Ontwerp-Programmabegroting 2007

Recreatieschap Midden-Delfland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opgesteld door:

G.Z-H

www.gzh.nl

 

In opdracht van:

Recreatieschap Midden-Delfland

 

www.recreatiegebied-midden-delfland.nl

 

Overschieseweg 204

Postbus 341

3100 AH Schiedam

Tel: 010 – 2981010

Fax: 010 – 2981020

 

 

april, 2006

 

 

1.    Inleiding                                                                                                                                     5

1.2.        Relatie (nieuw)Schapsplan, Programmabegroting, Voor- en Najaarsnota en Jaarstukken       5

1.3.        Doelstelling van het Recreatieschap Midden-Delfland                                                              5

1.4.        Speerpunten 2007                                                                                                                     5

2.    Grondslagen van de begroting                                                                                    6

3.    Het programmaplan                                                                                                            8

3.1.        Recapitulatie programmaplan                                                                                                  9

3.2.        Programma 1. Bestuur                                                                                                            10

3.2.1.            Programmabeschrijving                                                                                                                                           10

3.2.2.            Doelstelling/beoogde maatschappelijke effecten                                                                                              10

3.2.3.            Wijze van realisatie van de doelstelling                                                                                                                10

3.2.4.            Financiële gegevens bestuur                                                                                                                                  11

3.3.        Programma 2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden                                                   12

3.3.1.            Programmabeschrijving                                                                                                                                           12

3.3.2.            Doelstelling/beoogde maatschappelijke effecten                                                                                              12

3.3.3.            Wijze van realisatie van de doelstelling                                                                                                                12

3.3.4.            Financiële gegevens beheer, onderhoud en exploitatie gebieden                                                                 19

3.4.        Programma 3. Ontwikkelingen                                                                                                20

3.4.1.            Programmabeschrijving                                                                                                                                           20

3.4.2.            Doelstelling/beoogde maatschappelijke effecten                                                                                              20

3.4.3.            Wijze van realisatie van de doelstelling                                                                                                                20

3.4.4.            Financiële gegevens ontwikkeling                                                                                                                         21

3.5.        Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen                                                                     22

3.5.1.            Financiële gegevens algemene dekkingsmiddelen                                                                                          22

3.5.2.            Toelichting                                                                                                                                                                   22

4.    Beleidslijnen voor het beheer (paragrafen)                                                      23

4.1.        Weerstandvermogen en risico’s                                                                                              23

4.2.        Financiering                                                                                                                            23

4.3.        Bedrijfsvoering                                                                                                                        24

5.    Balansgegevens                                                                                                                  26

5.1.        Geprognosticeerde balans                                                                                                      26

5.2.        Toelichting op de balans per 31 december 2007                                                                     26

5.3.        Investeringen materiële voorzieningen met maatschappelijk nut                                          28

5.4.        Staat van voorzieningen                                                                                                         28

5.5.        Staat van reserves                                                                                                                   29

 

6.    Exploitatiebegroting                                                                                                      30

6.1.        Recapitulatie van de samenstellende producten                                                                    30

6.2.        Recapitulatie programma’s                                                                                                     31

6.3.        Programma 1. Bestuur                                                                                                            32

6.3.1.            Programmabeschrijving                                                                                                                                           32

6.3.2.            Financiële gegevens bestuur                                                                                                                                  32

6.3.3.            Begrotingscijfers samenstellende producten van het programma bestuur                                                  32

6.4.        Programma 2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden                                                   32

6.4.1.            Programmabeschrijving                                                                                                                                           32

6.4.2.            Financiële gegevens beheer, onderhoud en exploitatie gebieden                                                                 32

6.4.3.            Begrotingscijfers samenstellende producten van het programma beheer, onderhoud en exploitatie gebieden           32

6.5.        Programma 3. Ontwikkelingen                                                                                                32

6.5.1.            Programmabeschrijving                                                                                                                                           32

6.5.2.            Financiële gegevens ontwikkeling                                                                                                                         32

6.5.3.            Begrotingscijfers samenstellende producten van het programma ontwikkeling                                         32

6.6.        Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen                                                                     32

6.6.1.            Financiële gegevens algemene dekkingsmiddelen                                                                                          32

6.6.2.            Begrotingscijfers samenstellende producten van de algemene dekkingsmiddelen                                  32

7.    De exploitatiebegroting in meerjarig perspectief                                         32

Bijlage 1. Conversie van kostensoorten naar producten (CBS)                                                           32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.      Algemeen

 

 

 


 

1.           Inleiding

 

Voor u ligt de derde programmabegroting die is opgesteld op basis van de vereisten als vermeld in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Het betreft de Programmabegroting 2007 inclusief Meerjarenbegroting 2007-2010 van het Recreatieschap Midden-Delfland. Via deze begroting zal het schap ook in 2007 voldoen aan de hiervoor vermelde vereisten, in casu de wijze van financiële informatievoorziening bij de begroting, tussentijds en bij de jaarstukken.

 

De indeling van de programmabegroting 2007 kent een zelfde opbouw als de programmabegroting 2006 waardoor vergelijken mogelijk wordt.

 

 

 

1.2.      Relatie (nieuw)Schapsplan, Programmabegroting, Voor- en Najaarsnota en Jaarstukken

In 2006 is het Schapsplan 2002-2006 afgerond. Het Schapsplan is steeds gekoppeld aan de gemeentelijke verkiezingen. In 2006 zal daarom een nieuw schapsplan 2007-2011 worden opgesteld. Dit nieuwe schapsplan is bij de opstelling van deze programmabegroting nog niet beschikbaar. Mocht het nieuwe schapsplan leiden tot noodzakelijke aanpassing van deze programmabegroting, dan zal dit via een begrotingwijziging in het najaar van 2006 moeten plaatsvinden. Ook de provinciale verkiezingen in 2007 en bijbehorend collegewerkprogramma kunnen nog invloed hebben op de programmabegroting.

 

Via de programmabegroting worden doelstellingen en speerpunten gekoppeld aan financiële middelen. Tussentijds in 2007 zal u via de voor- en de najaarsnota gerapporteerd worden over de stand van zaken van lopende activiteiten/producten, daarnaast worden substantiële afwijkingen en voor het bestuur relevante ontwikkelingen gerapporteerd. Na afloop van dit boekjaar zult u via de jaarstukken geïnformeerd worden over de werkelijke resultaten van 2007. Ook wordt vanaf 2007 bij ieder bestuursvoorstel waar een beroep wordt gedaan op de reserves een financieel overzicht gegeven wat de gevolgen van het voorstel zijn voor het saldo van de reserves en rentebaten.

 

1.3.      Doelstelling van het Recreatieschap Midden-Delfland

Het realiseren van de doelstelling zoals beschreven in de gemeenschappelijke regeling: “het behartigen van de belangen van de openluchtrecreatie in het schapsgebied, mede in het kader van de Reconstructiewet Midden-Delfland, zulks voor zover mogelijk onder handhaving van het landelijk karakter van het gebied, daaronder begrepen het bewaren en bevorderen van de natuur- en landschappelijke waarden, het in stand houden van flora en fauna, zomede het verlenen van medewerking aan en het bevorderen van de totstandkoming en de handhaving van een natuurlijk biologisch evenwichtig milieu in het gebied” is het uitgangspunt voor deze programmabegroting.

 

1.4.      Speerpunten 2007

In 2006 zijn diverse ontwikkelingen in gang gezet die een vervolg gaan krijgen in 2007. Zo zal de gewijzigde rol van het Financieel Koepelschap gevolgen hebben voor de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling voor het recreatiegebied Midden-Delfland. De projecten die voortvloeien uit het bestuursakkoord Zuidvleugel zichtbaar groen zullen worden gevolgd. Bezien zal worden of en hoe het recreatieschap daarin een rol kan spelen. Dit geldt ook voor de opgestelde Gebiedsvisie Midden-Delfland 2025 van de gemeente Midden-Delfland.

De ontwikkelingen rond de Zwethzone zorgen ervoor dat ook in 2007 aandacht dient uit te gaan naar de mogelijkheid van uitbreiding van het deelnemeraantal van de gemeenschappelijke regeling voor het recreatiegebied Midden-Delfland met gemeenten in de richting van de Haagse regio. Daarnaast zal in 2007 duidelijk moeten worden welke rol het recreatieschap in gaat vullen wanneer de Reconstructiecommissie de laatste gebieden aan het recreatieschap overgedragen heeft.

 

Ook in 2007 blijft “samenwerking” een continu aandachtspunt. De samenwerking met maatschappelijke partijen, belangenorganisaties en de recreatief-agrarische sector zal verder uitgebreid worden en versterkt worden. Verder wordt een verbeterslag van het Promotieplatform Midden-Delfland beoogd en via het periodiek recreantenonderzoek kan rekening gehouden worden met de belangen van de recreant in relatie tot de recreatiemogelijkheden in de recreatiegebieden.

Via samenwerking blijft er gewerkt worden aan de sociale veiligheid in de gebieden. De implementatie van de uitkomsten van het project “Meer dan de Som der Delen” beogen een verbetering van de sociale veiligheid.

