Stuk 212 I Delft 12 november 2007.
20324379
Onderwerp: Nota stadsmarketing.
Aan de gemeenteraad
Geachte dames en heren,
De gemeente zet zich middels deze nota in om alle Delftse partijen met elkaar te laten werken aan eenduidige marketing van de stad. Het aantrekken van kapitaal, bedrijven, goederen, inwoners en toeristen staat steeds meer onder druk als gevolg van globalisering, suburbanisatie en vergrijzing. Delft moet actief bedrijven, investeringen, creatieve ondernemers, bewoners en (zakelijke) bezoekers aan zich binden om haar sociaal-economische vitaliteit te behouden en te versterken.
Door middel van stadsmarketing kan Delft zich een onderscheidend imago aanmeten. In het verleden heeft de nadruk van het imago vooral gelegen op Delft Kennisstad. Een algemene constatering is dat Delft kennisstad als strategie dient te worden volgehouden, maar dat de slogan/het merk 'kennisstad' buiten de gemeente en buiten de kennissector onvoldoende leeft. De conclusie is daarom dat het merk ‘Delft Kennisstad’ geactualiseerd en nader ingevuld moet worden.
Een analyse van bureau Berenschot leidt tot de volgende merkvisie voor Delft:
“Delft staat voor het talent om met behulp van analyse, intelligentie en experimenten nieuwe vondsten te doen. De rijke geschiedenis van Delft leert dat gevoel voor techniek en creativiteit van oudsher leiden tot nieuwe antwoorden. De geschiedenis is in Delft tastbaar. Daarom is Delft altijd een stap verder. Delft is nu al bezig met het oplossen van de problemen van de toekomst. Delft is een vrije pionierende inventieve stad. Kernwaarden zijn: Technologie, Creativiteit en Innovatie” Daarnaast geeft Berenschot in haar notitie enkele mogelijkheden om deze merkvisie van Delft te voeren.
Wij stellen voor om bovenstaand imago uit te werken, waardoor onze stad zich de komende vijftien jaar beter onderscheidt van andere steden. Dit imago biedt interessante aanknopingspunten voor historisch, cultureel en toeristisch Delft en schept nieuwe kansen voor herkenning door de inwoners van Delft.
In deze nota worden acht maatregelen voorgesteld die er voor gaan zorgen dat Delft het nieuwe merkbeeld gaat uitstralen.
Bovenstaande aanpak zal leiden tot een uitstraling die meer recht doet aan de huidige identiteit van de stad en aansluit bij de stedelijke ambities. Delft wordt aantrekkelijker en krijgt meer onderscheidend vermogen voor bedrijven, investeringen, creatieve ondernemers, bewoners en (zakelijke) bezoekers. Hierdoor levert deze aanpak een belangrijke bijdrage aan de sociaal-economische vitaliteit van de stad.
Stuk 212 I pag. 2.
Wij stellen u voor om akkoord te gaan met de door Berenschot geadviseerde merkvisie voor stadsmarketing en het financiële bestedingsvoorstel voor de programmabegroting 2008-2011. Wij stellen voor om hiervoor € 927.000,-- uit te trekken uit de reservering nutswinsten middels de 114e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2007.
Hoogachtend,
Het college van burgemeester en wethouders van Delft,
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr. drs.
H.G.L.M. Camps ,secretaris.
Stuk 212 II
20324379
De raad der gemeente Delft ;
gelezen het voorstel van het college van 16 oktober 2007;
b e s l u i t :
vast te stellen de nota stadsmarketing 2008-2011 en hiervoor € 927.000,-- uit te trekken uit de reservering nutswinsten middels de 114e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2007.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 november 2007.
,burgemeester.
,griffier.