BIJLAGE
Het Kennisfestival
Ieder
jaar organiseert de Kennisalliantie Z-H het Zuid-Holland Kennisfestival. Het
evenement vindt altijd plaats in Zuid-Holland en wordt opgezet in samenwerking
met een gastgemeente en andere innoverende partijen uit en in deze gemeente en
is daardoor flexibel van opzet en inhoud.
Voor 2007 komen de deelnemende partijen
Kennisalliantie Z-H te Delft, Gemeente Delft te Delft, YES!Delft te Delft en
Delft Kennisstad te Delft overeen dat het Zuid-Holland Kennisfestival in de
Gemeente Delft plaatsvindt.
1. Missie &
Doelstellingen
1.1 Missie
Tonen van resultaten
en mogelijkheden op gebied van innovatie in Zuid-Holland om het MKB te
inspireren tot start of groei.
1.2 Doelstellingen
Doel
Inspireren en
enthousiasmeren van het MKB in de regio
Door middel van:
Effecten
Randvoorwaarden
Doelgroep/Gebruikers
(500 a 800 bezoekers)
Organisatie
Input van de
organisatie:
2. Programma
2.1 Programma concept
13.30 – 14.00 |
Ontvangst met koffie/thee |
|
14.00 – 14.15 |
Opening Bas Verkerk, Asje van Dijk, |
Kennishal met Presentatie Z-H en Delftse successen In kennishal zullen ook activiteiten plaatsvinden |
14.30
– 15.30 |
Seminarronde 1 (5 met max 40 bezoekers)
Succesverhalen/ervaringen/tips/valkuilen.. |
|
15.30
– 15.45 |
Pauze
koffie/thee |
|
15.45
– 16.45 |
Seminarronde
2 (5 met max 40 bezoekers) |
|
16.45
– 17.30 |
Borrel / Fris, netwerkgelegenheid (Vermaak in Kennishal, Rondleiding TU/YES?) |
|
17.30
– 19.30 |
Dinerbuffet + plenair Idee: IKEA sponsoring in natura en IKEA
spreker uitnodigen om te vertellen hoe zij business hebben aangepakt + hun
internationale succes |
|
19.30
– 20.00 |
Bekendmaking 5 pluimen. Overdracht stokje aan gemeente X. |
|
2.2 Seminars
In de middag vinden 2 rondes met elk 5 seminars/workshops plaats. Succesvolle
bedrijven uit regio vertellen over hun vallen, opstaan, doorstaan en groeien.
(Er wordt oa gekeken naar bedrijven die in jr ’90 in Radex-gebouw zaten en nu
zijn uitgegroeid tot groot bedrijf, nog steeds gebruik makend van kennis van
TU).
Seminar concept:
Ronde 1 |
Ronde 2 |
Voorbeeld SHELL.
(Livewire of Gamechanger) Multinational die
innovatie en klein ondernemerschap stimuleert en er zelf ook beter van wordt |
KPN.(?Paul Smits,
innovatiemanager) Voorbeeld samenwerking met kleine bedrijfjes. Grote bedrijven kunnen
briljante nieuwe producten/diensten niet in hun eentje bedenken ondanks alle
research. Kleine bedrijven zijn vaak veel innovatiever, maar missen merk,
marketing, distributie, netwerk en slagkracht |
Do’s en don’ts van
startende + groeiende ondernemers. Met antwoorden op vragen als: - wat kan ik als
uurtarief rekenen |
Durf Risico’s te
nemen. Welke risico’s zijn verbonden aan (door)groei, bijvoorbeeld personeel
aannemen |
In hoe verre kun
je hypes/trends gebruiken om geld aan te verdienen? Voorbeelden van TomTom,
Gaming, Virtual reality(?R Spanjar, oprichter Hyves) |
Hypes en trends in
politiek. |
Inspirerende
voorbeelden uit bijvoorbeeld Silicon Valley. (?CeesJan Koomen, investeerder,
ondernemer en professor TUD heeft in Silicon Valley 3 bedrijven naar beurs
gebracht en wil nu in NL hetzelfde doen.) |
Succesverhalen.
Van niets naar miljoenomzet. (Oprichter Mexx, Rattan Chadha zou goed
voorbeeld kunnen zijn) |
Hoe je geld kan
verdienen met octrooien, belang van octrooien etc (?Merel Heimens Visser) |
Inkomsten uit
patenten (?Paul Breedveld heeft ervoor gezorgd dat TUDelft voor het eerst
inkomsten uit patenten heeft.) |
2.3 Kennishal
Tentoonstellingshal
met succesvolle resultaten Delft en rest Zuid-Holland op het gebied van
innovatie en ondernemerschap. Hier wordt echt iets tastbaars getoond +
eventueel filmpjes.
Ook zullen
activiteiten op de beursvloer plaatsvinden:
2.4 Dinerbuffet
Netwerkgelegenheid. Tijdens diner ook stukje plenair. (Inspirerende spreker van
IKEA uitnodigen en wellicht minister / staatssecretaris)
2.5
5 pluimen
Idee om 5 mensen uit
de ondernemerswereld ‘in het zonnetje te’ zetten. (Zuid-Hollandse ‘helden‘)Het
is geen prijs met aanmelding, maar een manier om bepaalde mensen even extra
aandacht te geven omdat ze dat verdiend hebben en ter inspiratie van anderen.
De vijfpluimen dragen de namen van toonaangevende bedrijven, organisaties of
instellingen die de prijzen sponsoren. Voorbeelden: