BEGELEIDINGSFORMULIER VOOR:      Commissie EMC&R            * REG.NR           20324379

Voorstel van: L. van Rietschoten

Telefoon: 260 2325

E-mail: lvrietschoten@delft.nl

B&W

Portefeuillehouder: L. Merkx

Datum B&W: 16-10-2007

titel: Nota Stadsmarketing 2008-2011

Voorstel:

De raad adviseren de nota Stadsmarketing 2008-2011 vast te stellen en hiertoe een budget van € 927.000,-  beschikbaar te stellen ten laste van de reserve nutswinsten middels de 114e wijziging van de begroting.

   

Korte inhoud document:

Het aantrekken van kapitaal, bedrijven, goederen, inwoners en toeristen staat steeds meer onder druk als gevolg van globalisering, suburbanisatie en vergrijzing. Delft moet actief bedrijven, investeringen, creatieve ondernemers, bewoners en (zakelijke) bezoekers aan zich binden om haar sociaal-economische vitaliteit te behouden en te versterken.

 

Door middel van stadsmarketing kan Delft zich een onderscheidend imago aanmeten. In het verleden heeft de nadruk van het imago vooral gelegen op Delft Kennisstad. Een algemene constatering is dat Delft kennisstad als strategie dient te worden volgehouden, maar dat de slogan/het merk 'kennisstad' buiten de gemeente en buiten de kennissector onvoldoende leeft. De conclusie is daarom dat het merk ‘Delft Kennisstad’ geactualiseerd en nader ingevuld moet worden.

 

Een analyse van bureau Berenschot leidt tot de volgende merkvisie voor Delft:

 

Delft staat voor het talent om met behulp van analyse, intelligentie en experimenten nieuwe vondsten te doen. De rijke geschiedenis van Delft leert dat gevoel voor techniek en creativiteit van oudsher leiden tot nieuwe antwoorden. De geschiedenis is in Delft tastbaar. Daarom is Delft altijd een stap verder. Delft is nu al bezig met het oplossen van de problemen van de toekomst. Delft is een vrije pionierende inventieve stad. Kernwaarden zijn: Technologie, Creativiteit en Innovatie.

Daarnaast geeft Berenschot in haar notitie enkele mogelijkheden om deze merkvisie van Delft te voeren.

 

Wij stellen voor om bovenstaand imago uit te werken, waardoor onze stad zich de komende vijftien jaar beter onderscheidt van andere steden. Dit imago biedt interessante aanknopingspunten voor historisch, cultureel en toeristisch Delft en schept nieuwe kansen voor herkenning door de inwoners van Delft.

 

In deze nota worden acht maatregelen voorgesteld die er voor gaan zorgen dat Delft het nieuwe merkbeeld gaat uitstralen.

 

Bovenstaande aanpak zal leiden tot een uitstraling die meer recht doet aan de huidige identiteit van de stad en aansluit bij de stedelijke ambities. Delft wordt aantrekkelijker en krijgt meer onderscheidend vermogen voor bedrijven, investeringen, creatieve ondernemers, bewoners en (zakelijke) bezoekers. Hierdoor levert deze aanpak een belangrijke bijdrage aan de sociaal-economische vitaliteit van de stad.

 

Aantekening(en) Collegebesluit: conform

Interactieve beleidsvorming: nvt

Soort onderwerp:

Raadsvoorstel. Kaderstelling.

Deadline behandeling raad

N.v.t.

Behandeling commissie

Opname op de bespreekagenda.

Financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: Ja, 114e begrotingswijziging

Aantekening griffier:

PLANNING BESLUITVORMING:

Commissie: EMC&R

d.d. 22-11-2007

Gemeenteraad:

d.d. 29-11-2007

Griffier: par.

d.d. 9-11-2007

Naam: Y. van Delft

Tst 2197952

griffie@delft.nl

 

advies commissie na bespreking:

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                 Par. Commissiegriffier : E. Geldorp