Milieuprogramma 2008

 

 

 

Inleiding

 

Het milieuprogramma maakt inzichtelijk waar de prioriteiten liggen van verscheidene milieuthema’s voor het komend jaar. Met de vaststelling van het milieuprogramma door de gemeenteraad wordt voldaan aan de verplichting die voortvloeit uit artikel 4.20[1] en 4.21[2]van de Wet milieubeheer. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening gehouden worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan. In het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 is een visie gegeven op duurzame stedelijke ontwikkeling. Omdat deze visie in grote lijnen nog geldig is, wordt dit plan totdat het nieuwe plan is vastgesteld vooralsnog als actueel gemeentelijke milieubeleidsplan beschouwd.

In 2008 wordt gestart met het opstellen van een nieuwe Duurzaamheidsvisie. Ook wordt dit jaar het 3E Klimaatplan geactualiseerd en een nieuwe NMC-nota opgesteld. Deze laatste twee nota’s worden gelijktijdig met de duurzaamheidsvisie opgewerkt. Het plan van aanpak hiervoor wordt in het eerste kwartaal van 2008 aan B&W aangeboden.

 

De activiteiten in het milieuprogramma betreffen voor een deel dan ook een doorloop van activiteiten uit voorgaande jaren. Het Duurzaamheidsplan is de afgelopen jaren aangevuld met thema-specifieke beleidsplannen die hun eigen dynamiek kennen en ook zo hun doorwerking hebben naar het milieuprogramma. Onderdeel van de specifieke beleidsplannen zijn concrete uitvoeringsprogramma’s (zie schema).

 

 

 

 

Binnen de gemeente zijn de milieutaken opgesplitst in een vakteam Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk- en stadszaken en een vakteam Milieutoezicht (met name vergunningverlening en handhaving) bij het cluster Publiekszaken.

De in het programma beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of Milieutoezicht uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) opgesteld door het Ingenieursbureau en uitgevoerd door de vakteams Technische Voorbereiding en Wijkbeheer van Stadsbeheer, de (logistieke) uitvoering van het afvalbeleid is in handen van Stadsbeheer en reinigingsbedrijf Avalex en een deel van het duurzaam bouwen beleid door het vakteam Monumentenzorg en Bouwkwaliteit.

In dit programma ontbreekt daarom een gedetailleerde urenplanning, deze komt terug in de individuele werkplannen van de betreffende sectoren en vakteams. Volstaan wordt met een overzicht van de belangrijkste uitvoerende vakteams Milieu en Milieutoezicht.

In samenwerking met alle gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.

In 2008 wordt de samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet. In actieve zin participeert Delft in de Externe Veiligheidspool van het Stadsgewest.

 

De thema-specifieke beleidsplannen zijn zo concreet dat er inzicht is of het milieubeleid ook uitgevoerd kan worden en daar waar dit een knelpunt vormde is het voorgelegd bij de programmabegroting.
Ook ontbreekt een overzicht van de financiële gevolgen van de bij een wettelijke voorschrift opgedragen taak. Als gevolg van een toenemende integratie van milieuwerkzaamheden door andere organisatieonderdelen in de organisatie wordt het moeilijker een dergelijk overzicht te maken.

 

Regelmatig participeert het vakteam Milieu in landelijke benchmarkonderzoeken zoals de Duurzaamheidsmeter. Daarnaast wordt gebruikmakend van het DIP (DelftsInternetPanel) regelmatig onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld de beleving van de jaarthema’s bij burgers. 

 

Ontwikkelingen en basis voor het werkprogramma.

Het Coalitieakkoord tussen de Tweede Kamerfracties van CDA, PvdA en ChristenUnie van 7 februari 2007 focust op een nieuwe balans tussen ecologie en economie, waarbij economische dynamiek en ecologische ontwikkeling met elkaar worden verbonden. Onze manier van produceren en consumeren zal zo moeten veranderen dat verdere aantasting van ecosystemen wordt voorkomen. De druk op het milieu moet omlaag. Door toepassing van nieuwe innovatieve technologieën en een bewuster gedrag kan veel vooruitgang worden geboekt voor mens en milieu. Hier liggen ook grote kansen voor nieuwe economische activiteiten en versterking van ons concurrentievermogen. Nederland kan hierbij voortbouwen op zijn sterke, innovatieve traditie als waterland.

Met name op water en energiegebied zijn hoge ambities geformuleerd. Wanneer deze in de loop van het jaar verder geconcretiseerd worden zal de gemeente hier actief op inspelen. Tot slot zal er nadrukkelijk worden ingespeeld op middelen die vanuit het rijk voor klimaatbeleid beschikbaar zullen worden gesteld.

 

De Toekomstagenda Milieu (2006) houdt vast aan het Nationaal Milieubeleidsplan NMP-4 Hierin zijn zeven milieuproblemen geschetst, waarbij voor een aantal daarvan op gemeentelijk niveau taken zijn weggelegd. Speerpunten hierin zijn klimaatbeleid, de beleidsvernieuwing externe veiligheid, de beleidsvernieuwing milieu en gezondheid (dubo-bouwmaterialen) en vernieuwing van het milieubeleid voor de leefomgeving (Gebiedsvisie, MIG, Luchtkwaliteit, Integratie Milieu-RO, sociale component, afval). In Delft kregen en krijgen deze speerpunten reeds de nodige aandacht.

