Milieuprogramma
2007
Inleiding
Het milieuprogramma maakt inzichtelijk waar de prioriteiten liggen van verscheidene milieuthema’s voor het komend jaar. Met de vaststelling van het milieuprogramma door de gemeenteraad wordt voldaan aan de verplichting die vloeit uit artikel 4.20[1] van de Wet milieubeheer. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening gehouden worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan. Omdat er nog diverse projecten zijn uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 die nog niet zijn afgerond wordt dit plan nog als actueel gemeentelijke milieubeleidsplan beschouwd. In het Duurzaamheidsplan wordt een visie op duurzame stedelijke ontwikkeling beschreven, die vertaald wordt in concrete projecten. In 2007 zal gestart worden met de herijking van het Duurzaamheidsplan. Bij deze herijking zal ook de economische agenda van Delft worden betrokken.
De activiteiten in het milieuprogramma betreffen voor een deel dan ook een doorloop van activiteiten uit voorgaande jaren. Het Duurzaamheidsplan is de afgelopen jaren aangevuld met thema-specifieke beleidsplannen die hun eigen dynamiek kennen en ook zo hun doorwerking hebben naar het milieuprogramma. Onderdeel van de specifieke beleidsplannen zijn concrete uitvoeringsprogramma’s (zie schema).
Binnen de gemeente zijn de milieutaken opgesplitst in een vakteam Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk- en stadszaken en een vakteam Milieutoezicht (met name vergunningverlening en handhaving) bij het cluster Publiekszaken.
De in het programma beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of Milieutoezicht uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) opgesteld door het Ingenieursbureau en uitgevoerd door de vakteams Technische Voorbereiding en Wijkbeheer van Stadsbeheer, het gescheiden inzamelen van afval door het vakteam Reiniging en een deel van het duurzaam bouwen beleid door het vakteam Monumentenzorg en Bouwkwaliteit.
In dit programma ontbreekt daarom een gedetailleerde urenplanning, deze komt terug in de individuele werkplannen van de betreffende sectoren en vakteams. Volstaan wordt met een overzicht van de belangrijkste uitvoerende vakteams Milieu en Milieutoezicht.
In samenwerking met alle gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.
In 2007 wordt de samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet.
De
thema-specifieke beleidsplannen zijn zo concreet dat er inzicht is of het
milieubeleid ook uitgevoerd kan worden en daar waar dit een knelpunt vormde is
het voorgelegd bij de programmabegroting.
Ook ontbreekt een overzicht van de financiële gevolgen van de bij een
wettelijke voorschrift opgedragen taak. Als gevolg van een toenemende
integratie van milieuwerkzaamheden door andere organisatieonderdelen in de
organisatie wordt het moeilijker een dergelijk overzicht te maken.
Tweejaarlijks wordt in de vorm van de Duurzaamheidsmonitor integraal gerapporteerd over de behaalde doelstellingen. De Duurzaamheidsmonitor bundelt de Milieumonitor, het Milieujaarverslag, de Gemeentelijk interne milieuzorgrapportage en de rapportage voortgang uitvoering Duurzaamheidsplan. In 2005 is voorgesteld de monitoring tweejaarlijks uit te voeren. Dit betekent dat er over 2005 en 2006 in 2007 een monitor verschijnt. Vermeldenswaardig is wel dat Delft in 2006 een tweede plaats heeft behaald in de landelijke duurzaamheidsmeter.
Ontwikkelingen en basis voor het werkprogramma.
Het
Coalitieakkoord tussen de Tweede Kamerfracties van CDA, PvdA en ChristenUnie
van 7 februari 2007 focust op een
nieuwe balans tussen ecologie en economie, waarbij economische dynamiek en
ecologische ontwikkeling met elkaar worden verbonden. Onze manier van
produceren en consumeren zal zo moeten veranderen dat verdere aantasting van
ecosystemen wordt voorkomen. De druk op het milieu moet omlaag. Door toepassing
van nieuwe innovatieve technologieën en een bewuster gedrag kan veel
vooruitgang worden geboekt voor mens en milieu. Hier liggen ook grote kansen
voor nieuwe economische activiteiten en versterking van ons
concurrentievermogen. Nederland kan hierbij voortbouwen op zijn sterke,
innovatieve traditie als waterland.
Met
name op water en energiegebied zijn hoge ambities geformuleerd. Wanneer deze in
de loop van het jaar verder geconcretiseerd worden zal de gemeente hier actief
op inspelen. Tot slot zal er nadrukkelijk worden ingespeeld op middelen die
vanuit het rijk voor klimaatbeleid beschikbaar zullen worden gesteld.
De Toekomstagenda Milieu (2006) houdt vast aan het Nationaal Milieubeleidsplan NMP-4 Hierin zijn zeven milieuproblemen geschetst, waarbij voor een aantal daarvan op gemeentelijk niveau taken zijn weggelegd. Speerpunten hierin zijn klimaatbeleid, de beleidsvernieuwing externe veiligheid, de beleidsvernieuwing milieu en gezondheid (dubo-bouwmaterialen) en vernieuwing van het milieubeleid voor de leefomgeving (Gebiedsvisie, MIG, Luchtkwaliteit, Integratie Milieu-RO, sociale component). In Delft kregen en krijgen deze speerpunten reeds de nodige aandacht.
