Ondernemersvereniging Binnenstad Delft
In april
2006 is officieel de Ondernemersvereniging Binnenstad Delft (OBD) opgericht.
Hieronder volgen een aantal zaken die voor de opgerichtte vereniging van belang
zijn. Tevens zijn een activiteitenplan voor 2006, 2007, 2008 en 2009 en een
begroting op hoofdlijnen voor de realisering van deze activiteiten toegevoegd.
Doelstellingen: de vereniging
heeft ten doel het bevorderen van de belangen van de ondernemers in de
binnenstad van Delft, door onder meer deze ondernemers te representeren in
overleggen met de Gemeente Delft, de Stichting Marketing Delft, het MKB-Delft,
Koninklijk Horeca Nederland afdeling Delft-Oostland, winkeliersverenigingen,
ondernemersverenigingen en bewonersvereni-gingen. Een compleet overzicht van de
doelstellingen is te vinden in de meegezonden statuten.
Bestuur:
het bestuur van de vereniging bestaat uit minimaal 9 en maximaal 15 mensen die
zoveel mogelijk komen uit de diverse winkelstraten/pleinen/gebieden van de
Delftse binnenstad en hun straat/plein/gebied willen vertegenwoordigen. Vanuit
dit algemeen bestuur wordt een dagelijks bestuur gevormd van maximaal 5 mensen.
Financiële
middelen: het eerste en tweede jaar is iedereen lid. De bijdrage in deze jaren
is € 0,00. In 2008 wordt een bijdrage van € 25,00 per ondernemer / winkel
gevraagd. Ook eigenaren van panden kunnen lid worden, evenals alle andere
ondernemers die geen ‘winkel’ hebben. Voorts wordt de gemeente gevraagd een
bijdrage te doen en worden fondsen en andere instanties aangeschreven.
Tenslotte is er ook de mogelijkheid een donatie te doen.
Activiteiten en uitgaven 2006:
Oprichting
Ondernemersvereniging Binnenstad Delft is op 7 april gebeurd. Het dagelijks
bestuur is vastgesteld. Aan de invulling van het algemeen bestuur wordt hard
gewerkt en dit verloopt voorspoedig. Alle ondernemers in de Delftse binnenstad
zijn automatisch gratis lid. Van ruim 150 ondernemers hebben wij de gegevens
verkregen via een ingevuld en ondertekend formulier dat zij lid willen worden.
Nieuwe ondernemers worden welkom geheten en krijgen meteen een dergelijk
formulier met de vraag dat in te vullen. Regelmatig is overleg met andere
organisaties, waaronder de gemeente Delft, de Stichting Centrum Management
Delft en diverse winkeliersorganisaties. We zijn lid geworden van de
Nederlandse Vereniging van Binnenstads Ondernemers en zijn bezig met lid te
worden van MKB-Delft. Er is tot nu toe 1 nieuwsbrief uitgegaan (over de Donkere
Dagen van Delft).
Uitgaven (werkelijke kosten,
voorgeschoten):
Oprichtingskosten vereniging en
stichting: € 960,95
Vormgevingskosten t.b.v. logo’s,
briefpapier, nieuwsbrief, e.d.: € 833,00
Algemeen drukwerk (briefpapier,
stickers, enveloppen, etc.): € 991,27
Kosten Kamer van Koophandel: € 21,73
Kosten samenstelling, drukken en
verspreiden nieuwsbrief (1 x 600): € 1.065,75
Kosten website: € 49,00
Kantoorkosten (telefoon, kopieën,
porti algemeen, e.d.): € 78,30
Arbeidskosten: € 0,00 +
Totaal uitgaven: €
4.000,00
Activiteitenplan en begroting
2007:
Ook in
dit jaar zijn de ondernemers uit de Delftse binnenstad nog allemaal gratis lid.
