22 september 2006

Besluitenlijst commissie Economie, Milieu, Cultuur en Recreatie d.d. 5 september 2006

 


naar agenda



naar agenda
5 oktober 2006


 

Aanwezig:

Voorzitter: de heer P. Kiela;
Griffier: de heer E.M. Geldorp;
College: wethouders R. Vuijk en L. Merkx;
Commissie: de dames Steffen, Junius, Van der Werf, Van der Poel, Rusch en 
                   Dekker;
                   de heren: Damen, Kroon, Van Oort, Van Ewijk, Van Koppen, Witsen- 
                   boer, Bot, Brandligt, Riphagen, Den Hollander, Vokurka, Kuijper 
                   en Van Til.

 

   

1.

Opening

 

De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur en heet alle aanwezigen welkom. De commissie besluit punt 8 van de agenda af te voeren en te agenderen in de vergadering van oktober.

   

2.

Mededelingen

 

Als antwoord op de vraag van de heer Meuleman in de vergadering van de commissie BestWe van 29 augustus jl. deelt de wethouder Merkx een memo uit over de stand van zaken met betrekking tot het Vermeercentrum. Voor inhoudelijke vragen ter zake verwijst zij naar de directrice van het Vermeer- centrum. Ten aanzien van de uitnodigingen die de commissie heeft ontvang- en deelt zij mede namens de voorzitter mede dat het werkbezoek aan het warmtebedrijf op 6 oktober zal plaatsvinden in plaats van 22 november. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het warmtebedrijf in Rotterdam bezocht. De  C- discussie over lokaal architectuurbeleid wordt verplaatst van 17 oktober naar 21 november. De opening van Lijm & Cultuur wordt met twee weken uitge- steld. Vanwege een aantal afzeggingen wordt het programma ingrijpend gewijzigd. Ook is daarbij besloten door het inhuren van de zangeres Hind, waardoor de opening wel € 10.000,- euro duurder wordt. Deze meerkosten worden gedekt uit de post cultuur en jongeren. De voorzitter deelt mede dat op verzoek van wethouder Merkx aan het einde van de vergadering een me- dedeling in beslotenheid wordt gedaan.

   

3.

Inventarisatie insprekers

 

De heren Boomkens, Wolters en Weyers (agendapunt Bloemenmarkt)
Mevrouw Hulshof en de heren Jongen en Meijerink (agendapunt Locatiekeuze Bacinol II)

   

4.

Vaststellen besluitenlijst van de openbare vergadering van 27 juni 2006

 

Naar aanleiding van:
De heer Vokurka vraagt ten aanzien van agendapunt 8 wanneer de commis- sie de eerste terugkoppeling van de wethouder kan verwachten?
Wethouder Vuijk zegt toe dat de commissie in de eerstvolgende vergadering een memo ontvangt. De besluitenlijst wordt met de volgende tekstuele aanvullingen vast- gesteld: Op verzoek van de heer Van Koppen wordt op pagina 3, agendapunt 9, alinea commissie het volgende toegevoegd: "Is de evenementencommis- sie betrokken geweest bij dit voorstel? In het voorstel is één datum reeds voorbij, dat is tegenstrijdig. Kan dit worden verduidelijkt?" En aan de alinea college op pagina 4, agendapunt 9, wordt het volgende toegevoegd: "De eve- nementencommissie heeft geen kennis gekregen van het voorstel en dat is ook niet altijd nodig. De voorstelling die reeds had moeten plaatsvinden wordt gecompenseerd door een andere voorstelling. In totaal zullen zes voorstel- lingen plaatsvinden." Op verzoek van mevrouw Steffen wordt op pagina 4, agendapunt 9 aan de alinea college toegevoegd: "De commissie wordt be- trokken bij een eventuele subsidieverstrekking in het tweede jaar." Op ver- zoek van mevrouw Junius wordt op pagina 4, agendapunt 10 de antwoorden van de wethouder weergegeven: "Wethouder Merkx geeft aan dat de portiers- loge hoort bij het totaalpakket dat de gebruikers van het evenemententerrein krijgen als ze dit huren. De voorgenomen renovatie heeft altijd in de Vast- goedexploitatie gestaan. Ten aanzien van het Gelatineterrein merkt zij op dat er geen Vastgoedmaatschappij Gelatineterrein bestaat. Zij zegt toe haar uiterste best te doen dat de begroting niet wordt overschreden. Tevens ont- vangt de commissie een update omtrent het Gelatineterrein."

   

5.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken

 

De lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld.

   

6.

