Dit overzicht is een aanvulling op de aan u verzonden Nieuwsbrief  dd. 18 oktober jl.. Aan de orde komen:

 

  1. Ontstaansgeschiedenis Lijm en Cultuur en gemeentelijk evenemententerrein
  2. Grondexploitatie Gelatineterrein
  3. Verhouding Lijm en Cultuur tot het evenemententerrein
  4. Procedure vergunningen Evenemententerrein
  5. Af te handelen zaken

 

Ad 1 Ontstaansgeschiedenis Lijm en Cultuur en gemeentelijk evenemententerrein

In het collegeprogramma 2002-2006 had de gemeente op cultureel gebied drie doelen voor ogen:

 

In 2003 is Antoinette Wijffels (bedrijf: Improve) bij het toenmalige bestuur langsgegaan met het idee om haar wens voor cultureel ondernemerschap te gaan combineren met deze collegedoelstellingen op het terrein van Delft Gelatin. De  ideeën/wensen van de gemeente waren goed verenigbaar met de wensen van de ondernemer en vanaf dat moment had men een gezamenlijk doel voor ogen.

 

Op datzelfde moment kwam de toenmalige Delft Gelatin (fabriek) vrij. Deze locatie bleek (naar een uitgebreid locatieonderzoek) uitermate geschikt voor alle wensen. De gemeente Delft heeft namens de vier partners Hordijk, Lijm & Cultuur, Improve en de gemeente zelf een bod gedaan op de oude fabriekslocatie vanwege de omvang van het terrein, benodigde totaal investeringen en de eis van de verkoper voor gehele verkoop ineen. Bij de bieding zijn de koopaktes waarin de onderlinge afspraken vastgelegd waren voor de vier  partijen ook direct getekend.

 

Antoinette Wijfels cs. hebben Lijm en Cultuur BV speciaal opgericht om de culturele doelstellingen te realiseren op een deel van het terrein en gebouwen van de voormalige Gelatinefabriek.  De gemeente heeft dus overeenkomsten op het culturele vlak gesloten met Lijm en Cultuur, niet met Improve. Improve is een van de buren van het evenemententerrein en heeft verder geen vaste contractuele relaties met de gemeente op cultureel gebied.

 

Doel van Lijm & Cultuur

Culturele vernieuwing en cultureel ondernemerschap zullen hand in hand gaan in Lijm en Cultuur. Lijm & cultuur heeft als doel meer creativiteit, innovatie op cultureel gebied, samenbrengen van stromingen en integratie. In het netwerk bevinden zich organisatoren, amateurverenigingen, theaters, bands en orkesten, artiesten en managers van evenementen locaties.

 

Voor alles wat er op het culturele vlak verzonnen wordt is flexibele ruimte nodig. De ruimte moet uitdagen en ruimte geven aan creativiteit in plaats van deze te belemmeren. Op veel plaatsen in binnen- en buitenland ontstaan centra in oude industriële complexen.  In Delft geven de voormalige gebouwen van ‘Delft Gelatin’ veel mogelijkheden en zorgen voor culturele uitdagingen.

 

Op het terrein worden verschillende repetitie ruimtes en presentatieruimtes gerealiseerd. De repetitieruimtes zijn in trek bij Delftse amateurverenigingen en professionele groepen. Voor de presentatieruimtes is er een regionale en nationale vraag vanuit de verschillende groepen. Daarnaast heeft de evenementenmarkt grote belangstelling voor deze ruimtes waar kleine en middelgrote evenementen gehouden kunnen worden. Om meer uit de verschillende vormen van samenwerking te kunnen halen, zal een aantal organisaties haar kantoor houden op het terrein met als doel elkaar te versterken, te innoveren en efficiëntie te behalen.

 

Doel van het evenemententerrein

Met de realisatie van het Evenemententerrein heeft het college als doel ruimte te bieden aan (bestaande) evenementen, festivals en activiteiten in Delft. Het is een aanvulling op de bestaande ruimte waar evenementen en activiteiten in Delft kunnen worden georganiseerd.

In het nieuwe evenementenbeleid worden de huurprijzen van het Evenemententerrein afgestemd met de prijzen op andere locaties in de stad (leges precario, etc)

 

Het decor van het voormalige Gelatineterrein aan de Schie is industrieel en leent zich goed voor (openlucht) theaterproducties, popfestivals, een circus, sportevenementen, de kermis, bedrijfsfeesten en –presentaties, de openingsact van de Mooi Weer Spelen en dergelijke. Daarnaast kan aansluiting of samenwerking gezocht worden met de culturele bedrijvigheid (amateurkunstgroepen, jongeren, popmuziek) die in de gebouwen en op de terreinen van Lijm & Cultuur b.v. plaatsvindt.

