Stuk 139 I Delft,
10 september 2007.
20292244
Onderwerp:
Wijziging van hoofdstuk 4 van de
Verordening Stadsvernieuwing: te noemen de
Subsidie Bedrijven Stedelijke vernieuwing (SBS) 2006.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
Op 29 juni 2006 heeft de
gemeenteraad de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing 1992 (SBS,
hoofdstuk 4 van de Verordening Stadsvernieuwing) op een vijftal hoofdpunten
gewijzigd, namelijk: ook starters, dienstverleners;
opknapbeurten en uitbreidingsinvesteringen komen in aanmerking voor subsidie en
de aanvraagprocedure is gewijzigd. Daarnaast zijn een beperkt aantal
redactionele wijzigingen doorgevoerd.
In de praktijk blijkt dat we nog niet ver genoeg zijn gegaan in
het eenvoudiger en klantvriendelijker maken van de SBS – regeling. De hier
voorgestelde wijzigingen zijn het resultaat van overleg met de behandelende
ambtenaren om nog een slag in de vereenvoudiging te maken, zonder overigens de filosofie en
uitgangspunten van de SBS aan te tasten.
In bijlage 1 staat de SBS -
subsidieregeling die nu geldt. In bijlage 2 staat de nieuwe voorgestelde SBS
–subsidieregeling. In het raadsvoorstel is een geannoteerde versie van de
nieuwe subsidieregeling opgenomen om de voorgestelde wijzigingen snel te kunnen
terugvinden in de context van de verordening.
Doel van de regeling is het
woon – en werkklimaat te verbeteren van de aangewezen SBS – gebieden door
investeringen van bedrijven in de aangewezen SBS – gebieden aan te moedigen.
Bijvoorbeeld door een bijdrage te leveren voor het opknappen van gevels,
(winkel) puien en (winkel) interieurs. Het hoofddoel van de SBS is dus niet om
bedrijven in bepaalde gebieden te ondersteunen: dat is een neveneffect. De regeling beoogt het woon – en werkklimaat
in door de gemeenteraad aangewezen gebieden te verbeteren, zoals de buurtwinkelcentra en de binnenstad.
Vanwege deze invalshoek is het toetsingskader niet alleen de SBS verordening,
maar ook de gewenste Ruimtelijke Economische Structuur (RES) van door de gemeenteraad
aangewezen SBS – gebieden (artikel 4.3). De investeringsplannen moeten
bijdragen aan de gewenste Ruimtelijke Economische Structuur van een gebied.
De voorgestelde
vereenvoudigingen worden bereikt door regels en voorwaarden te schrappen. De belangrijkste
wijzigingen zijn:
-
de hardheidsclausules bij de artikelen
4.8 en 4.13 en 4.15 vervallen. In het
gewijzigde artikel 4.15 wordt verwezen naar de algemene hardheidsclausule van
de verordening Stadsvernieuwing artikel 1.7: In bijzondere gevallen kunnen
burgemeester en wethouders in het belang van de stadsvernieuwing afwijken van
de bepalingen van deze verordening. Formeel is elke hardheidsclausule in
hoofdstuk 4 overbodig: artikel 1.7 geldt voor de hele verordening. Opname van
hardheidsclausules bij verschillende artikelen wekken de suggestie dat deze van
minder belang zijn. Volstaan kan worden met een verwijzing naar de algemene
hardheidsclausule ter informatie van de aanvragers die alleen over de tekst van hoofdstuk 4
beschikken.
Stuk 139 I pag.
2.
-
Artikel 4.1.b. nieuwe redactie: aanvrager: onder
aanvrager wordt verstaan de ondernemer, zijnde de natuurlijke of rechtspersoon
die rechtmatig een bedrijf uitoefent en een aanvraag in het kader van dit
hoofdstuk voor subsidie indient, dan wel de eigenaar, zijnde de natuurlijke of
rechtspersoon die rechtmatig een pand bezit en daarvoor een aanvraag in het
kader van dit hoofdstuk voor subsidie indient.
-
Artikel 4.2.b: subsidie voor het
verplaatsen van een bedrijf. In de praktijk wordt subsidie verleend aan een
bedrijf voor verbouwingen op de nieuwe vestiging. Of het al of niet om een
verplaatsing gaat speelt geen rol bij de beoordeling.
-
Artikel 4.2.d: inzake een lichte
opknapbeurt van het interieur van winkel of bedrijf verplaatsen naar artikel 4.10 onder punt g. Motivatie: past
beter bij artikel 4.10 waar de subsidiabele kosten zijn opgenomen.