 

In april 2006 trad een nieuw Delfts college aan met een nieuw coalitieakkoord onder het thema “Ruimte zien en ruimte maken”. In dit akkoord wordt onder het thema “Milieu en duurzame ontwikkeling” de aandacht met name gericht op:

Ø       Bewustwording van gedragsverandering, waaronder uitbreiding en profilering van natuur-en milieueducatie

Ø       Verbetering van stedelijk groen en water

Ø       Een leefbare stad met een aanpak van het binnenmilieu in woningen en scholen en extra aandacht voor bodemvervuiling en luchtkwaliteit

Ø       Voldoen aan de Kyoto doelstellingen met een ambitieus klimaatbeleid, waaronder het vormgeven van een warmtebedrijf

 

Themaspecifieke beleidsplannen

 

In april 2000 werd het Delfts Waterplan “Een blauw netwerk” [3]   bestuurlijk vastgesteld door zowel de gemeente Delft als het Hoogheemraadschap van Delfland. De in dit plan benoemde concrete projecten voor de periode 2000-2003 zijn uitgevoerd dan wel gekoppeld aan ontwikkelingen in de stad. Omdat de ambities en visie van het waterplan nog actueel zijn, is in 2003 besloten om geen vervolg op het Waterplan vast te stellen maar te volstaan met de vaststelling van een nieuw uitvoeringsprogramma dat ook inspeelt op de meest recente beleidsontwikkelingen en drie visiedocumenten: de afkoppelvisie, de grondwatervisie en de waterstructuurvisie voor respectievelijk het omgaan met hemelwater, grondwater en ruimte voor water(berging). Het tweede uitvoeringsprogramma van het waterplan is op 28 april 2005 unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Het Waterplan is de basis voor de samenwerking op watergebied tussen Delft en het hoogheemraadschap van Delfland. Voor het tweede uitvoeringsprogramma is om die reden op 13 mei 2005 een nieuw convenant met Delfland gesloten waarin de samenwerking bezegeld is. Binnen de gemeente Delft wordt water steeds meer in een breder kader geplaatst. Naast de technische en fysieke inpassing van water in de stad komt er steeds meer aandacht voor recreatie, toerisme, cultuur, kennis en economie. De coördinatie binnen deze thema’s ligt bij het vakteam Milieu.

 

Met de kaderrichtlijn water komt er meer aandacht voor de chemische en ecologische kwaliteit van het oppervlaktewater (en grondwater). Met het huidige uitvoeringsprogramma van het waterplan is hiertoe al een aanzet gegeven voor verbetering. In 2008 zal verder geanalyseerd worden in hoeverre de geplande maatregelen afdoende zijn en zal een monitoringsprogramma worden opgezet om de voortgang van de verbetering te kunnen meten. Dit monitoringsprogramma zal tevens gebruikt worden om te bepalen in hoeverre we op koers zijn om de drie gedefinieerde ambitieniveaus voor waterkwaliteit in 2015 te realiseren.

 

In oktober 2001 werd de nota “Natuur en milieucommunicatie in Delft” vastgesteld. Hierin werden projecten en doelen benoemd voor Natuur en milieucommunicatie bij resp. ecologische basisvorming, bij (lokaal) milieubeleid, bij (lokaal) duurzaamheidsbeleid en werd de functie van het gebouw “De Papaver” herijkt. Tevens werd een nieuwe financiële injectie gegeven om de benoemde doelen te bereiken. In de programmabegroting 2007-2010 is besloten deze nota in 2007 te actualiseren. Het actualiseren van de NMC-nota zal gecombineerd worden met het ontwikkelen van nieuw duurzaamheidsbeleid en het actualiseren van het klimaatplan. Dit staat in 2008 op het programma.

 

In augustus 2002 is het Handboek Bodem bestuurlijk vastgesteld. In dit Handboek is het bodembeleid van de gemeente Delft vastgelegd. Ook de bodemkwaliteitskaart en het grondstromenplan zijn in het Handboek opgenomen zodat beleid en de regels voor de uitvoering in één nota zijn vastgelegd. In verband met de nieuwe bodemkwaliteitskaart en grondstromenplan (vastgesteld augustus 2005) is het Handboek in het vierde kwartaal van 2005 geheel herzien.

Vanaf 1 mei 2007 is de gemeente Delft bevoegd gezag Wet bodembescherming (Wbb) voor het stedelijk gebied van de gemeente. De Provincie Zuid-Holland heeft deze taken naar de gemeente gedelegeerd. Het beschikken van bodemonderzoeken, risico-evaluaties en saneringsplannen wordt hierdoor nu door de gemeente zelf gedaan. Ook de handhaving van bodemsaneringen is hiervan een onderdeel.

Op 1 juli 2008 treedt het nieuwe Bodembesluit in werking. Momenteel wordt onderzocht welke consequenties dit besluit voor Delft heeft. In de tweede helft van 2008 wordt een op de Delfste situatie geënt beleid aangeboden aan het bestuur.

 

In april 2003 is het 3E Klimaatplan Delft 2003-2012 bestuurlijk vastgesteld. In dit plan is een bestuurlijke ambitie gekoppeld aan een groot aantal concreet uitvoerbare projecten waarbij de gemeente Delft haar bijdrage levert aan de landelijke doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen.

 

In april 2004 is het Ecologieplan Delft 2004-2015 bestuurlijk vastgesteld. Het plan beschrijft hoe in de komende jaren, in samenhang met de sociale en economische ontwikkelingen, de diversiteit van de natuur behouden en verder ontwikkeld kan worden en daarmee de leefbaarheid voor de burgers gewaarborgd is.

