Inleiding

In september 2006 heeft de Gemeenteraad unaniem ingestemd met de nadere uitwerking van de locatie Hooikade 13 ten behoeve van de Bacinol-functie. Hooikade 13 betreft een bestaand karakteristiek gebouw met een gunstige ligging dat voldoende ruimte biedt voor de Bacinol-functie. Daarnaast is deze locatie op tijd beschikbaar. In de voorlopige locatiekeuze is verslag gedaan van een eerste toetsing voor een alternatieve locatie. Op aangeven van de raadscommissie EMCR heeft er onder andere een evaluatie plaatsgevonden en is gekeken naar het inpassen van nautische- en horecavoorzieningen in de Hooikade 13 en garanties voor de huidige huurders Bacinol I in het nieuwe pand.In deze nota komen de resultaten naar voren van:

·         evaluatie;

·         programma van eisen;

·         bacinol-concept Hooikade 13;

·         haalbaarheidstudie;

·         verwerving en financiën;

·         vervolgtraject;

Tot slot wordt een besluit gevraagd over de definitieve locatiekeuze Bacinol II.

 

1. Evaluatie

Op aantal vlakken is het functioneren van Bacinol I geëvalueerd. De evaluatie (bijlage1) is een gemeentelijke interpretatie op basis van gesprekken en input van de huurders van Bacinol I. De evaluatie dient ook in die context en kanttekening gezien te worden. In algemene zin kan gezegd worden dat Bacinol in een korte periode haar bestaansrecht heeft bewezen. In bijzonder valt op te merken, mede in relatie tot de vertrekpunten:

-          Bacinol I kent bijna een volledige bezettingsgraad.

-          Er zijn ongeveer 45 bedrijven en 92 arbeidsplaatsen met een totale omzet van € 3,5 miljoen.

-          Het gebouw is een inspirerende omgeving voor startende en gevestigde ondernemers en kunstenaars, waarin de samenwerking met elkaar wordt opgezocht.

-          Er is een naar buiten gerichte houding van ondernemers en kunstenaars en promotie van het ‘merk’ Bacinol. Er worden activiteiten (bv. Nacht van Kunstfabriek, Bacinol-debatten) georganiseerd die positief bijdragen aan het sociaal-maatschappelijk klimaat in de stad.

-          Er worden (nationale) prijzen gewonnen, al dan niet door inventieve samenwerkingsverbanden tussen verschillende bewoners die elkaar ‘vinden’ door samen in een gebouw te werken.

-          Succesfactoren zijn: ligging en uitstraling pand, kortdurende huurtermijn en lage huurprijs, aanpasbaarheid ruimtes, binding tussen huurders en de ondernemerskwaliteiten, sfeer en de zichtbaarheid van Bacinol.

-          Bacinol past in de Delft Kennisstad strategie.

-          Landelijk gezien uniek formule van ondernemers, expositie en kunstenaars in een casco industrieel gebouw.

 

De formule Bacinol is ook toepasbaar op andere plekken in de stad.

Voorwaarden daarbij zijn een uitdagend gebouw en binnenstad of rand binnenstad. Daarnaast is het beheerconcept van belang met kortlopende huurcontracten en lage huurprijzen. De huurders hebben aangegeven Hooikade 13 een goede locatie te vinden voor Bacinol II en zien in de huidige beheerder de aangewezen persoon om het ‘Bacinol-product’ in de toekomst te verbeteren. Een nieuwe locatie biedt kansen tot verdere productverbetering en het realiseren van verdere ambities. De basis is gelegd met Bacinol I. Bacinol II profiteert hiervan en kan de basis verder uitbouwen. Een publiek toegankelijk horecavoorziening zou daarbij een kans kunnen zijn.

 

2. Programma van Eisen

Om te komen tot een goede herhuisvesting is een programma van eisen geformuleerd. Als startpunt daarbij is uitgegaan van de wensen (bijlage 2) van de huidige gebruikers. Bij het programma van wensen wordt uitgegaan van wensen op basis van de ideale locatie. Niet gehinderd door omvang van het gebouw, planning, gebouwkarakteristieken dan wel omgeving. Uiteindelijk zijn de wensen doorvertaald op de locatie Hooikade 13, hetgeen geleid heeft tot een programma van eisen. Naar aanleiding van de behandeling voorlopige locatiekeuze Bacinol II raadscommissie EMCR van 5 september is er onder andere het inpassen van nautische functies toegevoegd. Het programma van eisen (PvE) beschrijft welk niveau en conceptuele eisen gesteld worden aan de huisvesting van Bacinol, BacinolExpo, nautische voorzieningen en horeca aan de Hooikade 13. Het PvE (bijlage 3) is opgesteld door ABT Consult, op basis van het PvW en informatie van de gemeente Delft. Het programma van eisen is een langdurig richtinggevend programma voor de nieuwe eigenaar om Bacinol te exploiteren. De verschillende functies zijn kwantitatief en kwalitatief uitgewerkt in het PvE. Voor het afwijken van het programma van eisen is instemming van de gemeente vereist en zal ook zo worden vastgelegd in de koopovereenkomst met de nieuwe eigenaar. 

 

3. Bacinol-concept Hooikade 13

Hooikade 13 kan een uitdagend en bruisend gebouw gaan worden van creatieve industrie met innovatieve ondernemers, prikkelende exposities en uitnodigende horeca. De centrale entree is de verbinding tussen het verzamelgebouw van creatieve industrie, horeca en kunstenaars met de stad. Horeca en de BacinolExpo zijn de eerste zichtbare visitekaartjes van het gebouw en de creatieve industrie. Horeca en Expo moeten Delftbreed bezoekers aantrekken om Bacinol te bezoeken. Daarnaast moet het een plek zijn waar genoten kan worden van de passantenhaven en reden is om aan te leggen in de Zuid-Kolk. Deze locatie biedt de kans om creatieve industrie te verbinden met water en de rest van de stad. Bacinol moet een naar buiten gerichte functie worden, die aantrekkelijk is voor bedrijvigheid, kunstenaars en bezoekers van Expo en haven.

 

Oppervlakte

Het oppervlakte van Hooikade 13 heeft geleid tot een bijstelling van het kwantitatief programma van eisen. De functies zijn bemeten naar de beschikbare ruimte waarbij het bacinol-concept kan blijven functioneren. Alle huidige gebruikers, op een zwaarder industrieel bedrijf na, kunnen met behoud van kwaliteit ingepast worden in Hooikade 13. Voor het betreffende bedrijf zal individueel accountmanagement worden toegepast. Het op termijn toevoegen van het huidige GGD-pand is wenselijk en inpasbaar  binnen het Bacinol-concept. Indien de ambulancepost mogelijk beschikbaar komt,wordt deze optie te zijner tijd onderzocht.

 

Kwantitatief Programma van Eisen

Niveau

 

 

bestemming

 

oppervlakte NVO (m2)*

 

 

 

 

 

 

 

 

souterrain

 

opslag / kantoor expo

 

35

 

 

 

 

nautische functies, sanitair

40

 

 

 

 

fietsenberging

 

60

 

 

 

 

ateliers

 

350

 

 

 

 

totaal souterrain

 

485

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begane grond

entree

 

 

16

 

 

 

 

horeca incl. keuken

 

125

 

 

 

 

nautische functies, toezicht

20

 

 

 

 

fac. Beheer

 

14

 

 

 

 

vergaderruimte

 

37

 

 

 

 

expo

 

 

200

 

 

 

 

kantoren

 

 

280

 

 

 

 

ateliers

 

100

 

 

 

 

totaal begane grond

792

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1e verdieping

kantoren

 

 

815

 

 

 

 

totaal 1e verdieping

 

815

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2e verdieping

kantoren

 

 

481

 

 

 

 

totaal 2e verdieping

 

480

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* inclusief verkeersruimten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal programma

 

2.572

 

 

 

 

waarvan kantoren

 

1.596

 

 

 

 

waarvan ateliers

450

 

 

 

 

overig

 

 

526

 

Ondernemers en kunstenaars

Alle ruimten, met uitzondering van 450 m2 voor kunst zijn inwisselbaar. De gedachte is dat er een kleine eenheid van 42 á 45 m2 herhaald wordt en samengevoegd kan worden tot een grote ruimte met het oog op de flexibiliteit van de indeling. Het betreffen cascoruimten, waardoor de huurders deze naar eigen inzicht kunnen afwerken. Daarbij zijn bij uitstek de ruimten op de tweede en derde verdieping geschikt voor de bedrijven. De kunstenaars op de begane grond en souterrain een plek kunnen krijgen. In het souterraingedeelte de lichtsituatie daartoe verbeterd dient te worden.

 

BacinolExpo

De BacinolExpo draagt bij aan het zichtbaar maken van de creatieve industrie voor de buitenwereld. Uit dat oogpunt is positionering op de begane grond een vereiste. Een directe relatie met de horecavoorziening is daarbij wenselijk. Het afwerkingniveau van de expositieruimte moet een goede en neutrale basis bieden voor de verschillende soorten exposities. De Expo met zijn programmering is een essentiële schakel in het te generen succes van Bacinol II. De gemeentelijke programmeringsubsidie aan BacinolExpo was incidenteel tot en met 2007 en bedraagt € 45.000 per jaar. De dekking bestaat onder andere uit EZH-gelden. Voor 2008 en verder dient er nieuwe financiering gevonden te worden. De financiering van de programmering van de BacinolExpo wordt betrokken bij de programmabegroting 2008-2011.

 

Horeca

De horecavoorziening moet recht doen aan de functie en de omgeving. Horeca die plek biedt aan ondernemers om hun zakenrelaties daar te ontvangen en de bezoekers van de Expo uitnodigen om een versnapering te genieten. Bezoekers van de passantenhaven hebben een plek om daar te ontspannen en in contact te komen met de creatieve industrie. Het recht doen aan de verschillende doelgroepen, ondernemer, bezoeker expo en passantenhaven en Delftenaar, vertaalt zich bijvoorbeeld in ruime openingstijden. Het staat de nieuwe eigenaar vrij om de horecavoorziening te laten pachten door een gespecialiseerde horecaondernemer. Voor het voeren van een zelfstandige horecafunctie is een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk en dient te worden gevoerd. Afhankelijk van de uitkomst zullen we de mogelijkheden bezien. In de toekomst zal gekeken worden naar verdere mogelijkheden voor het vestigen van horeca in het Zuid-Kolk/Hooikadegebied.

 

Nautische voorzieningen

Nautische voorzieningen beslaan een drietal aspecten: horeca, sanitair en havenmeesterkantoorfunctie. Zoals hiervoor aangegeven dient de horeca een vrij toegankelijke en gastvrije ruimte te zijn met ruime faciliteiten en aanbod (eten en drank). Een ruimte met zicht op het water en de aanliggende boten. In het souterrain zijn de sanitaire voorzieningen beoogd, bestaand uit toiletten, douches, wasruimte en reiniging chemische toiletten.

Ten behoeve van het nautisch toezicht is er in het programma van eisen  ruimte gereserveerd voor een havenmeesterfunctie.

 

Parkeren

Met de komst van een Bacinol doet zich een vergelijkbare parkeerdruk voor als bij de huidige functie (Sociale Dienst). Het gebouw ligt volgens de parkeernorm in de “schil”, en hier is de eis 0,8 parkeerplaats per 100 m2 BVO bedrijfsverzamelgebouw. De huidige functie voldoet hier niet aan en er is ook geen ruimte meer op het perceel.  De parkeernorm geeft aan dat in incidentele gevallen de vereiste parkeernorm omgezet kan worden in een overeenkomst met de initiatiefnemer om op termijn alsnog de vereiste parkeerruimte aan te kopen in een in de buurt te realiseren parkeervoorziening. In de nieuwe situatie zou rekening kunnen worden gehouden met de gevolgen van de ruimere openingstijden. Om het parkeren goed in te passen zal als onderdeel van de (koop)overeenkomst met de nieuwe eigenaar afspraken worden gemaakt. Daarbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan het huren van tijdelijke (Laantje van Vollering) dan wel structurele parkeerplekken, dan wel afkoop van parkeerplekken door de nieuwe eigenaar. Bij de implementatie en realisatie van Bacinol zal het parkeren nadrukkelijk punt van aandacht zijn.

