Stuk 136 I Delft,
16 juni 2006.
20069142
Onderwerp:
Uitvoeringsbudget van € 70.000 voor de
jaren 2006 en 2007 voor het met externe marktpartijen uitwerken en uitvoeren
van De Economische Agenda van Delft t.l.v. de reserve Economisch Structuurfonds.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
1. Inleiding
Voor een actueel, breed gedragen visie met
toekomstperspectief, hebben partijen van het Platform EZ (VNO NCW - Delft, MKB
Delft, Kamer van Koophandel, Horeca Delft en gemeente) op 6 februari 2006 een
intentieverklaring ondertekend inzake de Economische Agenda van Delft. Werken
aan een ondernemend, innovatief, daadkrachtig en creatief Delft is het motto
van de intentieverklaring.
Aanstaande mei en juni gaan 75 deelnemers in 5 werkgroepen (bestaande uit ondernemers,
beleidsmakers en belangenorganisaties)
aan de slag om een gezamenlijk gedragen economische agenda voor de stad
Delft te maken. De 75 deelnemers zijn de afgelopen maanden hiervoor benaderd
door de gemeente en de Kamer van Koophandel om mee te werken. In bijna alle
gevallen was de respons zeer enthousiast en is er grote waardering voor deze
aanpak. De 75 makers van de Economische Agenda zijn tevens de ‘dragers’ van de
Economische Agenda en worden verder betrokken bij de uitvoering. Hiervoor wordt
een netwerk opgebouwd met de deelnemers. In de bijgevoegde bijlagen staat de
opzet en uitvoering van de Economische Agenda verder uitgewerkt.
De Economische Agenda is de basis om samen met onder meer VNO - NCW, MKB Delft, Horeca
Delft en de Kamer van koophandel voor een meer strategische samenwerking en
lobby. Deze richt zich op bedrijven, organisaties en instellingen (waaronder TU
Delft, TNO, IHE en HBO), vergelijkbare steden en bestuurslagen in de regio, de
provincie, het rijk en de Europese Unie.
Om voortvarend en creatief aan de slag te kunnen
gaan met de intentieverklaring van 6 februari j.l. , de uitkomsten van de
bijeenkomsten in mei en juni a.s. en het uitbouwen van een netwerkorganisatie
is een werk – of uitvoeringsbudget noodzakelijk. (zie paragraaf 5). Samenwerken van de gemeente met partijen uit
de stad en daarvoor ruimte bieden, concrete belemmeringen opruimen en
(ambtelijke en bestuurlijke) waardering tonen voor de inzet van ondernemers
voor de publieke zaak is de inzet en uitdaging van de Economische Agenda.
2. De
Economische Agenda
Enkele beoogde resultaten zijn: vaststellen wat we
met elkaar echt belangrijk vinden en focussen op hoofdzaken; draagvlak en
commitment creëren, tijdwinst (minder bezwaarschrift procedures), een beter
ondernemersklimaat, betere relaties tussen gemeente en ondernemers en
ondernemers onderling. Vertrouwen -
investeren, economisch perspectief - werkgelegenheid zijn de kernbegrippen
waar het om gaat.
De inzet is een evenwichtige mix te vinden van
grote en kleine onderwerpen die op de korte – , middellange termijn en lange
termijn spelen.
De randvoorwaarden voor een actuele, breed gedragen
visie over de stadseconomie zijn:
- Met en voor de markt:
Er is een nauwe samenwerking tussen bedrijven en
(gemeentelijke) overheid, waarbij verwacht mag worden dat het bedrijfsleven
bereid is mee te werken aan de uitvoering. Uiteindelijk zijn het de economische
actoren die hun eigen zakelijke keuzes maken, en daarom is het van belang dat
wordt samengewerkt met het bedrijfsleven.
- Met en voor de beleidsmakers:
Focus op een goede samenwerking tussen de diverse
overheidslagen: een economische beleidsvisie moet kunnen rekenen op bestuurlijk
en ambtelijk draagvlak, zowel binnen de gemeente als daarbuiten (regionaal,
provinciaal, nationaal) en op de aanpalende beleidsterreinen (ruimtelijke
ordening, wonen, verkeer en vervoer, cultuur, milieu, sociale zaken).
