Bacinol I is in april
2004 open gegaan. Bacinol draait nu 3 jaar en is een ingeburgerd begrip dat ook
bij de gemiddelde Delftenaar herkenning oproept. In 2001 heeft de Gemeenteraad
ingestemd met het realiseren van een stadshal op het DSM-terrein. Basis daarbij
is de nota ‘voorstel stadshal’ (00/011947). Gestelde doelen hierbij zijn geweest:
-
Het bieden van meer atelierruimte
-
Het bieden van huisvesting startende bedrijven
-
identificatie en zichtbaar maken van ontwerp,
architectuur en designstad en dit uitdragen regionaal en nationaal;
-
Samenbrengen van de disciplines en wisselwerking
tussen de disciplines architectuur en design
-
Het zichtbaar maken van de wisselwerking tussen de
economische- en de culturele aspecten binnen de Delft Kennisstad thema´s;
-
Het realiseren van een grotere economische groei dan de te verwachten
autonome groei van 0.8% per jaar binnen onder andere deze speerpuntsector van
Delft Kennisstad.
De gestelde doelen zullen
onder de verschillende thema’s verder behandeld worden. Het functioneren van
Bacinol wordt geduid aan de hand van:
-
Bezettingsgraad, arbeidsplaatsen en omzet.
-
Promotie.
-
Delft Kennisstad.
-
Broedplaats.
-
Vergelijkbare initiatieven
-
Kunst.
-
Succesfactoren.
-
Kosten
Bezettingsgraad,
arbeidsplaatsen en omzet
In economische zin heeft
Bacinol zich in korte tijd bewezen. Al in het eerste jaar van de exploitatie
van het gebouw was het vrijwel volledig verhuurd.
ABF Research heeft in
2005 en in 2007 een enquête gehouden onder de bedrijven van Bacinol. De enquête
paste in het project over de creatieve industrie in Nederland. De gegevens
hebben vooral betrekking op 2004 en 2006. De gegevens van de eerste enquête
zijn ook gebruikt voor een artikel op een congres van ISOCARP met als titel
“Delft Bacinol:New Chemistry through creativity, guts and cooperation”.
In 2004 waren er 42 bedrijven.Dat aantal is
opgelopen naar 45 in 2006. Een aantal partijen die het gebouw gebruiken voor
opslag en dergelijke is niet meegenomen. Het aantal werkenden was in 2004 82 en
ook dat is sindsdien opgelopen naar 92 arbeidsplaatsen in 2006 (zie Tabel 1). Bij de enquête is gevraagd naar het jaar waarin het
bedrijf is verhuisd naar Bacinol. Dat maakt het mogelijk de ontwikkeling per
jaar te reconstrueren (zie Tabel 2). De eerste jaren is de groei zeer hoog. Dat komt
omdat het gebouw is volgelopen en de bedrijven die er zich vestigen het goed
doen. De laatste 2 jaar is de groei wat minder, maar met 8% per jaar nog steeds
veel hoger dan de vergelijkbare ontwikkeling in de zelfde branches.
Tabel 1: omzet, arbeidsplaatsen en bedrijven in
2004 en 2006
De omzet was in 2004 2,2 miljoen euro en in 2006
was dat 3,5 miljoen euro. De groei van de omzet is veel sterker geweest dan van
het aantal arbeidsplaatsen. De omzet is de laatste 2 jaar met 25% per jaar
toegenomen. Dat heeft verschillende redenen:
Tabel 2: reconstructie per jaar omzet en
arbeidsplaatsen
De omzet in de loop van de tijd kan op grond van de
twee metingen worden gereconstrueerd. Het resultaat staat in Tabel 2. Sinds de bedrijven het gebouw betrokken is de omzet
bijna verdubbeld.
In de enquête is gevraagd waar men werkte alvorens
Bacinol te betrekken. We zien dat zowel in 2004 als in 2006 het maar voor een
klein deel om starters gaat en wel 14% van de bedrijven. Het overgrote deel
waren thuiswerkers. In 2004 ging het om 42% en in 2006 om 57%. Bacinol is dus
een prima plek de stap te wagen van thuis naar een bedrijfsmatige omgeving. Men
heeft blijkbaar veel aan elkaar omdat men in de zelfde fase verkeerd. Bovendien
heeft men houvast aan de gevestigde bedrijven. Dat zijn vooral de architecten.
