Ontwerp-Programmabegroting
2007
Recreatieschap
Midden-Delfland
Opgesteld door:
G.Z-H
In opdracht van:
Recreatieschap
Midden-Delfland
www.recreatiegebied-midden-delfland.nl
Overschieseweg
204
Postbus
341
3100
AH Schiedam
Tel:
010 – 2981010
Fax:
010 – 2981020
april,
2006
1. Inleiding 5
1.2. Relatie (nieuw)Schapsplan, Programmabegroting,
Voor- en Najaarsnota en Jaarstukken 5
1.3. Doelstelling van het Recreatieschap
Midden-Delfland 5
1.4. Speerpunten 2007 5
2. Grondslagen van de begroting 6
3. Het programmaplan 8
3.1. Recapitulatie programmaplan 9
3.2. Programma 1. Bestuur 10
3.2.1. Programmabeschrijving 10
3.2.2. Doelstelling/beoogde
maatschappelijke effecten 10
3.2.3. Wijze
van realisatie van de doelstelling 10
3.2.4. Financiële
gegevens bestuur 11
3.3. Programma 2. Beheer, onderhoud en
exploitatie gebieden 12
3.3.1. Programmabeschrijving 12
3.3.2. Doelstelling/beoogde
maatschappelijke effecten 12
3.3.3. Wijze
van realisatie van de doelstelling 12
3.3.4. Financiële
gegevens beheer, onderhoud en exploitatie gebieden 19
3.4. Programma 3. Ontwikkelingen 20
3.4.1. Programmabeschrijving 20
3.4.2. Doelstelling/beoogde
maatschappelijke effecten 20
3.4.3. Wijze
van realisatie van de doelstelling 20
3.4.4. Financiële
gegevens ontwikkeling 21
3.5. Toelichting op de algemene
dekkingsmiddelen 22
3.5.1. Financiële
gegevens algemene dekkingsmiddelen 22
3.5.2. Toelichting 22
4. Beleidslijnen voor het beheer (paragrafen) 23
4.1. Weerstandvermogen en risico’s 23
4.2. Financiering 23
4.3. Bedrijfsvoering 24
5. Balansgegevens 26
5.1. Geprognosticeerde balans 26
5.2. Toelichting op de balans per 31 december
2007 26
5.3. Investeringen materiële voorzieningen
met maatschappelijk nut 28
5.4. Staat van voorzieningen 28
5.5. Staat van reserves 29
6. Exploitatiebegroting 30
6.1. Recapitulatie van de samenstellende
producten 30
6.2. Recapitulatie programma’s 31
6.3. Programma 1. Bestuur 32
6.3.1. Programmabeschrijving 32
6.3.2. Financiële
gegevens bestuur 32
6.3.3. Begrotingscijfers
samenstellende producten van het programma bestuur 32
6.4. Programma 2. Beheer, onderhoud en
exploitatie gebieden 32
6.4.1. Programmabeschrijving 32
6.4.2. Financiële
gegevens beheer, onderhoud en exploitatie gebieden 32
6.4.3. Begrotingscijfers
samenstellende producten van het programma beheer, onderhoud en exploitatie
gebieden 32
6.5. Programma 3. Ontwikkelingen 32
6.5.1. Programmabeschrijving 32
6.5.2. Financiële
gegevens ontwikkeling 32
6.5.3. Begrotingscijfers
samenstellende producten van het programma ontwikkeling 32
6.6. Toelichting op de algemene
dekkingsmiddelen 32
6.6.1. Financiële
gegevens algemene dekkingsmiddelen 32
6.6.2. Begrotingscijfers
samenstellende producten van de algemene dekkingsmiddelen 32
7. De exploitatiebegroting in meerjarig perspectief 32
Bijlage 1. Conversie van
kostensoorten naar producten (CBS) 32
I. Algemeen
Voor u ligt de derde programmabegroting die is opgesteld op basis van de vereisten als vermeld in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Het betreft de Programmabegroting 2007 inclusief Meerjarenbegroting 2007-2010 van het Recreatieschap Midden-Delfland. Via deze begroting zal het schap ook in 2007 voldoen aan de hiervoor vermelde vereisten, in casu de wijze van financiële informatievoorziening bij de begroting, tussentijds en bij de jaarstukken.
De indeling van de programmabegroting 2007 kent een zelfde opbouw als de programmabegroting 2006 waardoor vergelijken mogelijk wordt.
In 2006 is het Schapsplan 2002-2006 afgerond. Het Schapsplan is steeds gekoppeld aan de gemeentelijke verkiezingen. In 2006 zal daarom een nieuw schapsplan 2007-2011 worden opgesteld. Dit nieuwe schapsplan is bij de opstelling van deze programmabegroting nog niet beschikbaar. Mocht het nieuwe schapsplan leiden tot noodzakelijke aanpassing van deze programmabegroting, dan zal dit via een begrotingwijziging in het najaar van 2006 moeten plaatsvinden. Ook de provinciale verkiezingen in 2007 en bijbehorend collegewerkprogramma kunnen nog invloed hebben op de programmabegroting.
Via de programmabegroting worden doelstellingen en speerpunten gekoppeld aan financiële middelen. Tussentijds in 2007 zal u via de voor- en de najaarsnota gerapporteerd worden over de stand van zaken van lopende activiteiten/producten, daarnaast worden substantiële afwijkingen en voor het bestuur relevante ontwikkelingen gerapporteerd. Na afloop van dit boekjaar zult u via de jaarstukken geïnformeerd worden over de werkelijke resultaten van 2007. Ook wordt vanaf 2007 bij ieder bestuursvoorstel waar een beroep wordt gedaan op de reserves een financieel overzicht gegeven wat de gevolgen van het voorstel zijn voor het saldo van de reserves en rentebaten.
Het realiseren van de doelstelling zoals beschreven in de
gemeenschappelijke regeling: “het behartigen van de belangen van de
openluchtrecreatie in het schapsgebied, mede in het kader van de
Reconstructiewet Midden-Delfland, zulks voor zover mogelijk onder handhaving
van het landelijk karakter van het gebied, daaronder begrepen het bewaren en
bevorderen van de natuur- en landschappelijke waarden, het in stand houden van
flora en fauna, zomede het verlenen van medewerking aan en het bevorderen van
de totstandkoming en de handhaving van een natuurlijk biologisch evenwichtig
milieu in het gebied” is het uitgangspunt voor deze programmabegroting.
In 2006 zijn diverse ontwikkelingen in gang gezet die een vervolg gaan krijgen in 2007. Zo zal de gewijzigde rol van het Financieel Koepelschap gevolgen hebben voor de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling voor het recreatiegebied Midden-Delfland. De projecten die voortvloeien uit het bestuursakkoord Zuidvleugel zichtbaar groen zullen worden gevolgd. Bezien zal worden of en hoe het recreatieschap daarin een rol kan spelen. Dit geldt ook voor de opgestelde Gebiedsvisie Midden-Delfland 2025 van de gemeente Midden-Delfland.
De ontwikkelingen rond de Zwethzone zorgen ervoor dat ook in 2007 aandacht dient uit te gaan naar de mogelijkheid van uitbreiding van het deelnemeraantal van de gemeenschappelijke regeling voor het recreatiegebied Midden-Delfland met gemeenten in de richting van de Haagse regio. Daarnaast zal in 2007 duidelijk moeten worden welke rol het recreatieschap in gaat vullen wanneer de Reconstructiecommissie de laatste gebieden aan het recreatieschap overgedragen heeft.
Ook in 2007 blijft “samenwerking” een continu aandachtspunt. De samenwerking met maatschappelijke partijen, belangenorganisaties en de recreatief-agrarische sector zal verder uitgebreid worden en versterkt worden. Verder wordt een verbeterslag van het Promotieplatform Midden-Delfland beoogd en via het periodiek recreantenonderzoek kan rekening gehouden worden met de belangen van de recreant in relatie tot de recreatiemogelijkheden in de recreatiegebieden.
Via samenwerking blijft er gewerkt worden aan de sociale veiligheid in de gebieden. De implementatie van de uitkomsten van het project “Meer dan de Som der Delen” beogen een verbetering van de sociale veiligheid.
Het beheersareaal van het recreatieschap Midden-Delfland zal ook in 2007 verder uitgebreid worden. De Reconstructiecommissie zal nieuwe gebieden aan het schap overdragen zoals bijvoorbeeld de Zuidrand. Ook zal naar verwachting het Vlaardingse deel van de Broekpolder in beheer genomen worden door het recreatieschap Midden-Delfland. Hierover is het schap met de gemeente Vlaardingen in gesprek. Tevens zal de overdracht en inrichting van het DOP NOAP-terrein plaatsvinden. Bij de herinrichting van verouderde gebieden en de inrichting van nieuwe gebieden zal gelet worden op het aanbrengen van differentiatie en het op peil houden van de kwaliteit van de gebieden. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de bereikbaarheid van het gebied vanuit de omliggende steden en gemeenten. De bereikbaarheid wordt vergroot door de ontwikkeling van aantrekkelijke fiets- en wandelverbindingen en het aanbieden van voldoende parkeermogelijkheden.
Deze speerpunten zijn opgedeeld naar de verschillende programma’s en bijbehorende producten en diensten.
Op de thans voorliggende Programmabegroting 2007 en Meerjarenraming 2007 – 2010 zijn de bepalingen uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV), toegepast.