 

Het beheersareaal van het recreatieschap Midden-Delfland zal ook in 2007 verder uitgebreid worden. De Reconstructiecommissie zal nieuwe gebieden aan het schap overdragen zoals bijvoorbeeld de Zuidrand. Ook zal naar verwachting het Vlaardingse deel van de Broekpolder in beheer genomen worden door het recreatieschap Midden-Delfland. Hierover is het schap met de gemeente Vlaardingen in gesprek. Tevens zal de overdracht en inrichting van het DOP NOAP-terrein plaatsvinden. Bij de herinrichting van verouderde gebieden en de inrichting van nieuwe gebieden zal gelet worden op het aanbrengen van differentiatie en het op peil houden van de kwaliteit van de gebieden. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de bereikbaarheid van het gebied vanuit de omliggende steden en gemeenten. De bereikbaarheid wordt vergroot door de ontwikkeling van aantrekkelijke fiets- en wandelverbindingen en het aanbieden van voldoende parkeermogelijkheden.

 

Deze speerpunten zijn opgedeeld naar de verschillende programma’s en bijbehorende producten en diensten.

 

 

2.           Grondslagen van de begroting

Op de thans voorliggende Programmabegroting 2007 en Meerjarenraming 2007 – 2010 zijn de bepalingen uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV), toegepast.

 

Presentatiewijze staat van baten en lasten

Conform de regelgeving kent de staat van baten en lasten nu een driedeling in een onderdeel “gewone bedrijfsvoering”, een onderdeel “bijzondere lasten en baten” en als laatste het onderdeel “resultaatbestemming”. Onder “gewone bedrijfsvoering” zijn de lasten en baten van het reguliere bedrijfsgebeuren opgenomen. Dit zijn de jaarlijks min of meer in gelijke vorm en omvang terugkerende exploitatieactiviteiten.

 

Onder de “buitengewone lasten en baten” zijn de exploitatieposten opgenomen die niet onder de gewone bedrijfsvoering vallen.

 

In het onderdeel “resultaatbestemming” zijn alle mutaties (stortingen en onttrekkingen) van de reserves  van het schap opgenomen. Bijvoorbeeld de onttrekking uit de reserve als dekking voor de buitengewone afschrijving.

 

Prioriteitstelling bij opstelling van de begroting

In deze begroting is uitgegaan van een stijging van de lonen en prijzen met 1,52% ten opzichte van de begroting 2006. Deze stijging is door diverse deelnemers als te hanteren uitgangspunt schriftelijk aan het schap gemeld. Daarnaast is in het kader van het zogenoemde activeringsbeleid voor deze begroting de volgende lijn gehanteerd:

1.       extra afschrijvingen te plegen op die zaken die in het kader van het Besluit Begroting en Verantwoording gewenst zijn;

2.       prioriteit te geven aan het versneld ingroeien van het budget voor groot onderhoud via een sterkere ophoging van de dotatie aan de voorziening groot onderhoud. Dit in verband met de te verwachten gevolgen van de invoering van het Terrein Beheer Model (TBM) en ter vermijding van plotseling hoge(re) uitgaven in het onderhoud c.q. ter handhaving van een evenwichtig uitgavenpatroon (geen ‘pieken’);

3.       door reserveringen van middelen te doen voor door het Bestuur gewenste, maar nog niet financieel afgedekte, nieuwe investeringen;

4.       door, als de drie voorgaande uitgangspunten niet meer aan de orde zijn, in casu als extra afschrijvingen hebben plaatsgevonden, er sprake is van een voldoende voorziening groot onderhoud en nieuwe investeringen financieel zijn afgedekt, over te gaan tot een verlaging van de deelnemersbijdrage.

In deze begroting is voor wat betreft het activeringsbeleid, gekozen voor uitgangspunt 1. De eventuele gevolgen van het TBM in relatie tot de voorziening groot onderhoud zullen via een separaat voorstel aan de orde komen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.     Beleidsbegroting

 

 


 

3.           Het programmaplan

 

De in deze Programmabegroting 2007 benoemde programma’s zijn:

-          programma 1: Onder het programma Bestuur staan de diensten en producten beschreven ten behoeve van directe ondersteuning van het bestuur.

 

-          programma 2: Onder het programma Beheer, onderhoud en exploitatie van gebieden staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij het herinrichten, beheren en exploiteren van de bestaande natuur- en recreatiegebieden (functiebehoud).

 

-          programma 3:  Onder het programma Ontwikkelingen staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden en nieuw beleid binnen de werkingssfeer van de gemeenschappelijke regeling.

 

-          Toelichting op de Algemene dekkingsmiddelen. In deze toelichting is het totaal van de dekkingsmiddelen opgenomen die niet binnen een programma zijn verantwoord, zoals onvoorzien en de deelnemersbijdragen

 

Een programma is vervolgens weer onderverdeeld in verschillende producten. Deze producten corresponderen met de door de G.Z-H gehanteerde methodiek voor het opstellen van de voorgaande begrotingen. De producten zijn:

-          Bestuursondersteuning

-          Economisch & Juridische Zaken

-          Marketing & Communicatie

-          Planvorming & Advisering

-          Toezicht & Handhaving

-          Financiën

-          Onderhoud

 


 

3.1.      Recapitulatie programmaplan

 

 

 

Rekening 2005

Begroting 2006

Begroting 2007

Lasten en baten gewone bedrijfsvoering

 

 

 

Programma bestuur

151.129

268.700

267.214

Programma beheer, onderhoud en exploitatie gebied

1.507.109

2.223.943

2.264.925

Programma ontwikkelingen

64.943

45.570

48.790

Algemene dekkingsmiddelen:

 

 

 

     - overige lasten en baten

-400.075

-290.000

-290.000

     - onvoorzien

 

10.000

10.152

     - deelnemersbijdrage

-2.286.964

-2.609.301

-2.648.962

Onvoorzien

 

 

 

Totaal lasten en baten gewone bedrijfsvoering

-963.858

-351.088

-347.881

 

 

 

 

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

Buitengewone lasten

790.231

329.017

186.464

Buitengewone baten

60.902

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

729.329

329.017

186.464

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

-234.529

-22.071

-161.417

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Storting reserves

444.948

387.684

399.642

Onttrekking reserves

808.369

365.613

238.225

Saldo resultaatbestemming

-363.421

22.071

161.417

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

-597.950

0

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


3.2.      Programma 1. Bestuur

 

3.2.1.   Programmabeschrijving

 

Onder het programma Bestuur staan de diensten en producten beschreven ten behoeve van directe ondersteuning van het bestuur. Indien daartoe aanleiding is, kan dit programma worden aangevuld met specifieke beleidsvoornemens van de deelnemers, die voortkomen uit de nieuwe ‘College Werkprogramma’s’, zoals die na de Gemeenteraadsverkiezingen van 2006 tot stand zijn gekomen. Evenzo kan dit het geval zijn met betrekking tot de verkiezingen van Provinciale Staten in 2007 en de eventueel daaruit voortkomende nieuwe beleidsvoornemens.

 

3.2.2.   Doelstelling/beoogde maatschappelijke effecten

 

Doelstelling

-          Het zoeken naar bestuurlijke uitbreiding van het schap in de richting van de Haagse regio, ondermeer als gevolg de ontwikkelingen in de Zwethzone

-          Het uitbreiden en versterken van de samenwerking met maatschappelijke partijen, de belangenorganisaties, en recreatieve agrarische sector en recreatieondernemers op de specifieke werkterreinen van het schap

-          Anticiperen op beëindiging van de reconstructiecommissie in nabij toekomst en bijhorende gevolgen voor het schap

 

3.2.3.   Wijze van realisatie van de doelstelling

 

Producten

 

Bestuursondersteuning

Bestuursvergaderingen

In totaal worden 5 vergaderingen voor het Dagelijks Bestuur georganiseerd en 3 vergaderingen voor de Midden-Delflandraad. Hierbij wordt uitgegaan van het voeren van het bestuurssecretariaat, het voorbereiden en afhandelen van de vergaderingen, het bijwonen van de vergaderingen en de verslaglegging. Archivering is op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen een wettelijke verplichting voor het schap en daarin wordt voorzien. Daarnaast wordt de advisering gedaan van het bestuur in de Reconstructiecommissie en het Promotie Platform.

 

Beleidsadvisering/overleg

Vertegenwoordiging van het schap bij de positie die ingenomen is in het maatschappelijk en bestuurlijk krachtenveld. Vertegenwoordiging vindt plaats door onder andere overleg met bij het schap betrokken partijen, vaste overlegverbanden waarin het schap een positie heeft, bilateraal overleg met bestuurders, etc.

De voorstellen aan het bestuur en de acties die hieruit voortvloeien, zijn niet vooraf inhoudelijk te beschrijven, maar kunnen een breed terrein bestrijken.

 

Programmabegroting

De Programmabegroting 2008 inclusief meerjarenraming 2008-2011 zal voldoen aan de vereisten, zoals die in het BBV zijn vermeld.

 

Jaarstukken

De jaarstukken betreffen de jaarrekening en het jaarverslag 2006 en zullen voldoen aan de vereisten, zoals die in het BBV zijn vermeld. De jaarstukken kunnen/zullen niet worden vastgesteld door de Midden-Delflandraad bij het ontbreken van een goedkeurende accountantsverklaring.

 

Zowel de programmabegroting en Jaarstukken dienen vòòr 15 juli bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties te liggen. Dit betekent dat voor 15 juli de Programmabegroting en Jaarstukken door de Midden-Delflandraad dienen te zijn vastgesteld en dat 6 weken daaraan voorafgaand het Dagelijks Bestuur beide zaken moet hebben behandeld.

 

Voor- en najaarsnota

In 2006 is een aanvang gemaakt met het rapporteren via zogenaamde Voor- en Najaarsnota’s, welke in dit begrotingsjaar qua inhoud verder zullen worden uitgewerkt. Aansluiting wordt hierbij gezocht bij de gemeentelijke systematiek van rapporteren.

