Plan van aanpak

 

Afname industriële warmte AWZI

 

 

gemeente Delft

Versie 1.0 / startdocument / 26 april30 mei 2007

 
Hoogheemraadschap Delfland
Inhoud

Managementsamenvatting. 3

1.       Introductie. 4

1.1      Aanleiding. 4

1.2      Bijstelling. 4

1.3      Toelichting en opbouw PvA. 4

2.       Omgevingsfactoren. 5

2.1      Achtergrond. 5

2.2      Doelstelling. 5

2.3      Resultaten. 5

2.4      Eisen en beperkingen. 5

2.5      Risico’s en cruciale succesfactoren. 6

3.       Aanpak. 787

3.1      Juridisch. 787

3.2      Locatiekeuze WOS. 998

3.3      Contractueel 119

3.4      Financieel 121110

3.5      Vergunningtechnisch. 131211

3.6      Technisch/bouwkundig. 1312

4.       Planning besluitvorming. 1514


Managementsamenvatting

 

In de regio van Delft verdwijnt industriële warmte onbenut in de lucht of het oppervlaktewater. Deze warmte kan benut worden voor ruimteverwarming. De benutting van industriële warmte levert een belangrijke besparing van fossiele brandstoffen op en beperking van de milieudruk. De gemeente Delft (GD) heeft in het Klimaatplan zich ten doel gesteld een warmteleveringsysteem van industriële bronnen naar woningen en bedrijven te realiseren. Dit behelst de aanleg van een warmtenet, waarmee de industriële warmte kan worden afgenomen en getransporteerd naar de betreffende wijken in Delft en vervolgens door een distributiebedrijf wordt afgeleverd en afgerekend met de eindgebruikers. Zij wil daartoe een Warmtebedrijf (WBD) oprichten.

Het Hoogheemraadschap van Delfland (HHD), via haar waterzuiveringinstallaties een van de grootste producenten van industriële warmte, onderschrijft de doelstelling van GD en ziet het ook als haar maatschappelijke taak mee te werken aan een verminderd gebruik van fossiele brandstoffen en beperking van de milieudruk. Zij is dan ook bereid mee te werken aan het afnemen door het WBD van warmte uit het effluent, voordat dit wordt afgevoerd naar de Noordzee..

 

In dit Plan van Aanpak (‘PvA) staan de acties beschreven die moeten leiden tot de afname van industriële warmte van de Afval Water Zuivering Installatie in de Harnaschpolder (AWZI). De acties worden gekoppeld aan een aantal te onderscheiden hoofdonderwerpen, te weten: juridisch, locatiekeuze Warmte overdracht station (WOS), contractueel, financieel, vergunningtechnisch en technisch/bouwkundig. Er wordt een relatie gelegd tussen het betreffende hoofdonderwerp, de daaraan gekoppelde acties, handelende partijen, werkwijze, planning, uitkomst en status.

 


1.            Introductie

1.1               Aanleiding

Aanleiding voor dit PvA is het inzichtelijk maken van de acties die nodig zijn om te komen tot afname van de industriële warmte uit het effluent van de AWZI. Deze inventarisatie kent verschillende invalshoeken, te weten: juridisch, locatiekeuze WOS, contractueel, financieel, vergunningtechnisch en technisch/bouwkundig. Per onderdeel worden acties, handelende partijen, werkwijze, planning, uitkost en status beschreven.

1.2               Bijstelling

De voortgang en bijstellingen op het PvA worden per vergadering vastgesteld door aanpassing van het PvA en een wijziging van de datum en het versienummer. Nadat voorgestelde wijzigingen door partijen zijn goedgekeurd is impliciet het PvA bijgesteld.

1.3               Toelichting en opbouw PvA

Het PvA is verdeeld over 4 hoofdstukken. Hoofdstuk 1 is een introductie op het PvA. In hoofdstuk 2 worden een aantal van belangrijke aspecten, zoals achtergrond, doelstelling, resultaten, eisen en beperkingen en risico’s en kritische succesfactoren beschreven. In hoofdstuk 3 komen per hoofdonderwerp de verschillende acties, handelende partijen, werkwijze, planning en, uitkomst en status aan de orde. In hoofdstuk 4 is de planning van de bestuurlijke besluitvorming opgenomen.

