Versie 15 september 2006
NAAM EN ZETEL
Artikel 1: Naam en zetel
1.
De
Stichting draagt de naam: Stichting Westholland Foreign Investment Agency
(voorts aangeduid als Stichting).
2.
Zij is
gevestigd in Den Haag.
DOEL
Artikel 2: Doel
De Stichting heeft ten doel het bevorderen van investeringen
door acquisitie van buitenlandse bedrijven in de werkgebieden van de publiekrechtelijke
lichamen de gemeente Den Haag, de gemeente Delft, de gemeente Leiden, de
gemeente Zoetermeer, de Kamer van Koophandel en Fabrieken Haaglanden, de Kamer
van Koophandel en Fabrieken Rijnland en het stadsgewest Haaglanden (voorts
aangeduid als regio), het in dat verband leveren van een bijdrage aan de
uitbreiding van de werkgelegenheid in deze regio, het daardoor verminderen van
werkloosheid en versterken van de economische structuur in deze regio, alsmede
het voorkomen van versnippering van wervingsactiviteiten binnen deze regio.
DUUR
Artikel 3: Duur
De Stichting is opgericht voor onbepaalde tijd.
VERMOGEN
Artikel 4: vermogen
Het vermogen van de Stichting zal worden gevormd door:
a.
bijdragen
en subsidies;
b.
opbrengst
van kapitaal;
c.
alle
overige wettelijke inkomsten.
DIRECTIE
Artikel 5: Algemeen
1.
De Stichting
wordt bestuurd door een bestuur, hierna te noemen “directie” bestaand uit een
of meer natuurlijke personen.
2.
Behoudens
beperkingen volgens deze statuten, is de directie belast met het besturen van
de Stichting. Aan de directie komen in de Stichting alle bevoegdheden toe, die
niet door de wet of door deze statuten aan andere organen zijn opgedragen.
3.
De
Raad van Portefeuillehouders is het centrale adviesorgaan van de directie en
geeft bindend advies aangaande de strategie en het beleid van de Stichting.
4.
De
Raad van Toezicht benoemt de leden van de directie op voordracht van de Raad
van Portefeuillehouders en kan een van de directieleden de titel van voorzitter
verlenen.
5.
De
Raad van Toezicht stelt het aantal leden van de directie vast.
6.
De
Raad van Toezicht stelt het salaris en de overige arbeidsvoorwaarden van de
leden van de directie vast binnen de budgettaire kaders.
7.
De
directie is, met inachtneming van het gestelde in het directiestatuut en met
inachtneming van het bepaalde in artikel 10 van deze statuten, bevoegd tot het
sluiten van overeenkomsten tot het kopen, vervreemden of bezwaren van
registergoederen, en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de Stichting
zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk
maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt.
8.
Elk
directielid is tegenover de Stichting gehouden tot een behoorlijke vervulling
van de opgedragen taak.
Artikel 6: Einde lidmaatschap,
ontslag en schorsing
- Het lidmaatschap van de
directie eindigt door:
a.
overlijden;
b.
ontslag
bij een besluit van de Raad van Toezicht, als bedoeld in lid 6;
c.
ontslagneming;
d.
op de
wijze in de wet voorzien;
e.
indien
één of meer van de onverenigbaarheden optreedt/optreden als bedoeld in artikel 8;
f.
Ontbinding
van de arbeidsovereenkomst vanwege de Stichting.
- De Raad van Toezicht dient er
zorg voor te dragen dat binnen drie maanden in een vacature wordt
voorzien.
- De Raad van Toezicht is bevoegd
leden van de directie te schorsen en/of te ontslaan.
- Een besluit tot ontslag als
bedoeld in lid 6 van dit artikel dient te worden genomen met twee/derde
(2/3) meerderheid van alle leden van de Raad van Toezicht; bij afwezigheid
(en niet vertegenwoordigd zijn) van één of meerdere leden van de Raad van
Toezicht dient het besluit te worden genomen in de volgende vergadering
van de Raad van Toezicht, eveneens met twee/derde (2/3) meerderheid, zij
het dat in de tweede vergadering een quorum van twee/derde (2/3) aanwezig
of vertegenwoordigd moet zijn.
