Geachte dames en heren,

 

Naar aanleiding van de motie toeristische economie, aangenomen door uw raad op 12 november 2007, is deze notitie opgesteld. De notitie geeft een overzicht van het toerisme en de toeristisch economie in Delft vanuit een aantal belangrijke invalshoeken, vallend binnen de beleidsterreinen van Stadsmarketing en Economische Zaken:

1.       Aantal arbeidsplaatsen en toegevoegde waarde van de toeristische economie in Delft

2.       Hotels in Delft

3.       Toeristische software: locale organisaties en contacten

4.       Delftse Toeristische Focus

5.       Overige ontwikkelingen

 

 

1.  Aantal arbeidsplaatsen en toegevoegde waarde van de toeristische economie in Delft

Onder toeristische economie wordt hier de toeristische sector verstaan, bestaande uit de sector vrijetijdsactiviteiten zoals vermeld in de Economische Monitor Delft 2007 (horeca, cultuur, sport en recreatie) en de detailhandel in de binnenstad.

 

Omdat er over toeristische bestedingen in de detailhandel in de binnenstad geen cijfers beschikbaar zijn – er wordt geen onderscheid gemaakt tussen verkopen aan bezoekers en bewoners van Delft – wordt dit hier buiten beschouwing gelaten.

 

In de Economische Monitor Delft wordt jaarlijks de economische ontwikkeling van een aantal gebieden van de Delftse economie bijgehouden. Hierdoor is in de tijd een aardig beeld te geven van de ontwikkeling van de sector vrijetijdsactiviteiten in Delft. De toegevoegde waarde van de sector is tussen 1997 en 2006 stabiel gebleven op een bedrag van €84 miljoen. Het aantal arbeidsplaatsen is toegenomen van 2220 in 1997 tot 2674 in 2006, een stijging van ongeveer 20%.

 

Het aantal arbeidsplaatsen vallend in de sector vrijetijdsactiviteiten bedraagt 5,7% van het totaal aantal arbeidsplaatsen in Delft (46.544). De toegevoegde waarde van de sector bedraagt 3,5% van het geheel (€2414 miljoen). De sector vrijetijdsactiviteiten vormt dus een substantieel onderdeel van de Delftse economie. Echter, de omvang en groei van de sector zijn niet dusdanig dat het kan worden aangemerkt als een economische pieksector is in Delft. In lijn met de in 2008 vastgestelde economische strategienota (reg.nr. 20371675) zet het economisch beleid in op technologie en kennisintensieve sectoren. De Economische Monitors van 2006 en 2007 laten ook zien dat het inzetten van middelen voor het creëren van kennisintensieve banen meer prioriteit heeft dan het creëren van werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt.

 

 

2. Hotels in Delft

In 2001 waren er 120.000 overnachtingen in Delftse hotels en pensions, in 2005 150.000 en in 2007 155.000. Aantallen overnachtingen zijn berekend op basis van de toeristenbelasting. De groei van het aantal overnachtingen in Delft is enigszins gestagneerd met als simpele oorzaak dat er de laatste jaren weinig tot geen nieuwe hotels zijn geopend in Delft.

 

Er is momenteel sprake van een aanzienlijke afvloeiing van potentiële overnachtingen naar hotels elders. In de nieuwste hotelbeleidsnota van de gemeente Den Haag wordt rekening gehouden met een noodzakelijke uitbreiding. Het laat zich berekenen dat er in Delft een actuele marktruimte is voor zeker 300 nieuwe hotelkamers. Van locaties aan de snelweg en in de binnenstad gaat de grootste aantrekkingskracht uit naar investeerders. Er is een warme belangstelling voor de regio bij projectontwikkelaars en hotelketens die nog geen vertegenwoordiging hebben in Haaglanden.

 

Delft had in 2007 20 hotels met ongeveer 500 kamers en 900 bedden.

De hotelmarkt in Delft wordt gekenmerkt door een oververtegenwoordiging van 3 sterren hotels. Delft heeft geen 5-sterrenhotel en de lager geclassificeerde hotels zijn minder vertegenwoordigd (drie hotels).

