Milieuprogramma
2008
Inleiding
Het milieuprogramma maakt
inzichtelijk waar de prioriteiten liggen van verscheidene milieuthema’s voor
het komend jaar. Met de vaststelling van het milieuprogramma door de
gemeenteraad wordt voldaan aan de verplichting die voortvloeit uit artikel 4.20[1]
en 4.21[2]van
de Wet milieubeheer. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening
gehouden worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan. In het
Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 is een visie gegeven op duurzame stedelijke
ontwikkeling. Omdat deze visie in grote lijnen nog geldig is, wordt dit plan
totdat het nieuwe plan is vastgesteld vooralsnog als actueel gemeentelijke
milieubeleidsplan beschouwd.
In 2008 wordt gestart met
het opstellen van een nieuwe Duurzaamheidsvisie. Ook wordt dit jaar het 3E
Klimaatplan geactualiseerd en een nieuwe NMC-nota opgesteld. Deze laatste twee
nota’s worden gelijktijdig met de duurzaamheidsvisie opgewerkt. Het plan van
aanpak hiervoor wordt in het eerste kwartaal van 2008 aan B&W aangeboden.
De activiteiten in het
milieuprogramma betreffen voor een deel dan ook een doorloop van activiteiten
uit voorgaande jaren. Het Duurzaamheidsplan is de afgelopen jaren aangevuld met
thema-specifieke beleidsplannen die hun eigen dynamiek kennen en ook zo hun
doorwerking hebben naar het milieuprogramma. Onderdeel van de specifieke
beleidsplannen zijn concrete uitvoeringsprogramma’s (zie schema).
Binnen de gemeente zijn de
milieutaken opgesplitst in een vakteam Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij
het cluster Wijk- en stadszaken en een vakteam Milieutoezicht (met name
vergunningverlening en handhaving) bij het cluster Publiekszaken.
De in het programma
beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of Milieutoezicht
uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken
uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) opgesteld door het
Ingenieursbureau en uitgevoerd door de vakteams Technische Voorbereiding en
Wijkbeheer van Stadsbeheer, de (logistieke) uitvoering van het afvalbeleid is
in handen van Stadsbeheer en reinigingsbedrijf Avalex en een deel van het
duurzaam bouwen beleid door het vakteam Monumentenzorg en Bouwkwaliteit.
In dit programma ontbreekt
daarom een gedetailleerde urenplanning, deze komt terug in de individuele
werkplannen van de betreffende sectoren en vakteams. Volstaan wordt met een
overzicht van de belangrijkste uitvoerende vakteams Milieu en Milieutoezicht.
In samenwerking met alle
gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd
naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.
In 2008 wordt de
samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet. In
actieve zin participeert Delft in de Externe Veiligheidspool van het
Stadsgewest.
De thema-specifieke
beleidsplannen zijn zo concreet dat er inzicht is of het milieubeleid ook
uitgevoerd kan worden en daar waar dit een knelpunt vormde is het voorgelegd
bij de programmabegroting.
Ook ontbreekt een overzicht van de financiële gevolgen van de bij een
wettelijke voorschrift opgedragen taak. Als gevolg van een toenemende
integratie van milieuwerkzaamheden door andere organisatieonderdelen in de
organisatie wordt het moeilijker een dergelijk overzicht te maken.
Regelmatig participeert het
vakteam Milieu in landelijke benchmarkonderzoeken zoals de Duurzaamheidsmeter.
Daarnaast wordt gebruikmakend van het DIP (DelftsInternetPanel) regelmatig
onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld de beleving van de jaarthema’s bij burgers.
Ontwikkelingen en basis
voor het werkprogramma.
Het Coalitieakkoord tussen
de Tweede Kamerfracties van CDA, PvdA en ChristenUnie van 7 februari 2007
focust op een nieuwe balans tussen ecologie en economie,
waarbij economische dynamiek en ecologische ontwikkeling met elkaar worden
verbonden. Onze manier van produceren en consumeren zal zo moeten veranderen
dat verdere aantasting van ecosystemen wordt voorkomen. De druk op het milieu
moet omlaag. Door toepassing van nieuwe innovatieve technologieën en een bewuster
gedrag kan veel vooruitgang worden geboekt voor mens en milieu. Hier liggen ook
grote kansen voor nieuwe economische activiteiten en versterking van ons
concurrentievermogen. Nederland kan hierbij voortbouwen op zijn sterke,
innovatieve traditie als waterland.
Met name op water en
energiegebied zijn hoge ambities geformuleerd. Wanneer deze in de loop van het
jaar verder geconcretiseerd worden zal de gemeente hier actief op inspelen. Tot
slot zal er nadrukkelijk worden ingespeeld op middelen die vanuit het rijk voor
klimaatbeleid beschikbaar zullen worden gesteld.
De Toekomstagenda Milieu
(2006) houdt vast aan het Nationaal Milieubeleidsplan NMP-4 Hierin zijn zeven
milieuproblemen geschetst, waarbij voor een aantal daarvan op gemeentelijk
niveau taken zijn weggelegd. Speerpunten hierin zijn klimaatbeleid, de
beleidsvernieuwing externe veiligheid, de beleidsvernieuwing milieu en
gezondheid (dubo-bouwmaterialen) en vernieuwing van het milieubeleid voor de
leefomgeving (Gebiedsvisie, MIG, Luchtkwaliteit, Integratie Milieu-RO, sociale
component, afval). In Delft kregen en krijgen deze speerpunten reeds de nodige
aandacht.