Presentatiewijze staat van baten en lasten
Conform de regelgeving kent de staat van baten en lasten nu een driedeling in een onderdeel “gewone bedrijfsvoering”, een onderdeel “bijzondere lasten en baten” en als laatste het onderdeel “resultaatbestemming”. Onder “gewone bedrijfsvoering” zijn de lasten en baten van het reguliere bedrijfsgebeuren opgenomen. Dit zijn de jaarlijks min of meer in gelijke vorm en omvang terugkerende exploitatieactiviteiten.
Onder de “buitengewone lasten en baten” zijn de exploitatieposten opgenomen die niet onder de gewone bedrijfsvoering vallen.
In het onderdeel “resultaatbestemming” zijn alle mutaties (stortingen en onttrekkingen) van de reserves van het schap opgenomen. Bijvoorbeeld de onttrekking uit de reserve als dekking voor de buitengewone afschrijving.
In deze begroting is uitgegaan van een stijging van de lonen en prijzen met 1,52% ten opzichte van de begroting 2006. Deze stijging is door diverse deelnemers als te hanteren uitgangspunt schriftelijk aan het schap gemeld. Daarnaast is in het kader van het zogenoemde activeringsbeleid voor deze begroting de volgende lijn gehanteerd:
1. extra afschrijvingen te plegen op die zaken die in het kader van het Besluit Begroting en Verantwoording gewenst zijn;
2. prioriteit te geven aan het versneld ingroeien van het budget voor groot onderhoud via een sterkere ophoging van de dotatie aan de voorziening groot onderhoud. Dit in verband met de te verwachten gevolgen van de invoering van het Terrein Beheer Model (TBM) en ter vermijding van plotseling hoge(re) uitgaven in het onderhoud c.q. ter handhaving van een evenwichtig uitgavenpatroon (geen ‘pieken’);
3. door reserveringen van middelen te doen voor door het Bestuur gewenste, maar nog niet financieel afgedekte, nieuwe investeringen;
4. door, als de drie voorgaande uitgangspunten niet meer aan de orde zijn, in casu als extra afschrijvingen hebben plaatsgevonden, er sprake is van een voldoende voorziening groot onderhoud en nieuwe investeringen financieel zijn afgedekt, over te gaan tot een verlaging van de deelnemersbijdrage.
In deze begroting is voor wat betreft het activeringsbeleid, gekozen voor uitgangspunt 1. De eventuele gevolgen van het TBM in relatie tot de voorziening groot onderhoud zullen via een separaat voorstel aan de orde komen.
II. Beleidsbegroting
De in deze Programmabegroting 2007 benoemde programma’s zijn:
- programma 1: Onder het programma Bestuur staan de diensten en producten beschreven ten behoeve van directe ondersteuning van het bestuur.
- programma 2: Onder het programma Beheer, onderhoud en exploitatie van gebieden staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij het herinrichten, beheren en exploiteren van de bestaande natuur- en recreatiegebieden (functiebehoud).
- programma 3: Onder het programma Ontwikkelingen staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden en nieuw beleid binnen de werkingssfeer van de gemeenschappelijke regeling.
- Toelichting op de Algemene dekkingsmiddelen. In deze toelichting is het totaal van de dekkingsmiddelen opgenomen die niet binnen een programma zijn verantwoord, zoals onvoorzien en de deelnemersbijdragen
Een programma is vervolgens weer onderverdeeld in verschillende producten. Deze producten corresponderen met de door de G.Z-H gehanteerde methodiek voor het opstellen van de voorgaande begrotingen. De producten zijn:
- Bestuursondersteuning
- Economisch & Juridische Zaken
- Marketing & Communicatie
- Planvorming & Advisering
- Toezicht & Handhaving
- Financiën
- Onderhoud
|
Rekening 2005 |
Begroting 2006 |
Begroting 2007 |
Lasten en baten gewone
bedrijfsvoering |
|
|
|
Programma
bestuur |
151.129 |
268.700 |
267.214 |
Programma
beheer, onderhoud en exploitatie gebied |
1.507.109 |
2.223.943 |
2.264.925 |
Programma
ontwikkelingen |
64.943 |
45.570 |
48.790 |
Algemene
dekkingsmiddelen: |
|
|
|
- overige lasten en baten |
-400.075 |
-290.000 |
-290.000 |
- onvoorzien |
|
10.000 |
10.152 |
- deelnemersbijdrage |
-2.286.964 |
-2.609.301 |
-2.648.962 |
Onvoorzien |
|
|
|
Totaal lasten en baten gewone
bedrijfsvoering |
-963.858 |
-351.088 |
-347.881 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Buitengewone lasten en baten |
|
|
|
Buitengewone
lasten |
790.231 |
329.017 |
186.464 |
Buitengewone
baten |
60.902 |
|
|
Saldo
buitengewone lasten en baten |
729.329 |
329.017 |
186.464 |
|
|
|
|
Saldo na
buitengewone lasten en baten |
-234.529 |
-22.071 |
-161.417 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Storting
reserves |
444.948 |
387.684 |
399.642 |
Onttrekking
reserves |
808.369 |
365.613 |
238.225 |
Saldo
resultaatbestemming |
-363.421 |
22.071 |
161.417 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
-597.950 |
0 |
0 |
3.2. Programma 1. Bestuur |
Onder het programma Bestuur staan de diensten en producten
beschreven ten behoeve van directe ondersteuning van het bestuur. Indien
daartoe aanleiding is, kan dit programma worden aangevuld met specifieke
beleidsvoornemens van de deelnemers, die voortkomen uit de nieuwe ‘College
Werkprogramma’s’, zoals die na de Gemeenteraadsverkiezingen van 2006 tot stand
zijn gekomen. Evenzo kan dit het geval zijn met betrekking tot de verkiezingen
van Provinciale Staten in 2007 en de eventueel daaruit voortkomende nieuwe
beleidsvoornemens.
Doelstelling
- Het zoeken naar bestuurlijke uitbreiding van het schap in de richting van de Haagse regio, ondermeer als gevolg de ontwikkelingen in de Zwethzone
-
Het uitbreiden en versterken van de samenwerking met
maatschappelijke partijen, de belangenorganisaties, en recreatieve agrarische
sector en recreatieondernemers op de specifieke werkterreinen van het schap
- Anticiperen op beëindiging van de reconstructiecommissie in nabij toekomst en bijhorende gevolgen voor het schap
Producten
Bestuursondersteuning
Bestuursvergaderingen
In totaal worden 5 vergaderingen voor het Dagelijks Bestuur georganiseerd en 3 vergaderingen voor de Midden-Delflandraad. Hierbij wordt uitgegaan van het voeren van het bestuurssecretariaat, het voorbereiden en afhandelen van de vergaderingen, het bijwonen van de vergaderingen en de verslaglegging. Archivering is op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen een wettelijke verplichting voor het schap en daarin wordt voorzien. Daarnaast wordt de advisering gedaan van het bestuur in de Reconstructiecommissie en het Promotie Platform.
Beleidsadvisering/overleg
Vertegenwoordiging van het schap bij de positie die ingenomen is in het maatschappelijk en bestuurlijk krachtenveld. Vertegenwoordiging vindt plaats door onder andere overleg met bij het schap betrokken partijen, vaste overlegverbanden waarin het schap een positie heeft, bilateraal overleg met bestuurders, etc.
De voorstellen aan het bestuur en de acties die hieruit voortvloeien, zijn niet vooraf inhoudelijk te beschrijven, maar kunnen een breed terrein bestrijken.
Programmabegroting
De Programmabegroting 2008 inclusief meerjarenraming 2008-2011 zal voldoen aan de vereisten, zoals die in het BBV zijn vermeld.
Jaarstukken
De jaarstukken betreffen de jaarrekening en het jaarverslag 2006 en zullen voldoen aan de vereisten, zoals die in het BBV zijn vermeld. De jaarstukken kunnen/zullen niet worden vastgesteld door de Midden-Delflandraad bij het ontbreken van een goedkeurende accountantsverklaring.
Zowel de programmabegroting en Jaarstukken dienen vòòr 15 juli bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties te liggen. Dit betekent dat voor 15 juli de Programmabegroting en Jaarstukken door de Midden-Delflandraad dienen te zijn vastgesteld en dat 6 weken daaraan voorafgaand het Dagelijks Bestuur beide zaken moet hebben behandeld.
Voor- en najaarsnota
In 2006 is een aanvang gemaakt met het rapporteren via zogenaamde Voor- en Najaarsnota’s, welke in dit begrotingsjaar qua inhoud verder zullen worden uitgewerkt. Aansluiting wordt hierbij gezocht bij de gemeentelijke systematiek van rapporteren.
De voorjaarsnota geeft een overzicht op afwijkingen over het 1e kwartaal. In de voorjaarsnota wordt zichtbaar gemaakt waar de werkelijkheid anders wordt dan in de programmabegroting (dan al bijna 9 maanden oud) werd verwacht.
De najaarsnota geeft een uitgebreide rapportage over het 1e half jaar waarin de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van regulier en additioneel werk, een compleet financieel overzicht en de prognose voor de 2e helft van het jaar is opgenomen.
Financiën
Treasury en cashmanagement
De dagelijkse planning en het beheer van de liquide middelen van de opdrachtgevers, inclusief het (tijdelijk) beleggen van overtollige liquide middelen en het aantrekken van gelden binnen de grenzen van de wet FIDO. Een en ander gebeurt conform het treasurystatuut.
