Inleiding

Op verzoek van de raad is het terrasbotenbeleid 2004-2006 geëvalueerd. In het maart 2007 is deze evaluatie besproken in de commissie EMCR. Hierin werd duidelijk dat de commissie op korte termijn een uitbreiding van het aantal terrasboten wenste. Het college heeft toen aangegeven dat zij op korte termijn slechts invulling kan geven aan een tijdelijke wijziging van het terrasbotenbeleid. In de tweede helft van 2007 zou nieuw structureel beleid ontwikkeld worden waarin ook een beperkte uitbreiding van het aantal locaties centraal het uitgangspunt is. De commissie heeft zich kunnen vinden in deze procedure.

 

Vervolgens is het beleid in april ‘07 voor seizoen 2007 aangepast en de ligplaatsenkaart op 15 mei jl.. Beiden zijn bevoegdheden van het college, resp. op grond van art. 28 en 30 van de Verordening openbaar gemeentewater Delft (VOGD). De aanpassing van de ligplaatsenkaart is gedaan nadat duidelijk was geworden welke ondernemers geïnteresseerd waren, voldeden aan het nieuwe tijdelijke beleidskader en hoe overige belanghebbenden tegen de voorgenomen uitbreiding aankeken. Uiteindelijk heeft de gemeente voor 4 extra terrasbootlocaties ontheffing afgegeven voor het seizoen 2007.

 

In overleg met de portefeuillehouder is vervolgens afgesproken om op hoofdlijnen 2 opties uit te werken waarmee richting gegeven wordt aan de structurele wijziging van het terrasbotenbeleid. Op grond van haar bevoegdheden kiest het college voor één van deze opties en legt deze keuze vervolgens ter meningsvorming voor aan de commissie EMCR.

 

In deze notitie wordt eerst de tijdelijke wijziging voor het seizoen 2007 kort samengevat, daarna de opties beschreven en een voorstel aan het college gedaan.

 

Tijdelijke wijziging 2007

Sinds 2004 bestaat het beleidskader voor het terrasbotenbeleid uit 8 criteria. Deze criteria waarborgen zowel in de veiligheid op het water (3 criteria), de beeldkwaliteit van de binnenstedelijke grachten (2 criteria) en een aantal praktische zaken (3 criteria).

 

Bij de tijdelijke wijziging voor het seizoen 2007 is uitgegaan van de grachtvakken[1] waarin al terrasboten afgemeerd werden. Vervolgens is één van de criteria die betrekking had op de beeldkwaliteit van de grachten gewijzigd. In plaats van 1 boot per grachtvak is het voor het seizoen 2007 gewerkt met 2 boten per grachtvak. Hierdoor ontstond in 10 van de 11 grachtvakken met een terrasboot (1 grachtvak heeft van oudsher al twee  terrasboten) ruimte voor één extra boot. Van de 27 horecaondernemers die aan deze 10 grachtvakken gehuisvest zijn, hebben 6 een aanvraag ingediend voor een ontheffing. Hiervan voldeden 4 locaties aan de criteria en voorschriften.

 

Eén van de tijdelijke ontheffingshouders voor een terrasboot heeft kort na het verlenen van de ontheffing aangegeven geen gebruik te maken van de ontheffing. Volgens zijn inschatting zou hij de kosten niet in één seizoen kunnen terugverdienen. Hij benadrukte echter dat hij bij een structurele ontheffing wel de genoemde kosten had willen maken en graag voor het seizoen 2008 en volgend wederom een aanvraag wil indienen.

 

Aangezien invulling is gegeven aan de wens van de commissie om op korte termijn tot een uitbreiding van het aantal locaties te komen, heeft bij deze tijdelijke beleidswijziging geen toetsing van het Hoogheemraadschap plaatsgevonden op de nieuwe locaties en is besloten het advies van de Welstandscommissie, over het uiterlijk van de boot, na plaatsing van de terrasboot aan te vragen (dit na onderling overleg met Welstand).

 

Opties voor beleidswijziging 2008 en verder

In overleg met de portefeuillehouder zijn twee opties op hoofdlijnen uitgewerkt zodat het college richtinggevende keuze kan maken voor het ontwikkelen van nieuw structurele beleid.

Uitgangspunt bij elk van de opties is wederom een evt. uitbreiding van het aantal locaties binnen de huidige grachtvakken (om invulling te geven aan de gewenste beperkte uitbreiding van het aantal locaties).

 

Optie 1

De wijziging die in 2007 heeft plaatsgevonden, wordt nu structureel doorgevoerd in het beleidskader. Dit betekent dat er in plaats van 1 terrasboot per grachtvak, 2 terrasboten per grachtvak toegestaan zijn. Theoretisch zou een uitbreiding van maximaal 10 boten mogelijk zijn, echter als rekening wordt gehouden met de aanwezige watergevels - een uitsluitend criterium - valt één grachtvak af (Wijnhaven). Hierdoor is de uitbreiding maximaal 9 locaties t.o.v. de situatie zoals die in 2006 was (12 locaties).

 

Optie 2

De wijziging die in 2007 heeft plaatsgevonden, wordt nu structureel doorgevoerd in het beleidskader, met een additionele beperkende voorwaarde dat geen extra parkeerplaatsen (tijdelijk / in het terrasbotenseizoen) opgeheven mogen worden. Dit betekent dat een tweede terrasbootlocatie kan worden toegevoegd aan de ligplaatsenkaart als het op- en afstappen kan zonder een parkeerplaats op te heffen (en aan de andere criteria voldoet). Diverse belanghebbenden hebben bij de wijziging van het terrasbotenbeleid voor het seizoen 2007 aangegeven dat zij het (tijdelijke) verlies van parkeerplaatsen een groot nadeel vonden van de uitbreiding. Ook bij de bespreking in de commissie EMCR is dit een punt van aandacht geweest.

 

Van de 9 grachtvakken waar uitbreiding mogelijk is (het grachtvak met uitsluitend watergevel niet in beschouwing genomen) geeft dit het volgende beeld:

·         6 grachtvakken hebben parkeerplaatsen aan beide kades

·         2 grachtvakken hebben op één kade parkeerplaatsen

·         1 grachtvak heeft geen parkeerplaatsen op de kade

 

Opgemerkt moet worden dat in deze optie niet ‘automatisch’ 6 grachtvakken afvallen (omdat aan beide kades parkeerplaatsen liggen) en de uitbreiding daardoor maximaal 3 grachtvakken betreft. Afhankelijk van de specifieke afmeerlocatie moet vastgesteld worden of het tijdelijk opheffen van een parkeerplaats noodzakelijk is. Het is echter wel waarschijnlijk dat een extra beperkende werking uitgaat van het in beschouwing nemen van (tijdelijk) parkeerplaatsenverlies.

Ter indicatie: 2 van de 4 extra locaties van seizoen 2007 krijgen in deze optie mogelijk geen ontheffing omdat ze voor het op- en afstappen een parkeerplaats nodig hebben. In alle communicatie (mondeling en schriftelijk) aan de geïnteresseerde ondernemers voor een terrasbootontheffing seizoen 2007 is echter herhaaldelijk benadrukt dat aan de tijdelijke ontheffing voor seizoen 2007 geen rechten kunnen worden ontleend voor de seizoenen 2008 en verder.

 

Voorstel

Het college van B&W kiest voor optie 2 - op grond van haar bevoegdheid in artikel 28 van de VOGD - omdat het in deze optie waarschijnlijker is dat het aantal extra terrasboten beperkt is. Hiermee speelt het college van B&W in op de geuite wensen bij de voorbereiding van de tijdelijke wijziging van het terrasbotenbeleid in het voorjaar van 2007 is de behoefte van een beperkte uitbreiding manifest geworden, zowel in de gemeenteraad en als onder belanghebbenden in de binnenstad.

Deze notitie zal in aangepaste vorm worden voorgelegd aan de commissie EMCR.

 



[1] Een grachtvak is een deel van de gracht tussen twee bruggen.