In april 2006 trad een
nieuw Delfts college aan met een nieuw coalitieakkoord onder het thema “Ruimte
zien en ruimte maken”. In dit akkoord wordt onder het thema “Milieu en duurzame
ontwikkeling” de aandacht met name gericht op:
Ø Bewustwording van
gedragsverandering, waaronder uitbreiding en profilering van natuur-en
milieueducatie
Ø Verbetering van stedelijk
groen en water
Ø Een leefbare stad met een
aanpak van het binnenmilieu in woningen en scholen en extra aandacht voor
bodemvervuiling en luchtkwaliteit
Ø Voldoen aan de Kyoto
doelstellingen met een ambitieus klimaatbeleid, waaronder het vormgeven van een
warmtebedrijf
Themaspecifieke
beleidsplannen
In april 2000 werd het
Delfts Waterplan “Een blauw netwerk” [3] bestuurlijk vastgesteld door zowel de
gemeente Delft als het Hoogheemraadschap van Delfland. De in dit plan benoemde
concrete projecten voor de periode 2000-2003 zijn uitgevoerd dan wel gekoppeld
aan ontwikkelingen in de stad. Omdat de ambities en visie van het waterplan nog
actueel zijn, is in 2003 besloten om geen vervolg op het Waterplan vast te
stellen maar te volstaan met de vaststelling van een nieuw uitvoeringsprogramma
dat ook inspeelt op de meest recente beleidsontwikkelingen en drie
visiedocumenten: de afkoppelvisie, de grondwatervisie en de waterstructuurvisie
voor respectievelijk het omgaan met hemelwater, grondwater en ruimte voor
water(berging). Het tweede uitvoeringsprogramma van het waterplan is op 28
april 2005 unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Het Waterplan is de basis
voor de samenwerking op watergebied tussen Delft en het hoogheemraadschap van
Delfland. Voor het tweede uitvoeringsprogramma is om die reden op 13 mei 2005
een nieuw convenant met Delfland gesloten waarin de samenwerking bezegeld is.
Binnen de gemeente Delft wordt water steeds meer in een breder kader geplaatst.
Naast de technische en fysieke inpassing van water in de stad komt er steeds
meer aandacht voor recreatie, toerisme, cultuur, kennis en economie. De
coördinatie binnen deze thema’s ligt bij het vakteam Milieu.
Met
de kaderrichtlijn water komt er meer aandacht voor de chemische en ecologische
kwaliteit van het oppervlaktewater (en grondwater). Met het huidige
uitvoeringsprogramma van het waterplan is hiertoe al een aanzet gegeven voor
verbetering. In 2008 zal verder geanalyseerd worden in hoeverre de geplande
maatregelen afdoende zijn en zal een monitoringsprogramma worden opgezet om de
voortgang van de verbetering te kunnen meten. Dit monitoringsprogramma zal
tevens gebruikt worden om te bepalen in hoeverre we op koers zijn om de drie
gedefinieerde ambitieniveaus voor waterkwaliteit in 2015 te realiseren.
In oktober 2001 werd de
nota “Natuur en milieucommunicatie in Delft” vastgesteld. Hierin werden
projecten en doelen benoemd voor Natuur en milieucommunicatie bij resp.
ecologische basisvorming, bij (lokaal) milieubeleid, bij (lokaal)
duurzaamheidsbeleid en werd de functie van het gebouw “De Papaver” herijkt.
Tevens werd een nieuwe financiële injectie gegeven om de benoemde doelen te
bereiken. In de programmabegroting 2007-2010 is besloten deze nota in 2007 te
actualiseren. Het actualiseren van de NMC-nota zal gecombineerd worden met het
ontwikkelen van nieuw duurzaamheidsbeleid en het actualiseren van het
klimaatplan. Dit staat in 2008 op het programma.
In augustus 2002 is het
Handboek Bodem bestuurlijk vastgesteld. In dit Handboek is het bodembeleid van
de gemeente Delft vastgelegd. Ook de bodemkwaliteitskaart en het
grondstromenplan zijn in het Handboek opgenomen zodat beleid en de regels voor
de uitvoering in één nota zijn vastgelegd. In verband met de nieuwe
bodemkwaliteitskaart en grondstromenplan (vastgesteld augustus 2005) is het
Handboek in het vierde kwartaal van 2005 geheel herzien.
Vanaf 1 mei 2007 is de
gemeente Delft bevoegd gezag Wet bodembescherming (Wbb) voor het stedelijk
gebied van de gemeente. De Provincie Zuid-Holland heeft deze taken naar de
gemeente gedelegeerd. Het beschikken van bodemonderzoeken, risico-evaluaties en
saneringsplannen wordt hierdoor nu door de gemeente zelf gedaan. Ook de
handhaving van bodemsaneringen is hiervan een onderdeel.
Op 1 juli 2008 treedt het
nieuwe Bodembesluit in werking. Momenteel wordt onderzocht welke consequenties
dit besluit voor Delft heeft. In de tweede helft van 2008 wordt een op de
Delfste situatie geënt beleid aangeboden aan het bestuur.
In
april 2003 is het 3E Klimaatplan Delft 2003-2012 bestuurlijk vastgesteld. In
dit plan is een bestuurlijke ambitie gekoppeld aan een groot aantal concreet
uitvoerbare projecten waarbij de gemeente Delft haar bijdrage levert aan de
landelijke doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen.
In
april 2004 is het Ecologieplan Delft 2004-2015 bestuurlijk vastgesteld. Het
plan beschrijft hoe in de komende jaren, in samenhang met de sociale en
economische ontwikkelingen, de diversiteit van de natuur behouden en verder
ontwikkeld kan worden en daarmee de leefbaarheid voor de burgers gewaarborgd
is.
In
2007 is onder het motto ”HIER spaart Delft energie” bijzondere aandacht geweest
voor het Klimaatplan. De afspraak is om ieder jaar een bepaald thema meer
aandacht te geven door een combinatie van gerichte communicatie en de inzet van
NMC. Ook wordt met een tentoonstelling in de Papaver ingespeeld op het thema.