-
Artikel
4.8. lid 1: toevoegen aan eerste zin: en wanneer er sprake is van een
duidelijke positieve bijrage aan het aanzien of de kwaliteit van het gebied
waar het bedrijf gevestigd is, dit ter beoordeling van burgemeester en
wethouders. Een belangrijke toevoeging om eisen te kunnen stellen aan de
omvang en gewenste kwaliteit van de plannen. Criteria zijn beschikbaar via de
gewenste RES voor een gebied, wettelijke eisen en – voorschriften en relevant
gemeentelijk beleid.
-
Artikel
4.8.1.a: kan i.v.m vorenstaande vervallen.
-
Artikel
4.8 lid c: het bedrijf is levensvatbaar……vervalt. Motivatie: het ligt niet op
de weg van de gemeente om in het kader van deze regeling deze eis te stellen.
Ook is het niet zo eenvoudig om gedegen en onderbouwd aan deze voorwaarde te
voldoen. Bovendien: de gerealiseerde
investeringen waaraan de gemeente maximaal 30% bijdraagt gaan niet verloren.
Alleen in het geval dat een bedrijf voortijdig failliet gaat is er geen
tegenprestatie. In de praktijk is dit nog niet voorgekomen.
-
Artikel
4.8. e: maar eenmaal per 10 jaar SBS – subsidie: vervalt. Motivatie: een
ondernemer kan zijn bedrijf uitoefenen in meerdere panden en wordt hierdoor
beperkt. Misbruik wordt voorkomen door artikel 4.8.d: een pand mag maximaal
eenmaal in de vijf jaar voor SBS – subsidie in aanmerking komen.
-
Artikel
4.8.f: subsidie gevraagd moet zijn subsidie verleend.
-
Artikel
4.8. g: vervalt. Motivatie: ook eigenaren van panden komen voor SBS – subsidie
in aanmerking.
- Artikel 4.8.h; vervalt.
Motivatie: voorwaarde van minder dan 10 volledige arbeidsplaatsen
doet ernstig afbreuk aan de
gewenste effectiviteit, reikwijdte en doelstelling van de
subsidieregeling. Het gaat om het
bevorderen van gewenste investeringen in door de
gemeenteraad aangewezen gebieden.
-
Artikel
4.8.k: vervalt. Motivatie: ook dienstverleners en vrije beroepen moeten in
aanmerking kunnen komen voor SBS - subsidie als de investeringsplannen
bijdragen aan de gewenste Ruimtelijke Economische Structuur van een gebied.
-
In
de verschillende SBS – gebieden kunnen op basis van de RES – regels bepaalde
bedrijfsactiviteiten overigens weer wel worden uitgesloten als dit gewenst is
voor een specifiek gebied.
Stuk
139 I pag.
3.
-
Artikel
4.9.1: artikel 4.2.d. vervangen door
4.10.g.
-
Artikel
4.9.1: het maximum van € 21.000 voor artikel 4.2.c vervalt. Motivatie: een van
de meest karakteristieke elementen van de regeling is de gevelverbetering.
Indien nodig moet daar de maximale bijdrage van € 35.000 voor beschikbaar
zijn.
-
Artikel
4.10.2: een betere redactie: Verbouwingskosten, inclusief arbeidsloon, komen
alleen voor subsidie in aanmerking wanneer de werkzaamheden als bedoeld in
artikel 4.10 lid 1 worden uitgevoerd door een erkend bedrijf.
-
Artikel
4.10.3: een betere redactie: In het geval dat de werkzaamheden door de
ondernemer zelf worden uitgevoerd, komen alleen de materiaalkosten voor
subsidie in aanmerking..
-
Artikel
4.11.1: vervalt omdat in de nieuwe opzet de subsidiecategorie verplaatsingen
niet meer voorkomt.
-
Artikel
4.13.1: nieuwe redactie: Naast het aanvraagformulier dient de aanvraag te
bevatten::
- een gespecificeerde begroting
van de kosten;
- een werkomschrijving;
- indien van toepassing een tekening, aangevende zowel de bestaande als de te
verbouwen toestand van het
bedrijfspand.
Voorgeschreven adviezen van
bouwadviesbureaus en IMK (zie het gestelde bij artikel 4.8.lid c) komen hiermee te vervallen. Verder komt de
afhandeling in 2 fasen te
vervallen. Behandeling in 2 steppen was ingevoerd om onnodige
advieskosten te vermijden door de duidelijk niet-haalbare aanvragen al in het
begin voor te selecteren.
Wij stellen u voor in te stemmen
met een wijziging van de subsidieregeling SUBSIDIE BEDRIJVEN STEDELIJKE VERNIEUWING 2006, hoofdstuk 4 van de Verordening
Stadsvernieuwing, zoals aangegeven in
bijgaand concept - raadsbesluit.