 

Educatie, stages en leerwerkbanen

Zoals ook blijkt uit de evaluatie kan Bacinol voor jongeren een waardevolle plek zijn in hun onderwijs- en arbeidscarrière. Op drie vlakken zijn er mogelijkheden: educatie, stages en leerwerkbanen. In het huidige Bacinol vindt bijvoorbeeld al de Nacht van de Kunstfabriek plaats. Een dergelijk initiatief kan in een Bacinol II een breder vervolg krijgen, waardoor Delftse scholieren laagdrempelig en op praktische wijze in contact komen met creatieve bedrijven en kunstenaars. Zij kunnen hier kennis opdoen en in aanraking komen met deze beroepen.

Door stage- en leerwerkplekken te creëren, kunnen Delftse jongeren in hun eigen stad, dichtbij de onderwijsinstelling of dichtbij huis, hun praktijkervaring op doen. De jongeren kunnen hiermee werkervaring op doen en zich oriënteren op een vervolgopleiding of een baan. Voorstellen vanuit het gemeentelijk programma Jeugd en Onderwijs zijn op deze terreinen in voorbereiding. Op dit moment zijn er al stagiairs actief binnen Bacinol op HBO- en WO-niveau. Dit wordt voortgezet op de nieuwe locatie.

 

4. Haalbaarheidsstudie

Bij het voorlopig locatiebesluit zijn drie locaties, Nieuwe Haven, Hooikade 13 en DSM hoofdkantoor specifiek met elkaar vergeleken. Voor de volledigheid komen deze drie locaties aan bod in de haalbaarheidsstudie.

De drie locaties, Hooikade 13, Nieuwe Haven en hoofdkantoor DSM, uit de voorlopige locatiekeuze zijn door adviesbureau ABT Consult getoetst (bijlage 2). De locaties zijn getoetst op oppervlakte, verdiepingshoogte, ontsluiting, relatie met stad, uitstraling, parkeren, expo en horeca, investeringskosten, beschikbaarheid, uitbreidingsmogelijkheden, planning, beleid, onderhoud en restwaarde. Algemene conclusie is dat de herhuisvesting van Bacinol II goed mogelijk is binnen de gemeente Delft. Bij  toetsing van de locaties scoort de Nieuwe Haven goed indien er geen sprake is van tijdsdruk vanwege de komst van de spoorzone. Daarnaast is het investeringsniveau (€ 13 miljoen) van nieuwbouw aan de Nieuwe Haven vele malen hoger. Naast de investeringskosten tellen andere belangen mee bij de uiteindelijke keuze. Van deze aspecten zijn de verwerving en planning de belangrijkste, maar op termijn zijn ook de exploitatie en restwaarde interessant. Zowel de Nieuwe Haven als de Hooikade 13 scoren goed, waarbij de Hooikade de meest voor de hand liggende locatie is vanwege de snelle beschikbaarheid, korte bouwtijd en het in verhouding lage investeringsniveau. De locatie DSM valt af vanwege te verwachten problemen bij de verwerving.

 

Huidige gebruikers Bacinol

De huidige gebruikers hebben in een brief van 18 maart 2007 (bijlage 4) aangegeven, dat ze Hooikade 13 als een geschikte locatie zien. Zij zijn verheugd dat het college heeft beslist om alleen met de huidige beheerder van Bacinol in onderhandeling te treden over de verkoop van het vastgoed. Zij zien de locatie en de potentiële eigenaar als goede randvoorwaarden om Bacinol II tot een succes te maken.

 

5. Verwerving en financiën

In het voorlopig locatiebesluit is aangegeven over te gaan tot verkoop van het gemeentelijk pand Hooikade 13, bij positief locatiebesluit, voor de functie Bacinol II. Belangrijk uitgangspunt daarbij is de marktconforme waarde die het onroerend goed moet opbrengen. In het collegebesluit van 6 februari 2007 is beslist om alleen met de huidige beheerder van Bacinol (= Bacinol bv/Venta bv.) de onderhandelingen te starten. De gemeente is op basis hiervan verder in gesprek getreden. Daarbij heeft Bacinol bv.  aangegeven bereid te zijn voor de marktconforme waarde het onroerend goed te verwerven (bijlage 4). Bacinol bv. heeft verklaard langdurig de functie Bacinol II een plek te bieden, waarbij het programma van eisen richtinggevend is.