De voorjaarsnota geeft een overzicht op afwijkingen over het 1e kwartaal. In de voorjaarsnota wordt zichtbaar gemaakt waar de werkelijkheid anders wordt dan in de programmabegroting (dan al bijna 9 maanden oud) werd verwacht.

De najaarsnota geeft een uitgebreide rapportage over het 1e half jaar waarin de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van regulier en additioneel werk, een compleet financieel overzicht en de prognose voor de 2e helft van het jaar is opgenomen.

 

 

Financiën

Treasury en cashmanagement

De dagelijkse planning en het beheer van de liquide middelen van de opdrachtgevers, inclusief het (tijdelijk) beleggen van overtollige liquide middelen en het aantrekken van gelden binnen de grenzen van de wet FIDO. Een en ander gebeurt conform het treasurystatuut.

 

Financiële beleidsadvisering/ -ontwikkeling

Het opstellen van beleidskaders ten behoeve van het (financieel) beheer van alle bezittingen en schulden van de opdrachtgevers binnen de kaders van de wet- en regelgeving. Het product omvat tevens een uiteenzetting over de financiële gevolgen van beleidsvoornemens van de opdrachtgevers i.c. de lasten van de voornemens en de dekking daarvan, rekening houdend met de wet- en regelgeving en de door het bestuur vastgestelde beleidskaders.

 

Financiële administratie

De dagelijkse systematische vastlegging van in – en uitgaande geldstromen gericht op de sturing en besturing van het schap, een en ander in overeenstemming met de wet- en regelgeving en de door het bestuur van het schap vastgestelde financiële kaders (begroting en kredieten). Het product omvat tevens de informatievoorziening aan derden zoals omschreven in het besluit begroting en verantwoording (kwartaalinformatie aan het CBS).

 

3.2.4.   Financiële gegevens bestuur

 

 

Begroting 2007

Lasten

 

Bestuursondersteuning

187.096

Economisch & Juridische Zaken

 

Marketing & Communicatie

 

Financiën

80.119

 

 

Totaal lasten

267.214

 

 

Baten

 

Totaal baten

0

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

267.214

 

 

Buitengewone lasten en baten

0

Saldo buitengewone lasten en baten

0

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

267.214

 

 

Resultaatbestemming

 

Saldo resultaatbestemming

0

 

 

Saldo na resultaatbestemming

267.214

 

3.3.      Programma 2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden

 

3.3.1.   Programmabeschrijving

 

­Onder het programma Beheer, onderhoud en exploitatie van gebieden staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij het herinrichten, beheren en exploiteren van de bestaande natuur- en recreatiegebieden (functiebehoud).

 

3.3.2.   Doelstelling/beoogde maatschappelijke effecten

-          Voortzetten en uitbreiden beheerderoverleg Midden-Delfland.

-          Verdere verbetering en uitbouw van het Promotie Platform.

-          Verbeteren sociale veiligheid door o.a. implementatie van uitkomsten project “Meer dan de som der delen”.

-          Verbeteren van de uitvoering van het dagelijks beheer en onderhoud en specifiek het -beheren van recreatieterreinen voor de recreant waarbinnen waar mogelijk natuurontwikkeling plaatsvindt.

-          Een pro-actief beleid op gebied van communicatie en promotie als helder en herkenbaar aanspreekpunt voor bewoners en recreanten.

-          Vergroten van de baten uit commercialisering, echter wel met maatwerk en gericht op kwaliteit.

 

 

3.3.3.   Wijze van realisatie van de doelstelling

 

 

Producten

 

Planvorming & Advisering

Werkzaamheden 2007

De belangrijkste adviezen en projecten waaraan in 2007 gewerkt wordt zijn:

-          het beheren van het DOP-NOAP-fonds, hieronder wordt verstaan het adviseren van het bestuur met betrekking tot ingediende aanvragen, het verzorgen van de correspondentie met de aanvrager en het verzorgen van overzichten met betrekking tot tot de uitputting van het fonds en in het verlengde hiervan voorstellen voor herverdeling van de middelen tussen de verschillende programma’s;

-          begeleiding en advisering ten aanzien van uitvoering reconstructie Midden-Delfland;

-          adviezen met betrekking tot de inrichting DOP-NOAP-terrein;

-          het opstellen van projectvoorstellen in het verlengde van het vastgestelde Kwaliteitsplan Broekpolder;

-          beheer en ontwikkeling Zwethzone. De activiteiten bestaan uit overleg met betrokken partijen, het maken van afspraken over financiering en beheer van aan te leggen recreatieterreinen en routes

-          Het maken van afspraken over financiering en beheer van het project Wandelen over boerenland.

 

Overige thema’s waar adviezen over worden uitgebracht zijn: groene diensten en samenwerking met agrariërs, nieuwe trends en recreatievormen. Tenslotte zullen adviserende werkzaamheden worden verricht ten behoeve van het projectleideroverleg IODS en de ambtelijke afstemmingsgroep IODS over de samenhang tussen de kwaliteitsverbeterende projecten en de inpassing van de A4.

 

Beheerplan Midden-Delfland-Oost; 2 fasen

Bij het beheren van de recreatiegebieden is het noodzakelijk te beschikken over een beheerplan.

In het beheerplan worden de bestuurlijke afspraken met betrekking tot inzet van middelen in relatie tot de te realiseren doelen worden geconcretiseerd. Er vindt een vertaling plaats naar maatregelen op de lange en korte termijn om deze doelen te behalen passend binnen de begroting die door het schap is vastgesteld.

 

Voor de recreatiegebieden in Midden-Delfland-Oost (de recreatiegebieden ten oosten van de Vlaardingervaart en Oostgaag) zal, zoals aangekondigd in de programmabegroting 2006, in 2006 gestart worden met het opstellen van een beheerplan op basis van de nieuwe terreinbeheersystematiek. Voor de bestaande gebieden in Midden-Delfland-Oost (Kerkpolder, Abtwoudse Bos en Akkerdijkse Bos) zal dit eind 2006 gereed zijn (fase 1). Dit is mede afhankelijk van de besluiten die het schapsbestuur in 2006 zal nemen over de toekomstscenario’s die ontwikkeld zijn met behulp van het nieuwe terreinbeheersyteem. Voor het beheerplan voor de Zuidrand Abtswoude zal in 2007 gestart worden met het opstellen van het beheerplan (fase 2).

Door de vertraging van de aanleg van de Zuidrand zijn definitieve inrichtingsgegevens in het vierde kwartaal 2007 beschikbaar. Beheerplan fase 2 zal naar verwachting medio 2008 worden opgeleverd en zal u ter kennisname worden toegestuurd.

 

Economisch & Juridische Zaken

Juridische ondersteuning en advisering

Er worden(samenwerking)overeenkomsten zoals gemeenschappelijke regelingen, aanbesteding van werk, garantstellingen, bestuurlijke overeenkomsten en overige contracten e.d. mede opgesteld, getoetst en worden relevante ontwikkelingen op bestuurlijk en juridisch vlak gevolgd. Ook valt de behandeling en begeleiding van de afhandeling van bezwaar- en beroepprocedures, civielrechtelijke- en andere procedures onder dit product.

 

Contractbeheer

De werkzaamheden behelzen het registreren, controleren, bewerken en beheren van alle contracten met de ondernemers, verenigingen, huurders en andere derden waar een contractuele afspraak mee gemaakt is met het recreatieschap. Daarnaast wordt het opstellen van met name de erfpacht- en huurovereenkomsten en vastgoedcontracten verzorgd. Wijzigingen en aanpassingen in bestaande contracten worden bijgehouden en verwerkt, nieuwe contracten opgesteld dan wel getoetst en in het contractbeheersysteem opgenomen.

 

Relatiebeheer

Alle relaties in de recreatiegebieden, waaronder de ondernemers en verenigingen,  worden regelmatig bezocht. Tijdens deze bezoeken wordt de gang van zaken doorgesproken, eventuele problemen, klachten of knelpunten besproken en de hiervoor te nemen acties bepaald. Daarnaast wordt de vraagbaakfunctie voor de relaties in de gebieden als het gaat om alle voorkomende zaken die voortvloeien uit de voorliggende contracten vervuld. Door deze contacten worden problemen gesignaleerd, opgelost en in sommige gevallen zelfs voorkomen. Het relatiebeheer versterkt de rol als de “commerciële ogen en oren in de natuur- en recreatiegebieden” voor het schapsbestuur. Er wordt in 2007 een relatiedag voor alle ondernemers in het gebied georganiseerd.

 

Vastgoedbeheer

Onder dit product worden alle zaken verstaan die voortvloeien uit de eigendom van gronden en gebouwen. Het gaat hierbij om het afhandelen van verzoeken van derden om percelen te kunnen huren of pachten of anderszins in gebruik te krijgen. Tevens valt het terugdringen van illegaal gebruik van de gronden van het schap onder vastgoedbeheer. Ook het beoordelen en afhandelen van de aanslagen voor de zakelijk lasten valt onder dit product.

 

Vergunningen/toestemmingen

Alle aanvragen die binnenkomen voor het organiseren van evenementen in de natuur- en recreatiegebieden, uiteenlopend van een verjaardagspartijtje tot meerdaagse circussen, popconcerten, barbecues, sportwedstrijden en ballonvaarten, worden afgehandeld. Dit houdt in dat de vereiste ontheffingen en toestemmingen al dan niet worden verleend na beoordeling van het verzoek. Tevens worden alle standplaats-, vent-, en ruitervergunningen afgegeven.

