CONCEPT
20080221
1.
Aanleiding
Erfgoed
Delft en Omstreken (hierna: Erfgoed Delft) beheert en ontsluit het erfgoed van
Delft en omstreken. Erfgoed Delft is een jonge organisatie waarin sinds 2007
het gemeentearchief, de gemeentemusea, en de gemeentelijke afdeling archeologie
zijn geïntegreerd.
In
de komende jaren zal Erfgoed Delft zich verder ontwikkelen op basis van de
strategische visie die is geformuleerd in het bedrijfsplan. Centrale elementen
hierin zijn:
·
Vraaggestuurde
werkwijze: Erfgoed Delft zorgt voor maximale toegankelijkheid van erfgoed door
het bundelen van collecties en door innovaties op het gebied van service en
informatievoorziening.
·
Culturele
ruggengraat van Delft: Erfgoed Delft functioneert als een krachtige teamspeler
in de culturele infrastructuur van Delft, voor de inwoners van de regio, maar
ook voor buitenlandse bezoekers. Erfgoed Delft is beeldbepalend op de elementen
die het nationaal en internationaal het cultureel profiel van Delft bepalen: de
Nederlandse Opstand, Delfts aardewerk, de Gouden Eeuw en de relatie tussen
Nederland en Indonesië.
·
Kenniscentrum:
Erfgoed Delft is een centrum waarin specialistische kennis is geconcentreerd op
het gebied van archeologie, kunst en cultuur. Het is een ‘lerende’ organisatie
op alle niveaus: door eigen onderzoek, studiefaciliteiten, erfgoedonderwijs en
meewerkende vrijwilligers. Daarnaast is Erfgoed Delft een professioneel
opleidingsinstituut voor het werken in een erfgoedorganisatie.
De
depots voor de archieven, de archeologische en museale collecties van Erfgoed
Delft zijn vol. Een deel van de collectie is opgeslagen in externe opslag. Er
is ruimtegebrek voor de permanent groeiende collectie van het archief, en
bovendien voldoet een deel van de archiefruimte niet aan de wettelijk gestelde
kwaliteitseisen voor archieven. Ook de museadepots zijn overvol, en ook hier
zijn kwalitatieve tekortkomingen aan de opslag van waardevolle objecten.
De
huisvesting voor de afdeling archeologie zal in 2010 moeten worden verlaten in
verband met vastgoedontwikkeling in de Spoorzone.
De
bestaande huisvestingsopgaven en de strategische visie op de verdere
ontwikkeling van Erfgoed Delft vormen
de achtergrond voor de ambitie een centraal kenniscentrum te realiseren. Daarin
worden de collecties van het archief, de depots van de musea en het depot van
Archeologie bewaard en toegankelijk gemaakt. Het kenniscentrum telt verder 90
werkplekken voor de medewerkers, een studiezaal, een expositieruimte, en
ruimten voor educatie.
Erfgoed
Delft heeft Dienstverleningsovereenkomsten met 4 gemeenten uit de regio:
·
Midden
Delfland: archief + archeologie
·
Pijnacker
Nootdorp: archief + archeologie
·
Rijswijk:
archief + archeologie
·
Westland:
archeologie (mogelijk uit te breiden met archief)
Verder
is Erfgoed Delft in gesprek met de Provincie Zuid-Holland over het realiseren
van een nieuw centraal Archeologie-depot. Het huidig depot is gehuisvest in
Alphen aan den Rijn en kampt met ruimtetekort.
De
dienstverlening aan derden leidt tot extra groei van de ruimtebehoefte.
2.
Doelstelling
Doelstelling van het project is het realiseren van een geïntegreerde huisvesting voor Erfgoed Delft, waarin worden opgenomen:
- Werkruimte voor 90 medewerkers;
- Gemeentearchief Delft e.o.;
- Centraal depot voor de gemeentemusea
- Werkruimten en depot voor de gemeentelijke afdeling Archeologie;
- Expositieruimten
- Studiezaal
- Educatieruimten
In
de definitiefase van het project zullen het programma en de technische eisen
nader worden uitgewerkt.
Vanwege
de verbondenheid met de Delftse historie heeft Delft Erfgoed voorkeur voor een
locatie in of nabij de historische binnenstad. Aangezien de Delftse binnenstad
het belangrijkste werkterrein is voor Erfgoed Delft (gemeentemusea, opgravingen
etc.) is het ook praktisch om dichtbij de binnenstad gehuisvest te zijn. De
locatie-eisen zullen ook in de definitiefase nader worden uitgewerkt.
3.
Financiële uitgangspunten:
In de programmabegroting 2008 – 2011 is voor herhuisvesting van het archief een investering van € 8,1 mln opgenomen (€680.000 in 2009, €7,487 mln in 2010).
Voor
het overige dient in de definitiefase het financieel kader voor het project te
worden bepaald. Op voorhand zijn de volgende mogelijke dekkingsmiddelen en
kosten in het project te benoemen:
Mogelijke
dekkingsmiddelen in het project:
-
Waarde
huidige locatie Gemeente Archief -/- huidige boekwaarde pand
-
Inkomsten
vrijkomende ruimten in musea
-
Gedeeltelijke
vrijval huidige huisvestingslasten (Röntgenweg)
-
Huuropbrengsten
Kosten
in het project:
-
Ontwikkelingskosten
-
Verwerven
locatie
-
Realisatie
huisvesting
Tijdens de definitiefase zal een financieel model voor de realisatie en
exploitatie van de nieuwe huisvesting voor Erfgoed Delft worden opgesteld. In
dit model zullen de toekomstige verhoudingen tussen investeerder en gebruiker
worden vastgelegd. Het financiële model dat tussen de partners wordt
overeengekomen vormt de basis voor de investeringsafweging terzake van de
nieuwe huisvesting van Erfgoed Delft.
4.
Mogelijke locaties
In
de aanloopfase naar de ontwikkeling van nieuwe geïntegreerde huisvesting voor
Erfgoed Delft is reeds een aantal mogelijke locaties genoemd:
-
DSM:
voormalig hoofdgebouw Gist
-
Legermuseum
-
Bedrijvenschap
Harnaschpolder
-
Schieoevers
Alvorens
tot een locatiekeuze te komen zal het lijstje van mogelijke locaties verder
worden uitgebreid met kansrijke nieuwe (of reeds eerder genoemde) opties. Het
bovenstaand lijstje is dus niet limitatief.
In
de definitiefase zal op basis van nadere analyse van kansrijke locaties een
voorkeurslocatie worden bepaald. De matrix hieronder geeft een aantal criteria
die bij het bepalen van de voorkeurslocatie een rol spelen.
locatiekeuze matrix (globale opzet) |
|
|
|
|
|
locatie |
|||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
locatie voldoet aan locatieeisen |
|
|
|
|
programma past op locatie |
|
|
|
|
kosten van nieuwe huisvesting op deze locatie |
|
|
|
|
mate van invloed van gemeente op deze locatie |
|
|
|
|
termijn waarop huisvesting op deze locatie beschikbaar is |
|
|
|
|
huisvesting Erfgoed Delft past in gemeentelijke doelstellingen
tav deze locatie |
|
|
|
|
risico's en onzekerheden t.a.v. deze locatie |
|
|
|
|
5.
Stappenplan
Initiatieffase
In
de initiatieffase wordt het project geformuleerd in termen van doelstellingen,
organisatie, producten, voorbereidingsbudget.