 

Het plan van aanpak is een werkdocument. De stand van zaken zalwordt  bijgehouden worden door de status van de acties te vermelden in de tabellen in hoofdstuk 3.

 

Het PvA is een ruwbouw. Per specifieke actie kan een meer gedetailleerd PvA worden opgesteld door diegenen die daadwerkelijk, inhoudelijk met het betreffende onderwerp aan de gang gaan.

 


2.            Omgevingsfactoren

 

In dit hoofdstuk worden de omgevingsfactoren met betrekking tot de levering van warmte van de AWZI aan het WBD (momenteel nog GD) in kaart gebracht, zoals achtergrond, doelstelling, resultaten, eisen en beperkingen en risico’s en kritische succesfactoren.

2.1               Achtergrond

De AWZI heeft als taak het zuiveren van het afvalwater uit deze regio. Sinds september 2006 is de AWZI in beperkte mate operationeel (proefdraaien) en sinds april/mei 2007 is de AWZI volledig in gebruik.

Onderzoek door de adviseur van GD Host[1] heeft uitgewezen dat de hoeveelheid warmte in het effluent zodanig is dat deze aangewend kan worden voor de verwarming van woningen en bedrijven. GD is momenteel actief aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om het WBD op te richten die de afname, opwaardering, het transport en de levering aan een distributiebedrijf uit de industrie organiseert. Dit onderzoek moet leiden tot definitieve besluitvorming door de gemeenteraad van GD tot oprichting van het WBD. Inmiddels zijn diverse haalbaarheidsonderzoeken uitgevoerd. Deze worden nu gevolgd door concrete acties om te komen tot daadwerkelijk inzet van de industriële warmte, zoals: het aanbesteden van de distributieactiviteiten, het opstellen van een voorlopig en definitief ontwerp van de uitkoppeling- en opwaarderinginstallaties, back-up- en besturingsystemen, leidingtracé voor de common carrier en het WOS, het aanbesteden van de common carrier en het WOS en het opstellen van een financieel businessplan (waarin opgenomen investeringsniveaus en de wijze van financiering).

2.2               Doelstelling

Doelstelling van dit PvA is het inzichtelijk maken van onderwerpen, acties, handelende partijen, werkwijze, planning uitkomst en status om te komen tot daadwerkelijke afname van de industriële warmte uit het effluent van de AWZI, zodat deze aangewend kan worden voor de verwarming van woningen en voorzieningen.

2.3               Resultaten

Het resultaat van het onderhavige project is daadwerkelijke afname van industriële warmte van de AWZI ter aanwending van warmtelevering voor woningen en bedrijven.

De in de loop van de tijd op te leveren producten zijn:

-          Keuze ten aanzien van juridische entiteit en opdrachtgeverschap;

-          Overeenstemming over plek WOS en leidingtracé;

-          Diverse overeenkomsten zoals: ontwikkelovereenkomst GD-HHD, warmte leveringsovereenkomst WBD-HHD, coördinatieovereenkomst , Delfuent (Services)-WBD, utilityovereenkomst WBD-Delfluent Services, grondovereenkomst GD-HHD;

-          Indien nodig aangepaste WVO vergunning en WM vergunning voor de AWZI;

-          WM en bouwvergunning voor leidingen en WOS;

-          Ontwerp en realisatie van een uitkoppeling- en opwaarderinginstallatie, back-up en besturingssystemen, leidingtracé voor de common carrier en WOS;

-          de daadwerkelijke levering van warmte van de AWZI aan het WBD;

-          Compensatieregeling grond.

2.4               Eisen en beperkingen

2.4.1 Eisen en beperkingen van GD bij aanvang van het project

GD heeft in de 1e voortgangsrapportage[2] een aantal basisprincipes vastgelegd voor de levering van warmte door een bedrijf aan het WBD. In onderstaande tekst zijn cursief de wijzigingen aangegegevn ten opzichte van de 1ste voortgangsrapportage aangegeven uit januari 2006.:

-          de warmte wordt ‘om niet’ ter beschikking gesteld in een WOS (zie 2.4.2)

-          er vindt verrekening van de grondkosten voor het WOS plaats (indien dit wordt geplaatst op het terrein van de leverancier van de industriële warmte).;

