Plan van aanpak
Afname
industriële warmte AWZI
gemeente Delft
Versie 1.0 / startdocument /
Hoogheemraadschap
Delfland
26 april30 mei 2007
Inhoud
2.5 Risico’s en cruciale succesfactoren
In de regio van
Delft verdwijnt industriële warmte onbenut in de lucht of het oppervlaktewater.
Deze warmte kan benut worden voor ruimteverwarming. De benutting van
industriële warmte levert een belangrijke besparing van fossiele brandstoffen
op en beperking van de milieudruk. De gemeente Delft (GD) heeft in het
Klimaatplan zich ten doel gesteld een warmteleveringsysteem van industriële
bronnen naar woningen en bedrijven te realiseren. Dit behelst de aanleg van een
warmtenet, waarmee de industriële warmte kan worden afgenomen en
getransporteerd naar de betreffende wijken in Delft en vervolgens door een
distributiebedrijf wordt afgeleverd en afgerekend met de eindgebruikers. Zij
wil daartoe een Warmtebedrijf (WBD) oprichten.
Het Hoogheemraadschap
van Delfland (HHD), via haar waterzuiveringinstallaties een van de grootste
producenten van industriële warmte, onderschrijft de doelstelling van GD en
ziet het ook als haar maatschappelijke taak mee te werken aan een verminderd
gebruik van fossiele brandstoffen en beperking van de milieudruk. Zij is dan
ook bereid mee te werken aan het afnemen door het WBD van warmte uit het
effluent, voordat dit wordt afgevoerd naar de Noordzee..
In dit Plan van
Aanpak (‘PvA) staan de acties beschreven die moeten leiden tot de afname van
industriële warmte van de Afval Water Zuivering Installatie in de
Harnaschpolder (AWZI). De acties worden gekoppeld aan een aantal te
onderscheiden hoofdonderwerpen, te weten: juridisch, locatiekeuze Warmte
overdracht station (WOS), contractueel, financieel,
vergunningtechnisch en technisch/bouwkundig. Er wordt een relatie gelegd tussen
het betreffende hoofdonderwerp, de daaraan gekoppelde acties, handelende
partijen, werkwijze, planning, uitkomst en status.
Aanleiding voor dit
PvA is het inzichtelijk maken van de acties die nodig zijn om te komen tot
afname van de industriële warmte uit het effluent van de AWZI. Deze
inventarisatie kent verschillende invalshoeken, te weten: juridisch,
locatiekeuze WOS, contractueel, financieel, vergunningtechnisch en
technisch/bouwkundig. Per onderdeel worden acties, handelende partijen,
werkwijze, planning, uitkost en status beschreven.
De voortgang en
bijstellingen op het PvA worden per vergadering vastgesteld door aanpassing van
het PvA en een wijziging van de datum en het versienummer. Nadat voorgestelde
wijzigingen door partijen zijn goedgekeurd is impliciet het PvA bijgesteld.
Het PvA is verdeeld
over 4 hoofdstukken. Hoofdstuk 1 is een introductie op het PvA. In hoofdstuk 2
worden een aantal van belangrijke aspecten, zoals achtergrond, doelstelling,
resultaten, eisen en beperkingen en risico’s en kritische succesfactoren
beschreven. In hoofdstuk 3 komen per hoofdonderwerp de verschillende acties,
handelende partijen, werkwijze, planning en, uitkomst en status aan de orde. In hoofdstuk 4 is
de planning van de bestuurlijke besluitvorming opgenomen.
Het
plan van aanpak is een werkdocument. De stand van zaken zalwordt bijgehouden
worden door de status van de
acties te vermelden in de tabellen in hoofdstuk 3.
Het PvA is een
ruwbouw. Per specifieke actie kan een meer gedetailleerd PvA worden opgesteld
door diegenen die daadwerkelijk, inhoudelijk met het betreffende onderwerp aan
de gang gaan.
