Milieuprogramma 2007

 

Inleiding

Het milieuprogramma maakt inzichtelijk waar de prioriteiten liggen van verscheidene milieuthema’s voor het komend jaar. Met de vaststelling van het milieuprogramma door de gemeenteraad wordt voldaan aan de verplichting die vloeit uit artikel 4.20[1] van de Wet milieubeheer. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening gehouden worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan. Omdat er nog diverse projecten zijn uit het  Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 die nog niet zijn afgerond wordt dit plan nog als actueel gemeentelijke milieubeleidsplan beschouwd. In het Duurzaamheidsplan wordt een visie op duurzame stedelijke ontwikkeling beschreven, die vertaald wordt in concrete projecten. In 2007 zal gestart worden met de herijking van het Duurzaamheidsplan. Bij deze herijking zal ook de economische agenda van Delft worden betrokken.

De activiteiten in het milieuprogramma betreffen voor een deel dan ook een doorloop van activiteiten uit voorgaande jaren. Het Duurzaamheidsplan is de afgelopen jaren aangevuld met thema-specifieke beleidsplannen die hun eigen dynamiek kennen en ook zo hun doorwerking hebben naar het milieuprogramma. Onderdeel van de specifieke beleidsplannen zijn concrete uitvoeringsprogramma’s (zie schema).

 

 

 

 

Binnen de gemeente zijn de milieutaken opgesplitst in een vakteam Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk- en stadszaken en een vakteam Milieutoezicht (met name vergunningverlening en handhaving) bij het cluster Publiekszaken.

De in het programma beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of Milieutoezicht uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) opgesteld door het Ingenieursbureau en uitgevoerd door de vakteams Technische Voorbereiding en Wijkbeheer van Stadsbeheer, het gescheiden inzamelen van afval door het vakteam Reiniging en een deel van het duurzaam bouwen beleid door het vakteam Monumentenzorg en Bouwkwaliteit.

In dit programma ontbreekt daarom een gedetailleerde urenplanning, deze komt terug in de individuele werkplannen van de betreffende sectoren en vakteams. Volstaan wordt met een overzicht van de belangrijkste uitvoerende vakteams Milieu en Milieutoezicht.

In samenwerking met alle gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.

In 2007 wordt de samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet.

 

De thema-specifieke beleidsplannen zijn zo concreet dat er inzicht is of het milieubeleid ook uitgevoerd kan worden en daar waar dit een knelpunt vormde is het voorgelegd bij de programmabegroting.
Ook ontbreekt een overzicht van de financiële gevolgen van de bij een wettelijke voorschrift opgedragen taak. Als gevolg van een toenemende integratie van milieuwerkzaamheden door andere organisatieonderdelen in de organisatie wordt het moeilijker een dergelijk overzicht te maken.

 

Tweejaarlijks wordt in de vorm van de Duurzaamheidsmonitor integraal gerapporteerd over de behaalde doelstellingen. De Duurzaamheidsmonitor bundelt de Milieumonitor, het Milieujaarverslag, de Gemeentelijk interne milieuzorgrapportage en de rapportage voortgang uitvoering Duurzaamheidsplan. In 2005 is voorgesteld de monitoring tweejaarlijks uit te voeren. Dit betekent dat er over 2005 en 2006 in 2007 een monitor verschijnt. Vermeldenswaardig is wel dat Delft in 2006 een tweede plaats heeft behaald in de landelijke duurzaamheidsmeter.

 

Ontwikkelingen en basis voor het werkprogramma.

Het Coalitieakkoord tussen de Tweede Kamerfracties van CDA, PvdA en ChristenUnie van 7 februari 2007 focust op een nieuwe balans tussen ecologie en economie, waarbij economische dynamiek en ecologische ontwikkeling met elkaar worden verbonden. Onze manier van produceren en consumeren zal zo moeten veranderen dat verdere aantasting van ecosystemen wordt voorkomen. De druk op het milieu moet omlaag. Door toepassing van nieuwe innovatieve technologieën en een bewuster gedrag kan veel vooruitgang worden geboekt voor mens en milieu. Hier liggen ook grote kansen voor nieuwe economische activiteiten en versterking van ons concurrentievermogen. Nederland kan hierbij voortbouwen op zijn sterke, innovatieve traditie als waterland.

Met name op water en energiegebied zijn hoge ambities geformuleerd. Wanneer deze in de loop van het jaar verder geconcretiseerd worden zal de gemeente hier actief op inspelen. Tot slot zal er nadrukkelijk worden ingespeeld op middelen die vanuit het rijk voor klimaatbeleid beschikbaar zullen worden gesteld.

 

De Toekomstagenda Milieu (2006) houdt vast aan het Nationaal Milieubeleidsplan NMP-4 Hierin zijn zeven milieuproblemen geschetst, waarbij voor een aantal daarvan op gemeentelijk niveau taken zijn weggelegd. Speerpunten hierin zijn klimaatbeleid, de beleidsvernieuwing externe veiligheid, de beleidsvernieuwing milieu en gezondheid (dubo-bouwmaterialen) en vernieuwing van het milieubeleid voor de leefomgeving (Gebiedsvisie, MIG, Luchtkwaliteit, Integratie Milieu-RO, sociale component). In Delft kregen en krijgen deze speerpunten reeds de nodige aandacht.

