Stuk 139 I                                                                                          Delft, 10 september 2007.

20292244                                                                                          

 

Onderwerp:    Wijziging van hoofdstuk 4 van de Verordening Stadsvernieuwing: te noemen de  Subsidie Bedrijven Stedelijke vernieuwing (SBS) 2006.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

Op 29 juni 2006 heeft de gemeenteraad de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing 1992 (SBS, hoofdstuk 4 van de Verordening Stadsvernieuwing) op een vijftal hoofdpunten gewijzigd,  namelijk: ook starters, dienstverleners; opknapbeurten en uitbreidingsinvesteringen komen in aanmerking voor subsidie en de aanvraagprocedure is gewijzigd. Daarnaast zijn een beperkt aantal redactionele wijzigingen doorgevoerd.  

In de praktijk blijkt  dat we nog niet ver genoeg zijn gegaan in het eenvoudiger en klantvriendelijker maken van de SBS – regeling. De hier voorgestelde wijzigingen zijn het resultaat van overleg met de behandelende ambtenaren om nog een slag in de vereenvoudiging te maken,  zonder overigens de filosofie en uitgangspunten van de SBS aan te tasten.

 

In bijlage 1 staat de SBS - subsidieregeling die nu geldt. In bijlage 2 staat de nieuwe voorgestelde SBS –subsidieregeling. In het raadsvoorstel is een geannoteerde versie van de nieuwe subsidieregeling opgenomen om de voorgestelde wijzigingen snel te kunnen terugvinden in de context van de verordening.

 

Doel van de regeling is het woon – en werkklimaat te verbeteren van de aangewezen SBS – gebieden door investeringen van bedrijven in de aangewezen SBS – gebieden aan te moedigen. Bijvoorbeeld door een bijdrage te leveren voor het opknappen van gevels, (winkel) puien en (winkel) interieurs. Het hoofddoel van de SBS is dus niet om bedrijven in bepaalde gebieden te ondersteunen: dat is een neveneffect.  De regeling beoogt het woon – en werkklimaat in door de gemeenteraad aangewezen gebieden te verbeteren,  zoals de buurtwinkelcentra en de binnenstad. Vanwege deze invalshoek is het toetsingskader niet alleen de SBS verordening, maar ook de gewenste Ruimtelijke Economische Structuur (RES) van door de gemeenteraad aangewezen SBS – gebieden (artikel 4.3). De investeringsplannen moeten bijdragen aan de gewenste Ruimtelijke Economische Structuur van een gebied.

 

De voorgestelde vereenvoudigingen worden bereikt door regels en voorwaarden te schrappen. De belangrijkste wijzigingen zijn:

-    de hardheidsclausules bij de artikelen 4.8 en 4.13 en 4.15  vervallen. In het gewijzigde artikel 4.15 wordt verwezen naar de algemene hardheidsclausule van de verordening Stadsvernieuwing artikel 1.7: In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders in het belang van de stadsvernieuwing afwijken van de bepalingen van deze verordening. Formeel is elke hardheidsclausule in hoofdstuk 4 overbodig: artikel 1.7 geldt voor de hele verordening. Opname van hardheidsclausules bij verschillende artikelen wekken de suggestie dat deze van minder belang zijn. Volstaan kan worden met een verwijzing naar de algemene hardheidsclausule ter informatie van de aanvragers die  alleen over de tekst van hoofdstuk 4 beschikken. 


Stuk 139 I                                                                                                       pag. 2.

 

-     Artikel 4.1.b.  nieuwe redactie: aanvrager: onder aanvrager wordt verstaan de ondernemer, zijnde de natuurlijke of rechtspersoon die rechtmatig een bedrijf uitoefent en een aanvraag in het kader van dit hoofdstuk voor subsidie indient, dan wel de eigenaar, zijnde de natuurlijke of rechtspersoon die rechtmatig een pand bezit en daarvoor een aanvraag in het kader van dit hoofdstuk voor subsidie indient. 

 

-     Artikel 4.2.b: subsidie voor het verplaatsen van een bedrijf. In de praktijk wordt subsidie verleend aan een bedrijf voor verbouwingen op de nieuwe vestiging. Of het al of niet om een verplaatsing gaat speelt geen rol bij de beoordeling.    

 

-     Artikel 4.2.d: inzake een lichte opknapbeurt van het interieur van winkel of bedrijf   verplaatsen naar artikel 4.10 onder punt g. Motivatie: past beter bij artikel 4.10 waar de subsidiabele kosten zijn opgenomen.   