-          de warmteleveringsovereenkomst wordt aangegaan voor minimaal 15 jaar met gelijktijdige optie op verlenging met nog 15 jaar (waarbij afspraken over evaluaties na bepaalde periodes mogelijk zijn);

-          het WBD neemt de investeringen voor zijn rekening die nodig zijn om de warmte uit te koppelen (‘af te tappen’) uit het proces, alsmede de investeringen in het WOS;

-          de uitkoppeling of de levering van warmte mag de normale procesgang van het bedrijf niet verstoren; als de procesgang dat noodzakelijk maakt (force majeur) wordt de levering van warmte gestaakt (NB het WBD heeft hiervoor een reservestelling);

-          kwantiteit en kwaliteit van de warmtelevering worden vastgelegd in de warmteleveringsovereenkomst;

-          beheer en onderhoud van het WOS en de noodzakelijke warmtetransportleidingen worden tegen een vergoeding opgedragen aan het leverende bedrijf (HHD wil dit niet, op basis van In nadere onderhandelingen met HHD is besloten dat het warmtebedrijf zelf het beheer en onderhoud uitvoert).

-          de kosten voor energieverbruik van de pompinstallaties van het WOS worden vergoed aan het leverende bedrijf indien energie van het leverende bedrijf wordt gebruikt. Hiervoor wordt een utilityovereenkomst opgesteld; het energiegebruik van het WOS  valt daar buiten.

-          de CO2 emissierechten voor de warmte komen te goede aan het WBD.

 

2.4.2 Eisen en beperkingen van het HHD

Het HHD is in principe onder bepaalde voorwaarden bereid het effluent door het WBD te laten gebruiken om er warmte aan te onttrekken. HHD stelt darbij de volgende eisen:

·         De kwaliteit van het effluent mag door het ontrekken van warmte noch in positieve noch in negatieve zin veranderen. GD moet een procestechnologisch onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van uitkoppeling en retourzending op de kwaliteit van het effluent;

·         De temperatuur van het effluent mag eventueel binnen nader vast te stellen marges wel veranderen; HHD zal indien noodzakelijk de wijziging van de WVO en de WM vergunning coördineren en aanvragen.

·         HHD en WBD dienen afspraken te maken over een vereveningregeling. In principe is levering van het effluent ‘om niet’, er dienen echter afspraken gemaakt te worden over een vorm van vergoeding in het geval dat het WBD in de toekomst succesvol is en aanzienlijke winst gaat maken;

·         HHD is bereid de oprichting van WBD door het leveren van het effluent te faciliteren, maar zal in geen geval investeren (tenzij daarover op bestuurlijk niveau andere keuzes worden gemaakt;

·         In principe wordt het WOS buiten het terrein van de AWZI geplaatst. HHD is eventueel bereid het WOS in de uitbreidingszone van de AWZI toe te staan, mits grond wordt gecompenseerd door grond.

·         Indien het WOS wordt geplaatst in de uitbreidingszone van de AWZI moet hHet HHD keurt het leidingenverloop en de uiteindelijke plaats van het WOS goedkeuren.

·         Het leidingverloop van de effluenttank naar de WOS dient afgestemd te worden met Delfuent Services en aan de randvoorwaarden en eisen te voldoen die opgenomen staan in de overeenkomst Right of Use Delfluent Services-WBD.

2.5               Risico’s en cruciale succesfactoren

Dit project kent wat betreft de afname van industriewarmte een aantal risico’s en cruciale succesfactoren.

1.       Een deel van het project valt samen met het SESAC project en een deel van de projectkosten worden gefinancierd uit Europese subsidie. De subsidievoorwaarden bepalen dat medio 2009 warmte geleverd moet worden.

2.       Het ter beschikking komen van de benodigde bedragen voor de diverse investeringen.

3.       Bij alle prognoses is uitgegaan van het ter beschikkingstellen van warmte effluent ‘om niet’, alleen de beheer en onderhoudkosten kunnen in rekening worden gebracht.

4.       Uitgangspunt van de leverancier van industriële warmte is geen kosten verbonden aan de levering van warmte en geen verstoring nu en in de toekomst van de bedrijfsprocessen.

