
naar agenda 5 oktober 2006

naar agenda 9 november 2006
|
|
Aanwezig:
Voorzitter : de heer P. Kiela;
Griffier : de heer E.M. Geldorp;
College : wethouders R. Vuijk en L. Merkx;
Commissie : de dames: Steffen, Junius, Dekker, Rusch en Dekker;
de heren: Damen, De Bie, Van Oort, Van Ewijk, Van Koppen,
Witsenboer, Brandligt, Guldemond, Riphagen, Den Hollander, Vokurka,
Kuijper en De Graaf.
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur en heet alle
aanwezigen welkom. Omdat de geluidsinstallatie niet functioneert, is
van deze vergadering geen geluidsfragment beschikbaar. |
|
|
2. |
Mededelingen
Mevrouw Junius deelt mede dat zij navraag bij de directeur van DOK
heeft gedaan over de reis naar Ierland die de medewerkers van DOK
hebben ge- maakt. De reiskosten zijn door de medewerkers zélf betaald
en niet door DOK. Wethouder Merkx deelt mede dat zij aan het einde van
de vergadering een besloten mededeling wil doen. Zij
laat een memo uitdelen over de evene- mentencommissie. Zij stelt voor
om tijdens het debat over de cultuurnota ook de rol en taken van de
evenementencommissie te betrekken. |
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers
De heer Van der Laan (Delfesta) bij agendapunt 9. |
|
|
4. |
Vaststellen besluitenlijst van de
openbare vergaderingen van 5 en 14 september 2006 en de besloten
vergadering van 5 september 2006
5 september 2006: Op verzoek van de
heer Van Koppen wordt onderaan op pagina 5 bij toezeggingen wethouder,
laatste aandachtsstreepje toegevoegd: "Daarbij wordt ook de
Schieoevers betrokken". Op
verzoek van mevrouw Steffen wordt onderaan op pagina 5 bij
toezeggingen wethouder eveneens toegevoegd: "-In het
uitwerkingsplan wordt de aanwezigheid van horeca (een café en/of
restaurant) opgenomen."
14 september 2006: Op verzoek van
de heer Damen wordt op pagina 2 bij tweede termijn college opgenomen:
"Het college stelt een aantal mogelijke scenario’s voor DOK op
(inclusief kostenplaatje) en legt deze vervolgens ter bespreking aan
de raad voor."Aldus worden de besluitenlijsten vastgesteld. |
|
|
5. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken
De lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld. |
|
|
6. |
Rondvraag
Er zijn geen punten voor de rondvraag. |
|
|
7. |
Discussienotitie Internationale
Acquisitie
Aan de orde is een hoofdlijnendiscussie in eerste termijn over de
Discussie- notitie Internationale Acquisitie. De discussie wordt
voorafgegaan door een presentatie van wethouder Vuijk. Deze sheets
zijn ter kennisname aan de leden gezonden.
Eerste termijn commissie: De
commissie brengt de navolgende punten aan de orde en stelt vragen
over:
- De vraag ligt voor: op welke manier gaan we om met internationale
acquisitie? Wat dat betreft zijn de conclusies / stellingen wel
"een open
deur". De gestarte focus is logisch en moet meer wervend
en uitnodigend
zijn. Bedrijven hebben ook juist een toegevoegde waarde naar
elkaar toe.
- Delft heeft nu ook al heel wat is huis, maar de positie in de regio
is nog niet
zo sterk. Gevraagd wordt of de internationale acquisitie in het
position
paper kan worden opgenomen, zodat er een integraal document
voor komt
te liggen. Specifieke deelterreinen worden op die manier beter
met elkaar
verbonden.
- Wat is de rol van de WFIA ten aanzien van de internationale
acquisitie? De
WFIA heeft thans een inspanningsverplichting. Hoe kijkt het
college er
tegen aan om meer over te gaan op een resultaatsverplichting?
Tot nu toe
is weinig inzichtelijk welke resultaten zijn behaald. Een
aantal bedrijven die
het WFIA voor Delft heeft binnengehaald zijn ook weer weg. Om
welke be-
drijven ging het? Wat is het aantal arbeidsplaatsen dat het
WFIA binnen-
haalt en om welk opleidingsniveau gaat het dan?
- Buiten Delft om lopen al vele initiatieven om bedrijven naar deze
regio te
laten komen. Kan het college aangeven welke mogelijkheden er
zijn om bij
deze initiatieven aan te haken?
- In de notitie wordt nog niet gekozen voor actieve of passieve
acquisitie. Kan
het college aangeven welke voorkeur zij heeft? Een passieve
acquisitie is
eigenlijk een voorwaarde voor een actieve acquisitie. Wat is de
meerwaarde
van een actieve acquisitie?
- Er moet niet te sterk alleen het vizier worden gericht op Delft
alleen, maar
ook naar de regio in de directe omgeving (voorbeeld
glastuinbouw). Daarop
moet worden ingespeeld. Oppassen dat we elkaar in de regio niet
in de
wielen rijden, maar juist versterken.