te
leveren producten in deze fase |
te
nemen besluiten in deze fase |
wie
besluit? |
projectplan |
Goedkeuren
projectplan |
Opdrachtgeversoverleg,
ter kennisname aan CMT (en mogelijk GMT). |
Aanvraag
voorbereidingskrediet |
Besluit
voorbereidingskrediet |
B&W |
Inventarisatie
reeds beschikbare docs |
|
|
Te
leveren producten in deze fase |
Te
nemen besluiten in deze fase |
Wie
besluit? |
Brede
Startbijeenkomst tbv inkadering project in gemeentelijk beleid |
|
|
Functioneel
PvE integrale huisvesting Erfgoed Delft |
Vaststellen
functioneel PvE integrale huisvesting ED |
Opdrachtgeversoverleg |
Exploitatie-eisen
Vastgoed |
Vaststellen
Exploitatie-eisen Vastgoed |
Opdrachtgeversoverleg |
Globaal
exploitatiemodel/businesscase |
Vaststellen
globaal exploitatiemodel |
Opdrachtgeversoverleg |
Locatiespecifieke
exploitatiemodellen |
|
|
Locatieanalyse |
Locatiekeuze |
B&W |
Investeringsvoorstel
verwerven locatie |
Goedkeuren
investeringsvoorstel locatie |
B&W
/ Raad |
Stappenplan
selectie architect / adviseurs |
Vaststellen
stappenplan architectenselectie |
Opdrachtgeversoverleg |
Verwervingsovereenkomst
locatie |
Tekenen
verwervingsovereenkomst |
B&W
/ Raad |
Aanvraag
budget ontwikkelingskosten ontwerpfase |
Goedkeuren
budget ontwikkelingskosten |
B&W
/ Raad |
Te
leveren producten in deze fase |
Te
nemen besluiten in deze fase |
Wie
besluit? |
Technisch
PvE integrale huisvesting Erfgoed Deflt |
Vaststellen
technisch PvE |
Opdrachtgeversoverleg |
Architectenselectie |
Opdracht
architect |
Opdrachtgeversoverleg |
Selectie
adviseurs |
Opdrachten
adviseurs |
Projectteam |
Visie
op klimaatbeheersing in nieuwbouw |
Vaststellen
visie op klimaatbeheersing |
Opdrachtgeversoverleg |
Schetsontwerp |
Goedkeuren
schetsontwerp |
Opdrachtgeversoverleg |
VO |
Goedkeuren
VO |
Opdrachtgeversoverleg |
DO |
Goedkeuren
DO |
Opdrachtgeversoverleg |
Bouwtitel
(art. 19, bestemmingsplan) |
Vaststellen
Art. 19 / bestemmingsplan |
B&W |
Aanvraag
budget ontwikkelingskosten voorbereidingsfase |
Goedkeuren
aanvraag budget ontwikkelingskosten voorbereidingsfase |
|
Te
leveren producten in deze fase |
Te
nemen besluiten in deze fase |
Wie
besluit? |
Stappenplan
aannemersselectie |
Goedkeuren
stappenplan |
Opdrachtgeversoverleg |
Contract
en aanbestedingsstukken |
Goedkeuren
contract en aanbestedingsstukken |
Opdrachtgeversoverleg |
Bouwvergunning |
|
|
Selectie
en contractering aannemer(s) |
Goedkeuren
aannemersselectie en aannemingsovereenkomst |
Opdrachtgeversoverleg |
Investeringsvoorstel
realiseren nieuwbouw |
Goedkeuren
investeringsvoorstel realiseren nieuwbouw |
B&W
/ Raad |
Desinvesteringsvoorstellen
huidige panden |
Goedkeuren
desinvesteringsvoorstellen huidige panden |
B&W
/ Raad |
Realisatiefase
Te
leveren producten in deze fase |
Te
nemen besluiten in deze fase |
Wie
besluit? |
Realiseren
nieuwbouw |
|
|
Etc. |
|
|
6.
Politieke verantwoordelijkheid en opdrachtgeverschap
De
verantwoordelijk portefeuillehouder is nog door het bestuur aan te wijzen.
Tot
en met de definitiefase van het project is de opdrachtgever Erfgoed Delft,
vertegenwoordigd door Cees Vanwesenbeeck. Wanneer programma van eisen en
locatie zijn bepaald gaat het opdrachtgeverschap over naar Vastgoed,
vertegenwoordigd door Harry van Dongen.
Gedurende
het gehele traject zijn zowel Erfgoed Delft als Vastgoed vertegenwoordigd in
het opdrachtgeversoverleg.