- Een besluit tot schorsing of
ontslag wordt niet genomen dan nadat het betrokken lid van de directie
vooraf de gelegenheid is geboden om te worden gehoord.
- Een schorsing van een
directielid, die niet binnen drie (3) maanden wordt gevolgd door een
ontslagbesluit van de Raad van Toezicht vervalt door het enkele verloop
van die termijn.
- Een geschorst directielid is
niet bevoegd de in deze statuten aan directieleden toegekende bevoegdheden
uit te oefenen.
Artikel 7: Ontstentenis en belet
- Bij ontstentenis of belet van
een of meer leden van de directie, behoudt de directie haar bevoegdheden.
- Bij ontstentenis of belet van
alle leden van de directie, wordt de directie waargenomen door de Raad van
Toezicht totdat de directie weer fungeert dan wel de Raad van Toezicht een
nieuwe directie heeft benoemd of daarin tijdelijk heeft voorzien.
- Bij ontstentenis of belet van
alle leden van de directie is de Raad van Toezicht ook bevoegd een of meer
personen, al dan niet uit zijn midden, daartoe aan te wijzen.
Artikel 8: Onverenigbaarheid
- Het directie lidmaatschap kan
niet worden verenigd met:
a.
Het
lidmaatschap van de Raad van Toezicht van de Stichting, tenzij de situatie als
bedoeld in artikel 7 zich voordoet.
b.
Het
lidmaatschap van de Raad van Portefeuillehouders van de Stichting.
c.
Het
lidmaatschap van het college van Burgemeester en Wethouders of van de Gemeenteraad
van de gemeenten die participeren in de Stichting dan wel een
arbeidsrechtelijke verhouding met of aanstelling als ambtenaar van het
gemeentelijk werkapparaat van deze gemeenten.
d.
Het
lidmaatschap van het college van Gedeputeerde Staten van de provincie
Zuid-Holland.
e.
Een
arbeidsrechtelijke verhouding met of aanstelling als ambtenaar van het
Stadsgewest Haaglanden dan wel het lidmaatschap van het algemeen of dagelijks
bestuur van het Stadsgewest Haaglanden.
f.
Een arbeidsrechtelijke
verhouding met de Kamer van Koophandel Rijnland dan wel het lidmaatschap van
het algemeen of dagelijks bestuur.
g.
Een arbeidsrechtelijke
verhouding met de Kamer van Koophandel Haaglanden dan wel het lidmaatschap van
het algemeen of dagelijks bestuur.
- Lid van de directie kan voorts
niet zijn een persoon die een duurzame gemeenschappelijke huishouding
voert dan wel in de eerste of tweede graad bloed of aanverwant is met een
persoon die een positie bekleed zoals bedoeld in het voorgaande lid.
- Vermenging van de belangen van
de Stichting en de persoonlijke belangen van een of meer van de
directeuren dient te worden uitgesloten.
Artikel 9:
Vertegenwoordiging
- De Stichting wordt in en buiten
rechte vertegenwoordigd door de directie.
- Indien de directie bestaat uit
meerdere personen, is elk lid van de directie bevoegd de Stichting te
vertegenwoordigen.
- In gevallen waarin de Stichting
naar het oordeel van de Raad van Toezicht een tegenstrijdig belang heeft
met een of meer leden van de directie, wordt de Stichting vertegenwoordigd
door andere leden van de directie.
- Hebben alle leden van de
directie een tegenstrijdig belang dan wordt de Stichting vertegenwoordigd
door de voorzitter van de Raad van Toezicht.
Artikel 10:
Voorafgaande goedkeuring en bindend advies
- Aan de voorafgaande goedkeuring
van de Raad van Toezicht zijn onderworpen de besluiten van de directie
omtrent:
a.
de
vaststelling van de jaarlijkse begroting, de jaarrekening en het jaarverslag;
b.
de
vaststelling en wijziging van het meerjarenbeleidsplan en de jaarplannen,
daaronder begrepen het jaarlijks op te stellen markt- en activiteitenplan;
c.
het
aangaan of verbreken van duurzame samenwerking van de Stichting of een
afhankelijke instelling met een andere rechtspersoon of vennootschap, indien
deze samenwerking of verbreking van ingrijpende betekenis is;
d.
het
aangaan van overeenkomsten als bedoeld in artikel 5 lid 6 voor zover deze
overeenkomsten niet een direct gevolg zijn van een door de Raad van Toezicht goedgekeurde
begroting of jaarplan;
e.
de
uitgifte van schuldbrieven ten laste van de Stichting, alsmede het aangaan van
leningen al dan niet onder hypothecair verband voor zover deze uitgifte van
schuldbrieven of dit aangaan van leningen niet een direct gevolg is van een
door de Raad van Toezicht goedgekeurde begroting of jaarplan;
- Naast voorafgaande goedkeuring
van de Raad van Toezicht is tevens voorafgaande goedkeuring vereist van Den
Haag, Delft, Leiden, het Zoetermeer, Kamer van Koophandel en Fabrieken
Haaglanden, Kamer van Koophandel en Fabrieken Rijnland en Haaglanden voor
besluiten omtrent:
a.
ontbinding
van de Stichting of wijziging van de rechtsvorm;
b.
aanvraag
van faillissement en aanvraag van surséance van betaling;
c.
het
oprichten van andere rechtspersonen.
- Alvorens de directie het
meerjarenbeleidsplan en het markt- en activiteitenplan aan de goedkeuring
van de Raad van Toezicht onderwerpt, vraagt zij advies aan de Raad van
Portefeuillehouders. De directie is gebonden aan dit advies en niet
gerechtigd hiervan af te wijken.
Artikel 11: Besluitvorming
- Indien de directie uit meer dan
één persoon bestaat, zijn de bepalingen in deze statuten met betrekking
tot de vergaderingen en besluitvorming van de Raad van Toezicht van
overeenkomstige toepassing.
- Alle besluiten van de directie worden
schriftelijk vastgelegd en op toegankelijke wijze gearchiveerd.
RAAD VAN PORTEFEUILLEHOUDERS
Artikel 12: Raad van
Portefeuillehouders
- De Stichting kent een Raad van
Portefeuillehouders.
- De Raad van Portefeuillehouders
bestaat uit natuurlijke personen die belast zijn met het bewaken van de
belangen van de participanten in de Stichting.
Artikel 13:
Onverenigbaarheid
- Het lidmaatschap van de Raad
van Portefeuillehouders is niet verenigbaar met:
a.
Het
lidmaatschap van de directie van de Stichting
b.
Het
lidmaatschap van de Raad van Toezicht van de Stichting.
- Vermenging van de belangen van
de Stichting en de persoonlijke belangen van een of meer leden van de Raad
van Portefeuillehouders dient te worden voorkomen.
Artikel 14: Taken en
bevoegdheden
- De Raad van Portefeuillehouders
staat de directie gevraagd en ongevraagd met raad ter zijde op het terrein
van beleidsvorming ten aanzien van het bevorderen van acquisitie van
buitenlandse bedrijven in de regio en het leveren van een bijdrage aan de
werkgelegenheid in de regio en het
versterken van de economische structuur en voorts op die terreinen waar de
Raad van Portefeuillehouders zulks wenselijk acht.
- De Raad van Portefeuillehouders
verschaft een bindend advies aan de directie omtrent het markt- en
activiteitenplan en het meerjarenbeleidsplan. De directie is gebonden aan
dit advies en niet gerechtigd hiervan af te wijken.
- Het bepaalde in het voorgaande
lid laat de bevoegdheden van de Raad van Toezicht onverlet. Wanneer door
de Raad van Toezicht wordt afgeweken van het advies van de Raad van
Portefeuillehouders zal dit gebeuren middels goed gemotiveerde argumenten.
- De directie verschaft de Raad
van Portefeuillehouders tijdig de voor uitoefening van haar taak benodigde
gegevens.
- De Raad van Portefeuillehouders
is te allen tijde bevoegd de directie om informatie te vragen aangaande de
uitoefening van haar taken. Op de directie rust te dien aanzien een
informatieplicht.
Artikel 15: Werkwijze
Algemeen
- De Raad van Portefeuillehouders
benoemt uit zijn midden een voorzitter, hierna te noemen: “Voorzitter Raad
van Portefeuillehouders”.