 

Dienstverleningsovereenkomst

In de loop van 2003 werd een zogenaamde dienstverleningsovereenkomst (DVO) gesloten tussen uw schap en de provincie Zuid-Holland over de periode 2003 tot en met 2007. Deze, een periode van vijf jaren bestrijkende overeenkomst, eindigt per 31 december 2007.

Gedurende het jaar 2007 zal de achterliggende periode nader worden beschouwd. Aanpassingen en verbeteringen die hieruit voortkomen, zullen worden meegenomen in een voorstel, dat wordt voorbereid om te komen tot een nieuwe dienstverleningsovereenkomst voor de periode 2008 tot en met 2012.

 

Verzekeringen

Het verzekeringspakket van het schap wordt beheerd. Alle binnenkomende claims en de ontstane schades aan de eigendommen van het schap worden beoordeeld en afgehandeld. Wijzigingen in het te verzekeren pakket, polisvoorwaarden en andere ontwikkelingen in de verzekeringswereld die relevant kunnen zijn, worden bijgehouden en aan het schapsbestuur gemeld en verwerkt.

 

 

 

 

Marketing & Communicatie

Samenwerking met andere partijen en interactie met de gebruikers van de recreatiegebieden zijn de beleidsspeerpunten op het vlak van de marketing en promotie van het schap. Het verstevigen van bestaande relaties en het samenwerken met derden gebeurd onder andere door de voortrekkersrol die het schap speelt in het Promotie Platform Midden-Delfland en door samenwerking met organisaties als DLG en het Hoogheemraadschap.

 

Internet speelt een steeds belangrijkere rol in de communicatie met de recreant en

is een uitstekend middel om de interactie met de gebruiker van de recreatiegebieden te bevorderen.

 

Marketing en communicatie zal in 2007 steeds meer toewerken naar een gestandaardiseerd communicatiebeleid, waarbij dienstverlening richting recreant, innovatie en kwaliteitsverbetering centraal zullen staan. Dit beleid zal bij alles het uitgangspunt zijn voor het ontwikkelen van o.m. nieuw communicatiebeleid, promotiemiddelen en -activiteiten. Daarnaast blijft er aandacht voor de specifieke kenmerken van het schapsgebied en zal ook uitgewerkt worden hoe de schapsgebieden meer geprofileerd kunnen worden, bijvoorbeeld door het promoten van een aantal kenmerkende eigenschappen van de gebieden en het zich richten op voorkeursdoelgroepen die hierbij passen.

 

Communicatiebeleid

-          Promotie Platform

Het  Midden-Delfland Promotie Platform (MDPP) is een adviescommissie van het recreatieschap. Een lid uit het DB of MDR is voorzitter van deze commissie en verzorgt de relatie tussen bestuur en de leden van de adviescommissie. De communicatiemedewerker regelt en coördineert diverse zaken voor het promotie Platform. De uren vallen onder de reguliere dienstverlening.

 

Het Promotie Platform werkt op basis van opdrachten met partijen: de VVV Nieuwe Waterweg Westland, de Midden-Delflandverenging en de heer Henk Groenendaal. Voor het uitvoeren van de verschillende acties is een krediet nodig. De kosten voor uitvoering betreffen kosten voor uitbesteden van werkzaamheden aan derden en de financiën hiervoor zijn additioneel.

-          PR- en promotiebeleid

Passend bij het overkoepelende communicatiebeleid voor alle recreatieschappen, zal in 2006 een meerjarig PR- en promotiebeleid worden ontwikkeld voor alle recreatieschappen. Daarin wordt bepaald welke PR- en promotieactiviteiten passend zijn voor alle schappen. Dit kan variëren van een advertentiecampagne in de regionale kranten, tot de participatie aan de boomfeestdag of een radiocommercial. Ook zal aangegeven worden hoe de individuele schappen door middel van pr-beleid beter voor het voetlicht kunnen worden gebracht.

 

Promotiemateriaal

-          Gezamenlijke aanpak promotie

De aanpak van promotiemiddelen kan variëren van een advertentiecampagne in de regionale kranten tot een radiocommercial. Uitgangspunt zal dan altijd de gezamenlijke site www.recreatiezuidholland.nl zijn.

-          Bereikbaarheid van het schap

Het schap staat met naam, adresgegevens en het algemene www-adres vermeld in het telefoonboek en de diverse gemeentegidsen.

-          Give aways

Om het gebied tijdens activiteiten te promoten en de herinnering te behouden kan men via een gratis verkregen pen, hangmat of beker met opdruk van de website op een leuke manier in aanraking komen met meer of nieuwe recreatiemogelijkheden.

-    Openingshandelingen:

Voor minimaal 1 project zal een openingshandeling plaatsvinden, het gebied de Zuidrand. Over andere projecten waar een opening voor georganiseerd moet worden is op het moment van schrijven nog niets bekend.

-          Internet

Een belangrijk aandachtspunt van M&C is de communicatie en de promotie van het schap via het internet. Onder de portal www.recreatiezuidholland.nl hangen de sites van de G.Z-H opdrachtgevers, waaronder de schapssite www.recreatiegebied-midden-delfland.nl. De portal fungeert als toegangspoort op het internet tot informatie over recreatiemogelijkheden (in de openlucht). Hier ligt ook een kans voor het recreatieschap voor samenwerking op het gebied van promotie met derden anders dan de overige opdrachtgevers van G.Z-H. Bijvoorbeeld Agrarische natuurvereniging Vockestaert of de Midden-Delflandvereniging (wandelingen, fietsroutes, cultuurhistorie, excursies boerenbedrijven).

Het is de bedoeling om bij de communicatie met de recreant de portal steeds meer centraal te gaan stellen en steeds meer relatie te gaan leggen tussen de portal en de andere promotiemiddelen zoals de folder of de informatiepanelen in de gebieden. Zo zorgen we voor een integrale communicatie.

In 2007 zal de portal opnieuw via een reclamecampagne worden gepromoot met de nadruk op on line marketing. De portal geeft direct toegang de schapssite www.recreatiegebied-midden-delfland.nl .

Om de recreanten te voorzien van up-to-date informatie over Midden-Delfland, zal informatie over de ontwikkelingen in de gebieden regelmatig worden geactualiseerd en bijgehouden worden op de eigen Midden-Delfland site en de overkoepelende portal

 

Promotie fietsknoopuntensysteem

In 2007 zal er verder worden gewerkt aan een promotieplan om het in 2006 opgeleverde fietsknoopuntensysteem onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Naast het promotieplan zullen promotiemiddelen gemaakt worden. Hiervoor is additioneel geld en uren aangevraagd onder het project fietsknooppuntensysteem van de afdeling Planvorming en Advisering.

 

Promotieactiviteiten

Om de recreatiemogelijkheden van het schap Midden-Delfland te promoten en de naamsbekendheid te vergroten, worden diverse promotieactiviteiten georganiseerd. Een aantal van onderstaande voorbeelden worden opgepakt.

-          Beursdeelname 

-          Zelf georganiseerde recreatieactiviteiten in het schapsgebied, bijvoorbeeld wandelingen.

-          Aansluiten bij (recreatie)activiteiten van derden zoals de Midden-Delfland Dag.

 

Voorlichting

-          Media

Voor het schap wordt een actief persbeleid gevoerd. Nieuws wordt door middel van persberichten verspreid onder de lokale en regionale pers. Ook wordt actief ingegaan op vragen van journalisten, interviews en kunnen persexcursies georganiseerd worden als de gelegenheid zich voordoet.

-          Contacten met recreanten

Hieronder valt onder meer het beantwoorden van vragen van recreanten, maar ook een luisterend oor bieden en het ter afhandeling uitzetten in de organisatie van klachten die binnenkomen via het klachtenregistratie systeem.

-          Themadag

Er wordt voor de bestuurders en gezamenlijke themadag georganiseerd. Op de agenda staat een aansprekend thema dat voor alle schappen speelt. Voor de themadag worden interessante sprekers uitgenodigd. De themadag heeft naast een informatief gedeelte ook een netwerkfunctie. Bestuurders van diverse schappen kunnen elkaar ontmoeten en verder praten over het reilen en zeilen in de verschillende schapsgebieden.

-          Veerpont De Kwakel

Het cluster Marketing en Communicatie verzorgt de promotie voor veerpont De Kwakel.

-          Jaarverslag

Het schap maakt in 2007 een pr versie van het jaarverslag. De vormgeving is in de huisstijl van het schap, de stijl is vlot, kort en bondig met veel foto’s en illustraties. Het jaaroverzicht wordt verstuurd aan bestuurders, de bestuurlijke achterban, de ambtelijke ondersteuning van de deelnemers, relevante perscontacten, ondernemers in het gebied, leveranciers en andere belangstellenden. Geïnteresseerden kunnen een digitale versie als pdf bestand downloaden van de schapssite.

 

Resultaten Recreantenonderzoek

De resultaten van het recreantenonderzoek zullen worden gebruikt als input bij nieuwe schaps-, beheer- en communicatieplannen en voor verbeteringen van het huidige onderhoud en beheer van de gebieden.