 

In 2007 is onder het motto ”HIER spaart Delft energie” bijzondere aandacht geweest voor het Klimaatplan. De afspraak is om ieder jaar een bepaald thema meer aandacht te geven door een combinatie van gerichte communicatie en de inzet van NMC. Ook wordt met een tentoonstelling in de Papaver ingespeeld op het thema. De activiteiten die vallen onder het themajaar zijn vakteamoverschrijdend zodat ook andere gemeentelijke onderdelen en externe partijen betrokken worden. In 2008 staat het thema lucht en geluid centraal.

 

In oktober 2007 werd de Programmabegroting 2008-2012  vastgesteld met daarin de onderstaande doelstellingen:

·         Het verbeteren van groene ruimte en water in en om de stad.

·         Het vergroten van bewustwording en gedragsverandering onder meer door uitbreiding en profilering van natuur- en milieueducatie en door communicatie.

·         Een verhoogde aandacht voor de kwaliteit van de leefomgeving, het binnenmilieu in woningen en scholen, bodemkwaliteit en luchtkwaliteit

·           Stimuleren van innovaties op het gebied van duurzame energie  

·         Extra inzet op het vormgeven en realiseren van een warmtebedrijf Delft

 

In februari 2005 is het tweede Delftse OntwikkelingsProgramma 2005-2015 (DOP-2) vastgesteld als basis voor de aanvraag van ISV middelen bij de Provincie Zuid-Holland. In het DOP-2 geeft de gemeente aan wat zij de komende periode samen met de lokale partners – corporaties, ontwikkelaars /bouwers, bewoners, bedrijven en instellingen – wil bereiken rond de thema’s: Kennis, economie en cultuur, wonen/samenleven en duurzaamheid en een viertal gebiedsgerichte programma’s. Per thema zijn in het DOP-2 de verschillende te bereiken effecten geformuleerd. Deze worden via monitoring verantwoord. Binnen het themaprogramma Duurzaamheid worden zes deelprogramma’s onderscheiden: Water en ecologie, verbetering klimaat en milieu, bodemsanering, geluidhinder, openbaar vervoer en wegen en fietsverkeer.

 

Daarnaast is milieu een belangrijk speerpunt bij een aantal langlopende stedelijke projecten zoals de herstructurering van het TU-gebied, de ondertunneling van het spoor en de daarbij behorende bovengrondse ontwikkeling, de herinrichting van het Zuidpoortgebied, de herstructurering van de wijk Poptahof, de inrichting van de Harnaschpolder, de herstructurering van het Schieoeversgebied etc..

 

Missie

In de duurzame kennisstad Delft wordt:

·       zodanig omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en regeneratief worden dan wel blijven;

·       wordt een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een balans tussen welzijn en welvaart;

·       wordt aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale cohesie en betrokkenheid.

Om deze richting te geven wordt een zestal principes voor duurzame stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 zijn uitgewerkt.

 

Hoofdafspraken en producten

Het takenpakket richt zich op de volgende onderdelen:

·                     Uitvoeren van wettelijke taken;

·                     Uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering en ter ondersteuning van de wettelijke taken;

·                     Uitvoering van nog niet afgesloten projecten uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003, het Waterplan Delft, de nota Natuur en milieucommunicatie in Delft, het Klimaatplan 2003-2012 en het Ecologieplan 2004-2015;

·                     Uitvoering van het collegeprogramma 2006-2010;

·                     Uitvoering diverse ISV-programma’s

·                     Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het Milieutechnologie­fonds;

·                     Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve Energiebesparende Maatregelen;

·                     Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve Natuur en Milieu;

·                     Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve Ecologie;

·                     Intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglanden verband.

 

JAARPROGRAMMA 2008

Komend jaar staat het opstellen van een nieuwe Duurzaamheidsvisie en het actualiseren van de verschillende beleidsnota’s centraal.

 

Algemeen

·       Afstemming en integratie van milieuactiviteiten [met name tussen vakteam Milieu en Milieutoezicht, binnen de sector Stedelijke Ontwikkeling (ruimtelijke ordening, mobiliteit, vastgoed en cultuur, kennis en economie) en met Stadsbeheer (afval en groen)];

·       Kwaliteitszorg (aanpassen interne werkprocedures/afspraken ook mede i.r.t. locatie Papaver (handboek Papaver) en vrijwilligers en andere vakteams);

·       Opstellen van een milieuvisie bij grote projecten;

·       Instrumenten ontwikkelen om leefbaarheid invulling te geven;

·       Planningssystematiek en projectmatig werken verder inhoud geven.

 

Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.

Het voortzetten van de uitvoering van het restant van de 26 geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.

 

Klimaatplan Delft 2003-2012

Het (verder) uitvoeren van de onderstaande projecten uit het Klimaatplan Delft 2003-2012.

 

1

Nieuwe gemeentelijke gebouwen  (excl. stadskantoor)

1a

Nieuwe gemeentelijke stadskantoor

2

Aanpak energiegebruik bestaande gemeentelijke gebouwen/ voorzieningen

2a

Renovatie 2 bestaande gebouwen

2b

Openbare installaties: gemalen

2c

Openbare installaties: verkeersinstallaties en verlichting

3

Nieuwbouw projecten woningbouw

3

Nieuwbouw projecten utiliteitsbouw

3a

Spoorzone

3b

Zuidpoort

4

Bestaande bouwprojecten woningen en utiliteit

4a

Poptahof (3D)

4b

Convenant bestaande woningen (3D)

4c

Bestaande stad bespaart energie

5

Verruimde reikwijdte en zorgplicht bij bedrijven

6

Duurzame bedrijventerreinen

6a

Naar een duurzame planontwikkeling Technopolis (3D)