- De Raad van Portefeuillehouders
zal een reglement vaststellen waarin onderwerpen, de Raad van
Portefeuillehouders betreffende, worden geregeld. Een dergelijk reglement
mag niet in strijd zijn met de wet, niet met deze statuten noch met de
door de Raad van Toezicht vastgestelde reglementen
Artikel 16:
Vergaderingen
- Vergaderingen van de Raad van
Portefeuillehouders worden gehouden zo dikwijls de Voorzitter Raad van
Portefeuillehouders wenst, doch ten minste eenmaal per twee maanden.
- Wanneer een lid van de Raad van
Portefeuillehouders het nodig acht dat een vergadering wordt gehouden kan
hij de voorzitter schriftelijk en onder nauwkeurige opgave van de te
behandelen onderwerpen verzoeken een vergadering bijeen te roepen. Geeft
de voorzitter aan een dergelijk verzoek geen gevolg dan is de verzoeker
bevoegd zelf een vergadering bijeen te roepen op de wijze waarop de
voorzitter een vergadering bijeenroept. Aan een dergelijk verzoek wordt in
elk geval geacht geen gevolg te zijn gegeven indien de vergadering niet
binnen drie weken na het verzoek bijeen wordt geroepen.
- De oproeping voor vergaderingen
geschiedt met inachtneming van een termijn van ten minste veertien (14)
dagen, waarbij de dag van de oproeping en van die van de vergadering niet
worden meegerekend.
Artikel 17:
Besluitvorming
- Elk lid van de Raad van
Portefeuillehouders is stemgerechtigd. Het stemgewicht van de leden
reflecteert de financiële bijdrage van de participanten zoals vastgelegd
in de bestuursovereenkomst. Hierbij geldt een minimum van één stem en een
maximum van vier stemmen.
- Alle besluiten van de Raad van
Portefeuillehouders worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen,
met dien verstande dat ten minste twee/derde van het aantal leden aanwezig
of vertegenwoordigd is, waarbij gestreefd wordt naar unanimiteit. Indien unanimiteit
niet mogelijk blijkt, zullen in dezelfde vergadering voorstellen worden
aangenomen indien minimaal drie partijen een meerderheid vormen. Om een
voorstel te verwerpen zijn minimaal drie partijen nodig die tezamen een
meederheid vormen.
- Ieder lid van de Raad van
Portefeuillehouders kan zich te allen tijde doen vertegenwoordigen, doch
alleen door een mede-lid van de Raad van Portefeuillehouders en krachtens
schriftelijke volmacht.
- Een ter vergadering door de
Voorzitter Raad van Portefeuillehouders uitgesproken oordeel omtrent de
uitslag van de stemming, dan wel omtrent de inhoud van een genomen besluit
- voor zover werd gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel -
is beslissend. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het oordeel
van de Voorzitter Raad van Portefeuillehouders de juistheid daarvan
betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats indien de meerderheid van de
vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of
schriftelijk geschiedde, een lid van de Raad van Portefeuillehouders dit
verlangt. Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de
oorspronkelijke stemming.
- Van hetgeen besproken en
besloten is worden notulen gemaakt. De notulen worden op de eerstvolgende
vergadering door de Raad van Portefeuillehouders vastgesteld en ten
bewijze daarvan ondertekend door de voorzitter Raad van
Portefeuillehouders.
Artikel 18: Einde
lidmaatschap, ontslag en schorsing
- Een lid van de Raad van
Portefeuillehouders wordt benoemd voor een periode van vier jaar.
- Het lidmaatschap van de Raad
van Portefeuillehouders eindigt door:
a.
Overlijden;
b.
Het
ontheven worden uit zijn functie van lid van de Raad van Portefeuillehouders
door het lichaam dat hem heeft benoemd;
c.
Opzegging
door het lid van de Raad van Portefeuillehouders;
d.
Het
optreden van één of meer van de onverenigbaarheden zoals bedoeld in artikel 13.
- Opzegging door het lid van de
Raad van Portefeuillehouders dient te geschieden in een vergadering van de
Raad van Portefeuillehouders, met ingang van de eerstvolgende vergadering.
Wanneer voortduring van het lidmaatschap redelijkerwijze niet van het lid
van de Raad van Portefeuillehouders kan worden gevergd, kan de opzegging
op ieder tijdstip en met onmiddellijke ingang geschieden.
- Een ontslag als bedoeld in lid
2 sub b van dit artikel kan op ieder tijdstip en met onmiddellijke ingang
worden verleend.
RAAD VAN TOEZICHT
Artikel 19: Raad van
Toezicht
- De Stichting heeft een Raad van
Toezicht.
- De Raad van Toezicht bestaat
uit 3 natuurlijke personen. Indien het aantal leden minder dan 3 bedraagt,
neemt de Raad van Toezicht onverwijld maatregelen om zijn ledental aan te
vullen.
Artikel 20: Benoeming
- De leden van de Raad van
Toezicht worden door de Raad van Toezicht benoemd, geschorst en ontslagen.
- De benoeming van de leden van
de Raad van Toezicht geschiedt aan de hand van een profielschets. Het
profiel wordt door de Raad van Toezicht vastgesteld nadat zij de Raad van
Portefeuillehouders in de gelegenheid heeft gesteld daarover advies uit te
brengen.
- De kosten, verbonden aan de
werkzaamheden van de Raad van Toezicht worden voldaan door de directie en
komen volledig ten laste van de begroting van de Stichting.
Artikel 21:
Onverenigbaarheid
- Het lidmaatschap van de Raad
van Toezicht is niet verenigbaar met:
a.
Het
lidmaatschap van de directie van de Stichting
b.
Het
lidmaatschap van de Raad van Portefeuillehouders van de Stichting.
c.
Het
lidmaatschap van het college van Burgemeester en Wethouders of van de
Gemeenteraad van de gemeenten die participeren in de Stichting dan wel een
arbeidsrechtelijke verhouding met of aanstelling als ambtenaar van een
gemeentelijk werkapparaat van deze gemeenten.
d.
Het
lidmaatschap van het college van Gedeputeerde Staten van de provincie
Zuid-Holland.
e.
Een
arbeidsrechtelijke verhouding met of aanstelling als ambtenaar van het
Stadsgewest Haaglanden dan wel het lidmaatschap van het algemeen of dagelijks
bestuur van het Stadgewest Haaglanden.
f.
Een
arbeidsrechtelijke verhouding met de Kamer van Koophandel Rijnland dan wel het
lidmaatschap van het algemeen of dagelijks bestuur.
g.
Een
arbeidsrechtelijke verhouding met de Kamer van Koophandel Haaglanden dan wel het
lidmaatschap van het algemeen of dagelijks bestuur.
- Lid van de Raad van Toezicht
kan voorts niet zijn een persoon die een duurzame gemeenschappelijke
huishouding voert dan wel in de eerste of tweede graad bloed of aanverwant
is met een persoon die een positie bekleed zoals bedoeld in het voorgaande
lid.
- Vermenging van de belangen van
de Stichting en de persoonlijke belangen van een of meer leden van de Raad
van Toezicht dient te worden voorkomen.
Artikel 22: Einde
lidmaatschap, ontslag en schorsing
- Een lid van de Raad van Toezicht
wordt benoemd voor een periode van drie jaar en volgens een door de Raad
van Toezicht opgesteld rooster van aan -en aftreding.
- Een lid van de Raad van
Toezicht kan éénmaal worden herbenoemd voor een periode van maximaal 3
jaar. Bij herbenoeming gelden dezelfde regels als voor benoeming. Tevens
dient de Voorzitter van de Raad van Toezicht de Raad van Portefeuillehouders en de overige leden van de Raad
te consulteren over de wenselijkheid van herbenoeming. De Voorzitter legt
zijn bevindingen hieromtrent vast. Bij de beoordeling dient in ieder geval
het functioneren van betrokkene in de Raad en het alsdan geldende profiel van de Raad van Toezicht te
worden betrokken.
- Bij een herbenoeming van de voorzitter van de Raad van Toezicht
neemt het langstzittende lid, in zittingstermijn en daarna in senioriteit,
deze taak over.
- Het lidmaatschap van de Raad
van Toezicht eindigt door:
e.
Overlijden;
f.
Aftreden
volgens rooster;
g.
Ontslag
bij een besluit van de Raad van Toezicht als bedoeld in artikel 20;
h.