Hoogachtend,
Het college van burgemeester en wethouders van Delft,
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M.
Camps ,secretaris.
Stuk 139 II
20292244
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van 10 juli 2007;
overwegende dat de regeling de subsidieregeling SUBSIDIE BEDRIJVEN STEDELIJKE
VERNIEUWING 2006, hoofdstuk
4 van de Verordening Stadsvernieuwing,
aan herziening toe is;
b e s l u i t :
I.
De Verordening Stadsvernieuwing als volgt te wijzigen:
Het huidige Hoofdstuk 4 vervalt en wordt vervangen door een nieuw
Hoofdstuk 4, luidende als volgt:
Hoofdstuk 4: SUBSIDIE
BEDRIJVEN STEDELIJKE VERNIEUWING 2007; GEANNOTEERDE
VERSIE, WIJZIGINGEN ZIJN VET WEERGEGEVEN.
ALGEMENE BEPALINGEN.
1. In dit hoofdstuk wordt
verstaan onder:
a. subsidie: geldelijke steun in het kader van deze regeling;
b. aanvrager: onder aanvrager wordt verstaan
de ondernemer, zijnde de natuurlijke of rechtspersoon die rechtmatig een
bedrijf uitoefent en een aanvraag in het kader van dit hoofdstuk voor subsidie
indient, dan wel de eigenaar, zijnde de natuurlijke of rechtspersoon die
rechtmatig een pand bezit en daarvoor een aanvraag in het kader van dit hoofdstuk voor subsidie indient.
c. SBS-gebied: een gebied dat bij besluit van de gemeenteraad aangewezen
wordt voor toepassing van dit hoofdstuk;
2. Indien een onderneming wordt bestuurd door
meer dan één ondernemer, worden deze voor de
toepassing van deze verordening als één ondernemer aangemerkt.
Subsidie in het kader van dit
hoofdstuk kan aan een aanvrager worden verleend ten behoeve van:
a. verbouwing van zijn
bedrijf - of winkelruimte, wanneer deze
gevestigd is in het op grond van artikel 4.4 aangewezen gebied;
b. vervalt
c. maatregelen die betrekking hebben op het
verbeteren van het aanzien van gevels of
winkelomgeving en/of het bevorderen van de kwaliteit van etalages.
Stuk 139 II pag.
2.
Artikel
4.3
Bij het bepalen of een aanvrager voor subsidie in het kader van
deze regeling in aanmerking komt, zijn naast deze verordening ook de regels van
de Ruimtelijke Economische Structuren van toepassing van de gebieden die door
de gemeenteraad zijn aangewezen voor de regeling (SBS-gebieden).
DE AANWIJZING VAN EEN
SBS-GEBIED.
Artikel
4.4
1. De gemeenteraad wijst een
SBS-gebied aan.
2. Bij het aanwijzingsbesluit
wordt de gewenste uitwerking van de RES door de gemeenteraad aangegeven.
3. De gemeenteraad kan het in lid
1 genoemde gebied wijzigen.
4. Bij het aanwijzingsbesluit
stelt de gemeenteraad de periode van geldigheid van het aanwijzingsbesluit
vast.
Op de voorbereiding van de
raadsbesluiten die betrekking hebben op de aanwijzing van een SBS-gebied, en de
voor het gebied vastgestelde RES is de in afdeling 3.4 van de Algemene wet
bestuursrecht geregelde procedure van toepassing.
Artikel
4.7
Vervallen.
EISEN WAAR DE ONDERNEMER AAN
MOET VOLDOEN.
1.
Subsidie als bedoeld in artikel 4.2 kan worden verleend
indien wordt voldaan aan elk van onderstaande voorwaarden en wanneer er sprake is van een
duidelijke positieve bijrage aan het aanzien of de kwaliteit van het gebied
waar het bedrijf gevestigd is, dit ter beoordeling van burgemeester en
wethouders.
a.
vervalt
b. het bedrijf van de aanvrager is of wordt gevestigd in het gebied waar
de subsidieregeling van kracht is;
c. vervalt
d. voor het betreffende pand is in de periode van 5 jaar voorafgaand aan
de aanvraag niet eerder subsidie/geldelijke steun op grond van de Verordening
Steun Bedrijven Stadsvernieuwing ontvangen;
e.
vervalt
f.
indien de investering een uitbreiding betreft wordt alleen
subsidie verleend voor het oorspronkelijke vloeroppervlak vermeerderd
met maximaal 50%;.
Stuk 139
II pag.
3.
g.
vervalt.
h.
Vervalt.
i.
de ondernemer voldoet ten aanzien van de verbouwing en/of
verplaatsing aan alle wettelijke verplichtingen.
j. vervalt
2. vervalt
HOOGTE VAN DE SUBSIDIE /
SUBSIDIABELE KOSTEN.
