
naar agenda
14 september 2006

naar agenda
5 oktober 2006
|
|
Aanwezig:
Voorzitter: de heer P. Kiela;
Griffier: de heer E.M. Geldorp;
College: wethouder L. Merkx;
Commissie: de dames: Steffen, Junius, Van der Werf, Van der Poel, Rusch en
Dekker;
de heren: Damen, Kroon, Van Oort, Van Ewijk,
Van Koppen, Witsenboer,
Bot, Brandligt, Riphagen, Den Hollander, Vokurka, Kuijper, en De Graaf
|
|
1. |
Heropening
De voorzitter heropent de vergadering om 20.00 uur. |
|
|
2. |
Stimuleringssubsidie DOK
Het DOK kampt met acute liquiditeitsproblemen. Het college vraagt de
raad een krediet van €360.000,- beschikbaar te stellen voor een
stimuleringssubsi- die, zodat DOK de kortlopende verplichtingen kan
blijven voldoen.
Eerste termijn commissie
De commissie spreekt uit dat
het DOK haar aan het hart gaat en dat de in- stelling als zodanig van
groot belang voor de stad is. De commissie is dan ook onaangenaam
verrast dat er zulke grote financiële problemen zijn en maakt zich
zorgen over het structurele karakter ervan. De volgende vragen en
opmerkingen komen aan de orde:
- Waarom is de raad zo laat over de
problemen geïnformeerd? Waren deze
niet eerder bekend? Hierdoor is een grote druk op de
besluitvorming komen
te staan. Het lijkt erop dat er nog niet veel actie is
ondernomen om de pro-
blemen structureel op te lossen.
- Waarom is de nu aangekondigde audit niet eerder uitgevoerd? Waaruit
wordt deze betaald?
- Wat zijn de exacte oorzaken van de opgelopen financiële tekorten?
Kan er
hierover meer achtergrondinformatie worden gegeven?
- Over het algemeen draagt Delft per hoofd van de bevolking relatief
zeer
weinig af aan de voorziening basisbibliotheek. Hoe wordt deze
bijdrage als
de openingstijden worden verruimd? Kan er meer inzicht worden
gegeven in
het teruglopende ledenaantal? Wat wordt het verwachte aantal
bezoekers?
- Het bedrijfsplan is nimmer door de gemeenteraad geaccordeerd, deze
is
slechts besproken in de toenmalige raadscommissie CKEM. Kan
hierover
nadere uitleg worden gegeven?
- Kan DOK niet per kwartaal een verantwoording geven i.p.v. per maand?
- Hoe betrouwbaar zijn de cijfers die nu worden aangeleverd?
- Waarom wordt dekking gezocht uit de begrotingspost onvoorzien? Het
was toch al eerder bekend
dat DOK met financiële problemen zat? Kan het col-
lege een overzicht geven van incidentele begrotingswijzigingen
ten aanzien
van deze post?
- Kan het college toezeggen dat zij er alles aan zal doen om het DOK
de
huidige dienstverlening te laten bieden en de huidige filialen
te laten behou-
den?
- Kan er inzicht worden gegeven in de financiële reserves die het DOK
zelf
heeft?
- Op welke termijn kan er in de commissie een debat over de toekomst
van
DOK plaatsvinden? Welke scenario’s/mogelijkheden zijn er voor
DOK?
- Kan DOK ook op andere manieren aan inkomsten komen, bijvoorbeeld
door
middel van onderhuur? Is er een partij aansprakelijk te stellen
voor deze
financiële problemen? Waardoor is de vertraging in de
verhuizing ontstaan?
- Tijdens het begrotingsdebat moet er ook over de financiële positie
van DOK
worden gesproken.
- Kan er inzicht worden gegeven in de hoogte van de personeel
salarissen,
met name in de post directie?
Eerste termijn college
Wethouder Merkx dankt de
commissie dat zij op zulk een korte termijn bijeenkomt om de problemen
van DOK te bespreken. Zij geeft aan
dat het college de intentie heeft de problemen structureel op te
lossen. Thans ligt het verzoek voor een noodkrediet van maximaal €
360.000,- beschikbaar te stellen. Per maand wordt een bedrag toegekend
dat DOK moet verantwoor- den. Er zijn hierover al prestatieafspraken
gemaakt. De maandelijkse verant- woording zou in de loop van de tijd
wat ruimer kunnen worden gesteld. De
raad is relatief laat geïnformeerd omdat er degelijk cijfermateriaal
moest wor- den opgesteld. Ongelukkigerwijs viel deze periode ook samen
met het reces.
De audit wordt gehouden om te bezien wat er precies is gebeurd, zodat
er in de toekomst rekening mee kan worden gehouden. Hierin wordt ook
de rol van de Raad van Toezicht betrokken. Zij zegt toe dat de audit
wordt gebruikt om de toekomstige bedrijfsplannen op te stellen. Het
huidige bedrijfsplan wordt ge-update. Het
is aan DOK om de huidige filialen te behouden en het huidige niveau
van dienstverlening te bieden. De selfservice balies worden gereali-
seerd met de verhuizing. Vanuit de
ambtelijke organisatie worden de meer technische vragen beantwoord.
Tweede termijn commissie
Er worden nog een aantal
opmerkingen gemaakt en vragen gesteld over:
- Kan dit besluit nu nog worden uitgesteld en hoe groot is de kans op
herha-
ling?
- Het lijkt erop dat de begrotingspost onvoorzien nu leeg is.
- De commissie is blij met de toezeggingen over de jaarlijkse update
van het
bedrijfsplan, de audit en de toekomstdiscussie.
- Hoe ziet de periode 2007 eruit voor DOK op financieel gebied?
De fracties van CDA, SP, STIP, VVD, PvdA, GrLi en LD adviseren
positief, CU/SGP, Stadsbelangen, D66 nemen het voorstel terug mee naar
de fractie.
Tweede termijn college
De wethouder geeft aan dat in
het voorjaar 2007 de toekomst van DOK kan worden besproken. Het
gevraagde besluit moet vanwege de urgentie zo spoedig als mogelijk
worden genomen. Het gaat ook om de betaling van de
personeelsalarissen. De audit wordt betaald uit de gevraagde €
360.000,-. De wethouder verwacht geen herhaling van deze problematiek,
want er zijn forse prestatieafspraken gemaakt met het DOK. Aan
de wethouder van Financiën zal zij vragen wat de positie van de post
onvoorzien is. De wethouder van Financiën komt hierop terug in de
commissie BestWe van komende week. |
|
|
3. |
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 21.50 uur. |
|
|
|