Ontslagneming;
i.
indien
één of meer van de onverenigbaarheden optreedt/optreden zoals bedoeld in
artikel 21;
- Een besluit tot schorsing of
ontslag kan alleen worden genomen in een voor dat doel bijeen geroepen
vergadering van de Raad van Toezicht.
- De Raad van Toezicht kan een
lid van de Raad van Toezicht schorsen of ontslaan wegens verwaarlozing van
zijn taak, handelen in strijd met de statuten, reglementen of besluiten
van de Stichting, wegens andere gewichtige redenen of wegens een
ingrijpende wijziging van de omstandigheden op grond waarvan zijn
handhaving als lid van de Raad van Toezicht redelijkerwijze niet van de
Stichting kan worden verlangd.
- Voor een besluit tot ontslag
als bedoeld in het vorige lid is eenparigheid van stemmen vereist van alle
overige in functie zijnde leden van de Raad van Toezicht. Indien de Raad
van Toezicht tijdelijk bestaat uit 2 personen, fungeert een besluit in
deze van de Raad van Portefeuillehouders als derde lid.
- Een besluit tot ontslag wordt
niet genomen dan nadat het lid van de Raad van Toezicht over wiens ontslag
wordt besloten vooraf de gelegenheid is geboden om te worden gehoord.
- Een schorsing die niet binnen twee
maanden wordt gevolgd door ontslag op één der gronden als bedoeld in lid 6
van dit artikel, eindigt door het verloop van die termijn.
- Een geschorst lid van de Raad
van Toezicht is niet bevoegd enige werkzaamheid voor of namens de
Stichting te verrichten.
Artikel 23: Taken en
bevoegdheden
- De Raad van Toezicht heeft tot
taak toezicht te houden op de directie, het door haar gevoerde beleid en
op de algemene gang van zaken in de Stichting. De Raad van Toezicht staat
de directie met raad terzijde en is voorts belast met al hetgeen in deze
statuten aan hem wordt opgedragen.
- De Raad van Toezicht is uitdrukkelijk
ook belast met:
- het houden van toezicht op de
realisatie van de doelstellingen van de Stichting;
- het houden van toezicht en
controle op de strategie en de risico’s verbonden aan de
ondernemingsactiviteiten;
- het houden van toezicht en
controle op de opzet en werking van de interne risicobeheersings- en
controlesystemen.
- De Raad van Toezicht is
bevoegd, voor zover dit nodig is voor de uitvoering van dit toezicht,
uitvoering van de besluiten van de directie te schorsen.
- Bij het vervullen van hun taak
richten de leden van de Raad van Toezicht zich naar het naar het belang
van de Stichting en de met haar verbonden partijen.
- De directie verschaft de Raad
van Toezicht tijdig de voor uitoefening van haar taak benodigde gegevens.
- De leden van de Raad van
Toezicht vervullen hun taak zonder last of ruggespraak.
- Ieder lid van de Raad van
Toezicht is gehouden uit eigen bewegingen onverwijld aan de overige leden
van de Raad van Toezicht alle inlichtingen te verschaffen omtrent de
mogelijkheid van tegenstrijdige belangen tussen hem en de Stichting.
- De Raad van Toezicht kan een
reglement opstellen waarin het intern functioneren van de Raad van
Toezicht wordt geregeld indien en voor zover geen strijd ontstaat met het
bepaalde in deze statuten.
Artikel 24: Werkwijze
- algemeen
- De Raad van Toezicht benoemt
uit zijn midden een voorzitter en zijn vervanger.
- De Raad van Toezicht en de
directie stellen gezamenlijk het directiestatuut vast.
Artikel 25: Vergaderingen
- De Raad van Toezicht vergadert
ten minste vier keer per jaar.
- Voorts vergadert de Raad van
Toezicht wanneer de voorzitter van de Raad van Toezicht dit nodig acht.
- De oproeping voor een vergadering
geschiedt door de voorzitter.
- De voorzitter zal op verzoek
van een van de leden van de Raad van Toezicht een vergadering bijeen
roepen ter behandeling van een door het lid bij het verzoek opgegeven
onderwerp.
- Uiterlijk op 31 december van
het lopende kalenderjaar stelt de Raad van Toezicht een vergaderschema op
voor de vier verplichte vergaderingen voor het volgende kalenderjaar.
