22 september 2006

Besluitenlijst commissie Economie, Milieu, Cultuur en Recreatie 14 september 2006

 


naar agenda
14 september 2006



naar agenda
5 oktober 2006


 

Aanwezig:
Voorzitter:   de heer P. Kiela;
Griffier:        de heer E.M. Geldorp;
College:       wethouder L. Merkx;
Commissie: de dames: Steffen, Junius, Van der Werf, Van der Poel, Rusch en
                  Dekker;
                 de heren: Damen, Kroon, Van Oort, Van Ewijk, Van Koppen, Witsenboer,
                  Bot, Brandligt, Riphagen, Den Hollander, Vokurka, Kuijper, en De Graaf

 

1.

Heropening
De voorzitter heropent de vergadering om 20.00 uur.

2.

Stimuleringssubsidie DOK

Het DOK kampt met acute liquiditeitsproblemen. Het college vraagt de raad een krediet van €360.000,- beschikbaar te stellen voor een stimuleringssubsi- die, zodat DOK de kortlopende verplichtingen kan blijven voldoen.
Eerste termijn commissie
De commissie spreekt uit dat het DOK haar aan het hart gaat en dat de in- stelling als zodanig van groot belang voor de stad is. De commissie is dan ook onaangenaam verrast dat er zulke grote financiële problemen zijn en maakt zich zorgen over het structurele karakter ervan. De volgende vragen en opmerkingen komen aan de orde:
- Waarom is de raad zo laat over de problemen geïnformeerd? Waren deze
  niet eerder bekend? Hierdoor is een grote druk op de besluitvorming komen
  te staan. Het lijkt erop dat er nog niet veel actie is ondernomen om de pro- 
  blemen structureel op te lossen.
- Waarom is de nu aangekondigde audit niet eerder uitgevoerd? Waaruit
  wordt deze betaald?
- Wat zijn de exacte oorzaken van de opgelopen financiële tekorten? Kan er
  hierover meer achtergrondinformatie worden gegeven?
- Over het algemeen draagt Delft per hoofd van de bevolking relatief zeer
  weinig af aan de voorziening basisbibliotheek. Hoe wordt deze bijdrage als
  de openingstijden worden verruimd? Kan er meer inzicht worden gegeven in
  het teruglopende ledenaantal? Wat wordt het verwachte aantal bezoekers?
- Het bedrijfsplan is nimmer door de gemeenteraad geaccordeerd, deze is
  slechts besproken in de toenmalige raadscommissie CKEM. Kan hierover
  nadere uitleg worden gegeven?
- Kan DOK niet per kwartaal een verantwoording geven i.p.v. per maand?
- Hoe betrouwbaar zijn de cijfers die nu worden aangeleverd?
- Waarom wordt dekking gezocht uit de begrotingspost onvoorzien? Het was
  toch al eerder bekend dat DOK met financiële problemen zat? Kan het col-
  lege een overzicht geven van incidentele begrotingswijzigingen ten aanzien
  van deze post?
- Kan het college toezeggen dat zij er alles aan zal doen om het DOK de
  huidige dienstverlening te laten bieden en de huidige filialen te laten behou-
  den?
- Kan er inzicht worden gegeven in de financiële reserves die het DOK zelf
  heeft?
- Op welke termijn kan er in de commissie een debat over de toekomst van
  DOK plaatsvinden? Welke scenario’s/mogelijkheden zijn er voor DOK?
- Kan DOK ook op andere manieren aan inkomsten komen, bijvoorbeeld door
  middel van onderhuur? Is er een partij aansprakelijk te stellen voor deze
  financiële problemen? Waardoor is de vertraging in de verhuizing ontstaan?
- Tijdens het begrotingsdebat moet er ook over de financiële positie van DOK
  worden gesproken.
- Kan er inzicht worden gegeven in de hoogte van de personeel salarissen,
  met name in de post directie?
Eerste termijn college
Wethouder Merkx dankt de commissie dat zij op zulk een korte termijn bijeenkomt om de problemen van DOK te bespreken. Zij geeft aan dat het college de intentie heeft de problemen structureel op te lossen. Thans ligt het verzoek voor een noodkrediet van maximaal € 360.000,- beschikbaar te stellen. Per maand wordt een bedrag toegekend dat DOK moet verantwoor- den. Er zijn hierover al prestatieafspraken gemaakt. De maandelijkse verant- woording zou in de loop van de tijd wat ruimer kunnen worden gesteld. De raad is relatief laat geïnformeerd omdat er degelijk cijfermateriaal moest wor- den opgesteld. Ongelukkigerwijs viel deze periode ook samen met het reces.
De audit wordt gehouden om te bezien wat er precies is gebeurd, zodat er in de toekomst rekening mee kan worden gehouden. Hierin wordt ook de rol van de Raad van Toezicht betrokken. Zij zegt toe dat de audit wordt gebruikt om de toekomstige bedrijfsplannen op te stellen. Het huidige bedrijfsplan wordt ge-update.
Het is aan DOK om de huidige filialen te behouden en het huidige niveau van dienstverlening te bieden. De selfservice balies worden gereali- seerd met de verhuizing. Vanuit de ambtelijke organisatie worden de meer technische vragen beantwoord.
Tweede termijn commissie
Er worden nog een aantal opmerkingen gemaakt en vragen gesteld over:
- Kan dit besluit nu nog worden uitgesteld en hoe groot is de kans op herha-
  ling?
- Het lijkt erop dat de begrotingspost onvoorzien nu leeg is.
- De commissie is blij met de toezeggingen over de jaarlijkse update van het
  bedrijfsplan, de audit en de toekomstdiscussie.
- Hoe ziet de periode 2007 eruit voor DOK op financieel gebied?
De fracties van CDA, SP, STIP, VVD, PvdA, GrLi en LD adviseren positief, CU/SGP, Stadsbelangen, D66 nemen het voorstel terug mee naar de fractie.
Tweede termijn college
De wethouder geeft aan dat in het voorjaar 2007 de toekomst van DOK kan worden besproken. Het gevraagde besluit moet vanwege de urgentie zo spoedig als mogelijk worden genomen. Het gaat ook om de betaling van de personeelsalarissen. De audit wordt betaald uit de gevraagde € 360.000,-. De wethouder verwacht geen herhaling van deze problematiek, want er zijn forse prestatieafspraken gemaakt met het DOK. Aan de wethouder van Financiën zal zij vragen wat de positie van de post onvoorzien is. De wethouder van Financiën komt hierop terug in de commissie BestWe van komende week.

3.

Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 21.50 uur.

terug naar boven