De activiteiten die vallen onder het themajaar zijn vakteamoverschrijdend zodat
ook andere gemeentelijke onderdelen en externe partijen betrokken worden. In
2008 staat het thema lucht en geluid centraal.
In oktober 2007 werd de
Programmabegroting 2008-2012 vastgesteld
met daarin de onderstaande doelstellingen:
·
Het verbeteren van groene ruimte en water in en om de stad.
·
Het vergroten van bewustwording en gedragsverandering onder meer door
uitbreiding en profilering van natuur- en milieueducatie en door communicatie.
·
Een verhoogde aandacht voor de kwaliteit van de leefomgeving, het
binnenmilieu in woningen en scholen, bodemkwaliteit en luchtkwaliteit
·
Stimuleren van innovaties op het gebied van duurzame energie
·
Extra inzet op het vormgeven en realiseren van een warmtebedrijf Delft
In februari 2005 is het
tweede Delftse OntwikkelingsProgramma 2005-2015 (DOP-2) vastgesteld als basis
voor de aanvraag van ISV middelen bij de Provincie Zuid-Holland. In het DOP-2
geeft de gemeente aan wat zij de komende periode samen met de lokale partners –
corporaties, ontwikkelaars /bouwers, bewoners, bedrijven en instellingen – wil
bereiken rond de thema’s: Kennis, economie en cultuur, wonen/samenleven en
duurzaamheid en een viertal gebiedsgerichte programma’s. Per thema zijn in het
DOP-2 de verschillende te bereiken effecten geformuleerd. Deze worden via
monitoring verantwoord. Binnen het themaprogramma Duurzaamheid worden zes
deelprogramma’s onderscheiden: Water en ecologie, verbetering klimaat en
milieu, bodemsanering, geluidhinder, openbaar vervoer en wegen en fietsverkeer.
Daarnaast is milieu een
belangrijk speerpunt bij een aantal langlopende stedelijke projecten zoals de
herstructurering van het TU-gebied, de ondertunneling van het spoor en de
daarbij behorende bovengrondse ontwikkeling, de herinrichting van het
Zuidpoortgebied, de herstructurering van de wijk Poptahof, de inrichting van de
Harnaschpolder, de herstructurering van het Schieoeversgebied etc..
Missie
In de duurzame kennisstad Delft wordt:
· zodanig omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en
regeneratief worden dan wel blijven;
· wordt een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een
balans tussen welzijn en welvaart;
· wordt aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale
cohesie en betrokkenheid.
Om deze richting te geven wordt een zestal principes voor duurzame
stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het Duurzaamheidsplan Delft
2000-2003 zijn uitgewerkt.
Hoofdafspraken en producten
Het takenpakket richt zich
op de volgende onderdelen:
·
Uitvoeren van wettelijke taken;
·
Uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering
en ter ondersteuning van de wettelijke taken;
·
Uitvoering van nog niet afgesloten projecten uit het Duurzaamheidsplan
Delft 2000-2003, het Waterplan Delft, de nota Natuur en milieucommunicatie in
Delft, het Klimaatplan 2003-2012 en het Ecologieplan 2004-2015;
·
Uitvoering van het collegeprogramma 2006-2010;
·
Uitvoering diverse ISV-programma’s
·
Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het
Milieutechnologiefonds;
·
Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve
Energiebesparende Maatregelen;
·
Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve
Natuur en Milieu;
·
Stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit de Reserve
Ecologie;
·
Intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglanden verband.
JAARPROGRAMMA 2008
Komend
jaar staat het opstellen van een nieuwe Duurzaamheidsvisie en het actualiseren
van de verschillende beleidsnota’s centraal.
Algemeen
· Afstemming en integratie
van milieuactiviteiten [met name tussen vakteam Milieu en Milieutoezicht,
binnen de sector Stedelijke Ontwikkeling (ruimtelijke ordening, mobiliteit,
vastgoed en cultuur, kennis en economie) en met Stadsbeheer (afval en groen)];
· Kwaliteitszorg (aanpassen
interne werkprocedures/afspraken ook mede i.r.t. locatie Papaver (handboek
Papaver) en vrijwilligers en andere vakteams);
· Opstellen van een
milieuvisie bij grote projecten;
· Instrumenten ontwikkelen om
leefbaarheid invulling te geven;
· Planningssystematiek en
projectmatig werken verder inhoud geven.
Duurzaamheidsplan Delft
2000-2003.
Het voortzetten van de
uitvoering van het restant van de 26 geformuleerde projecten in het
Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.
Het
(verder) uitvoeren van de onderstaande projecten uit het Klimaatplan Delft
2003-2012.