6b

Energieprestatie herstructurering Schie-oevers

7

Gemeentelijke Interne Milieuzorg (3D)

7a

Eigen vervoerplan gemeente Delft

7b

Wagenpark

7c

Energiebeheer gemeentelijke gebouwen en voorzieningen en inkoop groene energie

8

Vastleggen verbetering LV/OV/CV als prestatieafspraken in het LVVP

9

Duurzame energie realiseren in de gebouwde omgeving (zie 1,2, 3, 4 en 6)

9a

Windturbines

9b

Toepassing Restwarmte DSM Gist

9c

100 Delfts blauwe daken (incl 2e tranche)

10

Internationaal presentaties

10a

Voortzetting Delfts Energie Agentschap

10b

Europese subsidies aanvragen

11

Monitoring

12

Algemene projectleiding

 

In 2007 is aan bijna alle programma's en projecten uit het 'Klimaatplan Delft 2003-2012' gewerkt, met uitzondering van :

 

4b convenant bestaande bouwen

Dit project heeft in deze vorm uiteindelijk geen doorgang gekregen, in 2008 wordt bekeken of op een andere wijze afspraken kunnen worden gemaakt met woningbouwcorporaties m.b.t. energiebesparing in de bestaande bouw.

In 2006 is begonnen met de uitvoering van  de nota “Energiebesparing gemeente organisatie”. Bij een 9-tal grote tot middelgrote gemeentelijke gebouwen is  een energiescan uitgevoerd en een lijst van mogelijke energiebesparende maatregelen opgesteld. In 2007 is voor de eerste 4 gebouwen  een uitvoeringsplan opgesteld, waarvan reeds een groot aantal maatregelen worden/zijn uitgevoerd. 

In 2008 zal verder worden gewerkt aan alle programma's en projecten uit het Klimaatplan Delft 2003-2012.

 

Natuur- en Milieucommunicatie (NMC)

Afgelopen jaren is gewerkt aan de uitvoering van de NMC-nota uit 2001. Projecten zijn afgerond of verdienen een verdieping. In 2008 zal de NMC-nota worden herzien, waarin o.a. het themagericht werken een plek zal krijgen. Ook zal de positionering van het instrument NMC aandacht krijgen. Vooruitlopend zal er dit jaar wel voor de 3e achtereenvolgende keer een milieuthema centraal staan. Dit jaar is dat lucht en geluid. Dit leidt tot een samenhangend pakket projecten, waarbij dit thema centraal staat, zoals publieksactie, technische- en educatieve projecten gericht op scholen (BO en VO), communicatie rond een op te leveren RO/fysiek  project, tentoonstelling en een bredere aanpak van de communicatie rond dat thema. Bestuurlijke ambitie van de gemeente heeft er toe geleid dat de gemeente zich ook via de nieuwe landelijke vereniging van Gemeenten voor duurzame ontwikkeling (opgericht door Delft, Dordrecht en Zoetermeer) hard maakt voor een goede inzet van het NMC instrument en de lokale netwerken bij duurzaamheid lokaal beleid. www.lokale-nmc.nl

 

Versterking van de integratie van milieudoelstellingen in andere beleidssectoren

·                     Versterken relatie tussen milieubeleid en NMC door met jaarthema’s te werken. In 2006 stond het thema water centraal, in 2007 energie & klimaat en in 2008 lucht en geluid.

·                     Uitvoeren van de projecten uit de Natuur- en milieucommunicatienota;

·                     Participeren in het Europese project “livinggreen”

 

Ecologische basisvorming

·                     Delftse Natuur en milieusite (natuur en milieu op inter- en intranet). Hierin aandacht voor samenhang vakteams + producten. (www.delft.nl/natuurenmilieu)

·                     In huisstijl brengen en professionaliseren publicaties

·                     Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet onderwijs NME; onderwijs m.b.t. natuur, milieu en duurzaamheid.

·                     Deelnemen in en uitvoeren van het natuur-en milieudeel van het “Brede School” project in alle wijken; ontwikkelen nieuw programma, alsmede ontwikkelen en uitvoeren van een aandeel voor Brede School voor het voortgezet onderwijs.

·                     Opbouwen (hard en software) van een mediatheek in het gebouw “De Papaver”;

NMC bij uitvoering milieubeleid/projecten

·                     Beheren van de Reserve Natuur en Milieu

·                     Werven en beoordelen aanvragen voor subsidie uit de Reserve Natuur en Milieu;

·                     Ondersteuning projecten derden

NMC bij duurzaamheidsbeleid

·                     Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform;

·                     Ondersteuning Natuur- en Milieukring;

Activiteiten en beheer De Papaver

·                     Organiseren van tentoonstellingen in De Papaver;           

·                     Organiseren van vakantieactiviteiten in voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en kerstvakantie deels i.s.m. vrijwilligers;

·                     Faciliteren van de Stichting Vrienden van De Papaver

·                     Begeleiden vrijwilligers bij diverse projecten.

·                     (Her-)inrichten van de locatie  “De Papaver” als bezoekerscentrum; in 2008 zal gestart worden met de aanpak van de tentoonstellingsruimte.

·                     Bemensing op zondag: Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en verkoopartikelen) i.s.m. vertegenwoordigers van vier natuur & milieuorganisaties en invoeren van professionele ondersteuning met ingang van 1 februari 2006;

·                     Nu voor de fysieke en personele kant van De Papaver grotendeels zorg is gedragen, zal de informatiefunctie en het aanbod aan producten en activiteiten verder worden ontwikkeld.