Financiële beleidsadvisering/ -ontwikkeling
Het opstellen van beleidskaders ten behoeve van het (financieel) beheer van alle bezittingen en schulden van de opdrachtgevers binnen de kaders van de wet- en regelgeving. Het product omvat tevens een uiteenzetting over de financiële gevolgen van beleidsvoornemens van de opdrachtgevers i.c. de lasten van de voornemens en de dekking daarvan, rekening houdend met de wet- en regelgeving en de door het bestuur vastgestelde beleidskaders.
Financiële administratie
De dagelijkse systematische vastlegging van in – en uitgaande geldstromen gericht op de sturing en besturing van het schap, een en ander in overeenstemming met de wet- en regelgeving en de door het bestuur van het schap vastgestelde financiële kaders (begroting en kredieten). Het product omvat tevens de informatievoorziening aan derden zoals omschreven in het besluit begroting en verantwoording (kwartaalinformatie aan het CBS).
|
Begroting 2007 |
Lasten |
|
Bestuursondersteuning |
187.096 |
Economisch
& Juridische Zaken |
|
Marketing
& Communicatie |
|
Financiën |
80.119 |
|
|
Totaal lasten |
267.214 |
|
|
Baten |
|
Totaal baten |
0 |
|
|
Saldo
gewone bedrijfsvoering |
267.214 |
|
|
Buitengewone lasten en baten |
0 |
Saldo
buitengewone lasten en baten |
0 |
|
|
Saldo na
buitengewone lasten en baten |
267.214 |
|
|
Resultaatbestemming |
|
Saldo
resultaatbestemming |
0 |
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
267.214 |
3.3. Programma 2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden |
Onder het programma Beheer,
onderhoud en exploitatie van gebieden staan de diensten, producten en werken
beschreven die behoren bij het herinrichten, beheren en exploiteren van de
bestaande natuur- en recreatiegebieden (functiebehoud).
- Voortzetten en uitbreiden beheerderoverleg Midden-Delfland.
- Verdere verbetering en uitbouw van het Promotie Platform.
- Verbeteren sociale veiligheid door o.a. implementatie van uitkomsten project “Meer dan de som der delen”.
- Verbeteren van de uitvoering van het dagelijks beheer en onderhoud en specifiek het -beheren van recreatieterreinen voor de recreant waarbinnen waar mogelijk natuurontwikkeling plaatsvindt.
- Een pro-actief beleid op gebied van communicatie en promotie als helder en herkenbaar aanspreekpunt voor bewoners en recreanten.
- Vergroten van de baten uit commercialisering, echter wel met maatwerk en gericht op kwaliteit.
Producten
Planvorming &
Advisering
Werkzaamheden 2007
De belangrijkste adviezen en projecten waaraan in 2007 gewerkt wordt zijn:
-
het beheren van het DOP-NOAP-fonds, hieronder wordt
verstaan het adviseren van het bestuur met betrekking tot ingediende aanvragen,
het verzorgen van de correspondentie met de aanvrager en het verzorgen van
overzichten met betrekking tot tot de uitputting van het fonds en in het
verlengde hiervan voorstellen voor herverdeling van de middelen tussen de
verschillende programma’s;
-
begeleiding en advisering ten aanzien van uitvoering
reconstructie Midden-Delfland;
-
adviezen met betrekking tot de inrichting
DOP-NOAP-terrein;
-
het opstellen van projectvoorstellen in het verlengde
van het vastgestelde Kwaliteitsplan Broekpolder;
- beheer en ontwikkeling Zwethzone. De activiteiten bestaan uit overleg met betrokken partijen, het maken van afspraken over financiering en beheer van aan te leggen recreatieterreinen en routes
- Het maken van afspraken over financiering en beheer van het project Wandelen over boerenland.
Overige thema’s waar adviezen over worden uitgebracht zijn:
groene diensten en samenwerking met agrariërs, nieuwe trends en
recreatievormen. Tenslotte zullen adviserende
werkzaamheden worden verricht ten behoeve van het projectleideroverleg IODS en
de ambtelijke afstemmingsgroep IODS over de samenhang tussen de
kwaliteitsverbeterende projecten en de inpassing van de A4.
Beheerplan Midden-Delfland-Oost; 2 fasen
Bij het beheren van de recreatiegebieden is het noodzakelijk te beschikken over een beheerplan.
In het beheerplan worden de bestuurlijke afspraken met betrekking tot inzet van middelen in relatie tot de te realiseren doelen worden geconcretiseerd. Er vindt een vertaling plaats naar maatregelen op de lange en korte termijn om deze doelen te behalen passend binnen de begroting die door het schap is vastgesteld.
Voor de recreatiegebieden in Midden-Delfland-Oost (de recreatiegebieden ten oosten van de Vlaardingervaart en Oostgaag) zal, zoals aangekondigd in de programmabegroting 2006, in 2006 gestart worden met het opstellen van een beheerplan op basis van de nieuwe terreinbeheersystematiek. Voor de bestaande gebieden in Midden-Delfland-Oost (Kerkpolder, Abtwoudse Bos en Akkerdijkse Bos) zal dit eind 2006 gereed zijn (fase 1). Dit is mede afhankelijk van de besluiten die het schapsbestuur in 2006 zal nemen over de toekomstscenario’s die ontwikkeld zijn met behulp van het nieuwe terreinbeheersyteem. Voor het beheerplan voor de Zuidrand Abtswoude zal in 2007 gestart worden met het opstellen van het beheerplan (fase 2).
Door de vertraging van de aanleg van de Zuidrand zijn definitieve inrichtingsgegevens in het vierde kwartaal 2007 beschikbaar. Beheerplan fase 2 zal naar verwachting medio 2008 worden opgeleverd en zal u ter kennisname worden toegestuurd.
Juridische ondersteuning en advisering
Er worden(samenwerking)overeenkomsten zoals gemeenschappelijke regelingen, aanbesteding van werk, garantstellingen, bestuurlijke overeenkomsten en overige contracten e.d. mede opgesteld, getoetst en worden relevante ontwikkelingen op bestuurlijk en juridisch vlak gevolgd. Ook valt de behandeling en begeleiding van de afhandeling van bezwaar- en beroepprocedures, civielrechtelijke- en andere procedures onder dit product.
Contractbeheer
De werkzaamheden behelzen het registreren, controleren, bewerken en beheren van alle contracten met de ondernemers, verenigingen, huurders en andere derden waar een contractuele afspraak mee gemaakt is met het recreatieschap. Daarnaast wordt het opstellen van met name de erfpacht- en huurovereenkomsten en vastgoedcontracten verzorgd. Wijzigingen en aanpassingen in bestaande contracten worden bijgehouden en verwerkt, nieuwe contracten opgesteld dan wel getoetst en in het contractbeheersysteem opgenomen.
Relatiebeheer
Alle relaties in de recreatiegebieden, waaronder de ondernemers en verenigingen, worden regelmatig bezocht. Tijdens deze bezoeken wordt de gang van zaken doorgesproken, eventuele problemen, klachten of knelpunten besproken en de hiervoor te nemen acties bepaald. Daarnaast wordt de vraagbaakfunctie voor de relaties in de gebieden als het gaat om alle voorkomende zaken die voortvloeien uit de voorliggende contracten vervuld. Door deze contacten worden problemen gesignaleerd, opgelost en in sommige gevallen zelfs voorkomen. Het relatiebeheer versterkt de rol als de “commerciële ogen en oren in de natuur- en recreatiegebieden” voor het schapsbestuur. Er wordt in 2007 een relatiedag voor alle ondernemers in het gebied georganiseerd.
Vastgoedbeheer
Onder dit product worden alle zaken verstaan die voortvloeien uit de eigendom van gronden en gebouwen. Het gaat hierbij om het afhandelen van verzoeken van derden om percelen te kunnen huren of pachten of anderszins in gebruik te krijgen. Tevens valt het terugdringen van illegaal gebruik van de gronden van het schap onder vastgoedbeheer. Ook het beoordelen en afhandelen van de aanslagen voor de zakelijk lasten valt onder dit product.
Vergunningen/toestemmingen
Alle aanvragen die binnenkomen voor het organiseren van evenementen in de natuur- en recreatiegebieden, uiteenlopend van een verjaardagspartijtje tot meerdaagse circussen, popconcerten, barbecues, sportwedstrijden en ballonvaarten, worden afgehandeld. Dit houdt in dat de vereiste ontheffingen en toestemmingen al dan niet worden verleend na beoordeling van het verzoek. Tevens worden alle standplaats-, vent-, en ruitervergunningen afgegeven.
Dienstverleningsovereenkomst
In de loop van 2003 werd een zogenaamde dienstverleningsovereenkomst (DVO) gesloten tussen uw schap en de provincie Zuid-Holland over de periode 2003 tot en met 2007. Deze, een periode van vijf jaren bestrijkende overeenkomst, eindigt per 31 december 2007.
Gedurende het jaar 2007 zal de achterliggende periode nader worden beschouwd. Aanpassingen en verbeteringen die hieruit voortkomen, zullen worden meegenomen in een voorstel, dat wordt voorbereid om te komen tot een nieuwe dienstverleningsovereenkomst voor de periode 2008 tot en met 2012.