7. Projectorganisatie
Het project zal een communicatiestructuur kennen die bestaat uit vier periodieke overleggen:
-
Stuurgroep
-
Opdrachtgeversoverleg
-
Werkgroep
Huisvesting Erfgoed Delft (bestaat reeds)
-
Projectteam
Stuurgroep:
Deelnemers:
Wethouder
– nog te bepalen
Erfgoed
Delft – Cees van Wesenbeeck
Afdeling
Vastgoed – Harry van Dongen
Wijkzaken
& Projecten – Henk Twisk
Projectleider
– Hein Schouwenaars
Frequentie:
1x per 12 weken
Opdrachtgeversoverleg:
Deelnemers:
Erfgoed
Delft – Cees Vanwesenbeeck
Afdeling
Vastgoed – Harry van Dongen
Vakteam
Projecten – Henk Twisk
Projectleider
– Hein Schouwenaars
Frequentie:
1x per 6 weken
In
het opdrachtgeversoverleg worden besluiten genomen ten aanzien van het project,
en worden besluiten voorbereid die aan B&W of Raad voorgelegd worden. In
het opdrachtgeversoverleg rapporteert de projectleider over de voortgang in het
project.
Deelnemers:
Erfgoed
Delft – Cees Vanwesenbeeck (voorzitter)
Erfgoed
Delft – diverse medewerkers
Projectleider
– Hein Schouwenaars
Frequentie:
1x per 4 weken
De
werkgroep Huisvesting is een interne werkgroep van Erfgoed Delft, waarin alle
zaken aangaande de huisvesting worden besproken. De werkgroep Huisvesting zal
functioneren als het expertisecentrum voor de wensen en eisen van de gebruiker
tijdens het gehele ontwikkeltraject. Werkgroep Huisvesting geeft advies bij
opstellen van programma van eisen, voorbereiden van besluitvorming over
locatiekeuze, VO, DO etcetera.
Deelnemers:
Projectleider
– Hein Schouwenaars (voorzitter)
Afdeling
Vastgoed – Roel van der Linden
Afdeling
RO – Ted van der Klaauw
Frequentie:
1x per 2 weken
Het
projectteam is verantwoordelijk voor de werkzaamheden in het project, dwz de
taakverdeling, planning en de te leveren producten. Door de projectgroep worden
alle voorstellen, rapportages en ontwerpen opgesteld ten behoeve van
besluitvorming door het opdrachtgeversoverleg.
Wanneer juridische expertise nodig is tbv contractvorming of aanbesteding dan zal afhankelijk van de benodigde expertise een interne of externe jurist worden betrokken.
Deelnemers:
Diverse
disciplines uit de gemeentelijke organisatie
Frequentie:
1x
De
brede startbijeenkomst biedt ruimte voor betrokkenheid van diverse disciplines
in de gemeentelijke organisatie, zoals verkeer, milieu, belangenbehartiging
etcetera. Doel is in beeld te brengen welke gemeentelijke beleidsprogramma’s de
ontwikkeling van nieuwe huisvesting voor Erfgoed Delft raken, en er voor te
zorgen dat het project goed in het Delfts beleid wordt ingekaderd. Het betreft
een eenmalige bijeenkomst die kan leiden tot aanvullende betrokkenheid van
gemeentelijke disciplines.
8.
Planning
Er
is een eerste indicatieve planning opgesteld. Deze planning gaat uit van een
positief scenario. De werkelijke voortgang in het project zal sterk afhankelijk
zijn van de beschikbaarheid van een locatie, de snelheid waarmee hierover
overeenstemming kan worden bereikt, eventuele planologische procedures
etcetera.
Op
basis van de globale planning is al een eerste conclusie te trekken ten aanzien
van de huisvesting van Archeologie. Een realistisch moment voor start
realisatie is januari 2010. Dit betekent dat voor Archeologie een tijdelijke oplossing zal moeten worden gevonden.
(dwz tijdelijke locatie, verlengen huurcontract op huidige locatie o.i.d.).
9.
Budget t/m definitiefase
10.
Risico’s
Aan
het project is een aantal risico’s verbonden: