Eindrapportage audit DOK
14 februari 2007
Robert Jan Tan
Gerrit Huijs
Inhoudsopgave
2.2 Doelstelling
en vraagstelling
3. Beschrijvende
aspecten vanuit de audit
3.1 Begroting en rekening van DOK
2002-2006
3.3 Informatievoorziening
tekortsituatie
3.5 Genomen maatregelen door DOK
4.1 Relatie tussen de financiën,
collegeprogramma en bedrijfsplan
4.2 Een financieel gezonde situatie
voor DOK
5.1 Verbeterde bedrijfsvoering
5.2 Bedrijfsplan / meerjarenplan
5.3 Versterking internal control
5.4 Verscherpte relatie met de
gemeente
Bijlage 1. Geïnterviewde
personen
Bijlage 2. De
Mediatheek in college, raadscommissie en gemeenteraad
Bijlage 3. Belangrijke
bepalingen statuten DOK
Bijlage 4. Prognoses
2007 en 2008
Bijlage 5. Begroting
en rekeningcijfers
Aanleiding en reikwijdte
De stichting DOK, verder aangeduid als DOK heeft structurele
begrotingsproblemen. DOK staat voor de per 1 januari 2006 doorgevoerde fusie
van: de Discotake, de Openbare Bibliotheek (SOB) en het Kunstcentrum Delft
(KCD). De gemeenteraad van Delft heeft op 28 september een aanvullende subsidie
voor 2006 toegekend ad € 360.000 om te voorkomen dat in de maanden
november/december liquiditeitsproblemen en daarmee ook continuïteitsproblemen
ontstaan. Voorwaarde voor deze aanvullende subsidie is, dat in het najaar van
2006 een audit op de bedrijfsvoering (inclusief de ondernomen acties door
directie en het bestuur) van DOK, en de relatie DOK/gemeente plaatsvindt. Het
onderzoek beperkt zich tot DOK met betrekking tot zowel de periode van 2002 tot
2006 evenals tot een vooruitblik. De reikwijdte is zowel het huidige DOK
evenals de drie voorgangers, te weten de Discotake, de Openbare Bibliotheek
evenals het Kunstencentrum Delft.
Beschrijvende elementen van het
onderzoek
- Uitgangspunten vanuit collegeprogramma/coalitieakkoord
Vanuit het collegeprogramma 2002 – 2006 c.q. het
coalitieakkoord 2006 – 2010 zijn nauwelijks richtinggevende elementen voor de
financiën van DOK te vinden. Wel zijn er in de begrotingen 2003 tot en met 2006
aanvullende structurele subsidies ter beschikking gesteld voor een totaal van €
172.000 Voor de Programmabegroting 2007 wordt een aanvullende gemeentelijke
subsidie voorzien mede op basis van het opgestelde auditrapport.
- Informatievoorziening over de tekortsituatie
In de periode van het vierde kwartaal 2005 tot medio 2006 is
tussen de gemeente en DOK in wisselende verbanden wel gesproken over de
financiële situatie van DOK, pas in mei/juni 2006 is dit neergeslagen in de
formele stukken van DOK (in het kader van de subsidieaanvraag 2007). Op basis
hiervan en een interne gemeentelijke analyse heeft de raad voor 2006 besloten
tot de aanvullende subsidie van € 360.000.
Toetsing aan de beheerskaders
- Oorzaken van het tekort
Wat vooral opvalt, is dat de toename van de
exploitatiesubsidies in de periode 2003-2006 redelijk overeenkomt met de
toename van de lasten. Als deze redenering klopt dan bestaat het huidige tekort
uit enerzijds het al in het in 2003 opgestelde bedrijfsplan 2006 opgenomen
tekort over 2006 van ca. € 100.000,- en anderzijds uit de blijkbaar te
optimistische inschatting van de inkomsten c.q. het niet waarmaken van het
daarin opgenomen ambitieniveau van inkomsten van ca. € 260.000.
Een belangrijke vraag met betrekking tot het uitblijven van
de groei van de inkomsten is of dat dit komt omdat DOK pas veel later de
nieuwbouw gaat betrekken of omdat het in het bedrijfsplan 2006 voor 2006 en
later gestelde ambitieniveau voor wat betreft de te realiseren
inkomsten te hoog is geweest. Het beeld dat uit de audit
komt geeft aan dat de omzetgroei enerzijds nog niet is gerealiseerd doordat de
nieuwbouw nog niet is betrokken en anderzijds
dat het oorspronkelijk gestelde ambitieniveau van de te
realiseren inkomsten in de nieuwbouw situatie wel erg hoog is geweest. In de
financiële scenario’s is dit nader uitgewerkt.
- Wat heeft DOK zelf gedaan om de problemen op te lossen?
DOK heeft aan de kostenkant voldoende maatregelen genomen.
Met betrekking tot de opbrengstverhoging is in afwachting van de vertraagde
overgang naar de nieuwbouw nog geen plan van aanpak opgesteld. Inmiddels is het
wel de hoogste tijd om een plan de campagne te maken gericht op het bereiken
van opbrengstverhoging.
DOK wil het plan van aanpak gericht op het realiseren van
hogere inkomsten integreren met het op te stellen bedrijfsplan voor de periode
vanaf 2008.
- Naar een gezonde financiële situatie voor DOK
Uit de opgestelde prognoses valt af te leiden dat in 2007
een subsidiebedrag van 2.538.000 euro nodig is. Dit is 472.000 euro meer dan
het door DOK geraamde subsidiebedrag van 2.066.000[1]
euro. Voor 2008 zijn ongeveer dezelfde bedragen aan de orde (respectievelijk
2.548.000 en 482.000). Uitgaande van bovengenoemde bedragen en zonder rekening
te houden met de aan de risico’s verbonden posten komt de structurele subsidie
dan op een niveau van 20 euro per inwoner. De huidige subsidie bedraagt ca. 15
euro per inwoner. Landelijk wordt 15 euro als minimum niveau gezien voor de
bibliotheekfunctie. Bij DOK is sprake van een brede mediatheek.
-
Financiële scenario’s
DOK
heeft sober begroot en waar mogelijk besparingen doorgevoerd. Voor andere
mogelijkheden tot kostenbesparingen zou gekeken kunnen worden naar de
constellatie van Mediatheek met zijn afzonderlijke filialen. Heeft Delft als compacte stad niet voldoende aan één
stedelijke voorziening op bibliotheekgebied, en zijn er geen andere
mogelijkheden om de dienstverlening voor de Delftse wijken vorm te geven[2]. Bij sluiting van de filialen nemen
de kosten af met 337.000 euro. De vraag is dan wel in welke mate de inkomsten
verminderen als de filialen worden gesloten. Als alle inkomsten die nu bij de
filialen worden gerealiseerd zouden wegvallen is zelfs sprake van een negatief
effect. Als een belangrijk deel van de omzet van de filialen dan overgaat naar
de hoofdvestiging is uiteraard wel sprake van een belangrijke besparing.
- Risico’s
Om verder zicht te krijgen op de financiële situatie voor
2007 en verder is het nu eerst vooral van belang om concreet zicht te krijgen
in de risicoposten.
De volgende aspecten zijn nog niet verwerkt en vormen
financiële risico’s:
-
Mogelijk hogere servicekosten in het nieuwe gebouw
-
Hogere personeelskosten om de extra inkomsten te kunnen
realiseren ofwel het niet realiseren van de extra opbrengsten bij de huidige
personele bezetting.
-
Overige middelen om de extra inkomsten te kunnen realiseren.
Voor 2007 kunnen daarnaast incidentele subsidies nodig zijn
voor:
-
Tegenvallers bij de inrichting
-
Tegenvallers bij de verdeling van de kosten in het kader van
de oplevering
-
Inrichtingsaspecten die niet in het inrichtingsplan zijn
opgenomen zoals ICT-kosten of kosten van het zelf scannen.
