Ondernemersvereniging Binnenstad Delft

 

In april 2006 is officieel de Ondernemersvereniging Binnenstad Delft (OBD) opgericht. Hieronder volgen een aantal zaken die voor de opgerichtte vereniging van belang zijn. Tevens zijn een activiteitenplan voor 2006, 2007, 2008 en 2009 en een begroting op hoofdlijnen voor de realisering van deze activiteiten toegevoegd.

 

Doelstellingen: de vereniging heeft ten doel het bevorderen van de belangen van de ondernemers in de binnenstad van Delft, door onder meer deze ondernemers te representeren in overleggen met de Gemeente Delft, de Stichting Marketing Delft, het MKB-Delft, Koninklijk Horeca Nederland afdeling Delft-Oostland, winkeliersverenigingen, ondernemersverenigingen en bewonersvereni-gingen. Een compleet overzicht van de doelstellingen is te vinden in de meegezonden statuten.

 

Bestuur: het bestuur van de vereniging bestaat uit minimaal 9 en maximaal 15 mensen die zoveel mogelijk komen uit de diverse winkelstraten/pleinen/gebieden van de Delftse binnenstad en hun straat/plein/gebied willen vertegenwoordigen. Vanuit dit algemeen bestuur wordt een dagelijks bestuur gevormd van maximaal 5 mensen.

 

Financiële middelen: het eerste en tweede jaar is iedereen lid. De bijdrage in deze jaren is € 0,00. In 2008 wordt een bijdrage van € 25,00 per ondernemer / winkel gevraagd. Ook eigenaren van panden kunnen lid worden, evenals alle andere ondernemers die geen ‘winkel’ hebben. Voorts wordt de gemeente gevraagd een bijdrage te doen en worden fondsen en andere instanties aangeschreven. Tenslotte is er ook de mogelijkheid een donatie te doen.

 

Activiteiten en uitgaven 2006:

Oprichting Ondernemersvereniging Binnenstad Delft is op 7 april gebeurd. Het dagelijks bestuur is vastgesteld. Aan de invulling van het algemeen bestuur wordt hard gewerkt en dit verloopt voorspoedig. Alle ondernemers in de Delftse binnenstad zijn automatisch gratis lid. Van ruim 150 ondernemers hebben wij de gegevens verkregen via een ingevuld en ondertekend formulier dat zij lid willen worden. Nieuwe ondernemers worden welkom geheten en krijgen meteen een dergelijk formulier met de vraag dat in te vullen. Regelmatig is overleg met andere organisaties, waaronder de gemeente Delft, de Stichting Centrum Management Delft en diverse winkeliersorganisaties. We zijn lid geworden van de Nederlandse Vereniging van Binnenstads Ondernemers en zijn bezig met lid te worden van MKB-Delft. Er is tot nu toe 1 nieuwsbrief uitgegaan (over de Donkere Dagen van Delft).

 

Uitgaven (werkelijke kosten, voorgeschoten):

Oprichtingskosten vereniging en stichting:                                                                  960,95

Vormgevingskosten t.b.v. logo’s, briefpapier, nieuwsbrief, e.d.:                                     833,00

Algemeen drukwerk (briefpapier, stickers, enveloppen, etc.):                                        991,27

Kosten Kamer van Koophandel:                                                                                   21,73

Kosten samenstelling, drukken en verspreiden nieuwsbrief (1 x 600):                         1.065,75

Kosten website:                                                                                                         49,00

Kantoorkosten (telefoon, kopieën, porti algemeen, e.d.):                                                78,30

Arbeidskosten:                                                                                                            0,00 +

Totaal uitgaven:                                                                                                     4.000,00

 

Activiteitenplan en begroting 2007:

Ook in dit jaar zijn de ondernemers uit de Delftse binnenstad nog allemaal gratis lid. Er zal worden gewerkt aan de volledigheid van de bestuurssamenstelling. D.m.v. het regelmatig informeren van de leden (via nieuwsbrieven, website, mails, e.d.) hoopt het bestuur feedback te krijgen die weer gebruikt kan worden in overleggen met o.a. de gemeente. De straat/pleinvertegenwoordigers zullen een grote rol spelen in het zijn van ‘oren en ogen’ van en naar de ondernemers. Van minimaal 250 ondernemers willen wij dit jaar alle gegevens vergaren. Tenslotte willen wij in 2007 een aantal plannen opzetten en uitwerken die voor de gehele binnenstad van belang zijn.

