Stuk 136 I                                                                                   Delft, 16 juni 2006.

20069142

                                                                                     

Onderwerp:    Uitvoeringsbudget van € 70.000 voor de jaren 2006 en 2007 voor het met externe marktpartijen uitwerken en uitvoeren van De Economische Agenda van Delft t.l.v. de reserve Economisch  Structuurfonds.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

1.     Inleiding

Voor een actueel, breed gedragen visie met toekomstperspectief, hebben partijen van het Platform EZ (VNO NCW - Delft, MKB Delft, Kamer van Koophandel, Horeca Delft en gemeente) op 6 februari 2006 een intentieverklaring ondertekend inzake de Economische Agenda van Delft. Werken aan een ondernemend, innovatief, daadkrachtig en creatief Delft is het motto van de intentieverklaring. 

 

Aanstaande mei en juni gaan 75 deelnemers in  5 werkgroepen (bestaande uit ondernemers, beleidsmakers en belangenorganisaties)  aan de slag om een gezamenlijk gedragen economische agenda voor de stad Delft te maken. De 75 deelnemers zijn de afgelopen maanden hiervoor benaderd door de gemeente en de Kamer van Koophandel om mee te werken. In bijna alle gevallen was de respons zeer enthousiast en is er grote waardering voor deze aanpak. De 75 makers van de Economische Agenda zijn tevens de ‘dragers’ van de Economische Agenda en worden verder betrokken bij de uitvoering. Hiervoor wordt een netwerk opgebouwd met de deelnemers. In de bijgevoegde bijlagen staat de opzet en uitvoering van de Economische Agenda verder uitgewerkt.  

De Economische Agenda  is de basis om samen met onder meer VNO - NCW, MKB Delft, Horeca Delft en de Kamer van koophandel voor een meer strategische samenwerking en lobby. Deze richt zich op bedrijven, organisaties en instellingen (waaronder TU Delft, TNO, IHE en HBO), vergelijkbare steden en bestuurslagen in de regio, de provincie, het rijk en de Europese Unie.

 

Om voortvarend en creatief aan de slag te kunnen gaan met de intentieverklaring van 6 februari j.l. , de uitkomsten van de bijeenkomsten in mei en juni a.s. en het uitbouwen van een netwerkorganisatie is een werk – of uitvoeringsbudget noodzakelijk. (zie paragraaf 5).  Samenwerken van de gemeente met partijen uit de stad en daarvoor ruimte bieden, concrete belemmeringen opruimen en (ambtelijke en bestuurlijke) waardering tonen voor de inzet van ondernemers voor de publieke zaak is de inzet en uitdaging van de Economische Agenda.


 

2.  De Economische Agenda

Enkele beoogde resultaten zijn: vaststellen wat we met elkaar echt belangrijk vinden en focussen op hoofdzaken; draagvlak en commitment creëren, tijdwinst (minder bezwaarschrift procedures), een beter ondernemersklimaat, betere relaties tussen gemeente en ondernemers en ondernemers onderling. Vertrouwen -  investeren, economisch perspectief - werkgelegenheid zijn de kernbegrippen waar het om gaat.

De inzet is een evenwichtige mix te vinden van grote en kleine onderwerpen die op de korte – , middellange termijn en lange termijn spelen.

 

De randvoorwaarden voor een actuele, breed gedragen visie over de stadseconomie zijn:   

-        Met en voor de markt:

Er is een nauwe samenwerking tussen bedrijven en (gemeentelijke) overheid, waarbij verwacht mag worden dat het bedrijfsleven bereid is mee te werken aan de uitvoering. Uiteindelijk zijn het de economische actoren die hun eigen zakelijke keuzes maken, en daarom is het van belang dat wordt samengewerkt met het bedrijfsleven.

-        Met en voor de beleidsmakers:

Focus op een goede samenwerking tussen de diverse overheidslagen: een economische beleidsvisie moet kunnen rekenen op bestuurlijk en ambtelijk draagvlak, zowel binnen de gemeente als daarbuiten (regionaal, provinciaal, nationaal) en op de aanpalende beleidsterreinen (ruimtelijke ordening, wonen, verkeer en vervoer, cultuur, milieu, sociale zaken).