Delft staat aan de vooravond van de realisatie van drie (grotendeels) doelgroepgerichte hotels. Met deze uitbreiding van ongeveer 300 kamers wordt een groot deel van het groeipotentieel van de stad benut. Door de oplevering van de nieuwe hotelkamers in 2008 en begin 2009 zal het aantal overnachtingen in 2009 naar verwachting toenemen met 30.000 tot 50.000.

 

Overzicht (geplande) nieuwbouw:

·         Chinees zakenhotel: 70 kamers (4 sterren), opgeleverd juli 2008

·         IKEA: 140 kamers (3 sterren), oplevering eind 2008/begin 2009. In ieder geval een kwart van de kamers wordt gebruikt voor studenten van het IKEA concept center.

·         Koepoortplaats: 95 kamers (4 sterren), oplevering 2010. 

·         TUD Noord: klein congreshotel, 84 kamers, Datum van oplevering niet bekend.

·         Gasthuisplaats (hotel Leeuwenbrug): wordt mogelijk actueel bij de verdere ontwikkeling van de Gasthuisplaats.

 

In de nabije toekomst zal de gemeente bezien of er mogelijkheden bestaan om een groot, volwaardig congreshotel in Delft te realiseren. Met een dergelijk hotel wordt het makkelijker grote (wetenschappelijke) congressen naar de stad te halen. Ook zal worden getracht meer diversiteit aan te brengen in het aanbod van hotels in Delft. Hotels met 2 en 5 sterren zouden een welkome aanvulling zijn op het aanbod van verblijfsaccommodaties in Delft.

 

 

3. Toeristische software: locale organisaties en contacten

De Stichting Delft Marketing is de spil van de toeristische stadspromotie van Delft. Zij beheert het Toeristen Informatie Punt (TIP), geeft brochures uit, heeft zitting in verschillende overlegorganen met de markt en ontwikkelt product – markt – combinaties voor hotelarrangementen, dagtochten, etc.

 

Op regionaal niveau wordt samengewerkt met diverse marketingorganisaties, zoals die van Rotterdam en Den Haag en met het Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme (ZHBT) en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Een voorbeeld van een succesvolle samenwerking is de Delftse deelname aan het evenement ‘Prins voor een Dag’ dat al jaren door het Den Haag Marketing- en Conventiebureau wordt georganiseerd. Hierbij presenteren Delftse locaties zich aan organisatoren van evenementen, meetings, congressen, etc. 

 

De Gemeente Delft maakt elk jaar subsidieafspraken met de Stichting Delft Marketing, die een jaarlijkse subsidie van circa €400.000,- ontvangt. Daarnaast neemt de stichting zitting in de stuurgroep stadsmarketing, waar ook gemeente, TU Delft en Stichting Delft Kennisstad aan deelnemen. In de stuurgroep overleggen de grootste ‘promoters’ van Delft hoe door middel van concrete projecten gewerkt kan worden aan het gewenste Delftse imago, zoals dat verwoord wordt in de nota Stadsmarketing van 2007 (reg.nr. 20324379). Uitgangspunt van de nota is ‘het verhaal van Delft’, zoals geformuleerd door bureau Berenschot. Hierin wordt het imago van Delft aangeduid met vier kernwaarden, te weten: Technologie, Historie, Creativiteit en Innovatie.

 

 

4. Delftse Toeristische Focus

Met het uitbrengen van de integrale nota stadsmarketing in 2007, is er in Delft voor het eerst een overkoepelende strategie die beoogt het imago van Delft op een onderscheidende manier neer te zetten. Hieronder vallen ook de activiteiten van de Stichting Delft Marketing, die Delft onder de doelgroep (toeristische) bezoekers promoot.