 

 

Toezicht & Handhaving

Gastheerschap

De handhavers zijn gastheer en, doordat zij in uniform hun werkzaamheden verrichten en met duidelijk herkenbare voertuigen door de gebieden rijden, vraagbaak in de recreatiegebieden. In 2007 worden tevens meerdere bewonersavonden bijgewoond. Steeds vaker worden bewoners en belanghebbenden betrokken bij de ontwikkeling van de gebieden. Vragen en problemen rondom veiligheid en de handhaving hiervan vormen een vast onderdeel op dergelijke avonden. 

 

Daarnaast vervullen de handhavers een oog en oorfunctie voor de organisatie. Zij registreren het gewenste en het ongewenste gebruik van de gebieden. Middels een geautomatiseerd  registratiesysteem wordt op deze wijze de organisatie en de opdrachtgever over dit gebruik geïnformeerd. Hierdoor kunnen nieuwe ontwikkelingen of een beoogde herinrichting getoetst worden aan of afgestemd worden op het daadwerkelijk gebruik van het gebied. Doel voor het komend jaar is voldoende tijd blijven besteden aan de invulling van genoemde taken om bovenstaande te realiseren en de informatie uitwisseling met de handhavingspartners op een hoog niveau te houden.

 

Handhaving

Diensten worden altijd aangevangen vanuit de rol van gastheer. Vanuit deze rol wordt echter steeds minder bereikt, waardoor het omschakelen naar handhaver in een steeds eerder stadium moet plaatsvinden om van de gebruikers van de gebieden toch gedaan te krijgen wat wordt verlangd.

 

Ook komend jaar zal de nodige aandacht besteed worden aan een aantal regelmatig terugkerende vormen van overlast / overtredingen. Specifieke aandachtspunten voor komend jaar zijn:

-          Overlast door hangjeugd. De aanwezigheid van jeugd in de diverse gebiedsdelen zorgt voor gevoelens van onveiligheid bij andere gebruikers. Naar mate de groepen groter worden of hun gedrag luidruchtiger nemen deze gevoelens bij anderen toe. Door intensieve controle met name in de avonddiensten zal de overlast worden aangepakt.

-          Naaktrecreatie Oeverbos. In enkele delen van het Oeverbos ondervindt de reguliere recreatie enig overlast van o.a. contactzoekende mannen en naturisten die zich buiten het naaktrecreatie gebied ophouden, door samenwerking met politie  Rotterdam Rijnmond, district Waterwegen de gemeente Vlaardingen is verwachting dat deze overlast zal verminderen.

-          Terugdringen van illegale dumpingen en lozingen. Met name rondom de parkeerterreinen wordt nog wel eens afval gedumpt. Het opruimen hiervan brengt kosten met zich mee. Door preventief en repressief optreden zal  getracht worden om de  vervuiling van de gebieden te verminderen en de vervuilers te achterhalen. 

-          Beperken overlast van voertuigen in terreinen. Ieder jaar is er overlast van crossmotoren, quads, auto’s op plaatsen waar zij niet zijn toegestaan en waar zij veelal schade veroorzaken.

-          Overlast snelle motorboten. Op de Vlieten en de Foppenplas wordt zeer regelmatig met kleine motorbootjes veel te hard gevaren. Hiervan ondervinden de mensen op de plezierjachten aan de steigers zeer veel overlast van. Door samenwerking met Hoogheemraadschap Delfland, politie Haaglanden is een vaarproject van kracht.

-          Voorkomen van verstoring flora en fauna door honden. Met name verstoring van de fauna krijgt de aandacht.

 

Bestuurlijke boete

In 2006 kan de Wet Bestuurlijke Boete van kracht worden. Dit houdt in dat er een aantal kleine overtredingen in de categorieën verkeersgedragingen en kleine ergernissen met een bestuurlijke boete kunnen worden afgedaan. Het grootste verschil met de strafrecht afhandeling zoals die nu plaatsvindt, is dat de boetebedragen van deze afdoening terecht komen bij het bevoegde gezag en niet bij de centrale overheid. Dit betekent niet per definitie dat er nu extra inkomsten gegenereerd kunnen worden vanuit de handhaving. Bestuurlijke boete betekent namelijk ook een verdere bestuursrechtelijke afhandeling, met eventuele bezwaar-  en inningsprocedures.

Komend jaar dient onderzocht en aangegeven te worden wat de mogelijke effecten zijn voor het recreatieschap, en tevens moet onderzocht worden wat voor beleid hiervoor ontwikkeld moet worden.

                                                                                             

                                                                                                                                                        

Terreinbeheer

Terreinbeheer zorgt er primair voor dat de bezoekers van de Midden-Delfland de terreinen optimaal kunnen benutten. Wij richten ons in 2007 op klantgerichtheid, veiligheid en gebiedskwaliteit. Terreinbeheer is integraal verantwoordelijk voor de kwaliteit en het gebruik van de gebieden.

In de loop van 2006 wordt het nieuwe Terreinbeheermodel voor Midden-Delfland uitgerold. Op basis van het Terreinbeheermodel worden basisniveaus en plusvarianten onderscheiden. Het onderhoud wordt op basis van het Terreinbeheermodel planmatig voorbereid en meerjarig uitgevoerd.

 

 

 

 

Terreinbeheer werkt planmatig en efficiënt door consequent de beheercyclus toe te passen. Per deelgebied van Midden-Delfland wordt er maatwerk geleverd waarbij rekening wordt gehouden met politieke en bestuurlijke wensen en ontwikkelingen.

Terreinbeheer omvat zowel regulier onderhoud (jaarlijks terugkerende maatregelen) als groot onderhoud (incl. vervangingsinvesteringen). Wij richten ons tevens op de wensen van de klanten, zoals recreanten en exploitanten.

 

Regulier onderhoud

Terreinbeheer bereidt de jaarlijks wederkerende be­heermaatregelen planmatig voor en begeleidt deze activiteiten. Het nieuwe Terreinbeheermodel is daarbij het uitgangspunt. Het maaien van het speel- en ligweiden en het ruimen van zwerfvuil zijn voorbeelden van regulier onderhoud. De meeste beheermaatregelen worden uitbesteed aan aannemers waarop G.Z-H directie voert. Terreinbeheer bepaalt aan de hand van de benodigde maatregelen de optimale mix tussen uitbesteden en in eigen beheer uitvoeren van specifieke maatregelen. De geleverde kwaliteit en de financiële voortgangsbewaking zijn daarbij van groot belang.

 

Als gevolg van de discussie binnen het Dagelijks Bestuur van Midden-Delfland is de wens uitgesproken om de kwaliteit van de bestekken en de uitvoering ervan te verbeteren. Hiermee is in 2006 een start gemaakt door aanvullende maatregelen in de bestekken op te nemen. In 2007 is het voorstel:

-          de kwaliteit van de bestekken te verbeteren en 

-          het toezicht op de uitvoering te intensiveren.

Het huidige onderhoudsbudget heeft voldoende ruimte om deze verbeterslag door te voeren. De uitkomsten van het nieuwe Terreinbeheermodel zullen aangeven hoe het beheer in de toekomst zo optimaal mogelijk uitgevoerd kan worden.

 

Groot Onderhoud

Waar nodig worden voorzieningen gerenoveerd of vervangen. Voorbeelden zijn de renovatie van een speel- en ligweide of de vervanging van een steiger of brug. Het groot onderhoud wordt in de toekomst op basis van het nieuwe Terreinbeheermodel planmatig voorbereid. Mogelijk dat de uitkomsten van het nieuwe Terreinbeheermodel extra middelen vergen waarover het bestuur nog geïnformeerd zal worden

Voor 2007 is een gedegen inschatting van het benodigd groot onderhoud gemaakt op basis van eerdere inventarisaties en inspecties. Het benodigd bedrag is hoger dan de dotatie groot onderhoud maar er is voldoende ruimte in de voorziening groot onderhoud om de geplande werkzaamheden uit te voeren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groot Onderhoud

 

 

 

Beplanting

dunning/ terugzetten

 

 

 

idem bij exploitaties

 

 

 

kronensnoei (inzet hoogwerker)

 

 

 

vrijsnoeien (schouw)paden

 

 

 

 

subtot.

147.943

Gras-ruigte riet

egaliseren ligweide

 

 

 

maaien rietvegetatie

 

 

 

drainage aanleg/ doorspuiten

 

 

 

 

subtot.

31.500

Infrastructuur

herprofileren halfverharding/ ruiterpaden

 

 

reparatie/ verv./ schoonmaken wegmeubilair

 

 

asfalt/ elementenverharding

 

 

 

 

subtot:

197.059

Recreatieve voorzieningen

vervangen/ reparatie afrasteringen

 

 

toiletgebouwen

 

 

 

rep/vervangen terreinmeubilair

 

 

 

vervangen meerpalen

 

 

 

schoonmaken / vervangen ballenlijnen/palen

 

 

 

subtot

115.750

Water en oevers

baggeren

 

 

 

oeververdediging (damwand/ beschoeiing)

 

 

onderhoud natuurvriendelijke oevers

 

 

schoonmaken duikers/ deels vervangen duikers

 

 

aanvullen strandjes

 

 

 

 

subtot.

150.000

Overig

GO technische voorzieningen

 

35.000

 

 

totaal

677.252

 

De gepresenteerde bedragen zijn gebaseerd op interne ramingen. De uit­voering van de afzonderlijke projecten zal door de marktwerking mogelijk voordeliger uitpakken. De aanbestedingsvoordelen vloeien terug naar de voorziening groot onderhoud.

 

Terreinbeheer wil beter inzicht krijgen in de wensen en knelpunten van de gebruikers van Midden-Delfland. In dit kader wordt in 2007 het beheerplatform gecontinueerd waar met diverse gebruikers en belanghebbenden wordt gesproken over het gewenste beheer. Tevens worden vrijwilligers en belangenverenigingen meer betrokken bij het beheer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.3.4.   Financiële gegevens beheer, onderhoud en exploitatie gebieden

(exclusief additionele producten)

 

 

Begroting 2007

Lasten

 

 

 

Economisch & Juridische Zaken

129.127

Marketing & Communicatie

70.858

Planvorming & Advisering

101.982

Toezicht & Handhaving

203.048

Financiën

0

Onderhoud

2.070.037

Totaal lasten

2.575.052

 

 

Baten

 

Onderhoud

3.878

Planvorming & Advisering

431

Economisch & Juridische Zaken

305.818

Totaal baten

310.127

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

2.264.925

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

Saldo buitengewone lasten en baten

0

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

2.264.925

 

 

Resultaatbestemming

 

Storting reserves

399.642

Onttrekking reserves

51.761

Saldo resultaatbestemming

347.881

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

2.612.806

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.4.      Programma 3. Ontwikkelingen

 

3.4.1.   Programmabeschrijving

 

Onder het programma Ontwikkelingen staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden en nieuw beleid binnen de werkingssfeer van de gemeenschappelijke regeling.

 

3.4.2.   Doelstelling/beoogde maatschappelijke effecten

-          Verdere differentiatie aanbrengen en op peil houden van kwaliteit in aanbod van recreatieve voorzieningen binnen en tussen deelgebieden, rekening houdend met recreatieve vraag uit de regio.

-          Verbetering van bereikbaarheid van Midden-Delfland vanuit de omliggende steden en gemeenten door ontwikkeling van aantrekkelijke fiets- en wandelverbindingen en het bieden van voldoende parkeermogelijkheden langs de stadsranden.

-          Overdracht en inrichting DOP-NOAP-terrein.

-          Mogelijke uitbreiding van het schapsgebied door het in beheer nemen van het Vlaardingse deel van de Broekpolder.

-          Afronding van de inrichting van de Zuidrand

 

 

3.4.3.   Wijze van realisatie van de doelstelling

 

Producten

 

Planvorming & Advisering

 

Additioneel

Binnen dit programma zal een aantal projectvoorstellen worden voorbereid die met kredietaanvragen aan het bestuur zullen worden voorgelegd. Deze nieuwe kredietaanvragen hebben betrekking op additionele financiering en betreffen het Routestructuurplan en het Watersportactieplan.

 

Routestructuurplan

Vanuit het routestructuurplan zullen voor de onderstaande projecten in 2007 additionele deelprojecten onderscheiden.

-          Fietsen:

-          Stad-land verbinding; het betreft hier het verbeteren van de toegankelijkheid van het landelijk gebied vanuit de stad voor de fietser met name door recreatieve bewegwijzering. Hiertoe zal overleg plaatsvinden met de betrokken gemeenten die hiervoor verantwoordelijk zijn;

-          Nieuwe verbindingen langs bestaande wegen; dit behelst het verbeteren van de verkeersveiligheid voor de fietser;

-          Het aanleggen ATB-parcours;

-          Wandelen:

-          Het aanleggen van onverharde paden door polders;

-          Stad-land verbindingen; het betreft hier het verbeteren van de toegankelijkheid van het landelijk gebied vanuit de stad voor de wandelaar;

-          Paardrijden:

-          Het realiseren van een rondgaande ruiterroute

-          Het oplossen van knelpunten langs bestaande ruiterroutes

-          Het zoeken naar een ruiterroute in Akkerdijkse Bos

-          Skeeleren:

-          Het onderzoeken van de mogelijkheden t.a.v. het realiseren van skeelerroutes;

-          Het geschikte maken van bestaande paden voor skeelers;

-          Voorzieningen

-          Het ontwikkelen van recreatieve knooppunten waar routes voor verschillende gebruikers samenkomen en deze voorzien van informatiepanelen en overig terreinmeubilair; 

-          Het treffen van voorzieningen bij gevaarlijke kruisingen;

 

 

 

 

Watersportactieplan

In 2006 is een projectlijst gedefinieerd en afgestemd met betrokken partijen. Op basis van deze projectlijst wordt in 2007 verder uitvoering gegeven aan het plan voor stimulering waterrecreatie in Midden-Delfland. Dit betreft een aanlegplaatsenplan, verbeteren van vaarwegen en opheffen van knelpunten in civieltechnische kunstwerken.

 

 

Economisch & Juridische Zaken

Ontwikkeling

Onder dit product valt een breed scala aan activiteiten. Het gaat hierbij zowel om ontwikkelingen op het economisch-juridische vlak zoals grondaankopen voor uitbreiding van het beheerareaal, ontwikkelen van nieuwe recreatieve ondernemingen in de recreatiegebieden, opstellen van nieuw beleid aangaande erfpacht e.d.  Als ook om het ontwikkelen van de beleidsmatige kant van bijvoorbeeld de vergunningverlening en evenementenaanvragen. Tevens vindt begeleiding plaats bij de commerciële invulling de ontwikkeling van het DOP NOAP-terrein.

 

 

 

3.4.4.   Financiële gegevens ontwikkeling

(exclusief additionele producten)

 

 

Begroting 2007

Lasten

 

Economisch & Juridische Zaken

10.350

Marketing & Communicatie

 

Planvorming & Advisering

38.440

 

 

Totaal lasten

48.790

 

 

Baten

 

 

 

Totaal baten

0

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

48.790

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

Buitengewone afschrijvingen

186.464

Saldo buitengewone lasten en baten

186.464

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

235.254

 

 

Resultaatbestemming

 

Onttrekking investeringsreserve

186.464

Saldo resultaatbestemming

-186.464

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

48.790

 

Voor een inzicht in de buitengewone afschrijvingen wordt verwezen naar paragraaf 5.3. Investeringen materiële voorzieningen met maatschappelijk nut

 

 

 

 

 

 

3.5.      Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen

 

 

3.5.1.   Financiële gegevens algemene dekkingsmiddelen

 

 

Begroting 2007

Lasten

 

 

 

Onvoorzien

10.152

 

 

Totaal lasten

10.152

 

 

Baten

 

Financiën

290.000

Deelnemersbijdrage

2.648.962

Totaal baten

2.938.962

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

-2.928.810

 

 

Buitengewone lasten en baten

0

Saldo buitengewone lasten en baten

0

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

-2.928.810

 

 

Resultaatbestemming

 

Storting reserves

0

onttrekking reserves

0

Saldo resultaatbestemming

0

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

-2.928.810

 

 

3.5.2.   Toelichting

De lasten betreft onvoorziene uitgaven.

De baten zijn de in de 2007 te ontvangen rentebaten en deelnemersbijdragen.

De verdeling van de deelnemende gemeenten en het Rijk is als volgt:

 

De deelnemersbijdrage bedraagt

 

2.648.962

 

 

 

Ministerie van LNV

 

1.071.709

Gemeente Westland

 

10.488

 

Restant

1.566.765

 

 

 

Provincie Zuid-Holland

32%

501.365

Gemeente Delft

16%

250.682

Gemeente Midden Delfland

2%

31.335

Gemeente Maassluis/Schiedam/Vlaardingen

50%

783.383

 

 

 

Verdeling gemeente Maassluis/Schiedam/Vlaardingen:

 

 

-          Maassluis

19%

148.843

-          Schiedam

39%

305.519

-          Vlaardingen

42%

329.021

 

 

783.383

 

 

4.           Beleidslijnen voor het beheer (paragrafen)

 

4.1.      Weerstandvermogen en risico’s

 

Weerstandsvermogen

Het weerstandsvermogen is gedefinieerd als ‘het vermogen’ van het recreatieschap om niet structurele risico’s op te kunnen vangen ten einde haar taken te kunnen voortzetten. Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen de weerstandscapaciteit (zijnde de middelen waarover het schap kan beschikken om niet begrote kosten te dekken) en de risico’s waarover geen voorzieningen zijn getroffen of verzekeringen voor zijn afgesloten. Het weerstandsvermogen is van belang voor het bepalen van de gezondheid van de financiële positie van het schap voor het begrotingsjaar maar ook voor de meerjarenraming.

 

 

De weerstandscapaciteit van het schap wordt berekend uit:

Onvoorzien                                                                                                10.152

Algemene Reserve                                                                                   544.399

Het nog niet ingezette deel van de bestemmingsreserves               5.843.028 

Totaal                                                                                                  6.397.579

 

 

 

Risicoparagraaf 2007

 

Beheer vervuilde gronden

Het Recreatieschap beheert op dit moment gronden welke (enigszins) vervuild zijn, zoals bijv.

het Oeverbos. Voor zover bekend voldoen deze gronden aan de wettelijke normen welke

gebruikt worden voor buitenstedelijke recreatie. Wanneer er een wetswijziging komt waarbij de

normen verlaagd worden, kan dit leiden tot financiële gevolgen voor het Recreatieschap.

De huidige wetgeving stelt dat de eigenaar van de grond verantwoordelijk is voor het nemen van

noodzakelijke maatregelen. Voor 2011 zal het recreatieschap in overleg met andere partijen

moeten starten met een saneringsplan in het Oeverbos. Dit op basis van de in 2001 afgegeven

concept-beschikking door het bevoegd gezag in het kader van de wet bodembescherming.

Het risico bestaat dat bij de overdracht in erfpacht van de nog door het Rijk te verwerven

gronden eveneens vervuilde locaties aanwezig kunnen zijn.