- Vooraf moeten duidelijke targets worden opgesteld met eveneens een
dui-
delijke financiële onderbouwing.
- Delft moet ook de ambitie uitstralen om een "grote vis" te
strikken, en zich
niet te veel richten op het binnenhalen van nevenvestigingen.
Ook moet het
MKB nadrukkelijk worden betrokken in het beleid. Daarnaast moet
vanwege
de bijzondere uitstraling ook de focus gericht zijn op
bedrijven uit de crea-
tieve sector.
- Kan het college een helder overzicht opstellen welke initiatieven en
notities
thans opgesteld zijn en welke aspecten van het economische
beleid deze
benadrukken?
- De gemeente moet ook zorgen voor een goed vestigingsklimaat voor de
werknemers van de te acquireren bedrijven door middel van het
creëren van
voldoende en goedkope(re) woningen.
- Het kan risicovol zijn om je als Delft volledig te richten op de
kennissector.
Kennis kan vluchtig zijn. Er bestaat een zeer sterke
concurrentie vanuit het
buitenland. In een mondiale ranking staat de TU-Delft nu op de
86ste plaats.
Wat zijn overigens de definities van een kennisbedrijf?
- De notitie, en daarmee het beleid, moet zo uitdagend mogelijk worden
op-
gesteld. Er moeten (financiële) "lokkertjes" in
komen te staan. Vervolgens
moet de gemeente "actief de boer op" om bedrijven
binnen de stadsgrenzen
te halen.
- Het is belangrijk dat van te voren een goede inventarisatie
plaatsvindt van
wat we als Delft precies willen binnenhalen.
- Ook moet de focus sterk worden gericht op het aantrekken (en
behouden)
van startende bedrijven.
Eerste termijn college: Wethouder
Vuijk reageert op de inbreng van de com- missie en geeft antwoord op
de vragen van de commissie. Hij geeft aan dat de afzonderlijke
notities over de verschillende aspecten van het Delftse eco- nomische
beleid niet tot een integraal stuk kunnen worden gevormd vanwege het
tijdsaspect en de fasen waarin de verschillende notities zich
bevinden. Hierdoor zijn her en der een aantal aspecten dubbel aan de
orde gekomen.
Over het WFIA-dossier komt de commissie nog uitgebreid te spreken. In
deze discussie neemt de wethouder het punt van meetbare criteria en
resul- taten mee. Als de commissie over concrete bedrijven en
resultaten daarom- trent wenst te spreken, geeft de wethouder de
commissie in overweging om dit in beslotenheid te doen. Hij verwacht
dat de commissie voor de vergade- ring in november een stuk krijgt
voorgelegd. De wethouder is
voorstander van zowel een passieve als een actieve acquisitie. Het een
is inderdaad een voorwaarde voor het ander. Beide strategieën moeten
nog worden ontwikkeld.
De ideeën zijn op dit moment al verder dan in de notitie is vermeld.
Het gros van de notitie dateert van afgelopen zomer. De ambitie is om
zowel grote als kleine vissen binnen te halen. Daarnaast wordt ingezet
op een bruisend MKB. In dat kader moet de sfeer tussen de ondernemers
worden verbeterd en thans wordt een ondernemersvereniging Binnenstad
opgericht. Dit moet een goed georganiseerde vereniging worden. Om
de grote vissen binnen te halen moet er helder en consequent beleid
worden ontwikkeld. Ook omtrent de lokkertjes is nog geen beleid
vastgesteld. Het is ook nog niet duidelijk hoe dit beleid er uit moet
komen te zien. De kern moet zijn: wat hebben we nu wel al in huis?
Volgens de wethouder is kennis minder
vluchtig dan som- migen veronderstellen. De TU en DSM zijn al lange
tijd in Delft gevestigd. Wel hebben we te maken met stormachtig
opkomende buitenlandse mark- ten. Er
is behoefte aan een strakke aansturing. Het totale "Delftse
verhaal" moet op orde zijn en telkens consequent worden
uitgedragen. De wethouder zal
binnen afzienbare tijd met een geactualiseerde, uitgewerkte notitie
terug naar de commissie komen. |
|
|
8. |
Presentatie over warmte-energie
De heer ir. H.J. Grashoff geeft een presentatie over warmte-energie,
mede ter voorbereiding van het werkbezoek aan Rotterdam, dat de
commissie vrijdag 6 oktober aflegt. De
presentatie is ter kennisname aan de leden van de com- missie
gezonden. |
|
|
9. |
Subsidieplafond 2007 en 2008 subsidies
Delftse evenementen
Dit onderwerp is door mevrouw Steffen van de VVD-fractie ter
bespreking gevraagd. Zij heeft de leden van de commissie een
toelichting hieromtrent doen toekomen. Eerste termijn inspreker:
De heer Van der Laan geeft aan dat de
Stichting Delfesta de Sinterklaasviering en Koninginnedag de laatste
jaren heeft georganiseerd. Delfesta heeft een groot aantal
vrijwilligers achter zich. De stichting kan makkelijk fondsen bij
derden verwerven. Het lijkt erop
dat het college voorstelt om een kind met het badwater weg te gooien.
Delfesta wil best meepraten over een ander voorstel, maar dat moet dan
wel in goed overleg met betrokkenen gebeuren.
Eerste termijn commissie: De
commissie maakt de volgende opmerkingen en stelt vragen over:
- Er ligt een beleidswijziging voor, die tot de bevoegdheid van de
raad be-
hoort. Het is niet sjiek dat het college de wijziging
zelfstandig doorvoert en
slechts ter kennisname aan de raad zendt. Vorig jaar is deze
lijn overigens
al ingezet , maar daar is tot op heden nog geen invulling aan
gegeven.
- In de commissie dreigt jaarlijks een discussie te ontstaan over de
subsidie
aan dit soort jaarlijkse evenementen. Wellicht is het een idee
om de sub-
sidie meerjarig te verstrekken? Als de regie bij de ambtelijke
organisatie
komt te liggen kan dat gevaarlijk zijn. De voorkeur van de
ambtenaar geeft
dan de doorslag.
- Delft moet zuinig zijn op het particuliere initiatief.
- Het is verstandig om de diverse onderzoeken naar het subsidiebeleid
af te
wachten en daarna opnieuw de discussie starten.
- Kan de wethouder aangeven wat het verschil is tussen aanbesteding en
subsidiëring als het gaat om de BTW-afdracht voor dit soort
stichtingen?
- Waarom is dit beleid het vorige jaar niet toegepast?
- Kan de wethouder aangeven of het juist is dat er tamelijk laat wordt
gerea-
geerd op aanvragen die vóór 1 oktober zijn ingediend?
- Heeft de gemeente bij meerdere evenementen een regierol?
De fracties van PvdA en STIP brengen een groot deel van bovenstaande
naar voren, maar zijn van mening dat de door het college ingezette
beleidswijzig- ing dit niet in de weg hoeft te staan.
Eerste termijn college: Wethouder
Merkx reageert op de inbreng van de commissie en beantwoordt de
vragen. Zij geeft aan dat het
college initiatie- ven vanuit de stad zeer belangrijk vindt, maar dat
het voeren van een regierol niet perse hetzelfde is als aanbesteden.
De beslissing is in 2005 genomen en er is variabel invulling aan
gegeven. Een voorbereidende commissie heeft zich hierover gebogen. Zij
is van mening dat de commissie de procedures rond Sinterklaas en
Koninginnedag door elkaar haalt. Er is volgens haar ab- soluut geen
sprake van onbehoorlijk bestuur. Voor
dit jaar is er een inkoop- afspraak gemaakt voor €7000,- Dit vormt
een garantie. De Sinterklaasviering
is afhankelijk van vrijwilligers. Voor
Koninginnedag is vanuit subsidies € 12.500,- beschikbaar en vanuit
stadsmarketing ook € 12.500,-. Het gaat erom dat initiatieven vanuit
de stad worden getrokken. Of een
instelling BTW moet afdragen, verschilt per instelling, want niet
iedere instelling is BTW- plichtig. Het
is overigens niet zo dat aanvragen door een paar ambtenaren worden
beoordeeld en dat dit daarom een risico met zich mee zou brengen. Een
veelzijdige groep beoordeelt dit soort aanvragen. De
wethouder is bereid in de toekomst over het gehele subsidiebeleid te
spreken. Wellicht is het mogelijk om dit in het kader van de
cultuurvisie te doen. De wethouder geeft aan, dat de lijn, zoals zij
die volgt, vorig jaar door zowel de Commissie als de Raad is
goedgekeurd.
Tweede termijn commissie: De
commissie vraagt wat de wethouder nu precies gaat doen omdat een
meerderheid haar ingeslagen weg niet steunt en dat er op een aantal
punten nog onduidelijkheid heerst. De
fracties van CDA, VVD, SP, CU/SGP, D66, GrLi, Stadsbelangen en LD
willen eerste de lopende onderzoeken afwachten, daarna een discussie
in de raad voeren en vervolgens een besluit nemen. De
fracties van PvdA en STIP steunen de lijn die de wethouder heeft
ingezet.
Tweede termijn college: Wethouder
Merkx blijft er bij dat er bij de commissie onduidelijkheid is over
het verschil tussen de procedures rondom Sinterklaas en Koninginnedag.
Het gaat hier om "garantie"evenementen, de gemeente heeft
hier nimmer de handen vanaf gehaald. Het
zou van onbetrouwbaar be- stuur getuigen om nu de aanbesteding stop te
zetten, maar ze heeft wel begrip voor het standpunt van een
meerderheid van de commissie. Zij
zegt toe het stuk terug te nemen en zich erop te beraden. |
|
|
10. |
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering na een mededeling in beslotenheid
om 00.00 uur. |
|
|
|