Geacht
college,
1. Inleiding
De
Economische Agenda Delft (EAD) geeft nieuw élan aan de economie van Delft. Op 6
februari 2006 hebben de bestuurlijke vertegenwoordigers in het platform
Economische Zaken (EZ) met de Kamer van Koophandel, VNO/NCW Delft, MKB Delft,
KHN Delft en gemeente, hiervoor een
intentieovereenkomst gesloten (bijlage 1) om gezamenlijk de schouders te zetten
onder dit meerjarenproject.
De
regie en verantwoordelijkheid ligt bij het platform EZ.
Kernvragen
bij de EAD zijn steeds: wat vinden de deelnemers van EAD belangrijk; hoe gaan
we het doen en is het haalbaar? De deelnemers hebben steeds de ruimte om aan
bepaalde projecten niet deel te nemen. Projecten kunnen dan soms helaas
niet doorgaan, maar er blijft genoeg te
doen.
De
EAD is het resultaat van nadenken over een eigentijdse manier van besturen
op lokaal niveau zoals verwoord in het
Coalitie akkoord 2006 - 2010 en de wens van het bedrijfsleven om meer samen te
werken en samenhang in het geheel te brengen.
De
ambitie om betere antennes te ontwikkelen voor kansen en mogelijkheden in de
economische sector van Delft en de regio brengt met zich mee dat deze boodschap
ook duidelijk gecommuniceerd moet worden om de gewenste dialoog op gang te
brengen.
Het
werkprogramma voor de EAD investeert daarom relatief veel capaciteit en
middelen in de communicatie met de stad.
Een
belangrijke randvoorwaarde voor het slagen van de EAD is een actueel, breed
gedragen visie met toekomstperspectief (de neuzen moeten dezelfde kant op wijzen):
mensen en budget worden niet zo maar vrijgemaakt, daar moeten goede redenen
voor zijn. Een bekende uitspraak hierover is: Structure follows strategy.
Deze
notitie is teruggekoppeld naar de partners in het platform EZ. Zie voor
algemene achtergrond informatie over de EAD ook de website www.economischeagenda.nl
Een
internationaal, creatief en technisch georiënteerde Kenniseconomie verder
uitbouwen is de visie en de ambitie. Lokale en regionale samenwerking met
kennisinstellingen, bedrijven en andere overheden staat hiervoor op het
programma. "Europese" middelen kunnen helpen om de doelstellingen en
ambities te realiseren. De EAD fungeert als samenbindende factor, als
werkorganisatie en als inspiratiebron.
2.
Organisatie opzet
Bij
de uitvoering van de EAD worden steeds op elkaar afgestemd a. visie en strategie (Delft
Kennisstad), b. de uitvoeringsprogramma's/thema's en c. de
daarin passende projecten , controleerbaar en met meetbare doelen. Met de
kanttekening dat nieuwe accenten worden gelegd o.a. als gevolg van deelname aan
Europese programma's, de debatten in het EAD - netwerk, nieuwe initiatieven van
de regering, Randstad, Zuidvleugel en de regio Haaglanden.
De
EAD - voorstellen/agendapunten kunnen in een aantal gevallen worden opgenomen
in de programma's en investeringen van de gemeente als de gemeenteraad daartoe
besluit.
De
EAD biedt ruimte voor allerlei initiatieven op het gebied van de kenniseconomie
en duurzaamheid, waaraan niet steeds dezelfde partijen aan hoeven mee te doen.
De gemeentelijke rol zal in de meeste gevallen voorwaardenscheppend en
ondersteunend zijn. Immers: over de echte investeringen met nieuwe
werkgelegenheid wordt besloten door de bestuurders en ondernemers van
instellingen en bedrijven.
De
'makers' van de projecten van de Economische Agenda zijn ook de 'dragers' van
de Economische. Elk project draagt bij
aan de vigerende - en/of de vernieuwde
economische strategie van de stad, met meetbare parameters. Het keurmerk EAD-
project kan alleen door het platform EZ worden gegeven. Uiteindelijk gaat het
erom een klimaat en gunstige omstandigheden te scheppen om bedrijven,
instellingen en organisaties te
behouden, te laten groeien, te starten en te werven.
In
de organisatie en uitvoering functioneren de projectteams vrij autonoom:
afstemming en coördinatie is in handen van het platform EZ. Elk projectteam
bestaat uit een bestuurder/ondernemer en een 'rechterhand"; die samen het
team verder invullen. Een projectteam kan altijd besluiten af te zien van
verdere deelname aan het EA - netwerk en de bijbehorende beleid - en
werkstructuur.
Het
platform EZ hanteert 3 criteria voor
het verlenen van het EAD keurmerk aan potentiële EAD - projecten:
1. aantoonbaar van belang voor de economie
van Delft;
2. schept gunstige omstandigheden t.b.v.
relevante bedrijven,
instellingen en
organisaties
voor de kenniseconomie zoals
omschreven in de nota Kennis als
Motor (behouden, groeien,
starten en werven);
3.
rendabel of heeft een werkbare structurele financiering.
