Stuk 817168 Delft,
20 december 2005
Onderwerp: Parkeren en
stallen 2006
Aan de gemeenteraad,
Geachte dames en heren,
Eind 2003 zijn nieuwe parkeernormen vastgesteld
voor de gemeente Delft. Deze normen functioneren goed. Er blijkt echter dat in
bepaalde gevallen meer ruimte nodig is voor uitzonderingen of dat aanvullingen
nodig zijn. Twee specifieke gevallen zijn:
-
projecten die het autoluw+ gebied betreffen;
-
projecten waarbij het redelijkerwijs niet mogelijk
is aan de parkeernorm te voldoen (financieel en/of ruimtelijk). Om dit te
ondervangen wordt de mogelijkheid voorgesteld om een parkeerovereenkomst te
sluiten.
Aan de Raad wordt voorgesteld:
1.
De vastgestelde normen zoals die opgenomen zijn in hoofdstuk 2 van de nota en zoals die
gehanteerd worden bij de nieuwbouw en herstructurering van woningen ongewijzigd
opnieuw vast te stellen.
2.
Voor bedrijven en instellingen (ook zoals in 2003
vastgesteld) gebruik te maken van de richtlijnen van het CROW (publicatie 182
“Parkeerkencijfers – basis voor parkeernormering 2003”). Indien deze normen
afwijken van bestaand beleid in een bepaald, specifiek (deel-) gebied,
prevaleert dit bestaande beleid.
3.
Voor autoluw en autoluw+ in afwijking van andere
gebieden, de volgende randvoorwaarden voor het realiseren van de parkeernormen
vast te stellen:
·
De normen voor autoluw en autoluw+ betreffen vaste
(i.p.v. minimale) aantallen aan te leggen parkeerplaatsen.
·
Parkeerplaatsen moeten binnen 400 meter
gerealiseerd worden (i.p.v. binnen 100 meter).
·
Wanneer parkeerplaatsen in de openbare ruimte
gecompenseerd moeten worden omdat op een parkeerterrein gebouwd wordt, kan dit
ook door aanleg van privé (koop of huur) parkeerplaatsen indien aangetoond
wordt dat er kopers of huurders zijn voor deze parkeerplaatsen.
4.
Om de navolgende beleidsregel vast te stellen
inzake de parkeerovereenkomst als mogelijkheid om vrijstelling te verlenen van
(een deel van) de parkeereis bij het verlenen van een bouwvergunning.
A) Bij
een voorstel voor nieuwbouw of wezenlijke verbouw moet vastgehouden worden aan
de parkeernormen zoals die zijn opgenomen in de bouwverordening en de nota
“parkeren en stallen”.
B) De
ontwikkelaar heeft de plicht de aan te leggen parkeerplaatsen op eigen terrein
te realiseren en financieren. Hierop zijn twee uitzonderingen mogelijk:
·
Als het gaat om herstructurering kan in
bepaalde gevallen een aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte worden
toegerekend aan het nieuwe plan. Om dit aantal te berekenen moet contact
opgenomen worden met het vakteam Mobiliteit van de Gemeente Delft.
·
Bij een totale gebiedsontwikkeling kan een
deel van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte worden gerealiseerd. De
financiering loopt via de grondexploitatie.
Als criterium voor het
maken van een uitzondering geldt de hoogte van de parkeerdruk vóór de
herstructurering of de gebiedsontwikkeling. Op basis van de parkeerdruk vóór de
herstructurering of de gebiedsontwikkeling wordt bepaald hoeveel bestaande
parkeerplaatsen in de openbare ruimte redelijkerwijs aan het nieuwe plan kunnen
worden toegerekend. Uitgangspunt is dat de parkeerdruk na de nieuwe
ontwikkelingen lager moet zijn dan daarvoor.