Rondvraag

De heer Witsenboer vraagt waarom het college een subsidieaanvraag van het TOP is afgewezen? Mevrouw Dekker vraagt naar aanleiding van een eerdere rondvraag wanneer de commissie wordt geïnformeerd over de plannen van Delft om windmolens te plaatsen, dit in relatie met een wetenschappelijk onderzoek waarin wordt gesteld dat dit binnen een bepaalde straal hinder oplevert? Wethouder Vuijk antwoordt dat het college geen voorstander is van het TOP zoals dat er nu uitziet. Wethouder Merkx antwoordt dat de commis- sie binnen twee weken een notitie ontvangt.

   

7.

Nota internationale economische positionering van Delft

 

Ter discussie ligt een stuk van het college voor om Delft op economisch gebied internationaal op de kaart te zetten. De raad wordt gevraagd 50.000,- beschikbaar te stellen om een position paper op te laten stellen. De com- missie wenst meer duidelijkheid omtrent het doel van het position paper, welk beleid ter zake wordt ontwikkeld en wat er van een dergelijk position paper kan worden verwacht. Er wordt gevraagd naar de samenwerking met andere instituten in Delft en aangegeven dat het van belang is dat de digitale versie up-to-date wordt gehouden. Het stuk is te intern gericht en de doel- stellingen moeten meer worden geconcretiseerd. De commissie vraagt naar een planning en een plan van aanpak. Het karakter van Delft moet voldoende terugkomen in het stuk. Er wordt een vergelijk gemaakt met Greenpoint Westland. De commissie vraagt eveneens of er aandacht kan worden gege- ven aan technostarters/ICT’ers en het MKB en of de commissie het paper kan beoordelen voordat het wordt gedrukt. Daarnaast wordt gevraagd of de commissie bij de keuze van het bureau dat het paper opstelt kan worden betrokken. Wethouder Vuijk geeft aan dat het doel van het position paper is het scherp neerzetten van Delft in de omgeving. Het moet als een lobby- instrument worden beschouwd, dat mede als basis dient om externe sub- sidies aan te vragen. In de zomer of in het najaar 2007 komt het college met een nieuwe integrale stadsvisie. Dit position paper gaat uit van door de raad vastgesteld beleid en borduurt hier op voort, een nieuwe economische visie zal in 2008 worden ontwikkeld. Hij geeft aan dat het opwerken van het posi- tion paper door een extern bureau moet worden verzorgd, omdat die daar gekwalificeerd voor zijn en dit zeer professioneel doen. Het position paper bestaat uit een inhoudelijk deel en een investeringsprogramma. De gemeente werkt op dit terrein samen met andere instituten, ook op financieel gebied.
Het gevraagde bedrag van € 50.000,- is gebaseerd op een reële calculatie en vormt de bijdrage van de gemeente.
De wethouder zegt toe:
- De commissie wordt geïnformeerd over de procedure ten aanzien van de 
  keuze van een extern bureau.
- De commissie en raad kunnen in november of december definitief over het 
  position paper besluiten.
- Het up-to-date houden van de digitale versie wordt betrokken bij het proces.

   

8.

Discussienotitie Internationale Acquisitie (20124477)

 

Dit punt is van de agenda afgevoerd en wordt geagendeerd in de vergadering van oktober.

   

9.

Bloemenmarkt

 