In april 2006 trad een nieuw Delfts college aan met een nieuw coalitieakkoord onder het thema “Ruimte zien en ruimte maken”. In dit akkoord wordt onder het thema “Milieu en duurzame ontwikkeling” de aandacht met name gericht op:
Ø Bewustwording van gedragsverandering, waaronder uitbreiding van natuur-en milieueducatie
Ø Verbetering van stedelijk groen en water
Ø
Een leefbare stad met een aanpak van het binnenmilieu
in woningen en scholen en extra aandacht voor bodemvervuiling en luchtkwaliteit
Ø
Voldoen aan de Kyoto doelstellingen met een ambitieus
klimaatbeleid, waaronder het oprichten van een warmtebedrijf
Themaspecifieke beleidsplannen
In april 2000 werd het Delfts Waterplan “Een blauw netwerk” [2] bestuurlijk vastgesteld door zowel de gemeente Delft als het Hoogheemraadschap van Delfland. De in dit plan benoemde concrete projecten voor de periode 2000-2003 zijn uitgevoerd dan wel gekoppeld aan ontwikkelingen in de stad. Omdat de ambities en visie van het waterplan nog actueel zijn, is in 2003 besloten om geen vervolg op het Waterplan vast te stellen maar te volstaan met de vaststelling van een nieuw uitvoeringsprogramma dat ook inspeelt op de meest recente beleidsontwikkelingen en drie visiedocumenten: de afkoppelvisie, de grondwatervisie en de waterstructuurvisie voor respectievelijk het omgaan met hemelwater, grondwater en ruimte voor water(berging). Het tweede uitvoeringsprogramma van het waterplan is op 28 april 2006 unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Het Waterplan is de basis voor de samenwerking op watergebied tussen Delft en het hoogheemraadschap van Delfland. Voor het tweede uitvoeringsprogramma is om die reden op 13 mei 2006 een nieuw convenant met Delfland gesloten waarin de samenwerking bezegeld is.
In oktober 2001 werd de nota “Natuur en milieucommunicatie in Delft” vastgesteld. Hierin werden projecten en doelen benoemd voor Natuur en milieucommunicatie bij resp. ecologische basisvorming, bij (lokaal) milieubeleid, bij (lokaal) duurzaamheidsbeleid en werd de functie van het gebouw “De Papaver” herijkt. Tevens werd een nieuwe financiële injectie gegeven om de benoemde doelen te bereiken. In de programmabegroting 2007-2010 is besloten deze nota in 2007 te actualiseren.
In augustus 2002 is het Handboek Bodem bestuurlijk vastgesteld. In dit Handboek is het bodembeleid van de gemeente Delft vastgelegd. Ook de bodemkwaliteitskaart en het grondstromenplan zijn in het Handboek opgenomen zodat beleid en de regels voor de uitvoering in één nota zijn vastgelegd. In verband met de nieuwe bodemkwaliteitskaart en grondstromenplan (vastgesteld augustus 2005) is het Handboek in het vierde kwartaal van 2005 geheel herzien.
In april 2003 is het Klimaatplan Delft 2003-2012 bestuurlijk vastgesteld. In dit plan is een bestuurlijke ambitie gekoppeld aan een groot aantal concreet uitvoerbare projecten waarbij de gemeente Delft haar bijdrage levert aan de landelijke doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen.
In april 2004 is het Ecologieplan Delft 2004-2015 bestuurlijk vastgesteld. Het plan beschrijft hoe in de komende jaren, in samenhang met de sociale en economische ontwikkelingen, de diversiteit van de natuur behouden en verder ontwikkeld kan worden en daarmee de leefbaarheid voor de burgers gewaarborgd is.
In 2006 is onder het motto “Delft Spettert” bijzondere aandacht geweest voor het waterplan. De afspraak is om ieder jaar een bepaald thema meer aandacht te geven door een combinatie van gerichte communicatie en de inzet van NMC. Ook wordt met een tentoonstelling in de Papaver ingespeeld op het thema. De activiteiten die vallen onder het themajaar zijn vakteamoverschrijdend zodat ook andere gemeentelijke onderdelen en externe partijen betrokken worden.
In oktober 2006 werd de
Programmabegroting 20076-2011 vastgesteld met daarin de onderstaande
doelstellingen:
Ø Het
verbeteren van groene ruimte en water in en om de stad.
Ø Het vergroten van
bewustwording en gedragsverandering onder meer door uitbreiding van
Ø natuur- en milieueducatie en door
communicatie
Ø Een verhoogde aandacht
voor de kwaliteit van de leefomgeving, het binnenmilieu in
Ø woningen en scholen, bodemkwaliteit en
luchtkwaliteit
Ø Stimuleren van innovaties
op het gebied van duurzame energie
Ø Extra inzet op de
oprichting en realisatie van het warmtebedrijf Delft
In februari 2005 is het tweede Delftse OntwikkelingsProgramma 2005-2015 (DOP-2) vastgesteld als basis voor de aanvraag van ISV middelen bij de Provincie Zuid-Holland. In het DOP-2 geeft de gemeente aan wat zij de komende periode samen met de lokale partners – corporaties, ontwikkelaars /bouwers, bewoners, bedrijven en instellingen – wil bereiken rond de thema’s: Kennis, economie en cultuur, wonen/samenleven en duurzaamheid en een viertal gebiedsgerichte programma’s. Per thema zijn in het DOP-2 de verschillende te bereiken effecten geformuleerd. Deze worden via monitoring verantwoord. Binnen het themaprogramma Duurzaamheid worden zes deelprogramma’s onderscheiden: Water en ecologie, verbetering klimaat en milieu, bodemsanering, geluidhinder, openbaar vervoer en wegen en fietsverkeer.
Daarnaast is milieu een belangrijke speerpunt bij een aantal langlopende stedelijke projecten zoals de herstructurering van het TU-gebied, de ondertunneling van het spoor en de daarbij behorende bovengrondse ontwikkeling, de herinrichting van het Zuidpoortgebied, de herstructurering van de wijk Poptahof, de inrichting van de Harnaschpolder, de herstructurering van het Schieoeversgebied etc..