- Met zorg voor het proces:
Het belang van een goed lopend proces gaat verder
dan alleen de inhoud die eruit voortvloeit: de aanpak van het proces op
zichzelf kan een bijdrage leveren aan een goed ondernemersklimaat en een
positief effect hebben op de relaties tussen gemeente en ondernemers en tussen
ondernemers onderling. Overleg en helder proces met betrokken partijen,
gesprekken met sleutelfiguren spelen een cruciale rol bij de totstandkoming van
de Economische Agenda.
- Met aandacht voor concretisering en actie:
Bij de Economische Agenda horen aanzetten voor een
actieprogramma, stappenplan en middelen.
1.
in de maanden mei en juni komen 75 deelnemers
bijeen in 5 werkgroepen om voorstellen
voor de Economische Agenda uit te werken.
2.
Het Platform EZ bespreekt de oogst en stelt
prioriteiten. Onder regie van het platform EZ wordt het geheel door gemeente en
marktpartijen gezamenlijk uitgevoerd. Hiermee zijn verschillende
investeringsprogramma’s gemoeid van Europa, Rijk, regio, gemeente en
marktpartijen.
3.
Het college bespreekt de Economische Agenda van
het Platform EZ met de Gemeenteraad in
september 2006.
4.
De deelnemers blijven continue betrokken bij de uitvoering en worden op de
hoogte gehouden van de voortgang. Hiervoor wordt een informeel netwerk met de
deelnemers opgebouwd.
5.
Over de voortgang van de Economische Agenda
rapporteert het platform EZ wordt regelmatig gerapporteerd door het Platform EZ
aan de deelnemers, het college en de Gemeenteraad.
6.
De Economische Agenda bestaat uit onderwerpen
waarover consensus bestaat. Zaken die blijven liggen worden ofwel nader bekeken
op bijvoorbeeld nut en noodzaak ofwel op een reservelijst gezet. Het is
mogelijk later agendapunten toe te voegen op basis van voortschrijdende
inzichten of nieuwe informatie.
7.
Deelnemers doen mee op basis van persoonlijke
titel. De Economische Agenda wordt krachtig door het commitment van de
individuele deelnemers en betrokken ondernemersorganisaties.
8.
Communicatie speelt tijdens het hele proces een cruciale rol. De interne
– en externe
communicatie rondom de Economische
Agenda van Delft is essentieel voor
de realisatie, de
daarmee samenhangende
investeringen, betrokkenheid van deelnemers en de veelheid van
betrokken interne – en externe
partijen . Successen, nieuwe mogelijkheden, kennis,
informatie en inzichten moeten snel
en op een toegankelijk met elkaar worden gedeeld.
Hiervoor zal een extern bureau
moeten worden ingeschakeld.
5. Financiering
Naast de uitgaven voor communicatie en promotie
zijn er kosten gemoeid met haalbaarheid - onderzoeken, bijeenkomsten,
presentaties en lobby – kosten om (financieel) draagvlak te werven voor de
investeringen van de Economische Agenda van Delft op regionaal – , landelijk – en Europees niveau. Tot en met 2007 is
hiervoor volgens een ruwe schatting een uitvoeringbudget nodig van €
70.000 t.l.v. de reserve Economisch
Structuurfonds.
6. Voorstel
Wij stellen u voor:
· Akkoord
te gaan met de opzet en uitvoering
zoals in de notitie beschreven;
· Een
uitvoeringsbudget ter beschikking te stellen van € 70.000 t.l.v. de reserve Economisch
Structuurfonds en daartoe vast te
stellen de 57e wijziging van de gemeentebegroting voor
het dienstjaar 2006.
Hoogachtend,
Het college van burgemeester en wethouders van
Delft,
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M.
Camps ,secretaris.
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het College van 13 juni
2006;
b e s l u i t :
· Akkoord
te gaan met de opzet en uitvoering
zoals in de voor u ter inzage gelegde notitie beschreven;
· Een
uitvoeringsbudget ter beschikking te stellen van € 70.000 t.l.v. de reserve
Economisch
Structuurfonds en daartoe vast te
stellen de 57e wijziging van de gemeentebegroting voor
het dienstjaar 2006.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 29 juni 2006.
,burgemeester.
,griffier.