BIJLAGE

 

 

 

Het Kennisfestival
Ieder jaar organiseert de Kennisalliantie Z-H het Zuid-Holland Kennisfestival. Het evenement vindt altijd plaats in Zuid-Holland en wordt opgezet in samenwerking met een gastgemeente en andere innoverende partijen uit en in deze gemeente en is daardoor flexibel van opzet en inhoud.

 

Voor 2007 komen de deelnemende partijen Kennisalliantie Z-H te Delft, Gemeente Delft te Delft, YES!Delft te Delft en Delft Kennisstad te Delft overeen dat het Zuid-Holland Kennisfestival in de Gemeente Delft plaatsvindt.

 

 

1.         Missie & Doelstellingen

 

1.1       Missie

Tonen van resultaten en mogelijkheden op gebied van innovatie in Zuid-Holland om het MKB te inspireren tot start of groei.

 

1.2       Doelstellingen

 

Doel

Inspireren en enthousiasmeren van het MKB in de regio

Door middel van:

 

Effecten

Randvoorwaarden

 

Doelgroep/Gebruikers

      (500 a 800 bezoekers)

 

Organisatie

Input van de organisatie:

 

2.         Programma

 

2.1       Programma concept

13.30 – 14.00

Ontvangst met koffie/thee

 

14.00 – 14.15

Opening Bas Verkerk, Asje van Dijk,

 

 

 

Kennishal met

Presentatie Z-H en Delftse successen

In kennishal zullen ook activiteiten plaatsvinden

14.30 – 15.30

 

Seminarronde 1 (5 met max 40 bezoekers) Succesverhalen/ervaringen/tips/valkuilen..

15.30 – 15.45

Pauze koffie/thee

15.45 – 16.45

Seminarronde 2 (5 met max 40 bezoekers)

16.45 – 17.30

 

Borrel / Fris, netwerkgelegenheid

(Vermaak in Kennishal, Rondleiding TU/YES?)

17.30 – 19.30

 

 

 

Dinerbuffet + plenair

Idee: IKEA sponsoring in natura en IKEA spreker uitnodigen om te vertellen hoe zij business hebben aangepakt + hun internationale succes

19.30 – 20.00

 

 

Bekendmaking 5 pluimen.

Overdracht stokje aan gemeente X.
Afsluiting door inspirerende spreker

 

 

 

2.2       Seminars
In de middag vinden 2 rondes met elk 5 seminars/workshops plaats. Succesvolle bedrijven uit regio vertellen over hun vallen, opstaan, doorstaan en groeien. (Er wordt oa gekeken naar bedrijven die in jr ’90 in Radex-gebouw zaten en nu zijn uitgegroeid tot groot bedrijf, nog steeds gebruik makend van kennis van TU).

Seminar concept:

Ronde 1

Ronde 2

Voorbeeld SHELL. (Livewire of Gamechanger)

Multinational die innovatie en klein ondernemerschap stimuleert en er zelf ook beter van wordt

KPN.(?Paul Smits, innovatiemanager)

Voorbeeld samenwerking met kleine bedrijfjes. Grote bedrijven kunnen briljante nieuwe producten/diensten niet in hun eentje bedenken ondanks alle research. Kleine bedrijven zijn vaak veel innovatiever, maar missen merk, marketing, distributie, netwerk en slagkracht

Do’s en don’ts van startende + groeiende ondernemers. Met antwoorden op vragen als:

- wat kan ik als uurtarief rekenen

Durf Risico’s te nemen. Welke risico’s zijn verbonden aan (door)groei, bijvoorbeeld personeel aannemen

In hoe verre kun je hypes/trends gebruiken om geld aan te verdienen? Voorbeelden van TomTom, Gaming, Virtual reality(?R Spanjar, oprichter Hyves)

Hypes en trends in politiek.
(Global warming, milieu, energie)

Inspirerende voorbeelden uit bijvoorbeeld Silicon Valley. (?CeesJan Koomen, investeerder, ondernemer en professor TUD heeft in Silicon Valley 3 bedrijven naar beurs gebracht en wil nu in NL hetzelfde doen.)

Succesverhalen. Van niets naar miljoenomzet. (Oprichter Mexx, Rattan Chadha zou goed voorbeeld kunnen zijn)

Hoe je geld kan verdienen met octrooien, belang van octrooien etc (?Merel Heimens Visser)

Inkomsten uit patenten (?Paul Breedveld heeft ervoor gezorgd dat TUDelft voor het eerst inkomsten uit patenten heeft.)

 

 

2.3       Kennishal

Tentoonstellingshal met succesvolle resultaten Delft en rest Zuid-Holland op het gebied van innovatie en ondernemerschap. Hier wordt echt iets tastbaars getoond + eventueel filmpjes.

 

Ook zullen activiteiten op de beursvloer plaatsvinden:

 

2.4       Dinerbuffet
Netwerkgelegenheid. Tijdens diner ook stukje plenair. (Inspirerende spreker van IKEA uitnodigen en wellicht minister / staatssecretaris)

 

2.5               5 pluimen

Idee om 5 mensen uit de ondernemerswereld ‘in het zonnetje te’ zetten. (Zuid-Hollandse ‘helden‘)Het is geen prijs met aanmelding, maar een manier om bepaalde mensen even extra aandacht te geven omdat ze dat verdiend hebben en ter inspiratie van anderen. De vijfpluimen dragen de namen van toonaangevende bedrijven, organisaties of instellingen die de prijzen sponsoren. Voorbeelden:

  1. Pluim voor een veelbelovende jong uitvinder (onder 26) op gebied van duurzaamheid
  2. Pluim voor een baanbrekend ICT - bedrijf
  3. Pluim voor een hightech – productiebedrijf
  4. Pluim binnen creatieve sector
  5. nog in te vullen