Verzekeringen
Het verzekeringspakket van het schap wordt beheerd. Alle binnenkomende claims en de ontstane schades aan de eigendommen van het schap worden beoordeeld en afgehandeld. Wijzigingen in het te verzekeren pakket, polisvoorwaarden en andere ontwikkelingen in de verzekeringswereld die relevant kunnen zijn, worden bijgehouden en aan het schapsbestuur gemeld en verwerkt.
Marketing &
Communicatie
Samenwerking met andere partijen en interactie met de gebruikers van de recreatiegebieden zijn de beleidsspeerpunten op het vlak van de marketing en promotie van het schap. Het verstevigen van bestaande relaties en het samenwerken met derden gebeurd onder andere door de voortrekkersrol die het schap speelt in het Promotie Platform Midden-Delfland en door samenwerking met organisaties als DLG en het Hoogheemraadschap.
Internet speelt een steeds belangrijkere rol in de communicatie met de recreant en
is een uitstekend middel om de interactie met de gebruiker van de recreatiegebieden te bevorderen.
Marketing en communicatie zal in 2007 steeds meer toewerken
naar een gestandaardiseerd communicatiebeleid, waarbij dienstverlening richting
recreant, innovatie en kwaliteitsverbetering centraal zullen staan. Dit beleid
zal bij alles het uitgangspunt zijn voor het ontwikkelen van o.m. nieuw
communicatiebeleid, promotiemiddelen en -activiteiten. Daarnaast blijft er
aandacht voor de specifieke kenmerken van het schapsgebied en zal ook
uitgewerkt worden hoe de schapsgebieden meer geprofileerd kunnen worden, bijvoorbeeld
door het promoten van een aantal kenmerkende eigenschappen van de gebieden en
het zich richten op voorkeursdoelgroepen die hierbij passen.
Communicatiebeleid
- Promotie Platform
Het Midden-Delfland Promotie Platform (MDPP) is een adviescommissie van het recreatieschap. Een lid uit het DB of MDR is voorzitter van deze commissie en verzorgt de relatie tussen bestuur en de leden van de adviescommissie. De communicatiemedewerker regelt en coördineert diverse zaken voor het promotie Platform. De uren vallen onder de reguliere dienstverlening.
Het Promotie Platform werkt op basis van opdrachten met partijen: de VVV Nieuwe Waterweg Westland, de Midden-Delflandverenging en de heer Henk Groenendaal. Voor het uitvoeren van de verschillende acties is een krediet nodig. De kosten voor uitvoering betreffen kosten voor uitbesteden van werkzaamheden aan derden en de financiën hiervoor zijn additioneel.
- PR- en promotiebeleid
Passend bij het overkoepelende communicatiebeleid voor alle recreatieschappen, zal in 2006 een meerjarig PR- en promotiebeleid worden ontwikkeld voor alle recreatieschappen. Daarin wordt bepaald welke PR- en promotieactiviteiten passend zijn voor alle schappen. Dit kan variëren van een advertentiecampagne in de regionale kranten, tot de participatie aan de boomfeestdag of een radiocommercial. Ook zal aangegeven worden hoe de individuele schappen door middel van pr-beleid beter voor het voetlicht kunnen worden gebracht.
Promotiemateriaal
- Gezamenlijke aanpak promotie
De aanpak van promotiemiddelen kan variëren van een advertentiecampagne in de regionale kranten tot een radiocommercial. Uitgangspunt zal dan altijd de gezamenlijke site www.recreatiezuidholland.nl zijn.
- Bereikbaarheid van het schap
Het schap staat met naam, adresgegevens en het algemene www-adres vermeld in het telefoonboek en de diverse gemeentegidsen.
- Give aways
Om het gebied tijdens activiteiten te promoten en de herinnering te behouden kan men via een gratis verkregen pen, hangmat of beker met opdruk van de website op een leuke manier in aanraking komen met meer of nieuwe recreatiemogelijkheden.
- Openingshandelingen:
Voor minimaal 1 project zal een openingshandeling plaatsvinden, het gebied de Zuidrand. Over andere projecten waar een opening voor georganiseerd moet worden is op het moment van schrijven nog niets bekend.
- Internet
Een belangrijk aandachtspunt van M&C is de communicatie en de promotie van het schap via het internet. Onder de portal www.recreatiezuidholland.nl hangen de sites van de G.Z-H opdrachtgevers, waaronder de schapssite www.recreatiegebied-midden-delfland.nl. De portal fungeert als toegangspoort op het internet tot informatie over recreatiemogelijkheden (in de openlucht). Hier ligt ook een kans voor het recreatieschap voor samenwerking op het gebied van promotie met derden anders dan de overige opdrachtgevers van G.Z-H. Bijvoorbeeld Agrarische natuurvereniging Vockestaert of de Midden-Delflandvereniging (wandelingen, fietsroutes, cultuurhistorie, excursies boerenbedrijven).
Het is de bedoeling om bij de communicatie met de recreant de portal steeds meer centraal te gaan stellen en steeds meer relatie te gaan leggen tussen de portal en de andere promotiemiddelen zoals de folder of de informatiepanelen in de gebieden. Zo zorgen we voor een integrale communicatie.
In 2007 zal de portal opnieuw via een reclamecampagne worden gepromoot met de nadruk op on line marketing. De portal geeft direct toegang de schapssite www.recreatiegebied-midden-delfland.nl .
Om de recreanten te voorzien van up-to-date informatie over
Midden-Delfland, zal informatie over de ontwikkelingen in de gebieden
regelmatig worden geactualiseerd en bijgehouden worden op de eigen
Midden-Delfland site en de overkoepelende portal
Promotie fietsknoopuntensysteem
In 2007 zal er verder worden gewerkt aan een promotieplan om het in 2006 opgeleverde fietsknoopuntensysteem onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Naast het promotieplan zullen promotiemiddelen gemaakt worden. Hiervoor is additioneel geld en uren aangevraagd onder het project fietsknooppuntensysteem van de afdeling Planvorming en Advisering.
Om de recreatiemogelijkheden van het schap Midden-Delfland te promoten en de naamsbekendheid te vergroten, worden diverse promotieactiviteiten georganiseerd. Een aantal van onderstaande voorbeelden worden opgepakt.
- Beursdeelname
- Zelf georganiseerde recreatieactiviteiten in het schapsgebied, bijvoorbeeld wandelingen.
- Aansluiten bij (recreatie)activiteiten van derden zoals de Midden-Delfland Dag.
Voorlichting
- Media
Voor het schap wordt een actief persbeleid gevoerd. Nieuws wordt door middel van persberichten verspreid onder de lokale en regionale pers. Ook wordt actief ingegaan op vragen van journalisten, interviews en kunnen persexcursies georganiseerd worden als de gelegenheid zich voordoet.
- Contacten met recreanten
Hieronder valt onder meer het beantwoorden van vragen van recreanten, maar ook een luisterend oor bieden en het ter afhandeling uitzetten in de organisatie van klachten die binnenkomen via het klachtenregistratie systeem.
- Themadag
Er wordt voor de bestuurders en gezamenlijke themadag georganiseerd. Op de agenda staat een aansprekend thema dat voor alle schappen speelt. Voor de themadag worden interessante sprekers uitgenodigd. De themadag heeft naast een informatief gedeelte ook een netwerkfunctie. Bestuurders van diverse schappen kunnen elkaar ontmoeten en verder praten over het reilen en zeilen in de verschillende schapsgebieden.
- Veerpont De Kwakel
Het cluster Marketing en Communicatie verzorgt de promotie voor veerpont De Kwakel.
- Jaarverslag
Het schap maakt in 2007 een pr versie van het jaarverslag. De vormgeving is in de huisstijl van het schap, de stijl is vlot, kort en bondig met veel foto’s en illustraties. Het jaaroverzicht wordt verstuurd aan bestuurders, de bestuurlijke achterban, de ambtelijke ondersteuning van de deelnemers, relevante perscontacten, ondernemers in het gebied, leveranciers en andere belangstellenden. Geïnteresseerden kunnen een digitale versie als pdf bestand downloaden van de schapssite.
Resultaten Recreantenonderzoek
De resultaten van het recreantenonderzoek zullen worden gebruikt als input bij nieuwe schaps-, beheer- en communicatieplannen en voor verbeteringen van het huidige onderhoud en beheer van de gebieden.
Toezicht &
Handhaving
Gastheerschap
De handhavers zijn gastheer en, doordat zij in uniform hun werkzaamheden verrichten en met duidelijk herkenbare voertuigen door de gebieden rijden, vraagbaak in de recreatiegebieden. In 2007 worden tevens meerdere bewonersavonden bijgewoond. Steeds vaker worden bewoners en belanghebbenden betrokken bij de ontwikkeling van de gebieden. Vragen en problemen rondom veiligheid en de handhaving hiervan vormen een vast onderdeel op dergelijke avonden.
Daarnaast vervullen de handhavers een oog en oorfunctie voor de organisatie. Zij registreren het gewenste en het ongewenste gebruik van de gebieden. Middels een geautomatiseerd registratiesysteem wordt op deze wijze de organisatie en de opdrachtgever over dit gebruik geïnformeerd. Hierdoor kunnen nieuwe ontwikkelingen of een beoogde herinrichting getoetst worden aan of afgestemd worden op het daadwerkelijk gebruik van het gebied. Doel voor het komend jaar is voldoende tijd blijven besteden aan de invulling van genoemde taken om bovenstaande te realiseren en de informatie uitwisseling met de handhavingspartners op een hoog niveau te houden.