Aan de orde is het principebesluit van het college om de wekelijkse bloem- enmarkt op de Hippolytusbuurt niet te verplaatsen naar de Brabantse Turf- markt. 1e termijn Insprekers: De heer Boomkens geeft aan dat het op de Hippolytusbuurt voor de marktkooplui 5 óver 12 is. De Brabantse Turfmarkt is een veel betere locatie. Het verdwijnen van het postkantoor is negatief ge- weest voor de Hippolytusbuurt en ook de komst van de Phoenixgarage heeft het gebeid geen positieve stimulans gegeven. De heer De Kler Wolters geeft aan dat de argumenten die het college hanteert om de verplaatsing af te wijzen, twijfelachtig zijn. Hij merkt op dat de winkeliers aan de Brabantse Turfmarkt positief tegenover de komst van de bloemenmarkt staan. Hij erkent de historie van de bloemenmarkt op de Hippolytusbuurt, maar geeft met pijn in het hart aan dat verplaatsing onvermijdelijk is. De heer Weyers geeft na- mens winkeliersvereniging De Klis aan dat als de bloemenmarkt verdwijnt, het gebied van de noordelijke binnenstad nóg stiller wordt. Dat is een nega- tieve ontwikkeling. Hij is vóór het behoud van de markt en stelt voor om de verschillende markten met elkaar te combineren, zodat ook een gedeelte in het gebied van en naar de noordelijke binnenstad komt te staan. Commissie
De commissie is van mening dat de marktkooplui van de bloemenmarkt niet mogen worden gebruikt om de noordelijke binnenstad aanzien te geven. Het belang van het gebied kan niet boven het belang van de individuele onder- nemers gaan.
Als de verplaatsing wordt toegestaan, dan is er tweemaal per week een markt op de Brabantse Turfmarkt. Is hierover overleg met de omwonenden geweest? Ook wordt gevraagd of er een voorkeursrecht aan ondernemers van De Klis kan worden gegeven voor een mogelijke alterna- tieve boekenmarkt op die locatie. Tevens wordt gevraagd wanneer en hoe het college de reeds lange tijd aangekondigde impuls voor de noordelijke binnen- stad realiseert? Om het noordelijke binnenstad een impuls te geven, zou er daar een pinautomaat kunnen worden geplaatst en dient het TOP te worden gestimuleerd. Gevraagd wordt of op de markt op zaterdag de terrassen kun- nen worden ingepast. Wethouder Vuijk geeft aan dat de markt een instituut is en de gemeente dag, plaats en tijd bepaalt. Het college heeft bij het ne- men van het principebesluit niet alleen naar de markt gekeken, maar ook naar de noordelijke binnenstad. Het college stond voor een dilemma, waarbij het belang van de noordelijke binnenstad zwaarder woog. De wethouder zegt toe dat hij een herschikking van markten gaat onderzoeken. Een voorstel komt later dit najaar naar de commissie toe.
2e termijn
Insprekers: De heer Boomkens is blij met de ontwikkelingen
vanavond en is gaarne bereid om met de gemeente mee te denken over alternatieven.
De heer Weyers benadrukt de samenhang van alle factoren en vraagt zich af welke alternatieve markt wel graag op die locatie wil staan. Hij wil gaarne meedenken met alle betrokkenen om de noordelijke binnenstad een nieuwe impuls te geven. Commissie De commissie adviseert unaniem negatief. Alvorens een nieuw besluit te nemen, dient het college met de omwonenden van de Brabantse Turfmarkt te overleggen en de alternatieven te betrekken in de afweging. Wethouder Vuijk zegt toe dat hij het principe- besluit zal herzien en met de marktkooplui en winkeliersvereniging De Klis zal meedenken.

   

10.

Locatiekeuze Bacinol II

Aan de orde is het voorstel van het college om de locatie aan de Hooikade 13 aan te wijzen als nader uit te werken locatie voor Bacinol II
1e termijn
Insprekers: De heer Meijerink is blij dat er een alternatief komt voor Bacinol. Helaas is de beschikbare ruimte te klein, er is meer ruimte nodig. Hij wijst erop dat de tijdsplanning krap is gelet op het aanvragen van vergunningen. De heer Jongen benadrukt dat Bacinol als formule moet wor- den behouden en adviseert om een horecafunctie in het nieuwe pand op te nemen. Mevrouw Hulshof sluit zich aan bij de andere insprekers en geeft aan dat de investering die de gemeente doet op termijn kan worden terugver- diend. Commissie De commissie is van mening dat de formule Bacinol zich zeker heeft bewezen. Daarom is het logisch om een nieuw Bacinol te reali- seren. De besluitvorming heeft wel lang op zich laten wachten en gevraagd wordt of de planning wordt gehaald. De commissie merkt op dat de nota wel toewerkt naar de locatie Hooikade 13, er is eigenlijk geen keuze. Daarnaast stellen de commissieleden de volgende vragen:
- Is de € 35.000,- onderdeel van de reeds beschikbare € 1.000.000,-?
- Kan een evaluatie worden opgesteld met betrekking tot de successen en
  eventuele aandachtspunten?
- Kan er een garantie aan de huidige gebruikers van Bacinol worden gegeven
  dat deze in het nieuwe pand worden gehuisvest?
- Kan een inventarisatie van leegstaande panden worden gemaakt die voor
  soortgelijke doeleinden kunnen worden gebruikt? En eveneens een
  inventarisatie van alle beschikbare ruimte voor de creatieve bedrijvigheid?
- Kan er in de gebiedsvisie nieuwe haven aandacht worden gegeven voor een 
  culturele as?
- Is er rekening mee gehouden dat het pand bij verkoop € 2,3 miljoen ople-
  vert?
- Als uiteindelijk voor de Hooikade wordt gekozen, is het dan mogelijk dat de
  nautische functies en faciliteiten in het pand ondergebracht kunnen wor-
  den? Of een combinatie met andere functies?
- Kan de wethouder aangeven of er ook nagedacht is over een hotelfunctie in
  het pand en of er andere belangstellenden voor waren?
- Waarom is er nog geen inzicht gegeven in opbrengsten van de gevestigde
   bedrijven?
- Wat is de nut en noodzaak dat een extern bureau het haalbaarheidsonder-
  zoek doet? Wat zijn de consequenties voor de werkgelegenheid en wat is
  het opleidingsniveau van de gebruikers?
Wethouder Merkx geeft aan dat het college graag de formule van Bacinol wenst te behouden. Het gaat dan vooral om het faciliteren van het concept. Bacinol I huisvest 48 bedrijven met een totaal van 120 arbeidsplaatsen. De totale omzet is € 3.000.000,- per jaar met een groei van 40% per jaar. Het pand wordt tegen een marktconforme prijs verkocht. De voorgenomen plan- ning zal worden gehaald. De gevraagde € 35.000,- maakt onderdeel uit van het reeds beschikbaar gestelde € 1.000.000,-
De wethouder zegt toe:
- Er wordt een evaluatie van het concept Bacinol opgesteld.
- Het concept Bacinol wordt meegenomen in de cultuurvisie en het actieplan 
  creatieve economie.
- De noodzaak te bezien om een extern bureau in te schakelen als het gaat
  om de haalbaarheidstoets.
- In het programma van eisen wordt opgenomen dat de nautische functies en
  faciliteiten in het pand moeten worden ondergebracht.
- Een garantie voor huidige gebruikers van Bacinol wordt als voorkeursrecht 
 
