Inleiding

Deze nota bevat een voorstel voor de herhuisvesting van het onderdeel Archeologie van het Regionaal Historisch Centrum (RHC).

 

Probleemstelling

Ten aanzien van de huisvesting van het team Archeologie spelen momenteel de volgende problemen:

 

Deze problemen zorgen ervoor dat gezocht moet worden naar nieuwe huisvesting voor het team archeologie en de archeologische collectie.

 

Mogelijke oplossing

 

Aansluiten bij nieuwbouw gemeentekantoor

In het kader voor de herhuisvesting van de gemeentelijke organisatie in verband met het nieuw te bouwen stadskantoor is besloten dat het Regionaal Historisch Centrum daar geen (onder)deel van uitmaakt.

 

Aansluiting bij krediet huisvesting gemeentearchief

Het team Archeologie maakt onderdeel uit van het RHC.  Voor het RHC is in de Zomernota 2000-2003 een krediet ter beschikking gesteld voor nieuwe huisvesting van € 6,8 miljoen euro. De nieuwe huisvesting staat pas op de rol voor 2009-2010. In overleg met vastgoed is de volgende globale planning voor realisatie van de nieuwe huisvesting afgesproken:

 

 

 

November 2006:            definitieve locatiekeuze (er worden op dit moment onderzocht welke locaties beschikbaar komen)

2007-2008:                   planvorming

2009-2010:                   bouw en inrichting

Dat betekent dat er voor Archeologie een (andere) tijdelijke oplossing gezocht moet worden.

 

Tijdelijke huisvesting Röntgenweg 1

Voor de periode 2006-2010 zal dus een tijdelijke oplossing gezocht moeten worden voor de huisvesting van het team archeologie. Hiervoor is door het vakteam Vastgoed geadviseerd gebruik te maken van het bedrijvenpand aan de Röntgenweg 1.

In verband met het verwerken van de vondsten en in verband met de eisen aan de graafbevoegdheid kunnen de archeologische collectie en de werkplekken van de archeologen niet gescheiden worden. Voor het verkrijgen en behouden van een volledige graafbevoegdheid moet aan drie voorwaarden voldaan worden:

-          een gekwalificeerde archeoloog

-          voldoende assistentie

-          een eigen depot voor archeologische vondsten en materiaal

 

Er is dus gezocht naar een werk- en opslagruimte die voor vier jaar beschikbaar is en in Delft ligt. Vanuit Vastgoed is daarover geadviseerd en wordt de Röntgenweg als beste optie gezien.

 

Financiële consequenties

Bij het herhuisvesten van het team Archeologie krijgen we enerzijds te maken met incidentele kosten zoals bijvoorbeeld bouwkundige aanpassingen en inrichtingskosten en anderzijds structurele kosten, zoals huur en afschrijvingen. Daarnaast is hier sprake van investeringen met afschrijvingstermijnen van respectievelijk 4 en 12 jaar (categorie 1 en 2/3).

 

De kosten zijn gebaseerd op huisvesting tot en met het jaar 2010. Voor de periode erna wordt verondersteld dat het onderdeel Archeologie wordt gehuisvest in de nieuwbouw voor het gemeentearchief. Zo kunnen dan stellingen en kantoormeubelen meegenomen worden naar de nieuwe huisvesting.

Hieronder volgt een overzicht van deze kosten en bijbehorende dekking.

 


 

 

2006

2007

2008

2009

2010

Werkbudgetten

 

 

 

 

 

Eenmalig

 

 

 

 

 

Verhuizing en ontmanteling

21.500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Structureel

 

 

 

 

 

Huur, schoonmaak ed.

25.000

150.000

150.000

150.000

150.000

 

 

 

 

 

 

Dekking

 

 

 

 

 

Vastgoed (huur Hooikade 2a)

-4.167

-25.000

-25.000

-25.000

-25.000

H&IT (beheerskosten Hooikade 2a)

-2.250

-13.500

-13.500

-13.500

-13.500

 

 

 

 

 

 

Totaal werkbudget

40.083

111.500

111.500

111.500

111.500

 

 

 

 

 

 

Investeringen

 

 

 

 

 

Categorie 1

 

 

 

 

 

Bouwkundige kosten

237.500

 

 

 

 

ICT-bekabeling

20.500

 

 

 

 

 

258.000

 

 

 

 

Categorie 2/3

 

 

 

 

 

Inrichtingskosten

69.500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kapitaallasten

 

 

 

 

 

Categorie 1, 4 jaar

39.000

75.000

71.000

68.000

33.000

Categorie 2/3, 12 jaar

4.600

9.000

8.700

8.400

8.100

Totaal kapitaallasten

43.600

84.000

79.700

76.400

41.100

 

Bij een verhuizing in november 2006 valt slechts een deel van de kosten in het jaar 2006. Dit betreft de incidentele kosten van verhuizing en ontmanteling (€ 21.500) en 2/12e van de structurele kosten (€25.000). Hiertegenover staat  2/12e van de aangegeven dekking (€ 6.500).

 

Daarnaast is een krediet van € 327.500,- voor de investeringen nodig. Dit is opgebouwd uit twee delen: € 258.000 (cat. I) en € 69.500 (Cat. II/III). Voor deze laatste groep investeringen geldt een afwijkende afschrijvingstermijn van 4 jaar. Dit vanwege het tijdelijk karakter van de huisvesting.  Deze investeringen dienen tevens opgenomen te worden in het meerjarig investeringsplan bedrijfsmiddelen van de gemeente Delft.

 

De structurele effecten worden in 2007 zichtbaar. Dit knelpunt is dan ook al meegenomen in de voorbereiding van de programmabegroting 2007-2010.

 

Beslispunten

  1. Instemmen met deze nota
  2. Consequenties meenemen in de 66e begrotingswijziging
  3. het krediet ter beschikking te stellen van € 327.500,-
  4. het, in deze nota genoemde, bestedingsplan vast te stellen
  5. de financiele consequenties voor de jaren 2007 en verder in de programmabegroting 2007 mee te nemen