BEGELEIDINGSFORMULIER
VOOR: Commissie EMC&R * REG.NR 20324379 |
|||||||||
Voorstel
van: L. van Rietschoten Telefoon: 260 2325 E-mail:
lvrietschoten@delft.nl |
B&W Portefeuillehouder: L.
Merkx Datum B&W:
16-10-2007 |
||||||||
titel:
Nota Stadsmarketing 2008-2011 |
|||||||||
Voorstel:
De raad adviseren de
nota Stadsmarketing 2008-2011 vast te stellen en hiertoe een budget van €
927.000,- beschikbaar te stellen ten
laste van de reserve nutswinsten middels de 114e wijziging van de
begroting. |
|||||||||
Korte
inhoud document: Het aantrekken van kapitaal, bedrijven, goederen,
inwoners en toeristen staat steeds meer onder druk als gevolg van
globalisering, suburbanisatie en vergrijzing. Delft moet actief bedrijven,
investeringen, creatieve ondernemers, bewoners en (zakelijke) bezoekers aan
zich binden om haar sociaal-economische vitaliteit te behouden en te
versterken. Door middel van stadsmarketing kan Delft zich een onderscheidend imago aanmeten. In het verleden heeft de nadruk van het imago vooral gelegen op Delft Kennisstad. Een algemene constatering is dat Delft kennisstad als strategie dient te worden volgehouden, maar dat de slogan/het merk 'kennisstad' buiten de gemeente en buiten de kennissector onvoldoende leeft. De conclusie is daarom dat het merk ‘Delft Kennisstad’ geactualiseerd en nader ingevuld moet worden. Een analyse van bureau Berenschot leidt tot de
volgende merkvisie voor Delft: “Delft staat voor het talent om met behulp van
analyse, intelligentie en experimenten nieuwe vondsten te doen. De rijke
geschiedenis van Delft leert dat gevoel voor techniek en creativiteit van
oudsher leiden tot nieuwe antwoorden. De geschiedenis is in Delft tastbaar.
Daarom is Delft altijd een stap verder. Delft is nu al bezig met het oplossen
van de problemen van de toekomst. Delft is een vrije pionierende inventieve
stad. Kernwaarden zijn: Technologie, Creativiteit en Innovatie.” Daarnaast geeft Berenschot in haar notitie enkele
mogelijkheden om deze merkvisie van Delft te voeren. Wij stellen voor om bovenstaand imago uit te
werken, waardoor onze stad zich de komende vijftien jaar beter onderscheidt
van andere steden. Dit imago biedt interessante aanknopingspunten voor
historisch, cultureel en toeristisch Delft en schept nieuwe kansen voor
herkenning door de inwoners van Delft. In deze nota worden acht maatregelen voorgesteld
die er voor gaan zorgen dat Delft het nieuwe merkbeeld gaat uitstralen. Bovenstaande aanpak zal leiden tot een uitstraling
die meer recht doet aan de huidige identiteit van de stad en aansluit bij de
stedelijke ambities. Delft wordt aantrekkelijker en krijgt meer
onderscheidend vermogen voor bedrijven, investeringen, creatieve ondernemers,
bewoners en (zakelijke) bezoekers. Hierdoor levert deze aanpak een
belangrijke bijdrage aan de sociaal-economische vitaliteit van de stad. |
|||||||||
Aantekening(en)
Collegebesluit: conform |
|||||||||
Interactieve
beleidsvorming: nvt |
|||||||||
Soort onderwerp: |
Raadsvoorstel. Kaderstelling. |
||||||||
Deadline behandeling
raad |
N.v.t. |
||||||||
Behandeling commissie |
Opname op de
bespreekagenda. |
||||||||
Financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: Ja, 114e begrotingswijziging |
|||||||||
Aantekening
griffier: |
|||||||||
PLANNING
BESLUITVORMING: |
|||||||||
Commissie: EMC&R |
d.d. 22-11-2007 |
Gemeenteraad: |
d.d. 29-11-2007 |
||||||
Griffier: par. |
d.d. 9-11-2007 |
Naam: Y. van Delft |
Tst 2197952 |
|
|||||
advies
commissie na bespreking:
Par. Commissiegriffier :
E. Geldorp |
|||||||||