·                     Ontwikkelen/uitwerken regionale functie van het natuur- en milieucentrum en dan in het bijzonder voor wat betreft de ecologische basisvorming.

Delftse Hout

 

Gemeentelijke interne milieuzorg (GIM)

·                     Coördinatie en advisering in het kader van implementatie GIM (in combinatie met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen de nieuwe gemeentelijke organisatie;

·                     Ontsluiten gegevens via Internet en publieksuitgave;

·                     Speerpunten voor 2008 e.v. betreft papierverbruik/-besparing;

 

Afval(verwijdering)

·                    Opdrachtgeverschap en beleidstaak van Milieu verder invullen en vormgeven. Advisering, afstemming en coördinatie afvalstoffenbeleid. (afspraken/overleg tussen, milieu en milieutoezicht, stadsbeheer en reinigingsbedrijf Avalex);

·                                Vergunningverlening textiel Afvalstoffenverordening;

·                    Uitvoering van de nota “Voorlichting op maat” gericht op diverse deelstromen en in het bijzonder: inzamelwijzer papier, hondenpoep, zwerfvuil, grofvuil en incontinentiemateriaal. Hierbij in het bijzonder aandacht voor het afstemmen van de communicatiestromen in de nieuwe situatie.

·                    In 2008 maakt de zwerfvuilcampagne met diverse deelprojecten een doorstart, waaronder ‘zwerfvuilaanpak in en rond de school’ (ook NMC-project).

·                    Verbeteren/optimaliseren van de afvalinzameling van stromen (n.a.v. benchmark)

 

Ruimtelijke ordening algemeen

·      Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen, ontwikkelingsplannen, ontwikkelingsvisies, gebiedsvisies en ruimtelijke onderbouwingen;

·      Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke)  bouwlocaties en in BAO;

·      Opstellen milieuadviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere ruimtelijke plannen;

·      Duurzaamheid in wijkprogramma’s;

·      Advisering en begeleiding m.e.r.(beoordelings)procedures

·      Reageren op milieu-effectrapportages en Strategische Milieubeoordeling voor projecten in de regio die effect hebben op het milieu in Delft.

 

            Ruimtelijke ordening specifiek

·       Actualiseren van de standaard teksten die door het vakteam gebruikt worden bij de verschillende ruimtelijke plannen

 

Bedrijven

·         Evaluatie en herziening van de nota “Bedrijven en Bestemmingsplannen”

·         Het implementeren van de nota “Bedrijven en Bestemmingsplannen” in bestemmingsplannen, ontwikkelingsplannen, ontwikkelingsvisies, gebiedsvisies en ruimtelijke onderbouwingen.

·         Advisering over het toepassen van de nota “Bedrijven en Bestemmingsplannen” bij bouwplannen.

 

Geluid

·                     Opstellen van een geluidnota met betrekking tot gebiedsgericht geluidsbeleid.

·                     Uitvoeren van hogere grenswaarde-procedures;

·                     Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen;

·                     Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond industrieterreinen (Schieoevers en DSM-Gist), (toets bij vergunningverlening; implementatie saneringsprogramma);

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;

·                     De mogelijkheden om het “gat” te dichten in het geluidsscherm langs de A13 (oostzijde, ter hoogte van de Delfgauwseweg) onderzoeken 

·                     Input geven aan themajaar

 

Verkeer en vervoer + luchtkwaliteit

·                    Adviseren t.a.v. de uitvoering van het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan  (LVVP) en daarin aandacht schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en vervoermanagement alsmede de effecten op luchtkwaliteit en geluidhinder;

·                    Uitbouwen afstemming van milieu- en verkeers- en vervoersbeleid;

·                    Advisering over de koppeling tussen het nieuwe verkeersmodel en rekenprogramma’s op het gebied van geluid en luchtkwaliteit;

·                    Stimuleren van Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere bedrijven, gezien vanuit de Wet milieubeheer;

·                    Rapporteren met betrekking tot het Besluit Luchtkwaliteit en het opstellen van een plan van aanpak voor overschrijdingslocaties stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10).

·                    Advisering over luchtkwaliteit t.b.v. bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.

·                    Verdere voorbereiding en besluitvorming over invoering van een milieuzone rondom de binnenstadsring.

·                    Input leveren aan themajaar

 

           

Energie

·                     Implementeren van energieaspecten in diverse grote stedelijke (herstructurerings)projecten zoals Spoorzone, Poptahof, Harnaschpolder, Bomenwijk en herstructurering TU gebied ;

·                     Doorlopen ontwikkelingstraject Toepassing  Delftse Industriële warmte (Warmte voor Delft).

·                     Deelname aan 5-jarig Europees demonstratieproject SESAC (Sustainable Energy Systems in Advanced Cities) i.s.m. EREA en woningcorporatie Woonbron.

·                     Het in samenwerking met EREA opzetten van een “Energieloket”

·                     Koppeling van binnenklimaat en energiebesparing wordt opgepakt in het project “energieke scholen”, de lokale vertaling van de frisse scholen campagne.

·                     Verdere opzet, begeleiding en uitvoering van 2e tranche “100 Delftsblauwe daken”;

·                     Realiseren van één of meer (al dan niet kleinschalige) windturbines op gemeentelijk grondgebied;

·                     Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen;

·                     Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer;

·                     Participeren in het ‘’Eerste Regionale Enegie Agentschap’ (EREA) in samenwerking met lokale en Europese partners;

·                     Deelname in Europees kennisuitwisselingsproject RUSE;

·                     Beheer van de reserve Energiebesparende Maatregelen (REM) en stimulering en bewaking projecten uit de REM;

·                     Opstellen van de EnergiePrestatieAdvies-Utiliteit voor de overige gemeentelijke gebouwen (min. 1000 m2), o.a. zwembad Kerkpolder. Uitvoering maatregelen in combinatie met Wet milieubeheer en GIM.