- De oproeping voor eventuele
overige vergaderingen geschiedt met inachtneming van een termijn van ten minste
veertien (14) dagen, waarbij de dag van de oproeping en van die van de vergadering
niet worden meegerekend.
- De oproeping gebeurt
schriftelijk, waarbij worden vermeld de datum, de plaats en het tijdstip
van de vergadering en de te behandelen onderwerpen.
- De vergaderingen worden geleid
door de voorzitter of bij diens afwezigheid door diens vervanger.
- Van hetgeen besproken en
besloten is worden notulen gemaakt. De notulen worden op de eerstvolgende
vergadering door de Raad van Toezicht vastgesteld en ten bewijze daarvan
ondertekend door de voorzitter en een lid van de Raad van Toezicht. De
Raad van Toezicht maakt besluiten schriftelijk kenbaar aan de directie.
Artikel 26:
Besluitvorming
- Ieder lid van de Raad van
Toezicht heeft het recht tot het uitbrengen van één (1) stem. De Raad
neemt al haar besluiten met volstrekte meerderheid van de uitgebrachte
stemmen.
- Voor het nemen van een besluit
dienen ten minste twee leden van de Raad van Toezicht aanwezig te zijn.
Besluiten dienen in dat geval te worden genomen met eenparigheid van
stemmen.
- Indien een lid van de Raad van
Toezicht dit wenst, wordt schriftelijk gestemd.
- Besluiten kunnen slechts worden
genomen over onderwerpen die bij de oproeping zijn meegedeeld. Zijn echter
ter vergadering alle in functie zijnde leden van de Raad van Toezicht
aanwezig, dan kunnen besluiten worden genomen over alle aan de orde
komende onderwerpen, mits met algemene stemmen, ook al heeft geen
oproeping plaatsgehad of is deze niet op de voorgeschreven wijze geschied
of is enig ander voorschrift omtrent het oproepen en houden van vergaderingen
of een daarmee verband houdende formaliteit niet in acht genomen.
- Een ter vergadering door de
voorzitter uitgesproken oordeel omtrent de uitslag van de stemming, dan
wel omtrent de inhoud van een genomen besluit - voor zover werd gestemd
over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel - is beslissend.
- Wordt echter onmiddellijk na
het uitspreken van het oordeel van de voorzitter de juistheid daarvan
betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats indien de meerderheid van de
vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of
schriftelijk geschiedde, een lid van de Raad van Toezicht dit verlangt.
Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de
oorspronkelijke stemming.
- De Raad van Toezicht kan ook
buiten vergadering besluiten nemen, mits alle leden van de Raad van Toezicht
in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk – waaronder begrepen elk
gangbaar communicatiekanaal waarmee zichtbaar op schrift gestelde stukken
kunnen worden verzonden- hun mening te uiten. Van een aldus genomen
besluit wordt onder bijvoeging van de ingekomen antwoorden door de
directie een relaas opgemaakt, dat na ondertekening door de voorzitter en
een ander lid van de Raad van Toezicht bij de notulen wordt gevoegd.
JAARSTUKKEN EN BEGROTING
Artikel 27: Jaarstukken
en begroting
- Het boekjaar is gelijk aan het
kalenderjaar.
- De directie stelt binnen vijf
maanden na afloop van het boekjaar een jaarrekening en een jaarverslag op.
- De directie is verplicht van de
vermogenstoestand van de Stichting en van de werkzaamheden van de Stichting,
naar de eisen die voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige wijze
een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en
andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde de
rechten en verplichtingen van de Stichting kunnen worden gekend.
- De stukken, bedoeld in het
tweede lid van dit artikel, worden gecontroleerd door een door de Raad van
Toezicht aangewezen registeraccountant of een accountant die een
vergunning heeft als bedoeld in artikel 2:393 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek,
of aan een organisatie waar deze accountants werkzaam zijn.
- De opdracht aan de accountant
kan te allen tijde worden ingetrokken door de Raad van Toezicht.
- Na goedkeuring van de Raad van Toezicht,
stelt de directie de stukken als bedoeld in lid 2 vast. De directie stelt
voormelde stukken niet vast en de Raad van Toezicht keurt deze niet goed
alvorens zij kennis hebben genomen van de bevindingen van de accountant.