C) Als
het redelijkerwijs niet mogelijk is om aan de parkeereis (volgens de zojuist
genoemde punten A en B) te voldoen om een van de volgende redenen:
·
er is te weinig ruimte (ter beoordeling van de
Gemeente);
·
de parkeeroplossing wordt te duur (ter beoordeling
van de gemeente),
dan kan het bestuur overwegen om met behulp
van een parkeerovereenkomst het project alsnog te realiseren. In de
parkeerovereenkomst worden afspraken gemaakt over de realisatie (o.a. aantal,
tijdstip, ligging) van de nog ontbrekende parkeerplaatsen.
5.
Om indien het vorige beslispunt wordt vastgesteld
daarvoor de volgende procedure vast te stellen.
A. In
eerste instantie moet middels het sluiten van een parkeerovereenkomst getracht
worden de ontwikkelaar te verplichten een bepaald aantal plaatsen af te nemen
in een nog te bouwen parkeergarage. Dit is alleen mogelijk als het duidelijk is
dat deze parkeerplaatsen nagenoeg gelijktijdig met of kort na de oplevering van
de nieuwbouw worden gerealiseerd.
B. In
tweede instantie moet de ontwikkelende partij trachten parkeerplaatsen in de
nabijheid van de te realiseren locatie te kopen of te huren bij derden. Indien
het gaat om huurt geldt dat het huurcontract een aanzienlijke periode moet
beslaan (minimaal 20 jaar).
C. In
laatste instantie moet overwogen worden om de extra benodigde parkeerplaatsen
in de openbare ruimte te realiseren.
6.
De volgende tarieven vast te stellen voor de
opties genoemd in het vorige beslispunt.
Gebied |
Tarief privé-plek (optie 1) |
Koop of huur bij derden (optie 2) |
Tarief voor plek in OR (optie 3) |
Binnenstad |
€ 38.000,= |
Wordt door derden bepaald |
N.v.t. |
Overig |
€ 23.000,= |
€ 18.000,= |
7.
De normen voor het stallen van fietsen zoals die
opgenomen zijn in hoofdstuk 5 van deze nota en zoals die gehanteerd worden bij
nieuwbouw en herstructurering van woningen ongewijzigd opnieuw vast te stellen.
8.
Financiële consequenties te verwerken via een
geoormerkt deel van de reserve parkeren.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M.
Camps ,secretaris.
Stuk 817168
De
raad der gemeente Delft;
gelezen
het voorstel van het college van 20 december 2005;
b
e s l u i t :
Aan de Raad wordt voorgesteld:
1. De
vastgestelde normen zoals die opgenomen zijn in hoofdstuk 2 van deze nota en zoals die gehanteerd worden bij de
nieuwbouw en herstructurering van woningen ongewijzigd opnieuw vast te stellen.
2. Voor
bedrijven en instellingen (ook zoals in 2003 vastgesteld) gebruik te maken van
de richtlijnen van het CROW (publicatie 182 “Parkeerkencijfers – basis voor
parkeernormering 2003”). Indien deze normen afwijken van bestaand beleid in een
bepaald, specifiek (deel-) gebied, prevaleert dit bestaande beleid.
3. Voor
autoluw en autoluw+ in afwijking van andere gebieden, de volgende
randvoorwaarden voor het realiseren van de parkeernormen vast te stellen:
§
De normen voor autoluw en autoluw+ betreffen vaste
(i.p.v. minimale) aantallen aan te leggen parkeerplaatsen.
§
Parkeerplaatsen moeten binnen 400 meter
gerealiseerd worden (i.p.v. binnen 100 meter).
§
Wanneer parkeerplaatsen in de openbare ruimte
gecompenseerd moeten worden omdat op een parkeerterrein gebouwd wordt, kan dit
ook door aanleg van privé (koop of huur) parkeerplaatsen indien aangetoond
wordt dat er kopers of huurders zijn voor deze parkeerplaatsen.