Handhaving
Diensten worden altijd aangevangen vanuit de rol van gastheer. Vanuit deze rol wordt echter steeds minder bereikt, waardoor het omschakelen naar handhaver in een steeds eerder stadium moet plaatsvinden om van de gebruikers van de gebieden toch gedaan te krijgen wat wordt verlangd.
Ook komend jaar zal de nodige aandacht besteed worden aan een aantal regelmatig terugkerende vormen van overlast / overtredingen. Specifieke aandachtspunten voor komend jaar zijn:
Bestuurlijke boete
In 2006 kan de Wet Bestuurlijke Boete van kracht worden. Dit houdt in dat er een aantal kleine overtredingen in de categorieën verkeersgedragingen en kleine ergernissen met een bestuurlijke boete kunnen worden afgedaan. Het grootste verschil met de strafrecht afhandeling zoals die nu plaatsvindt, is dat de boetebedragen van deze afdoening terecht komen bij het bevoegde gezag en niet bij de centrale overheid. Dit betekent niet per definitie dat er nu extra inkomsten gegenereerd kunnen worden vanuit de handhaving. Bestuurlijke boete betekent namelijk ook een verdere bestuursrechtelijke afhandeling, met eventuele bezwaar- en inningsprocedures.
Komend jaar dient onderzocht en aangegeven te worden wat de mogelijke effecten zijn voor het recreatieschap, en tevens moet onderzocht worden wat voor beleid hiervoor ontwikkeld moet worden.
Terreinbeheer
Terreinbeheer zorgt er primair voor dat de bezoekers van de Midden-Delfland de terreinen optimaal kunnen benutten. Wij richten ons in 2007 op klantgerichtheid, veiligheid en gebiedskwaliteit. Terreinbeheer is integraal verantwoordelijk voor de kwaliteit en het gebruik van de gebieden.
In de loop van 2006 wordt het nieuwe Terreinbeheermodel voor Midden-Delfland uitgerold. Op basis van het Terreinbeheermodel worden basisniveaus en plusvarianten onderscheiden. Het onderhoud wordt op basis van het Terreinbeheermodel planmatig voorbereid en meerjarig uitgevoerd.
Terreinbeheer werkt planmatig en efficiënt door consequent de beheercyclus toe te passen. Per deelgebied van Midden-Delfland wordt er maatwerk geleverd waarbij rekening wordt gehouden met politieke en bestuurlijke wensen en ontwikkelingen.
Terreinbeheer omvat zowel regulier onderhoud (jaarlijks terugkerende maatregelen) als groot onderhoud (incl. vervangingsinvesteringen). Wij richten ons tevens op de wensen van de klanten, zoals recreanten en exploitanten.
Regulier onderhoud
Terreinbeheer bereidt de jaarlijks wederkerende beheermaatregelen planmatig voor en begeleidt deze activiteiten. Het nieuwe Terreinbeheermodel is daarbij het uitgangspunt. Het maaien van het speel- en ligweiden en het ruimen van zwerfvuil zijn voorbeelden van regulier onderhoud. De meeste beheermaatregelen worden uitbesteed aan aannemers waarop G.Z-H directie voert. Terreinbeheer bepaalt aan de hand van de benodigde maatregelen de optimale mix tussen uitbesteden en in eigen beheer uitvoeren van specifieke maatregelen. De geleverde kwaliteit en de financiële voortgangsbewaking zijn daarbij van groot belang.
Als gevolg van de discussie binnen het Dagelijks Bestuur van Midden-Delfland is de wens uitgesproken om de kwaliteit van de bestekken en de uitvoering ervan te verbeteren. Hiermee is in 2006 een start gemaakt door aanvullende maatregelen in de bestekken op te nemen. In 2007 is het voorstel:
- de kwaliteit van de bestekken te verbeteren en
- het toezicht op de uitvoering te intensiveren.
Het huidige onderhoudsbudget heeft voldoende ruimte om deze verbeterslag door te voeren. De uitkomsten van het nieuwe Terreinbeheermodel zullen aangeven hoe het beheer in de toekomst zo optimaal mogelijk uitgevoerd kan worden.
Groot Onderhoud
Waar nodig worden voorzieningen gerenoveerd of vervangen. Voorbeelden zijn de renovatie van een speel- en ligweide of de vervanging van een steiger of brug. Het groot onderhoud wordt in de toekomst op basis van het nieuwe Terreinbeheermodel planmatig voorbereid. Mogelijk dat de uitkomsten van het nieuwe Terreinbeheermodel extra middelen vergen waarover het bestuur nog geïnformeerd zal worden
Voor 2007 is een gedegen inschatting van het benodigd groot onderhoud gemaakt op basis van eerdere inventarisaties en inspecties. Het benodigd bedrag is hoger dan de dotatie groot onderhoud maar er is voldoende ruimte in de voorziening groot onderhoud om de geplande werkzaamheden uit te voeren.
Groot Onderhoud |
|
|
|
Beplanting |
dunning/
terugzetten |
|
|
|
idem bij
exploitaties |
|
|
|
kronensnoei
(inzet hoogwerker) |
|
|
|
vrijsnoeien
(schouw)paden |
|
|
|
|
subtot. |
147.943 |
Gras-ruigte riet |
egaliseren
ligweide |
|
|
|
maaien
rietvegetatie |
|
|
|
drainage
aanleg/ doorspuiten |
|
|
|
|
subtot. |
31.500 |
Infrastructuur |
herprofileren
halfverharding/ ruiterpaden |
|
|
|
reparatie/
verv./ schoonmaken wegmeubilair |
|
|
|
asfalt/
elementenverharding |
|
|
|
|
subtot: |
197.059 |
Recreatieve voorzieningen |
vervangen/
reparatie afrasteringen |
|
|
|
toiletgebouwen |
|
|
|
rep/vervangen
terreinmeubilair |
|
|
|
vervangen
meerpalen |
|
|
|
schoonmaken
/ vervangen ballenlijnen/palen |
|
|
|
|
subtot |
115.750 |
Water en oevers |
baggeren |
|
|
|
oeververdediging
(damwand/ beschoeiing) |
|
|
|
onderhoud
natuurvriendelijke oevers |
|
|
|
schoonmaken
duikers/ deels vervangen duikers |
|
|
|
aanvullen
strandjes |
|
|
|
|
subtot. |
150.000 |
Overig |
GO
technische voorzieningen |
|
35.000 |
|
|
totaal |
677.252 |
Terreinbeheer wil beter inzicht krijgen in de wensen en knelpunten van de gebruikers van Midden-Delfland. In dit kader wordt in 2007 het beheerplatform gecontinueerd waar met diverse gebruikers en belanghebbenden wordt gesproken over het gewenste beheer. Tevens worden vrijwilligers en belangenverenigingen meer betrokken bij het beheer.
(exclusief additionele producten)
|
Begroting 2007 |
Lasten |
|
|
|
Economisch
& Juridische Zaken |
129.127 |
Marketing
& Communicatie |
70.858 |
Planvorming
& Advisering |
101.982 |
Toezicht
& Handhaving |
203.048 |
Financiën |
0 |
Onderhoud |
2.070.037 |
Totaal lasten |
2.575.052 |
|
|
Baten |
|
Onderhoud |
3.878 |
Planvorming
& Advisering |
431 |
Economisch
& Juridische Zaken |
305.818 |
Totaal baten |
310.127 |
|
|
Saldo
gewone bedrijfsvoering |
2.264.925 |
|
|
Buitengewone lasten en baten |
|
Saldo
buitengewone lasten en baten |
0 |
|
|
Saldo na
buitengewone lasten en baten |
2.264.925 |
|
|
Resultaatbestemming |
|
Storting
reserves |
399.642 |
Onttrekking
reserves |
51.761 |
Saldo
resultaatbestemming |
347.881 |
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
2.612.806 |
3.4. Programma 3. Ontwikkelingen |
Onder het programma Ontwikkelingen staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden en nieuw beleid binnen de werkingssfeer van de gemeenschappelijke regeling.
- Verdere differentiatie aanbrengen en op peil houden van kwaliteit in aanbod van recreatieve voorzieningen binnen en tussen deelgebieden, rekening houdend met recreatieve vraag uit de regio.
- Verbetering van bereikbaarheid van Midden-Delfland vanuit de omliggende steden en gemeenten door ontwikkeling van aantrekkelijke fiets- en wandelverbindingen en het bieden van voldoende parkeermogelijkheden langs de stadsranden.
- Overdracht en inrichting DOP-NOAP-terrein.
- Mogelijke uitbreiding van het schapsgebied door het in beheer nemen van het Vlaardingse deel van de Broekpolder.
- Afronding van de inrichting van de Zuidrand
Producten
Planvorming & Advisering
Additioneel
Binnen dit programma zal een aantal projectvoorstellen worden voorbereid die met kredietaanvragen aan het bestuur zullen worden voorgelegd. Deze nieuwe kredietaanvragen hebben betrekking op additionele financiering en betreffen het Routestructuurplan en het Watersportactieplan.
Routestructuurplan
Vanuit het routestructuurplan zullen voor de onderstaande projecten in 2007 additionele deelprojecten onderscheiden.
- Fietsen:
- Stad-land verbinding; het betreft hier het verbeteren van de toegankelijkheid van het landelijk gebied vanuit de stad voor de fietser met name door recreatieve bewegwijzering. Hiertoe zal overleg plaatsvinden met de betrokken gemeenten die hiervoor verantwoordelijk zijn;
- Nieuwe verbindingen langs bestaande wegen; dit behelst het verbeteren van de verkeersveiligheid voor de fietser;
- Het aanleggen ATB-parcours;
- Wandelen:
- Het aanleggen van onverharde paden door polders;
- Stad-land verbindingen; het betreft hier het verbeteren van de toegankelijkheid van het landelijk gebied vanuit de stad voor de wandelaar;
- Paardrijden:
- Het realiseren van een rondgaande ruiterroute
- Het oplossen van knelpunten langs bestaande ruiterroutes
- Het zoeken naar een ruiterroute in Akkerdijkse Bos
- Skeeleren:
- Het onderzoeken van de mogelijkheden t.a.v. het realiseren van skeelerroutes;
- Het geschikte maken van bestaande paden voor skeelers;
- Voorzieningen
- Het ontwikkelen van recreatieve knooppunten waar routes voor verschillende gebruikers samenkomen en deze voorzien van informatiepanelen en overig terreinmeubilair;
- Het treffen van voorzieningen bij gevaarlijke kruisingen;
Watersportactieplan
In 2006 is een projectlijst gedefinieerd en afgestemd met betrokken partijen. Op basis van deze projectlijst wordt in 2007 verder uitvoering gegeven aan het plan voor stimulering waterrecreatie in Midden-Delfland. Dit betreft een aanlegplaatsenplan, verbeteren van vaarwegen en opheffen van knelpunten in civieltechnische kunstwerken.
Economisch &
Juridische Zaken
Ontwikkeling
Onder dit product valt een breed scala aan activiteiten. Het
gaat hierbij zowel om ontwikkelingen op het economisch-juridische vlak zoals
grondaankopen voor uitbreiding van het beheerareaal, ontwikkelen van nieuwe
recreatieve ondernemingen in de recreatiegebieden, opstellen van nieuw beleid
aangaande erfpacht e.d. Als ook om het
ontwikkelen van de beleidsmatige kant van bijvoorbeeld de vergunningverlening
en evenementenaanvragen. Tevens vindt begeleiding plaats bij de commerciële
invulling de ontwikkeling van het DOP NOAP-terrein.
(exclusief additionele producten)
|
Begroting 2007 |
Lasten |
|
Economisch
& Juridische Zaken |
10.350 |
Marketing
& Communicatie |
|
Planvorming
& Advisering |
38.440 |
|
|
Totaal lasten |
48.790 |
|
|
Baten |
|
|
|
Totaal baten |
0 |
|
|
Saldo
gewone bedrijfsvoering |
48.790 |
|
|
Buitengewone lasten en baten |
|
Buitengewone
afschrijvingen |
186.464 |
Saldo
buitengewone lasten en baten |
186.464 |
|
|
Saldo na buitengewone
lasten en baten |
235.254 |
|
|
Resultaatbestemming |
|
Onttrekking
investeringsreserve |
186.464 |
Saldo
resultaatbestemming |
-186.464 |
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
48.790 |
Voor een inzicht in de buitengewone afschrijvingen wordt verwezen naar paragraaf 5.3. Investeringen materiële voorzieningen met maatschappelijk nut
3.5. Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen |
|
Begroting 2007 |
Lasten |
|
|
|
Onvoorzien |
10.152 |
|
|
Totaal lasten |
10.152 |
|
|
Baten |
|
Financiën |
290.000 |
Deelnemersbijdrage |
2.648.962 |
Totaal baten |
2.938.962 |
|
|
Saldo
gewone bedrijfsvoering |
-2.928.810 |
|
|
Buitengewone lasten en baten |
0 |
Saldo
buitengewone lasten en baten |
0 |
|
|
Saldo na
buitengewone lasten en baten |
-2.928.810 |
|
|
Resultaatbestemming |
|
Storting
reserves |
0 |
onttrekking
reserves |
0 |
Saldo
resultaatbestemming |
0 |
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
-2.928.810 |
De lasten betreft onvoorziene uitgaven.
De baten zijn de in de 2007 te ontvangen rentebaten en deelnemersbijdragen.
De verdeling van de deelnemende gemeenten en het Rijk is als volgt:
De deelnemersbijdrage bedraagt |
|
2.648.962 |
|
|
|
Ministerie van LNV |
|
1.071.709 |
Gemeente Westland |
|
10.488 |
|
Restant |
1.566.765 |
|
|
|
Provincie Zuid-Holland |
32% |
501.365 |
Gemeente Delft |
16% |
250.682 |
Gemeente Midden Delfland |
2% |
31.335 |
Gemeente Maassluis/Schiedam/Vlaardingen |
50% |
783.383 |
|
|
|
Verdeling gemeente Maassluis/Schiedam/Vlaardingen: |
|
|
- Maassluis |
19% |
148.843 |
- Schiedam |
39% |
305.519 |
- Vlaardingen |
42% |
329.021 |
|
|
783.383 |
Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is gedefinieerd als ‘het vermogen’ van het recreatieschap om niet structurele risico’s op te kunnen vangen ten einde haar taken te kunnen voortzetten. Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen de weerstandscapaciteit (zijnde de middelen waarover het schap kan beschikken om niet begrote kosten te dekken) en de risico’s waarover geen voorzieningen zijn getroffen of verzekeringen voor zijn afgesloten. Het weerstandsvermogen is van belang voor het bepalen van de gezondheid van de financiële positie van het schap voor het begrotingsjaar maar ook voor de meerjarenraming.
De weerstandscapaciteit van het schap wordt berekend uit:
Het nog niet ingezette deel van de bestemmingsreserves € 5.843.028
Totaal € 6.397.579
Risicoparagraaf 2007
Beheer vervuilde gronden
Het Recreatieschap beheert op dit moment gronden welke (enigszins) vervuild zijn, zoals bijv.
het Oeverbos. Voor zover bekend voldoen deze gronden aan de wettelijke normen welke
gebruikt worden voor buitenstedelijke recreatie. Wanneer er een wetswijziging komt waarbij de
normen verlaagd worden, kan dit leiden tot financiële gevolgen voor het Recreatieschap.
De huidige wetgeving stelt dat de eigenaar van de grond verantwoordelijk is voor het nemen van
noodzakelijke maatregelen. Voor 2011 zal het recreatieschap in overleg met andere partijen
moeten starten met een saneringsplan in het Oeverbos. Dit op basis van de in 2001 afgegeven
concept-beschikking door het bevoegd gezag in het kader van de wet bodembescherming.
Het risico bestaat dat bij de overdracht in erfpacht van de nog door het Rijk te verwerven
gronden eveneens vervuilde locaties aanwezig kunnen zijn.
Financiering van de vaste activa van het schap vindt op dit moment voornamelijk plaats met eigen vermogen. Voor de komende jaren zullen de investeringen in beeld worden gebracht (investeringsplan). Een deel van deze toekomstige investeringen zullen worden gefinancierd uit de investeringsreserve.
Overzicht rente en aflossing langlopende
schulden dienstjaar 2007
De overtollige kasmiddelen van het schap worden voor een deel in deposito bij de Bank Nederlandse Gemeenten belegd. Teneinde een wat hoger rendement te behalen dan op deposito mogelijk is, wordt bij de Fortis Bank een speciale (spaar)rekening aangehouden. De rentevergoeding is afhankelijk van de geldmarkt. Rekening wordt gehouden met een percentage van ca. 3%.
Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet voor het Recreatieschap Midden-Delfland is vastgesteld op 8,2% en is een bedrag ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting in enig jaar. Deze limiet stelt grenzen aan de financiering met een rentetypische looptijd korter dan een jaar. Zoals aangegeven vindt financiering met eigen middelen plaats en voldoet het schap aan deze limiet.
Renterisiconorm
De renterisiconorm heeft betrekking op de bepaling van het renterisico van de vaste schuld en uitzettingen met een rentetypische looptijd van een jaar of langer. Ook deze norm levert geen problemen op.
De afspraken omtrent de dienstverlening door G.Z-H aan het Recreatieschap Midden-Delfland zijn vastgelegd in de zogehete Dienstverleningsovereenkomst (DVO). Als onderdeel van het verbeterplan G.Z-H is een meerjarige DVO opgesteld, welke per 1 januari 2003 is ingegaan.
Reguliere
dienstverlening
Productomschrijving |
1. Bestuur |
2. Beheer,
onderhoud en exploitatie gebieden |
3.