In dit hoofdstuk
worden de omgevingsfactoren met betrekking tot de levering van warmte van de
AWZI aan het WBD (momenteel nog GD) in kaart gebracht, zoals achtergrond,
doelstelling, resultaten, eisen en beperkingen en risico’s en kritische
succesfactoren.
De AWZI heeft als
taak het zuiveren van het afvalwater uit deze regio. Sinds september 2006 is de
AWZI in beperkte mate operationeel (proefdraaien) en sinds april/mei 2007 is de
AWZI volledig in gebruik.
Onderzoek door de
adviseur van GD Host[1] heeft
uitgewezen dat de hoeveelheid warmte in het effluent zodanig is dat deze
aangewend kan worden voor de verwarming van woningen en bedrijven. GD is
momenteel actief aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om het WBD op te
richten die de afname, opwaardering, het transport en de levering aan een
distributiebedrijf uit de industrie organiseert. Dit onderzoek moet leiden tot
definitieve besluitvorming door de gemeenteraad van GD tot oprichting van het
WBD. Inmiddels zijn diverse haalbaarheidsonderzoeken uitgevoerd. Deze worden nu
gevolgd door concrete acties om te komen tot daadwerkelijk inzet van de
industriële warmte, zoals: het aanbesteden van de distributieactiviteiten, het
opstellen van een voorlopig en definitief ontwerp van de uitkoppeling- en
opwaarderinginstallaties, back-up- en besturingsystemen, leidingtracé voor de
common carrier en het WOS, het aanbesteden van de common carrier en het WOS en
het opstellen van een financieel businessplan (waarin opgenomen investeringsniveaus
en de wijze van financiering).
Doelstelling van
dit PvA is het inzichtelijk maken van onderwerpen, acties, handelende partijen,
werkwijze, planning uitkomst en status om te komen tot daadwerkelijke afname
van de industriële warmte uit het effluent van de AWZI, zodat deze aangewend
kan worden voor de verwarming van woningen en voorzieningen.
Het resultaat van
het onderhavige project is daadwerkelijke afname van industriële warmte van de
AWZI ter aanwending van warmtelevering voor woningen en bedrijven.
De in de loop van
de tijd op te leveren producten zijn:
-
Keuze ten
aanzien van juridische entiteit en opdrachtgeverschap;
-
Overeenstemming
over plek WOS en leidingtracé;
-
Diverse
overeenkomsten zoals: ontwikkelovereenkomst GD-HHD,
warmte leveringsovereenkomst WBD-HHD,
coördinatieovereenkomst , Delfuent
(Services)-WBD, utilityovereenkomst WBD-Delfluent Services, grondovereenkomst GD-HHD;
-
Indien nodig
aangepaste WVO vergunning en WM vergunning voor de AWZI;
-
WM en
bouwvergunning voor leidingen en WOS;
-
Ontwerp en
realisatie van een uitkoppeling- en opwaarderinginstallatie, back-up en
besturingssystemen, leidingtracé voor de common carrier en WOS;
-
de
daadwerkelijke levering van warmte van de AWZI aan het WBD;
-
Compensatieregeling
grond.
2.4.1 Eisen en beperkingen van GD bij aanvang van het project
GD heeft in de 1e voortgangsrapportage[2]
een aantal basisprincipes vastgelegd voor de levering van warmte door een
bedrijf aan het WBD. In onderstaande tekst
zijn cursief de wijzigingen aangegegevn ten opzichte van de 1ste voortgangsrapportage aangegeven uit
januari 2006.:
-
de warmte
wordt ‘om niet’ ter beschikking gesteld in een WOS (zie 2.4.2)
-
er vindt
verrekening van de grondkosten voor het WOS plaats (indien dit wordt geplaatst
op het terrein van de leverancier van de industriële warmte).;
-
de
warmteleveringsovereenkomst wordt aangegaan voor minimaal 15 jaar met
gelijktijdige optie op verlenging met nog 15 jaar (waarbij afspraken over
evaluaties na bepaalde periodes mogelijk zijn);
-
het WBD neemt
de investeringen voor zijn rekening die nodig zijn om de warmte uit te koppelen
(‘af te tappen’) uit het proces, alsmede de investeringen in het WOS;
-
de
uitkoppeling of de levering van warmte mag de normale procesgang van het bedrijf
niet verstoren; als de procesgang dat noodzakelijk maakt (force majeur) wordt
de levering van warmte gestaakt (NB het WBD heeft hiervoor een
reservestelling);
-
kwantiteit en
kwaliteit van de warmtelevering worden vastgelegd in de warmteleveringsovereenkomst;
-
beheer en
onderhoud van het WOS en de noodzakelijke warmtetransportleidingen worden tegen
een vergoeding opgedragen aan het leverende bedrijf (HHD wil dit
niet, op basis van In nadere onderhandelingen met HHD is
besloten dat het warmtebedrijf zelf het beheer en onderhoud uitvoert).