 

In april 2006 trad een nieuw Delfts college aan met een nieuw coalitieakkoord onder het thema “Ruimte zien en ruimte maken”. In dit akkoord wordt onder het thema “Milieu en duurzame ontwikkeling” de aandacht met name gericht op:

Ø      Bewustwording van gedragsverandering, waaronder uitbreiding van natuur-en milieueducatie

Ø      Verbetering van stedelijk groen en water

Ø       Een leefbare stad met een aanpak van het binnenmilieu in woningen en scholen en extra aandacht voor bodemvervuiling en luchtkwaliteit

Ø       Voldoen aan de Kyoto doelstellingen met een ambitieus klimaatbeleid, waaronder het oprichten van een warmtebedrijf

 

Themaspecifieke beleidsplannen

 

In april 2000 werd het Delfts Waterplan “Een blauw netwerk” [2]   bestuurlijk vastgesteld door zowel de gemeente Delft als het Hoogheemraadschap van Delfland. De in dit plan benoemde concrete projecten voor de periode 2000-2003 zijn uitgevoerd dan wel gekoppeld aan ontwikkelingen in de stad. Omdat de ambities en visie van het waterplan nog actueel zijn, is in 2003 besloten om geen vervolg op het Waterplan vast te stellen maar te volstaan met de vaststelling van een nieuw uitvoeringsprogramma dat ook inspeelt op de meest recente beleidsontwikkelingen en drie visiedocumenten: de afkoppelvisie, de grondwatervisie en de waterstructuurvisie voor respectievelijk het omgaan met hemelwater, grondwater en ruimte voor water(berging). Het tweede uitvoeringsprogramma van het waterplan is op 28 april 2006 unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Het Waterplan is de basis voor de samenwerking op watergebied tussen Delft en het hoogheemraadschap van Delfland. Voor het tweede uitvoeringsprogramma is om die reden op 13 mei 2006 een nieuw convenant met Delfland gesloten waarin de samenwerking bezegeld is.

 

In oktober 2001 werd de nota “Natuur en milieucommunicatie in Delft” vastgesteld. Hierin werden projecten en doelen benoemd voor Natuur en milieucommunicatie bij resp. ecologische basisvorming, bij (lokaal) milieubeleid, bij (lokaal) duurzaamheidsbeleid en werd de functie van het gebouw “De Papaver” herijkt. Tevens werd een nieuwe financiële injectie gegeven om de benoemde doelen te bereiken. In de programmabegroting 2007-2010 is besloten deze nota in 2007 te actualiseren.

 

In augustus 2002 is het Handboek Bodem bestuurlijk vastgesteld. In dit Handboek is het bodembeleid van de gemeente Delft vastgelegd. Ook de bodemkwaliteitskaart en het grondstromenplan zijn in het Handboek opgenomen zodat beleid en de regels voor de uitvoering in één nota zijn vastgelegd. In verband met de nieuwe bodemkwaliteitskaart en grondstromenplan (vastgesteld augustus 2005) is het Handboek in het vierde kwartaal van 2005 geheel herzien.

 

In april 2003 is het Klimaatplan Delft 2003-2012 bestuurlijk vastgesteld. In dit plan is een bestuurlijke ambitie gekoppeld aan een groot aantal concreet uitvoerbare projecten waarbij de gemeente Delft haar bijdrage levert aan de landelijke doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen.

 

In april 2004 is het Ecologieplan Delft 2004-2015 bestuurlijk vastgesteld. Het plan beschrijft hoe in de komende jaren, in samenhang met de sociale en economische ontwikkelingen, de diversiteit van de natuur behouden en verder ontwikkeld kan worden en daarmee de leefbaarheid voor de burgers gewaarborgd is.

 

In 2006 is onder het motto “Delft Spettert” bijzondere aandacht geweest voor het waterplan. De afspraak is om ieder jaar een bepaald thema meer aandacht te geven door een combinatie van gerichte communicatie en de inzet van NMC. Ook wordt met een tentoonstelling in de Papaver ingespeeld op het thema. De activiteiten die vallen onder het themajaar zijn vakteamoverschrijdend zodat ook andere gemeentelijke onderdelen en externe partijen betrokken worden.

 

In oktober 2006 werd de Programmabegroting 20076-2011 vastgesteld met daarin de onderstaande doelstellingen:

Ø       Het verbeteren van groene ruimte en water in en om de stad.

Ø        Het vergroten van bewustwording en gedragsverandering onder meer door uitbreiding van

Ø      natuur- en milieueducatie en door communicatie

Ø        Een verhoogde aandacht voor de kwaliteit van de leefomgeving, het binnenmilieu in

Ø      woningen en scholen, bodemkwaliteit en luchtkwaliteit

Ø        Stimuleren van innovaties op het gebied van duurzame energie

Ø        Extra inzet op de oprichting en realisatie van het warmtebedrijf Delft

 

In februari 2005 is het tweede Delftse OntwikkelingsProgramma 2005-2015 (DOP-2) vastgesteld als basis voor de aanvraag van ISV middelen bij de Provincie Zuid-Holland. In het DOP-2 geeft de gemeente aan wat zij de komende periode samen met de lokale partners – corporaties, ontwikkelaars /bouwers, bewoners, bedrijven en instellingen – wil bereiken rond de thema’s: Kennis, economie en cultuur, wonen/samenleven en duurzaamheid en een viertal gebiedsgerichte programma’s. Per thema zijn in het DOP-2 de verschillende te bereiken effecten geformuleerd. Deze worden via monitoring verantwoord. Binnen het themaprogramma Duurzaamheid worden zes deelprogramma’s onderscheiden: Water en ecologie, verbetering klimaat en milieu, bodemsanering, geluidhinder, openbaar vervoer en wegen en fietsverkeer.

 

Daarnaast is milieu een belangrijke speerpunt bij een aantal langlopende stedelijke projecten zoals de herstructurering van het TU-gebied, de ondertunneling van het spoor en de daarbij behorende bovengrondse ontwikkeling, de herinrichting van het Zuidpoortgebied, de herstructurering van de wijk Poptahof, de inrichting van de Harnaschpolder, de herstructurering van het Schieoeversgebied etc..