Ont-wikkelingen |
Algemene dekkings-middelen |
Totaal |
Bestuursondersteuning |
137.316 |
|
|
|
137.316 |
Economisch & Juridische zaken |
|
48.450 |
10.350 |
|
58.800 |
Marketing & Communicatie |
|
45.016 |
|
|
45.016 |
Planvorming & Advisering |
|
101.982 |
38.440 |
|
140.422 |
Toezicht & Handhaving |
|
203.048 |
|
|
203.048 |
Financiën |
69.662 |
|
|
|
69.662 |
Onderhoud |
|
354.905 |
|
|
354.905 |
Subtotaal |
206.978 |
753.401 |
48.790 |
|
1.009.169 |
|
|
|
|
108.360 |
|
Totaal |
|
|
|
|
1.117.529 |
III. De financiële begroting
|
|
|
OMSCHRIJVING |
31-12-2006 |
31-12-2007 |
|
x € 1.000 |
x € 1.000 |
|
|
|
ACTIVA |
|
|
|
|
|
VASTE
ACTIVA |
4.531 |
4.288 |
VLOTTENDE
ACTIVA |
12.761 |
12.589 |
|
|
|
TOTAAL ACTIVA |
17.292 |
16.877 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PASSIVA |
|
|
|
|
|
ALGEMENE
RESERVE |
559 |
544 |
BESTEMMINGSRESERVES |
5.667 |
5.843 |
VOORZIENINGEN |
10.646 |
10.107 |
|
|
|
VREEMD
VERMOGEN LANG |
420 |
382 |
|
|
|
|
|
|
TOTAAL PASSIVA |
17.292 |
16.877 |
|
|
|
ACTIVA |
|
|
|
|
|
Materiele vaste activa € 4.287.867,- (31 december 2007) |
|
|
Geraamde
boekwaarde per 1 januari 2007 |
€ |
4.531.334 |
Investeringen
2007 |
€ |
186.464 |
|
€ |
4.717.798 |
afschrijvingen
2007 |
€ |
243.467 |
buitengewone
afschrijvingen activa met |
|
|
maatschappelijk
nut |
€ |
186.464 |
Geraamde
boekwaarde per 31-12-2007 |
€ |
4.287.867 |
|
|
|
|
|
|
Een
totaaloverzicht van de investeringen materiele voorzieningen is |
|
|
onder 5.2
opgenomen. |
|
|
|
|
|
Vlottende
activa |
|
|
|
|
|
Dit
betreft liquide- en in deposito belegde middelen. |
|
|
|
|
|
Voor
nadere toelichting wordt verwezen naar paragraaf 4.3 |
|
|
financiering |
|
|
|
|
|
PASSIVA |
|
|
|
|
|
Reserves € 6.428.295,- (31
december 2006) |
|
|
Voor een
specificatie en verloop van de reserves wordt verwezen naar |
|
|
5.4 (Staat
van reserves).Hieronder volgen enige tekstmatige |
|
|
toelichtingen |
|
|
|
|
|
Algemene
Reserve |
|
|
Geraamde
boekwaarde per 31 december 2007 |
€ |
544.399 |
|
|
|
Bestemmingreserves
€ 5.883.896 (31 december 2007) |
|
|
|
|
|
Egalisatiereserve |
|
|
Geraamde
boekwaarde per 31 december 2007 |
€ |
2.915.764 |
|
|
|
Investeringsreserve
|
|
|
Investeringsreserve
aanvang 2007 |
€ |
1.808.437 |
bij:
storting 2007 |
€ |
350.000 |
|
€ |
2.158.437 |
af:
buitengewone afschrijvingen met maatschappelijk nut in de |
|
|
openbare
ruimte. |
€ |
98.368 |
|
€ |
2.060.069 |
|
|
|
Reserve
recreantenonderzoek |
|
|
Geraamde
boekwaarde per 1 januari 2007 |
€ |
90.866 |
bij:
storting 2006 |
€ |
13.500 |
af: communicatieplan promotie platform |
€ |
50.000 |
recreantenonderzoek |
€ |
23.096 |
Geraamde
boekwaarde per 31 december 2007 |
|
31.270 |
|
|
|
Reserve
Afkoopsommen |
|
|
Geraamde
boekwaarde per 31 december 2007 |
€ |
835.925 |
|
|
|
|
|
|
Voorzieningen € 9.966.560,- (31
december 2007) |
|
|
|
|
|
Erfpachtcontracten |
|
|
Geraamde
boekwaarde per 31 december 2007 |
€ |
276.069 |
|
|
|
Groot
Onderhoud |
|
|
|
|
|
Geraamde
boekwaarde per 31 december 2007 |
€ |
464.513 |
|
|
|
Milieuprojecten
(DOP/NOAP) |
|
|
Geraamde
boekwaarde per 31 december 2007 |
€ |
5.533.217 |
|
|
|
Inrichting
DOP/NOAP-locatie |
|
|
Geraamde
boekwaarde per 31 december 2007 |
€ |
3.833.257 |
|
|
|
Begrotingscijfers
samenstellende producten van de recapitulatie programma’s
|
Rekening 2005 |
Begroting 2006 |
Begroting 2007 |
Lasten |
|
|
|
Bestuursondersteuning |
92.033 |
189.611 |
187.096 |
Economisch
& Juridische Zaken |
138.510 |
137.189 |
139.477 |
Marketing
& Communicatie |
58.801 |
67.908 |
70.858 |
Planvorming
& Advisering |
191.607 |
146.461 |
140.422 |
Toezicht
& Handhaving |
169.536 |
172.469 |
203.048 |
Financiën |
140.095 |
79.089 |
80.119 |
Onderhoud |
1.309.789 |
2.051.837 |
2.070.037 |
Onvoorzien |
|
10.000 |
10.152 |
Totaal lasten |
2.100.371 |
2.854.564 |
2.901.208 |
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
Economisch
& Juridische Zaken |
314.025 |
302.042 |
305.818 |
Planvorming
& Advisering |
|
431 |
431 |
Financiën |
400.075 |
290.000 |
290.000 |
Onderhoud |
63.165 |
3.878 |
3.878 |
Deelnemersbijdrage |
2.286.964 |
2.609.301 |
2.648.962 |
Totaal baten |
3.064.229 |
3.205.652 |
3.249.089 |
|
|
|
|
Saldo
gewone bedrijfsvoering |
-963.858 |
-351.088 |
-347.881 |
|
|
|
|
Buitengewone lasten en baten |
|
|
|
Buitengewone
lasten |
790.231 |
329.017 |
186.464 |
Buitengewone
baten |
60.902 |
|
|
Saldo
buitengewone lasten en baten |
729.329 |
329.017 |
186.464 |
|
|
|
|
Saldo na
buitengewone lasten en baten |
-234.529 |
-22.071 |
-161.417 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Storting
reserves |
444.948 |
387.684 |
399.642 |
Onttrekking
reserves |
808.369 |
365.613 |
238.225 |
Saldo
resultaatbestemming |
-363.421 |
22.071 |
161.417 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
-597.950 |
0 |
0 |
Analyse
Ten opzichte van de begroting 2006 zijn de producten aangepast met 1,52% voor de te verwachten loon-prijsontwikkelingen. Hierbij wordt de compensatie die de gemeenten via het gemeentefonds voor deze ontwikkelingen ontvangen, gevolgd.
Bestuursondersteuning
Ten behoeve van de vervaardiging van het jaaroverzicht als PR-middel wordt € 2.500,- uit de post bestuurskosten overgeheveld naar de post marketing en communicatie in programma 2.
Toezicht & Handhaving
De kosten van dit product zijn gestegen t.o.v. van 2006. Dit komt door de uitbreiding uren Toezicht en
Handhaving i.v.m. gebiedstoename. Dit voorstel is in de DB vergadering van 15 februari 2006 aan het bestuur voorgelegd.
Onderhoud
Het product onderhoud is ten opzichte van 2006 verhoogd. Dit wordt verklaard door indexering en verschuiving van de dienstverlening G.Z-H over de diverse producten.
Huisvesting
De huisvesting van de steunpunten wordt vanaf 2007 via G.Z.-H. betaald. De kosten hiervan zijn verwerkt in het uurtarief van G.Z-H., de kapitaallasten blijven echter zichtbaar in de programmabegroting omdat het eigendom bij het schap blijft en worden vergoedt door de G.Z-H. Voor Midden-Delfland betekent dit voor het servicepunt een vermindering van € 20.000,- voor de post Onderhoud. In de programmabegroting 2006 is reeds rekening gehouden met het overhevelen van een deel van de huisvestingskosten.
Begrotingscijfers
samenstellende producten van de recapitulatie programma’s
|
Rekening 2005 |
Begroting 2006 |
Begroting 2007 |
Lasten en baten gewone
bedrijfsvoering |
|
|
|
Programma
bestuur |
151.129 |
268.700 |
267.214 |
Programma
beheer, onderhoud en exploitatie gebied |
1.507.109 |
2.223.943 |
2.264.925 |
Programma
ontwikkelingen |
64.943 |
45.570 |
48.790 |
Algemene
dekkingsmiddelen: |
|
|
|
- overige lasten en baten |
-400.075 |
-290.000 |
-290.000 |
- onvoorzien |
|
10.000 |
10.152 |
- deelnemersbijdrage |
-2.286.964 |
-2.609.301 |
-2.648.962 |
Onvoorzien |
|
|
|
Totaal lasten en baten gewone
bedrijfsvoering |
-963.858 |
-351.088 |
-347.881 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Buitengewone lasten en baten |
|
|
|
Buitengewone
lasten |
790.231 |
329.017 |
186.464 |
Buitengewone
baten |
60.902 |
|
|
Saldo
buitengewone lasten en baten |
729.329 |
329.017 |
186.464 |
|
|
|
|
Saldo na
buitengewone lasten en baten |
-234.529 |
-22.071 |
-161.417 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Storting
reserves |
444.948 |
387.684 |
399.642 |
Onttrekking
reserves |
808.369 |
365.613 |
238.225 |
Saldo
resultaatbestemming |
-363.421 |
22.071 |
161.417 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
-597.950 |
0 |
0 |
6.3. Programma 1. Bestuur |
Onder het programma Bestuur staan de diensten en producten beschreven ten behoeve van directe ondersteuning van het bestuur.