Deze risico’s zijn door DOK tot nu toe niet aan de gemeente
gemeld. Voor eventuele benodigde extra investeringen is door DOK nog geen
subsidie aangevraagd. Van belang is dat omtrent dit punt in het op te stellen
business plan duidelijkheid komt.
Verder is het van groot belang dat zo snel mogelijk een
start te maken met dit nieuwe businessplan. Meest belangrijke opdracht om
daarin een plan van aanpak te maken als
basis om de toename van de inkomsten te realiseren. Daarbij
is een belangrijk aandachtspunt dat de toename van deze inkomsten wordt
gerealiseerd zonder dat sprake is van een aanzienlijke toename van de kosten.
Tevens is het van groot belang hierin de risicoposten helder te krijgen zodat
deze kunnen worden verwerkt in de begroting en de subsidieaanvraag 2008. Ten
behoeve van het maken van het businessplan, welke op grond van de statuten van
de stichting DOK jaarlijks moet worden opgesteld, is het van belang dat hier
geld voor wordt gereserveerd door bijvoorbeeld DOK hiertoe aanvullende subsidie
voor 2007 te verlenen.
- Bestuurlijk
De huidige leidinggevende van DOK is zowel bestuurder als
directeur met een Raad van Toezicht op afstand. De statuten van de stichting
DOK geven naar onze mening voldoende basis voor een passend functioneren van de
Raad van Toezicht. Wel is op te merken dat het Reglement ex. art 25 van de
statuten van de stichting, welke de nadere regels voor de werkwijze van de
directeur en de Raad van Toezicht formaliseert, nog niet is opgesteld.
De structuur bij DOK heeft risico’s in zich als deze in
combinatie wordt gezien met de beperktheid van het inbouwen van checks en
balances in de organisatie als gevolg van de beperkte omvang van de organisatie
en als gevolg van het beperkte aantal kernfuncties in die organisatie. Het is
noodzakelijk om de administratie en het stelsel van internal control binnen DOK
te verbeteren zodat sprake is van een organisatie die professioneel genoeg is
om met een budget van 3 tot 4 miljoen euro om te gaan.
Daarnaast zijn in de bedrijfsvoering een aantal
verbeteringen mogelijk. Deze zijn in deze rapportage aangegeven.
- Verscherpte relatie met de gemeente
Van belang is dat de gemeente voldoende invloed heeft om de
door haar gewenste publieke taak op de door haar gewenste condities (prijs,
kwaliteit) uitgevoerd te krijgen en langs deze weg controle uit te oefenen. De
huidige manier van invloed heeft in de praktijk nog niet geleid tot een
adequate begroting van DOK of een adequaat plan om dit wel te bereiken.
De aansturing vanuit de gemeente aan gesubsidieerde
instellingen zoals DOK kan worden verbeterd en geïntensiveerd. Hiertoe zijn
door de gemeente beleidskaders gesteld in de opgestelde nota Deelnemingsbeleid,
waarin in hoofdstuk 9 het toezicht op de overige gesubsidieerde instellingen,
waaronder DOK wordt beschreven.
Het verlenen van een subsidie aan een instelling met een
tekort op de begroting zonder dat specifieke opdrachten aan die instelling
worden gegeven en zonder dat sprake is van verscherpte dijkbewaking van de
gemeente zou in de toekomst moeten worden vermeden.
Dit betekent dat de gemeente ten aanzien van DOK nu per
direct zo’n stelsel in zou moeten voeren. Hierbij kan het beste aansluiting
worden gezocht bij de huidige beheersrapportages zoals die binnen de gemeente
Delft worden gehanteerd.
Verdere acties die de gemeente zou kunnen ondernemen zijn
het faciliteren, zowel financieel als operationeel, van het traject om snel tot
een verbeterde internal control bij DOK te komen op de verschillende niveaus
(Raad van Toezicht, bestuurder en medewerkers) in de organisatie.
Als het de gemeente niet lukt om vanuit de bestaande invloed
meer grip op DOK te krijgen zodat een financieel gezonde situatie ontstaat
volgt volgens de bestaande beleidskaders de overweging van het vergroten van de
invloed op de Stichting zoals bijvoorbeeld het voorstellen en/of benoemen van
een lid Raad van Toezicht namens de gemeente.
De adviezen
In hoofdstuk 5 van dit Audit rapport zijn diverse
verbetermogelijkheden voor de toekomst opgenomen.
De stichting DOK, verder aangeduid als DOK heeft structurele
begrotingsproblemen. DOK staat voor de per 1 januari 2006 doorgevoerde fusie
van: de Discotake, de Openbare Bibliotheek (SOB) en het Kunstcentrum Delft
(KCD). De gemeenteraad van Delft heeft op 28 september een aanvullende subsidie
voor 2006 toegekend ad maximaal € 360.000[3]
om te voorkomen dat in de maanden november/december liquiditeitsproblemen en
daarmee ook continuïteitsproblemen ontstaan. Voorwaarde voor deze aanvullende
subsidie is, dat in het najaar van 2006 een audit op de bedrijfsvoering
(inclusief de ondernomen acties door directie en het bestuur) van DOK, en de
relatie DOK/gemeente plaatsvindt.
Bedoeling van de audit is ook dat de resultaten vervolgens
verwerkt kunnen worden in het nieuwe bedrijfsplan 2008-2011. Dit om verzekerd
te zijn, dat DOK voldoende toegerust is om een (financieel) gezonde
bedrijfsvoering te realiseren. Het bedrijfsplan 2008-2011 moet voor 1 april
2007 worden uitgebracht.
De audit is daarmee diagnosestellend: Dit wil zeggen dat het
auditrapport een oordeel zal geven over de juistheid van analyse en genomen
maatregelen die door management en bestuur zijn gedaan in het kader van de
ontstane maatregelen.
Het onderzoek beperkt zich tot DOK met betrekking tot zowel
de periode van 2002 tot 2006 evenals tot een vooruitblik. De reikwijdte is
zowel het huidige DOK evenals de drie voorgangers, te weten de Discotake, de
Openbare Bibliotheek evenals het Kunstencentrum Delft.
De volgende beschrijvende elementen worden in het onderzoek
gevraagd:
-
De begrotings- en rekeningcijfers over de periode 2002 tot
en met 2006 (per onderdeel en voor het totaal).
-
De beschrijving van het collegeprogramma met betrekking tot
DOK (en de voorgangers daarvan) in de periode 2002-2006).
-
De informatievoorziening over de tekortsituatie.
-
De ontwikkelingen en feiten die het begrotingstekort hebben
veroorzaakt.
-
De maatregelen die door DOK (i.o.) zijn genomen. Hierbij aan
te geven wie wanneer welke rol heeft vervuld c.q. welke actie heeft ondernomen
(Hierbij als rolspelers aangegeven: Directie, Raad van Toezicht, vakteam CKE,
wethouder, college en raad).
Er is gedurende het onderzoek sprake van de volgende
beheerskaders:
- Samenhang tussen begrotingscijfers,
rekeningcijfers, collegeprogramma enerzijds en bedrijfsplan anderzijds over de
periode 2002-2006.
- Een financieel gezonde situatie voor
DOK ten opzichte van de begroting (2002 tot en met 2006 maar ook met een
vooruitblik op 2007). Vanuit dit beheerskader kan vervolgens een uitspraak
worden gedaan over de huidige financiële gezondheid van DOK, een bepaling van
het harde begrotingstekort, waarmee bedoelt het begrotingstekort gezuiverd van
de vertraging van de bouw.
Op basis van de beschreven elementen en de toegepaste
beheerskaders wordt uiteindelijk een advies gevraagd over:
-
Wat is er nodig om voor 2007 en volgende jaren een
financieel gezonde situatie te creëren?
-
Welke verbetermaatregelen zijn daarbij in de bedrijfsvoering
mogelijk?
Het onderzoek betreft een kort durend intensief onderzoek
waarbij gebruik wordt gemaakt van bureaustudie van een heel aantal relevante
documenten en van interviews met relevante functionarissen (zie bijlage 1). De
onderzoeksperiode heeft drie weken geduurd (8 november 2006 tot 29 november
2006)
De audit heeft op geen enkele manier het karakter van een
accountantscontrole. De analyse heeft plaatsgevonden op basis van gesprekken en
op basis van delen van de aangereikte informatie.
Bij de audit is vanwege de aard en de beperkte doorlooptijd
selectief gebruik gemaakt van het omvangrijke gemeentelijke dossier en de
beschikbare documentatie bij DOK. De voor de audit gebruikte stukken zijn
geselecteerd vanuit de elementen in de doelstelling, vraagstelling en de
reikwijdte van de audit. Er is dus geen check gedaan op de volledigheid van de
verstrekte informatie.
Daarnaast kan op grond van de audit ook geen uitspraak
worden gedaan over de rechtmatigheid van de aanwending van subsidies en
eventueel bestaande risico’s van terugbetaling daarvan.
Het in 2003 opgestelde bedrijfsplan 2006 geldt op dit moment
nog en is uitgangspunt geweest bij deze audit. Het bedrijfsplan 2006 ging uit
van verhuizing naar de nieuwbouw in de loop van 2005. Het intrekken in de
nieuwbouw is inmiddels uitgesteld naar voorjaar 2007.
Er is geen eigen beleid van de gemeente ten aanzien van DOK.
Het beleid van de gemeente heeft dan ook geen rol gespeeld bij het uitvoeren
van de audit.
Jaar In €
3) |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
Baten -/-lasten vlg. jaarrekening |
-/-6.578 |
-/-16.007 |
+11.718 |
-/-144.136 |
n.n.b.
2) |
Baten -/- lasten vlg. begroting meerjarenplan |
n.v.t. 1) |
-/-3.850 |
-/-3.850 |
-3.850 |
-/-99.700 |
Gemeentelijke bijdrage vlg. jaarrekening |
1.647.401 53.948 |
1.796.245 58.934 |
1.879.632 58.934 |
1.879.632 58.934 |
4) 2.013.259 355.500 |
Gemeentelijke bijdrage vlg.begroting meerjarenplan |
n.v.t.
1) |
1.853.200 |
1.853.200 |
1.853.200 |
1.892.900 |
1)
Het huidige meerjarenplan geldt
vanaf 2003.
2)
Rekening houdend met de aanvullende
subsidie ad € 355.500 zou het rekeningsresultaat van DOK ongeveer op nul moeten
uitkomen.
3)
In bijlage 5 zijn de
consolidatiestaten van de drie instellingen
per boek jaar opgenomen. In deze consolidatie staten zijn nadere
specificaties van de bedragen uit de
bovenstaande tabel te vinden.
4)
Voorlopige inschatting uitkomst over
2006; inclusief aanvullende subsidie ad € 355.500
Uit bovenstaande tabel is de volgende conclusie te trekken:
In 2005 ontstaat voor het eerst een tekortsituatie ter grootte van ca.
€150.000,-.
Verder valt vooral op dat vanuit de gevoerde administratie
en hieruit opgeleverde informatie onvoldoende zicht is op de diverse
subsidieprojecten die lopen. De hiertoe gevoerde administratie is tot nu toe
niet adequaat. Hierdoor ontstaat tevens de indruk dat hier onvoldoende grip op
is. Echter, de audit valt tegelijkertijd met het “opschonen” en in elkaar
voegen van de verschillende en verouderde administraties door Stichting DOK. De
projecten zijn inmiddels ondergebracht op een eigen kostenplaats. Hierdoor
ontstaat de randvoorwaarde om in de toekomst tot adequaat inzicht in en borging
van het juist besteden conform subsidievoorwaarden voor deze projecten te
komen.
In het collegeprogramma 2002 – 2006 staat met betrekking tot
DOK en diens rechtsvoorgangers het volgende vermeld:
“We maken in 2002 nieuwe contractafspraken met de
bibliotheek”
In het coalitieakkoord 2006 – 2010 staat met betrekking tot
DOK vermeld:
“DOK moet voldoende uitgerust zijn om aan de huidige eisen
van informatievoorziening te voldoen”.
In bijlage 2 ‘’De mediatheek in college, raadscommissie en
gemeenteraad’’ is een beschrijving met een overzicht van de gemeentelijke
besluitvorming en subsidieverstrekking over de jaren 2002 tot 2007 opgenomen.
Conclusie
Vanuit het collegeprogramma 2002 – 2006 c.q. het
coalitieakkoord 2006 – 2010 zijn dus nauwelijks richtinggevende elementen voor
de financiën van DOK te vinden.
Wel zijn er in de begrotingen 2003 tot en met 2006 aanvullende
structurele subsidies ter beschikking gesteld voor een totaal van 172.100. Voor
de programmabegroting 2007 wordt een aanvullende gemeentelijke subsidie
voorzien mede op basis van het opgestelde auditrapport.
De tekortsituatie is al vanaf 2002 en in feite al ver
daarvoor aan de orde tijdens behandeling van begrotingen en jaarrekeningen van
de bibliotheek en de kunstuitleen. Ook in het bedrijfsplan Mediatheek Delft
d.d. 12 mei 2003, opgesteld in opdracht van de Gemeente Delft door Ir. R.
Kerkhoven Consultancy, is al sprake van een tekortsituatie voor 2006. De
tekorten in de begrotingen en bij rekeningen zijn terug te vinden in de
cijfermatige staten in bijlage 5.
Met betrekking tot de
tekortsituatie DOK over 2006 is sprake van een reeks van voormeldingen.
In het bovengenoemde bedrijfsplan Mediatheek Delft uit 2003
is voor wat betreft de geprognosticeerde begroting van 2006 sprake van een
tekort van € 99.700.
In het jaar 2005 was ook sprake
van een tekortsituatie te weten ter grootte van: € 150.000,-.
De begroting 2006 zoals die is opgesteld door de toenmalige
directie in de zomer van 2005 ten behoeve van de subsidieaanvraag kende een
tekort van € 226.000. (Dit betrof een vertraagd opgeleverde begroting na verleend
uitstel aan DOK). Op basis hiervan is door het toenmalige college een extra
structurele subsidie toegekend van € 60.000 waardoor het tekort in de begroting
daalde tot € 166.000. Achteraf is gebleken dat er een nadelige fout in de
ingediende begroting zat waardoor de verwachte tekortsituatie weer toenam tot
ca. € 250.000,-. Over de toename van het tekort in de begroting in de zomer van
2005 met ca. € 84.000,- na de subsidieaanvraag is geen verdere
informatie-uitwisseling op papier.
Bij het toekennen van de subsidie 2006 in de zomer van 2005
zijn door de gemeente geen specifieke opdrachten aan DOK gegeven om het tekort
op te lossen terwijl op dat moment geen zekerheid bestond dat DOK in 2006 nog
voldoende reserves zou hebben om dit tekort zelf op te lossen.
Deze opdrachten zijn wel mondeling gegeven door de
accounthouder van CKE, maar waren voor het bestuur niet uitvoerbaar. De
premisse op dat moment was dat door het betrekken van het nieuwe pand in de
loop van 2006 extra opbrengsten zouden ontstaan.