 

De Stichting Delft Marketing maakte tot nu toe in haar toeristische promotie gebruik van een drietal toeristische kernwaarden, namelijk: Delfts Blauw, Oranje, en Vermeer. Hiermee wordt de rijke Delftse historie vermarkt, die een  grote aantrekkingskracht heeft op toeristen. In samenhang met het Delftse stadsmarketingbeleid wordt gezocht naar verbindingen met de andere sterke kant van Delft, namelijk die van technologie, creativiteit en innovatie. De combinatie van deze drie waarden, samen met historie, geven Delft haar unieke gezicht. Hierdoor wordt het onderscheidend vermogen van Delft als stad met een rijke historie én technologische kennis versterkt.

 

Het overkoepelende stadsmarketingbeleid richt zich op drie doelgroepen: bedrijven, bewoners, en bezoekers. Dit najaar wordt gewerkt aan een monitoring programma dat als doel heeft een verdere segmentatie aan te brengen in deze doelgroepen en een nulmeting te verrichten. De nulmeting is nodig om op termijn de effecten van het stadsmarketingbeleid te meten. Meer informatie omtrent de genoemde doelgroepen is nodig om te bepalen waar de grootste kansen liggen voor (toeristisch) Delft.

 

De inmiddels jarenlange ervaring van de Stichting Delft Marketing, de deelname van Delft aan een aantal monitoren zoals het Continu Vakantieonderzoek (CVO), en het cijfermateriaal dat verzameld wordt door de Gemeente Delft hebben inzicht gegeven in gegevens als bezoekersaantallen, bestedingen, bezoekersprofielen, en de redenen waarom bezoekers naar Delft komen. Echter, deze gegevens laten niet zien waarom bepaalde groepen juist uit Delft wegblijven en waar dus de kansen liggen om meer mensen naar Delft te trekken.

 

Door het instellen van een (toeristische) stadsmarketingmonitor zal achterhaald worden waar kansen liggen voor productverbeteringen (Hoe kunnen we het Delftse toeristisch product verbeteren?) en promotie (Hoe worden de groepen die nu wegblijven beter bereikt?).

 

 

 

5. Overige ontwikkelingen

Onder invloed van de vooruitgang van een aantal grote Aziatische economieën neemt het mondiale toerisme steeds meer toe. Dat dit ook effect heeft op het toeristisch bezoek aan Nederland, blijkt uit cijfers van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Zo is het aantal inkomende toeristen gestegen van 9,2 miljoen in 2003 naar 11 miljoen in 2007.

 

In zijn toerisme brief aan de tweede kamer verwoordt staatssecretaris Heemskerk de ambitie om het aandeel van het inkomend toerisme in de totale economie te doen toenemen. Voor de komende jaren richt het beleid zicht op een betere combinatie van aantallen toeristen en bestedingen, aldus Heemskerk. Het is de bedoeling meer campagnes te richten op de goedbestedende toeristensegmenten, zoals bij korte stedentrips. Ook wordt er zwaarder ingezet op het naar Nederland halen van internationale congressen en beurzen. 

 

Delft sluit hierop aan met haar toeristische en zakelijke marketing. Delft is opgenomen in de buitenlandpromotie van het NBTC, waar de Stichting Delft Marketing een grote rol in heeft. Daarnaast participeert Delft in het regionale initiatief Mills & Minds en vindt daarmee aansluiting op de doelstelling de regio te promoten als congresbestemming. In Mills & Minds participeren Rotterdam, Delft, Den Haag, Leiden, Noordwijk en de Provincie Zuid-Holland.

 

De Gemeente Delft heeft in het huidige beleid voldoende aansluiting op de hiervoor genoemde ontwikkelingen en zal door het reeds bestaande beleid meeprofiteren van de groeiende stroom toeristen.

Bijlagen:

1.       Figuur 2.6, Economische Monitor van Delft

2.       Uitvoeringsplan 2008 Stichting Delft Marketing

3.       Toerismebrief, Holland meesterwerk aan het water

4.       Strategisch Marketing Plan destinatie Holland 2008-2010 [NBTC, samenvatting]

 


Bijlage 1: Figuur 2.6, Economische Monitor van Delft