 

Missie

In de duurzame kennisstad Delft wordt:

·       zodanig omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en regeneratief worden dan wel blijven;

·       wordt een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een balans tussen welzijn en welvaart;

·       wordt aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale cohesie en betrokkenheid.

Om deze richting te geven wordt een zestal principes voor duurzame stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 zijn uitgewerkt.

 

Algemeen

Het vakteam Milieu omvat per 01-01-2007 ca. vijftien formatieplaatsen (22 personen; 17 vrouwen en 5 mannen) en het vakteam Milieutoezicht omvat per 01-01-2007 twaalf formatieplaatsen (12 personen, 8 mannen en 4 vrouwen).

 

Hoofdafspraken en producten

Het takenpakket richt zich op de volgende onderdelen:

·                     Uitvoeren van wettelijke taken;

·                     Uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering en ter ondersteuning van de wettelijke taken;

·                     Uitvoering van nog niet afgesloten projecten uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003, het Waterplan Delft, de nota Natuur en milieucommunicatie in Delft, het Klimaatplan 2003-2012 en het Ecologieplan 2004-2015;

·                     Uitvoering van het collegeprogramma 2006-2010;

·                     Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het Milieutechnologie­fonds;

·                     Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve Energiebesparende Maatregelen;

·                     Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve Natuur en Milieu;

·                     Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve Ecologie;

·                     Intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglanden verband.

 

JAARPROGRAMMA 2007

Algemeen

·       Afstemming en integratie van milieuactiviteiten [met name tussen vakteam Milieu en Milieutoezicht, binnen de sector Stedelijke Ontwikkeling (ruimtelijke ordening, mobiliteit, vastgoed en cultuur, kennis en economie) en met Stadsbeheer (afval en groen)];

·       Kwaliteitszorg (aanpassen interne werkprocedures/afspraken ook mede i.r.t. locatie Papaver (handboek Papaver) en vrijwilligers en andere vakteams);

·       Opstellen van een milieuvisie bij grote projecten;

·       Instrumenten ontwikkelen om leefbaarheid invulling te geven;

·       Planningssystematiek en projectmatig werken verder inhoud geven.

 

Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.

·                     Het opstarten en/of voortzetten van de uitvoering van de 26 geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.

·                     Coördineren uitvoering Duurzaamheidsplan 2000-2003.

 

Projecten

Geactualiseerde planning. Vastgesteld door de Gemeenteraad op 30-11-2004

 

Start

Eind planfase

Eind uitvoeringsfase

1.    Duurzaam bouwen

najaar 1999

2003

2005 verder verankerd in duurzaam bouwen instrumentarium

2.    Kansenkaart van Delft

najaar 1999

2003

 beëindigd 2004

3.    Duurzame herstructurering Schie-oevers

najaar 1999

Afgerond

enkele jaren

4.    Duurzame ontwikkeling TU-Zuid gebied

najaar 1999

2002

enkele jaren

5.    Duurzaamheid in wijkplannen

najaar 1999

januari 2000

Afgerond

6.    Duurzame herstructurering Poptahof

reeds gestart

1e kwar­taal 2003 (defini­tieve uit­gangs­punten voor herstructu­re­ring)

eind 2015

7.    Klein Kyoto in Delft

begin 2000

Gaat op in klimaatplan

Opgegaan in Klimaatplan 2003-2012

8.    Duurzame ontwikkeling Zuidpoort

reeds gestart

 

2007 (realisatie 1e deelplan 2005)

9.    Eenheid Première Delft

najaar 1999

eind 2000

Afgerond

10. Haalbaarheidsonderzoek Auto(matisch) weg

september 1998

December 1999

Afgerond

11. Openbaar vervoer

medio 2001

begin 2003 (als onderdeel van het LVVP)

loopt door in de vorm van tariefsacties

12. Voldoende ruimte voor voetganger en fietser

medio 2001

najaar 2002

Afgerond

13. Water in Ecodus: EcoDusVer en Verder

Eind 2002

eind 2003

verankerd in nieuw uitvoeringsprogramma

14. Afkoppelen van regenwater in de Wippolder

najaar 1999

medio 2000 planfase afgerond

beheersfase;

15. Herstructurering watersysteem Voorhof, Buitenhof en Tanthof

 2000

eind 2002 (opschaling Tanthof West)

verankerd in nieuw uitvoeringsprogramma

16. Ecologische hoofdstructuur Delft

eind 2001

2002 besluitvorming

opgenomen in Ecologieplan Delft 2004-2015

17. Onderzoek effecten verminderen grondwateronttrekkingen in Delft

najaar 2000

2002

Eerste onderzoek is in 2006 afgerond, Delft participeert in een vervolgonderzoek waarin de effecten kwantitatief in beeld worden gebracht.

18. Recreatiewater in en om Delft

najaar 1999

najaar 1999

Afgerond

19. Proefproject Waterstad 2000

maart 1999

 

na enkele jaren

20. Afval ‘Beloningssysteem goed afvalscheidinggedrag’

begin 2000

 

1e helft 2003:

besluitvorming

afgerond

21. Afval Uitbreiding aantal Retourettes

september 1999

2002

Beëindigd

22. Afval. Milieuzorg en educatie in onderwijs

september 1999

zomer 2000; werkplan gereed

pilot is afgesloten; project is geïntegreerd in NMC-project ‘structureel aanbod voor voortgezet onderwijs’

23. Afval. Voorlichting op maat

september 1999

 

eind 2002:

stuk naar de raad met plan van aanpak

doorlopend

24. Duurzaamheidsmonitor

najaar 1999

 

in 2007 over 2005 en 2006?