In de periode tussen het moment van indienen van de
begroting 2006 in 2005 en het indienen van de begroting 2007 eind mei 2006 is
sprake van een radiostilte over de financiële problemen. Deze radiostilte is te
verklaren vanuit de wisseling van het college en het aantreden van de nieuwe
directeur/bestuurder bij DOK op 15 augustus 2005. Tevens is door de fusie per 1
januari 2006 gedurende langere tijd sprake geweest van tekort aan informatie
als gevolg van het samenvoegen van de administraties van de Bibliotheek, de
stichting Kunstuitleen en de Diskotake waardoor de directie van DOK niet over
adequate cijfers beschikte.
Deze radiostilte uit zich vooral in het ontbreken van
formele stukken. De financiële situatie is wel steeds aan de orde geweest in
gesprekken tussen de nieuwe directeur/bestuurder van DOK en het eerste
aanspreekpunt bij de gemeente Delft de gemeentelijke accounthouder vanuit het
vakteam CKE. In de periode 4e kwartaal 2005/1e kwartaal
2006 heeft de nieuwe directeur in een aantal gesprekken met de toenmalige
wethouder gesproken over de slechte financiële situatie van DOK. De toenmalige
wethouder verbond het oplossen van het begrotingstekort aan het nieuwe college
en de nieuwe wethouder.
De nieuwe directeur heeft daarnaast ook verbinding gelegd
naar de raadsfracties in verband met de verkiezingen van 2006. Hij heeft hen
geïnformeerd over de financiële situatie bij DOK.
In het najaar van 2005 heeft hij hiertoe een ronde langs de
verschillende politieke partijen gemaakt en daar de ernst van de situatie
uitgelegd. Verder heeft hij via een brief ten tijde van de
collegeonderhandelingen in april 2006 de verschillende voorzitters van de
collegepartijen op de hoogte gebracht van de ontstane situatie zodat zij hier
rekening mee konden houden in het coalitieakkoord (bron: directeur/bestuurder
DOK)
Onmiddellijk na de collegevorming vanuit het vakteam CKE en
vanaf eind mei 2006 bij het aanbieden van de begroting 2007 is sprake van een
intensieve informatie-uitwisseling naar college en na de zomer naar de Raad.
Dit resulterend in het raadsbesluit van september 2006.
Belangrijke informatiestappen hierbij waren:
Eind mei
2006: Aanlevering begroting
2007 met daarbij gevoegd het exploitatieoverzicht 2006 aan de hand van een
bijgestelde begroting 2006. De meest belangrijke bevindingen hieruit zijn het
verder toenemen van het verwachte tekort over 2006 tot € 360.000,-. Tevens is
het verwachte tekort over 2007 € 411.000,-.
Begin juni
2006: Notitie vanuit het
vakteam aan de wethouder over de situatie bij DOK, inclusief een financiële
analyse.
Eind juni
2006: Mededeling in college
door portefeuillehouder tijdens de rondvraag op basis van de door het vakteam
gemaakte financiële analyse
Juli 2006: Bestuurlijk
overleg met DOK.
Eind
augustus 2006: Ambtelijk overleg met
portefeuillehouder, resulterend in opdracht tot spoednota met onderbouwing voor
aanvulling op subsidie.
September 2006: Behandeling
spoednota in College, vervolgens opstellen Raadsvoorstel.
Eind
september 2006: Toekenning aanvullende
subsidie ad € 360.000 voor 2006 door de Gemeenteraad.
Conclusie
Er kan worden gesteld dat in de periode van het vierde
kwartaal 2005 tot medio 2006 tussen de gemeente en DOK in wisselende verbanden
wel gesproken is over de financiële situatie van DOK, pas in mei/juni 2006 is
dit neergeslagen in de formele stukken van DOK (in het kader van de
subsidieaanvraag 2007). Op basis hiervan en een interne gemeentelijke analyse
heeft de raad voor 2006 besloten tot de aanvullende subsidie van € 360.000.
Belangrijke oorzaken van het begrotingstekort in 2006 zijn:
Bij DOK is op dit moment nog geen concreet plan van aanpak
opgesteld hoe de verhoging van de inkomsten in de nieuwe huisvesting te
realiseren.
DOK wil het plan van aanpak gericht op het realiseren van
hogere inkomsten integreren met het op te stellen bedrijfsplan voor de periode
vanaf 2008.
Wel is er in het najaar van 2005 een eerste missie
ontwikkeld met als leidraad “de modernste bibliotheek ter wereld”. Dit als
onderdeel van Delft “kennisstad”. Ook is een quickscan gemaakt waarbij door de
directeur/bestuurder gekeken is naar een reëlere inschatting van een en ander
waardoor een betere return on investment is te creëren. Momenteel wordt gewerkt
om een en ander volgens smart doelstellingen te realiseren en dit in 2007 en
het daaropvolgende bedrijfsplan vanaf 2008 naar juiste behoren te verwerken.
Daarnaast is DOK het afgelopen jaar landelijk en lokaal op
de kaart gezet. DOK won in deze periode vier prijzen met een daarmee
samenhangend subsidiebedrag van 175.000 euro voor innovatieve projecten. Ook is
samenwerking op verschillende niveaus ingezet met verschillende instellingen.
Hieruit wordt ook een inkomstenstijging verwacht.
De exacte opstelling is (samengevat):
Oorspronkelijk tekort in bedrijfsplan 2006: € 99.700
Toename tekort: Minder Inkomsten(excl. Subsidies) € 258.775
Afname tekort: Meer exploitatiesubsidie -/- €
172.100
Toename tekort: Meer personeelslasten € 157.200
Toename tekort: Meer overige kosten €
15.700
Saldo toename tekort € 259.675
Nieuw tekort zoals verwacht op 31/5/2006 € 359.375*
*Het bedrag van € 359.375 is een meer exacte weergave van
het eerder genoemde bedrag van € 360.000 als begroot tekort voor 2006 op
31/5/2006.
Conclusie
Wat vooral in deze opstelling opvalt is dat de toename van
de exploitatiesubsidies ten opzichte van het bedrijfsplan 2003 redelijk
overeenkomt met de toename van de lasten. Als deze redenering klopt dan bestaat
het huidige tekort uit enerzijds het al in het in 2003 opgestelde bedrijfsplan 2006
opgenomen tekort over 2006 van ca. € 100.000,- en anderzijds uit de blijkbaar
te optimistische inschatting van de inkomsten c.q. het niet waarmaken van het
daarin opgenomen ambitieniveau van inkomsten van ca. € 260.000.
Een belangrijke vraag met betrekking tot het uitblijven van
de groei van de inkomsten is of dat dit komt omdat DOK pas veel later de
nieuwbouw gaat betrekken of omdat het in het bedrijfsplan voor 2006 en later
gestelde ambitieniveau voor wat betreft de te realiseren inkomsten te hoog is geweest.
Het beeld dat uit de audit komt geeft aan dat de omzetgroei enerzijds nog niet
is gerealiseerd doordat de nieuwbouw nog niet is betrokken en anderzijds dat
het oorspronkelijk gestelde ambitieniveau van de te realiseren inkomsten in de
nieuwbouwsituatie wel erg hoog is geweest. In de financiële scenario’s is dit
nader uitgewerkt.
De huidige organisatie van DOK kan als een zeer zuinige
worden bestempeld. Er wordt kostenbewust met de beschikbare middelen omgegaan.
Ook met betrekking tot de inzet van personeel wordt continu nagedacht.
Het afgelopen jaar zijn alle inkoopcontracten door DOK nog
eens tegen het licht gehouden en er is onder andere een vacaturestop ingesteld.
Op de administratie heeft DOK een bezuiniging gerealiseerd door meer zelf te
gaan doen en minder uit te besteden. Deze bezuiniging werkt door in de komende
jaren. De administratie van de uitleen is inbesteed (wordt nu weer zelf door
DOK uitgevoerd) en de kosten van de post zijn aangepakt.
Op een aantal fronten is het zuinige niveau van DOK
zorgwekkend. Beschikbare budgetten voor communicatie, marketing, automatisering
en media worden onderuitgeput met als risico dat voor de toekomst een
onvoldoende adequate positie wordt gecreëerd. Hierdoor is in 2006 voor ca. €
100.000 minder uitgegeven. Hierbij is wel op te merken dat deze mate van
uitgaven op langere termijn niet houdbaar is en dat dit bedrag voor de verdere
toekomst jaarlijks wel nodig blijft. € 70.000,- van dit bedrag zit in de
huidige begroting, € 30.000,- niet. Dit bedrag zat wel tot en met 2005 in de
begroting maar daarna is het budget voor communicatie en marketing geschrapt.
De € 70.000,- betreffen vooral automatiseringskosten die in de
nieuwbouwsituatie zeker noodzakelijk zijn.
De kosten van bestuur, organisatie, administratie en
huisvesting zijn alle gestegen ten opzichte van het bedrijfsplan 2003 met een
bedrag van ca. € 100.000,-. Dit zijn structurele lasten. Dit bedrag is
inclusief de stijging van de kosten van het salaris van de directeur/bestuurder.
De totale overige kosten zijn daardoor in 2006 vrijwel
gelijk aan de verwachting in het bedrijfsplan 2006 en zullen alleen nominaal
stijgen. Hierop zijn geen bezuinigingen mogelijk.
Conclusie
DOK heeft dus aan de kostenkant voldoende maatregelen
genomen. Wat betrekking tot de opbrengstverhoging is in afwachting van de
vertraagde overgang naar de nieuwbouw nog geen plan van aanpak opgesteld.
Inmiddels is het wel de hoogste tijd om een plan de campagne te maken gericht
op het bereiken van opbrengstverhoging.
In de twee collegeprogramma’s (2002-2006 en 2006-2010) zijn
onvoldoende ankerpunten te vinden om de financiën te kunnen toetsen.
De relatie tussen financiën en bedrijfsplan is in feite al
in het vorige hoofdstuk beschreven. Het meest opvallende element daarin is het
achterblijven van de geprognosticeerde inkomsten(exclusief subsidies).
De vraag is of hier sprake is van te optimistische prognoses
in het bedrijfsplan 2003, van hier niet waarmaken van de verwachtte ambities
door DOK of door een eenmalig effect als gevolg van de vertraagde oplevering
van de nieuwbouw van DOK.
Het beeld van de directeur/bestuurder van DOK hierbij is als
volgt:
Verwachting in bedrijfsplan 2003 € 949.900
Verwachting voor 2006 (per 31/5/2006) € 691.125
Verschil € 258.775
Te realiseren in 2007 ca.
€ 740.000
Te realiseren in 2008 ca.
€ 810.000
Te realiseren op langere termijn ca. € 900.000
Dit blijft volgens de huidige directeur/bestuurder een
ambitieuze taak vooral omdat sprake is van een landelijke dalende tendens in de
opbrengsten en bezoekersaantallen van bibliotheken.
Wel is het zo dat DOK in 2006 de dalende tendens voor de
eigen organisatie heeft kunnen keren. Het niveau van bezoekers en leden ligt in
2006 op hetzelfde niveau als 2005.
Het grootste deel van de onderbouwing van de te realiseren
inkomstenstijging komt in het bedrijfsplan 2006 vooral vanuit de nieuwe setting
in het nieuwe pand. Hierbij moet nadrukkelijk worden aangetekend dat er nog
geen gedetailleerd plan van aanpak aanwezig is om tot inkomstenstijging te
komen en geen financiële dekking voor zo’n plan van aanpak. Van belang is
hierbij ook de relatie tussen dit benodigde plan van aanpak en de nieuwe tarievenstructuur.
Conclusie
Het lijkt meer realistisch om bij het creëren van een
financieel gezonde situatie voor DOK in eerste instantie uit te gaan van het
ambitieniveau van 2008. Dit is immers het eerste jaar dat DOK gedurende het
gehele jaar in de nieuwbouw is gehuisvest. Uitgaan van de verwachte inkomsten
op langere termijn geeft te veel onzekerheden.
Hierbij valt wel de opmerking te maken dat het ontbreken van
het plan van aanpak en een financiële onderbouwing daarvan om tot
meeropbrengsten na nieuwbouw te komen bovengenoemde bedragen nog meer onzeker
maakt. Immers als de meeropbrengsten niet
vanzelf in het nieuwe gebouw ontstaan en plan van aanpak en
financiën daartoe ontbreken is het maar de vraag of de nu verwachte toekomstige
inkomsten worden gerealiseerd.
2007 wordt voor DOK financieel gezien een spannend jaar. Het
nieuwe pand wordt betreden en er zullen aanzienlijke kosten moeten worden
gemaakt om het pand in te richten.
Risico’s hierbij zijn onder meer:
- Voldoet de subsidie ten behoeve van de
inrichting voor de daadwerkelijke inrichtingskosten van het pand.
- Hoe is de verdeling van kosten rond de
oplevering van het gebouw tussen de gemeente Delft en DOK en ontstaan hier nog
financiële verrassingen.
- Wat te doen met extra investeringen bij DOK
die niet in het inrichtingsplan zijn opgenomen zoals investeringen in ICT, ten
behoeve van zelf scannen etc.
Deze risico’s zijn door DOK tot nu toe niet aan de gemeente
gemeld. Voor eventuele benodigde extra investeringen is door DOK nog geen
subsidie aangevraagd.
In bijlage 4 is een tabel met prognoses voor 2007 en 2008
opgenomen. Hierin zijn de inschattingen opgenomen voor de in de toekomst
benodigde subsidiebedragen bij DOK. In deze tabel zijn ook opgenomen de
situaties dat de filialen open blijven en de filialen worden gesloten. Als
basis daarvoor zijn de realisatiecijfers van 2006 genormaliseerd. Tevens is de
door DOK opgestelde begroting over 2007 ter vergelijking opgenomen.
Uit deze tabel valt af te leiden dat in 2007 een
subsidiebedrag van 2.538.000 euro nodig is. Dit is 472.000 meer dan het in de
begroting van DOK opgenomen subsidiebedrag van 2.066.000 euro. Voor 2008 zijn
ongeveer dezelfde bedragen aan de orde (respectievelijk 2.548.000 en 482.000).
Financiële scenario’s
DOK
heeft dus sober begroot en waar mogelijk besparingen doorgevoerd. Voor andere
mogelijkheden tot kostenbesparingen zou gekeken kunnen worden naar de
constellatie van Mediatheek met zijn afzonderlijke filialen. Heeft Delft als compacte stad niet voldoende aan één
stedelijke voorziening op bibliotheekgebied, en zijn er geen andere
mogelijkheden om de dienstverlening voor de Delftse wijken vorm te geven. Bij
sluiting van de filialen nemen de kosten af met 337.000 euro. De vraag is dan
wel in welke mate de inkomsten verminderen als de filialen worden gesloten. Als
alle inkomsten die nu bij de filialen worden gerealiseerd zouden wegvallen is
zelfs sprake van een negatief effect. Als een belangrijk deel van de omzet van
de filialen dan overgaat naar de hoofdvestiging is uiteraard wel sprake van een
belangrijke besparing.
Toelichting op de grondslagen van
de prognoses van 2007 en 2008 (in bijlage 4)
Algemeen
Bij het opstellen van de prognoses is uitgegaan van het
huidige bedrijfsplan. In 2007 zal DOK een nieuw bedrijfsplan opstellen en zal
zij, na goedkeuring door de gemeente, dit plan ten spoedigste maar uiterlijk 1
januari 2008 implementeren. Hierbij is er van uitgegaan dat er een zodanig plan
van aanpak in wordt opgenomen dat de inschatting van de toename van de
inkomsten beter onderbouwd is.