Missie
In de duurzame kennisstad Delft wordt:
·
zodanig omgegaan
met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en regeneratief worden dan
wel blijven;
·
wordt een
economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een balans tussen
welzijn en welvaart;
·
wordt aan sociale
behoeften voldaan, door deze te richten op sociale cohesie en betrokkenheid.
Om deze richting te geven wordt een zestal
principes voor duurzame stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het
Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 zijn uitgewerkt.
Algemeen
Het vakteam Milieu omvat per 01-01-2007 ca. vijftien formatieplaatsen (22 personen; 17 vrouwen en 5 mannen) en het vakteam Milieutoezicht omvat per 01-01-2007 twaalf formatieplaatsen (12 personen, 8 mannen en 4 vrouwen).
Hoofdafspraken en producten
Het takenpakket richt zich op de volgende onderdelen:
· Uitvoeren van wettelijke taken;
· Uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering en ter ondersteuning van de wettelijke taken;
· Uitvoering van nog niet afgesloten projecten uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003, het Waterplan Delft, de nota Natuur en milieucommunicatie in Delft, het Klimaatplan 2003-2012 en het Ecologieplan 2004-2015;
· Uitvoering van het collegeprogramma 2006-2010;
· Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het Milieutechnologiefonds;
· Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve Energiebesparende Maatregelen;
· Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve Natuur en Milieu;
· Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve Ecologie;
· Intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglanden verband.
JAARPROGRAMMA 2007
Algemeen
·
Afstemming en integratie van milieuactiviteiten [met
name tussen vakteam Milieu en Milieutoezicht, binnen de sector Stedelijke
Ontwikkeling (ruimtelijke ordening, mobiliteit, vastgoed en cultuur, kennis en
economie) en met Stadsbeheer (afval en groen)];
· Kwaliteitszorg (aanpassen interne werkprocedures/afspraken ook mede i.r.t. locatie Papaver (handboek Papaver) en vrijwilligers en andere vakteams);
· Opstellen van een milieuvisie bij grote projecten;
· Instrumenten ontwikkelen om leefbaarheid invulling te geven;
· Planningssystematiek en projectmatig werken verder inhoud geven.
Duurzaamheidsplan
Delft 2000-2003.
· Het opstarten en/of voortzetten van de uitvoering van de 26 geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.
· Coördineren uitvoering Duurzaamheidsplan 2000-2003.
Projecten |
Geactualiseerde planning. Vastgesteld door de
Gemeenteraad op 30-11-2004 |
||
|
Start |
Eind planfase |
Eind uitvoeringsfase |
1.
Duurzaam bouwen |
najaar 1999 |
2003 |
2005 verder verankerd in duurzaam bouwen
instrumentarium |
2.
Kansenkaart van Delft |
najaar 1999 |
2003 |
beëindigd 2004 |
3.
Duurzame
herstructurering Schie-oevers |
najaar 1999 |
Afgerond |
enkele jaren |
4.
Duurzame ontwikkeling
TU-Zuid gebied |
najaar 1999 |
2002 |
enkele jaren |
5.
Duurzaamheid in
wijkplannen |
najaar 1999 |
januari 2000 |
Afgerond |
6.
Duurzame
herstructurering Poptahof |
reeds gestart |
1e kwartaal 2003 (definitieve uitgangspunten
voor herstructurering) |
eind 2015 |
7.
Klein Kyoto in Delft |
begin 2000 |
Gaat op in klimaatplan |
Opgegaan in Klimaatplan 2003-2012 |
8.
Duurzame ontwikkeling
Zuidpoort |
reeds gestart |
|
2007 (realisatie 1e deelplan 2005) |
9.
Eenheid Première Delft |
najaar 1999 |
eind 2000 |
Afgerond |
10. Haalbaarheidsonderzoek Auto(matisch) weg |
september 1998 |
December 1999 |
Afgerond |
11. Openbaar vervoer |
medio 2001 |
begin 2003 (als onderdeel van het LVVP) |
loopt door in de vorm van tariefsacties |
12. Voldoende ruimte voor voetganger en fietser |
medio 2001 |
najaar 2002 |
Afgerond |
13. Water in Ecodus: EcoDusVer en Verder |
Eind 2002 |
eind 2003 |
verankerd in nieuw uitvoeringsprogramma |
14. Afkoppelen van regenwater in de Wippolder |
najaar 1999 |
medio 2000 planfase afgerond |
beheersfase; |
15. Herstructurering watersysteem Voorhof, Buitenhof en
Tanthof |
2000 |
eind 2002 (opschaling Tanthof West) |
verankerd in nieuw uitvoeringsprogramma |
16. Ecologische hoofdstructuur Delft |
eind 2001 |
2002 besluitvorming |
opgenomen in Ecologieplan Delft 2004-2015 |
17. Onderzoek effecten verminderen
grondwateronttrekkingen in Delft |
najaar 2000 |
2002 |
Eerste onderzoek is in 2006 afgerond, Delft
participeert in een vervolgonderzoek waarin de effecten kwantitatief in beeld
worden gebracht. |
18. Recreatiewater in en om Delft |
najaar 1999 |
najaar 1999 |
Afgerond |
19. Proefproject Waterstad 2000 |
maart 1999 |
|
na enkele jaren |
20. Afval ‘Beloningssysteem goed afvalscheidinggedrag’ |
begin 2000 |
1e helft 2003: besluitvorming |
afgerond |
21. Afval Uitbreiding aantal Retourettes |
september 1999 |
2002 |
Beëindigd |
22. Afval. Milieuzorg en educatie in onderwijs |
september 1999 |
zomer 2000; werkplan gereed |
pilot is afgesloten; project is geïntegreerd in
NMC-project ‘structureel aanbod voor voortgezet onderwijs’ |
23. Afval. Voorlichting op maat |
september 1999 |
eind 2002: stuk naar de raad met plan van aanpak |
doorlopend |
24. Duurzaamheidsmonitor |
najaar 1999 |
|
in 2007 over 2005 en 2006? |
25. Duurzaamheidstoets |
1e helft 2003 |
2e helft 2003 |
beëindigd eind 2004 |
26. Gemeentelijke interne milieuzorg |
najaar
1999 |
1e
kwartaal 2003 |
Permanent |
Het (verder) uitvoeren van de onderstaande
projecten uit het Klimaatplan Delft 2003-2012.