25. Duurzaamheidstoets

1e helft 2003

 

2e helft 2003

beëindigd eind 2004

26. Gemeentelijke interne milieuzorg

najaar 1999

1e kwartaal 2003

Permanent

 

Klimaatplan Delft 2003-2012

Het (verder) uitvoeren van de onderstaande projecten uit het Klimaatplan Delft 2003-2012.

 

1

Nieuwe gemeentelijke gebouwen  (excl. stadskantoor)

1a

Nieuwe gemeentelijke stadskantoor

2

Aanpak energiegebruik bestaande gemeentelijke gebouwen/ voorzieningen

2a

Renovatie 2 bestaande gebouwen

2b

Openbare installaties: gemalen

2c

Openbare installaties: verkeersinstallaties en verlichting

3

Nieuwbouw projecten woningbouw

3

Nieuwbouw projecten utiliteitsbouw

3a

Spoorzone

3b

Zuidpoort

4

Bestaande bouwprojecten woningen en utiliteit

4a

Poptahof (3D)

4b

Convenant bestaande woningen (3D)

4c

Bestaande stad bespaart energie

5

Verruimde reikwijdte en zorgplicht bij bedrijven

6

Duurzame bedrijventerreinen

6a

Naar een duurzame planontwikkeling Technopolis (3D)

6b

Energieprestatie herstructurering Schie-oevers

7

Gemeentelijke Interne Milieuzorg (3D)

7a

Eigen vervoerplan gemeente Delft

7b

Wagenpark

7c

Energiebeheer gemeentelijke gebouwen en voorzieningen en inkoop groene energie

8

Vastleggen verbetering LV/OV/CV als prestatieafspraken in het LVVP

9

Duurzame energie realiseren in de gebouwde omgeving (zie 1,2, 3, 4 en 6)

9a

Windturbines

9b

Toepassing Restwarmte DSM Gist

9c

100 Delfts blauwe daken (incl 2e tranche)

10

Internationaal presentaties

10a

Voortzetting Delfts Energie Agentschap

10b

Europese subsidies aanvragen

11

Monitoring

12

Algemene projectleiding

In 2006 is aan bijna alle programma's en projecten uit het 'Klimaatplan Delft 2003-2012' gewerkt, met uitzondering van de volgende projecten:

 

4b convenant bestaande bouwen

Dit project heeft in deze vorm uiteindelijk geen doorgang gekregen, in 2007 wordt bekeken of op een andere wijze afspraken kunnen worden gemaakt met woningbouwcorporaties m.b.t. energiebesparing in de bestaande bouw.

3a Spoorzone

Dit project heeft lange tijd stil gelegen vanwege de discussie op nationaal niveau over het toekennen van gelden aan de ondertunneling van het spoor in Delft, maar in 2006 is hiermee weer gestart.

In 2006 is begonnen met de uitvoering van  de nota “Energiebesparing gemeente organisatie”. Bij een 4-tal grote’ gemeentelijke gebouwen is  een energiescan uitgevoerd en een lijst van mogelijke energiebesparende maatregelen opgesteld. In 2007 volgt voor deze gebouwen een uitvoeringsplan.

In 2006  heeft de Raad ingestemd met de ‘Gemeentelijke Stimuleringsregeling Energiebesparende Maatregelen ‘. Een instrument, ook wel revolving fund genaamd, waarmee binnen vooraf gestelde kaders van de Reserve Energiebesparende Maatregelen, aan burgers en non profit organisaties laagrentende leningen worden verschaft voor de aanschaf van energiebesparende maatregelen.

 

In 2007 zal verder worden gewerkt aan alle programma's en projecten uit het Klimaatplan Delft 2003-2012.

 

Natuur- en Milieucommunicatie (NMC)

Afgelopen jaren is gewerkt aan de uitvoering van de NMC-nota uit 2001. Projecten zijn afgerond of verdienen een verdieping. In 2007 zal de NMC-nota worden herzien, waarin o.a. het themagericht werken een plek zal krijgen. Ook zal de positionering van het instrument NMC aandacht krijgen. Vooruitlopend zal er dit jaar wel voor de 2e achtereenvolgende keer een milieuthema centraal staan. Dit jaar is dat energie en klimaat. Dit leidt tot een samenhangend pakket projecten, waarbij dit thema centraal staat, zoals publieksactie, technische- en educatieve projecten gericht op scholen (BO en VO), communicatie rond een op te leveren RO/fysiek  project, tentoonstelling en een bredere aanpak van de communicatie rond dat thema.

 

Versterking van de integratie van milieudoelstellingen in andere beleidssectoren

·                     Versterken relatie tussen milieubeleid en NMC door met jaarthema’s te werken. In 2006 stond het thema water centraal, in 2007 energie & klimaat.

·                     Uitvoeren van de projecten uit de Natuur- en milieucommunicatienota;

Ecologische basisvorming

·                     Delftse Natuur en milieusite (natuur en milieu op inter- en intranet). Hierin aandacht voor samenhang vakteams + producten. (www.delft.nl/natuurenmilieu)

·                     In huisstijl brengen en professionaliseren publicaties

·                     Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet onderwijs NME; onderwijs m.b.t. natuur, milieu en duurzaamheid.

·                     Deelnemen in en uitvoeren van het natuur-en milieudeel van het “Brede School” project in alle wijken; ontwikkelen nieuw programma, alsmede ontwikkelen en uitvoeren van een aandeel voor Brede School voor het voortgezet onderwijs.