 

-          Artikel 4.8. lid 1: toevoegen aan eerste zin: en wanneer er sprake is van een duidelijke positieve bijrage aan het aanzien of de kwaliteit van het gebied waar het bedrijf gevestigd is, dit ter beoordeling van burgemeester en wethouders. Een belangrijke toevoeging om eisen te kunnen stellen aan de omvang en gewenste kwaliteit van de plannen. Criteria zijn beschikbaar via de gewenste RES voor een gebied, wettelijke eisen en – voorschriften en relevant gemeentelijk beleid.   

 

-          Artikel 4.8.1.a: kan i.v.m vorenstaande vervallen.   

 

-          Artikel 4.8 lid c: het bedrijf is levensvatbaar……vervalt. Motivatie: het ligt niet op de weg van de gemeente om in het kader van deze regeling deze eis te stellen. Ook is het niet zo eenvoudig om gedegen en onderbouwd aan deze voorwaarde te voldoen. Bovendien:  de gerealiseerde investeringen waaraan de gemeente maximaal 30% bijdraagt gaan niet verloren. Alleen in het geval dat een bedrijf voortijdig failliet gaat is er geen tegenprestatie. In de praktijk is dit nog niet voorgekomen. 

 

-          Artikel 4.8. e: maar eenmaal per 10 jaar SBS – subsidie: vervalt. Motivatie: een ondernemer kan zijn bedrijf uitoefenen in meerdere panden en wordt hierdoor beperkt. Misbruik wordt voorkomen door artikel 4.8.d: een pand mag maximaal eenmaal in de vijf jaar voor SBS – subsidie in aanmerking komen.  

 

-          Artikel 4.8.f: subsidie gevraagd moet zijn subsidie verleend.

 

-          Artikel 4.8. g: vervalt. Motivatie: ook eigenaren van panden komen voor SBS – subsidie in aanmerking.  

 

-     Artikel 4.8.h; vervalt. Motivatie: voorwaarde van minder dan 10 volledige arbeids­plaat­sen
       doet ernstig afbreuk aan de gewenste effectiviteit, reikwijdte en doelstelling van de
       subsidieregeling. Het gaat om het bevorderen van gewenste investeringen in door de
       gemeenteraad aangewezen gebieden.

 

-          Artikel 4.8.k: vervalt. Motivatie: ook dienstverleners en vrije beroepen moeten in aanmerking kunnen komen voor SBS - subsidie als de investeringsplannen bijdragen aan de gewenste Ruimtelijke Economische Structuur van een gebied.

 

-          In de verschillende SBS – gebieden kunnen op basis van de RES – regels bepaalde bedrijfsactiviteiten overigens weer wel worden uitgesloten als dit gewenst is voor een specifiek gebied. 


Stuk 139 I                                                                               pag. 3.

 

 

-          Artikel 4.9.1: artikel 4.2.d.  vervangen door 4.10.g.

 

-          Artikel 4.9.1: het maximum van € 21.000 voor artikel 4.2.c vervalt. Motivatie: een van de meest karakteristieke elementen van de regeling is de gevelverbetering. Indien nodig moet daar de maximale bijdrage van € 35.000 voor beschikbaar zijn.  

 

-          Artikel 4.10.2: een betere redactie: Verbouwingskosten, inclusief arbeidsloon, komen alleen voor subsidie in aanmerking wanneer de werkzaamheden als bedoeld in artikel 4.10 lid 1 worden uitgevoerd door een erkend bedrijf.

 

-          Artikel 4.10.3: een betere redactie: In het geval dat de werkzaamheden door de ondernemer zelf worden uitgevoerd, komen alleen de materiaalkosten voor subsidie in aanmerking..

 

-          Artikel 4.11.1: vervalt omdat in de nieuwe opzet de subsidiecategorie verplaatsingen niet meer voorkomt.   

 

-          Artikel 4.13.1: nieuwe redactie: Naast het aanvraagformulier dient de aanvraag te bevatten::

- een gespecificeerde begroting van de kosten;
- een werkomschrijving;
- indien van toepassing een tekening, aangevende zowel de bestaande als de te
  verbouwen toestand van het bedrijfspand.

     Voorgeschreven adviezen van bouwadviesbureaus en IMK (zie het gestelde bij artikel             4.8.lid c) komen hiermee te vervallen. Verder komt de afhandeling in 2 fasen te             vervallen. Behandeling in 2 steppen was ingevoerd om onnodige advieskosten te vermijden door de duidelijk niet-haalbare aanvragen al in het begin voor te selecteren.   

 

Wij stellen u voor in te stemmen met een wijziging van de subsidieregeling SUBSIDIE BEDRIJVEN STEDELIJKE VERNIEUWING 2006,  hoofdstuk 4 van de Verordening Stadsvernieuwing,  zoals aangegeven in bijgaand concept - raadsbesluit.

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                       ,burgemeester.

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                     ,secretaris.