1 |
Nieuwe gemeentelijke
gebouwen (excl. stadskantoor) |
1a |
Nieuwe gemeentelijke
stadskantoor |
2 |
Aanpak energiegebruik
bestaande gemeentelijke gebouwen/ voorzieningen |
2a |
Renovatie 2 bestaande
gebouwen |
2b |
Openbare installaties:
gemalen |
2c |
Openbare installaties:
verkeersinstallaties en verlichting |
3 |
Nieuwbouw projecten
woningbouw |
3 |
Nieuwbouw projecten
utiliteitsbouw |
3a |
Spoorzone
|
3b |
Zuidpoort |
4 |
Bestaande bouwprojecten
woningen en utiliteit |
4a |
Poptahof
(3D) |
4b |
Convenant bestaande
woningen (3D) |
4c |
Bestaande stad bespaart
energie |
5 |
Verruimde reikwijdte en
zorgplicht bij bedrijven |
6 |
Duurzame
bedrijventerreinen |
6a |
Naar een duurzame
planontwikkeling Technopolis (3D) |
6b |
Energieprestatie
herstructurering Schie-oevers |
7 |
Gemeentelijke Interne
Milieuzorg (3D) |
7a |
Eigen vervoerplan
gemeente Delft |
7b |
Wagenpark
|
7c |
Energiebeheer
gemeentelijke gebouwen en voorzieningen en inkoop groene energie |
8 |
Vastleggen verbetering
LV/OV/CV als prestatieafspraken in het LVVP |
9 |
Duurzame energie
realiseren in de gebouwde omgeving (zie 1,2, 3, 4 en 6) |
9a |
Windturbines |
9b
|
Toepassing Restwarmte DSM
Gist |
9c |
100 Delfts blauwe daken
(incl 2e tranche) |
10 |
Internationaal
presentaties |
10a |
Voortzetting Delfts
Energie Agentschap |
10b |
Europese subsidies
aanvragen |
11 |
Monitoring |
12 |
Algemene projectleiding |
In 2007 is aan bijna alle
programma's en projecten uit het 'Klimaatplan Delft 2003-2012' gewerkt,
met uitzondering van :
4b convenant bestaande bouwen
Dit project heeft in deze
vorm uiteindelijk geen doorgang gekregen, in 2008 wordt bekeken of op een
andere wijze afspraken kunnen worden gemaakt met woningbouwcorporaties m.b.t.
energiebesparing in de bestaande bouw.
In 2006 is begonnen met de
uitvoering van de nota
“Energiebesparing gemeente organisatie”. Bij een 9-tal grote tot middelgrote
gemeentelijke gebouwen is een
energiescan uitgevoerd en een lijst van mogelijke energiebesparende maatregelen
opgesteld. In 2007 is voor de eerste 4 gebouwen een uitvoeringsplan opgesteld, waarvan reeds een groot aantal
maatregelen worden/zijn uitgevoerd.
In 2008 zal verder worden
gewerkt aan alle programma's en projecten uit het Klimaatplan Delft 2003-2012.
Natuur- en
Milieucommunicatie (NMC)
Afgelopen jaren is gewerkt
aan de uitvoering van de NMC-nota uit 2001. Projecten zijn afgerond of
verdienen een verdieping. In 2008 zal de NMC-nota worden herzien, waarin o.a.
het themagericht werken een plek zal krijgen. Ook zal de positionering van het
instrument NMC aandacht krijgen. Vooruitlopend zal er dit jaar wel voor de 3e
achtereenvolgende keer een milieuthema centraal staan. Dit jaar is dat lucht en
geluid. Dit leidt tot een samenhangend pakket projecten, waarbij dit thema
centraal staat, zoals publieksactie, technische- en educatieve projecten
gericht op scholen (BO en VO), communicatie rond een op te leveren
RO/fysiek project, tentoonstelling en
een bredere aanpak van de communicatie rond dat thema. Bestuurlijke ambitie van
de gemeente heeft er toe geleid dat de gemeente zich ook via de nieuwe
landelijke vereniging van Gemeenten voor duurzame ontwikkeling (opgericht door
Delft, Dordrecht en Zoetermeer) hard maakt voor een goede inzet van het NMC
instrument en de lokale netwerken bij duurzaamheid lokaal beleid. www.lokale-nmc.nl
Versterking van de
integratie van milieudoelstellingen in andere beleidssectoren
·
Versterken relatie tussen milieubeleid en NMC door met jaarthema’s te
werken. In 2006 stond het thema water centraal, in 2007 energie & klimaat
en in 2008 lucht en geluid.
·
Uitvoeren van de projecten uit de Natuur- en milieucommunicatienota;
·
Participeren in het Europese project “livinggreen”
Ecologische basisvorming
·
Delftse Natuur en milieusite (natuur en
milieu op inter- en intranet). Hierin aandacht voor samenhang vakteams +
producten. (www.delft.nl/natuurenmilieu)
·
In huisstijl brengen en professionaliseren
publicaties
·
Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet
onderwijs NME; onderwijs
m.b.t. natuur, milieu en duurzaamheid.
·
Deelnemen in en uitvoeren van het natuur-en milieudeel van het “Brede
School” project in alle wijken; ontwikkelen nieuw programma,
alsmede ontwikkelen en uitvoeren van een aandeel voor Brede School voor het
voortgezet onderwijs.
·
Opbouwen (hard en software) van een
mediatheek in het gebouw “De Papaver”;
NMC bij uitvoering
milieubeleid/projecten
·
Beheren van de Reserve Natuur en Milieu
·
Werven en beoordelen aanvragen voor subsidie uit de
Reserve Natuur en Milieu;
·
Ondersteuning projecten derden
NMC bij duurzaamheidsbeleid
·
Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform;
·
Ondersteuning Natuur- en Milieukring;
Activiteiten en beheer De
Papaver
·
Organiseren van tentoonstellingen in De Papaver;
·
Organiseren van vakantieactiviteiten in voorjaars-, mei-, zomer-,
herfst- en kerstvakantie deels i.s.m. vrijwilligers;
·
Faciliteren van de Stichting Vrienden van De Papaver
·
Begeleiden vrijwilligers bij diverse projecten.
·
(Her-)inrichten van de locatie “De Papaver” als bezoekerscentrum; in 2008
zal gestart worden met de aanpak van de tentoonstellingsruimte.
·
Bemensing op zondag: Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en
verkoopartikelen) i.s.m. vertegenwoordigers van vier natuur &
milieuorganisaties en invoeren van professionele ondersteuning met ingang van 1
februari 2006;
·
Nu voor de fysieke en personele kant van De Papaver grotendeels zorg is
gedragen, zal de informatiefunctie en het aanbod aan producten en activiteiten
verder worden ontwikkeld.
