Geacht college,

 

1.         Inleiding 

De Economische Agenda Delft (EAD) geeft nieuw élan aan de economie van Delft. Op 6 februari 2006 hebben de bestuurlijke vertegenwoordigers in het platform Economische Zaken (EZ) met de Kamer van Koophandel, VNO/NCW Delft, MKB Delft, KHN Delft en gemeente,  hiervoor een intentieovereenkomst gesloten (bijlage 1) om gezamenlijk de schouders te zetten onder dit meerjarenproject. 

De regie en verantwoordelijkheid ligt bij het platform EZ. 

Kernvragen bij de EAD zijn steeds: wat vinden de deelnemers van EAD belangrijk; hoe gaan we het doen en is het haalbaar? De deelnemers hebben steeds de ruimte om aan bepaalde projecten niet deel te nemen. Projecten kunnen dan soms helaas niet  doorgaan, maar er blijft genoeg te doen.   

 

De EAD is het resultaat van nadenken over een eigentijdse manier van besturen op  lokaal niveau zoals verwoord in het Coalitie akkoord 2006 - 2010 en de wens van het bedrijfsleven om meer samen te werken en samenhang in het geheel te brengen. 

De ambitie om betere antennes te ontwikkelen voor kansen en mogelijkheden in de economische sector van Delft en de regio brengt met zich mee dat deze boodschap ook duidelijk gecommuniceerd moet worden om de gewenste dialoog op gang te brengen.

Het werkprogramma voor de EAD investeert daarom relatief veel capaciteit en middelen in de communicatie met de stad.

 

Een belangrijke randvoorwaarde voor het slagen van de EAD is een actueel, breed gedragen visie met toekomstperspectief (de neuzen moeten dezelfde kant op wijzen): mensen en budget worden niet zo maar vrijgemaakt, daar moeten goede redenen voor zijn. Een bekende uitspraak hierover is: Structure follows strategy.

 

Deze notitie is teruggekoppeld naar de partners in het platform EZ. Zie voor algemene achtergrond informatie over de EAD ook de website  www.economischeagenda.nl

 

Een internationaal, creatief en technisch georiënteerde Kenniseconomie verder uitbouwen is de visie en de ambitie. Lokale en regionale samenwerking met kennisinstellingen, bedrijven en andere overheden staat hiervoor op het programma. "Europese" middelen kunnen helpen om de doelstellingen en ambities te realiseren. De EAD fungeert als samenbindende factor, als werkorganisatie en als inspiratiebron. 

 

2. Organisatie opzet

Bij de uitvoering van de EAD worden steeds op elkaar afgestemd  a. visie en strategie (Delft Kennisstad),  b.  de uitvoeringsprogramma's/thema's en c. de daarin passende projecten , controleerbaar en met meetbare doelen. Met de kanttekening dat nieuwe accenten worden gelegd o.a. als gevolg van deelname aan Europese programma's, de debatten in het EAD - netwerk, nieuwe initiatieven van de regering, Randstad, Zuidvleugel en de regio Haaglanden.

 

De EAD - voorstellen/agendapunten kunnen in een aantal gevallen worden opgenomen in de programma's en investeringen van de gemeente als de gemeenteraad daartoe besluit.

De EAD biedt ruimte voor allerlei initiatieven op het gebied van de kenniseconomie en duurzaamheid, waaraan niet steeds dezelfde partijen aan hoeven mee te doen. De gemeentelijke rol zal in de meeste gevallen voorwaardenscheppend en ondersteunend zijn. Immers: over de echte investeringen met nieuwe werkgelegenheid wordt besloten door de bestuurders en ondernemers van instellingen en bedrijven. 

 

De 'makers' van de projecten van de Economische Agenda zijn ook de 'dragers' van de Economische.  Elk project draagt bij aan de vigerende  - en/of de vernieuwde economische strategie van de stad, met meetbare parameters. Het keurmerk EAD- project kan alleen door het platform EZ worden gegeven. Uiteindelijk gaat het erom een klimaat en gunstige omstandigheden te scheppen om bedrijven, instellingen en organisaties te  behouden, te laten groeien, te starten en te werven.

 

In de organisatie en uitvoering functioneren de projectteams vrij autonoom: afstemming en coördinatie is in handen van het platform EZ. Elk projectteam bestaat uit een bestuurder/ondernemer en een 'rechterhand"; die samen het team verder invullen. Een projectteam kan altijd besluiten af te zien van verdere deelname aan het EA - netwerk en de bijbehorende beleid - en werkstructuur. 

 

Het platform EZ  hanteert 3 criteria voor het verlenen van het EAD keurmerk aan potentiële EAD - projecten:

1.         aantoonbaar van belang voor de economie van Delft; 

2.         schept gunstige omstandigheden t.b.v. relevante bedrijven,    
            instellingen en organisaties 

             voor de kenniseconomie zoals omschreven in de nota Kennis als
            Motor (behouden, groeien, starten en werven);

 3.        rendabel of heeft een werkbare structurele financiering. 