1 |
Nieuwe gemeentelijke gebouwen (excl. stadskantoor) |
1a |
Nieuwe gemeentelijke stadskantoor |
2 |
Aanpak energiegebruik bestaande gemeentelijke
gebouwen/ voorzieningen |
2a |
Renovatie 2 bestaande gebouwen |
2b |
Openbare installaties: gemalen |
2c |
Openbare installaties: verkeersinstallaties en
verlichting |
3 |
Nieuwbouw projecten woningbouw |
3 |
Nieuwbouw projecten utiliteitsbouw |
3a |
Spoorzone |
3b |
Zuidpoort |
4 |
Bestaande bouwprojecten woningen en utiliteit |
4a |
Poptahof (3D) |
4b |
Convenant bestaande woningen (3D) |
4c |
Bestaande stad bespaart energie |
5 |
Verruimde reikwijdte en zorgplicht bij bedrijven |
6 |
Duurzame bedrijventerreinen |
6a |
Naar een duurzame planontwikkeling Technopolis (3D) |
6b |
Energieprestatie herstructurering Schie-oevers |
7 |
Gemeentelijke Interne Milieuzorg (3D) |
7a |
Eigen vervoerplan gemeente Delft |
7b |
Wagenpark |
7c |
Energiebeheer gemeentelijke gebouwen en
voorzieningen en inkoop groene energie |
8 |
Vastleggen verbetering LV/OV/CV als
prestatieafspraken in het LVVP |
9 |
Duurzame energie realiseren in de gebouwde omgeving
(zie 1,2, 3, 4 en 6) |
9a |
Windturbines |
9b |
Toepassing Restwarmte DSM Gist |
9c |
100 Delfts blauwe daken (incl 2e tranche) |
10 |
Internationaal presentaties |
10a |
Voortzetting Delfts Energie Agentschap |
10b |
Europese subsidies aanvragen |
11 |
Monitoring |
12 |
Algemene projectleiding |
In 2006 is aan bijna alle programma's en
projecten uit het 'Klimaatplan Delft 2003-2012' gewerkt, met
uitzondering van de volgende projecten:
4b
convenant bestaande bouwen
Dit project heeft in deze vorm uiteindelijk
geen doorgang gekregen, in 2007 wordt bekeken of op een andere wijze afspraken
kunnen worden gemaakt met woningbouwcorporaties m.b.t. energiebesparing in de
bestaande bouw.
3a Spoorzone
Dit project heeft lange tijd stil gelegen
vanwege de discussie op nationaal niveau over het toekennen van gelden aan de
ondertunneling van het spoor in Delft, maar in 2006 is hiermee weer gestart.
In 2006 is begonnen met de uitvoering van de nota “Energiebesparing gemeente organisatie”. Bij een 4-tal grote’ gemeentelijke gebouwen is een energiescan uitgevoerd en een lijst van mogelijke energiebesparende maatregelen opgesteld. In 2007 volgt voor deze gebouwen een uitvoeringsplan.
In 2006 heeft de Raad ingestemd met de ‘Gemeentelijke Stimuleringsregeling Energiebesparende Maatregelen ‘. Een instrument, ook wel revolving fund genaamd, waarmee binnen vooraf gestelde kaders van de Reserve Energiebesparende Maatregelen, aan burgers en non profit organisaties laagrentende leningen worden verschaft voor de aanschaf van energiebesparende maatregelen.
In 2007 zal verder worden gewerkt aan alle
programma's en projecten uit het Klimaatplan Delft 2003-2012.
Natuur-
en Milieucommunicatie (NMC)
Afgelopen jaren is gewerkt aan de uitvoering van de NMC-nota uit 2001. Projecten zijn afgerond of verdienen een verdieping. In 2007 zal de NMC-nota worden herzien, waarin o.a. het themagericht werken een plek zal krijgen. Ook zal de positionering van het instrument NMC aandacht krijgen. Vooruitlopend zal er dit jaar wel voor de 2e achtereenvolgende keer een milieuthema centraal staan. Dit jaar is dat energie en klimaat. Dit leidt tot een samenhangend pakket projecten, waarbij dit thema centraal staat, zoals publieksactie, technische- en educatieve projecten gericht op scholen (BO en VO), communicatie rond een op te leveren RO/fysiek project, tentoonstelling en een bredere aanpak van de communicatie rond dat thema.
Versterking van de integratie van milieudoelstellingen in andere beleidssectoren
· Versterken relatie tussen milieubeleid en NMC door met jaarthema’s te werken. In 2006 stond het thema water centraal, in 2007 energie & klimaat.
· Uitvoeren van de projecten uit de Natuur- en milieucommunicatienota;
Ecologische
basisvorming
· Delftse Natuur en milieusite (natuur en milieu op inter- en intranet). Hierin aandacht voor samenhang vakteams + producten. (www.delft.nl/natuurenmilieu)
· In huisstijl brengen en professionaliseren publicaties
· Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet onderwijs NME; onderwijs m.b.t. natuur, milieu en duurzaamheid.