·
Ontwikkelen/uitwerken regionale functie van het natuur- en milieucentrum
en dan in het bijzonder voor wat betreft de ecologische basisvorming.
Gemeentelijke interne
milieuzorg (GIM)
·
Coördinatie en advisering in het kader van implementatie GIM (in
combinatie met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen de nieuwe
gemeentelijke organisatie;
·
Ontsluiten gegevens via Internet en publieksuitgave;
·
Speerpunten voor 2008 e.v. betreft papierverbruik/-besparing;
Afval(verwijdering)
·
Opdrachtgeverschap en beleidstaak van Milieu verder invullen en
vormgeven. Advisering, afstemming en coördinatie afvalstoffenbeleid.
(afspraken/overleg tussen, milieu en milieutoezicht, stadsbeheer en
reinigingsbedrijf Avalex);
·
Vergunningverlening
textiel Afvalstoffenverordening;
·
Uitvoering van de nota “Voorlichting op maat” gericht op diverse
deelstromen en in het bijzonder: inzamelwijzer papier, hondenpoep, zwerfvuil,
grofvuil en incontinentiemateriaal. Hierbij in het bijzonder aandacht voor het
afstemmen van de communicatiestromen in de nieuwe situatie.
·
In 2008 maakt de zwerfvuilcampagne met diverse deelprojecten een
doorstart, waaronder ‘zwerfvuilaanpak in en rond de school’ (ook NMC-project).
·
Verbeteren/optimaliseren van de afvalinzameling van stromen (n.a.v.
benchmark)
Ruimtelijke ordening
algemeen
·
Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen,
ontwikkelingsplannen, ontwikkelingsvisies, gebiedsvisies en ruimtelijke onderbouwingen;
·
Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke) bouwlocaties en in BAO;
·
Opstellen milieuadviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere
ruimtelijke plannen;
·
Duurzaamheid in wijkprogramma’s;
·
Advisering en begeleiding m.e.r.(beoordelings)procedures
·
Reageren op milieu-effectrapportages en Strategische Milieubeoordeling
voor projecten in de regio die effect hebben op het milieu in Delft.
Ruimtelijke ordening specifiek
· Actualiseren van de
standaard teksten die door het vakteam gebruikt worden bij de verschillende
ruimtelijke plannen
Bedrijven
·
Evaluatie en herziening van de nota “Bedrijven en Bestemmingsplannen”
·
Het implementeren van de nota “Bedrijven en Bestemmingsplannen” in
bestemmingsplannen, ontwikkelingsplannen, ontwikkelingsvisies, gebiedsvisies en
ruimtelijke onderbouwingen.
·
Advisering over het toepassen van de nota “Bedrijven en
Bestemmingsplannen” bij bouwplannen.
Geluid
·
Opstellen van een geluidnota met betrekking
tot gebiedsgericht geluidsbeleid.
·
Uitvoeren van hogere grenswaarde-procedures;
·
Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen,
bouw- en bestemmingsplannen;
·
Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond
industrieterreinen (Schieoevers en DSM-Gist), (toets bij vergunningverlening;
implementatie saneringsprogramma);
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;
·
De mogelijkheden om het “gat” te dichten in het geluidsscherm langs de
A13 (oostzijde, ter hoogte van de Delfgauwseweg) onderzoeken
·
Input geven aan themajaar
Verkeer en vervoer +
luchtkwaliteit
·
Adviseren t.a.v. de uitvoering van het Lokaal Verkeer- en
Vervoersplan (LVVP) en daarin aandacht
schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en
vervoermanagement alsmede de effecten op luchtkwaliteit en geluidhinder;
·
Uitbouwen afstemming van milieu- en verkeers- en vervoersbeleid;
·
Advisering over de koppeling tussen het nieuwe verkeersmodel en
rekenprogramma’s op het gebied van geluid en luchtkwaliteit;
·
Stimuleren van Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere
bedrijven, gezien vanuit de Wet milieubeheer;
·
Rapporteren met betrekking tot het Besluit Luchtkwaliteit en het
opstellen van een plan van aanpak voor overschrijdingslocaties stikstofdioxide
(NO2) en fijn stof (PM10).
·
Advisering over luchtkwaliteit t.b.v. bouw- en bestemmingsplannen en
andere ruimtelijke plannen.
·
Verdere voorbereiding en besluitvorming over invoering van een
milieuzone rondom de binnenstadsring.
·
Input leveren aan themajaar
Energie
·
Implementeren van energieaspecten in diverse grote stedelijke
(herstructurerings)projecten zoals Spoorzone, Poptahof, Harnaschpolder,
Bomenwijk en herstructurering TU gebied ;
·
Doorlopen ontwikkelingstraject Toepassing Delftse Industriële warmte (Warmte voor Delft).
·
Deelname aan 5-jarig Europees demonstratieproject SESAC (Sustainable
Energy Systems in Advanced Cities) i.s.m. EREA en woningcorporatie Woonbron.
·
Het in samenwerking met EREA opzetten van een “Energieloket”
·
Koppeling van binnenklimaat en energiebesparing wordt opgepakt in het
project “energieke scholen”, de lokale vertaling van de frisse scholen
campagne.
·
Verdere opzet, begeleiding en uitvoering van 2e tranche “100
Delftsblauwe daken”;
·
Realiseren van één of meer (al dan niet kleinschalige) windturbines op
gemeentelijk grondgebied;
·
Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen;
·
Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet
milieubeheer;
·
Participeren in het ‘’Eerste Regionale Enegie Agentschap’ (EREA) in
samenwerking met lokale en Europese partners;
·
Deelname in Europees kennisuitwisselingsproject RUSE;
·
Beheer van de reserve Energiebesparende Maatregelen (REM) en stimulering
en bewaking projecten uit de REM;
·
Opstellen van de EnergiePrestatieAdvies-Utiliteit
voor de overige gemeentelijke gebouwen (min. 1000 m2), o.a. zwembad
Kerkpolder. Uitvoering maatregelen in combinatie met Wet milieubeheer en GIM.
·
Participeren in het in het nationaal Ambtelijk Netwerk Klimaat- en
Energiebeleid.
Duurzaam bouwen
·
Het uitvoeren van het duurzaam bouwen beleid
;
·
Implementatie van het duurzaam bouwen
instrumentarium in de organisatie van de gemeente Delft;
·
Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij nieuwe buurthuizen en
gezondheidscentra;
·
Duurzaam bouwen bij centrale huisvesting
gemeente in Spoorzone;
·
Participeren in de ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met
name herstructurering Schie-oevers);
·
Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en
bestemmingsplannen;
·
Uitvoeren van duurzaam bouwen projecten in samenwerking met andere
partners;
·
Controle en bewaking van de duurzaam bouwen afspraken in uitvoering
Zuidpoort, Koepoort, etc.;
·
Participeren in het Groot Stedenoverleg
duurzaam bouwen.
Bodem &
Bouwstoffenbesluit
·
Het mandateren van de uitvoering van de
Bedrijvenregeling bodemsanering van de
Provincie Zuid-Holland naar de gemeente Delft afronden;
·
Uitvoeren Bedrijvenregeling bodemsanering
·
UItvoeren van de bevoegd gezag taken Wbb
binnen het stedelijk gebied van Delft;
·
Inzicht krijgen in VOH-verontreinigingen
binnen de gemeente Delft
·
Opstellen bodemprogramma voor volgende ISV
periode (gezamenlijk met Provincie Zuid-Holland);
·
Opstellen en implementeren gemeentelijk
bodem- en grondstromenbeleid n.a.v. nieuwe Besluit Bodemkwaliteit
·
Interne en externe partijen over bovenstaande
informeren ;
·
Uitvoeren van Historische en Oriënterende bodemonderzoeken teneinde
de Delftse werkvoorraad bodem te
verkleinen;
·
Afronden van de beoordeling van alle bodemdossiers die door de provincie
aan de gemeente zijn overgedragen en n.a.v. deze beoordeling plan van aanpak
opstellen om “open eindjes” te dichten, plan van aanpak uitvoeren;
·
Uitvoeren ISV-werkprogramma bodem;
·
Uitvoering geven aan het handhavingsprogramma en het handhavingsbeleid bodem;
·
Implementeren HUM-Wbb (handhavingsbeleid bodem)
voor de Delftse situatie;
·
Adviseren over bodemonderzoeken en saneringen in het kader van aan – en
verkoop, milieuvergunningen, projecten
water- en ecologieplan, projecten civieltechnische werken, bouw- en
bestemmingsplannen;
·
Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met het
bevoegd gezag Wbb;
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten (bodemonderzoek en sanering).
·
Verstrekken van bodeminformatie aan makelaars, taxateurs,
notariskantoren
Externe Veiligheid
·
Het vertalen van de veiligheidsvisie voor
Haaglanden naar een uitwerking daarvan voor Delft.
·
NMP-4 beleid omzetten naar gemeentelijk beleid;
·
Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als gevolg van de
opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer van
gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water;
·
Het in beeld brengen van de risicocontouren
en het groepsrisico als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het
spoor;
·
Het in beeld brengen van het groepsrisico als
gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de A13 en Kruithuisweg;
·
Adviseren over externe veiligheid bij bouw-
en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.
Water
·
Het uitvoeren van de in het tweede uitvoeringsprogramma van het
waterplan opgenomen (deel) projecten;
·
Het invulling geven aan de waterstructuurvisie en het implementeren van
de hieruit voortvloeiende projecten;
·
Het invulling geven aan het grondwaterbeleid
·
Herzien van handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en
ecologie;
·
Waterparagraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de watertoets;
·
Deelname aan regulier overleg over bestemmingsplannen en andere
ruimtelijke ontwikkelingen in het kader van de watertoets;
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;
·
Adviseren over water bij bouwplannen en andere ruimtelijke plannen.
·
Opstellen en uitvoeren communicatieplan rond
de uitvoering van waterprojecten i.s.m. Hoogheemraadschap. Uitvoeren 0-meting
via DIP. Met bijzondere aandacht voor bewonersparticipatie aan de hand van
voorbeeldproject “bewoners aan de bak”
·
In 2007 heeft een verkenning plaatsgevonden in hoeverre er Europese
subsidiemogelijkheden zijn voor de projecten van het waterplan. Het onderzoek
naar en de realisatie van de waterhuishouding in de Zuidpolder van Delfgauw
(TU-Noord, -Midden en -Zuid) biedt hier goede mogelijkheden en voor dit project
is in 2007 aansluiting gezocht bij een bestaand projectidee genaamd SuperSUDS.
Dit project zal in 2008 en 2009 verder uitgewerkt worden in overleg met het
hoogheemraadschap van Delfland.
·
Ecologie
Implementeren van ecologie- en groenaspecten in
diverse grote stedelijke (herstructurering)projecten zoals Spoorzone, Poptahof,
Harnaschpolder e.a.;
·
Het uitvoeren van plannen en (deel)projecten als opgenomen in het
Ecologieplan;
·
Uitvoering geven aan de in het ISV verband genoemde projecten;
·
Nadere uitwerking m.b.t. inrichting van de stedelijke ecologische
(hoofdstructuur);
·
Implementatie van de Flora- en faunawet in gemeentelijk beleid inclusief
de uitwerking van procedures rond ontheffingsaanvragen, gedragscode en
natuurinventarisaties;
·
Opstellen van en uitvoering geven aan soortbeschermingsplannen voor in
Delft voorkomende beschermde soorten;
·
Opstellen beleid t.a.v. oevers m.b.t. inrichting, beheer en onderhoud;
·
Herzien van handboek openbare ruimte voor ecologie en water(oevers:zie
water);
·
Ecologieparagraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de Flora- en
faunawet;
·
Adviseren over ecologie bij bouw- en bestemmingsplannen en andere
ruimtelijke plannen;
·
Beheren van de Reserve Ecologie en stimulering en bewaking van projecten
uit de reserve;
·
Bijdragen aan het ontwikkelen van een natuurdatabank voor Haaglanden en
de concrete uitwerking voor Delft;
·
Bijdragen aan het ontwikkelen van een groenvisie voor Haaglanden;
·
Bijdragen aan het landschapontwikkelingsplan en beheer van Midden
Delfland
·
Advisering bij kapaanvragen;
·
Afspraken/uitwerken aanpak communicatieplan
Delft Kennisstad
·
Beheren van de Reserve milieutechnologie;
·
Beoordelen aanvragen voor subsidie;
·
Begeleiden van projecten die in het kernthema Milieutechnologie
zijn opgestart en het bewaken van de voortgang ervan;
Regionale samenwerking
·
Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan
Haaglanden in Delft;
·
Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst
handhaving Haaglanden;
·
Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden;
·
Afronden van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker dat uitvoering
geeft aan de geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer.
Wet Milieubeheer;
vergunningverlening en handhaving
Naast
de basisproducten worden in 2008 de volgende bijzondere producten gepland;
·
Opstellen van het beleid rondom het afgeven van milieuvergunningen
(voortzetten van project uit 2007).
·
Actualisatie van de geluidszone rondom het industrieterrein Schie-oevers
(afronden van project uit 2007).
·
Verdere implementatie van de recente nieuwe landelijke en provinciale
regels ten behoeve van inventarisatie en registratie van gevaarlijke stoffen
bij bedrijven (afronden van project uit 2007).
·
Gezamenlijke controles zoals afgesproken in het handhavingsprogramma
2007 van de gemeente Delft
·
De handhavingsestafette, waarbij door een grote hoeveelheid handhavers
uit de gehele provincie Zuid-Holland op één dag controles worden uitgevoerd ten
behoeve van landelijke publiciteit. Bij voorkeur worden op deze dag acties
gepland die ook al op grond van één van de overige samenwerkingsprojecten
afgesproken zijn.
·
Voortzetten van de inventariserende controles en verwerking van de
resultaten in het MPM4ALL
·
Anticiperen op de invoering van de omgevingsvergunning in 2009.
·
Verdere implementatie van het Besluit algemene regels voor inrichtingen
milieubeheer (het activiteitenbesluit).
·
Controles bij vuurwerkverkooppunten ter uitvoering van het nieuwe
vuurwerkbesluit
·
Aandacht voor de bestaande convenanten bij het doorlopen van
vergunningprocedures en bij het controleren van vergunningplichtige
inrichtingen.
Reguliere taakuitvoering vergunningverlening & handhaving
·
Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving;
aanmoediging van zelfregulering,
·
Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en
energieaspecten en verkeer en vervoer).
·
Verder streven naar integrale handhaving (met de andere
handhavingspartners).
·
Lokaal uitvoering geven aan het doelgroepenbeleid van het rijk.
·
Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving
van andere vakteams/clusters
·
Indien noodzakelijk de benodigde coördinatie verzorgen m.b.t. het
aanvragen om een beschikking artikel 14.1 Wm
·
Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie
·
Adviezen naar aanleiding van ruimtelijke plannen
·
Behandelen verzoeken ontheffing m.b.t. de route gevaarlijke stoffen
·
Uitvoering van de regeling incidentele festiviteiten
·
Behandelen aanvragen m.b.t. inzamelen van textiel door charitatieve
organisaties
·
Beheer van het deelproces “milieuzorg” in het kader van het
rampenbestrijdingsplan van de Gemeente Delft inclusief het onderdeel “Plan van
aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.
Financiering
Reguliere middelen
Afgelopen
jaar heeft de gemeente hard gewerkt aan het uniformeren van de
subsidiemethodiek. Dit heeft ook consequenties voor de milieureserves. Per 1
januari 2008 is er een nieuwe beleidsregel Milieu van kracht, die hangt onder
de gemeentebrede subsidieverordening.
Reserve Milieutechnologie
In het kader van Delft
Kennisstad is de reserve milieutechnologie ingesteld, ook wel
Milieutechnologiefonds genoemd. Doel hiervan is: versterken van het
kenniscluster milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en
steunen van initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het
milieubeleid d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Prioriteit
wordt gegeven aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met
een grote uitstraling of spin-off. Het vakteam Milieu levert met name een
inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft Kennisstad. Dit
varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een kennisnetwerk tot het
opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van projecten.
Reserve Energiebesparende Maatregelen
Op het terrein van het
energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen
voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele)
energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking
met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is een Reserve Energiebesparende Maatregelen (ook
wel Energiefonds genoemd) ingesteld. Het vakteam Milieu participeert actief in
het ontwikkelen en realiseren van ideeën om een effectieve bijdrage te leveren
aan de reductie van CO2.