Het aantal doorstromers, de bedrijven die uit een ander bedrijfspand komen is
dus gedaald.
Al eerder werd opgemerkt dat het overgrote van de
bedrijven in Bacinol uit Delft komt. In 2004 was het aandeel 15%. In 2006 was
dit bijna verdubbeld.
Tabel 3:
vorige situatie Bacinol bedrijven
Het merendeel van de bedrijven is actief in de
vormgeving. In de enquête is gevraagd naar de producten. Bijlage 2 geeft een
overzicht. De producten liggen rechtstreeks in het verlengde van de branches
waar men in werkt.
Binnen het gebouw zelf
wordt door veel bedrijven samengewerkt aan grotere projecten. De fysieke
nabijheid van de creative class van Delft maakt het makkelijk om snel
aansluiting te zoeken bij het juiste talent om opdrachtgevers uit Delft en ver
daarbuiten tevreden te kunnen stellen. Op deze manier worden bijvoorbeeld ook
prijsvragen op het gebied van stedelijke vernieuwing en architectuur door
meerdere bedrijven vormgegeven. Goede voorbeelden zijn gepresenteerd tijdens de
expositie ‘Verdiend’ bij BacinolEXPO.
Een indicatie van de
prijzen en verkregen subsidies in 2006 door huurders in het Bacinolgebouw:
D’article– New Products – VIQ |
Firelator |
Red Dot Design Award: winner |
Harald Schout
Architectuur |
Structuurplan Bousquet
Zeepfabriek |
RACM
restauratiesubsidie: € 900.000,00 |
Netwerkregisseurs – DN
Urbland |
Redesign the City |
The Creative Challenge Call, subsidie € 90.000,00 |
Netwerkregisseurs |
4O & Co |
The Creative Challenge Call, subsidie € 75.000,00 |
Vereniging Bacinol |
Creatief Debatten |
Fonds 1818 subsidie €
20.000,00 |
Vereniging Bacinol |
Nacht van de
Kunstfabriek |
Fonds 1818 subsidie €
8.750,00 |
Brech |
Code-ring |
Selectie Nederlandse Designprijzen, Delftse
Salon: Eervolle vermelding |
Taiko |
Persoonlijk Dienblad |
Satelliet Design
Challenge, 1e prijs |
Code-B |
Website Van Doorne |
www.benjijscherpgenoeg.nl
: beste juridische recruitment website |
Hulshof Architecten |
Dichterlijke vrijheid |
Job Duraprijs: €
32.500,00 |
Hulshof Architecten |
De Samenscholing |
Ideeënprijsvraag De
Gekrulde Ruimte: 2e prijs, € 7.000,00 |
DN Urbland - Ben
Kuipers |
Lely’s Water |
EO Weijers
prijsvraaginzending |
Architectengroep
Delfshaven |
Kriskras |
Ideeënprijsvraag Ruimte
voor Kinderen: nominatie |
DN Urbland |
Jack the Kribber |
Prijsvraag Kribben van
de Toekomst: winnaar |
Ans de Groot |
Twee Bruiden
(schilderij) |
Vakprijs Delftse Salon
Atelierroute: winnaar |
Keizer & van der
Mast |
Morgen ben ik anders |
Fonds Podiumkunst-Fonds
1818-VSB Fonds-Lira: € 86.000,00 |
Hulshof Architecten |
Crematorium Iepenhof |
De Laatste Eer/gemeente
Delft: Winnaar ontwerpprijsvraag |
Maryon Widdershoven |
Resilience V
(sculptuur) |
Delftse Salon: Eervolle
vermelding |
Promotie van Bacinol door haar ‘bewoners’
Bacinol wordt op vele
manieren gepromoot door de bedrijven en kunstenaars die in Bacinol hun werkplek
hebben. In de eerste plaats door het markante gebouw in Delft-Noord, dat zeker
met zijn verlichting ‘s avonds herkenbaar industrieel erfgoed is. Daarnaast
wordt Bacinol door de bedrijven, kunstenaars en organisaties die daar hun
kantoor houden op positieve wijze gepromoot en daarmee als icoon van de stad
neergezet.