 

 

 

4.2.      Financiering

Financiering van de vaste activa van het schap vindt op dit moment voornamelijk plaats met eigen vermogen. Voor de komende jaren zullen de investeringen in beeld worden gebracht (investeringsplan). Een deel van deze toekomstige investeringen zullen worden gefinancierd uit de investeringsreserve.

 


Overzicht rente en aflossing langlopende schulden dienstjaar 2007

 

 


De overtollige kasmiddelen van het schap worden voor een deel in deposito bij de Bank Nederlandse Gemeenten belegd. Teneinde een wat hoger rendement te behalen dan op deposito mogelijk is, wordt bij de Fortis Bank een speciale (spaar)rekening aangehouden. De rentevergoeding is afhankelijk van de geldmarkt. Rekening wordt gehouden met een percentage van ca. 3%.

 

Kasgeldlimiet

De kasgeldlimiet voor het Recreatieschap Midden-Delfland is vastgesteld op 8,2% en is een bedrag ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting in enig jaar. Deze limiet stelt grenzen aan de financiering met een rentetypische looptijd korter dan een jaar. Zoals aangegeven vindt financiering met eigen middelen plaats en voldoet het schap aan deze limiet.

 

Renterisiconorm

De renterisiconorm heeft betrekking op de bepaling van het renterisico van de vaste schuld en uitzettingen met een rentetypische looptijd van een jaar of langer. Ook deze norm levert geen problemen op.

 

 

4.3.      Bedrijfsvoering

De afspraken omtrent de dienstverlening door G.Z-H aan het Recreatieschap Midden-Delfland zijn vastgelegd in de zogehete Dienstverleningsovereenkomst (DVO). Als onderdeel van het verbeterplan G.Z-H is een meerjarige  DVO opgesteld, welke per 1 januari 2003 is ingegaan.

 

Reguliere dienstverlening

 

 

 

Productomschrijving

1. Bestuur

2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden

3. Ont-wikkelingen

 Algemene dekkings-middelen

Totaal

Bestuursondersteuning

137.316

 

 

 

137.316

Economisch & Juridische zaken

 

48.450

10.350

 

58.800

Marketing & Communicatie

 

45.016

 

 

45.016

Planvorming & Advisering

 

101.982

38.440

 

140.422

Toezicht & Handhaving

 

203.048

 

 

203.048

Financiën

69.662

 

 

 

69.662

Onderhoud

 

354.905

 

 

354.905

Subtotaal

206.978

753.401

48.790

 

1.009.169

Dienstverlening in uitgaven voorziening groot onderhoud

 

 

 

 

108.360

Totaal

 

 

 

 

1.117.529

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III.    De financiële begroting

 


 

5.           Balansgegevens

 

5.1.      Geprognosticeerde balans

 

 

 

 

OMSCHRIJVING

31-12-2006

31-12-2007

 

x € 1.000

x € 1.000

 

 

 

ACTIVA

 

 

 

 

 

VASTE ACTIVA

4.531

4.288

VLOTTENDE ACTIVA

12.761

12.589

 

 

 

TOTAAL ACTIVA

17.292

16.877

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PASSIVA

 

 

 

 

 

ALGEMENE RESERVE

559

544

BESTEMMINGSRESERVES

5.667

5.843

VOORZIENINGEN

10.646

10.107

 

 

 

VREEMD VERMOGEN  LANG

420

382

 

 

 

 

 

 

TOTAAL PASSIVA

17.292

16.877

 

 

 

 

 

5.2.      Toelichting op de balans per 31 december 2007

 

ACTIVA

 

 

 

 

 

Materiele vaste activa €  4.287.867,- (31 december 2007)

 

 

Geraamde boekwaarde per 1 januari 2007      

4.531.334

Investeringen 2007

186.464

 

4.717.798

afschrijvingen 2007

243.467

buitengewone afschrijvingen activa met

 

 

maatschappelijk nut

186.464

Geraamde boekwaarde per 31-12-2007

4.287.867

 

 

 

 

 

 

Een totaaloverzicht van de investeringen materiele voorzieningen is

 

 

onder 5.2 opgenomen.

 

 

 

 

 

Vlottende activa

 

 

 

 

 

Dit betreft liquide- en in deposito belegde middelen.

 

 

 

 

 

Voor nadere toelichting wordt verwezen naar paragraaf 4.3

 

 

financiering

 

 

 

 

 

PASSIVA

 

 

 

 

 

Reserves  € 6.428.295,-  (31 december 2006)

 

 

Voor een specificatie en verloop van de reserves wordt verwezen naar

 

 

5.4 (Staat van reserves).Hieronder volgen enige tekstmatige

 

 

toelichtingen

 

 

 

 

 

Algemene Reserve

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2007

544.399

 

 

 

Bestemmingreserves € 5.883.896 (31 december 2007)

 

 

 

 

 

Egalisatiereserve

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2007

2.915.764

 

 

 

Investeringsreserve

 

 

Investeringsreserve aanvang 2007

1.808.437

bij: storting 2007

350.000

 

2.158.437

af: buitengewone afschrijvingen met maatschappelijk nut in de

 

 

openbare ruimte.

98.368

 

2.060.069

 

 

 

Reserve recreantenonderzoek

 

 

Geraamde boekwaarde per 1 januari 2007

90.866

bij: storting 2006

13.500

af:  communicatieplan promotie platform

50.000

      recreantenonderzoek

23.096

Geraamde boekwaarde per 31 december 2007

 

31.270

 

 

 

Reserve Afkoopsommen

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2007

835.925

 

 

 

 

 

 

Voorzieningen € 9.966.560,- (31 december 2007)

 

 

 

 

 

Erfpachtcontracten

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2007

276.069

 

 

 

Groot Onderhoud

 

 

 

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2007

464.513

 

 

 

Milieuprojecten (DOP/NOAP)

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2007

5.533.217

 

 

 

Inrichting DOP/NOAP-locatie

 

 

Geraamde boekwaarde per 31 december 2007

3.833.257

 

 

 

 

 

 

 


 

5.3.      Investeringen materiële voorzieningen met maatschappelijk nut


 

 

 


5.4.      Staat van voorzieningen


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


5.5.      Staat van reserves


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


6.           Exploitatiebegroting

 

6.1.      Recapitulatie van de samenstellende producten

 

Begrotingscijfers samenstellende producten van de recapitulatie programma’s

 

 

Rekening 2005

Begroting 2006

Begroting 2007

Lasten

 

 

 

Bestuursondersteuning

92.033

189.611

187.096

Economisch & Juridische Zaken

138.510

137.189

139.477

Marketing & Communicatie

58.801

67.908

70.858

Planvorming & Advisering

191.607

146.461

140.422

Toezicht & Handhaving

169.536

172.469

203.048

Financiën

140.095

79.089

80.119

Onderhoud

1.309.789

2.051.837

2.070.037

Onvoorzien

 

10.000

10.152

Totaal lasten

2.100.371

2.854.564

2.901.208

 

 

 

 

Baten

 

 

 

Economisch & Juridische Zaken

314.025

302.042

305.818

Planvorming & Advisering

 

431

431

Financiën

400.075                  

290.000

290.000

Onderhoud

             63.165

3.878

3.878

Deelnemersbijdrage

2.286.964

2.609.301

2.648.962

Totaal baten

3.064.229

3.205.652

3.249.089

 

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

-963.858

-351.088

-347.881

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

Buitengewone lasten

790.231

329.017

186.464

Buitengewone baten

60.902

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

729.329

329.017

186.464

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

-234.529

-22.071

-161.417

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Storting reserves

444.948

387.684

399.642

Onttrekking reserves

808.369

365.613

238.225

Saldo resultaatbestemming

-363.421

22.071

161.417

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

-597.950

0

0

 

 

Analyse

Ten opzichte van de begroting 2006 zijn de producten aangepast met 1,52% voor de te verwachten loon-prijsontwikkelingen. Hierbij wordt de compensatie die de gemeenten via het gemeentefonds voor deze ontwikkelingen ontvangen, gevolgd.

 

 

 

Bestuursondersteuning

Ten behoeve van de vervaardiging van het jaaroverzicht als PR-middel wordt € 2.500,- uit de post bestuurskosten overgeheveld naar de post marketing en communicatie in programma 2.

 

Toezicht & Handhaving

De kosten van dit product zijn gestegen t.o.v. van 2006. Dit komt door de uitbreiding uren Toezicht en

Handhaving i.v.m. gebiedstoename. Dit voorstel is in de DB vergadering van 15 februari 2006 aan het bestuur voorgelegd.

 

Onderhoud

Het product onderhoud is ten opzichte van 2006 verhoogd. Dit wordt verklaard door indexering en verschuiving van de dienstverlening G.Z-H over de diverse producten.

 

Huisvesting

De huisvesting van de steunpunten wordt vanaf 2007 via G.Z.-H. betaald. De kosten hiervan zijn verwerkt in het uurtarief van G.Z-H., de kapitaallasten blijven echter zichtbaar in de programmabegroting omdat het eigendom bij het schap blijft en worden vergoedt door de G.Z-H. Voor Midden-Delfland betekent dit voor het servicepunt een vermindering van € 20.000,- voor de post Onderhoud. In de programmabegroting 2006 is reeds rekening gehouden met het overhevelen van een deel van de huisvestingskosten.