Stuk 139 II

20292244        

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van  10 juli 2007;

 

overwegende dat de regeling de subsidieregeling SUBSIDIE BEDRIJVEN STEDELIJKE VERNIEUWING 2006,  hoofdstuk 4 van de Verordening Stadsvernieuwing,  aan herziening toe is;

 

b e s l u i t :

 

I.

De Verordening Stadsvernieuwing als volgt te wijzigen:

 

Het huidige Hoofdstuk 4 vervalt en wordt vervangen door een nieuw Hoofdstuk 4, luidende als volgt:

 

Hoofdstuk 4:        SUBSIDIE BEDRIJVEN STEDELIJKE VERNIEUWING 2007; GEANNOTEERDE VERSIE, WIJZIGINGEN ZIJN VET WEERGEGEVEN.

 

ALGEMENE BEPALINGEN.

 

Artikel 4.1

 

1.  In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

a.       subsidie: geldelijke steun in het kader van deze rege­ling;

b.        aanvrager: onder aanvrager wordt verstaan de ondernemer, zijnde de natuurlijke of rechtspersoon die rechtmatig een bedrijf uitoefent en een aanvraag in het kader van dit hoofdstuk voor subsidie indient, dan wel de eigenaar, zijnde de natuurlijke of rechtspersoon die rechtmatig een pand bezit en daarvoor een aanvraag in  het kader van dit hoofdstuk voor subsidie indient. 

c.       SBS-gebied: een gebied dat bij besluit van de ge­meente­raad aangewezen wordt voor toepassing van dit hoofd­stuk;

2.   Indien een onderneming wordt bestuurd door meer dan één onder­nemer, worden deze voor de  toepassing van deze verordening als één ondernemer aangemerkt.

 

Artikel 4.2

 

Subsidie in het kader van dit hoofdstuk kan aan een  aanvrager  worden verleend ten behoeve van:

a. verbouwing van zijn bedrijf  - of winkelruimte, wanneer deze gevestigd is in het op grond van artikel 4.4 aangewezen gebied;

b. vervalt

c. maatregelen die betrekking hebben op het verbeteren van het aanzien van gevels of winkelomgeving en/of het bevorderen van de kwali­teit van eta­lages.


Stuk 139 II                                                                                         pag. 2.

 

 

Artikel 4.3

 

Bij het bepalen of een  aanvrager voor subsidie in het kader van deze regeling in aanmerking komt, zijn naast deze verordening ook de regels van de Ruimtelijke Economische Structuren van toepassing van de gebieden die door de gemeenteraad zijn aangewezen voor de regeling (SBS-gebieden). 

 

DE AANWIJZING VAN EEN SBS-GEBIED.

 

Artikel 4.4

 

1. De gemeenteraad wijst een SBS-gebied aan.

2.  Bij het aanwijzingsbesluit wordt de gewenste uitwerking van de RES door de gemeenteraad aangegeven.

3. De gemeenteraad kan het in lid 1 genoemde gebied wij­zigen.

4. Bij het aanwijzingsbesluit stelt de gemeenteraad de periode van geldigheid van het aanwijzingsbesluit vast.

 

Artikel 4.5

 

Vervallen

 

Artikel 4.6

 

Op de voorbereiding van de raadsbesluiten die betrekking hebben op de aanwijzing van een SBS-gebied, en de voor het gebied vastgestelde RES is de in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht geregelde procedure van toepas­sing.

 

Artikel 4.7

 

Vervallen.

 

EISEN WAAR DE ONDERNEMER AAN MOET VOLDOEN.

 

Artikel 4.8

 

1.       Subsidie als bedoeld in artikel 4.2 kan worden verleend indien wordt voldaan aan elk van onderstaande voorwaar­den en wanneer er sprake is van een duidelijke positieve bijrage aan het aanzien of de kwaliteit van het gebied waar het bedrijf gevestigd is, dit ter beoordeling van burgemeester en wethouders.

a.       vervalt

b.       het bedrijf van de aanvrager is of wordt gevestigd in het gebied waar de subsidieregeling van kracht is;

c.       vervalt  

d.       voor het betreffende pand is in de periode van 5 jaar voor­af­gaand aan de aanvraag niet eerder subsidie/­geldelijke steun op grond van de Verordening Steun Bedrij­ven Stadsver­nieuwing ont­vangen;  

e.       vervalt  

f.         indien de investering een uitbreiding betreft wordt alleen subsidie verleend voor het oorspronkelijke vloeroppervlak vermeerderd met maximaal 50%;.


Stuk 139 II                                                                                        pag. 3.

 

 

g.       vervalt.

h.       Vervalt.

i.         de ondernemer voldoet ten aanzien van de verbouwing en/of verplaatsing aan alle wettelijke verplichtin­gen.

j.    vervalt

 

2.   vervalt

 

HOOGTE VAN DE SUBSIDIE / SUBSIDIABELE KOSTEN.