Artikel
4.9
1.
De per ondernemer te ontvangen
subsidie bedraagt 30% van de subsidiabele kosten. De subsidie bedraagt maximaal
€ 35.000,--. Voor de subsidie genoemd
in artikel 4.10.g geldt een maximum van
€ 2.500,-. Overige tekst vervalt.
2.
Subsidie die de ondernemer
ontvangt/heeft ontvangen op grond van regelingen ter zake van hetzelfde
onderwerp, wordt in mindering gebracht op de uit hoofde van deze regeling te
verlenen subsidie
3.
Bij de definitieve subsidietoekenning
kan een 10% hoger subsidiebedrag worden toegekend - gerelateerd aan het
oorspronkelijk toegekende subsidiebedrag - met als bovengrens de maximale
subsidiebijdrage genoemd in artikel 4.9 lid 1.
1. De onderstaande verbouwingskosten
kunnen voor subsidie in aanmerking komen:
a. werkzaamheden aan buitenmuren, daken, vloeren, gevels;
b. herstel, verplaatsing, of verwijdering van binnenmuren;
c. aanpassingen van gas-, water- en elektra-voorzieningen;
d. voorzieningen om te voldoen aan de Wet Milieubeheer;
e. voorzieningen ter verbetering van de warmte-
en/of geluidsisolatie;
f.
het afwerken van het verbouwde
gedeelte.
g. een lichte opknapbeurt van het interieur van winkel of bedrijf door
schilder - en/of stucwerk.
2. Verbouwingskosten, inclusief arbeidsloon, komen alleen voor
subsidie in aanmerking
wanneer de werkzaamheden als
bedoeld in artikel 4.10 lid 1 worden uitgevoerd door een
erkend bedrijf.
3: In het geval dat de
werkzaamheden door de ondernemer zelf worden uitgevoerd, komen
alleen de materiaalkosten voor
subsidie in aanmerking
Artikel
4.11
Vervalt
Artikel
4.12
Vervallen
Stuk 139 II pag.
4.
PROCEDURE.
1. Naast het
aanvraagformulier dient de aanvraag te bevatten::
-
een
gespecificeerde begroting van de kosten;
-
een
werkomschrijving;
-
indien
van toepassing een tekening, aangevende zowel de bestaande als de te verbouwen toestand van het bedrijfspand.
2.
Burgemeester en wethouders kunnen
besluiten de aanvraag van de ondernemer die niet aan de in lid 1 gestelde voorwaarden
voldoet niet in behandeling te nemen.
3. Een aanvraag dient te worden
ingediend voordat de aanvrager overgaat tot uitvoering.
4. vervalt
Artikel
4.14
1. Burgemeester en wethouders
beslissen op de aanvraag binnen acht weken nadat deze is ingediend.
2. Burgemeester en wethouders
bepalen bij hun besluit tot verlening van subsidie het toe te kennen
subsidiebedrag.
3. Indien gunstig wordt beslist op de aanvraag
op subsidie, kan de aanvrager, in daartoe aanleiding gevende gevallen, een
voorschot worden verleend.
4. Het voorschot wordt verrekend
bij de definitieve vaststelling.
5. De definitieve vaststelling
en, voor zover van toepassing, uitkering van de verleende subsidie, vindt
plaats, zodra de ondernemer heeft ingediend een verzoek tot vaststelling van
de subsidie waarin is aangetoond dat de activiteiten waarvoor subsidie is
toegekend conform de overgelegde bescheiden zijn uitgevoerd.
6. De aanvrager is verplicht de als voorschot
ontvangen subsidie terstond als onverschuldigd betaald te restitueren,
indien:
-
en voorzover de activiteiten waarvoor
subsidie is verleend niet binnen achttien maanden na toekenning en conform de
overgelegde bescheiden zijn uitgevoerd;
-
de aanvrager weigert de uitvoering te
laten controleren.
Voor hoofdstuk 4 geldt de
hardheidsclausule uit hoofdstuk 1, artikel 1.7: In bijzondere gevallen kunnen
burgemeester en wethouders in het belang van de stadsvernieuwing afwijken van
de bepalingen van deze verordening
Er bestaat geen recht op subsidie wanneer
het subsidieplafond bereikt is. De gemeenteraad kan hiertoe besluiten wanneer
de door de gemeenteraad voor deze regeling beschikbaar gestelde middelen niet
langer toereikend zijn.
Stuk 139
II pag. 5.
SLOTBEPALING
Deze wijziging treedt in werking
op de dag na bekendmaking.
Aldus vastgesteld in de openbare
raadsvergadering van 27 september 2007.
,burgemeester.
,griffier.