 

Op grond van het Collegeprogramma 2002-2006  investeert de gemeente 3 miljoen euro (2004) voor de realisatie van haar doelstellingen:

 

De gemeente verleent Lijm en cultuur een subsidie van €1,2 miljoen euro, te investeren in een amateurkunstcentrum, Vlakke vloer theaterzaal/Ketelhuis en subsidie voor een nog op te richten stichting programmering Vlakke vloertheaterzaal/Ketelhuis (zie Uitvoeringsovereenkomst subsidieverlening Lijm & Cultuur  (25/03/2004). Een korte stand van zaken is te vinden in de Nieuwsbrief dd. 18 oktober jl.

 

De inrichting van het evenemententerrein is grotendeels gereed. Voor de inrichting van het terrein is (in 24 mei 2006) aanvullend budget aangevraagd (en verleend) ad € 125.000,-.(van 500.000 naar 625.000) Hierna is de definitieve aanleg verder in gang gezet. Zie ook de Nieuwsbrief van 18 oktober.

 

Ad 2 Grondexploitatie Gelatineterrein

Per 1/1/2005 is de haalbaarheidstudie voor de grondexploitatie opgesteld sluitend met een positieve eindwaarde. Hierin waren de volgende zaken opgenomen.

 

Deze investeringen zijn gedaan door gemeente, gedekt door verkopen van gronden aan de gemeente zelf (het evenemententerrein), Improve BV, Lijm &  Cultuur BV, Duindam BV en Hordijk BV.

 

Drie bedrijfskavels (waarvan 1 voor Hordijk, 1 voor Improve,  1 voor vrije verkoop door gemeente uiteindelijk gekocht door Duindam) en twee kavels voor het culturele bedrijventerrein: 1 voor evenemententerrein in eigendom en beheer bij de gemeente én 1 voor de beoogde culturele (amateur) activiteiten, in eigendom van L&C. De koopprijs voor de gronden voor L&C is € 1,3 miljoen euro. Grond en gebouwen voor L&C worden geleverd, zodra de benodigde vrijstellingen van het bestemmingsplan verleend zijn. Hierin is vertraging opgetreden (zie de Nieuwsbrief).

 

Zie de bijlage 2 voor een kaart van de eigendomsverhoudingen.

 

Jaarlijks ontvangt de raad een rapportage (MPV, Meerjaren programma vastgoed, vanaf 2007 MPG Grondexploitatie geheten) over het verloop van de grondexploitatie. Hierin is afgelopen jaren ook gerapporteerd dat dit positieve resultaat door voornamelijk tegenvallende bodemsaneringkosten tot een negatieve exploitatie heeft geleid. In overleg met u is besloten dit verlies te nemen en de exploitatie aan te vullen vanuit de algemene middelen (zie diverse rapportages MPV).


 

MPV 2005

In vergelijking tot de haalbaarheidsstudie uit begin 2004 is een en ander veranderd. De sloop van de gebouwen is goedkoper uitgevallen, de opbrengsten zijn lager uitgevallen vanwege aanpassing van de renteperiode voor Lijm & Cultuur en het evenemententerrein. In totaal is de grondexploitatie weinig veranderd, het resultaat is licht positief.

 

MPV 2006

Doordat er in de praktijk meer olievervuiling aangetroffen is, dan te verwachten was op basis van de bodemrapporten die ten tijde van de aankoop beschikbaar waren, is het project vertraagd en duurder geworden dan was geprognosticeerd. De grondexploitatie ten opzichte van het MPV 2005 is hierdoor circa € 0,5 miljoen negatiever geworden.

 

MPG 2007

Reeds in het tussentijdse MPV van 2006-2009 is een overschrijding gemeld van € 250.000 ten gevolge van de kosten van de bodemsanering en compensatie voor de verwerking van vervuilde grond (waaronder de aankoop van nieuwe bestrating), in plaats van het afvoeren van deze grond. De uiteindelijke overschrijding is in totaal € 450.000. Deze toename wordt veroorzaakt doordat ook de aanleg van de bestrating onderdeel van de compensatie bleek. Daarnaast zijn de rentelasten hoger dan verwacht, omdat de opbrengsten een jaar later binnen komen.

 

 

Bijbehorende contracten tussen de gemeente Delft en Lijm en cultuur:

·       Intentieovereenkomst (29/10/2003)  “Doel van de overeenkomst is het vastleggen van intenties tussen Partijen inzake de voorwaarden en uitgangspunten om te komen tot de uitgifte van een gedeelte van het Terrein Delft Gelatine, door de Gemeente aan Lijm & Cultuur BV”

·       Koopovereenkomst onroerende zaak (05/02/2004)  Hierin is vastgelegd welk terreinoppervlak wordt overgedragen, wat de huidige en toekomstige bestemming is. Welke verantwoordelijkheden bij de gemeente liggen (vooral in zaken de bodemsanering en verder bouwrijp maken) en bij L&C. Hoe omgegaan wordt met erfdienstbaarheden en rechten van opstal en tenslotte welke ontbindende voorwaarden van toepassing zijn (vooral inzake het niet verkrijgen van de benodigde (RO) vergunningen).