Voor 2006 is de prognose gebruikt zoals gehanteerd bij het
raadsvoorstel afgelopen september. De nieuwe prognose van eind november 2006
van DOK laat een lichte toename van de kosten zien (toename van ca. 35.000
euro) en ook een lichte toename van de opbrengsten van ca. 25.000 euro.
Per saldo wijkt de november prognose maar weinig af van de prognose die in de
zomer is opgesteld.
Opbrengsten
De opbrengstinschatting van de directeur/bestuurder van DOK
is de basis geweest voor de in de prognoses opgenomen inkomsten. Deze
opbrengstinschatting is inclusief boetes.
In de toekomst zal waarschijnlijk het lidmaatschap voor de
jeugd gratis worden in verband met het voldoen aan de eisen ten behoeve van de
certificering. Dat gaat ten koste van inkomsten ter grootte van € 60.000,-
In 2007 is sprake van een overgangssituatie waarin gedurende
het jaar wordt verhuisd naar de nieuwbouwsituatie. 2008 wordt dan het eerste
volledige jaar waarin DOK in de nieuwe huisvesting zit.
Kosten
Bij de kosten is uitgegaan van een nominale stijging van 3%
met uitzondering van de huisvestingskosten. Voor de huur geldt namelijk een
vaste prijsafspraak voor de komende 20 jaar.
Vanuit de cijfers van 2006 hebben ten behoeve van de
prognoses van 2007 en 2008 de volgende normalisatieslagen plaatsgevonden:
Structurele financiële risico’s nieuwe huisvesting:
Vanaf het moment dat DOK in de nieuwbouw is gehuisvest zal
sprake zijn van hogere servicekosten voor DOK. Hierbij is te denken aan kosten
van schoonmaken, ramen wassen, beveiliging, energiekosten, liften, etc. Het is
niet duidelijk of deze extra kosten zijn meegenomen in de nieuwe begroting. De
extra huisvestingskosten door hogere servicekosten vormen een financieel risico
omdat daar nu nog onvoldoende duidelijkheid over is.
Eventuele extra personeelskosten vormen een financieel
risico omdat de personele besparing door het zelf scannen tot nu toe veel minder
blijkt te zijn dan gedacht waardoor er minder personeel vrijkomt voor ruimere
openingstijden. Deze ruimere openingstijden zijn wel noodzakelijk om de extra
inkomsten te realiseren. Met de huidige personele bezetting wordt het al een
stevige klus om in de nieuwbouwsituatie DOK gedraaid te krijgen.
Eenmalige financiële risico’s nieuwe huisvesting:
Filialen
38% van de activiteiten van DOK vindt plaats bij de
filialen. 62% op de hoofdvestiging. Het is niet bekend hoeveel inkomsten
wegvallen als de filialen worden gesloten. Als alle omzet wegvalt zal sprake
zijn van een vermindering van de omzet van 262.000 euro. Als alle omzet zich
verplaatst naar de hoofdvestiging zal geen sprake zijn van een effect op de
inkomsten.
De kosten van filialen bestaan uit personeelskosten (in 2006
317.000 euro) en overige kosten (in 2006 20.000 euro).
De huurkosten voor Tanthof voor 2007 zijn nog niet opgenomen
omdat hier nog geen informatie over voorhanden is. Tot 2007 was geen sprake van
huur die voor het filiaal Tanthof betaald moest worden.
Conclusie
Uit de opgestelde prognoses valt af te leiden dat in 2007
een subsidiebedrag van 2.538.000 euro nodig is. Dit is 472.000 meer dan het
huidige subsidiebedrag over 2006 van 2.066.000 euro. Voor 2008 zijn ongeveer
dezelfde bedragen aan de orde (respectievelijk 2.548.000 en 482.000).
Er bestaan daarbij structurele financiële risico’s met
betrekking tot de servicekosten en de personeelskosten die nodig zijn om de
hogere inkomsten te realiseren. Tevens bestaan met betrekking tot 2007 een
aantal incidentele financiële risico’s rond de verhuizing.
DOK
heeft dus sober begroot en waar mogelijk besparingen doorgevoerd. Voor andere
mogelijkheden tot kostenbesparingen zou gekeken moeten worden naar de
constellatie van Mediatheek met zijn afzonderlijke filialen. Heeft Delft als compacte stad niet voldoende aan één
stedelijke voorziening op bibliotheekgebied, en zijn er geen andere
mogelijkheden om de dienstverlening voor de Delftse wijken vorm te geven. Bij
sluiting van de filialen nemen de kosten af met 337.000 euro. De vraag is
echter in welke mate de inkomsten verminderen als de filialen worden gesloten.
Als alle inkomsten die nu bij de filialen worden gerealiseerd zouden wegvallen
is zelfs sprake van een negatief effect. Als een belangrijk deel van de omzet
van de filialen dan overgaat naar de hoofdvestiging is uiteraard wel sprake van
een belangrijke besparing.
Uitgaande van bovengenoemde bedragen komt de structurele
subsidie dan op een niveau van 20 euro per inwoner. De huidige subsidie
bedraagt ca. 15 euro per inwoner. Landelijk wordt 15 euro als minimum niveau
gezien voor de bibliotheekfunctie. Bij DOK is sprake van een brede mediatheek.
Om een gezonde financiële situatie te borgen is het nodig
een aantal maatregelen te nemen. Deze zijn in de volgende paragrafen
beschreven.
In de komende periode zullen een aantal verbetermaatregelen
in de bedrijfsvoering worden doorgevoerd. Deze spitsen zich toe op de volgende
aspecten:
De eventuele kostenbesparingen of toename van inkomsten die
hier uit voortvloeien zijn op dit moment niet te prognosticeren.
Daarnaast zal bij DOK een meetsysteem worden opgezet om de
klantbehoefte en de realisatie van diensten structureel te meten. Hiertoe
zullen allereerst de missie en de succesbepalende factoren naar het concrete
niveau van activiteiten in de organisatie worden doorvertaald en zullen op
basis hiervan concrete werkplanningen en plannen van aanpak worden ontwikkeld.
Aansluiting kan hierbij worden gezocht bij het model van het
Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) waarvan een specifiek voor de
bibliotheekbranche uitgewerkt model beschikbaar is.
Tenslotte zullen de werkprocessen bij DOK worden vastgelegd.
Hier is overigens een begin mee gemaakt.
De eventuele kostenbesparingen of toename van inkomsten die
hier uit voortvloeien zijn op dit moment niet te prognotiseren.
Het is van groot belang dat DOK nu zo snel mogelijk een
start te maakt met het nieuwe businessplan 2008 en verder. Meest belangrijke
opdracht daarin is om een plan van aanpak te maken als basis om de toename van
de inkomsten te realiseren. Daarbij is een belangrijk aandachtspunt dat deze
toename van de inkomsten wordt gerealiseerd zonder dat sprake is van een
aanzienlijke toename van de kosten. Tevens is het van groot belang hierin de
risicoposten helder te krijgen zodat deze kunnen worden verwerkt in de
begroting en de subsidieaanvraag 2008. Ten behoeve van het maken van het
businessplan is het van belang dat hier geld voor wordt gereserveerd door
bijvoorbeeld DOK hiertoe aanvullende subsidie voor 2007 te verlenen.
De aspecten die in het nieuwe businessplan minimaal aan de
orde dienen te komen zijn naar onze mening:
-
Nieuwbouw
Plan van aanpak en een financiële
onderbouwing daarvan om tot meeropbrengsten na nieuwbouw te komen bovengenoemde
bedragen nog meer onzeker maakt. Immers als de meeropbrengsten niet vanzelf in
het nieuwe gebouw ontstaan en plan van aanpak en financiën daartoe ontbreken is
het maar de vraag of de nu verwachte toekomstige inkomsten worden gerealiseerd.