5.       Warmtelevering is geen kernactiviteit binnen de bedrijfsactiviteiten van de leverancier van industriële warmte.

6.       Partijen vinden het een maatschappelijke taak industriële warmte aan te wenden echter in de praktijk moeten de onderhandelingen wel tot succes leiden.

7.       De garantie van warmtelevering gedurende 30 jaar.

8.       Besluitvorming door de betreffende bestuursorganen.

9.       Uitkomsten van onderhandelingen met distributiebedrijf, met name aangaande de prijs die distributeur betaalt aan Warmtebedrijf.

10.   De harde eis dat de kwaliteit van het effluent niet mag veranderen.

 

Al deze risico’s en cruciale succesfactoren moeten gedurende het uitvoeren van de werkzaamheden als genoemd in het PvA nader worden, besproken en uitgewerkt en zoveel mogelijk tot een aanvaardbaar niveau worden (terug)gebracht.

 


3.            Aanpak

In het onderhavige hoofdstuk worden de hoofdonderwerpen, acties, handelende partijen, werkwijze, planning, uitkomst en status in tabellen uitgewerkt. In tabellen is aangegeven welke werkzaamheden de komende periode worden verwacht en wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft. De partij met de trekkersrol rol is de trekker/organisator van de geplande activiteit. In de periode voor opdrachtverstrekking zullen een aantal activiteiten in goed onderling overleg tot stand moeten komen. Er is een algemene werkgroep bestaande uit 5 personen (2 HHD en 3 GD) die gedurende de periode dat formele besluitvorming door de gemeenteraad van GD nog niet heeft plaatsgevonden het project voorbereid. Na formele besluitvorming kunnen specialistische werkgroepen worden ingesteld om het project verder uit te werken. Bij een aantal acties zijn meerdere trekkersrollen toebedeeld, in deze gevallen wordt actie van beide kanten verwacht. Door de toevoeging van de letter ‘O’ is aangegeven wie de praktische organisator van de betreffende activiteit is, het voortouw neemt. Is geen letter ‘O’ toegevoegd dan is het de bedoeling dat iedere partij zelf binnen zijn organisatie het voortouw neemt.

3.1               Juridisch

Een aantal juridische aspecten vragen nader onderzoek, te weten: hoe is de feitelijke rolverdeling, wie wordt feitelijk opdrachtgever, wie is eigenaar van het effluent; wie is eigenaar van de in het effluent aanwezige warmte, wie zijn de inhoudelijke gesprekspartners en wie zijn de formele contract partijen.

In tabel 1 is aangegeven welke werkzaamheden de komende periode wanneer worden verwacht en wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft. Verder wordt in dit hoofdstuk de besluitvorming opgenomen die tot feitelijke realisatie van een en ander moet leiden.

 

Wat

wie

 

 

 

Hoe

wanneer

Uitkomst

status

 

GD/

WBD

HHD

D

BV

DS

BV

 

 

 

 

Keuze feitelijke rolverdeling tussen alle betrokken partijen

 

T

T/O

 

 

werkgroep

Q1 2007

HHD draagt op aan DBV. GD krijgt toestemming WOS en leidingen te bouwen en te exploiteren op grond AWZI.

gereed

Feitelijke opdrachtgever WBD

T/O

T

 

 

werkgroep

Q1 2007

Altijd GD/WBD

gereed

Formele partners

 

T

T

A

 

werkgroep

Q1 2007

WBD

HHD

gereed

Inhoudelijke partners (afhankelijk van het specifieke onderwerp

T

T

A

A

werkgroep

Q1 2007

WBD

HDD

gereed

Eigendom effluent [3]

 

T

 

 

Jurist

Q1 2007

HHD

Gereed

Eigendom warmte

 

T

 

 

Jurist

Q1 2007

HHD, zelfde redenering toegepast als bij eigendom effluent

Gereed

Formele besluit tot oprichten WBD

T

 

 

 

Bestuurlijke besluitvorming

College en raad

Q4 2007

goedkeuringsbesluit

 

Change

Opstellen noticees of change (PvA voor te gebruiken)

 

T

A

A

 

Q2 2007

PvA opsturen naar DBV

 

Initial change studie

 

 

T

A

 

Q2 en Q3 2007

Haalbaarheidsstudie, fin en contractuele implicaties bekend

 

Change report opstellen

 

 

T

A

 

Q4 2007

Ten behoeve van bestuurlijke besluitvorming

 

Formele besluit tot oprichten WBD

T

 

 

 

Bestuurlijke besluitvorming

College en raad

Q4 2007

goedkeuringsbesluit

 

Opdragen change report uit te voeren (aanpassen right of use)

 

T

A

A

Bestuurlijke besluitvorming

Q 4 2007/ Q1 2008

Goedkeuringsbesluit en opdracht aan DBV

 

Keuze feitelijke rolverdeling tussen alle betrokken partijen

 

T

T/O

 

 

werkgroep

Q1 2007

HHD draagt op aan DBV. GD krijgt toestemming WOS en leidingen te bouwen en te exploiteren op grond AWZI.

gereed

Feitelijke opdrachtgever WBD

T/O

T

 

 

werkgroep

Q1 2007

Altijd GD/WBD

gereed

Formele partners

 

T

T

A

 

werkgroep

Q1 2007

WBD

HHD

gereed

Inhoudelijke partners (afhankelijk van het specifieke onderwerp

T

T

A

A

werkgroep

Q1 2007

WBD

HDD

gereed

Eigendom effluent [4]

 

T

 

 

jurist

Q1 2007

HHD

gereed

Eigendom warmte

 

T

 

 

jurist

Q1 2007

HHD, zelfde redenering toegepast als bij eigendom effluent

gereed

Tabel 1

 

3.2               Locatiekeuze WOS

Momenteel moet bepaald worden waar het WOS zal worden gebouwd en welke compensatie er overeen wordt gekomen indien het WOS op het terrein van de AWZI wordt gebouwd. Daarvoor zijn een aantal mogelijkheden, deze moeten worden onderzocht, alsmede de consequenties hiervan. In tabel 2 is aangegeven welke werkzaamheden de komende periode, wanneer worden verwacht en wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft.

 

Wat

wie

 

 

 

Hoe

wanneer

uitkomst

Status

 

GD/

WBD

HHD

D

BV

DS

BV

 

 

 

 

Principe keuze Locatie WOS

T

T

A

 

werkgroep

Q2  2007

In de uitbreidingszone, mits compensatie beschikbaar komt (zie ontwikkelconvenant)

Gereed

Bestemmingsplan onderzoek uitbreidingszone AWZI

T

 

 

 

Jurist

Q2 2007

Indien nodig artikel 19 vergunning voor plaatsing WOS in uitbreidingszone

In onder-zoek

Feitelijke locatiekeuze

T

T

A

 

 

Q2 2007

afhankelijk van meest optimale leidingverloop

 

Feitelijke leidingverloop

 

T

T

A

 

werkgroep

Q2 2007

 

 

Bestemmingsplan onderzoek ivm mogelijke compensatie gronden

T

A

 

 

Jurist

Q1 + Q2

2007

 

Onder

Zoek

Onderzoek ruimtegebruik effluent hergebruik

 

T

 

A

werkgroep

Q3 2007

Uitkomst bepaalt soort compensatie

 

Overleg bedrijvenschap Harn. Polder over mogelijke compensatie

T

 

 

 

bestuurlijk

Q32 2007

Grondverkoop aan GD

 

Bestemmingsplan onderzoek uitbreidingszone AWZI

T

 

 

 

Jurist

Q2 2007

Indien nodig artikel 19 vergunning voor plaatsing WOS in uitbreidingszone

In onder-zoek

Onderzoek ruimtegebruik effluent hergebruik

 

T

 

A

werkgroep

Q3 2007

Uitkomst bepaalt soort compensatie

 

Daadwerkelijke compensatie

T/O

T

 

 

bestuurlijk

 

Q2 + Q43 2007

Principe uitspraak voor afsluiten WLovk

 

Compensatie

 

 

 

 

 

bestuurlijk

2008

Bestuurlijke lobby GD

 

Principe keuze Locatie WOS

T

T

A

 

werkgroep

Q2  2007

In de uitbreidingszone

Gereed

Feitelijke locatiekeuze

T

T

A

 

 

Q2 2007

afhankelijk van meest optimale leidingverloop

 

Feitelijke leidingverloop

 

T

T

A

 

werkgroep

Q2 2007

 

 

Tabel 2

 

3.3               Contractueel

Om tot daadwerkelijke uitvoering en levering van warmte te komen moeten veel acties worden uitgevoerd en veel afspraken worden gemaakt. Gefaseerd moeten deze afspraken worden opgenomen in een aantal contracten met inhoudelijke afspraken. Met het tekenen van de contracten wordt de inhoudelijke besluitvorming vastgelegd. Op voorhand worden 4 soorten contracten onderscheiden: ontwikkelconvenant, grondcontract, warmteleveringscontract, coördinatiecontract en een eventuele utiliteitscontract.