De
EAD - werkwijze kenmerkt zich door niét te werken met een dwingend tijdschema,
geen strakke organisatie en strakke regie. Maar wél door creatief en
inspirerend werken, samenwerking en consensus en werken aan projecten die alle
partijen belangrijk vinden.
3.
Stand van zaken
Stand
van zaken in kort bestek
Het
goede nieuws is dat we op koers liggen en gestaag voortgang maken. Maar de
snelheid is voor verbetering vatbaar vinden de EAD - deelnemers en -
projectteams. De belangrijkste resultaten in de afgelopen periode waren:
1.
de geslaagde brainstorm bijeenkomsten voor het bedenken van de economische
agenda door 5 werkgroepen met ca. 75 deelnemers in de zomer van 2006;
2.
de verschillende EAD bijeenkomsten van VNO/NCW Delft en de Kamer van
Koophandel, zoals de kringbijeenkomst van 16 november 2006 van VNO/NCW Delft
die geheel in het teken van de Economische Agenda stond;
3.
de formatie van 17 projectteams voor de eerste 17 geselecteerde EAD - projecten
en de daadwerkelijke start van 7 projectteams;
4.
het communicatieplan en de EAD - website.
De
uitvoeringskracht en de creativiteit wordt voor een groot deel bepaald door de
EAD - deelnemers en ondernemersorganisaties. Communicatie speelt hierbij een cruciale
rol. Successen, nieuwe mogelijkheden,
kennis, informatie en inzichten moeten snel en op een toegankelijk met elkaar
worden gedeeld. Het communicatieplan is derhalve een belangrijke zaak in het
geheel en ligt voor u ter inzage.
17
projecten zijn geselecteerd door het platform EZ met 17 projectteams die nog
niet helemaal compleet zijn. 7 projectteams zijn daadwerkelijk aan de slag
gegaan. De 17 geselecteerde EAD -
projecten zijn gerangschikt volgens de onderstaande vijf thema's/programma's.
Aan
deze projectenlijst kunnen steeds nieuwe projecten worden toegevoegd of
afgevoerd door het platform EZ.
1.Vestigingsklimaat
(6 projecten). Heeft vooral betrekking op huisvesting (voor de creatieve
industrie); het functioneren van de binnenstad; het opzetten van een lokaal
economisch structuurfonds met kapitaal van particulieren en voorzieningen voor
buitenlanders.
2.Kenniseconomie
(5 projecten). De investeringsplannen van 10 tot 8 jaar geleden worden/ zijn
tot uitvoering gebracht zoals Spoorzone, Delftech Park, Zuidpoort, Technopolis
Delft, nieuwe TUD Bibliotheek, Instituut Nanotechnologie, Instituur
Scheidingstechnologie, het nieuwe Delta instituut, de oprichting van een
Warmtenet BV, het nieuwe ziekenhuis, etc.
Het
gaat erom tijdig te werken aan nieuwe investeringsplannen om te voorkomen dat
er over 4 of 5 jaar een gat valt. Om de gewenste groei te realiseren in de
komende jaren zijn gerichte
investeringsprogramma's in de Kenniseconomie noodzakelijk. De projecten van de
EAD hebben een aanjaag - en katalysator
- functie om de investeringen door private en publieke partijen te bevorderen
en daarmee de werkgelegenheid.
3.Positionering
en zichtbaarheid (4 projecten).
Sterkere (regionale) positionering van de
kenniseconomie
in de internationale context. Kennis heeft geen paspoort. Kennis en innovatie
moet ook tot uitdrukking komen in de architectuur en het openbaar gebied van de
stad bij bijvoorbeeld de toegangspoorten tot de stad. Op geen andere plaats in
de regio en in Nederland is dit duidelijker dan in Delft. Met steun van de stad
en de regio zal het beter lukken te participeren in de investeringsprogramma's
van provincie, Rijk en Europa.
4.Bereikbaarheid
(1 project). In het lokale verkeer - en vervoersplan (LVVP) wordt veel aandacht
besteed aan de bereikbaarheid van Delft en het Technologisch Innovatieve
Complex. Maar een extra slag ten aanzien van bereikbaarheid is nog nodig rond
frequent en kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer op de schaal van de
Zuidvleugel en de Randstad om de nabijheid van de verschillende kennis - en
innovatie voorzieningen op regionale schaal beter te benutten.
5.Arbeidsmarkt
en onderwijs (1 project). Verhoging arbeidsparticipatie. Een belangrijke
beperking voor de economie de komende jaren is de afnemende groei van het
arbeidsaanbod. Dit motiveert te werken aan (regionale) programma's om het
aantal mensen die langdurig langs de kant staan te verminderen.
4. Financien
De
gemeenteraad heeft in juni 2006 een uitvoeringsbudget ter beschikking gesteld van
€ 70.000. In bijlage 2 staat een gedetailleerd overzicht van de uitgaven. Van
het budget is eind mei nog ca. € 16.000
beschikbaar. In deze beginfase waren de meeste uitgaven gemoeid met 'kwartier
maken", zoals de website en het
maken van een communicatieplan
5.
Voorstel
De
voorliggende rapportage over de Economische Agenda Delft voor kennisgeving aan
te nemen en ter informatie voor te leggen aan de raad.