-        Met zorg voor het proces:

Het belang van een goed lopend proces gaat verder dan alleen de inhoud die eruit voortvloeit: de aanpak van het proces op zichzelf kan een bijdrage leveren aan een goed ondernemersklimaat en een positief effect hebben op de relaties tussen gemeente en ondernemers en tussen ondernemers onderling. Overleg en helder proces met betrokken partijen, gesprekken met sleutelfiguren spelen een cruciale rol bij de totstandkoming van de Economische Agenda. 

-        Met aandacht voor concretisering en actie:

Bij de Economische Agenda horen aanzetten voor een actieprogramma, stappenplan en middelen.   

 

3. Uitvoering

1.     in de maanden mei en juni komen 75 deelnemers bijeen in 5 werkgroepen om  voorstellen voor de Economische Agenda uit te werken.

2.     Het Platform EZ bespreekt de oogst en stelt prioriteiten. Onder regie van het platform EZ wordt het geheel door gemeente en marktpartijen gezamenlijk uitgevoerd. Hiermee zijn verschillende investeringsprogramma’s gemoeid van Europa, Rijk, regio, gemeente en marktpartijen.      

3.     Het college bespreekt de Economische Agenda van het  Platform EZ met de Gemeenteraad in september 2006.

4.     De deelnemers blijven continue  betrokken bij de uitvoering en worden op de hoogte gehouden van de voortgang. Hiervoor wordt een informeel netwerk met de deelnemers opgebouwd. 

5.     Over de voortgang van de Economische Agenda rapporteert het platform EZ wordt regelmatig gerapporteerd door het Platform EZ aan de deelnemers, het college en de Gemeenteraad.

 

6.     De Economische Agenda bestaat uit onderwerpen waarover consensus bestaat. Zaken die blijven liggen worden ofwel nader bekeken op bijvoorbeeld nut en noodzaak ofwel op een reservelijst gezet. Het is mogelijk later agendapunten toe te voegen op basis van voortschrijdende inzichten of nieuwe informatie.

7.     Deelnemers doen mee op basis van persoonlijke titel. De Economische Agenda wordt krachtig door het commitment van de individuele deelnemers en betrokken ondernemersorganisaties. 

8.   Communicatie speelt tijdens het hele proces een cruciale rol. De interne – en externe
      communicatie rondom de Economische Agenda van Delft is essentieel  voor de realisatie, de
      daarmee samenhangende investeringen, betrokkenheid van deelnemers en de veelheid van
     betrokken interne – en externe partijen . Successen, nieuwe mogelijkheden, kennis,
     informatie en inzichten moeten snel en op een toegankelijk met elkaar worden gedeeld.
     Hiervoor zal een extern bureau moeten worden ingeschakeld.

 

5. Financiering 

Naast de uitgaven voor communicatie en promotie zijn er kosten gemoeid met haalbaarheid - onderzoeken, bijeenkomsten, presentaties en lobby – kosten om (financieel) draagvlak te werven voor de investeringen van de Economische Agenda van Delft op regionaal – , landelijk –  en Europees niveau. Tot en met 2007 is hiervoor volgens een ruwe schatting een uitvoeringbudget nodig van € 70.000   t.l.v. de reserve Economisch Structuurfonds. 

 

6. Voorstel

Wij stellen u voor:

·       Akkoord te gaan met de opzet en uitvoering  zoals in de notitie beschreven;

·       Een uitvoeringsbudget ter beschikking te stellen van € 70.000 t.l.v. de reserve Economisch
   Structuurfonds en daartoe vast te stellen de 57e wijziging van de gemeentebegroting voor
   het dienstjaar 2006.

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                   ,burgemeester.

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                  ,secretaris.

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het College van 13 juni 2006;

 

b e s l u i t :

 

·       Akkoord te gaan met de opzet en uitvoering  zoals in de voor u ter inzage gelegde notitie beschreven;

·       Een uitvoeringsbudget ter beschikking te stellen van € 70.000 t.l.v. de reserve Economisch
   Structuurfonds en daartoe vast te stellen de 57e wijziging van de gemeentebegroting voor
   het dienstjaar 2006.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 juni 2006.

 

 

 

                                                ,burgemeester.

 

 

 

                                                ,griffier.