Geacht college,
De Algemene subsidieverordening gemeente Delft 2002
en de Uitvoeringsregeling activiteitensubsidie stedelijke evenementen geven uw
college de mogelijkheid om aan de verschillende rondes van subsidie uit de
reserve evenementen een subsidieplafond en een maximum aantal te subsidiëren
evenementen te stellen.
De tekst van art. 1.6 van de Uitvoeringsregeling
luidt (citaat):
Artikel 1.6 Subsidieplafond
Burgemeester en wethouders kunnen een
subsidieplafond vaststellen als bedoeld in artikel 4:25 van de Algemene wet
bestuursrecht:
·
voor de categorie A- evenementen, waarvoor een
subsidiebedrag wordt aangevraagd van maximaal € 2.300,-- per jaar dan wel
per aanvraagronde als genoemd in artikel 3;
·
voor de categorie B-evenementen en de overige categorie
A-evenementen per jaar;
Daarbij geven burgemeester en wethouders aan welke
verdeelregels gelden bij overvraging van het beschikbare budget.
Waarom is dat nodig?
De belangrijkste reden hiervoor is dat primair de
Algemene wet bestuursrecht en secundair onze eigen subsidieverordening erop
gericht zijn dat subsidieaanvragen, die aan alle criteria voldoen (of in
voldoende mate), niet kunnen worden afgewezen of slechts ten dele toegewezen om
budgettaire redenen. Door het instellen van een subsidieplafond en een maximum
aantal te subsidiëren evenementen kan door prioritering een inhoudelijke volgorde worden
opgesteld welke evenementen het meest belangrijk worden gevonden om te
subsidiëren. Ook daarin voorziet de Uitvoeringsregeling.
Totaal beschikbaar stellen te stellen uit de
reserve evenementen (7805400): € 256.500,-.
De verschillende subsidieplafonds voor 2007:
1. B-evenementen:
3 evenementen voor 2007 totaal € 104.120,- (prijspeil 2006 genomen: accrès
2007 nog niet meegenomen).
a. Mooi
Weer Spelen: € 40.000,-
b.
Delft Chamber Music
Festival: € 40.000,-
c. Westerpop:
€ 24.120,-
2. A-evenementen
grote ronde 2006 : maximaal 10 evenementen € 60.000,-.
Aanvragen uiterlijk voor 1 oktober 2006.
Voor de Schaatsbaan 2007/2008 wordt een bedrag van € 25.000,- gereserveerd
en voor Lichtjesavond 2007 € 20.000,-
De (stedelijke) vieringen van Koninginnedag en de Intocht van St. Nicolaas
vinden plaats onder gemeentelijke regie en opdracht. Gereserveerd hiervoor € 20.000,-.
3. A-evenementen
kleine rondes maximum subsidie € 2.300,- per evenement:
- Januari tot en met april 2007 : maximaal 2 evenementen totaal € 2.300,-.
Aanvragen voor 1 september 2006.
- Mei tot en met augustus 2007 : maximaal 5 evenementen totaal € 9.000,-.
Aanvragen uiterlijk 1 januari 2007.
- September tot en met december 2007 : maximaal 3 evenementen totaal € 4.600,-.
Aanvragen uiterlijk 1 mei 2007.
4. Overige
bestedingen: In de nota Impuls evenementenbeleid van 9-11-2005 is € 10.000,-
beschikbaar gesteld voor nieuwe initiatieven op evenementengebied.
Presentiegelden voor de leden van de Evenementencommissie en vergaderkosten
stadhuis: € 1.480,-.
Samenvatting van de bedragen (en aantal te
subsidiëren evenementen):
B-evenementen € 104.120 (3)
A-evenementen jaarlijkse grote ronde € 60.000 (10)
Schaatsbaan 2007/2008 € 25.000 (1)
Lichtjesavond 2007 € 20.000 (1)
Onder gemeentelijke opdracht en regie:
stedelijke vieringen Koninginnedag en
Intocht St. Nicolaas € 20.000 (2)
A-evenementen kleine rondes
trimester 1 € 2.300 (2)
trimester 2 € 9.000 (4)
trimester 3 € 4.600 (3)
Nieuwe evenementen €
10.000 (2)
Presentiegelden en
vergaderkosten stadhuis € 1.480
Totaal € 256.500 (28)
Voorstel voor 2008
Ook
voor het jaar 2008 wordt het subsidieplafond nu al vastgesteld, omdat op 1
oktober 2006 aanvragen kunnen worden ingediend voor het boekjaar 2007 en 2008.
Van dit budget 2008 kunnen ook al aanvragen worden gehonoreerd, echter onder
het voorbehoud van goedkeuring van de desbetreffende begrotingsposten in de
programmabegroting 2008-2011.
Totaal beschikbaar stellen te stellen uit de
reserve evenementen (7805400): € 256.500,-.
De verschillende subsidieplafonds voor 2008:
1. B-evenementen:
3 evenementen voor 2008 totaal € 104.120,- (prijspeil 2006 genomen: accrès
2008 nog niet meegenomen).
2. A-evenementen
grote ronde 2006 : maximaal 10 evenementen € 60.000,-.
Aanvragen uiterlijk voor 1 oktober 2007.
Voor de Schaatsbaan 2008/2009 wordt een bedrag van € 25.000,- gereserveerd
en voor Lichtjesavond 2008 € 20.000,-
De (stedelijke) vieringen van Koninginnedag en de Intocht van St. Nicolaas
vinden plaats onder gemeentelijke regie en opdracht. Gereserveerd hiervoor € 20.000,-.
3. A-evenementen
kleine rondes maximum subsidie € 2.300,- per evenement:
- Januari tot en met april 2008 : maximaal 2 evenementen totaal € 2.300,-.
Aanvragen voor 1 september 2007.
- Mei tot en met augustus 2008 : maximaal 5 evenementen totaal € 9.000,-.
Aanvragen uiterlijk 1 januari 2008.
- September tot en met december 2008 : maximaal 3 evenementen totaal € 4.600,-.
Aanvragen uiterlijk 1 mei 2007.
4. Overige
bestedingen: In de nota Impuls evenementenbeleid van 9-11-2005 is € 10.000,-
beschikbaar gesteld voor nieuwe initiatieven op evenementengebied.
Presentiegelden voor de leden van de Evenementencommissie en vergaderkosten
stadhuis: € 1.480,-.
Samenvatting van de bedragen (en aantal te
subsidiëren evenementen):
B-evenementen € 104.120 (3)
A-evenementen jaarlijkse grote ronde € 60.000 (10)
Schaatsbaan 2008/2009 € 25.000 (1)
Lichtjesavond 2008 € 20.000 (1)
Onder gemeentelijke opdracht en regie:
stedelijke vieringen Koninginnedag en
Intocht St. Nicolaas € 20.000 (2)
A-evenementen kleine rondes
trimester 1 € 2.300 (2)
trimester 2 € 9.000 (4)
trimester 3 € 4.600 (3)
Nieuwe evenementen €
10.000 (2)
Presentiegelden en
vergaderkosten stadhuis € 1.480
Totaal € 256.500 (28)
De financiële administratie zal worden gevraagd een
en ander in de 0-de ATW over het dienstjaar 2007 en 2008 te regelen zodat
beheersbaarheid van de budgetbewaking optimaal is gewaarborgd. Voor de diverse
subsidierondes worden separate projectnummers aangevraagd.
Aan u wordt voorgesteld:
1. Een
subsidieplafond en een maximum aantal te subsidiëren evenementen vaststellen
voor 2007 en 2008 en akkoord gaan met de verdeling van de overige bestedingen
vanuit de reserve evenementen (7805400).
2. De
financiële consequenties door de financiële administratie laten verwerken in de
0e begrotingswijziging van 2007 en 2008.
3. Deze
nota aan de raad zenden.
Liesbeth
van Rietschoten