· Deelnemen in en uitvoeren van het natuur-en milieudeel van het “Brede School” project in alle wijken; ontwikkelen nieuw programma, alsmede ontwikkelen en uitvoeren van een aandeel voor Brede School voor het voortgezet onderwijs.
·
Opbouwen (hard
en software) van een mediatheek in het gebouw “De Papaver”;
NMC
bij uitvoering milieubeleid/projecten
· Beheren van de Reserve Natuur en Milieu
· Werven en beoordelen aanvragen voor subsidie uit de Reserve Natuur en Milieu;
· Ondersteuning projecten derden
NMC bij duurzaamheidsbeleid
· Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform;
· Ondersteuning Natuur- en Milieukring;
Activiteiten
en beheer De Papaver
· Organiseren van tentoonstellingen in De Papaver;
· Organiseren van vakantieactiviteiten in voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en kerstvakantie deels i.s.m. vrijwilligers;
· Faciliteren van de Stichting Vrienden van De Papaver
· Begeleiden vrijwilligers bij diverse projecten.
·
(Her-)inrichten
van de locatie “De Papaver” als
bezoekerscentrum; in 2007 zal gestart worden met de aanpak van de
tentoonstellingsruimte.
· Bemensing op zondag: Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en verkoopartikelen) i.s.m. vertegenwoordigers van vier natuur & milieuorganisaties en invoeren van professionele ondersteuning met ingang van 1 februari 2006;
· Nu voor de fysieke en personele kant van De Papaver grotendeels zorg is gedragen, zal de informatiefunctie en het aanbod aan producten en activiteiten verder worden ontwikkeld.
· (De status van) Het bestaande samenwerkingsverband met organisatie en instellingen in de Delfste Hout verder invulling geven.
· Gedurende visietraject voor de Delfste Hout ook zorgen voor de inbreng van gebruikers middels een gebruikersonderzoek en participatietraject (als voorbeeld andere inzet NMC-instrument).
· Inhoudelijke en procesbijdrage leveren aan visietraject Delftse Hout.
Gemeentelijke interne milieuzorg (GIM)
· Coördinatie en advisering in het kader van implementatie GIM (in combinatie met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen de nieuwe gemeentelijke organisatie;
· Verzameling milieukwaliteitgegevens en rapportage aan B&W via Duurzaamheidsmonitor;
· Ontsluiten gegevens via Internet en publieksuitgave;
· Speerpunten voor 2007 e.v. betreft papierverbruik/-besparing;
Afval(verwijdering)
· Advisering, afstemming en coördinatie afvalstoffenbeleid. (afspraken/overleg tussen vakteams Reiniging, milieu en milieutoezicht);
· Vergunningverlening textiel Afvalstoffenverordening;
· Uitvoering van de nota “Voorlichting op maat” gericht op diverse deelstromen en in het bijzonder: inzamelwijzer papier, hondenpoep, zwerfvuil, grofvuil en incontinentiemateriaal.
· Verdere uitwerking van het op afstand zetten van het reinigingsbedrijf en het integreren van de opdrachtgever/beleidstaak in het vakteam Milieu.
· In 2007 start een zwerfvuilcampagne met diverse deelprojecten, waaronder ‘zwerfvuilaanpak in en rond de school’ (ook NMC-project).
· In 2007 volgt een evaluatie van een pilot met gescheiden luierinzameling bij kinderopvangcentra.
· Verbeteren/optimaliseren van de afvalinzameling van stromen (n.a.v. benchmark)
Ruimtelijke ordening algemeen
· Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen, ontwikkelingsplannen, ontwikkelingsvisies, gebiedsvisies en ruimtelijke onderbouwingen;
· Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke) bouwlocaties en in BAO;
· Opstellen milieuadviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere ruimtelijke plannen;
· Duurzaamheid in wijkprogramma’s;
· Advisering en begeleiding m.e.r.(beoordelings)procedures
· Reageren op milieu-effectrapportages en Strategische Milieubeoordeling voor projecten in de regio die effect hebben op het milieu in Delft.
Ruimtelijke ordening specifiek
Bedrijven
· Evaluatie en herziening van de nota “Bedrijven en Bestemmingsplannen”
· Het implementeren van de nota “Bedrijven en Bestemmingsplannen” in bestemmingsplannen, ontwikkelingsplannen, ontwikkelingsvisies, gebiedsvisies en ruimtelijke onderbouwingen.
· Advisering over het toepassen van de nota “Bedrijven en Bestemmingsplannen” bij bouwplannen.
Geluid
·
Opstellen van
een geluidnota met betrekking tot gebiedsgericht geluidsbeleid.
·
Adviseren over
de gevolgen van de verwachte aanpassingen van de Wet geluidhinder (o.m. hogere
grenswaarde-procedures);
· Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen;
· Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond industrieterreinen (Schieoevers en DSM-Gist), (toets bij vergunningverlening; implementatie saneringsprogramma);
· Afronding Samenwerkingsverband Delft-Pijnacker (gevelisolatie) is verband met beëindiging budgetregeling saneringsgelden;
· Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;
· Verdere voorbereiding en realisatie van een geluidsscherm langs de rijksweg A13 ter hoogte van de Professorenwijk/Pauwmolen;
· De mogelijkheden om het “gat” te dichten in het geluidsscherm langs de A13 (oostzijde, ter hoogte van de Delfgauwseweg) onderzoeken
· Realisatie van een geluidsscherm langs de Kruithuisweg ter hoogte van de Amazoneweg.
· Het ontwikkelen van een visiedocument voor natuur- en recreatiegebied de Delftse Hout.
Verkeer en vervoer + luchtkwaliteit
· Adviseren t.a.v. de uitvoering van het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan (LVVP) en daarin aandacht schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en vervoermanagement alsmede de effecten op luchtkwaliteit en geluidhinder;
· Uitbouwen afstemming van milieu- en verkeers- en vervoersbeleid;
· Advisering over de koppeling tussen het nieuwe verkeersmodel en rekenprogramma’s op het gebied van geluid en luchtkwaliteit;
· Stimuleren van Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere bedrijven, gezien vanuit de Wet milieubeheer;
· Rapporteren met betrekking tot het Besluit Luchtkwaliteit en het opstellen van een plan van aanpak voor overschrijdingslocaties stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10).
· Advisering over luchtkwaliteit t.b.v. bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.
· Voorbereiding en invoering van een milieuzone rondom de binnenstadsring.
Energie
· Implementeren van energieaspecten in diverse grote stedelijke (herstructurerings)projecten zoals Spoorzone, Poptahof, Harnaschpolder, Bomenwijk en herstructurering TU gebied ;
· Doorlopen ontwikkelingstraject Toepassing Delftse Industriële warmte (TDI).
· Deelname aan 5-jarig Europees demonstratieproject SESAC (Sustainable Energy Systems in Advanced Cities) i.s.m. Delfts/Zoetermeers Energie Agentschap en woningcorporatie.
· Koppeling van binnenklimaat en energiebesparing wordt opgepakt in het project “energieke scholen”, de lokale vertaling van de frisse scholen campagne.
· Verdere opzet, begeleiding en uitvoering van 2e tranche “100 Delftsblauwe daken”;
· Realiseren van één of meer windmolens op gemeentelijk grondgebied;
· Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen;
· Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer;
· Participeren in het ‘Delfts/Zoetermeers Energie Agentschap’ in samenwerking met lokale en Europese partners;
· Deelname in Europees kennisuitwisselingsproject RUSE;
· Beheer van de reserve Energiebesparende Maatregelen (REM) en stimulering en bewaking projecten uit de REM;
· Opstellen van de EnergiePrestatieAdvies-Utiliteit voor de overige gemeentelijke gebouwen (min. 1000 m2), o.a. zwembad Kerkpolder. Uitvoering maatregelen in combinatie met Wet milieubeheer en GIM.
· Uitvoeren projecten en activiteiten die horen bij het themajaar 2007 ‘energie & klimaat’
· Participeren in het in het nationaal Ambtelijk Netwerk Klimaat- en Energiebeleid.
Duurzaam bouwen
·
Het uitvoeren
van het duurzaam bouwen beleid ;
·
Implementatie
van het duurzaam bouwen instrumentarium in de organisatie van de gemeente
Delft;
· Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij nieuwe buurthuizen en gezondheidscentra;
·
Duurzaam
bouwen bij centrale huisvesting gemeente in Spoorzone;
· Participeren in de ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met name herstructurering Schie-oevers);
· Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en bestemmingsplannen;
· Uitvoeren van duurzaam bouwen projecten in samenwerking met andere partners;
· Controle en bewaking van de duurzaam bouwen afspraken in uitvoering Zuidpoort, Koepoort, etc.;
·
Participeren
in het Groot Stedenoverleg duurzaam bouwen.
Bodem & Bouwstoffenbesluit
·
Het proces om
bevoegd gezag taken van de Provincie Zuid-Holland naar de gemeente Delft over
te dragen afronden;
·
Het implementeren
van de bevoegd gezag taken binnen het vakteam Milieu;
·
Nieuwe
bodemkwaliteitskaart en grondstromenplan op internet plaatsen (BKK-i);
· Interne en externe partijen informeren over nieuwe bodemkwaliteitskaart, grondstromenplan en beleid;
· Inzichtelijk maken van Delftse werkvoorraad bodem;
· Uitvoeren ISV-werkprogramma bodem;
·
Verdere implementatie van het Bouwstoffenbesluit in de
gemeentelijke werkprocessen;
·
Uitvoering
geven aan het handhavingsprogramma 2007 en het handhavingsbeleid bodem 2004;
·
Actualiseren
handhavingsbeleid bodem;
· Adviseren over bodemonderzoeken in het kader van aan – en verkoop, milieuvergunningen, projecten water- en ecologieplan, projecten civieltechnische werken, bouw- en bestemmingsplannen;
· Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met de provincie;
· Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten (bodemonderzoek en sanering).
Veiligheid
· NMP-4 beleid omzetten naar gemeentelijk beleid;
·
Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als
gevolg van de opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer
van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water;
·
Het in beeld
brengen van de risicocontouren en het groepsrisico als gevolg van het vervoer
van gevaarlijke stoffen over het spoor;
·
Het in beeld
brengen van het groepsrisico als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen
over de A13 en Kruithuisweg;
·
Adviseren over
externe veiligheid bij bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke
plannen.
·
Bijdragen aan
het ontwikkelen van een veiligheidsvisie voor Haaglanden en de uitwerking
daarvan voor Delft.
Water
· Het uitvoeren van de in het tweede uitvoeringsprogramma van het waterplan opgenomen (deel) projecten;
· Het invulling geven aan de waterstructuurvisie en het implementeren van de hieruit voortvloeiende projecten;
· Het invulling geven aan het grondwaterbeleid
· Herzien van handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en ecologie;
· Waterparagraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de watertoets;
· Deelname aan regulier overleg over bestemmingsplannen en andere ruimtelijke ontwikkelingen in het kader van de watertoets;
· Controleren kwaliteit lozingen bedrijven;
·
Controle
kwaliteit lozingen bedrijven op openbaar riool;
·
Opstellen
handhavingsbeleid vetlozingen op het openbaar riool;
· Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;
·
Adviseren over water bij bouwplannen en andere
ruimtelijke plannen.