0. Om
de navolgende beleidsregel vast te stellen inzake de parkeerovereenkomst als
mogelijkheid om vrijstelling te verlenen van (een deel van) de parkeereis bij
het verlenen van een bouwvergunning.
A)
Bij een voorstel voor nieuwbouw of wezenlijke
verbouw moet vastgehouden worden aan de parkeernormen zoals die zijn opgenomen
in de bouwverordening en de nota “parkeren en stallen”.
B)
De ontwikkelaar heeft de plicht de aan te leggen
parkeerplaatsen op eigen terrein te
realiseren en financieren. Hierop zijn twee uitzonderingen mogelijk:
·
Als het gaat om herstructurering kan in
bepaalde gevallen een aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte worden
toegerekend aan het nieuwe plan. Om dit aantal te berekenen moet contact
opgenomen worden met het vakteam Mobiliteit van de Gemeente Delft.
·
Bij een totale gebiedsontwikkeling kan een
deel van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte worden gerealiseerd. De
financiering loopt via de grondexploitatie.
Als criterium voor het
maken van een uitzondering geldt de hoogte van de parkeerdruk vóór de
herstructurering of de gebiedsontwikkeling. Op basis van de parkeerdruk vóór de
herstructurering of de gebiedsontwikkeling wordt bepaald hoeveel bestaande
parkeerplaatsen in de openbare ruimte redelijkerwijs aan het nieuwe plan kunnen
worden toegerekend. Uitgangspunt is dat de parkeerdruk na de nieuwe
ontwikkelingen lager moet zijn dan daarvoor.
C) Als
het redelijkerwijs niet mogelijk is om aan de parkeereis (volgens de zojuist
genoemde punten A en B) te voldoen om een van de volgende redenen:
·
er is te weinig ruimte (ter beoordeling van de
Gemeente);
·
de parkeeroplossing wordt te duur (ter beoordeling
van de gemeente),
dan kan het bestuur
overwegen om met behulp van een parkeerovereenkomst het project alsnog te
realiseren. In de parkeerovereenkomst worden afspraken gemaakt over de
realisatie (o.a. aantal, tijdstip, ligging) van de nog ontbrekende
parkeerplaatsen.
1. Om
indien het vorige beslispunt wordt vastgesteld daarvoor de volgende procedure
vast te stellen.
A. In
eerste instantie moet middels het sluiten van een parkeerovereenkomst getracht
worden de ontwikkelaar te verplichten een bepaald aantal plaatsen af te nemen
in een nog te bouwen parkeergarage. Dit is alleen mogelijk als het duidelijk is
dat deze parkeerplaatsen nagenoeg gelijktijdig met of kort na de oplevering van
de nieuwbouw worden gerealiseerd.
B. In
tweede instantie moet de ontwikkelende partij trachten parkeerplaatsen in de
nabijheid van de te realiseren locatie te kopen of te huren bij derden. Indien
het gaat om huurt geldt dat het huurcontract een aanzienlijke periode moet
beslaan (minimaal 20 jaar).
C. In
laatste instantie moet overwogen worden om de extra benodigde parkeerplaatsen
in de openbare ruimte te realiseren.
2.
De volgende tarieven vast te stellen voor de opties
genoemd in het vorige beslispunt.
Gebied |
Tarief privé-plek (optie 1) |
Koop of huur bij derden (optie 2) |
Tarief voor plek in OR (optie 3) |
Binnenstad |
€ 38.000,= |
Wordt door derden bepaald |
N.v.t. |
Overig |
€ 23.000,= |
€ 18.000,= |
7.
De normen voor het stallen van fietsen zoals die
opgenomen zijn in hoofdstuk 5 van deze nota en zoals die gehanteerd worden bij
nieuwbouw en herstructurering van woningen ongewijzigd opnieuw vast te stellen.
8.
Financiële consequenties te verwerken via een
geoormerkt deel van de reserve parkeren.
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 januari 2006.
mr.
drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
,griffier.