 

 

6.2.      Recapitulatie programma’s

Begrotingscijfers samenstellende producten van de recapitulatie programma’s

 

 

Rekening 2005

Begroting 2006

Begroting 2007

Lasten en baten gewone bedrijfsvoering

 

 

 

Programma bestuur

151.129

268.700

267.214

Programma beheer, onderhoud en exploitatie gebied

1.507.109

2.223.943

2.264.925

Programma ontwikkelingen

64.943

45.570

48.790

Algemene dekkingsmiddelen:

 

 

 

     - overige lasten en baten

-400.075

-290.000

-290.000

     - onvoorzien

 

10.000

10.152

     - deelnemersbijdrage

-2.286.964

-2.609.301

-2.648.962

Onvoorzien

 

 

 

Totaal lasten en baten gewone bedrijfsvoering

-963.858

-351.088

-347.881

 

 

 

 

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

Buitengewone lasten

790.231

329.017

186.464

Buitengewone baten

60.902

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

729.329

329.017

186.464

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

-234.529

-22.071

-161.417

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Storting reserves

444.948

387.684

399.642

Onttrekking reserves

808.369

365.613

238.225

Saldo resultaatbestemming

-363.421

22.071

161.417

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

-597.950

0

0

 

6.3.      Programma 1. Bestuur

 

 

6.3.1.   Programmabeschrijving

Onder het programma Bestuur staan de diensten en producten beschreven ten behoeve van directe ondersteuning van het bestuur.

 

6.3.2.   Financiële gegevens bestuur

 

 

Rekening 2005

Begroting 2006

Begroting 2007

Lasten

151.129

268.700

267.214

Baten

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

151.129

268.700

267.214

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

0

0

0

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaatbestemming

0

0

0

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

151.129

268.700

267.214

 

 

 

6.3.3.   Begrotingscijfers samenstellende producten van het programma bestuur

 

 

Rekening 2005

Begroting 2006

Begroting 2007

Lasten

 

 

 

Bestuursondersteuning

92.033

189.611

187.096

Economisch & Juridische Zaken

2.100

 

 

Marketing & Communicatie

549

 

 

Financiën

56.447

79.089

80.119

 

 

 

 

Totaal lasten

151.129

268.700

267.214

 

 

 

 

Baten

 

 

 

Totaal baten

0

0

0

 

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

151.129

268.700

267.214

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

0

0

0

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

151.129

268.700

267.214

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Saldo resultaatbestemming

0

0

0

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

151.129

268.700

267.214

 

 

 

6.4.      Programma 2. Beheer, onderhoud en exploitatie gebieden

 

6.4.1.   Programmabeschrijving

Onder het programma Beheer, onderhoud en exploitatie van gebieden staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij het herinrichten, beheren en exploiteren van de bestaande natuur- en recreatiegebieden (functiebehoud).

 

6.4.2.   Financiële gegevens beheer, onderhoud en exploitatie gebieden

 

 

Rekening 2005

Begroting 2006

Begroting 2007

Lasten

1.884.299

2.530.294

2.575.052

Baten

377.190

306.351

310.127

Saldo gewone bedrijfsvoering

1.507.109

2.223.943

2.264.925

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

122.862

0

0

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaatbestemming

243.046

351.088

347.881

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

1.873.017

2.575.031

2.612.806

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.4.3.   Begrotingscijfers samenstellende producten van het programma beheer, onderhoud en exploitatie gebieden

 

 

Rekening 2005

Begroting 2006

Begroting 2007

Lasten

 

 

 

 

 

 

 

Economisch & Juridische Zaken

136.410

126.989

129.127

Marketing & Communicatie

53.576

67.908

70.858

Planvorming & Advisering

131.340

111.091

101.982

Toezicht & Handhaving

169.536

172.469

203.048

Financiën

83.648

 

 

Onderhoud

1.309.789

2.051.837

2.070.037

Totaal lasten

1.884.299

2.530.294

2.575.052

 

 

 

 

Baten

 

 

 

Onderhoud

             63.165

3.878

3.878

Planvorming & Advisering

 

431

431

Economisch & Juridische Zaken

314.025

302.042

305.818

Totaal baten

377.190

306.351

310.127

 

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

1.507.109

2.223.943

2.264.925

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

122.862

 

 

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

1.629.971

2.223.943

2.264.925

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Storting reserves

444.948

387.684

399.642

Onttrekking reserves

201.902

36.596

51.761

Saldo resultaatbestemming

243.046

351.088

347.881

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

1.873.017

2.575.031

2.612.806

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.5.      Programma 3. Ontwikkelingen

 

 

6.5.1.   Programmabeschrijving

 

Onder het programma Ontwikkelingen staan de diensten, producten en werken beschreven die behoren bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden en nieuw beleid binnen de werkingssfeer van de gemeenschappelijke regeling.

 

6.5.2.   Financiële gegevens ontwikkeling

 

 

Rekening 2005

Begroting 2006

Begroting 2007

Lasten

64.943

45.570

48.790

Baten

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

64.943

45.570

48.790

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

606.467

329.017

186.464

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaatbestemming

-606.647

-329.017

-186.464

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

64.763

45.570

48.790

 

6.5.3.   Begrotingscijfers samenstellende producten van het programma ontwikkeling

 

 

Rekening 2005

Begroting 2006

Begroting 2007

Lasten

 

 

 

Economisch & Juridische Zaken

 

10.200

10.350

Marketing & Communicatie

4.676

0

 

Planvorming & Advisering

60.267

35.370

38.440

 

 

 

 

Totaal lasten

64.943

45.570

48.790

 

 

 

 

Baten

 

 

 

 

 

 

 

Totaal baten

0

0

0

 

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

64.943

45.570

48.790

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

Buitengewone afschrijvingen

606.467

329.017

186.464

Saldo buitengewone lasten en baten

606.467

329.017

186.464

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

671.410

374.587

235.254

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Onttrekking investeringsreserve

606.647

329.017

186.464

Saldo resultaatbestemming

-606.647

-329.017

-186.464

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

64.763

45.570

48.790

 

6.6.      Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen

 

 

6.6.1.   Financiële gegevens algemene dekkingsmiddelen

 

 

Rekening 2005

Begroting 2006

Begroting 2007

Lasten

0

10.000

10.152

Baten

2.687.039

2.899.301

2.938.962

Saldo gewone bedrijfsvoering

-2.687.039

-2.889.301

-2.928.810

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

0

0

0

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaatbestemming

0

0

0

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

-2.687.039

-2.889.301

-2.928.810

 

 

6.6.2.   Begrotingscijfers samenstellende producten van de algemene dekkingsmiddelen

 

 

Rekening 2005

Begroting 2006

Begroting 2007

Lasten

 

 

 

 

 

 

 

Onvoorzien

0

10.000

10.152

 

 

 

 

Totaal lasten

0

10.000

10.152

 

 

 

 

Baten

 

 

 

Financiën

           400.075

290.000

290.000

Deelnemersbijdrage

2.286.964

2.609.301

2.648.962

Totaal baten

2.687.039

2.899.301

2.938.962

 

 

 

 

Saldo gewone bedrijfsvoering

-2.687.039

-2.889.301

-2.928.810

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

Saldo buitengewone lasten en baten

0

0

0

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

-2.687.039

-2.889.301

-2.928.810

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

Storting reserves

 

 

 

onttrekking reserves

 

 

0

Saldo resultaatbestemming

0

0

0

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

-2.687.039

-2.889.301

-2.928.810

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV.    Meerjarenraming

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.           De exploitatiebegroting in meerjarig perspectief

 

 

 

Begroting 2007

Begroting 2008

Begroting 2009

Begroting 2010

Lasten en baten gewone bedrijfsvoering

 

 

 

 

programma bestuur

267.214

267.214

267.214

267.214

programma beheer, onderhoud en exploitatie gebied

2.264.925

2.733.133

2.711.492

2.687.360

programma ontwikkelingen

48.790

48.790

48.790

48.790

algemene dekkingsmiddelen:

 

 

 

 

     - overige lasten en baten

-290.000

-290.000

-290.000

-290.000

     - onvoorzien

10.152

10.152

10.152

10.152

     - deelnemersbijdrage

-2.648.962

-3.117.170

-3.095.529

-3.071.397

 

 

 

 

 

Totaal lasten en baten gewone bedrijfsvoering

-347.881

-347.881

-347.881

-347.881

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buitengewone lasten en baten

 

 

 

 

Buitengewone lasten

186.464

186.464

186.464

186.464

Buitengewone baten

0

0

0

0

Saldo buitengewone lasten en baten

186.464

186.464

186.464

186.464

 

 

 

 

 

Saldo na buitengewone lasten en baten

-161.417

-161.417

-161.417

-161.417

 

 

 

 

 

Resultaatbestemming

 

 

 

 

Storting reserves

399.642

399.642

399.642

399.642

Onttrekking reserves

238.225

238.225

238.225

238.225

Saldo resultaatbestemming

161.417

161.417

161.417

161.417

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saldo na resultaatbestemming

0

0

0

0

 

 

 

Toelichting

Als gevolg van de inrichting Holierhoek 2e fase en de inrichting Akkerdijk/Poldervaart/Woudhoek is reeds rekening gehouden met een stijging van de kapitaallasten van ca. € 188.000,- en een stijging van de beheerslasten van ca. € 250.000,- (het definitieve bedrag moet nog worden berekend). Deze bedragen zijn echter sterk afhankelijk van de uiteindelijke inrichting (intensief/extensief) en de daarmee gepaard gaande inrichtings- en beheerskosten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage 1. Conversie van kostensoorten naar producten (CBS)