In tabel 3 is aangegeven welke werkzaamheden de komende periode wanneer worden verwacht en wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft.

 

wat

wie

 

 

 

hoe

wanneer

uitkomst

status

 

GD/

WBD

HHD

D

BV

DS

BV

 

 

 

 

Overleg over intentie-overeenkomst

T

T

T

 

werkgroep

Q4 2006

Intentieovk ŕ nee

afgerond

Overleg over ontwikkelconvenant (waarin opgenomen intentieovk)

T

T

 

 

werkgroep

Q1 en Q2 2007

Keuze ja in Q2

 

Opstellen ontwikkelconvenant

T

T

 

 

jurist

Q2 2007

Tekengereed ontwikkelconvenant

 

Besluitvorming en ondertekening ontwikkelconvenant

T

T

 

 

bestuurlijk

 Q2 2007

Ontwikkel-

convenant

 

Change report (righgt of use)

 

T

A

A

bestuurlijk

Q4 2007

Right of use voor WBD

 

Overleg over contract over grond WOS en leidingtracés

Daadwerkelijke gebruik grond (koop of opstal), compensatie

rechten van overpad etc.

T

T

A

A

werkgroep

Q2 + Q3 2007

Keuzes en onderhandelingen

 

Opstellen contract grond WOS en leidingtracés

T

T

A

A

Jurist/

notaris

Q2 + Q3 2007

Tekengereed grondcontract

 

Besluitvorming en ondertekening contract grond WOS en leidingtracé’s

T

T

A

A

bestuurlijk

Q4 2007

Grondcontract

 

Overleg over inhoud warmteleverings-overeenkomst (levering effluent, kwaliteit effluent, om niet of verevenings-regeling,

technische randvoorwaarden

what iff scenario’s)

T/O

T

A

A

werkgroep

Q2 + Q3 2007

Keuzes en onderhandelingen

 

Opstellen warmtelevering-overeenkomst

T

T

A

A

jurist

Q2 + Q3 2007

Tekengereed WLovk

 

Besluitvorming en ondertekening warmtelevering-overeenkomst

T

T

A

A

bestuurlijk

Q4 2007

Warmteleveringggemeeovereenkomst

 

Overleg over inhoud coördinatieovereen-komst

T

A

A

A

werkgroep

Q2 en Q3 2007

Keuzes en onderhandelingen

 

Opstellen coördinatieovereen-komst

T

A

A

T

jurist

Q2 en Q3 2007

Tekengereed

 

Besluitvorming en ondertekening coördinatieovereen-komst

T

A

A

T

bestuurlijk

Q4 2007

Coördinatie-overenkomst

 

Overleg over inhoud utilityovereenkomst

T

A

A

T

werkgroep

Q43 2007

Keuzes en onderhande-

lingen

 

Opstellen utilityovereenkomst

 

T*

A

A

T

jurist

Q3 en Q4 2007

Tekengereed utilityovereen-komst

 

Besluitvorming en ondertekening utilityovereenkomst

T*

A

A

T

per partij

Q3 en Q4 2007

Utilityovereen-komst

 

Tabel 3

 

3.4               Financieel

De financiële kanten van het tot stand brengen van warmteleveringsysteem en alle aspecten die daarop betrekking hebben is momenteel nog de verantwoordelijkheid van GD. Ook de levering van industriële warmte kent een aantal financiële aspecten, enerzijds is daar de investering voor het tot stand brengen van de uitkoppeling- en opwaarderinginstallaties, WOS, back-up en besturingsystemen en common carrier. Daarnaast speelt het basisprincipe van warmte levering ‘om niet’ een rol.

In tabel 4 is aangegeven welke werkzaamheden de komende periode wanneer worden verwacht en wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft.