-
de kosten voor
energieverbruik van de pompinstallaties van het WOS worden vergoed aan het
leverende bedrijf indien energie van het leverende bedrijf wordt gebruikt. Hiervoor wordt een utilityovereenkomst opgesteld; het energiegebruik van het
WOS valt daar buiten.
-
de CO2
emissierechten voor de warmte komen te goede aan het WBD.
2.4.2 Eisen en beperkingen van het HHD
Het HHD is in principe onder bepaalde voorwaarden bereid het effluent
door het WBD te laten gebruiken om er warmte aan te onttrekken. HHD stelt
darbij de volgende eisen:
·
De kwaliteit
van het effluent mag door het ontrekken van warmte noch in positieve noch in
negatieve zin veranderen. GD moet een procestechnologisch onderzoek laten
uitvoeren naar de invloed van uitkoppeling en retourzending op de kwaliteit van
het effluent;
·
De temperatuur
van het effluent mag eventueel binnen nader vast te stellen marges wel
veranderen; HHD zal indien noodzakelijk de wijziging van de
WVO en de WM vergunning coördineren en
aanvragen.
·
HHD en WBD
dienen afspraken te maken over een vereveningregeling. In principe is levering
van het effluent ‘om niet’, er dienen echter afspraken gemaakt te worden over
een vorm van vergoeding in het geval dat het WBD in de toekomst succesvol is en
aanzienlijke winst gaat maken;
·
HHD is bereid
de oprichting van WBD door het leveren van het effluent te faciliteren, maar
zal in geen geval investeren (tenzij daarover op bestuurlijk niveau andere
keuzes worden gemaakt;
·
In principe
wordt het WOS buiten het terrein van de AWZI geplaatst. HHD is eventueel bereid
het WOS in de uitbreidingszone van de AWZI toe te staan, mits grond wordt
gecompenseerd door grond.
·
Indien het WOS wordt geplaatst in de
uitbreidingszone van de AWZI moet hHet
HHD keurt
het leidingenverloop en de uiteindelijke plaats van het WOS
goedkeuren.
·
Het
leidingverloop van de effluenttank naar de WOS dient afgestemd
te worden met Delfuent Services en aan de randvoorwaarden en eisen te voldoen die
opgenomen staan in de overeenkomst Right of Use Delfluent
Services-WBD.
Dit project kent
wat betreft de afname van industriewarmte een aantal risico’s en cruciale
succesfactoren.
1.
Een deel van
het project valt samen met het SESAC project en een deel van de projectkosten
worden gefinancierd uit Europese subsidie. De subsidievoorwaarden bepalen dat
medio 2009 warmte geleverd moet worden.
2.
Het ter
beschikking komen van de benodigde bedragen voor de diverse investeringen.
3.
Bij alle
prognoses is uitgegaan van het ter beschikkingstellen van warmte effluent ‘om
niet’, alleen de beheer en onderhoudkosten kunnen in rekening worden gebracht.
4.
Uitgangspunt
van de leverancier van industriële warmte is geen kosten verbonden aan de
levering van warmte en geen verstoring nu en in de toekomst van de
bedrijfsprocessen.