 

Artikel 4.9

 

1.           De per ondernemer te ontvangen subsidie bedraagt 30% van de subsidiabele kosten. De subsidie bedraagt maximaal €  35.000,--. Voor de subsidie genoemd in artikel 4.10.g  geldt een maximum van € 2.500,-. Overige tekst vervalt.

2.           Subsidie die de ondernemer ontvangt/heeft ontvangen op grond van regelingen ter zake van hetzelfde onderwerp, wordt in mindering gebracht op de uit hoofde van deze regeling te ver­lenen subsidie

3.           Bij de definitieve subsidietoekenning kan een 10% hoger sub­sidiebedrag worden toegekend - gerelateerd aan het oorspronke­lijk toegekende subsidiebedrag - met als bovengrens de maxi­male subsidiebijdrage genoemd in artikel 4.9 lid 1.

 

Artikel 4.10

 

1.   De onderstaande verbouwingskosten kunnen voor subsidie in aanmerking komen:

     a.   werkzaamheden aan buitenmuren, daken, vloeren, gevels;

     b.   herstel, verplaatsing, of verwijdering van binnen­muren;

     c.   aanpassingen van gas-, water- en elektra-voorzie­ningen;

     d.   voorzieningen om te voldoen aan de Wet Milieubeheer; 

     e.   voor­zieningen ter verbetering van de warmte- en/of ge­luids­isolatie;

f.         het afwerken van het verbouwde gedeelte.

g.       een lichte opknapbeurt van het interieur van winkel of bedrijf door schilder - en/of stucwerk.

2.  Verbouwingskosten, inclusief arbeidsloon, komen alleen voor subsidie in aanmerking 
     wanneer de werkzaamheden als bedoeld in artikel 4.10 lid 1 worden uitgevoerd door een
     erkend bedrijf.

3: In het geval dat de werkzaamheden door de ondernemer zelf worden uitgevoerd, komen
    alleen de materiaalkosten voor subsidie in aanmerking

 

Artikel 4.11

Vervalt 

 

Artikel 4.12

 

Vervallen


Stuk 139 II                                                                              pag. 4.

 

 

PROCEDURE.

 

Artikel 4.13

 

1. Naast het aanvraagformulier dient de aanvraag te bevatten::

-          een gespecificeerde begroting van de kosten;

-          een werkomschrijving;

-          indien van toepassing een tekening, aangevende zowel de bestaande als de te   verbouwen toestand van het bedrijfspand.

2.   Burgemeester en wethouders kunnen besluiten de aanvraag van de ondernemer die niet aan de in lid 1 ge­stelde voor­waarden voldoet niet in behandeling te nemen.

3.   Een aanvraag dient te worden ingediend voordat de aanvrager overgaat tot uitvoering.

4.   vervalt

 

Artikel 4.14

 

1.   Burgemeester en wethouders beslissen op de aanvraag binnen acht weken nadat deze is ingediend.

2.   Burgemeester en wethouders bepalen bij hun besluit tot verlening van subsidie het toe te kennen subsidiebedrag.

3.   Indien gunstig wordt beslist op de aanvraag op subsi­die, kan de aanvrager, in daartoe aanleiding gevende gevallen, een voorschot worden verleend.

4.   Het voorschot wordt verrekend bij de definitieve vaststelling.

5.   De definitieve vaststelling en, voor zover van toepassing, uitkering van de verleende subsidie, vindt plaats, zodra de onder­nemer heeft ingediend een verzoek tot vaststelling van de subsidie waarin is aangetoond dat de activiteiten waarvoor subsidie is toegekend conform de overgelegde bescheiden zijn uitgevoerd.

6.   De aanvrager is verplicht de als voorschot ontvangen sub­sidie terstond als onverschuldigd betaald te resti­tueren, indien:

-     en voorzover de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet binnen achttien maanden na toekenning en conform de overgelegde be­scheiden zijn uitgevoerd;

-     de aanvrager weigert de uitvoering te laten contro­leren.

 

Artikel 4.15

 

Voor hoofdstuk 4 geldt de hardheidsclausule uit hoofdstuk 1, artikel 1.7: In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders in het belang van de stadsvernieuwing afwijken van de bepalingen van deze verordening

 

Artikel 4.16

 

Er bestaat geen recht op subsidie wanneer het subsidieplafond bereikt is. De gemeenteraad kan hiertoe besluiten wanneer de door de gemeenteraad voor deze regeling beschikbaar gestelde middelen niet langer toereikend zijn.

 


Stuk 139 II                                                                                         pag.  5.

 

 

SLOTBEPALING

 

Deze wijziging treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 september 2007.

 

 

 

                                                                      ,burgemeester.

 

 

 

                                                                      ,griffier.