De gemeenteraad is in november 2005 in principe akkoord gegaan met de deelname van Delft in een op te richten regionaal Warmtebedrijf en de verdere uitwerking en detaillering van de business-case Delft (het warmtesysteem dat in Delft aan een distributiebedrijf warmte levert om er woningen en voorzieningen mee te kunnen verwarmen). In februari 2006 heeft de Raad kennis genomen van de voortgang en een voorbereidings-krediet gevoteerd voor de kosten in 2006 van de verdere engineering van de installaties en de hoofdtransportleiding alsmede de uitwerking van het warmtebedrijf. Voor het Warmtebedrijf Delft is 2006 het laatste voorbereidingsjaar. Definitieve besluitvorming over het warmtenet wordt thans in maart 2007 voorzien.
Voor de hoofdtransportleiding, die de AWZI Harnaschpolder verbindt met de hoofdafleverpunten en back-up voorziening (TU Delft), maakt Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam (IGWR) in opdracht van Delft een gedetailleerd ontwerp. De basis is het Voorlopig Ontwerp dat door IGWR in de 1ste helft van 2006 in samenwerking met het Ingenieursbureau en de sector Stadsbeheer is gemaakt. Op bijgevoegde kaart is het tracé van de hoofdtransportleiding aangegeven. Het betreft aanvoer- en retourleidingen met een gezamenlijk ruimtebeslag van ca. 2,5 m breedte.
Het beoogde tracé loopt van west naar oost door de Poptahof (los van de vraag of dit Popthof Noord of –Zuid is). De geplande uitvoering is vanaf medio 2007.
Het park in de Poptahof wordt in het kader van de herstructurering en met financiële ondersteuning vanuit het IMAGE project eind 2006 heringericht.
De Stuurgroep Poptahof heeft nadrukkelijk aangegeven dat, als de hoofdtransportleiding van het warmtebedrijf door (het park in) de Poptahof gelegd moet worden, dat dit dan gelijktijdig met de aanleg van het park moet gebeuren (zie bijlage 2). Aanleg in een later stadium betekent naar de mening van de Stuurgroep een onaanvaardbare ingreep in het nieuwe park.
Dat betekent dat ofwel de warmtetransportleiding
gelijktijdig met de aanleg van het park moet worden aangelegd – vooruitlopend
op de definitieve besluitvorming over het warmtenet - ofwel dat later een ander
en duurder tracé moet worden gekozen, om de Poptahof heen.
Anders geformuleerd: het dilemma is: nu 4 ton risico nemen of later 8 ton
meerkosten accepteren.
Deze nota bepleit de aanleg gelijktijdig met de park-renovatie. Voorgesteld wordt de Raad daarvoor een krediet te laten voteren.
Het tracé van de hoofd-warmtetransportleidingen moet vanaf de provinciale weg naar het oosten van de stad (uiteindelijk naar de warmtecentrale van de TU-Delft). Het voorkeurstracé loopt door de Poptahof. Er zijn alternatieven bekeken buiten de Poptahof om (zie bijlage 1): deze zijn technisch ingewikkelder en dus veel duurder. Bovendien is de Poptahof één van de wijken die het eerst aangesloten zullen worden, dus een korte afstand tussen leiding en wijk is een voordeel.
Binnen de Poptahof vormen de randen van het park de logische plek voor het leidingtracé. Er zijn dan twee tracés mogelijk: Poptahof Zuid of Poptahof Noord. Het tracé door Poptahof Noord heeft verreweg de voorkeur omdat nu en in de toekomst voldoende ruimte beschikbaar is. Verder kunnen kostenverhogende aanpassingen aan het ontwerp en in de uitvoering achterwege blijven.
De aanleg van dit deel van de hoofdtransportleiding vergt een investering van circa € 400.000 ex BTW. Vanwege het feit dat weinig verkeers-maatregelen nodig zijn en weinig tot geen bestrating of asfalt behoeft te worden opgebroken en/of teruggelegd is ligging langs het park relatief voordelig ten opzichte van andere opties.
De wens van de Stuurgroep Poptahof om de aanleg in tijd naar voren te halen om gelijk op te lopen met de renovatie van het park, leidt tot bescheiden extra kosten (circa € 30.000 voor extra overleg, separate vergunningaanvragen, sterkte berekeningen, bestek en aanbesteding en toezicht). Het zou wellicht redelijk zijn deze kosten ten laste van de veroorzaker, i.c. Poptahof, te laten, evenals de eventuele meerwerkkosten van de aannemer die het park aanlegt. Maar in dezen wordt het advies van de Stuurgroep Poptahof gevolgd. Het bedrag is nu opgenomen in het kredietvoorstel en komt dus ten laste van het warmtebedrijf.
De versnelde aanleg
van de hoofd-warmtetransportleiding loopt vooruit op de definitieve
besluitvorming van de Raad over het warmtebedrijf en de benodigde investeringen
daarvoor. Deze besluitvorming is thans voorzien in maart 2007.
Het is niet mogelijk
deze besluitvorming naar voren te halen. In februari 2006 heeft de Raad
ingestemd met een voorbereidingskrediet. Daarmee wordt de techniek van het
warmtebedrijf (leidingen, uitkoppeling, warmte-station) uitgedetailleerd. Voor
een definitief besluit (financieringsvoorstel) zijn 10 % (on)nauwkeurige
kostenramingen op basis van offertes noodzakelijk. Die offertes worden
gebaseerd op de technische specificaties die nu uitgewerkt worden. Verder kent
het traject voorbereiding van vergunningen, financiering, e.d. Dit proces kan
pas in maart 2007 tot een definitief besluit leiden.
Vooruitlopen op de definitieve besluitvorming houdt het risico in dat, indien
het Warmtebedrijf om welke redenen dan ook onverhoopt niet door kan gaan, de
investering tevergeefs is gedaan. De investering in de buizen moet dan
als verloren beschouwd worden, omdat vooralsnog aangenomen wordt dat de buizen
niet ergens anders voor te gebruiken zijn. Het realiteitsgehalte van eventuele
alternatieve bestemmingen (leidingen gebruiken bij de vervanging van het
bestaande wijkverwarmingsnet of leidingen gebruiken als waterberging) is
enigszins twijfelachtig. Deze ideeën kunnen het effect van een tevergeefse
investering afzwakken, maar niet totaal wegnemen.
Gelet op het totaal van investeringen
in de Poptahof en het Warmtebedrijf, het feit dat andere tracés technisch en
financieel ongunstiger zijn en het grote belang om het eenmaal gerenoveerde
park in de Poptahof de komende 10 jaar ongemoeid te laten, wordt dit risico
aanvaardbaar geacht.
Alles overziende zijn er dus verschillende opties, die in onderstaande tabel nog eens zijn samengevat:
Warmtebedrijf Delft: tracé hoofdtransportleidingen van west naar oost (extra kosten ten opzichte van optie a. en ex BTW) |
|||
|
Opties Warmteleidingen |
Nadelen |
Voordelen |
“Normale” aanleg na besluitvorming Raad in maart 2007 |
|||
a. |
Tracé door Poptahof Noord: normale aanleg in 2007 na renovatie park. Kosten ca. 4 ton € ex BTW |
Net gerenoveerd park moet weer op de schop. |
Raad kan eerst definitief besluit nemen. |
b. |
Tracé door Poptahof Zuid: normale aanleg in 2007 na renovatie park. Kosten ca. 5 ton € ex BTW |
Net gerenoveerd park moet weer op de schop. Extra kosten: ca. 1 ton € t.o.v. optie a. |
Raad kan eerst definitief besluit nemen. |
“Versnelde aanleg” gelijktijdig met renovatie Poptahof |
|||
c. |
Tracé door Poptahof Noord: aanleg gelijktijdig met renovatie park. Kosten ca € 430.000 |
Bescheiden extra kosten (ca € 30.000). Loopt vooruit op definitieve besluit-vorming door Raad. |
Park in een later stadium niet opnieuw aangetast. |
d. |
Tracé door Poptahof Zuid: aanleg gelijktijdig met renovatie park. Kosten ca € 530.000 |
Extra kosten: ca. €
130.000 t.o.v. a. Loopt vooruit op definitieve besluit-vorming door Raad. |
Park in een later stadium niet opnieuw aangetast. |
“Terugvalopties” als niet vervroegd wordt aangelegd: |
|||
e. |
Tracé Westlandseweg, normale aanleg in 2007. Kosten ca € 1,2 mln. |
Extra kosten: ca. 8 ton € Problemen met benzinestation, bomenkap |
Geen probleem met renovatie park Poptahof; Raad kan eerst besluit nemen. |
f. |
Tracé Troelstralaan, normale aanleg in 2007. Kosten ca € 1,2 mln. |
Extra kosten: ca. 8 ton € Niet tijdig beschikbaar ? |
Geen probleem met renovatie park Poptahof; Raad kan eerst besluit nemen. |
g. |
Tracé M. Nijhofflaan, normale aanleg in 2007. Kosten ca € 1,1 mln. + P.M. ! |
Tijdig beschikbaar ? Extra kosten tenminste 7 ton €. Problemen met benzinestation, bomenkap |
Geen probleem met renovatie park Poptahof; Raad kan eerst besluit nemen. |
|
|
|
|
Het benodigde investeringsbedrag wordt gezien als een “rendabele” investering. De bedoeling is immers dat het uiteindelijk door Delft geïnvesteerde bedrag als inbreng in een NV Warmtebedrijf wordt beschouwd en dat dit kapitaal na een jaar of tien (met rente en rendement) weer onttrokken wordt door verkoop van de inbreng (aandelen). Daarom wordt het bedrag als een vordering op het warmtebedrijf beschouwd. Deze formulering is overeenkomstig de formulering uit het raadsbesluit van februari 2006.
Tijdens het Voorlopig Ontwerp is voor de noodzakelijk oost-west verbinding vanuit de Hercules buurt naar de Provinciale weg gekeken naar diverse mogelijkheden.
Tracés door Poptahof: Poptahof Noord en Poptahof Zuid:
|
Door
Poptahof Zuid lopen meerdere kabel- en leidingentracés. Nabij de Provinciale weg
wordt de ondergrondse infrastructuur ingeklemd tussen de bebouwing en de
geplande waterpartij. Dit biedt geen plaats voor de hoofdtransportleidingen
(ruimtebeslag ca. 2,5m). Een aangepast tracé dat rekening houdt met de
aanwezige rioolpersleiding en de kademuur leidt tot een geschatte
kostenverhoging van €100.000 tot €150.000.
Poptahof Noord biedt aan de rand van het park ruimte voor de
hoofdtransportleidingen. Aanwezige ondergrondse infrastructuur kan op
eenvoudige wijze worden gekruist. Nabij de Provinciale weg voert dit tracé
tussen de huidige school en huidige gymzaal. Als rekening wordt gehouden met de
bebouwingsgrenzen (uitbreiding school !) en verkeersdoeleinden zoals vastgelegd
in het bestemmingsplan moet het tracé onder de huidige gymzaal doorlopen[1].
Door middel van een boring is dit eenvoudig oplosbaar. Hierbij zal de overlast
voor de school zo veel mogelijk worden voorkomen.
Behalve de kortste route door de Poptahof is gekeken naar tracés buiten de Poptahof of buiten het park. Deze tracés zijn echter veel langer, gecompliceerder en duurder.
Ten noorden van Poptahof: Papsouwselaan – Westlandse weg
Voor dit tracé is er weinig ruimte beschikbaar in de Papsouwselaan. Zowel aan de oost als westzijde ligt de (toekomstige bebouwingsgrens) dicht op het wegdek. Om vanuit de Papsouwselaan over de Westlandse weg te gaan is geen fysieke ruimte:
- Aanwezigheid van benzinestations noord en zuid.
- Aanwezigheid van twee bomenrijen in de middenberg, met Toekomstige bestemming HOV baan (kappen van een bomenrij is ongewenst).
- De noordrand van Poptahof is ecologische zone met deels water en deels met bomen.
- Ligging in rijbaan (asfalt) is ongewenst vanwege bereikbaarheid.
Dit tracé is ca 50 meter langer. Door de extra kosten voor verkeersmaatregelen, en extra kosten voor asfalt in dit tracé zijn de meerinvesteringen voor het Warmtebedrijf ca. € 795.000 ten opzicht van het tracé door park Poptahof. Hierbij is nog geen rekening gehouden met eventuele tijdelijke onbereikbaarheid van het benzinestation.
Na oostelijke binnenkomst van Poptahof kan zuidelijk worden afgebogen om een oost-west verbinding te maken ter hoogte van de Troelstralaan. Gezien de planning vanuit het omleggen van de Troelstralaan in noordelijke richting binnen de herstructurering Poptahof is dit tracé niet op tijd gereed om op tijd warmte te leveren aan o.a. de eerste velden Poptahof. De lengte van dit tracé is ca. 250 meter langer. Verder zijn er meer verkeersmaatregelen, dient extra asfalt terug te worden aangelegd en aanwezige ondergrondse infrastructuur (waaronder afvalcontainers) moeten worden aangepast. De totale investering is ca € 800.000 hoger dan het tracé langs het park Poptahof.
Ten zuiden van Poptahof: Papsouwselaan – Martinus
Nijhoflaan
Voor dit tracé is er ondergronds weinig ruimte beschikbaar in de Papsouwselaan. Zowel aan de oost als westzijde ligt de (toekomstige bebouwingsgrens) dicht op het wegdek. Voor het ontwerp van de Martinus Nijhoflaan zijn nog onvoldoende inzichten in de toekomstige inrichting, met name bij de geplande aansluiting Martinus Nijhoflaan - Provinciale weg. Gezien de extra lengte van circa 500 m (alleen al circa 7 ton € extra kosten) en lastige kruisingen zal dit tracé een hogere investering geven dan het tracé langs het park Poptahof.
Relatie
fietsverbinding
Het fietsactieplan geeft aan de westzijde van Poptahof een optie voor een fietsverbinding over de Provinciale weg. De keuze voor een fietstunnel ligt voor de hand, maar is nog niet uitgewerkt. In het fietsactieplan zijn geen middelen gereserveerd. In het vastgestelde DO van het park Poptahof is geen rekening gehouden met een fietstunnel.
Bij de aanleg van de hoofdtransportleiding voor warmte is het dus niet mogelijk rekening te houden met een eventuele fietsverbinding. Overigens zou dit ook extra, niet gedekte, kosten met zich meebrengen.
Het hoofd warmtenet voor de levering van industriewarmte zal worden ontworpen en aangelegd door het warmtebedrijf. Een van de opties is om een hoofdleiding door het park van de Poptahof aan te leggen. Daarover is overleg gevoerd en door vertegenwoordigers van de projectorganisatie aangegeven welke beperkingen er daarbij gelden, en verzocht deze mee te nemen bij de gemeentelijke afweging van verschillende tracémogelijkheden.
De stuurgroep wordt verzocht de volgende randvoorwaarden te bevestigen en ter kennis te brengen van de verantwoordelijk wethouder van de gemeente Delft:
1.indien een betreffende leiding wordt aangelegd door de Poptahof zal dit gelijktijdig met de aanleg van het park moeten gebeuren;
2.een aanleg van de leiding door het park na realisatie wordt voor een periode van 10 jaar als niet wenselijk beschouwd gegeven de belangrijke symbolische en praktische betekenis van dit nieuwe park voor de revitalisering van de buurt.
3.de aanleg van de betreffende leiding mag niet de herontwikkeling van de schoollocatie in de weg staan noch belemmerend zijn voor de ruimtelijke mogelijkheden.
4.extra kosten die gemoeid zijn met de inpassing van de betreffende leiding komen ten laste van de investering in die leiding.
5.aanleg van de betreffende leiding kan alleen op een in overleg met de GEM te bepalen tracé en zal onder civiel technische supervisie/specificaties van de GEM dienen te worden uitgevoerd.
[1] In het ontwerp bestemmingsplan Zuidwest deelgebied 1 (Voorhof) is het huidige schoolplein bestemd als verkeersdoeleinden 1. Daarnaast wordt uitgegaan van sloop van de gymzaal.