·
Opstellen en
uitvoeren communicatieplan rond de uitvoering van waterprojecten ism
Hoogheemraadschap.
Ecologie
Implementeren van ecologie- en groenaspecten in diverse grote stedelijke (herstructurering)projecten zoals Spoorzone, Poptahof, Harnaschpolder e.a.;
· Het uitvoeren van plannen en (deel)projecten als opgenomen in het Ecologieplan;
· Uitvoering geven aan de in het ISV verband genoemde projecten;
· Nadere uitwerking m.b.t. inrichting van de stedelijke ecologische (hoofdstructuur);
· Implementatie van de Flora- en faunawet in gemeentelijk beleid inclusief de uitwerking van procedures rond ontheffingsaanvragen, gedragscode en natuurinventarisaties;
· Opstellen van en uitvoering geven aan soortbeschermingsplannen voor in Delft voorkomende beschermde soorten;
· Opstellen beleid t.a.v. oevers m.b.t. inrichting, beheer en onderhoud;
· Herzien van handboek openbare ruimte voor ecologie en water(oevers:zie water);
· Ecologieparagraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de Flora- en faunawet;
· Adviseren over ecologie bij bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen;
· Beheren van de Reserve Ecologie en stimulering en bewaking van projecten uit de reserve;
·
Bijdrage aan het ontwikkelen van een natuurdatabank
voor Haaglanden en de concrete uitwerking voor Delft;
·
Bijdrage aan het ontwikkelen van een groenvisie voor
Haaglanden;
·
Advisering bij kapaanvragen;
Monitoring
· Bepalen in welke beperkte vorm (gelet op de bezuinigingstaakstelling) de Delftse Duurzaamheidsmonitor (waarin opgenomen: GIM-jaarverslag, milieujaarverslag en 3D-voortgangsrapportage, klimaatmonitoring en natuurmonitor) voor de zomer kan worden uitgebracht.
· Uitgeven van een publiekssamenvatting van de Duurzaamheidsmonitor.
· Coördineren van de natuurmonitor i.s.m. Delftse Natuur- en milieuverenigingen
Delft
Kennisstad
·
Beheren van de Reserve milieutechnologie;
·
Beoordelen aanvragen voor subsidie;
·
Begeleiden van projecten die in het kernthema Milieutechnologie zijn
opgestart en het bewaken van de voortgang ervan;
·
Verder uitbouwen van het project Waterstad 2000 waarbij
kennisontwikkeling en -overdracht voorop staat.
Regionale samenwerking
· Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan Haaglanden in Delft;
· Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst handhaving Haaglanden;
· Samenwerking met ROM Rijnmond R3 project industriële warmte;
· Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden;
· Afronden van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker dat uitvoering geeft aan de geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer.
Naast de basisproducten worden in 2007 de volgende bijzondere producten gepland;
· Opstellen van het beleid rondom het afgeven van milieuvergunningen (voortzetten van project uit 2006).
· Actualisatie van de geluidszone rondom het industrieterrein Schie-oevers (voortzetten van project uit 2006).
· Verdere implementatie van de recente nieuwe landelijke en provinciale regels ten behoeve van inventarisatie en registratie van gevaarlijke stoffen bij bedrijven (voortzetten van project uit 2006).
· Gezamenlijke controles zoals afgesproken in het handhavingsprogramma 2006 van de gemeente Delft
· De handhavingsestafette, waarbij door een grote hoeveelheid handhavers uit de gehele provincie Zuid-Holland op één dag controles worden uitgevoerd ten behoeve van landelijke publiciteit. Bij voorkeur worden op deze dag acties gepland die ook al op grond van één van de overige samenwerkingsprojecten afgesproken zijn.
· Voortzetten van de inventariserende controles en verwerking van de resultaten in het MPM4ALL
· Anticiperen op de invoering van de omgevingsvergunning in 2008.
· Anticiperen op de herijking van de 8.40 AmvB’s (het activiteitenbesluit) medio 2007.
· Controles bij vuurwerkverkooppunten ter uitvoering van het nieuwe vuurwerkbesluit
· Aandacht voor de bestaande convenanten bij het doorlopen van vergunningprocedures en bij het controleren van vergunningplichtige inrichtingen.
Reguliere taakuitvoering vergunningverlening &
handhaving
· Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving; aanmoediging van zelfregulering,
· Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en energieaspecten en verkeer en vervoer).
· Verder streven naar integrale handhaving (met de andere handhavingspartners).
· Lokaal uitvoering geven aan het doelgroepenbeleid van het rijk.
· Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving van andere vakteams/clusters
· Indien noodzakelijk de benodigde coördinatie verzorgen m.b.t. het aanvragen om een beschikking artikel 14.1 Wm
· Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie
· Adviezen naar aanleiding van ruimtelijke plannen
· Behandelen verzoeken ontheffing m.b.t. de route gevaarlijke stoffen
· Uitvoering van de regeling incidentele festiviteiten
· Behandelen aanvragen m.b.t. inzamelen van textiel door charitatieve organisaties
· Beheer van het deelproces “milieuzorg” in het kader van het rampenbestrijdingsplan van de Gemeente Delft inclusief het onderdeel “Plan van aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.
Financiering
Reguliere middelen
Reserve Milieutechnologie 2006
In het kader van Delft Kennisstad is de reserve milieutechnologie ingesteld, ook wel Milieutechnologiefonds genoemd. Doel hiervan is: versterken van het kenniscluster milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en steunen van initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het milieubeleid d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.
Prioriteit wordt gegeven aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met een grote uitstraling of spin-off.
Het vakteam Milieu levert met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van projecten.
Reserve Energiebesparende Maatregelen 2006
Op het terrein van het energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele) energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is een Reserve Energiebesparende Maatregelen (ook wel Energiefonds genoemd) ingesteld. Het vakteam Milieu participeert actief in het ontwikkelen en realiseren van ideeën om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.
Uren begroting (indicatief)
PROJECT |
TOTAAL (uren) |
Vakteam Milieu |
|
600145
Algemeen bestuursondersteuning |
400 |
600156
Communicatie externe partijen |
250 |
600157
Communicatie ondersteuning Milieubeheer |
450 |
600158
Procesbeg. Duurzaamheidsbeleid |
100 |
600159
Monitoring Duurzaamheid |
150 |
600160
RVS Pijnacker |
30 |
600161
Algemeen en derden beheer regio Haaglndn |
100 |
600183
Algemeen extern overleg |
250 |
600194
Natuur- en Milieucommunicatie alg. |
200 |
600195
Milieu op het Net |
150 |
600184
Gemeentelijke interne milieuzorg |
220 |
600202
Communicatie ondersteuning Milieuzorg |
15 |
600146
Water |
1.000 |
600548
Projectleider Bodem & Water |
560 |
600147
Beleid bodem |
600 |
600148
Adviezen tbv bouwaanvr.part.bedr. bodem |
423 |
600149
Adviezen tbv gemeentelijke ontw. bodem |
1.400 |
600152
Bouwstoffenbesluit beleid/uitvoering |
400 |
600250
Bouwstoffenbesluit handhaving |
360 |
600298
Verstrekken bodeminformatie |
300 |
600150
Projecten afval |
190 |
600186
Beleid afval |
100 |
600187
Begeleiding planvorming RO |
1.350 |
600188
Bestemmingsplannen RO |
750 |
600200
Werkbudget advies bouwplan bedr.ov |
50 |
600201
Beleid en ontwikkeling RO |
250 |
600153
Beleid geluid |
500 |
600154
Adv. bouw/bestm.pln geluid weg/railverkr |
500 |
600191
Werkbudget klacht verkeerslawaai geluid |
50 |
600192
Werkbudget geluidsanering (a/b-lijst) |
100 |
600155
Beleid energie |
200 |
600193
Begeleiding projecten energie |
1.700 |
600190
Begeleiding Dubo-proj. bouwen/wonen |
200 |
600207
Ecologiebeleid |
25 |
600004
NME Basisonderwijs algemeen |
1.650 |
600028
NME tentoonstellingen |
600 |
600029
NME PR (publikaties) |
350 |
600030
NME-publieksactiviteiten |
2.200 |
600031 NME-projectbureau |
850 |
600248
NME voortgezet onderwijs |
1.200 |
TOTAAL UREN vakteam Milieu |
20.173 |
Vakteam Milieutoezicht |
|
|
Nr. |
Omschrijving |
TOTAAL (uren) |
|
Regelstellen (17,5 %) |
|
22532 |
Vergunning (hfd 8 wm) |
1309 |
22533 |
Melding (hfd 8 wm) |
151 |
22534 |
Nadere eis |
454 |
22535 |
Ontheffing route
gevaarlijke stoffen |
151 |
22536 |
Vrijstellingsregeling
horeca |
302 |
22537 |
Inzamel
vergunning afvalstoffen |
76 |
Nieuw |
Voorlichting, communicatie
regelstellen |
302 |
|
Handhaven (35 %) |
|
22538 |
Integrale controle |
1712 |
22539 |
Thema controle |
378 |
22540 |
Administratieve controle |
76 |
22541 |
Nacontrole |
756 |
22542 |
Klachten horeca |
756 |
22544 |
Klachten overig |
302 |
22543 |
BRZO |
76 |
21276 |
Piket |
151 |
Nieuw |
Voorlichting, communicatie
handhaven |
605 |
22545 |
Bestuurlijk HH |
605 |
22546 |
Ondersteuning strafrecht |
76 |
|
Werk voor interne vakteams
(5%) |
|
22547 |
Advies
bouwaanvragen/plannen |
76 |
22548 |
Ondersteuning
bestemmingsplannen |
454 |
22549 |
Gemeentelijke gebouwen |
38 |
22551 |
Zonebeheer industrielawaai |
138 |
22552 |
Toetsing vergunningen
derden |
38 |
22553 |
Ondersteuning vakteam
Milieu |
76 |
|
Ondersteuning uitvoering
(10%) |
|
22554 |
Externe samenwerking
(buiten gemeente org.) |
151 |
22555 |
Interne samenwerking
(binnen gemeente org.) |
302 |
26319 |
Professionalisering in de
handhaving |
756 |
Nieuw |
Onderzoek, regelgeving en
beleidsnota's |
302 |
|
Indirecte werkzaamheden
(16%) |
2419 |
|
Organisatie (16,5%) |
2494 |
|
Totaal (100%) |
15518 |
1. |
De gemeenteraad stelt jaarlijks voor een daarbij vast te
stellen periode een gemeentelijk milieuprogramma vast. |
2. |
Het programma bevat ten minste:
|
3. |
Indien in de gemeente een gemeentelijk milieubeleidsplan
geldt, houdt de gemeenteraad met dat plan rekening bij de vaststelling van
een gemeentelijk milieuprogramma. |
[2] In 2003 werd het Delftse Waterplan door de Stichting Natuur en Milieu en de gezamenlijke provinciale milieufederaties genomineerd als een van de drie beste Nederlandse waterplannen