Op grond van het Besluit Luchtkwaliteit rapporteren gemeenten jaarlijks
over de luchtkwaliteit langs gemeentelijke, provinciale- en rijkswegen (voor
zover gelegen binnen de gemeente). De
belangrijkste normen uit het Besluit luchtkwaliteit zijn:
·
de
grenswaarde voor stikstofdioxide (NO2) waaraan uiterlijk in 2010
voldaan moet worden;
·
maximaal
35 dagen met een overschrijding van de 24-uurgemiddelde grenswaarde voor fijn
stof (PM10), waar vanaf 2005 aan voldaan moet worden, en wat bij
overschrijding noodzaakt tot het zo snel mogelijk treffen van maatregelen.
De
rapportage is gebaseerd op berekeningen van de luchtkwaliteit die zijn
gemaakt met het rekenprogramma CAR II versie 6.0.
Er
zijn overschrijdingen van de plandrempel NO2 geconstateerd langs 4
wegvakken (Westvest, Oostpoortweg, en Delfgauwseweg aan beide zijden van de
A13). Deze overschrijdingen waren er ook in eerdere jaren, en de gemeente heeft
in het Plan van Aanpak luchtkwaliteit, dat op 21 februari 2006 als herziene
verzie is vastgesteld, maatregelen benoemd om deze knelpunten op te lossen.
Er
zijn overschrijdingen geconstateerd van de 24-uurgemiddelde grenswaarde van
fijn stof langs een 19-tal wegvakken. Dit noodzaakt tot het zo snel mogelijk
treffen van maatregelen om de concentraties fijn stof te verlagen tot onder de
grenswaarden. Voornoemd Plan van Aanpak heeft eveneens maatregelen om de
overschrijdingen van fijn stof aan te pakken.
De
A13 is veruit de grootste bron van luchtverontreiniging in de gemeente. Langs
de A13 is een strook, die varieert van 10 tot 20 meter uit de rand van de weg,
waar de luchtkwaliteitsnormen worden overschreden. De bijdrage van de A13 aan
de lokale concentraties is echter veel groter: tot ongeveer 300 á 400 meter uit
de rijksweg is er een significant effect. De knelpunten Delfgauwseweg en
Oostpoortweg bestaan mede vanwege de A13.
Het
scheepvaartverkeer op de Delftse Schie / Rijn-Schiekanaal leidt nergens tot
overschrijdingen van de luchtkwaliteitsnormen.
In
vergelijking met voorgaande jaren zijn twee zaken opvallend:
·
de
concentraties NO2 vertonen in het algemeen een vrijwel gelijkmatige
dalende trend tussen 2003 en 2006;
·
het
aantal dagen dat de daggemiddelde grenswaarde voor fijn stof wordt overschreden
fluctueert sterk over de afgelopen vier jaar. Dit heeft in hoofdzaak met de
meteorologische omstandigheden te maken: (jaargemiddelde) neerslag, windsterkte
en windrichting.
Op
21 februari 2006 is het herziene Plan van Aanpak luchtkwaliteit 2005 – 2020
vastgesteld. Het Plan van Aanpak heeft als doel het verbeteren van de
luchtkwaliteit. Een groot aantal maatregelen is benoemd. De meeste maatregelen
zijn gekoppeld aan specifieke projecten of programma’s. De uitvoering van de
maatregelen is dan ook hiervan afhankelijk.
In
juni 2006 is de knip in de Rijksstraatweg gerealiseerd. Deze knip heeft als
gevolg dat er minder verkeer over de Delfgauwseweg en Oostpoortweg rijdt.
Medio
november 2005 heeft Rijkswaterstaat mede op verzoek van de gemeente Delft de
maximumsnelheid op de A13 verlaagt naar 100 km/h.
Eind
2008 zal een nieuwe concessie voor het Openbaar Vervoer ingaan. Op 8 mei 2007
heeft het College besloten om richting stadsgewest Haaglanden
(concessieverlener) aan te geven om aardgas als eis in het Programma van
Eisen voor het OV te stellen.
Er
zijn nog geen maatregelen aan het gemeentelijk wagenpark getroffen. De
beschikbaarheid van roetfilters is nog gering. De verwachting is echter dat in
2007 er voldoende typen roetfilters op de markt komen dat een deel van het
wagenpark hiermee uitgerust kan worden.
Het
College beziet nog het instrument Milieuzonering nodig is om de luchtkwaliteit
aan de normen te laten voldoen. Weliswaar zijn er in 2006 nog fijn stof
overschrijdingen, de verwachting is dat in de komende jaren de fijn stof
concentraties aanzienlijk zullen verlagen, zodat uiterlijk in 2010 overal aan
de normen voor fijn stof wordt voldaan.
De
herinrichting van de Mijnbouwstraat, het Mijnbouwplein en de Julianalaan is
vastgelegd in het bestemmingsplan TU noord. Met de vaststelling van dit
bestemmingsplan in april 2007 zijn deze maatregelen voldoende zeker. De
feitelijke uitvoering is gekoppeld aan de aanleg van tramlijn 19.
Het
aanpakken van het knelpunt Westvest gebeurt door de ontwikkeling van het
spoorzone-gebied. De maatregel is onderdeel van het bestemmingsplan Spoorzone.
Ook hier vindt de feitelijke uitvoering plaats gekoppeld aan de bouw van de
tunnel en de ontwikkeling van het gebied.
Als
laatste zijn er de maatregelen die in het Lokaal Verkeer en Vervoer plan zijn
opgenomen, waaronder de wegencategorisering. Deze worden geleidelijk ook
uitgevoerd. Vanwege beschikbare budgetten is het niet mogelijk om alle
maatregelen ineens uit te voeren.