|
Rekening 2005 |
Begroting 2006 |
Begroting 2007 |
Lasten |
151.129 |
268.700 |
267.214 |
Baten |
|
|
|
Saldo
gewone bedrijfsvoering |
151.129 |
268.700 |
267.214 |
|
|
|
|
Buitengewone lasten en baten |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
151.129 |
268.700 |
267.214 |
|
Rekening 2005 |
Begroting 2006 |
Begroting 2007 |
Lasten |
|
|
|
Bestuursondersteuning |
92.033 |
189.611 |
187.096 |
Economisch
& Juridische Zaken |
2.100 |
|
|
Marketing
& Communicatie |
549 |
|
|
Financiën |
56.447 |
79.089 |
80.119 |
|
|
|
|
Totaal lasten |
151.129 |
268.700 |
267.214 |
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
Totaal baten |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
Saldo
gewone bedrijfsvoering |
151.129 |
268.700 |
267.214 |
|
|
|
|
Buitengewone lasten en baten |
|
|
|
Saldo
buitengewone lasten en baten |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
Saldo na
buitengewone lasten en baten |
151.129 |
268.700 |
267.214 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Saldo
resultaatbestemming |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
151.129 |
268.700 |
267.214 |
6.4. Programma 2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden |
Onder het programma Beheer, onderhoud en exploitatie van gebieden staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij het herinrichten, beheren en exploiteren van de bestaande natuur- en recreatiegebieden (functiebehoud).
|
Rekening 2005 |
Begroting 2006 |
Begroting 2007 |
Lasten |
1.884.299 |
2.530.294 |
2.575.052 |
Baten |
377.190 |
306.351 |
310.127 |
Saldo
gewone bedrijfsvoering |
1.507.109 |
2.223.943 |
2.264.925 |
|
|
|
|
Buitengewone lasten en baten |
122.862 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
243.046 |
351.088 |
347.881 |
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
1.873.017 |
2.575.031 |
2.612.806 |
|
Rekening 2005 |
Begroting 2006 |
Begroting 2007 |
Lasten |
|
|
|
|
|
|
|
Economisch
& Juridische Zaken |
136.410 |
126.989 |
129.127 |
Marketing
& Communicatie |
53.576 |
67.908 |
70.858 |
Planvorming
& Advisering |
131.340 |
111.091 |
101.982 |
Toezicht
& Handhaving |
169.536 |
172.469 |
203.048 |
Financiën |
83.648 |
|
|
Onderhoud |
1.309.789 |
2.051.837 |
2.070.037 |
Totaal lasten |
1.884.299 |
2.530.294 |
2.575.052 |
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
Onderhoud |
63.165 |
3.878 |
3.878 |
Planvorming
& Advisering |
|
431 |
431 |
Economisch
& Juridische Zaken |
314.025 |
302.042 |
305.818 |
Totaal baten |
377.190 |
306.351 |
310.127 |
|
|
|
|
Saldo
gewone bedrijfsvoering |
1.507.109 |
2.223.943 |
2.264.925 |
|
|
|
|
Buitengewone lasten en baten |
|
|
|
Saldo
buitengewone lasten en baten |
122.862 |
|
|
|
|
|
|
Saldo na
buitengewone lasten en baten |
1.629.971 |
2.223.943 |
2.264.925 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Storting
reserves |
444.948 |
387.684 |
399.642 |
Onttrekking
reserves |
201.902 |
36.596 |
51.761 |
Saldo
resultaatbestemming |
243.046 |
351.088 |
347.881 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
1.873.017 |
2.575.031 |
2.612.806 |
6.5. Programma 3. Ontwikkelingen |
Onder het programma Ontwikkelingen staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden en nieuw beleid binnen de werkingssfeer van de gemeenschappelijke regeling.
|
Rekening 2005 |
Begroting 2006 |
Begroting 2007 |
Lasten |
64.943 |
45.570 |
48.790 |
Baten |
|
|
|
Saldo gewone
bedrijfsvoering |
64.943 |
45.570 |
48.790 |
|
|
|
|
Buitengewone lasten en baten |
606.467 |
329.017 |
186.464 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
-606.647 |
-329.017 |
-186.464 |
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
64.763 |
45.570 |
48.790 |
|
Rekening 2005 |
Begroting 2006 |
Begroting 2007 |
Lasten |
|
|
|
Economisch
& Juridische Zaken |
|
10.200 |
10.350 |
Marketing
& Communicatie |
4.676 |
0 |
|
Planvorming
& Advisering |
60.267 |
35.370 |
38.440 |
|
|
|
|
Totaal lasten |
64.943 |
45.570 |
48.790 |
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal baten |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
Saldo
gewone bedrijfsvoering |
64.943 |
45.570 |
48.790 |
|
|
|
|
Buitengewone lasten en baten |
|
|
|
Buitengewone
afschrijvingen |
606.467 |
329.017 |
186.464 |
Saldo
buitengewone lasten en baten |
606.467 |
329.017 |
186.464 |
|
|
|
|
Saldo na
buitengewone lasten en baten |
671.410 |
374.587 |
235.254 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Onttrekking
investeringsreserve |
606.647 |
329.017 |
186.464 |
Saldo
resultaatbestemming |
-606.647 |
-329.017 |
-186.464 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
64.763 |
45.570 |
48.790 |
6.6. Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen |
|
Rekening 2005 |
Begroting 2006 |
Begroting 2007 |
Lasten |
0 |
10.000 |
10.152 |
Baten |
2.687.039 |
2.899.301 |
2.938.962 |
Saldo
gewone bedrijfsvoering |
-2.687.039 |
-2.889.301 |
-2.928.810 |
|
|
|
|
Buitengewone lasten en baten |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
-2.687.039 |
-2.889.301 |
-2.928.810 |
|
Rekening 2005 |
Begroting 2006 |
Begroting 2007 |
Lasten |
|
|
|
|
|
|
|
Onvoorzien |
0 |
10.000 |
10.152 |
|
|
|
|
Totaal lasten |
0 |
10.000 |
10.152 |
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
Financiën |
400.075 |
290.000 |
290.000 |
Deelnemersbijdrage |
2.286.964 |
2.609.301 |
2.648.962 |
Totaal baten |
2.687.039 |
2.899.301 |
2.938.962 |
|
|
|
|
Saldo
gewone bedrijfsvoering |
-2.687.039 |
-2.889.301 |
-2.928.810 |
|
|
|
|
Buitengewone lasten en baten |
|
|
|
Saldo
buitengewone lasten en baten |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
Saldo na
buitengewone lasten en baten |
-2.687.039 |
-2.889.301 |
-2.928.810 |
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
Storting
reserves |
|
|
|
onttrekking
reserves |
|
|
0 |
Saldo
resultaatbestemming |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
-2.687.039 |
-2.889.301 |
-2.928.810 |
IV. Meerjarenraming
|
Begroting 2007 |
Begroting 2008 |
Begroting 2009 |
Begroting 2010 |
Lasten en baten gewone
bedrijfsvoering |
|
|
|
|
programma
bestuur |
267.214 |
267.214 |
267.214 |
267.214 |
programma
beheer, onderhoud en exploitatie gebied |
2.264.925 |
2.733.133 |
2.711.492 |
2.687.360 |
programma
ontwikkelingen |
48.790 |
48.790 |
48.790 |
48.790 |
algemene
dekkingsmiddelen: |
|
|
|
|
- overige lasten en baten |
-290.000 |
-290.000 |
-290.000 |
-290.000 |
- onvoorzien |
10.152 |
10.152 |
10.152 |
10.152 |
- deelnemersbijdrage |
-2.648.962 |
-3.117.170 |
-3.095.529 |
-3.071.397 |
|
|
|
|
|
Totaal lasten en baten gewone
bedrijfsvoering |
-347.881 |
-347.881 |
-347.881 |
-347.881 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Buitengewone lasten en baten |
|
|
|
|
Buitengewone
lasten |
186.464 |
186.464 |
186.464 |
186.464 |
Buitengewone
baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saldo
buitengewone lasten en baten |
186.464 |
186.464 |
186.464 |
186.464 |
|
|
|
|
|
Saldo na
buitengewone lasten en baten |
-161.417 |
-161.417 |
-161.417 |
-161.417 |
|
|
|
|
|
Resultaatbestemming |
|
|
|
|
Storting
reserves |
399.642 |
399.642 |
399.642 |
399.642 |
Onttrekking
reserves |
238.225 |
238.225 |
238.225 |
238.225 |
Saldo
resultaatbestemming |
161.417 |
161.417 |
161.417 |
161.417 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo na resultaatbestemming |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Als gevolg van de inrichting Holierhoek 2e fase en de inrichting Akkerdijk/Poldervaart/Woudhoek is reeds rekening gehouden met een stijging van de kapitaallasten van ca. € 188.000,- en een stijging van de beheerslasten van ca. € 250.000,- (het definitieve bedrag moet nog worden berekend). Deze bedragen zijn echter sterk afhankelijk van de uiteindelijke inrichting (intensief/extensief) en de daarmee gepaard gaande inrichtings- en beheerskosten.