Vrijwel iedereen heeft op
zijn of haar visitekaartje een verwijzing staan naar het Bacinol gebouw. Ook op
de website van ‘bewoners’ van Bacinol wordt verwezen naar het gebouw waarin de
Delftse creatieve industrie haar anker heeft uitgeworpen. Op individuele basis
wordt het concept Bacinol in binnen- en buitenland gepromoot bij presentaties
en lezingen.
De exposities en lezingen
die door BacinolEXPO worden ontwikkeld zijn toegankelijk voor alle Delftse
inwoners en andere geïnteresseerden en zorgen daarmee voor continue
ontmoetingen tussen de omgeving en de Bacinol ‘bewoners’. Steeds wordt daar een
verbinding gelegd tussen het talent wat Delft te bieden heeft en de economische
spin-off die dat genereert. De Nacht van de Kunstfabriek zorgde voor intensieve
interactie met de Delftse schooljeugd (350 kinderen in de leeftijd van 7 tot 14
jaar). Een concreet resultaat van deze Nacht van de Kunstfabriek is dat het
jaarlijkse cultuurproject van de Deltsche SchoolVereeniging nu wordt uitgevoerd
door de kunstenaars van Bacinol.
De huurders zijn op
positief-kritische wijze betrokken bij de stad. Veel van de oprichters van de
bedrijven uit Bacinol zijn actief binnen de Delftse netwerken. Daarnaast is er
inmiddels een Vereniging Bacinol die ‘bewoners’ en sympathisanten verenigt om
het concept ‘Bacinollen’ te promoten en uit te dragen. De Vereniging
organiseert onder andere de creatieve debatten en zorgt voor een
ontmoetingsplaats in Bacinol met de ‘bewoners’ van Bacinol en de overige
Delftse netwerken. Inmiddels zijn Technet, YES!Delft en de Delftse Kring al op
bezoek geweest voor een active learning experience.
Over het algemeen kan
gezegd worden dat het werkwoord Bacinollen gebruikt wordt om
samenwerkingsverbanden aan te duiden die in een ‘gewone’ kantooromgeving niet
snel tot stand zouden komen.
Delft Kennisstad
Bacinol past bij uitstek in de leidende economische
strategie van Delft: Delft Kennisstad. In de nota ‘Kennis als Motor’ is de
creatieve industrie als aandachtgebied toegevoegd en dat zijn nu net de
bedrijven die in Bacinol zitten. Ook in de ‘Economische Agenda van Delft’ en de
‘Kracht van Delft’ wordt de creatieve industrie benoemd als speerpunt binnen de
huidige leidende economische strategie. Naast de 12 kunstenaars zijn er
ontwerpers, architecten, creatieve zakelijke dienstverleners en ICT-bedrijven
gehuisvest. De creatieve industrie is een groeiende sector. Deze
sector heeft een sterkere groei laten zien dan de (andere) kennisdiensten (zie
de ‘Economische Barometer’). Die sterke ontwikkeling hangt voor een belangrijk
deel samen met de aanwezigheid van academische opleidingen zoals architectuur
en industrieel ontwerpen, die in Delft zeer groot zijn qua omvang en historie.
Met Bacinol investeren we in een sector met toekomst!
Bacinol is een ideale
omgeving voor startende ondernemers en pas-afgestudeerden doordat er ook een
mogelijkheid bestaat tot het afsluiten van kortlopende huurcontracten. Maar ook
gevestigde ondernemers en kunstenaars sluiten graag aan bij de Bacinol
broedplaats.
