeente Delft.

·       Bij een totale gebiedsontwikkeling kan een deel van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte worden gerealiseerd. De financiering loopt via de grondexploitatie.

Als criterium voor het maken van een uitzondering geldt de hoogte van de parkeerdruk vóór de herstructurering of de gebiedsontwikkeling. Op basis van de parkeerdruk vóór de herstructurering of de gebiedsontwikkeling wordt bepaald hoeveel bestaande parkeerplaatsen in de openbare ruimte redelijkerwijs aan het nieuwe plan kunnen worden toegerekend. Uitgangspunt is dat de parkeerdruk na de nieuwe ontwikkelingen lager moet zijn dan daarvoor.

 

C)    Als het redelijkerwijs niet mogelijk is om aan de parkeereis (volgens de zojuist genoemde punten A en B) te voldoen om een van de volgende redenen:

·       er is te weinig ruimte (ter beoordeling van de Gemeente);

·       de parkeeroplossing wordt te duur (ter beoordeling van de gemeente),

dan kan het bestuur overwegen om met behulp van een parkeerovereenkomst het project alsnog te realiseren. In de parkeerovereenkomst worden afspraken gemaakt over de realisatie (o.a. aantal, tijdstip, ligging) van de nog ontbrekende parkeerplaatsen.

 

5.        Om indien het vorige beslispunt wordt vastgesteld daarvoor de volgende procedure vast te stellen.

A.    In eerste instantie moet middels het sluiten van een parkeerovereenkomst getracht worden de ontwikkelaar te verplichten een bepaald aantal plaatsen af te nemen in een nog te bouwen parkeergarage. Dit is alleen mogelijk als het duidelijk is dat deze parkeerplaatsen nagenoeg gelijktijdig met of kort na de oplevering van de nieuwbouw worden gerealiseerd.

B.    In tweede instantie moet de ontwikkelende partij trachten parkeerplaatsen in de nabijheid van de te realiseren locatie te kopen of te huren bij derden. Indien het gaat om huurt geldt dat het huurcontract een aanzienlijke periode moet beslaan (minimaal 20 jaar).

C.    In laatste instantie moet overwogen worden om de extra benodigde parkeerplaatsen in de openbare ruimte te realiseren.

 

6.        De volgende tarieven vast te stellen voor de opties genoemd in het vorige beslispunt. 

 

Gebied

Tarief privé-plek (optie 1)

Koop of huur bij derden (optie 2)

Tarief voor plek in OR (optie 3)

Binnenstad

€ 38.000,=

Wordt door derden bepaald

N.v.t.

Overig

€ 23.000,=

€ 18.000,=

 

7.        De normen voor het stallen van fietsen zoals die opgenomen zijn in hoofdstuk 5 van deze nota en zoals die gehanteerd worden bij nieuwbouw en herstructurering van woningen ongewijzigd opnieuw vast te stellen.

 

8.        Financiële consequenties te verwerken via een geoormerkt deel van de reserve parkeren.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                   ,burgemeester.

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                  ,secretaris.

 


Stuk  817168

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 20 december 2005;

 

b e s l u i t :

 

Aan de Raad wordt voorgesteld:

 

1.     De vastgestelde normen zoals die opgenomen zijn in hoofdstuk 2 van deze nota en zoals die gehanteerd worden bij de nieuwbouw en herstructurering van woningen ongewijzigd opnieuw vast te stellen.

                                                                              

2.     Voor bedrijven en instellingen (ook zoals in 2003 vastgesteld) gebruik te maken van de richtlijnen van het CROW (publicatie 182 “Parkeerkencijfers – basis voor parkeernormering 2003”). Indien deze normen afwijken van bestaand beleid in een bepaald, specifiek (deel-) gebied, prevaleert dit bestaande beleid.

 

3.     Voor autoluw en autoluw+ in afwijking van andere gebieden, de volgende randvoorwaarden voor het realiseren van de parkeernormen vast te stellen:

§       De normen voor autoluw en autoluw+ betreffen vaste (i.p.v. minimale) aantallen aan te leggen parkeerplaatsen.

§       Parkeerplaatsen moeten binnen 400 meter gerealiseerd worden (i.p.v. binnen 100 meter).

§       Wanneer parkeerplaatsen in de openbare ruimte gecompenseerd moeten worden omdat op een parkeerterrein gebouwd wordt, kan dit ook door aanleg van privé (koop of huur) parkeerplaatsen indien aangetoond wordt dat er kopers of huurders zijn voor deze parkeerplaatsen.

 

0.     Om de navolgende beleidsregel vast te stellen inzake de parkeerovereenkomst als mogelijkheid om vrijstelling te verlenen van (een deel van) de parkeereis bij het verlenen van een bouwvergunning.

 

A)    Bij een voorstel voor nieuwbouw of wezenlijke verbouw moet vastgehouden worden aan de parkeernormen zoals die zijn opgenomen in de bouwverordening en de nota “parkeren en stallen”.

 

B)    De ontwikkelaar heeft de plicht de aan te leggen parkeerplaatsen op eigen terrein te   realiseren en financieren. Hierop zijn twee uitzonderingen mogelijk:

·       Als het gaat om herstructurering kan in bepaalde gevallen een aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte worden toegerekend aan het nieuwe plan. Om dit aantal te berekenen moet contact opgenomen worden met het vakteam Mobiliteit van de Gemeente Delft.

·       Bij een totale gebiedsontwikkeling kan een deel van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte worden gerealiseerd. De financiering loopt via de grondexploitatie.

Als criterium voor het maken van een uitzondering geldt de hoogte van de parkeerdruk vóór de herstructurering of de gebiedsontwikkeling. Op basis van de parkeerdruk vóór de herstructurering of de gebiedsontwikkeling wordt bepaald hoeveel bestaande parkeerplaatsen in de openbare ruimte redelijkerwijs aan het nieuwe plan kunnen worden toegerekend. Uitgangspunt is dat de parkeerdruk na de nieuwe ontwikkelingen lager moet zijn dan daarvoor.

 

 

C)     Als het redelijkerwijs niet mogelijk is om aan de parkeereis (volgens de zojuist genoemde punten A en B) te voldoen om een van de volgende redenen:

·       er is te weinig ruimte (ter beoordeling van de Gemeente);

·       de parkeeroplossing wordt te duur (ter beoordeling van de gemeente),

dan kan het bestuur overwegen om met behulp van een parkeerovereenkomst het project alsnog te realiseren. In de parkeerovereenkomst worden afspraken gemaakt over de realisatie (o.a. aantal, tijdstip, ligging) van de nog ontbrekende parkeerplaatsen.

 

1.     Om indien het vorige beslispunt wordt vastgesteld daarvoor de volgende procedure vast te stellen.

A.     In eerste instantie moet middels het sluiten van een parkeerovereenkomst getracht worden de ontwikkelaar te verplichten een bepaald aantal plaatsen af te nemen in een nog te bouwen parkeergarage. Dit is alleen mogelijk als het duidelijk is dat deze parkeerplaatsen nagenoeg gelijktijdig met of kort na de oplevering van de nieuwbouw worden gerealiseerd.

B.     In tweede instantie moet de ontwikkelende partij trachten parkeerplaatsen in de nabijheid van de te realiseren locatie te kopen of te huren bij derden. Indien het gaat om huurt geldt dat het huurcontract een aanzienlijke periode moet beslaan (minimaal 20 jaar).

C.     In laatste instantie moet overwogen worden om de extra benodigde parkeerplaatsen in de openbare ruimte te realiseren.

 

2.        De volgende tarieven vast te stellen voor de opties genoemd in het vorige beslispunt. 

 

Gebied

Tarief privé-plek (optie 1)

Koop of huur bij derden (optie 2)

Tarief voor plek in OR (optie 3)

Binnenstad

€ 38.000,=

Wordt door derden bepaald

N.v.t.

Overig

€ 23.000,=

€ 18.000,=

 

7.          De normen voor het stallen van fietsen zoals die opgenomen zijn in hoofdstuk 5 van deze nota en zoals die gehanteerd worden bij nieuwbouw en herstructurering van woningen ongewijzigd opnieuw vast te stellen.

 

8.          Financiële consequenties te verwerken via een geoormerkt deel van de reserve parkeren.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 januari 2006.

 

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                                ,burgemeester.

 

 

 

                                                             ,griffier.