Voorstel

 

Instemmen met de voorgestelde aanpak

 

Inleiding

De laatste jaren is de aandacht voor het binnenklimaat bij scholen, kinderdagverblijven en peuterspeelzalen enorm toegenomen. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat slecht geventileerde schoolgebouwen leiden tot serieuze gezondheidsklachten en slechtere leerprestaties. Bij 80% van de scholen voldoet de kwaliteit van het binnenklimaat niet.

Naast deze problematiek is bij scholen tevens een groot energiebesparingspotentieel aanwezig die vaak op eenvoudige wijze te realiseren is en leidt tot verlaging van CO2-uitstoot, een hoger comfort en verlaging van energielasten voor de school. Beide thema’s kennen een sterke relatie en vragen derhalve om een gezamenlijke aanpak.

 

Er is voldoende aanleiding de scholen te ondersteunen om bovenstaande problematiek nader in kaart te brengen en de kansen voor verbetering van het binnenklimaat en energiebesparing te benutten. Hiervoor is het project Energieke Scholen ontwikkeld door het Vakteam Milieu, in nauwe samenwerking met het Team Maatschappelijke Voorzieningen en het Programma Jeugd en Onderwijs. Bovendien zijn de schoolbesturen geïnformeerd over de projectaanpak en is hen feedback gevraagd.

 

Doelstelling

Het project Energieke Scholen is de vertaling van de bestuurlijke ambitie te komen tot energie-efficiënte schoolgebouwen met een gezond en beheersbaar binnenklimaat en richt zich op 5 concrete doelen:

1                    bewustwording bij besturen, directies en hun medewerkers over het belang van een gezond binnenklimaat

2                    verbetering binnenklimaat gebouwen

3                    het verlagen van het energiegebruik in scholen en KDV’s/Psz (tevens kostenbesparing)

4                    bevorderen van gezondheid van personeel en kinderen en het voorkomen van klachten in deze.

5                    bevorderen van leerprestaties

 

De aanpak bestaat uit 2 fasen: een pilotfase, uitgewerkt in een 3-sporenaanpak, en een vervolgfase waarin in overleg met de schoolbesturen en directies van de kinderopvang bekeken wordt of, en zo ja, hoe de resultaten uit fase 1 kunnen worden doorvertaald naar structurele maatregelen die voor elke school nu en in de toekomst gerealiseerd kan worden.

 

 

Aanpak

Het voorstel Energieke Scholen richt zich voornamelijk op Fase 1.

Zoals gezegd bestaat Fase 1 uit 3 sporen:

 

Pilotprojecten

Een aantal schoolbesturen heeft reeds onderzoeken uitgevoerd naar de kwaliteit van het binnenmilieu en in sommige gevallen naar het energiebesparingspotentieel. De werkgroep stelt vast of de resultaten van deze onderzoeken voldoende basis vormen voor het uitwerken van uitvoeringsplannen. Indien nodig wordt aanvullend onderzoek uitgevoerd. Alle scholen worden in ieder geval attent gemaakt op beschikbare tools, waarmee zij zelf globaal inzicht kunnen verwerven in de situatie van hun school (ABCD-tool).

Vervolgens stelt de werkgroep uitvoeringsplannen op waarin is omschreven welke maatregelen toegepast kunnen worden en wat het effect van de maatregelen is. Voor de uit te voeren maatregelen worden kosten-baten analyses uitgevoerd en wordt aangegeven op welke wijze de eventuele meerinvesteringen gefinancierd kunnen worden.

Bij de uitwerking van de uitvoeringsplannen wordt in eerste instantie vooral gekeken naar reguliere onderhoudsplannen en zoveel mogelijk daar op aangesloten.

Naast energiebesparing zullen ook mogelijkheden voor opwekking van duurzame energie bij schoolgebouwen worden beschouwd en in kaart gebracht. Indien dit haalbaar is zal dit worden meegenomen in de planontwikkeling.