·                     Participeren in het in het nationaal Ambtelijk Netwerk Klimaat- en Energiebeleid.

 

Duurzaam bouwen

·                     Het uitvoeren van het duurzaam bouwen beleid ;

·                     Implementatie van het duurzaam bouwen instrumentarium in de organisatie van de gemeente Delft;

·                     Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij nieuwe buurthuizen en gezondheidscentra;

·                     Duurzaam bouwen bij centrale huisvesting gemeente in Spoorzone;

·                     Participeren in de ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met name herstructurering Schie-oevers);

·                     Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en bestemmingsplannen;

·                     Uitvoeren van duurzaam bouwen projecten in samenwerking met andere partners;

·                     Controle en bewaking van de duurzaam bouwen afspraken in uitvoering Zuidpoort, Koepoort, etc.;

·                     Participeren in het Groot Stedenoverleg duurzaam bouwen.

 

Bodem & Bouwstoffenbesluit

·                     Het mandateren van de uitvoering van de Bedrijvenregeling bodemsanering  van de Provincie Zuid-Holland naar de gemeente Delft afronden;

·                     Uitvoeren Bedrijvenregeling bodemsanering

·                     UItvoeren van de bevoegd gezag taken Wbb binnen het stedelijk gebied van Delft;

·                     Inzicht krijgen in VOH-verontreinigingen binnen de gemeente Delft

·                     Opstellen bodemprogramma voor volgende ISV periode (gezamenlijk met Provincie Zuid-Holland);

·                     Opstellen en implementeren gemeentelijk bodem- en grondstromenbeleid n.a.v. nieuwe Besluit Bodemkwaliteit

·                     Interne en externe partijen over bovenstaande informeren ;

·                     Uitvoeren van Historische en Oriënterende bodemonderzoeken teneinde de  Delftse werkvoorraad bodem te verkleinen;

·                     Afronden van de beoordeling van alle bodemdossiers die door de provincie aan de gemeente zijn overgedragen en n.a.v. deze beoordeling plan van aanpak opstellen om “open eindjes” te dichten, plan van aanpak uitvoeren;

·                     Uitvoeren ISV-werkprogramma bodem;

·                     Uitvoering geven aan het handhavingsprogramma  en het handhavingsbeleid bodem;

·                     Implementeren HUM-Wbb (handhavingsbeleid bodem) voor de Delftse situatie;

·                     Adviseren over bodemonderzoeken en saneringen in het kader van aan – en verkoop,  milieuvergunningen, projecten water- en ecologieplan, projecten civieltechnische werken, bouw- en bestemmingsplannen;

·                     Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met het bevoegd gezag Wbb;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband  benoemde projecten (bodemonderzoek en sanering).

·                     Verstrekken van bodeminformatie aan makelaars, taxateurs, notariskantoren

 

Externe Veiligheid

·                     Het vertalen van de veiligheidsvisie voor Haaglanden naar een uitwerking daarvan voor Delft.

·                     NMP-4 beleid omzetten naar gemeentelijk beleid;

·                     Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als gevolg van de opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water;

·                     Het in beeld brengen van de risicocontouren en het groepsrisico als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor;

·                     Het in beeld brengen van het groepsrisico als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de A13 en Kruithuisweg;

·                     Adviseren over externe veiligheid bij bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.

 

Water

·                     Het uitvoeren van de in het tweede uitvoeringsprogramma van het waterplan opgenomen (deel) projecten;

·                     Het invulling geven aan de waterstructuurvisie en het implementeren van de hieruit voortvloeiende projecten;

·                     Het invulling geven aan het grondwaterbeleid

·                     Herzien van handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en ecologie;

·                     Waterparagraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de watertoets;

·                     Deelname aan regulier overleg over bestemmingsplannen en andere ruimtelijke ontwikkelingen in het kader van de watertoets;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;

·                     Adviseren over water bij bouwplannen en andere ruimtelijke plannen.

·                     Opstellen en uitvoeren communicatieplan rond de uitvoering van waterprojecten i.s.m. Hoogheemraadschap. Uitvoeren 0-meting via DIP. Met bijzondere aandacht voor bewonersparticipatie aan de hand van voorbeeldproject “bewoners aan de bak”

·                     In 2007 heeft een verkenning plaatsgevonden in hoeverre er Europese subsidiemogelijkheden zijn voor de projecten van het waterplan. Het onderzoek naar en de realisatie van de waterhuishouding in de Zuidpolder van Delfgauw (TU-Noord, -Midden en -Zuid) biedt hier goede mogelijkheden en voor dit project is in 2007 aansluiting gezocht bij een bestaand projectidee genaamd SuperSUDS. Dit project zal in 2008 en 2009 verder uitgewerkt worden in overleg met het hoogheemraadschap van Delfland.

 

·                     Ecologie

Implementeren van ecologie- en groenaspecten in diverse grote stedelijke (herstructurering)projecten zoals Spoorzone, Poptahof, Harnaschpolder e.a.;

·                     Het uitvoeren van plannen en (deel)projecten als opgenomen in het Ecologieplan;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV verband genoemde projecten;

·                     Nadere uitwerking m.b.t. inrichting van de stedelijke ecologische (hoofdstructuur); 

·                     Implementatie van de Flora- en faunawet in gemeentelijk beleid inclusief de uitwerking van procedures rond ontheffingsaanvragen, gedragscode en natuurinventarisaties;

·                     Opstellen van en uitvoering geven aan soortbeschermingsplannen voor in Delft voorkomende beschermde soorten;

·                     Opstellen beleid t.a.v. oevers m.b.t. inrichting, beheer en onderhoud;

·                     Herzien van handboek openbare ruimte voor ecologie en water(oevers:zie water);

·                     Ecologieparagraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de Flora- en faunawet;

·                     Adviseren over ecologie bij bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen;

·                     Beheren van de Reserve Ecologie en stimulering en bewaking van projecten uit de reserve;

·                     Bijdragen aan het ontwikkelen van een natuurdatabank voor Haaglanden en de concrete uitwerking voor Delft;

·                     Bijdragen aan het ontwikkelen van een groenvisie voor Haaglanden;

·                     Bijdragen aan het landschapontwikkelingsplan en beheer van Midden Delfland

·                     Advisering bij kapaanvragen;

·                     Afspraken/uitwerken aanpak communicatieplan

 

 

Delft Kennisstad

·                     Beheren van de Reserve milieutechnologie;

·                     Beoordelen aanvragen voor subsidie;

·                     Begeleiden van projecten die in het kernthema Milieutechnologie zijn opgestart en het bewaken van de voortgang ervan;

 

Regionale samenwerking

·                    Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan Haaglanden in Delft;

·                    Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst handhaving Haaglanden;

·                    Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden;

·                    Afronden van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker dat uitvoering geeft aan de geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer.

 

Wet Milieubeheer; vergunningverlening en handhaving

Naast de basisproducten worden in 2008 de volgende bijzondere producten gepland;

·          Opstellen van het beleid rondom het afgeven van milieuvergunningen (voortzetten van project uit 2007).

·          Actualisatie van de geluidszone rondom het industrieterrein Schie-oevers (afronden van project uit 2007).

·          Verdere implementatie van de recente nieuwe landelijke en provinciale regels ten behoeve van inventarisatie en registratie van gevaarlijke stoffen bij bedrijven (afronden van project uit 2007).

·          Gezamenlijke controles zoals afgesproken in het handhavingsprogramma 2007 van de gemeente Delft

·          De handhavingsestafette, waarbij door een grote hoeveelheid handhavers uit de gehele provincie Zuid-Holland op één dag controles worden uitgevoerd ten behoeve van landelijke publiciteit. Bij voorkeur worden op deze dag acties gepland die ook al op grond van één van de overige samenwerkingsprojecten afgesproken zijn.

·          Voortzetten van de inventariserende controles en verwerking van de resultaten in het MPM4ALL

 

Overige landelijke thema’s

Ook aan landelijke thema’s wordt aandacht besteed. Genoemd kunnen worden;

·           Anticiperen op de invoering van de omgevingsvergunning in 2009.

·           Verdere implementatie van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (het activiteitenbesluit).

·           Controles bij vuurwerkverkooppunten ter uitvoering van het nieuwe vuurwerkbesluit

·           Aandacht voor de bestaande convenanten bij het doorlopen van vergunningprocedures en bij het controleren van vergunningplichtige inrichtingen.

 

Reguliere taakuitvoering vergunningverlening & handhaving

·           Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving; aanmoediging van zelfregulering,

·           Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en energieaspecten en verkeer en vervoer).

·           Verder streven naar integrale handhaving (met de andere handhavingspartners).

·           Lokaal uitvoering geven aan het doelgroepenbeleid van het rijk.

·           Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving van andere vakteams/clusters

·           Indien noodzakelijk de benodigde coördinatie verzorgen m.b.t. het aanvragen om een beschikking artikel 14.1 Wm

·           Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie

·           Adviezen naar aanleiding van ruimtelijke plannen

·           Behandelen verzoeken ontheffing m.b.t. de route gevaarlijke stoffen

·           Uitvoering van de regeling incidentele festiviteiten

·           Behandelen aanvragen m.b.t. inzamelen van textiel door charitatieve organisaties

·           Beheer van het deelproces “milieuzorg” in het kader van het rampenbestrijdingsplan van de Gemeente Delft inclusief het onderdeel “Plan van aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.

 

Financiering

 

Reguliere middelen

Afgelopen jaar heeft de gemeente hard gewerkt aan het uniformeren van de subsidiemethodiek. Dit heeft ook consequenties voor de milieureserves. Per 1 januari 2008 is er een nieuwe beleidsregel Milieu van kracht, die hangt onder de gemeentebrede subsidieverordening.

 

Reserve Milieutechnologie

In het kader van Delft Kennisstad is de reserve milieutechnologie ingesteld, ook wel Milieutechnologiefonds genoemd. Doel hiervan is: versterken van het kenniscluster milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en steunen van initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het milieubeleid d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Prioriteit wordt gegeven aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met een grote uitstraling of spin-off. Het vakteam Milieu levert met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van projecten.

 

Reserve Energiebesparende Maatregelen

Op het terrein van het energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele) energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is een Reserve Energiebesparende Maatregelen (ook wel Energiefonds genoemd) ingesteld. Het vakteam Milieu participeert actief in het ontwikkelen en realiseren van ideeën om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.

 

Reserve Natuur en Milieu

Dit is een regeling ter ondersteuning van derden die activiteiten ondernemen op natuur- en milieugebied. Twee keer per jaar kunnen diverse organisaties of personen voorstellen indienen, die moeten voldoen aan een aantal criteria.