5. Warmtelevering is geen kernactiviteit binnen
de bedrijfsactiviteiten van de leverancier van industriële warmte.
6.
Partijen
vinden het een maatschappelijke taak industriële warmte aan te wenden echter in
de praktijk moeten de onderhandelingen wel tot succes leiden.
7.
De garantie
van warmtelevering gedurende 30 jaar.
8.
Besluitvorming
door de betreffende bestuursorganen.
9.
Uitkomsten van
onderhandelingen met distributiebedrijf, met name aangaande de prijs die
distributeur betaalt aan Warmtebedrijf.
10. De harde eis dat de kwaliteit van het
effluent niet mag veranderen.
Al deze risico’s en cruciale succesfactoren moeten gedurende het
uitvoeren van de werkzaamheden als genoemd in het PvA nader worden, besproken
en uitgewerkt en zoveel mogelijk tot een aanvaardbaar niveau worden
(terug)gebracht.
In het onderhavige
hoofdstuk worden de hoofdonderwerpen, acties, handelende partijen, werkwijze,
planning, uitkomst en status in tabellen uitgewerkt. In tabellen is aangegeven
welke werkzaamheden de komende periode worden verwacht en wie daarin de
Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft. De partij met de trekkersrol rol
is de trekker/organisator van de geplande activiteit. In de periode voor
opdrachtverstrekking zullen een aantal activiteiten in goed onderling overleg
tot stand moeten komen. Er is een algemene werkgroep bestaande uit 5 personen
(2 HHD en 3 GD) die gedurende de periode dat formele besluitvorming door de
gemeenteraad van GD nog niet heeft plaatsgevonden het project voorbereid. Na formele
besluitvorming kunnen specialistische werkgroepen worden ingesteld om het
project verder uit te werken. Bij een aantal acties zijn meerdere
trekkersrollen toebedeeld, in deze gevallen wordt actie van beide kanten
verwacht. Door de toevoeging van de letter ‘O’ is aangegeven wie de praktische
organisator van de betreffende activiteit is, het voortouw neemt. Is geen
letter ‘O’ toegevoegd dan is het de bedoeling dat iedere partij zelf binnen
zijn organisatie het voortouw neemt.
Een aantal juridische
aspecten vragen nader onderzoek, te weten: hoe is de feitelijke rolverdeling,
wie wordt feitelijk opdrachtgever, wie is eigenaar van het effluent; wie is
eigenaar van de in het effluent aanwezige warmte, wie zijn de inhoudelijke
gesprekspartners en wie zijn de formele contract partijen.
In tabel 1 is
aangegeven welke werkzaamheden de komende periode wanneer worden verwacht en
wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft. Verder wordt in
dit hoofdstuk de besluitvorming opgenomen die tot feitelijke realisatie van een
en ander moet leiden.
Wat |
wie |
|
|
|
Hoe |
wanneer |
Uitkomst |
status |
|
|
GD/ WBD |
HHD |
D BV |
DS BV |
|
|
|
|
|
Keuze
feitelijke rolverdeling tussen alle betrokken partijen |
T |
T/O |
|
|
werkgroep |
Q1 2007 |
HHD draagt op aan DBV. GD krijgt toestemming WOS
en leidingen te bouwen en te exploiteren op grond AWZI. |
gereed |
|
Feitelijke
opdrachtgever WBD |
T/O |
T |
|
|
werkgroep |
Q1 2007 |
Altijd GD/WBD |
gereed |
|
Formele
partners |
T |
T |
A |
|
werkgroep |
Q1 2007 |
WBD HHD |
gereed |
|
Inhoudelijke partners (afhankelijk van het