  opgenomen in het programma van eisen.
- Er wordt een inventarisatie gedaan van lege en beschikbare gebouwen die
  geschikt zijn voor soortgelijke doeleinden en hoeveel ruimte er beschikbaar
  is voor creatieve bedrijvigheid (incl. Mijnbouwplein).
2e termijn
Insprekers: De heer Meijerink is van mening dat een haalbaar- heidsstudie niet noodzakelijk is, het concept zal financieel gezien selfsup-
porting zijn.
De heer Jongen deelt die mening en benadrukt de publieksfunc- tie. Mevrouw Hulshof benadrukt dat Bacinol een succesvol concept is en geen gewoon bedrijfsverzamelgebouw is. Commissie De commissie is unaniem positief. Er resteren nog een aantal vragen. De commissie vraagt of wethouder Vuijk in het eerder besproken position paper een passage over Bacinol kan opnemen. Kan de wethouder aangeven of de gemeente een eerste recht heeft bij eventuele terugkoop? Wethouder Merkx geeft aan dat er zich een gegadigde voor een hotelfunctie heeft gemeld. Er hebben zich geen andere marktpartijen gemeld. Zij zegt toe een recht op eerste terug- koop voor de gemeente in een antispeculatiebeding mee te nemen. Zij zal met haar collega opnemen dat er een passage over Bacinol in het position paper wordt opgenomen.

   

11.

Rapportage luchtkwaliteit 2005

 

De rapportage luchtkwaliteit is ter bespreking gevraagd door de fractie van D66. De commissie stelt het rapport kort aan de orde. Er wordt gevraagd of op basis van de rapportage het Plan van Aanpak Luchtkwaliteit moet worden aangepast. Voldoet het Plan van Aanpak in relatie met de resultaten in de rapportage? De commissie vraagt aandacht voor wegzonering en vraagt of in een volgende rapportage vermoedens kunnen worden vervangen door feitelijke metingen. Daarnaast vraagt de commissie wanneer het college de motie over de groene golf uitvoert, ingediend tijdens de raadsbehandeling van het LVVP. Is het mogelijk dat er in de binnenstad meer meetpunten worden geplaatst?
Wethouder Merkx geeft aan dat het Plan van Aanpak Luchtkwaliteit opnieuw wordt herzien in 2007. Het Plan van Aanpak gaat tot een periode van 2010. Het is een continue verbeterproces. Voor beleidsintensivering is tijd nodig en daar komt zij later op terug. Dat geldt ook voor de uitvoering van de motie over de groene golf.
De commissie ontvangt ten aanzien van de vragen met een technisch karakter een memo.

   

12.

Sluiting

 

De voorzitter schorst de vergadering om 23.50 uur tot donderdag 14 septem- ber 2006.

   

 

terug naar boven