 

 

Voorlichting

In de praktijk blijkt dat een groot deel van de oplossing voor het verbeteren van het binnenklimaat en energiebesparing in scholen ligt op het vlak van kennis en gedrag bij gebruikers. Hiervoor wordt een voorlichtingstraject ontwikkeld, waarbij het doel is alle scholen te informeren over de gedragsaspecten rond binnenmilieu en energiebesparing. In overleg met de scholen, de GGD en de gemeente wordt nader bepaald welke inhoud de voorlichting krijgt en op welke wijze dit wordt overgebracht aan de gebruikers. Dit spoor richt zich op de besturen, directies en medewerkers van alle scholen in Delft. Ook zullen materialen worden ingezet en/of ontwikkeld die na het project blijvend gebruikt kunnen worden om de verworven kennis te onderhouden.

 

Educatie over energiebesparing

In het kader van het NME-themajaar Klimaat en Energie leent het project Energieke Scholen zich heel goed voor educatieve activiteiten op het gebied van energiebesparing en duurzame energie. Voor dit spoor zal een aanpak worden ontwikkeld die zoveel mogelijk gebaseerd is op reeds bestaande middelen en initiatieven, zoals de leskisten energie, lespakketten van andere organisatie (te denken valt aan Check it Out van het COS), de aanpak van het Energieagentschap Zoetermeer (o.a. energiescans door leerlingen, energieregistratie via internet, communicatiemiddelen).

 

Resultaat

Resultaat van deze 3-sporenaanpak is:

·         een aantoonbare verbetering van het binnenklimaat

·         een energiebesparing van 10-20%.

·         blijvende aandacht voor ventilatie bij personeel

·         minder ziekteverzuim

·         inzicht in mogelijkheden voor opwekking duurzame energie bij schoolgebouwen

In het project zal naast technische aspecten tevens aandacht worden geschonken aan de facturatie door de energiebedrijven. Bij de verdere uitwerking van het project zal zoveel mogelijk naar aanknopingspunten met het jaarthema milieucommunicatie worden gezocht en benut dat in 2007 als onderwerp energie en klimaat meekrijgt

 

Organisatie

Voor elk spoor wordt een werkgroep ingesteld die voor hun spoor een gedetailleerd plan van aanpak uitwerkt. In dit plan van aanpak staan de activiteiten omschreven, zijn de kosten geraamd en is een planning opgenomen.

Een in te stellen projectgroep coördineert de uitvoering en bewaakt de voortgang van het totale project. De projectgroep wordt door het Vakteam Milieu getrokken. Daarnaast zal de projectgroep bestaan uit de trekkers van de werkgroepen, met in ieder geval een vertegenwoordiger van TMV, J&O en een vertegenwoordiger van de schoolbesturen.

De omvang van de ambtelijke inzet wordt nader bepaald en met de vakteams afgestemd.

 

Fase 2

De resultaten van Fase 1 zullen worden vertaald in de huisvestingsverordening voor onderwijs zoadat daarmee gewaarborgd wordt dat er blijvende aandacht is voor het onderwerp binnenklimaat en energie-efficiency bij de scholen. In Fase 2 zal in overleg met de schoolbesturen nader bekeken worden wat de consequenties zijn van de resultaten uit Fase 1, wat de financiële effecten zijn en op welke wijze dit in de verordening is te vertalen.

 

Fase 2 leidt tot de volgende resultaten:

·         richtlijn voor nieuwbouw en ingrijpende renovatie van schoolgebouwen waarin handreikingen worden gegeven om ventilatie en energiebesparing goed  mee te nemen.

·         overzicht van financieringsmogelijkheden voor het uitvoeren van maatregelen

 

Planning en doorlooptijd

Start van het project is voorzien per 1 oktober 2008 en kent een doorlooptijd van 1 jaar.

 

 

 

 

R. van Vliet