specifieke onderwerp |
T |
T |
A |
A |
werkgroep |
Q1 2007 |
WBD HDD |
gereed |
|
Eigendom
effluent [3] |
|
T |
|
|
Jurist |
Q1 2007 |
HHD |
Gereed |
|
Eigendom warmte |
|
T |
|
|
Jurist |
Q1 2007 |
HHD, zelfde redenering toegepast als bij eigendom
effluent |
Gereed |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opstellen notice |
|
T |
A |
A |
|
Q2 2007 |
PvA opsturen naar
DBV |
|
|
Initial change
studie |
|
|
T |
A |
|
Q2 en Q3 2007 |
Haalbaarheidsstudie,
fin en contractuele implicaties bekend |
|
|
Change report opstellen |
|
|
T |
A |
|
Q4 2007 |
Ten behoeve van
bestuurlijke besluitvorming |
|
|
Formele
besluit tot oprichten WBD |
T |
|
|
|
Bestuurlijke besluitvorming College en raad |
Q4 2007 |
goedkeuringsbesluit |
|
|
Opdragen change |
|
T |
A |
A |
Bestuurlijke
besluitvorming |
Q |
Goedkeuringsbesluit
en opdracht aan DBV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 1
Momenteel moet
bepaald worden waar het WOS zal worden gebouwd en welke compensatie er overeen
wordt gekomen indien het WOS op het terrein van de AWZI wordt gebouwd. Daarvoor
zijn een aantal mogelijkheden, deze moeten worden onderzocht, alsmede de
consequenties hiervan. In tabel 2 is aangegeven welke werkzaamheden de komende
periode, wanneer worden verwacht en wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de
Adviesrol (A) heeft.
Wat |
wie |
|
|
|
Hoe |
wanneer |
uitkomst |
Status |
||
|
GD/ WBD |
HHD |
D BV |
DS BV |
|
|
|
|
||
Principe
keuze Locatie WOS |
T |
T |
A |
|
werkgroep |
Q2 2007 |
In de uitbreidingszone, mits
compensatie beschikbaar komt (zie ontwikkelconvenant) |
Gereed |
||
Bestemmingsplan
onderzoek uitbreidingszone AWZI |
T |
|
|
|
Jurist |
Q2 2007 |
Indien nodig artikel 19 vergunning voor plaatsing
WOS in uitbreidingszone |
In onder-zoek |
||
Feitelijke locatiekeuze |
T |
T |
A |
|
|
Q2 2007 |
afhankelijk van meest optimale leidingverloop |
|
||
Feitelijke leidingverloop |
T |
T |
A |
|
werkgroep |
Q2 2007 |
|
|
||
Bestemmingsplan onderzoek ivm mogelijke compensatie gronden |
T |
A |
|
|
Jurist |
Q1 + Q2 2007 |
|
Onder Zoek |
||
Onderzoek
ruimtegebruik effluent hergebruik |
|
T |
|
A |
werkgroep |
Q3 2007 |
Uitkomst bepaalt soort compensatie |
|
||
Overleg bedrijvenschap Harn. Polder over mogelijke compensatie |
T |
|
|
|
bestuurlijk |
Q3 |
Grondverkoop aan
GD |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Daadwerkelijke compensatie |
T/O |
T |
|
|
bestuurlijk |
|
Principe
uitspraak voor afsluiten WLovk |
|
||
Compensatie |
|
|
|
|
bestuurlijk |
2008 |
Bestuurlijke
lobby GD |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Tabel 2
Om tot
daadwerkelijke uitvoering en levering van warmte te komen moeten veel acties
worden uitgevoerd en veel afspraken worden gemaakt. Gefaseerd moeten deze
afspraken worden opgenomen in een aantal contracten met inhoudelijke afspraken.
Met het tekenen van de contracten wordt de inhoudelijke besluitvorming
vastgelegd. Op voorhand worden 4 soorten contracten onderscheiden:
ontwikkelconvenant, grondcontract, warmteleveringscontract, coördinatiecontract
en een eventuele utiliteitscontract.
In tabel 3 is
aangegeven welke werkzaamheden de komende periode wanneer worden verwacht en
wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft.
wat |
wie |
|
|
|
hoe |
wanneer |
uitkomst |
status |
|
GD/ WBD |
HHD |
D BV |
DS BV |
|
|
|
|
Overleg over intentie-overeenkomst |
T |
T |
T |
|
werkgroep |
Q4 2006 |
Intentieovk ŕ nee |
afgerond |
Overleg over
ontwikkelconvenant (waarin opgenomen intentieovk) |
T |
T |
|
|
werkgroep |
Q1 en Q2 2007 |
Keuze ja in Q2 |
|
Opstellen
ontwikkelconvenant |
T |
T |
|
|
jurist |
Q2 2007 |
Tekengereed
ontwikkelconvenant |
|
Besluitvorming en
ondertekening ontwikkelconvenant |
T |
T |
|
|
bestuurlijk |
|
Ontwikkel- convenant |
|
Change report (righ |
|
T |
A |
A |
bestuurlijk |
Q4 2007 |
Right of use voor WBD |
|
Overleg over
contract over grond WOS en leidingtracés Daadwerkelijke
gebruik grond (koop of opstal), compensatie rechten van
overpad etc. |
T |
T |
A |
A |
werkgroep |
Q2 + Q3
2007 |
Keuzes en
onderhandelingen |
|
Opstellen
contract grond WOS en leidingtracés |
T |
T |
A |
A |
Jurist/ notaris |
|
Tekengereed
grondcontract |
|
Besluitvorming en
ondertekening contract grond WOS en leidingtracé’s |
T |
T |
A |
A |
bestuurlijk |
Q4 2007 |
Grondcontract |
|
Overleg over
inhoud warmteleverings-overeenkomst (levering effluent, kwaliteit effluent,
om niet of verevenings-regeling, technische
randvoorwaarden what iff
scenario’s) |
T/O |
T |
A |
A |
werkgroep |
Q2 + Q3 2007 |
Keuzes en
onderhandelingen |
|
Opstellen
warmtelevering-overeenkomst |
T |
T |
A |
A |
jurist |
|
Tekengereed WLovk |
|
Besluitvorming en
ondertekening warmtelevering-overeenkomst |
T |
T |
A |
A |
bestuurlijk |
Q4 2007 |
Warmtelevering |
|
Overleg over
inhoud coördinatieovereen-komst |
T |
A |
A |
A |
werkgroep |
|
Keuzes en
onderhandelingen |
|
Opstellen
coördinatieovereen-komst |
T |
A |
A |
T |
jurist |
|
Tekengereed |
|
Besluitvorming en
ondertekening coördinatieovereen-komst |
T |
A |
A |
T |
bestuurlijk |
Q4 2007 |
Coördinatie-overenkomst |
|
Overleg over
inhoud utilityovereenkomst |
T |
A |
A |
T |
werkgroep |
Q4 |
Keuzes en
onderhande lingen |
|
Opstellen
utilityovereenkomst |
T* |
A |
A |
T |
jurist |
|
Tekengereed
utilityovereen |
|
Besluitvorming en
ondertekening utilityovereenkomst |
T* |
A |
A |
T |
per partij |
Q3 en Q4 2007 |
Utilityovereen |
|
Tabel 3
De financiële
kanten van het tot stand brengen van warmteleveringsysteem en alle aspecten die
daarop betrekking hebben is momenteel nog de verantwoordelijkheid van GD. Ook
de levering van industriële warmte kent een aantal financiële aspecten,
enerzijds is daar de investering voor het tot stand brengen van de
uitkoppeling- en opwaarderinginstallaties, WOS, back-up en besturingsystemen en
common carrier. Daarnaast speelt het basisprincipe van warmte levering ‘om
niet’ een rol.
In tabel 4 is
aangegeven welke werkzaamheden de komende periode wanneer worden verwacht en
wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft.