-
Filialen
Uitvoeren van marktonderzoek en
het verder uitwerken daarvan in een business case om tot gefundeerde keuzes te
komen ten aanzien van locaties en filialen of andere specifieke
bibliotheekvoorzieningen in andere wijken[4].
In dit verband ook kijken naar eventuele samenwerkingsverbanden, zoals met de
TU-bibliotheek.
-
Certificering en vernieuwing
Inrichting van de bedrijfsvoering
zodanig dat zoveel mogelijk kan worden ingespeeld op het proces van
bibliotheekvernieuwing en op het proces van certificering van DOK.
-
Samenwerking met gelijksoortige of andere culturele
organisaties binnen de regio
-
Optimalisatie tariefstructuur uitleen en abonnementen
-
Derde geldstromen en incidentele subsidies
De huidige leidinggevende van DOK is zowel bestuurder als
directeur met een Raad van Toezicht op afstand. De statuten van de stichting
DOK geven naar onze mening voldoende basis voor een passend functioneren van de
Raad van Toezicht. Wel is op te merken dat het Reglement ex. art 25 van de
statuten van de stichting, welke de nadere regels voor de werkwijze van de
directeur en de Raad van Toezicht formaliseert, nog niet is opgesteld.
De structuur bij DOK heeft risico’s in zich als deze in
combinatie wordt gezien met de beperktheid van het inbouwen van checks en
balances in de organisatie als gevolg van de beperkte omvang van de organisatie
en als gevolg van het beperkte aantal kernfuncties in die organisatie. Daarom
is het noodzakelijk om de administratie en het stelsel van internal control
binnen DOK te verbeteren zodat sprake is van een organisatie die professioneel
genoeg is om met een budget van 3 tot 4 miljoen euro om te gaan.
Van belang is dat de gemeente voldoende invloed heeft om de
door haar gewenste publieke taak op de door haar gewenste condities (prijs,
kwaliteit) uitgevoerd te krijgen en langs deze weg controle uit te oefenen. De
huidige manier van invloed heeft in de praktijk nog niet geleid tot een
adequate begroting van DOK of een adequaat plan om dit wel te bereiken.
De aansturing vanuit de gemeente aan gesubsidieerde
instellingen zoals DOK moet worden verbeterd en geïntensiveerd, overigens met
behoud van een scherpe rol-/taakverdeling. DOK is zelf verantwoordelijk voor
zijn bedrijfsvoering en het op adequate wijze informeren van het
gemeentebestuur. Voor de gemeentelijke aansturing respectievelijk toezicht zijn
beleidskaders gesteld in de nota Deelnemingsbeleid, waarin in hoofdstuk 9 het
toezicht op de overige gesubsidieerde instellingen, waaronder DOK wordt
beschreven.
Het verlenen van een subsidie aan een instelling met een tekort
op de begroting zonder dat specifieke opdrachten aan die instelling worden
gegeven en zonder dat sprake is van verscherpte dijkbewaking van de gemeente
zou in de toekomst moeten worden vermeden.
Dit betekent dat de gemeente ten aanzien van DOK nu per direct
zo’n stelsel in zou moeten voeren. Hierbij kan het beste aansluiting worden
gezocht bij de huidige beheersrapportages zoals die binnen de gemeente Delft
worden gehanteerd.
Verdere acties die de gemeente zou kunnen ondernemen zijn
het faciliteren, zowel financieel als operationeel, van het traject om snel tot
een verbeterde internal control bij DOK te komen op de verschillende niveaus
(Raad van Toezicht, bestuurder en medewerkers) in de organisatie. Als het de
gemeente niet lukt om vanuit de bestaande invloed meer grip op DOK te krijgen
zodat een financieel gezonde situatie ontstaat volgt volgens de bestaande
beleidskaders de overweging van het vergroten van de invloed op de Stichting
zoals bijvoorbeeld het voorstellen en/of benoemen van een lid in de Raad van
Toezicht namens de gemeente.
Eppo van Nispen tot Sevenaer Directeur/bestuurder
DOC
9-11-2006
27-11-2006
Meine Oosten Voorzitter
Raad van Toezicht DOC
24-11-2006
Leen Pieterse 1) Lid RvT, Oud
bestuurder SOB
Joop Wagner 1) Lid RvT, Oud
bestuurder SOB
Erwin Zantman 1) Lid
RvT, Oud bestuurder KCD
Bertus Postma
(afwezig) Lid RvT,
Oud bestuurder Discotake
20-11-2006
Marijke Timmerhuis DOK
27-11-2006
1-12-2006
Hans Haakman DOK
Diverse afstemmingen
Lian Merkx Wethouder
20-11-2006
Remko Zuidema 2) Ingenieursbureau
1-12-2006
Ad Holkers 2) Vastgoed
Michiel Driedijk 2) Vastgoed
27-11-2006
Bert den Uijl Vakteam
Strategie & Control
30-10-2006 (intakegesprek)
20-11-2006 (afstemming)
27-11-2006 (afstemming)
11-12-2006 (afstemming)
Johan de Ruijter Vakteam
Strategie & Control
30-10-2006 (intakegesprek)
20-11-2006 (afstemming)
27-11-2006 (afstemming)
11-12-2006 (afstemming)
Hans Speetjens Vakteam
Cultuur, Kennis en Economie
8-11-2006 Cluster
Wijk- en stadszaken
9-11-2006 Sector
Stedelijke Ontwikkeling
11-12-2006 (afstemming)
Maarten Ram Treasurer
16-11-2006
Een zoekopdracht op “”Mediatheek” in het
raadsinformatiesysteem van de gemeente Delft geeft in 0,18 seconden 164 hits.
Het gaat dan om collegeverslagen, besluitvormingsformulieren, nota’s college
die naar raadscommissie zijn gezonden, raadsvoorstellen, stukken uit de
begrotingscycli, subsidiebundel e.d., stukken over de renovatie Hoogovenspand
Zuidpoort, handelingen van de gemeenteraad, waarin de Mediatheek of DOK ter
sprake kwam, enzovoort.
Al deze documenten hier opnoemen zou een te grote
hoeveelheid informatie geven, waardoor “door de bomen het bos “wordt gemist.
Gekozen wordt de hoofdlijn van de besluitvorming weer te geven met als rode
draad de wens om te komen tot oprichting van een Mediatheek in Delft.
Een van de eerste signalen dat de Delftse politiek de
openbare bibliotheek wil laten uitgroeien tot een Mediatheek wordt gevonden in
een nota vastgesteld door het college van B&W die op 30 augustus 1999 in de
commissie CKE wordt behandeld.
Er werd besloten:
1. De toekomstvisie van het bibliotheekbestuur overnemen
als politieke koers, met als consequentie dat steun wordt gegeven aan de
ontwikkeling van een informatiefunctie en centralisatie op termijn.
Uitspreken dat centralisatie gepaard dient te gaan aan decentrale service. |
Wat betreft het Hoogovenspand de volgende besluitmomenten:
In mei 2001 heeft de raad de aankoop van het pand met de
werknaam “Hoogovenspand” aan de Zuiderstraat (tegenover het theater) goedgekeurd en is het pand in eigendom
overgedragen aan de gemeente. De gemeente heeft dit pand aangekocht met als
doel hierin de nieuwe centrale
bibliotheek (incl. Disc-O-theek), Kunstcentrum en een overdekte
fietsenstalling te vestigen. De
bibliotheek, het Kunstcentrum en de Disc-o-theek hebben inmiddels een
intentieovereenkomst gesloten met de gemeente om te komen tot een fusie van
deze drie organisaties. Deze intentieovereenkomst is in oktober 2002 goedgekeurd door de gemeenteraad. De nieuwe
organisatie heeft de werknaam Mediatheek gekregen. In april 2004 besloot de raad : 1. In te
stemmen met het Definitief Ontwerp voor de herontwikkeling van het
Hoogovenspand. 2. Een bedrag van € 2,6 miljoen te bestemmen
voor het inbouwpakket en de inrichting van de Mediatheek en daartoe subsidie
te verstrekken na positieve beoordeling van een subsidieaanvraag (ten laste
van het beschikbare investeringskrediet). |
De gemeenteraad heeft in september 2002 de
intentieverklaring van de Openbare Bibliotheek Delft, het Kunstcentrum, de
Disc-O-Take en de gemeente Delft goedgekeurd. Deze intentieverklaring houdt in
dat de drie organisaties zullen integreren tot één Mediatheek. Hierbij is
toegezegd dat de drie organisaties, in samenwerking met de gemeente,
gezamenlijk een bedrijfsplan zouden opstellen en dit voor de zomer van 2003 aan
het college van BenW en de raad zouden presenteren.