Vergelijkbare
initiatieven
Bacinol heeft als
bedrijfsverzamelgebouw een unieke formule. Een casco-industrieel gebouw dat
door huurders verder ingekleed, aangekleed en verbouwd kon worden. Normaal
gesproken kunnen ondernemers de ruimte die ze in een bedrijfsverzamelgebouw
betrekken niet aanpassen aan hun eigen smaak en wensen. Het is verder uniek in
Delft en ook landelijk vooruitstrevend om een bedrijfsverzamelgebouw te
exploiteren met een mix van bedrijven, kunstenaars en expositieruimte. Dat
Delft een goede weg ingeslagen is, blijkt uit reeds bewezen succes van de Van
Nelle fabriek in Rotterdam. Verder heeft Den Haag de Caballero Fabriek
geopend. Deze twee steden doen hun
uiterste best om bedrijven uit de creatieve sector binnen te halen en promoten
nadrukkelijk een soortgelijk initiatief als Bacinol.
Bacinol |
Van Nelle |
Caballero |
|
|
|
Kunst
De unieke mix tussen verschillende soorten
bedrijven en kunstenaars bevordert cultureel ondernemerschap. Binnen de diverse
groep die haar plaats heeft gevonden in Bacinol ontstaat een intervisie setting
waarbij de verschillende soorten ondernemers als klankbord voor elkaar kunnen
optreden. BacinolExpo is daarnaast een goed functionerende stichting die kunst,
design en architectuur zichtbaar maakt. De expo is toegankelijk voor een breed
publiek en laagdrempelig. Ondanks bescheiden middelen weet BacinolExpo veel
publiek te trekken en kwaliteit te realiseren. Voorbeelden hiervan zijn
’Kunstafette’ en ‘Langer Houdbaar’. De exposities zijn origineel en leggen
tegelijkertijd een verbinding naar de toeristische- en kennisthema’s die Delft
gekozen heeft.
Succesfactoren
Bacinol werkt als
formule. Wat zijn de succesfactoren van Bacinol I?
De gemeente investeert samen met de eigenaar van
een geschikt pand in het gebruiksklaar maken van het pand. Het pand moet ruimte
bieden aan de creatieve industrie van Delft, te weten kunsten en erfgoed,
media en entertainment en de creatieve zakelijke
dienstverlening. Een goede balans in diversiteit is noodzakelijk om te zorgen
voor het verhogen van de dynamiek en innovatie. Daarnaast moet er een
publieksfunctie gerealiseerd worden waar tentoonstellingen op het gebied van
verschillende creatieve disciplines zoals kunst, design, architectuur en
vormgeving en met name de cross-over tussen deze disciplines gepresenteerd
worden. Op deze manier wordt er een verbinding gelegd tussen de gebruikers van
het gebouw en de stad zelf. Steeds ook met een knipoog naar de huidige
toeristische thema’s.
De locatie en uitstraling
van het pand zijn belang voor de aantrekkingskracht op de bedrijven en
kunstenaars. Creatieve bedrijvigheid kenmerkt zich door huisvestingswensen in
de binnenstad of de rand om de binnenstad. Binnenstedelijke omgeving inspireert
hen in plaats van een bedrijventerrein buiten de stad. Dit is een vergelijkbare
situatie met initiatieven als Van Nelle fabriek in Rotterdam, Cabellero-gebouw
in Den Haag, NDSM-gebied Amsterdam en het Blushuis in Breda. Deze werking gaat
ook uit van het Bacinol-gebouw aan de rand van de binnenstad. Bacinol is een
toegankelijk pand met een unieke industriële uitstraling en heeft een goede
aansluiting op het openbaar vervoer.
Andere aspecten van het
succes van de formule zijn oa de mogelijkheid voor de huurders om de te huren
ruimte aan te passen aan de eigen wensen en eisen. De mogelijkheid om de
ruimtes aan te passen aan eigen wensen en eisen maakt het mogelijk om de ruimte
goed aan te laten sluiten bij de eigen huisstijl en bij het eigen imago zonder
geweld te doen aan het gebouw. De huurprijs is wat lager dan bij andere
gebouwen, maar is zeker marktconform. Belangrijk daarbij is de rol van de
beheerder die aanvoelt waar de wensen liggen van de huurders en daarop
anticipeert.
Goed beheerderschap
vertaalt zich in het laten vestigen van de juiste bedrijven die passen binnen
het concept. Daarnaast in het bieden van ruimte en flexibele voorwaarden aan de
huurders.
