
naar agenda

naar agenda
5 oktober 2006
|
|
Aanwezig:
Voorzitter: de heer P. Kiela;
Griffier: de heer E.M. Geldorp;
College: wethouders R. Vuijk en L. Merkx;
Commissie: de dames Steffen, Junius, Van der Werf, Van der Poel, Rusch
en
Dekker;
de heren: Damen, Kroon, Van Oort, Van Ewijk,
Van Koppen, Witsen-
boer,
Bot, Brandligt, Riphagen, Den Hollander, Vokurka, Kuijper
en
Van Til.
|
|
1. |
Opening |
|
De voorzitter opent de vergadering om
20.00 uur en heet alle aanwezigen welkom. De commissie besluit punt 8
van de agenda af te voeren en te agenderen in de vergadering van
oktober. |
|
|
2. |
Mededelingen |
|
Als antwoord op de vraag van de heer
Meuleman in de vergadering van de commissie BestWe van 29 augustus jl.
deelt de wethouder Merkx een memo uit over de stand van zaken met
betrekking tot het Vermeercentrum. Voor inhoudelijke vragen ter zake
verwijst zij naar de directrice van het Vermeer- centrum. Ten
aanzien van de uitnodigingen die de commissie heeft ontvang- en deelt
zij mede namens de voorzitter mede dat het werkbezoek aan het
warmtebedrijf op 6 oktober zal plaatsvinden in plaats van 22 november.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt het warmtebedrijf in Rotterdam
bezocht. De C- discussie over
lokaal architectuurbeleid wordt verplaatst van 17 oktober naar 21
november. De opening van Lijm &
Cultuur wordt met twee weken uitge- steld. Vanwege een aantal
afzeggingen wordt het programma ingrijpend gewijzigd. Ook is daarbij
besloten door het inhuren van de zangeres Hind, waardoor de opening
wel € 10.000,- euro duurder wordt. Deze meerkosten worden gedekt uit
de post cultuur en jongeren. De
voorzitter deelt mede dat op verzoek van wethouder Merkx aan het einde
van de vergadering een me- dedeling in beslotenheid wordt gedaan.
|
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers |
|
De heren Boomkens, Wolters en Weyers
(agendapunt Bloemenmarkt)
Mevrouw Hulshof en de heren Jongen en Meijerink (agendapunt
Locatiekeuze Bacinol II)
|
|
|
4. |
Vaststellen besluitenlijst van de
openbare vergadering van 27 juni 2006 |
|
Naar aanleiding van:
De heer Vokurka vraagt ten aanzien van agendapunt 8 wanneer de commis-
sie de eerste terugkoppeling van de wethouder kan verwachten? Wethouder
Vuijk zegt toe dat de commissie in de eerstvolgende vergadering een
memo ontvangt. De besluitenlijst
wordt met de volgende tekstuele aanvullingen vast- gesteld: Op
verzoek van de heer Van Koppen wordt op pagina 3, agendapunt 9, alinea
commissie het volgende toegevoegd: "Is
de evenementencommis- sie betrokken geweest bij dit voorstel? In het
voorstel is één datum reeds voorbij, dat is tegenstrijdig. Kan dit
worden verduidelijkt?" En aan
de alinea college op pagina 4, agendapunt 9, wordt het volgende
toegevoegd: "De eve-
nementencommissie heeft geen kennis gekregen van het voorstel en dat
is ook niet altijd nodig. De
voorstelling die reeds had moeten plaatsvinden wordt gecompenseerd
door een andere voorstelling. In totaal zullen zes voorstel- lingen
plaatsvinden." Op verzoek van
mevrouw Steffen wordt op pagina 4, agendapunt 9 aan de alinea college
toegevoegd: "De commissie wordt be- trokken bij een eventuele
subsidieverstrekking in het tweede jaar." Op
ver- zoek van mevrouw Junius wordt op pagina 4, agendapunt 10 de
antwoorden van de wethouder weergegeven: "Wethouder
Merkx geeft aan dat de portiers- loge hoort bij het totaalpakket dat
de gebruikers van het evenemententerrein krijgen als ze dit huren. De
voorgenomen renovatie heeft altijd in de Vast- goedexploitatie
gestaan. Ten aanzien van het Gelatineterrein merkt zij op dat er geen
Vastgoedmaatschappij Gelatineterrein bestaat. Zij
zegt toe haar uiterste best te doen dat de begroting niet wordt
overschreden. Tevens ont- vangt de commissie een update omtrent het
Gelatineterrein."
|
|
|
5. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken |
|
De lijst niet te bespreken stukken
wordt ongewijzigd vastgesteld. |
|
|
6. |
Rondvraag |
|
De heer Witsenboer vraagt waarom het
college een subsidieaanvraag van het TOP is afgewezen? Mevrouw
Dekker vraagt naar aanleiding van een eerdere rondvraag wanneer de
commissie wordt geïnformeerd over de plannen van Delft om windmolens
te plaatsen, dit in relatie met een wetenschappelijk onderzoek waarin
wordt gesteld dat dit binnen een bepaalde straal hinder oplevert?