·                     Opbouwen (hard en software) van een mediatheek in het gebouw “De Papaver”;

NMC bij uitvoering milieubeleid/projecten

·                     Beheren van de Reserve Natuur en Milieu

·                     Werven en beoordelen aanvragen voor subsidie uit de Reserve Natuur en Milieu;

·                     Ondersteuning projecten derden

NMC bij duurzaamheidsbeleid

·                     Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform;

·                     Ondersteuning Natuur- en Milieukring;

Activiteiten en beheer De Papaver

·                     Organiseren van tentoonstellingen in De Papaver; 

·                     Organiseren van vakantieactiviteiten in voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en kerstvakantie deels i.s.m. vrijwilligers;

·                     Faciliteren van de Stichting Vrienden van De Papaver

·                     Begeleiden vrijwilligers bij diverse projecten.

·                     (Her-)inrichten van de locatie  “De Papaver” als bezoekerscentrum; in 2007 zal gestart worden met de aanpak van de tentoonstellingsruimte.

·                     Bemensing op zondag: Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en verkoopartikelen) i.s.m. vertegenwoordigers van vier natuur & milieuorganisaties en invoeren van professionele ondersteuning met ingang van 1 februari 2006;

·                     Nu voor de fysieke en personele kant van De Papaver grotendeels zorg is gedragen, zal de informatiefunctie en het aanbod aan producten en activiteiten verder worden ontwikkeld.

Delftse Hout

·         (De status van) Het bestaande samenwerkingsverband met organisatie en instellingen in de Delfste Hout verder invulling geven.

·         Gedurende visietraject voor de Delfste Hout ook zorgen voor de inbreng van gebruikers middels een gebruikersonderzoek en participatietraject (als voorbeeld andere inzet NMC-instrument).

·         Inhoudelijke en procesbijdrage leveren aan visietraject Delftse Hout.

 

Gemeentelijke interne milieuzorg (GIM)

·                     Coördinatie en advisering in het kader van implementatie GIM (in combinatie met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen de nieuwe gemeentelijke organisatie;

·                     Verzameling milieukwaliteitgegevens en rapportage aan B&W via Duurzaamheidsmonitor;

·                     Ontsluiten gegevens via Internet en publieksuitgave;

·                     Speerpunten voor 2007 e.v. betreft papierverbruik/-besparing;

 

Afval(verwijdering)

·                    Advisering, afstemming en coördinatie afvalstoffenbeleid. (afspraken/overleg tussen vakteams Reiniging, milieu en milieutoezicht);

·                                Vergunningverlening textiel Afvalstoffenverordening;

·                    Uitvoering van de nota “Voorlichting op maat” gericht op diverse deelstromen en in het bijzonder: inzamelwijzer papier, hondenpoep, zwerfvuil, grofvuil en incontinentiemateriaal.

·                    Verdere uitwerking van het op afstand zetten van het reinigingsbedrijf en het integreren van de opdrachtgever/beleidstaak in het vakteam Milieu.

·                    In 2007 start een zwerfvuilcampagne met diverse deelprojecten, waaronder ‘zwerfvuilaanpak in en rond de school’ (ook NMC-project).

·                    In 2007 volgt een evaluatie van een pilot met gescheiden luierinzameling bij kinderopvangcentra.

·                    Verbeteren/optimaliseren van de afvalinzameling van stromen (n.a.v. benchmark)

 

Ruimtelijke ordening algemeen

·      Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen, ontwikkelingsplannen, ontwikkelingsvisies, gebiedsvisies en ruimtelijke onderbouwingen;

·      Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke)  bouwlocaties en in BAO;

·      Opstellen milieuadviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere ruimtelijke plannen;

·      Duurzaamheid in wijkprogramma’s;

·      Advisering en begeleiding m.e.r.(beoordelings)procedures

·      Reageren op milieu-effectrapportages en Strategische Milieubeoordeling voor projecten in de regio die effect hebben op het milieu in Delft.

 

            Ruimtelijke ordening specifiek

 

Bedrijven

·         Evaluatie en herziening van de nota “Bedrijven en Bestemmingsplannen”

·         Het implementeren van de nota “Bedrijven en Bestemmingsplannen” in bestemmingsplannen, ontwikkelingsplannen, ontwikkelingsvisies, gebiedsvisies en ruimtelijke onderbouwingen.

·         Advisering over het toepassen van de nota “Bedrijven en Bestemmingsplannen” bij bouwplannen.

 

Geluid

·                     Opstellen van een geluidnota met betrekking tot gebiedsgericht geluidsbeleid.

·                     Adviseren over de gevolgen van de verwachte aanpassingen van de Wet geluidhinder (o.m. hogere grenswaarde-procedures);

·                     Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen;

·                     Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond industrieterreinen (Schieoevers en DSM-Gist), (toets bij vergunningverlening; implementatie saneringsprogramma);

·                     Afronding Samenwerkingsverband Delft-Pijnacker (gevelisolatie) is verband met beëindiging budgetregeling saneringsgelden;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;

·                     Verdere voorbereiding en realisatie van een geluidsscherm langs de rijksweg A13 ter hoogte van de Professorenwijk/Pauwmolen;

·                     De mogelijkheden om het “gat” te dichten in het geluidsscherm langs de A13 (oostzijde, ter hoogte van de Delfgauwseweg) onderzoeken 

·                     Realisatie van een geluidsscherm langs de Kruithuisweg ter hoogte van de Amazoneweg.

·                     Het ontwikkelen van een visiedocument voor natuur- en recreatiegebied de Delftse Hout.

 

Verkeer en vervoer + luchtkwaliteit

·                    Adviseren t.a.v. de uitvoering van het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan  (LVVP) en daarin aandacht schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en vervoermanagement alsmede de effecten op luchtkwaliteit en geluidhinder;

·                    Uitbouwen afstemming van milieu- en verkeers- en vervoersbeleid;

·                    Advisering over de koppeling tussen het nieuwe verkeersmodel en rekenprogramma’s op het gebied van geluid en luchtkwaliteit;

·                    Stimuleren van Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere bedrijven, gezien vanuit de Wet milieubeheer;

·                    Rapporteren met betrekking tot het Besluit Luchtkwaliteit en het opstellen van een plan van aanpak voor overschrijdingslocaties stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10).

·                    Advisering over luchtkwaliteit t.b.v. bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.

·                    Voorbereiding en invoering van een milieuzone rondom de binnenstadsring.

 

            Energie

·                     Implementeren van energieaspecten in diverse grote stedelijke (herstructurerings)projecten zoals Spoorzone, Poptahof, Harnaschpolder, Bomenwijk en herstructurering TU gebied ;

·                     Doorlopen ontwikkelingstraject Toepassing  Delftse Industriële warmte (TDI).

·                     Deelname aan 5-jarig Europees demonstratieproject SESAC (Sustainable Energy Systems in Advanced Cities) i.s.m. Delfts/Zoetermeers Energie Agentschap en woningcorporatie.

·                     Koppeling van binnenklimaat en energiebesparing wordt opgepakt in het project “energieke scholen”, de lokale vertaling van de frisse scholen campagne.

·                     Verdere opzet, begeleiding en uitvoering van 2e tranche “100 Delftsblauwe daken”;

·                     Realiseren van één of meer windmolens op gemeentelijk grondgebied;

·                     Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen;

·                     Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer;

·                     Participeren in het ‘Delfts/Zoetermeers  Energie Agentschap’ in samenwerking met lokale en Europese partners;

·                     Deelname in Europees kennisuitwisselingsproject RUSE;

·                     Beheer van de reserve Energiebesparende Maatregelen (REM) en stimulering en bewaking projecten uit de REM;

·                     Opstellen van de EnergiePrestatieAdvies-Utiliteit voor de overige gemeentelijke gebouwen (min. 1000 m2), o.a. zwembad Kerkpolder. Uitvoering maatregelen in combinatie met Wet milieubeheer en GIM.

·                     Uitvoeren projecten en activiteiten die horen bij het themajaar 2007 ‘energie & klimaat’

·                     Participeren in het in het nationaal Ambtelijk Netwerk Klimaat- en Energiebeleid.

 

Duurzaam bouwen

·                     Het uitvoeren van het duurzaam bouwen beleid ;

·                     Implementatie van het duurzaam bouwen instrumentarium in de organisatie van de gemeente Delft;

·                     Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij nieuwe buurthuizen en gezondheidscentra;

·                     Duurzaam bouwen bij centrale huisvesting gemeente in Spoorzone;

·                     Participeren in de ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met name herstructurering Schie-oevers);

·                     Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en bestemmingsplannen;

·                     Uitvoeren van duurzaam bouwen projecten in samenwerking met andere partners;

·                     Controle en bewaking van de duurzaam bouwen afspraken in uitvoering Zuidpoort, Koepoort, etc.;

·                     Participeren in het Groot Stedenoverleg duurzaam bouwen.

 

Bodem & Bouwstoffenbesluit

·                     Het proces om bevoegd gezag taken van de Provincie Zuid-Holland naar de gemeente Delft over te dragen afronden;

·                     Het implementeren van de bevoegd gezag taken binnen het vakteam Milieu;

·                     Nieuwe bodemkwaliteitskaart en grondstromenplan op internet plaatsen (BKK-i);

·                     Interne en externe partijen informeren over nieuwe bodemkwaliteitskaart, grondstromenplan en beleid;

·                     Inzichtelijk maken van Delftse werkvoorraad bodem;

·                     Uitvoeren ISV-werkprogramma bodem;

·                     Verdere implementatie van het Bouwstoffenbesluit in de gemeentelijke werkprocessen;

·                     Uitvoering geven aan het handhavingsprogramma 2007 en het handhavingsbeleid bodem 2004;

·                     Actualiseren handhavingsbeleid bodem;

·                     Adviseren over bodemonderzoeken in het kader van aan – en verkoop,  milieuvergunningen, projecten water- en ecologieplan, projecten civieltechnische werken, bouw- en bestemmingsplannen;

·                     Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met de provincie;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband  benoemde projecten (bodemonderzoek en sanering).

 

Veiligheid

·                     NMP-4 beleid omzetten naar gemeentelijk beleid;

·                     Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als gevolg van de opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water;

·                     Het in beeld brengen van de risicocontouren en het groepsrisico als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor;

·                     Het in beeld brengen van het groepsrisico als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de A13 en Kruithuisweg;

·                     Adviseren over externe veiligheid bij bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.

·                     Bijdragen aan het ontwikkelen van een veiligheidsvisie voor Haaglanden en de uitwerking daarvan voor Delft.

 

Water

·                     Het uitvoeren van de in het tweede uitvoeringsprogramma van het waterplan opgenomen (deel) projecten;

·                     Het invulling geven aan de waterstructuurvisie en het implementeren van de hieruit voortvloeiende projecten;

·                     Het invulling geven aan het grondwaterbeleid

·                     Herzien van handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en ecologie;

·                     Waterparagraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de watertoets;

·                     Deelname aan regulier overleg over bestemmingsplannen en andere ruimtelijke ontwikkelingen in het kader van de watertoets;

·                     Controleren kwaliteit lozingen bedrijven;

·                     Controle kwaliteit lozingen bedrijven op openbaar riool;

·                     Opstellen handhavingsbeleid vetlozingen op het openbaar riool;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;

·                     Adviseren over water bij bouwplannen en andere ruimtelijke plannen.

·                     Opstellen en uitvoeren communicatieplan rond de uitvoering van waterprojecten ism Hoogheemraadschap.

 

Ecologie

Implementeren van ecologie- en groenaspecten in diverse grote stedelijke (herstructurering)projecten zoals Spoorzone, Poptahof, Harnaschpolder e.a.;

·                     Het uitvoeren van plannen en (deel)projecten als opgenomen in het Ecologieplan;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV verband genoemde projecten;

·                     Nadere uitwerking m.b.t. inrichting van de stedelijke ecologische (hoofdstructuur); 

·                     Implementatie van de Flora- en faunawet in gemeentelijk beleid inclusief de uitwerking van procedures rond ontheffingsaanvragen, gedragscode en natuurinventarisaties;

·                     Opstellen van en uitvoering geven aan soortbeschermingsplannen voor in Delft voorkomende beschermde soorten;

·                     Opstellen beleid t.a.v. oevers m.b.t. inrichting, beheer en onderhoud;

·                     Herzien van handboek openbare ruimte voor ecologie en water(oevers:zie water);

·                     Ecologieparagraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de Flora- en faunawet;

·                     Adviseren over ecologie bij bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen;

·                     Beheren van de Reserve Ecologie en stimulering en bewaking van projecten uit de reserve;

·                     Bijdrage aan het ontwikkelen van een natuurdatabank voor Haaglanden en de concrete uitwerking voor Delft;

·                     Bijdrage aan het ontwikkelen van een groenvisie voor Haaglanden;

·                     Advisering bij kapaanvragen;

 

 

Monitoring

·                     Bepalen in welke beperkte vorm (gelet op de bezuinigingstaakstelling) de Delftse Duurzaamheidsmonitor (waarin opgenomen: GIM-jaarverslag, milieujaarverslag en 3D-voortgangsrapportage, klimaatmonitoring en natuurmonitor) voor de zomer kan worden uitgebracht.

·                     Uitgeven van een publiekssamenvatting van de Duurzaamheidsmonitor.

·                     Coördineren van de natuurmonitor i.s.m. Delftse Natuur- en milieuverenigingen

 

Delft Kennisstad

·                     Beheren van de Reserve milieutechnologie;

·                     Beoordelen aanvragen voor subsidie;

·                     Begeleiden van projecten die in het kernthema Milieutechnologie zijn opgestart en het bewaken van de voortgang ervan;

·                     Verder uitbouwen van het project Waterstad 2000 waarbij kennisontwikkeling en -overdracht voorop staat.

 

Regionale samenwerking

·                    Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan Haaglanden in Delft;

·                    Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst handhaving Haaglanden;

·                    Samenwerking met ROM Rijnmond R3 project industriële warmte;

·                    Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden;

·                    Afronden van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker dat uitvoering geeft aan de geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer.

 

Wet Milieubeheer; vergunningverlening en handhaving

 

Naast de basisproducten worden in 2007 de volgende bijzondere producten gepland;

·          Opstellen van het beleid rondom het afgeven van milieuvergunningen (voortzetten van project uit 2006).

·          Actualisatie van de geluidszone rondom het industrieterrein Schie-oevers (voortzetten van project uit 2006).

·          Verdere implementatie van de recente nieuwe landelijke en provinciale regels ten behoeve van inventarisatie en registratie van gevaarlijke stoffen bij bedrijven (voortzetten van project uit 2006).

·          Gezamenlijke controles zoals afgesproken in het handhavingsprogramma 2006 van de gemeente Delft

·          De handhavingsestafette, waarbij door een grote hoeveelheid handhavers uit de gehele provincie Zuid-Holland op één dag controles worden uitgevoerd ten behoeve van landelijke publiciteit. Bij voorkeur worden op deze dag acties gepland die ook al op grond van één van de overige samenwerkingsprojecten afgesproken zijn.

·          Voortzetten van de inventariserende controles en verwerking van de resultaten in het MPM4ALL

 

Overige landelijke thema’s

Ook aan landelijke thema’s wordt aandacht besteed. Genoemd kunnen worden;

·           Anticiperen op de invoering van de omgevingsvergunning in 2008.

·           Anticiperen op de herijking van de 8.40 AmvB’s (het activiteitenbesluit) medio 2007.

·           Controles bij vuurwerkverkooppunten ter uitvoering van het nieuwe vuurwerkbesluit

·           Aandacht voor de bestaande convenanten bij het doorlopen van vergunningprocedures en bij het controleren van vergunningplichtige inrichtingen.

 

Reguliere taakuitvoering vergunningverlening & handhaving

·           Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving; aanmoediging van zelfregulering,

·           Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en energieaspecten en verkeer en vervoer).

·           Verder streven naar integrale handhaving (met de andere handhavingspartners).

·           Lokaal uitvoering geven aan het doelgroepenbeleid van het rijk.

·           Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving van andere vakteams/clusters

·           Indien noodzakelijk de benodigde coördinatie verzorgen m.b.t. het aanvragen om een beschikking artikel 14.1 Wm

·           Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie

·           Adviezen naar aanleiding van ruimtelijke plannen

·           Behandelen verzoeken ontheffing m.b.t. de route gevaarlijke stoffen

·           Uitvoering van de regeling incidentele festiviteiten

·           Behandelen aanvragen m.b.t. inzamelen van textiel door charitatieve organisaties

·           Beheer van het deelproces “milieuzorg” in het kader van het rampenbestrijdingsplan van de Gemeente Delft inclusief het onderdeel “Plan van aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.

 


Financiering

 

Reguliere middelen

 

Reserve Milieutechnologie 2006

In het kader van Delft Kennisstad is de reserve milieutechnologie ingesteld, ook wel Milieutechnologiefonds genoemd. Doel hiervan is: versterken van het kenniscluster milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en steunen van initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het milieubeleid d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.

Prioriteit wordt gegeven aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met een grote uitstraling of spin-off.

Het vakteam Milieu levert met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van projecten.

 

Reserve Energiebesparende Maatregelen 2006

Op het terrein van het energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele) energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is een Reserve Energiebesparende Maatregelen (ook wel Energiefonds genoemd) ingesteld. Het vakteam Milieu participeert actief in het ontwikkelen en realiseren van ideeën om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.

 

Reserve Natuur en Milieu 2006

Dit is een regeling ter ondersteuning van derden die activiteiten ondernemen op natuur- en milieugebied. Twee keer per jaar kunnen diverse organisaties of personen voorstellen indienen, die moeten voldoen aan een aantal criteria.

 

 

Uren begroting (indicatief)

PROJECT

TOTAAL (uren)

Vakteam Milieu

 

600145 Algemeen bestuursondersteuning

400

600156 Communicatie externe partijen

250

600157 Communicatie ondersteuning Milieubeheer

450

600158 Procesbeg. Duurzaamheidsbeleid

100

600159 Monitoring Duurzaamheid

150

600160 RVS Pijnacker

30

600161 Algemeen en derden beheer regio Haaglndn

100

600183 Algemeen extern overleg

250

600194 Natuur- en Milieucommunicatie alg.

200

600195 Milieu op het Net

150

600184 Gemeentelijke interne milieuzorg

220

600202 Communicatie ondersteuning Milieuzorg

15

600146 Water

1.000

600548 Projectleider Bodem & Water

560

600147 Beleid bodem

600

600148 Adviezen tbv bouwaanvr.part.bedr. bodem

423

600149 Adviezen tbv gemeentelijke ontw. bodem

1.400

600152 Bouwstoffenbesluit beleid/uitvoering

400

600250 Bouwstoffenbesluit handhaving

360

600298 Verstrekken bodeminformatie

300

600150 Projecten afval

190

600186 Beleid afval

100

600187 Begeleiding planvorming RO

1.350

600188 Bestemmingsplannen RO

750

600200 Werkbudget advies bouwplan bedr.ov

50

600201 Beleid en ontwikkeling RO

250

600153 Beleid geluid

500

600154 Adv. bouw/bestm.pln geluid weg/railverkr

500

600191 Werkbudget klacht verkeerslawaai geluid

50

600192 Werkbudget geluidsanering (a/b-lijst)

100

600155 Beleid energie

200

600193 Begeleiding projecten energie

1.700

600190 Begeleiding Dubo-proj. bouwen/wonen

200

600207 Ecologiebeleid

25

600004 NME Basisonderwijs algemeen

1.650

600028 NME tentoonstellingen

600

600029 NME PR (publikaties)

350

600030 NME-publieksactiviteiten

2.200

600031 NME-projectbureau

850

600248 NME voortgezet onderwijs

1.200

 TOTAAL UREN vakteam Milieu

20.173

 

 

 

Vakteam Milieutoezicht

 

 

Nr.

 

 Omschrijving

 

TOTAAL (uren)

 

Regelstellen (17,5 %)

 

22532

Vergunning (hfd 8 wm)

1309

22533

Melding (hfd 8 wm)

151

22534

Nadere eis

454

22535

Ontheffing route gevaarlijke stoffen

151

22536

Vrijstellingsregeling horeca

302

22537

Inzamel vergunning afvalstoffen

76

Nieuw

Voorlichting, communicatie regelstellen

302

 

Handhaven (35 %)

 

22538

Integrale controle

1712

22539

Thema controle

378

22540

Administratieve controle

76

22541

Nacontrole

756

22542

Klachten horeca

756

22544

Klachten overig

302

22543

BRZO

76

21276

Piket

151

Nieuw

Voorlichting, communicatie handhaven

605

22545

Bestuurlijk HH

605

22546

Ondersteuning strafrecht

76

 

Werk voor interne vakteams (5%)

 

22547

Advies bouwaanvragen/plannen

76

22548

Ondersteuning bestemmingsplannen

454

22549

Gemeentelijke gebouwen

38

22551

Zonebeheer industrielawaai

138

22552

Toetsing vergunningen derden

38

22553

Ondersteuning vakteam Milieu

76

 

Ondersteuning uitvoering (10%)

 

22554

Externe samenwerking (buiten gemeente org.)

151

22555

Interne samenwerking (binnen gemeente org.)

302

26319

Professionalisering in de handhaving

756

Nieuw

Onderzoek, regelgeving en beleidsnota's

302

 

Indirecte werkzaamheden (16%)

2419

 

Organisatie (16,5%)

2494

 

Totaal (100%)

15518

 

 

 



[1] Artikel 4.20

1.

De gemeenteraad stelt jaarlijks voor een daarbij vast te stellen periode een gemeentelijk milieuprogramma vast.

 

2.

Het programma bevat ten minste:

a.

een programma van door de gemeenteraad en burgemeester en wethouders in de betrokken periode te verrichten activiteiten ter uitvoering van de bij wettelijk voorschrift met het oog op de bescherming van het milieu aan de gemeenteraad en burgemeester en wethouders opgedragen taken;

b.

een overzicht van de financiële gevolgen van de onder a bedoelde activiteiten.

 

3.

Indien in de gemeente een gemeentelijk milieubeleidsplan geldt, houdt de gemeenteraad met dat plan rekening bij de vaststelling van een gemeentelijk milieuprogramma.

 

[2] In 2003 werd het Delftse Waterplan door de Stichting  Natuur en Milieu en de gezamenlijke provinciale milieufederaties genomineerd als een van de drie beste Nederlandse waterplannen