 

 

Ad 3 Verhouding Lijm en cultuur tot het gemeentelijke Evenemententerrein

 

Het Evenemententerrein is eigendom van de gemeente en publiek toegankelijk terrein. De verantwoordelijkheid voor de activiteiten en exploitatie ligt bij de gemeente. Zij bepaalt welke zaken wel of niet op het terrein plaatsvinden (zie ook de Nieuwsbrief van 18 oktober).

 

Vanwege fysieke aanwezigheid, expertise, synergie effecten kiest de gemeente Delft voor een intensieve samenwerking met Lijm & Cultuur BV om het Evenemententerrein tot een succes te maken. Hiermee wordt de aantrekkelijkheid van de locatie vergroot en blijven de kosten beperkt.

 

Middels de nota Evenemententerrein heeft de commissie CKEM op 12-01-2006 ingestemd met de samenwerking en afspraken als het gaat om de samenwerking tussen Lijm en Cultuur BV en de Gemeente Delft.  De afspraken zijn vastgelegd in de Overeenkomst van Opdracht (Dienstverleningsovereenkomst voor het gemeentelijke Evenemententerrein, ondertekend april 2006). Lijm & Cultuur voert in opdracht van de gemeente het dagelijks beheer over het evenemententerrein en verzorgt de boekingen van het evenemententerrein namens de gemeente. Beschreven is welke activiteiten lijm en cultuur voor de gemeente uitvoert en welke vergoeding daar tegenover staat. Een korte samenvatting is te vinden in de Nieuwsbrief dd. 18 oktober jl. Er wordt nu gewerkt aan een actualisering van de dienstverleningsovereenkomst.

 

 

Ad 4 procedure Vergunningen Evenemententerrein

De huurders van het terrein zijn verantwoordelijk voor de vergunningaanvraag. De aanvraagtermijnen is minimaal 3 weken voordat een evenement plaatsvindt.

 

Alles wat er georganiseerd wordt zal getoetst moeten worden aan de APV. De gemeente is verantwoordelijk voor vergunningverlening en veiligheid. Voor kleine activiteiten volstaat een melding, voor grotere dingen is een vergunning nodig. Als er iets niet kan, wordt dat direct terug gekoppeld naar de aanvrager. De openbare orde en veiligheid zijn doorslaggevend  bij vergunningverlening.

 

Het tijdig indienen van een aanvraag zorgt ervoor dat aanvragen doorgesproken kunnen worden met de hulpdiensten en desgewenst de burgemeester, zodat deze op de hoogte is van wat er in de stad staat te gebeuren en of  dat in overeenstemming is met o.a. openbare orde en veiligheid, beschikbaarheid van locatie en diensten, zoals politie, brandweer en dergelijke.

 

Geluidsregels  worden per evenement bij APV vastgesteld conform advies afdeling Milieutoezicht. Volgens Milieutoezicht advies 2005 is het verstandig om de systematiek van de APV aan te houden aangezien niet vast staat welke activiteiten er daadwerkelijk zullen worden uitgevoerd (het programmaboekje is onbekend en wisselend). Aan de ontheffing worden vervolgens per aangevraagde activiteit dan voorschriften worden verbonden die redelijkerwijs en logischerwijs in het kader van de Wet milieubeheer gesteld zouden worden als de Wet milieubeheer wel van toepassing zou zijn. Milieutoezicht houdt zicht op de programmering en zal dit jaarlijks evalueren, zodat de onderbouwing waarom het evenemententerrein onder de APV valt in voldoende mate gewaarborgd kan worden.

 

In de APV wordt onder andere ook de publieksveiligheid en de openbare orde geregeld. De gemeente heeft samen met de politie Haaglanden, Security Company, de Brandweer, TU- Delft en Lijm & Cultuur een veiligheidsplan opgesteld waarin aan de hand van een veiligheidsmatrix verschillende aanvullende maatregelen worden voorgesteld. De periode 2007/2008 geldt als een toetsperiode voor het opgestelde plan.

 

 

Ad 5 Af te handelen zaken

Conform de Intentieovereenkomst en koopovereenkomst gesloten met Lijm en Cultuur BV kan na vrijstelling van het vigerende bestemmingsplan en vergunningverlening voor de horeca-activiteiten, de levering van de gronden en panden aan Lijm en Cultuur BV doorgang vinden.  In de nieuwsbrief bent u op de hoogte gesteld van de stand van zaken per 18 oktober 2007. Op dit moment is er overeenstemming over een concept tekst voor de vrijstellingsverzoek. Bij indienen van het vrijstellingsverzoek kan het definitieve vrijstellingsbesluit na circa 5 maanden worden genomen waarna levering van gebouwen en terrein kan plaatsvinden. Bij levering van panden en terrein aan L&C zal tevens financieel worden afgerekend (rente, BTW, over en weer uitgevoerde werkzaamheden). 

 

Bijlage 1: Nieuwsbrief Lijm en Cultuur  d.d. 18 oktober 2007

Bijlage 2:  Eigendomsverhouding kavels grondexploitatie Gelatineterrein

·       Exploitatiegrenzen zijn tevens eigendomsgrenzen.

·       Op deze kaart is de kavel van Improve niet apart aangegeven.