Wat |
wie |
|
|
|
hoe |
wanneer |
uitkomst |
status |
|
GD/ WBD |
HHD |
D BV |
DS BV |
|
|
|
|
Aantrekken van Investeringsgelden en subsidies |
T |
|
|
|
|
Q2 en Q3 2007 |
|
|
Verevening |
T/O |
T |
|
|
bestuurlijk |
|
Daadwerkelijke
afspraken in WLovk |
|
Vaststellen
uitgangspunten businessplan |
T/O |
A |
|
|
|
Q2 2007 |
Keuze HHD over
deelname in WBD in bestuurlijk overleg van mei 2007. |
|
Opstellen
businessplan |
T |
|
|
|
|
Q1 en Q2 2007 |
Haalbare
Businesscase |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Principeafspraak
kosten HHD |
T |
T |
|
|
|
Q2 2007 |
Onderdeel
van ontwikkelovereenkomst |
|
Begroten kosten
HHD bij uitwerking PvA |
T |
T |
|
|
|
Q2 2007 |
Overzicht kosten
uitwerking PvA |
|
Afspraken maken
over begrote kosten uitwerking PvA |
T |
T |
|
|
|
Q3 2007 |
Toedeling kosten
PvA, |
|
Tabel 4
De AWZI (HHD) heeft
momenteel de benodigde vergunningen voor de bouw en exploitatie (Wet
Milieubeheer WM en Wet Verontreiniging Oppervlaktewater WVO) van de AWZI
Uitgangspunt voor
het ter beschikking stellen van het effluent water is dat de kwaliteit van het
effluent
niet verandert noch
in positieve zin, noch in negatieve zin. Het enige dat binnen nader te bepalen
marges mag veranderen is de temperatuur van het effluent. Dit laatste
zou mogelijkerwijs gevolgen kunnen hebben voorHet
tijdelijk gebruik van het effluent voor warmteonttrekking dient gemeld te
worden in het kader van de WVO. Ook dient een melding plaats te vinden in
het kader van de WM vergunning in verband met het uitbreiden van de
activiteiten op het terrein van de AWZI.
Verder moet
geďnventariseerd worden welke vergunningen verder nodig zijn zoals
bouwvergunning, WM vergunning, etc voor het WOS en de leidingtracés.
In tabel 5 is
aangegeven welke werkzaamheden de komende periode wanneer worden verwacht en
wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft.
wat |
wie |
|
|
|
Hoe |
wanneer |
uitkomst |
status |
|
GD/ WBDD |
HHD |
D BV |
DS BV |
|
|
|
|
Vergunningen indien effluent AWZI verlaat (alleen als WOS buiten het terrein van de AWZI wordt gebouwd |
A |
T |
|
|
Jurist |
Q1 + Q2 2007 |
Huidige
vergunningen moeten onveranderd kunnen blijven |
Onder-zoek |
Inventarisatie
inhoud vergunning(en) AWZI (WM/WVO) |
A |
T |
|
|
Jurist/ vakteam milieu |
Q1 en Q2 2007 |
Procestechnolo |
|
Melding WM
vergunning in het kader van de uitbreiding van de activiteiten. |
A |
A |
|
T |
|
Q4 2007 |
|
|
(Voor)overleg met
vergunningverlener(s) WVO over temperatuur effluent |
A |
A |
|
T |
werkgroep |
Q2 en Q3 |
Uitspraak over al
dan niet wijzigen WVO |
|
Wijzigingsaanvra(a)g(en) WVO |
A |
T |
|
T |
werkgroep |
Q4 |
Herziene WVO |
|
Inventarisatie
benodigde vergunningen WOS en leidingtracé |
T |
A |
|
|
werkgroep |
Q1 en Q2 2007 |
Bouwvergunning,
WM vergunning |
|
Aanvraag
benodigde vergunningen WOS en leidingtracé |
T |
A |
|
|
werkgroep |
Q4 |
Bouwvergunning,
WM vergunning |
|
Tabel 5
Om tot daadwerkelijke
afname van de warmte uit het effluent te komen moet het effluent worden
afgetapt en via leidingen en pompen worden aangevoerd naar het nieuw te bouwen
WOS, alwaar de aanwezige warmte wordt ontrokken en het effluent vervolgens
wordt teruggepompt naar de leiding die het transporteert naar de Noordzee.
In tabel 6 is
aangegeven welke werkzaamheden de komende periode wanneer worden verwacht en
wie daarin de Trekkersrol (T) en wie de Adviesrol (A) heeft. Omdat een aantal
zaken pas kunnen worden ingevuld op het moment dat duidelijk is wie de
feitelijk opdrachtgever wordt, is op deze plaatsen een * opgenomen.
wat |
wie |
|
|
|
hoe |
wanneer |
status |
|
GD/ WBD |
HHD |
D BV |
DS |
|
|
|
Technisch advies
uitkoppeling |
T |
|
|
A |
Techn overleg |
Q2 + Q3 2007 |
|
VO uitkoppeling |
T |
|
|
A |
Techn overleg |
Q2 + Q3 2007 |
|
DO uitkoppeling |
T |
|
|
A |
Techn overleg |
Q2 + Q3 2007 |
|
Bestek
uitkoppeling |
T |
|
|
A |
Techn overleg |
Q2 + Q3 2007 |
|
Aanbesteding
Uitkoppeling |
T |
|
|
|
Inkoopteam |
Q2 + Q3 2007 |
|
Besluitvorming
uitkoppeling |
T |
T |
|
|
bestuurlijk |
Q3 2007 |
|
Opdrachtverstrekking
uitkoppeling |
T |
|
|
|
|
Q3 2007 |
|
Aanleg
uitkoppeling |
T |
|
|
A |
realisatieteam |
Q4 2007 – Q1 2009 |
|
Oplevering
uitkoppeling |
T |
|
|
A |
realisatieteam |
Q2 2009 |
|
PvE leidingtracé
deel AWZI |
T |
|
|
|
Techn overleg |
Q2 + Q3 2007 |
|
Specs
leidingtracé deel AWZI |
T |
|
|
|
Techn overleg |
Q2 + Q3 2007 |
|
Bestek
leidingtracé deel AWZI |
T |
|
|
A |
Techn overleg |
Q2 + Q3 2007 |
|
Aanbesteding
leidingtracé deel AWZI |
T |
|
|
|
inkoopteam |
Q2 + Q3 2007 |
|
Besluitvorming
leidingtracé deel AWZI |
T |
T |
|
|
bestuurlijk |
Q3 2007 |
|
Opdrachtverstrekking
leidingtracé dl AWZI |
T |
|
|
|
|
Q3 2007 |
|
Aanleg
leidingtracé dl AWZI |
T |
|
|
A |
realisatieteam |
Q4 2007 – Q1 2009 |
|
Oplevering
leidingtracé deel AWZI |
T |
|
|
|
realisatieteam |
Q2 2009 |
|
Eerste
warmtelevering |
T |
|
A |
|
|
Q2 2009 |
|
Beheer en
onderhoud |
T |
|
|
|
|
2009 - 2040 |
|
Tabel 6
Bij de oprichting
van het WBD en de faciliterende rol van HHD horen een aantal formele
besluitvormingsmomenten door de betreffende bestuursorganen. De overige keuzes
en momenten zijn voorbereidend aan onderstaande besluitvormingsmomenten.
Formele
besluiten |
Door wie |
Wanneer |
Ontwikkelconvenant
|
Colleg
HHD/college Delft |
Q2 2007 |
besluitvorming
levering effluent en uitwerking right of use |
Verenigde
vergadering HHD |
November 2007 |
Definitieve
oprichting WBD |
Gemeenteraad
Delft |
November 2007 |
Definitieve
levering effluent |
Verenigde
vergadering HHD |
November 2007 |
Grondovereenkomst |
college van
dijkgraaf en hoogheemraden college van
B&W |
Januari
2008 |
Warmteleveringovereenkomst |
college van
dijkgraaf en hoogheemraden college van
B&W |
Januari
2008 |
Coördinatie |
college van
dijkgraaf en hoogheemraden college van
B&W |
Januari
2008 |
Utilityovereenkomst |
college van
dijkgraaf en hoogheemraden college van
B&W |
Januari
2008 |