 

Wat

wie

 

 

 

hoe

wanneer

uitkomst

status

 

GD/

WBD

HHD

D

BV

DS

BV

 

 

 

 

Aantrekken van Investeringsgelden en subsidies

T

 

 

 

 

Q2 en Q3 2007

 

 

Vereveningsregeling

T/O

T

 

 

bestuurlijk

Q2 en Q3 2007

Daadwerkelijke afspraken in WLovk

 

Vaststellen uitgangspunten businessplan

T/O

A

 

 

 

Q2 2007

Keuze HHD over deelname in WBD in bestuurlijk overleg van mei 2007.

 

Opstellen businessplan

 

T

 

 

 

 

Q1 en Q2 2007

Haalbare Businesscase

 

Basisafspraken coördinatie-

overeenkomst

T

A

A

 

werkgroep

Q2 en Q3 2007

Daadwerkelijke afspraken in coördinatie-overeenkomst

 

Daadwerkelijke coördinatieovereenkomst

 

T

 

 

A

 

Q2 2009 - 2040

 

 

Principeafspraak kosten HHD

T

T

 

 

 

Q2 2007

Onderdeel van ontwikkelovereenkomst

 

Begroten kosten HHD bij uitwerking PvA

T

T

 

 

 

Q2 2007

Overzicht kosten uitwerking PvA

 

Afspraken maken over begrote kosten uitwerking PvA

T

T

 

 

 

Q3 2007

Toedeling kosten PvA,

 

Tabel 4

3.5               Vergunningtechnisch

De AWZI (HHD) heeft momenteel de benodigde vergunningen voor de bouw en exploitatie (Wet Milieubeheer WM en Wet Verontreiniging Oppervlaktewater WVO) van de AWZI

Uitgangspunt voor het ter beschikking stellen van het effluent water is dat de kwaliteit van het effluent

niet verandert noch in positieve zin, noch in negatieve zin. Het enige dat binnen nader te bepalen marges mag veranderen is de temperatuur van het effluent. Dit laatste zou mogelijkerwijs gevolgen kunnen hebben voorHet tijdelijk gebruik van het effluent voor warmteonttrekking dient gemeld te worden in het kader van de WVO. Ook dient een melding plaats te vinden in het kader van de WM vergunning in verband met het uitbreiden van de activiteiten op het terrein van de AWZI.

Verder moet geďnventariseerd worden welke vergunningen verder nodig zijn zoals bouwvergunning, WM vergunning, etc voor het WOS en de leidingtracés.

 

In tabel 5 is aangegeven welke werkzaamheden de komende periode wanneer worden verwacht en wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft.

 

wat

wie

 

 

 

Hoe

wanneer

uitkomst

status

 

GD/

WBDD

HHD

D

BV

DS

BV

 

 

 

 

Vergunningen indien effluent AWZI verlaat

(alleen als WOS buiten het terrein van de AWZI wordt gebouwd

A

T

 

 

Jurist

Q1 + Q2 2007

Huidige vergunningen moeten onveranderd kunnen blijven

Onder-zoek

Inventarisatie inhoud vergunning(en) AWZI (WM/WVO)

A

T

 

 

Jurist/

vakteam milieu

Q1 en Q2 2007

Procestechnolo-gisch onderzoek om kwaliteit effluent gelijk te houden

 

Melding WM vergunning in het kader van de uitbreiding van de activiteiten.

A

A

 

T

 

Q4 2007

 

 

(Voor)overleg met vergunningverlener(s) WVO over temperatuur effluent

A

A

 

T

werkgroep

Q2 en Q31 en Q2 2007

Uitspraak over al dan niet wijzigen WVO

 

Wijzigingsaanvra(a)g(en)

WVO

A

T

 

T

werkgroep

Q4Q1 en Q2 2007

Herziene WVO

 

Inventarisatie benodigde vergunningen WOS en leidingtracé

T

A

 

 

werkgroep

Q1 en Q2 2007

Bouwvergunning, WM vergunning

 

Aanvraag benodigde vergunningen WOS en leidingtracé

T

A

 

 

werkgroep

Q4 1 en Q2 2007

Bouwvergunning, WM vergunning

 

Tabel 5

3.6               Technisch/bouwkundig

Om tot daadwerkelijke afname van de warmte uit het effluent te komen moet het effluent worden afgetapt en via leidingen en pompen worden aangevoerd naar het nieuw te bouwen WOS, alwaar de aanwezige warmte wordt ontrokken en het effluent vervolgens wordt teruggepompt naar de leiding die het transporteert naar de Noordzee.