- De jaarrekening en het
jaarverslag worden door de directie en door de leden van de Raad van
Toezicht ondertekend. Ontbreekt de handtekening van een of meer van hen,
dan wordt daarvan onder opgave van redenen melding gemaakt.
- Tijdig voor het einde van elk
boekjaar stelt de directie, na het verkrijgen van de voorafgaande
goedkeuring van de Raad van Toezicht, de begroting vast voor het
daaropvolgend boekjaar.
STATUTENWIJZIGING
Artikel 28:
Statutenwijziging
- De Statuten kunnen slechts
worden gewijzigd krachtens een daartoe strekkend besluit van Den Haag,
Delft, Leiden, Zoetermeer, Kamer van Koophandel en Fabrieken Haaglanden,
Kamer van Koophandel en Fabrieken Rijnland en het stadsgewest Haaglanden.
- De directie is, na voorafgaande
goedkeuring van de Raad van Toezicht, bevoegd een verzoek tot wijziging
van de Statuten in te dienen bij de in het vorige lid genoemde lichamen.
- De wijziging treedt niet in
werking dan nadat hiervan notariële akte is opgemaakt.
ONTBINDING EN VEREFFENING
Artikel 29: Ontbinding
en vereffening
- De Stichting wordt ontbonden:
a.
door
een besluit van de directie en na voorafgaande goedkeuring door de Raad van
Toezicht, Den Haag, Delft, Leiden, Zoetermeer, Kamer van Koophandel en
Fabrieken Haaglanden, Kamer van Koophandel en Fabrieken Rijnland en Haaglanden;
b.
na
faillietverklaring door hetzij opheffing van het faillissement wegens de
toestand van de boedel, hetzij door insolventie;
door de rechter in de gevallen die de wet bepaalt.
- De Stichting blijft na
ontbinding voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen
nodig is. In stukken en aankondigingen die van haar uitgaan, wordt aan
haar naam toegevoegd: “in liquidatie”.
- Ter vereffening van het
vermogen van de ontbonden Stichting treden de directieleden op als
vereffenaars. Op hen blijven de bepalingen omtrent de benoeming, de
schorsing en het ontslag van leden van de directie van toepassing. De
overige statutaire bepalingen blijven eveneens voor zoveel mogelijk van
kracht tijdens de vereffening.
- Een eventueel batig saldo van
de ontbonden Stichting wordt door de vereffenaars uitgekeerd, naar rato
van de bijdragen, zoveel mogelijk in overeenstemming met het doel van de Stichting.
- Na afloop van de vereffening
blijven de boeken en bescheiden van de ontbonden Stichting gedurende zeven
jaar onder berusting van de door de directie aangewezen (rechts)persoon.
Ten slotte hebben comparanten verklaard:
1.
De
directie bestaat voor de eerste maal uit één directielid, te weten
............................
2.
De
Raad van Toezicht bestaat voor de eerste maal uit drie personen, te weten:
a.
XXXXX
b.
XXXXX
c.
XXXXX
Waarbij het lid van de Raad van Toezicht, genoemd onder sub
a optreedt als voorzitter van de Raad van Toezicht. Het lid van de Raad van
Toezicht genoemd onder sub b geldt als langstzittend lid als bedoeld in artikel
22 lid 3.
3.
De
Raad van Portefeuillehouders bestaat voor de eerste maal uit zeven personen, te
weten:
a.
Dhr.
Huffnagel, die geacht wordt te zijn benoemd door Den Haag;
b.
Dhr.
Vuijk, die geacht wordt te zijn benoemd door Delft;
c.
Dhr. Van
As, die geacht wordt te zijn benoemd door Leiden
d.
Dhr.
Emmens, die geacht wordt te zijn benoemd door Zoetermeer
e.
Dhr.
Zandsteeg, die geacht wordt te zijn benoemd door Haaglanden
f.
Dhr
Santing, die geacht wordt te zijn benoemd door Rijnland
g.
Dhr.
Van Vliet, die geacht wordt te zijn benoemd door het Stadsgewest Haaglanden
.............. (in te vullen door notaris)