Wethouder Vuijk antwoordt dat het college
geen voorstander is van het TOP zoals dat er nu uitziet. Wethouder
Merkx antwoordt dat de commis- sie binnen twee weken een notitie
ontvangt.
|
|
|
7. |
Nota internationale economische
positionering van Delft |
|
Ter discussie ligt een stuk van het
college voor om Delft op economisch gebied internationaal op de kaart
te zetten. De raad wordt gevraagd 50.000,- beschikbaar te stellen om
een position paper op te laten stellen. De
com- missie wenst meer duidelijkheid omtrent het doel van het position
paper, welk beleid ter zake wordt ontwikkeld en wat er van een
dergelijk position paper kan worden verwacht. Er wordt gevraagd naar
de samenwerking met andere instituten in Delft en aangegeven dat het
van belang is dat de digitale versie up-to-date wordt gehouden. Het
stuk is te intern gericht en de doel- stellingen moeten meer worden
geconcretiseerd. De commissie vraagt naar een planning en een plan van
aanpak. Het karakter van Delft moet voldoende terugkomen in het stuk.
Er wordt een vergelijk gemaakt met Greenpoint Westland. De
commissie vraagt eveneens of er aandacht kan worden gege- ven aan
technostarters/ICT’ers en het MKB en of de commissie het paper kan
beoordelen voordat het wordt gedrukt. Daarnaast wordt gevraagd of de
commissie bij de keuze van het bureau dat het paper opstelt kan worden
betrokken. Wethouder Vuijk geeft
aan dat het doel van het position paper is het scherp neerzetten van
Delft in de omgeving. Het moet als een lobby- instrument worden
beschouwd, dat mede als basis dient om externe sub- sidies aan te
vragen. In de zomer of in het
najaar 2007 komt het college met een nieuwe integrale stadsvisie. Dit
position paper gaat uit van door de raad vastgesteld beleid en
borduurt hier op voort, een nieuwe economische visie zal in 2008
worden ontwikkeld. Hij geeft aan dat het opwerken van het posi- tion
paper door een extern bureau moet worden verzorgd, omdat die daar
gekwalificeerd voor zijn en dit zeer professioneel doen. Het position
paper bestaat uit een inhoudelijk deel en een investeringsprogramma.
De gemeente werkt op dit terrein samen met andere instituten, ook op
financieel gebied.
Het gevraagde bedrag van € 50.000,- is gebaseerd op een reële
calculatie en vormt de bijdrage van de gemeente. De
wethouder zegt toe:
- De commissie wordt geïnformeerd over de procedure ten aanzien van
de
keuze van een extern bureau.
- De commissie en raad kunnen in november of december definitief over
het
position paper besluiten.
- Het up-to-date houden van de digitale versie wordt betrokken bij het
proces.
|
|
|
8. |
Discussienotitie Internationale
Acquisitie (20124477) |
|
Dit punt is van de agenda afgevoerd en
wordt geagendeerd in de vergadering van oktober. |
|
|
9. |
Bloemenmarkt |
|
Aan de orde is het principebesluit van
het college om de wekelijkse bloem- enmarkt op de Hippolytusbuurt niet
te verplaatsen naar de Brabantse Turf- markt. 1e
termijn Insprekers: De
heer Boomkens geeft aan dat het op de Hippolytusbuurt voor de
marktkooplui 5 óver 12 is. De Brabantse Turfmarkt is een veel betere
locatie. Het verdwijnen van het postkantoor is negatief ge- weest voor
de Hippolytusbuurt en ook de komst van de Phoenixgarage heeft het
gebeid geen positieve stimulans gegeven. De
heer De Kler Wolters geeft aan dat de argumenten die het college
hanteert om de verplaatsing af te wijzen, twijfelachtig zijn. Hij
merkt op dat de winkeliers aan de Brabantse Turfmarkt positief
tegenover de komst van de bloemenmarkt staan. Hij erkent de historie
van de bloemenmarkt op de Hippolytusbuurt, maar geeft met pijn in het
hart aan dat verplaatsing onvermijdelijk is. De
heer Weyers geeft na- mens winkeliersvereniging De Klis aan dat als de
bloemenmarkt verdwijnt, het gebied van de noordelijke binnenstad nóg
stiller wordt. Dat is een nega- tieve ontwikkeling. Hij is vóór het
behoud van de markt en stelt voor om de verschillende markten met
elkaar te combineren, zodat ook een gedeelte in het gebied van en naar
de noordelijke binnenstad komt te staan. Commissie
De commissie is van mening dat de marktkooplui van de bloemenmarkt
niet mogen worden gebruikt om de noordelijke binnenstad aanzien te
geven. Het belang van het gebied kan niet boven het belang van de
individuele onder- nemers gaan. Als
de verplaatsing wordt toegestaan, dan is er tweemaal per week een
markt op de Brabantse Turfmarkt. Is hierover overleg met de omwonenden
geweest? Ook wordt gevraagd of er
een voorkeursrecht aan ondernemers van De Klis kan worden gegeven voor
een mogelijke alterna- tieve boekenmarkt op die locatie. Tevens wordt
gevraagd wanneer en hoe het college de reeds lange tijd aangekondigde
impuls voor de noordelijke binnen- stad realiseert? Om het noordelijke
binnenstad een impuls te geven, zou er daar een pinautomaat kunnen
worden geplaatst en dient het TOP te worden gestimuleerd. Gevraagd
wordt of op de markt op zaterdag de terrassen kun- nen worden
ingepast. Wethouder Vuijk geeft aan
dat de markt een instituut is en de gemeente dag, plaats en tijd
bepaalt. Het college heeft bij het ne- men van het principebesluit
niet alleen naar de markt gekeken, maar ook naar de noordelijke
binnenstad. Het college stond voor een dilemma, waarbij het belang van
de noordelijke binnenstad zwaarder woog. De
wethouder zegt toe dat hij een herschikking van markten gaat
onderzoeken. Een voorstel komt later dit najaar naar de commissie toe.
2e termijn Insprekers:
De heer Boomkens is blij met de
ontwikkelingen
vanavond en is gaarne bereid om met de gemeente mee te denken over
alternatieven. De heer Weyers
benadrukt de samenhang van alle factoren en vraagt zich af welke
alternatieve markt wel graag op die locatie wil staan. Hij wil gaarne
meedenken met alle betrokkenen om de noordelijke binnenstad een nieuwe
impuls te geven. Commissie De
commissie adviseert unaniem negatief. Alvorens een nieuw besluit te
nemen, dient het college met de omwonenden van de Brabantse Turfmarkt
te overleggen en de alternatieven te betrekken in de afweging. Wethouder
Vuijk zegt toe dat hij het principe- besluit zal herzien en met de
marktkooplui en winkeliersvereniging De Klis zal meedenken.
|
|
|
10. |
Locatiekeuze Bacinol II |
|
Aan de orde is het voorstel van het
college om de locatie aan de Hooikade 13 aan te wijzen als nader uit
te werken locatie voor Bacinol II
1e termijn Insprekers:
De heer Meijerink is blij dat er een
alternatief komt voor Bacinol. Helaas is de beschikbare ruimte te
klein, er is meer ruimte nodig. Hij wijst erop dat de tijdsplanning
krap is gelet op het aanvragen van vergunningen. De
heer Jongen benadrukt dat Bacinol als formule moet wor- den behouden
en adviseert om een horecafunctie in het nieuwe pand op te nemen.
Mevrouw Hulshof sluit zich aan bij de
andere insprekers en geeft aan dat de investering die de gemeente doet
op termijn kan worden terugver- diend. Commissie
De commissie is van mening dat de formule
Bacinol zich zeker heeft bewezen. Daarom is het logisch om een nieuw
Bacinol te reali- seren. De besluitvorming heeft wel lang op zich
laten wachten en gevraagd wordt of de planning wordt gehaald. De
commissie merkt op dat de nota wel toewerkt naar de locatie Hooikade
13, er is eigenlijk geen keuze. Daarnaast
stellen de commissieleden de volgende vragen:
- Is de € 35.000,- onderdeel van
de reeds beschikbare € 1.000.000,-?
- Kan een evaluatie worden
opgesteld met betrekking tot de successen en
eventuele aandachtspunten?
- Kan er een garantie aan de
huidige gebruikers van Bacinol worden gegeven
dat deze in het nieuwe pand worden gehuisvest?
- Kan een inventarisatie van
leegstaande panden worden gemaakt die voor
soortgelijke doeleinden kunnen worden gebruikt? En eveneens een
inventarisatie van alle beschikbare ruimte voor de creatieve
bedrijvigheid?
- Kan er in de gebiedsvisie nieuwe
haven aandacht worden gegeven voor een
culturele as?
- Is er rekening mee gehouden dat
het pand bij verkoop € 2,3 miljoen ople-
vert?