 

 

Uren begroting (indicatief en exclusief Wbb-taken)

PROJECT

TOTAAL (uren)

Vakteam Milieu

 

600145 Algemeen bestuursondersteuning

400

600156 Communicatie externe partijen

250

600157 Communicatie ondersteuning Milieubeheer

450

600158 Procesbeg. Duurzaamheidsbeleid

100

600159 Monitoring Duurzaamheid

150

600160 RVS Pijnacker

30

600161 Algemeen en derden beheer regio Haaglndn

100

600183 Algemeen extern overleg

250

600194 Natuur- en Milieucommunicatie alg.

200

600195 Milieu op het Net

150

600184 Gemeentelijke interne milieuzorg

220

600202 Communicatie ondersteuning Milieuzorg

15

600146 Water

1.000

600548 Projectleider Bodem & Water

560

600147 Beleid bodem

600

600148 Adviezen tbv bouwaanvr.part.bedr. bodem

423

600149 Adviezen tbv gemeentelijke ontw. bodem

1.400

600152 Bouwstoffenbesluit beleid/uitvoering

400

600250 Bouwstoffenbesluit handhaving

360

600298 Verstrekken bodeminformatie

300

600150 Projecten afval

190

600186 Beleid afval

100

600187 Begeleiding planvorming RO

1.350

600188 Bestemmingsplannen RO

750

600200 Werkbudget advies bouwplan bedr.ov

50

600201 Beleid en ontwikkeling RO

250

600153 Beleid geluid

500

600154 Adv. bouw/bestm.pln geluid weg/railverkr

500

600191 Werkbudget klacht verkeerslawaai geluid

50

600192 Werkbudget geluidsanering (a/b-lijst)

100

600155 Beleid energie

200

600193 Begeleiding projecten energie

1.700

600190 Begeleiding Dubo-proj. bouwen/wonen

200

600207 Ecologiebeleid

25

600004 NME Basisonderwijs algemeen

1.650

600028 NME tentoonstellingen

600

600029 NME PR (publikaties)

350

600030 NME-publieksactiviteiten

2.200

600031 NME-projectbureau

850

600248 NME voortgezet onderwijs

1.200

 TOTAAL UREN vakteam Milieu

20.173

 

 

 

Vakteam Milieutoezicht

 

 

Nr.

 

 Omschrijving

 

TOTAAL (uren)

 

Regelstellen (17,5 %)

 

22532

Vergunning (hfd 8 wm)

1309

22533

Melding (hfd 8 wm)

151

22534

Nadere eis

454

22535

Ontheffing route gevaarlijke stoffen

151

22536

Vrijstellingsregeling horeca

302

22537

Inzamel vergunning afvalstoffen

76

Nieuw

Voorlichting, communicatie regelstellen

302

 

Handhaven (35 %)

 

22538

Integrale controle

1712

22539

Thema controle

378

22540

Administratieve controle

76

22541

Nacontrole

756

22542

Klachten horeca

756

22544

Klachten overig

302

22543

BRZO

76

21276

Piket

151

Nieuw

Voorlichting, communicatie handhaven

605

22545

Bestuurlijk HH

605

22546

Ondersteuning strafrecht

76

 

Werk voor interne vakteams (5%)

 

22547

Advies bouwaanvragen/plannen

76

22548

Ondersteuning bestemmingsplannen

454

22549

Gemeentelijke gebouwen

38

22551

Zonebeheer industrielawaai

138

22552

Toetsing vergunningen derden

38

22553

Ondersteuning vakteam Milieu

76

 

Ondersteuning uitvoering (10%)

 

22554

Externe samenwerking (buiten gemeente org.)

151

22555

Interne samenwerking (binnen gemeente org.)

302

26319

Professionalisering in de handhaving

756

Nieuw

Onderzoek, regelgeving en beleidsnota's

302

 

Indirecte werkzaamheden (16%)

2419

 

Organisatie (16,5%)

2494

 

Totaal (100%)

15518

 

 

 



[1] Artikel 4.20

1.

De gemeenteraad stelt jaarlijks voor een daarbij vast te stellen periode een gemeentelijk milieuprogramma vast.

 

2.

Het programma bevat ten minste:

a.

een programma van door de gemeenteraad en burgemeester en wethouders in de betrokken periode te verrichten activiteiten ter uitvoering van de bij wettelijk voorschrift met het oog op de bescherming van het milieu aan de gemeenteraad en burgemeester en wethouders opgedragen taken;

b.

een overzicht van de financiële gevolgen van de onder a bedoelde activiteiten.

 

3.

Indien in de gemeente een gemeentelijk milieubeleidsplan geldt, houdt de gemeenteraad met dat plan rekening bij de vaststelling van een gemeentelijk milieuprogramma.

 

[2] Artikel 4.21

1. Het gemeentelijke milieuprogramma wordt voorbereid door burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders leggen het ontwerp van het programma bij het ontwerp van de begroting voor aan de gemeenteraad.

2. Artikel 4.17, derde lid, is van overeenkomstige toepassing.

3. Zodra het gemeentelijke milieuprogramma is vastgesteld, doen burgemeester en wethouders hiervan mededeling door toezending van het programma aan gedeputeerde staten en aan de inspecteur.

4. Burgemeester en wethouders maken de vaststelling bekend in één of meer dag- of nieuwsbladen die in de gemeente verspreid worden. Hierbij geven zij aan op welke wijze kennis kan worden gekregen van de inhoud van het programma.

 

[3] In 2003 werd het Delftse Waterplan door de Stichting  Natuur en Milieu en de gezamenlijke provinciale milieufederaties genomineerd als een van de drie beste Nederlandse waterplannen