In de oplegnotitie voor de raadscommissie (juni 2003) wordt
een aantal aandachtspunten genoemd, zoals de financiën, de filialen van de
Mediatheek en de planning van de uitwerking en implementatie van het
bedrijfsplan.
Twee citaten en de planning:
Financiën In
hoofdstuk 10 van het bedrijfsplan is alle informatie opgenomen over de
exploitatiebegroting 2006. Hieruit blijkt dat de totale lastentoename €
186.000,- bedraagt. Het exploitatietekort bedraagt in 2006 € 99.700,-.
Voorgesteld wordt dat in 2004 de gemeente een besluit neemt over de
subsidie-voorwaarden voor de Mediatheek. Filialen Mediatheek In het
collegeprogramma is opgenomen dat de twee filialen van de bibliotheek open
blijven. In het bedrijfsplan wordt in hoofdstuk 7 ingegaan op de functie van
deze filialen, die zullen transformeren tot Mediatheekfilialen. Dit houdt in
dat er een uitbreiding van het aanbod komt en dat het filiaal in Tanthof zich
nog meer gaat richten op jongeren en dat het filiaal Buitenhof-Voorhof meer
internetfaciliteiten biedt, een tref- en informatiecentrum wordt, en zich met
name richt op culturele minderheden. De
planning was dat de Mediatheek in januari 2006 in de nieuwe locatie open zou
zijn. |
Over de besluitvorming valt nog te melden dat het college
besluit dat instemming met het bedrijfsplan niet inhoudt dat het begrote tekort
wordt aanvaard. De raadscommissie stemt in haar vergadering van 5 juni 2003 in
met het Bedrijfsplan, conform het voorstel van de griffie.
In diverse deelnota’s en raadsvoorstellen staat de
Mediatheek in de jaren daarna onder de aandacht. Er wordt subsidie verleend
voor de inrichting (€ 2.253.262), transformatiekosten (€ 67.000,=) en
een subsidie om te voorkomen dat het Kunstcentrum met een negatief saldo in
fusie gaat met het de beide andere partners (€ 15.884).
Vanaf 1999 tot 2002 is er een convenant afgesloten tussen de
gemeente en de openbare bibliotheek. Daarin staat ook hoeveel subsidie wordt
verstrekt. Dit convenant wordt voor de jaren 2003 en 2004 gewijzigd verlengd.
Vanaf 2005 worden de (subsidie-)afspraken tussen de
bibliotheek en het Kunstcentrum geregeld in de bijlage bij de
subsidiebeschikking zoals vermeld in de Subsidiebundel maatschappelijke
activiteiten. In deze jaren functioneert ook de Stuurgroep ontwikkeling
Mediatheek onder voorzitterschap van de portefeuillehouder en in aanwezigheid
van ambtelijke ondersteuning door de accounthouder van het vakteam CKE. De
subsidieafspraken staan geheel in het licht van de op handen zijnde fusie tot
de Mediatheek.
Overzicht subsidies “
Subsidiebundel maatschappelijke activiteiten” (in euro’s)
Jaar |
Openbare
Bibliotheek 1) |
Kunstcentrum 2) |
2002 |
1.647.401 |
53.948 |
2003 |
1.796.245 |
58.217 |
2004 |
1.879.632 |
58.934 |
2005 |
1.879.632 |
58.934 |
2006 |
DOK: 2.013.259 |
|
2007 |
DOK:
2.030.000 |
1) 2004: bibliotheek inclusief aanvullend € 50.000,=
programmabegroting 2004 en € 30.000,= zomernota 2003.
2006 : inclusief € 60.000 aanvullend.
2) Naast de reguliere subsidie van de gemeente zijn door het
Kunstcentrum ook ontvangen subsidies Provincie en subsidies Educatie. Deze
subsidies bedroegen gezamenlijk in 2002 € 8.025, 2003 € 9.951, 2004 € 500 en in
2005 € 61.384
De
subsidie voor 2006 is exclusief aanvullende subsidie (gemeenteraad september
2006) van maximaal € 360.000 voor 2006. Bij deze laatste aanvulling is ook
bepaald dat er een audit wordt uitgevoerd.
In de jaren zijn zowel door de gemeente Delft als door de
Provincie en anderen aanvullende incidentele subsidies verstrekt ten
behoeve van projecten voor Stichting openbare bibliotheek, Stichting
Kunstcentrum Delft of vanaf 1 januari 2006 DOK.
Artikel 5
1.
De raad van toezicht is belast met het toezicht op het
beleid en de algemene gang van zaken van de stichting en in dat kader ook het
toezicht op het door de directeur gevoerde bestuur en is voorts belast met de
taken en bevoegdheden die hem bij deze statuten zijn toegekend
2.
Het beleid van de directeur wordt jaarlijks ter goedkeuring
aan de raad van toezicht voorgelegd conform artikel 15 van deze statuten.
Artikel 6
2.
De raad van toezicht regelt onderling de taakverdeling van
haar leden en de werkwijze tussen de raad van toezicht en de directeur nader in het Reglement
bedoeld in artikel 25 van deze statuten.
Artikel 14
2.
Leden van de raad van toezicht hebben……..toegang tot de
administratie van de stichting. De directeur verstrekt desgevraagd door een lid
van de raad van toezicht, gegevens uit de administratie van de stichting aan de
raad van toezicht.
Artikel 15
2.
Uiterlijk twee maanden voor de aanvang van het boekjaar
toont de directeur jaarlijks aan de raad van toezicht ter goedkeuring en
vaststelling een beleidsplan en de daarbij behorende begroting voor het komende
boekjaar, alsmede een meerjarenbeleidsplan voor een periode van vier jaar met
de daarbij behorende meerjarenplanning.
Artikel 20
1.
De raad van toezicht benoemt een registeraccountant die
belast is met het onderzoek van de jaarstukken die door de directeur zijn
opgemaakt en formuleert de opdracht daartoe.
Artikel 21
3.
De raad van toezicht evalueert de behaalde resultaten op de
onderscheidenlijke beleidsterreinen aan de hand van de gestelde doelen en
bijbehorende budgetten en legt zijn bevinding neer in zijn paragraaf in het
jaarverslag van de stichting.
Artikel 25
1.
De raad van toezicht stelt Reglementen vast waarin nadere
regels worden gesteld over de werkwijze van de directeur en de raad van
toezicht. Dit Reglement bevat in ieder geval:
a.
Periodieke bezinning op het voor de stichting gewenste
besturingsmodel
b.
Etc.
[1] Hierbij is een correctie toegepast voor incidentele subsidie en de daaraan toewijsbare kosten.
[2] En moet daar bijv. voor de nieuwe wijk Harnaschpolder ook niet over nagedacht worden? Op het onderwerp filialenbeleid komen we terug in onze advisering over het op te stellen bedrijfsplan 2008-2011.
[3] DOK heeft hier ultimo 2006 € 355.500 van “opgebruikt”.
[4] Bijvoorbeeld in de HarnaschPolder?