- Als uiteindelijk voor de Hooikade
wordt gekozen, is het dan mogelijk dat de
nautische functies en faciliteiten in het pand ondergebracht
kunnen wor-
den? Of een combinatie met andere functies?
- Kan de wethouder aangeven of er
ook nagedacht is over een hotelfunctie in
het pand en of er andere belangstellenden voor waren?
- Waarom is er nog geen inzicht
gegeven in opbrengsten van de gevestigde
bedrijven?
- Wat is de nut en noodzaak dat een
extern bureau het haalbaarheidsonder-
zoek doet? Wat zijn de consequenties voor de werkgelegenheid en
wat is
het opleidingsniveau van de gebruikers?
Wethouder Merkx geeft aan dat het college graag de formule van Bacinol
wenst te behouden. Het gaat dan vooral om het faciliteren van het
concept. Bacinol I huisvest 48 bedrijven met een totaal van 120
arbeidsplaatsen. De totale omzet is € 3.000.000,- per jaar met een
groei van 40% per jaar. Het pand wordt tegen een marktconforme prijs
verkocht. De voorgenomen plan- ning zal worden gehaald. De gevraagde
€ 35.000,- maakt onderdeel uit van het reeds beschikbaar gestelde
€ 1.000.000,- De wethouder zegt
toe:
- Er wordt een evaluatie van het concept Bacinol opgesteld.
- Het concept Bacinol wordt meegenomen in de cultuurvisie en het
actieplan
creatieve economie.
- De noodzaak te bezien om een extern bureau in te schakelen als het
gaat
om de haalbaarheidstoets.
- In het programma van eisen wordt opgenomen dat de nautische functies
en
faciliteiten in het pand moeten worden ondergebracht.
- Een garantie voor huidige gebruikers van Bacinol wordt als
voorkeursrecht
opgenomen in het programma van
eisen.
- Er wordt een inventarisatie gedaan van lege en beschikbare gebouwen
die
geschikt zijn voor soortgelijke doeleinden en hoeveel ruimte er
beschikbaar
is voor creatieve bedrijvigheid (incl. Mijnbouwplein).
2e termijn Insprekers:
De heer Meijerink is van mening dat een
haalbaar- heidsstudie niet noodzakelijk is, het concept zal financieel
gezien selfsup-
porting zijn. De heer Jongen deelt
die mening en benadrukt de publieksfunc- tie. Mevrouw
Hulshof benadrukt dat Bacinol een succesvol concept is en geen gewoon
bedrijfsverzamelgebouw is. Commissie
De commissie is unaniem positief. Er
resteren nog een aantal vragen. De
commissie vraagt of wethouder Vuijk in het eerder besproken position
paper een passage over Bacinol kan opnemen. Kan de wethouder aangeven
of de gemeente een eerste recht heeft bij eventuele terugkoop? Wethouder
Merkx geeft aan dat er zich een gegadigde voor een hotelfunctie heeft
gemeld. Er hebben zich geen andere marktpartijen gemeld. Zij
zegt toe een recht op eerste terug- koop voor de gemeente in een
antispeculatiebeding mee te nemen. Zij
zal met haar collega opnemen dat er een passage over Bacinol in het
position paper wordt opgenomen.
|
|
|
11. |
Rapportage luchtkwaliteit 2005 |
|
De rapportage luchtkwaliteit is ter
bespreking gevraagd door de fractie van D66. De commissie stelt het
rapport kort aan de orde. Er wordt
gevraagd of op basis van de rapportage het Plan van Aanpak
Luchtkwaliteit moet worden aangepast. Voldoet het Plan van Aanpak in
relatie met de resultaten in de rapportage? De commissie vraagt
aandacht voor wegzonering en vraagt of in een volgende rapportage
vermoedens kunnen worden vervangen door feitelijke metingen. Daarnaast
vraagt de commissie wanneer het college de motie over de groene golf
uitvoert, ingediend tijdens de raadsbehandeling van het LVVP. Is het
mogelijk dat er in de binnenstad meer meetpunten worden geplaatst?
Wethouder Merkx geeft aan dat het Plan van Aanpak Luchtkwaliteit
opnieuw wordt herzien in 2007. Het Plan van Aanpak gaat tot een
periode van 2010. Het is een continue verbeterproces. Voor
beleidsintensivering is tijd nodig en daar komt zij later op terug.
Dat geldt ook voor de uitvoering van de motie over de groene golf.
De commissie ontvangt ten aanzien van de
vragen met een technisch karakter een memo.
|
|
|
12. |
Sluiting |
|
De voorzitter schorst de vergadering om
23.50 uur tot donderdag 14 septem- ber 2006. |
|
|
|