 

Begroting 2007:

Aan de inkomstenkant staan vrijwillige bijdragen van ondernemers en een bijdrage van de gemeente Delft. Bij elkaar kan er in 2007 € 21.000,00 worden uitgegeven. Hiervan wordt een deel van de in 2006 gemaakte kosten terugbetaald aan diegene die deze heeft voorgeschoten. Voorts wordt geld gereserveerd voor de uitgave van een viertal nieuwsbrieven, de bouw en het onderhoud van een website die onder www.delft.nl komt te hangen, kosten voor een tweetal bijeenkomsten van de leden, lidmaatschapskosten en kantoor- en arbeidskosten. Voor deze laatste kostenpost wordt uitgegaan van een uurbedrag van € 40,00 exclusief BTW. Voor dit jaar wordt van de gemeente Delft een bijdrage van € 20.000,00 gevraagd.

 

Activiteitenplan en begroting 2008:

In 2008 wordt gewerkt aan het verkrijgen van gegevens van minimaal 350 ondernemers en tevens wordt getracht minimaal 151 ondernemers lid te laten worden voor € 25,00 per jaar. Gelijk aan 2007 zullen ook dit jaar weer een aantal nieuwsbrieven de deur uitgaan en wordt de website zoveel mogelijk actueel gehouden. De vereniging moet ondertussen goed ingebed zijn in het overlegcircuit en daar de belangen van ondernemers goed kunnen behartigen. Ook aan speciale acties en het uitwerken van plannen die voor de totale binnenstad van belang zijn, zal worden gewerkt. Tevens zullen er ook plannen en een bijbehorende begroting t.b.v. de vereniging voor na 2009 worden gemaakt.

 

Begroting 2008:

In totaal verwachten wij dit jaar zo’n € 25.000,00 te kunnen uitgeven, gedekt uit inkomsten van lidmaatschapsgelden, vrijwillige bijdragen en een gemeentelijke subsidie van € 20.000,00. Er zal onder meer geld uitgegeven worden voor het maken en verspreiden van nieuwsbrieven, het up-to-date houden van de website, 2 algemene bijeenkomsten, lidmaatschapskosten en kantoor- en arbeidskosten. Van het geldbedrag dat in 2006 is voorgeschoten t.b.v. de oprichtingskosten wordt dit jaar het restant terugbetaald. Voor dit jaar wordt van de gemeente Delft een bijdrage van € 20.000,00 gevraagd.

 

Activiteitenplan en begroting 2009:

Aan het eind van 2009 willen wij van minimaal 500 ondernemers een goed gegevenbestand hebben. Tevens willen wij dat minimaal de helft van de binnenstadondernemers lid is voor € 25,00 per jaar. Ook dit jaar willen wij weer een aantal nieuwsbrieven maken en verspreiden, liefst zoveel mogelijk per mail of andere digitale vorm. Het zeswekelijkse overleg met de gemeente – opgestart in 2006 – hopen wij nog steeds te hebben, evenals een volledige inbedding in andere overlegcircuits.

 

Begroting:

In 2009 verwachten wij € 30.000,00 te kunnen uitgeven, opgebouwd uit inkomsten van leden (301 x 25 euro), vrijwillige bijdragen en donaties en een gemeentelijke subsidie. Deze uitgaven gaan weer op – gelijk aan voorgaande jaren – aan drukwerk, nieuwsbrieven, 2 algemene bijeenkomsten voor de leden, up-to-date houden website, kantoorkosten, lidmaatschappen en arbeidskosten. Van de gemeente Delft vragen wij een bijdrage van € 20.000,00.

 

Delft, 20 december 2006.