 

De EAD - werkwijze kenmerkt zich door niét te werken met een dwingend tijdschema, geen strakke organisatie en strakke regie. Maar wél door creatief en inspirerend werken, samenwerking en consensus en werken aan projecten die alle partijen belangrijk vinden.

 

3. Stand van zaken

Stand van zaken in kort bestek

Het goede nieuws is dat we op koers liggen en gestaag voortgang maken. Maar de snelheid is voor verbetering vatbaar vinden de EAD - deelnemers en - projectteams. De belangrijkste resultaten in de afgelopen periode waren:

1. de geslaagde brainstorm bijeenkomsten voor het bedenken van de economische agenda door 5 werkgroepen met ca. 75 deelnemers in de zomer van 2006;

2. de verschillende EAD bijeenkomsten van VNO/NCW Delft en de Kamer van Koophandel, zoals de kringbijeenkomst van 16 november 2006 van VNO/NCW Delft die geheel in het teken van de Economische Agenda stond;

3. de formatie van 17 projectteams voor de eerste 17 geselecteerde EAD - projecten en de daadwerkelijke start van 7 projectteams;  

4. het communicatieplan en de EAD - website.   

 

Communicatieplan

De uitvoeringskracht en de creativiteit wordt voor een groot deel bepaald door de EAD - deelnemers en ondernemersorganisaties. Communicatie speelt hierbij een cruciale rol.  Successen, nieuwe mogelijkheden, kennis, informatie en inzichten moeten snel en op een toegankelijk met elkaar worden gedeeld. Het communicatieplan is derhalve een belangrijke zaak in het geheel en ligt voor u ter inzage.

 

Werk in uitvoering

17 projecten zijn geselecteerd door het platform EZ met 17 projectteams die nog niet helemaal compleet zijn. 7 projectteams zijn daadwerkelijk aan de slag gegaan.  De 17 geselecteerde EAD - projecten zijn gerangschikt volgens de onderstaande vijf thema's/programma's.

Aan deze projectenlijst kunnen steeds nieuwe projecten worden toegevoegd of afgevoerd door het platform EZ. 

 

1.Vestigingsklimaat (6 projecten). Heeft vooral betrekking op huisvesting (voor de creatieve industrie); het functioneren van de binnenstad; het opzetten van een lokaal economisch structuurfonds met kapitaal van particulieren en voorzieningen voor buitenlanders.

 

2.Kenniseconomie (5 projecten). De investeringsplannen van 10 tot 8 jaar geleden worden/ zijn tot uitvoering gebracht zoals Spoorzone, Delftech Park, Zuidpoort, Technopolis Delft, nieuwe TUD Bibliotheek, Instituut Nanotechnologie, Instituur Scheidingstechnologie, het nieuwe Delta instituut, de oprichting van een Warmtenet BV, het nieuwe ziekenhuis, etc.

Het gaat erom tijdig te werken aan nieuwe investeringsplannen om te voorkomen dat er over 4 of 5 jaar een gat valt. Om de gewenste groei te realiseren in de komende jaren  zijn gerichte investeringsprogramma's in de Kenniseconomie noodzakelijk. De projecten van de EAD hebben een aanjaag -  en katalysator - functie om de investeringen door private en publieke partijen te bevorderen en daarmee de werkgelegenheid.

3.Positionering en zichtbaarheid (4 projecten).  Sterkere (regionale) positionering van de

kenniseconomie in de internationale context. Kennis heeft geen paspoort. Kennis en innovatie moet ook tot uitdrukking komen in de architectuur en het openbaar gebied van de stad bij bijvoorbeeld de toegangspoorten tot de stad. Op geen andere plaats in de regio en in Nederland is dit duidelijker dan in Delft. Met steun van de stad en de regio zal het beter lukken te participeren in de investeringsprogramma's van provincie, Rijk en Europa. 

 

4.Bereikbaarheid (1 project). In het lokale verkeer - en vervoersplan (LVVP) wordt veel aandacht besteed aan de bereikbaarheid van Delft en het Technologisch Innovatieve Complex. Maar een extra slag ten aanzien van bereikbaarheid is nog nodig rond frequent en kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer op de schaal van de Zuidvleugel en de Randstad om de nabijheid van de verschillende kennis - en innovatie voorzieningen op regionale schaal beter te benutten.

 

5.Arbeidsmarkt en onderwijs (1 project). Verhoging arbeidsparticipatie. Een belangrijke beperking voor de economie de komende jaren is de afnemende groei van het arbeidsaanbod. Dit motiveert te werken aan (regionale) programma's om het aantal mensen die langdurig langs de kant staan te verminderen. 

 

4.  Financien

De gemeenteraad heeft in juni 2006 een uitvoeringsbudget ter beschikking gesteld van € 70.000. In bijlage 2 staat een gedetailleerd overzicht van de uitgaven. Van het budget is eind mei  nog ca. € 16.000 beschikbaar. In deze beginfase waren de meeste uitgaven gemoeid met 'kwartier maken",  zoals de website en het maken van een communicatieplan

 

5. Voorstel

De voorliggende rapportage over de Economische Agenda Delft voor kennisgeving aan te nemen en ter informatie voor te leggen aan de raad.