In tabel 6 is aangegeven welke werkzaamheden de komende periode wanneer worden verwacht en wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft. Omdat een aantal zaken pas kunnen worden ingevuld op het moment dat duidelijk is wie de feitelijk opdrachtgever wordt, is op deze plaatsen een * opgenomen.

 

wat

wie

 

 

 

hoe

wanneer

status

 

GD/

WBD

HHD

D

BV

DS BV

 

 

 

Technisch advies uitkoppeling

T

 

 

A

Techn overleg

Q2 + Q3 2007

 

VO uitkoppeling

 

T

 

 

A

Techn overleg

Q2 + Q3 2007

 

DO uitkoppeling

 

T

 

 

A

Techn overleg

Q2 + Q3 2007

 

Bestek uitkoppeling

 

T

 

 

A

Techn overleg

Q2 + Q3 2007

 

Aanbesteding Uitkoppeling

T

 

 

 

Inkoopteam

Q2 + Q3 2007

 

Besluitvorming uitkoppeling

T

T

 

 

bestuurlijk

Q3 2007

 

Opdrachtverstrekking uitkoppeling

T

 

 

 

 

Q3 2007

 

Aanleg uitkoppeling

 

T

 

 

A

realisatieteam

Q4 2007 – Q1 2009

 

Oplevering uitkoppeling

 

T

 

 

A

realisatieteam

Q2 2009

 

PvE leidingtracé deel AWZI

T

 

 

 

Techn overleg

Q2 + Q3 2007

 

Specs leidingtracé deel AWZI

T

 

 

 

Techn overleg

Q2 + Q3 2007

 

Bestek leidingtracé deel AWZI

T

 

 

A

Techn overleg

Q2 + Q3 2007

 

Aanbesteding leidingtracé deel AWZI

T

 

 

 

inkoopteam

Q2 + Q3 2007

 

Besluitvorming leidingtracé deel AWZI

T

T

 

 

bestuurlijk

Q3 2007

 

Opdrachtverstrekking leidingtracé dl AWZI

T

 

 

 

 

Q3 2007

 

Aanleg leidingtracé dl AWZI

T

 

 

A

realisatieteam

Q4 2007 – Q1 2009

 

Oplevering leidingtracé deel AWZI

T

 

 

 

realisatieteam

Q2 2009

 

Eerste warmtelevering

 

T

 

A

 

 

Q2 2009

 

Beheer en onderhoud

 

T

 

 

 

 

2009 - 2040

 

Tabel 6

 

 


4.            Planning besluitvorming

 

Bij de oprichting van het WBD en de faciliterende rol van HHD horen een aantal formele besluitvormingsmomenten door de betreffende bestuursorganen. De overige keuzes en momenten zijn voorbereidend aan onderstaande besluitvormingsmomenten.

 

Formele besluiten

Door wie

Wanneer

Ontwikkelconvenant

Colleg HHD/college Delft

Q2 2007

besluitvorming levering effluent en uitwerking right of use

Verenigde vergadering HHD

November 2007

Definitieve oprichting WBD

Gemeenteraad Delft

November 2007

Definitieve levering effluent

Verenigde vergadering HHD

November 2007

Grondovereenkomst

college van dijkgraaf en hoogheemraden

college van B&W

Januari 2008November 2007

Warmteleveringovereenkomst

college van dijkgraaf en hoogheemraden

college van B&W

Januari 2008November 2007

CoördinatieBeheer en onderhoudsovereenkomst

college van dijkgraaf en hoogheemraden

college van B&W

Januari 2008November 2007

Utilityovereenkomst

college van dijkgraaf en hoogheemraden

college van B&W

Januari 2008November 2007

 



[1] Host 2 rapport,  …….

[2] Warmte voor Delft, 1e voortgangsrapportage, januari 2006 

[3] Warmtewinning uit effluent, memo van Michiel Fluit, 14 november 2006

[4] Warmtewinning uit effluent, memo van Michiel Fluit, 14 november 2006