Zoals de cijfers laten
zien en de binnengehaalde prijzen aantonen zitten er in het Bacinol-gebouw een
goede mix van getalenteerde en gevestigde bedrijven en kunstenaars. Deze
inspireren niet alleen elkaar, maar ondersteunen elkaar ook in het
ondernemerschap.
Kosten
De
gemeente heeft eenmalig € 550.000 in Bacinol geïnvesteerd om Bacinol mogelijk
te maken.
De Bacinol Expo heeft in 2004 een
aanloopsubsidie € 22.500,- en 2005 t/m 2007 € 45.000 jaarlijks conform nota
stichting BacinolExpo (482787) ontvangen. De huur en servicekosten van de
expositieruimte (atelier vierkante meter prijs) worden betaald door de
gemeente.
In algemene zin kan gezegd worden dat Bacinol in
een korte periode haar bestaansrecht heeft bewezen. In bijzonder valt op te
merken, mede in relatie tot de vertrekpunten:
-
Bacinol I kent bijna een volledige bezettingsgraad
en biedt daarmee atelierruimte en plek voor startende bedrijven.
-
Er zijn ongeveer 45 bedrijven en 92 arbeidsplaatsen
met een totale omzet van € 3,5 miljoen. Een economische groei is gerealiseerd
in een korte periode.
-
Het gebouw is een inspirerende omgeving voor
startende en gevestigde ondernemers en kunstenaars, waarin de samenwerking met
elkaar wordt opgezocht. Het samenbrengen van de disciplines en wisselwerking
tussen de verschillende disciplines vindt plaats.
-
Er is een naar buiten gerichte houding van
ondernemers en kunstenaars en promotie van het ‘merk’ Bacinol. Er worden
activiteiten (bv. Nacht van Kunstfabriek, Bacinol-debatten) georganiseerd die
positief bijdragen aan het sociaal-maatschappelijk klimaat in de stad.
-
Er worden (nationale) prijzen gewonnen, al dan niet
door inventieve samenwerkingsverbanden tussen verschillende bewoners die elkaar
‘vinden’ door samen in een gebouw te werken. Door de naar buiten gerichte
houding en winnen van prijzen worden de disciplines ontwerp, architectuur en
design zichtbaar gemaakt. De wisselwerking tussen de economische- en de
culturele aspecten binnen de Delft Kennisstad thema´s zichtbaar gemaakt.
-
Succesfactoren zijn: ligging en uitstraling pand,
kortdurende huurtermijn en lage huurprijs, aanpasbaarheid ruimtes, binding
tussen huurders en de ondernemerskwaliteiten, sfeer en de zichtbaarheid van
Bacinol.
-
Bacinol past in de Delft Kennisstad strategie.
-
Landelijk gezien uniek formule van ondernemers,
expositie en kunstenaars in een casco industrieel gebouw.
KinderKoken
4 mei 2007
18 apr 2007
9 feb 2007 t/m 18 feb 2007
26 jan 2007 t/m 4 feb 2007
10 jan 2007
1 dec 2006 t/m 14 jan 2007
6 nov 2006 t/m 12 nov 2006
28 okt 2006 t/m 29 okt 2006
22 okt 2006
21 sep 2006
18 sep 2006 t/m 24 sep 2006
6 sep 2006 t/m 22 okt 2006
23 jun 2006
18 mei 2006
3 mei 2006
20 apr 2006
schilders als Rembrandt en Vermeer en Van Gogh slaat de Delftenaar Van
Meegeren als meestervervalser beslist geen gek figuur
9 apr 2006 t/m 21 mei 2006
12 jan 2006
22 dec 2005
(EEA) Erick van Egeraat
associated architects
18 dec 2005
6 nov 2005
22 okt 2005
7 okt 2005 t/m 9 okt 2005
24 sep 2005 t/m 8 okt 2005
8 sep 2005
15 aug 2005 t/m 8 okt 2005
22 mei 2005
6 mrt 2005
9 feb 2005 t/m 18 feb 2005
4 feb 2005