 

Onroerend goed

Hooikade 13 wordt naar marktconforme waarde verkocht. Na het instemmen met de definitieve locatiekeuze worden de vastgoedonderhandelingen afgerond. Conform collegebesluit van 6 juni 2006 wordt de opbrengst van het onroerend goed aangewend voor de financiering van de verhuizing gemeentelijke dienst Werk, Inkomen en Zorg naar de Rode Haan.

 

Financiën

In de programmabegroting is een investeringsbedrag van € 1 miljoen gereserveerd. Dit bedrag wordt aangewend voor het financieren van de huisvesting en programmering van de BacinolExpo en de ateliers.

In het Bacinol II-gebouw komen maatschappelijke functies voor (Expo en ateliers), waarvoor geen marktconforme huur gedragen kan worden. De nieuwe eigenaar zal voor de Expo en ateliersfuncties een eenmalig investeringsbedrag eisen om deze functies mogelijk te maken. De hoogte van dat bedrag wordt bepaald door het aantal vierkante meters BVO versus het verschil tussen de marktconforme huur en de in het atelierbeleid vastgestelde huur (conform atelierbeleid € 45 m2 prijspeil 2007). De hoogte hiervan hangt samen met de exploitatie van het pand in de nieuwe kostendekkende huur. De hoogte van de subsidie wordt geraamd op

€ 550.000. Dit bedrag wordt gedekt uit de reserve grote projecten.

Voor 2008 en verder wordt aanvullende financiering gezocht. Wij nemen dit mee met de voorbereiding van  de programmabegroting 2008-2011.

 

 

6. Vervolgtraject

De planning ziet er als volgt uit:

Mei/juni 2007                            Afronden vastgoedonderhandelingen

Tweede helft 2007                     Procedures (o.a. monumenten- en RO, bouw- en sloopvergunning) en planvorming. Te verrichten door de nieuwe eigenaar. De gemeente zal participeren middels een begeleidingsgroep.

Eerste helft 2008                       Verbouwing.

Juli 2008                                  Verhuizing.

 

 

7. Conclusie

Uit de evaluatie blijkt de economische en maatschappelijke meerwaarde van Bacinol. Bedrijven vertonen een stevige groei van omzet en arbeidsplaatsen. Daarnaast draagt Bacinol bij aan de marketing van Delft als creatieve stad en worden er waardevolle sociaal-culturele activiteiten georganiseerd. Uit de haalbaarheidsstudie komt Hooikade 13 naar voren als de meest geschikte locatie. Dit vanwege het karakteristieke pand, ligging en snelle beschikbaarheid van de locatie. Voornaamste aandachtspunt is de relatief beperkte omvang van het pand. De toekomstige ontwikkelingen van de GGD zouden hiervoor wellicht een passende oplossing kunnen bieden. Indien de ambulancepost mogelijk beschikbaar komt,wordt deze optie te zijner tijd onderzocht. Het programma van eisen op de locatie biedt garantie voor een sterke invulling van die locatie naar ondernemers, bezoekers, de directe omgeving en breder naar de stad. Kwalitatief goede faciliteiten die aansprekend zijn voor ondernemer, kunstenaar, bezoekers van de Expo en horeca. Verkoop van het onroerend goed naar marktconforme waarde blijft het uitgangspunt.

 

8. Besluit

U wordt voorgesteld om:

-          In te stemmen met Hooikade 13 als definitieve locatie voor Bacinol II.

-          De gemeentelijke afdeling Vastgoed te mandateren de verkoop van Hooikade 13 af te ronden conform de uitgangspunten van deze nota.

-          De geraamde subsidie van € 550.000 te financieren uit de reserve grote projecten.

-          De financiële consequenties te verwerken in de 45e begrotingswijziging van het dienstjaar 2007.