Uren begroting (indicatief en exclusief Wbb-taken)
PROJECT |
TOTAAL
(uren) |
Vakteam Milieu |
|
600145
Algemeen bestuursondersteuning |
400 |
600156
Communicatie externe partijen |
250 |
600157
Communicatie ondersteuning Milieubeheer |
450 |
600158
Procesbeg. Duurzaamheidsbeleid |
100 |
600159
Monitoring Duurzaamheid |
150 |
600160
RVS Pijnacker |
30 |
600161
Algemeen en derden beheer regio Haaglndn |
100 |
600183
Algemeen extern overleg |
250 |
600194
Natuur- en Milieucommunicatie alg. |
200 |
600195
Milieu op het Net |
150 |
600184
Gemeentelijke interne milieuzorg |
220 |
600202
Communicatie ondersteuning Milieuzorg |
15 |
600146
Water |
1.000 |
600548
Projectleider Bodem & Water |
560 |
600147
Beleid bodem |
600 |
600148
Adviezen tbv bouwaanvr.part.bedr. bodem |
423 |
600149
Adviezen tbv gemeentelijke ontw. bodem |
1.400 |
600152
Bouwstoffenbesluit beleid/uitvoering |
400 |
600250
Bouwstoffenbesluit handhaving |
360 |
600298
Verstrekken bodeminformatie |
300 |
600150
Projecten afval |
190 |
600186
Beleid afval |
100 |
600187
Begeleiding planvorming RO |
1.350 |
600188
Bestemmingsplannen RO |
750 |
600200
Werkbudget advies bouwplan bedr.ov |
50 |
600201
Beleid en ontwikkeling RO |
250 |
600153
Beleid geluid |
500 |
600154
Adv. bouw/bestm.pln geluid weg/railverkr |
500 |
600191
Werkbudget klacht verkeerslawaai geluid |
50 |
600192
Werkbudget geluidsanering (a/b-lijst) |
100 |
600155
Beleid energie |
200 |
600193
Begeleiding projecten energie |
1.700 |
600190
Begeleiding Dubo-proj. bouwen/wonen |
200 |
600207
Ecologiebeleid |
25 |
600004
NME Basisonderwijs algemeen |
1.650 |
600028
NME tentoonstellingen |
600 |
600029
NME PR (publikaties) |
350 |
600030
NME-publieksactiviteiten |
2.200 |
600031 NME-projectbureau |
850 |
600248
NME voortgezet onderwijs |
1.200 |
TOTAAL UREN
vakteam Milieu |
20.173 |
Vakteam
Milieutoezicht |
|
|
Nr. |
Omschrijving |
TOTAAL
(uren) |
|
Regelstellen
(17,5 %) |
|
22532 |
Vergunning
(hfd 8 wm) |
1309 |
22533 |
Melding
(hfd 8 wm) |
151 |
22534 |
Nadere
eis |
454 |
22535 |
Ontheffing
route gevaarlijke stoffen |
151 |
22536 |
Vrijstellingsregeling
horeca |
302 |
22537 |
Inzamel vergunning afvalstoffen |
76 |
Nieuw |
Voorlichting,
communicatie regelstellen |
302 |
|
Handhaven
(35 %) |
|
22538 |
Integrale
controle |
1712 |
22539 |
Thema
controle |
378 |
22540 |
Administratieve
controle |
76 |
22541 |
Nacontrole |
756 |
22542 |
Klachten
horeca |
756 |
22544 |
Klachten
overig |
302 |
22543 |
BRZO |
76 |
21276 |
Piket |
151 |
Nieuw |
Voorlichting,
communicatie handhaven |
605 |
22545 |
Bestuurlijk
HH |
605 |
22546 |
Ondersteuning
strafrecht |
76 |
|
Werk
voor interne vakteams (5%) |
|
22547 |
Advies
bouwaanvragen/plannen |
76 |
22548 |
Ondersteuning
bestemmingsplannen |
454 |
22549 |
Gemeentelijke
gebouwen |
38 |
22551 |
Zonebeheer
industrielawaai |
138 |
22552 |
Toetsing
vergunningen derden |
38 |
22553 |
Ondersteuning
vakteam Milieu |
76 |
|
Ondersteuning
uitvoering (10%) |
|
22554 |
Externe
samenwerking (buiten gemeente org.) |
151 |
22555 |
Interne
samenwerking (binnen gemeente org.) |
302 |
26319 |
Professionalisering
in de handhaving |
756 |
Nieuw |
Onderzoek,
regelgeving en beleidsnota's |
302 |
|
Indirecte
werkzaamheden (16%) |
2419 |
|
Organisatie
(16,5%) |
2494 |
|
Totaal (100%) |
15518 |
1. |
De
gemeenteraad stelt jaarlijks voor een daarbij vast te stellen periode een
gemeentelijk milieuprogramma vast. |
2. |
Het
programma bevat ten minste:
|
3. |
Indien in
de gemeente een gemeentelijk milieubeleidsplan geldt, houdt de gemeenteraad
met dat plan rekening bij de vaststelling van een gemeentelijk
milieuprogramma. |
1. Het
gemeentelijke milieuprogramma wordt voorbereid door burgemeester en wethouders.
Burgemeester en wethouders leggen het ontwerp van het programma bij het ontwerp
van de begroting voor aan de gemeenteraad.
2. Artikel 4.17, derde lid, is
van overeenkomstige toepassing.
3. Zodra
het gemeentelijke milieuprogramma is vastgesteld, doen burgemeester en
wethouders hiervan mededeling door toezending van het programma aan
gedeputeerde staten en aan de inspecteur.
4.
Burgemeester en wethouders maken de vaststelling bekend in één of meer dag- of
nieuwsbladen die in de gemeente verspreid worden. Hierbij geven zij aan op
welke wijze kennis kan worden gekregen van de inhoud van het programma.
[3] In 2003 werd het Delftse Waterplan door de Stichting Natuur en Milieu en de gezamenlijke provinciale milieufederaties genomineerd als een van de drie beste Nederlandse waterplannen