Er zal worden gewerkt aan de volledigheid van de bestuurssamenstelling. D.m.v.
het regelmatig informeren van de leden (via nieuwsbrieven, website, mails,
e.d.) hoopt het bestuur feedback te krijgen die weer gebruikt kan worden in
overleggen met o.a. de gemeente. De straat/pleinvertegenwoordigers zullen een
grote rol spelen in het zijn van ‘oren en ogen’ van en naar de ondernemers. Van
minimaal 250 ondernemers willen wij dit jaar alle gegevens vergaren. Tenslotte
willen wij in 2007 een aantal plannen opzetten en uitwerken die voor de gehele
binnenstad van belang zijn.
Begroting 2007:
Aan de inkomstenkant staan
vrijwillige bijdragen van ondernemers en een bijdrage van de gemeente Delft.
Bij elkaar kan er in 2007 € 21.000,00 worden uitgegeven. Hiervan wordt een deel
van de in 2006 gemaakte kosten terugbetaald aan diegene die deze heeft
voorgeschoten. Voorts wordt geld gereserveerd voor de uitgave van een viertal
nieuwsbrieven, de bouw en het onderhoud van een website die onder www.delft.nl komt te hangen, kosten voor een
tweetal bijeenkomsten van de leden, lidmaatschapskosten en kantoor- en
arbeidskosten. Voor deze laatste kostenpost wordt uitgegaan van een uurbedrag
van € 40,00 exclusief BTW. Voor dit jaar wordt van de gemeente Delft een
bijdrage van € 20.000,00 gevraagd.
Activiteitenplan en begroting
2008:
In 2008
wordt gewerkt aan het verkrijgen van gegevens van minimaal 350 ondernemers en
tevens wordt getracht minimaal 151 ondernemers lid te laten worden voor € 25,00
per jaar. Gelijk aan 2007 zullen ook dit jaar weer een aantal nieuwsbrieven de
deur uitgaan en wordt de website zoveel mogelijk actueel gehouden. De
vereniging moet ondertussen goed ingebed zijn in het overlegcircuit en daar de
belangen van ondernemers goed kunnen behartigen. Ook aan speciale acties en het
uitwerken van plannen die voor de totale binnenstad van belang zijn, zal worden
gewerkt. Tevens zullen er ook plannen en een bijbehorende begroting t.b.v. de
vereniging voor na 2009 worden gemaakt.
Begroting 2008:
In totaal verwachten wij dit jaar
zo’n € 25.000,00 te kunnen uitgeven, gedekt uit inkomsten van
lidmaatschapsgelden, vrijwillige bijdragen en een gemeentelijke subsidie van €
20.000,00. Er zal onder meer geld uitgegeven worden voor het maken en
verspreiden van nieuwsbrieven, het up-to-date houden van de website, 2 algemene
bijeenkomsten, lidmaatschapskosten en kantoor- en arbeidskosten. Van het
geldbedrag dat in 2006 is voorgeschoten t.b.v. de oprichtingskosten wordt dit
jaar het restant terugbetaald. Voor dit jaar wordt van de gemeente Delft een
bijdrage van € 20.000,00 gevraagd.
Activiteitenplan en begroting
2009:
Aan het
eind van 2009 willen wij van minimaal 500 ondernemers een goed gegevenbestand
hebben. Tevens willen wij dat minimaal de helft van de binnenstadondernemers
lid is voor € 25,00 per jaar. Ook dit jaar willen wij weer een aantal
nieuwsbrieven maken en verspreiden, liefst zoveel mogelijk per mail of andere
digitale vorm. Het zeswekelijkse overleg met de gemeente – opgestart in 2006 –
hopen wij nog steeds te hebben, evenals een volledige inbedding in andere
overlegcircuits.
Begroting:
In 2009 verwachten wij € 30.000,00
te kunnen uitgeven, opgebouwd uit inkomsten van leden (301 x 25 euro),
vrijwillige bijdragen en donaties en een gemeentelijke subsidie. Deze uitgaven
gaan weer op – gelijk aan voorgaande jaren – aan drukwerk, nieuwsbrieven, 2
algemene bijeenkomsten voor de leden, up-to-date houden website, kantoorkosten,
lidmaatschappen en arbeidskosten. Van de gemeente Delft vragen wij een bijdrage
van € 20.000,00.
Delft, 20 december 2006.