Raadsvoorstel

 

Aan de gemeenteraad

 

Van                     : [college van B&W[JMP1] ]

Datum                  : [dd-maand-jaar[JMP2] ]

Pfh.                     : [JMP3] Lian Merkx

Steller                  : [JMP4] Johan van Reenen

tel.nr.                   : [JMP5] 260 2935

e-mail                  : jvreenen@delft.nl

Programma          : [JMP6] Milieu & Duurzame ontwikkeling

Registratie nr.       : 364817[JMP7] 

Stuk                    : [Wordt ingevuld door Griffie[JMP8] ]

 

Onderwerp        : Koersdocument [JMP9] Duurzaamheidsvisie

 

Gevraagde beslissing:

1.                  In te stemmen met het koersdocument [JMP10] Duurzaamheidsvisie

 

Samenvatting

Gemeente Delft wil de lokale situatie verbeteren en op deze manier bijdragen aan de aanpak van de mondiale problematiek van klimaatverandering, afname van biodiversiteit en schaarste aan natuurlijke hulpbronnen. Hierbij betrekken we de mensen en organisaties die in Delft wonen, werken en recreëren. Het voorliggend koersdocument is richtinggevend voor de op te stellen duurzaamheidsvisie van de gemeente Delft. Het bevat een aanzet voor een toekomst-beeld, thema’s, doelen en de te volgen aanpak. We formuleren doelen voor het structureel inbedden van duurzame ontwikkeling in de relevante beleidsvelden voor thema’s die essentieel zijn voor de duurzame ontwikkeling van Delft. De gekozen thema’s herhalen niet wat er al in ander plannen zit, ze zijn aanvullend of gaan een stap verder dan huidig beleid. De thema’s zijn energie & klimaatverandering, leefomgeving, natuur & water in de stad en Delft duurzame kennisstad. Natuur- en milieucommunicatie loopt horizontaal door al deze thema’s en wordt per thema verder uitgewerkt. Doelen worden eerst geformuleerd voor 2030, daarna volgen (tussen)doelen voor 2012 en 2020. In paragraaf 5 staat per thema aangegeven hoe we de doelen gaan realiseren. De uitvoering van de duurzaamheidsvisie wordt gevolgd/gemonitord en hierover wordt gerapporteerd in het burgerjaarverslag.

 

Voor energie & klimaatverandering staan we voor de opgave een aanzienlijke verdergaande reductie van de uitstoot van CO2 te bereiken door energiebesparing en het inzetten van duurzame energie en ons voor te bereiden op de gevolgen van klimaatverandering (extreem droge en natte perioden, extreme hitte). Natuur en water in de stad zijn belangrijke voorwaarden voor klimaatbeleid en voor de kwaliteit van de leefomgeving. Wat we o.a. beogen is meer groen in de stad, meer vegetatiedaken, een groter waterbergend vermogen, een verbetering van de waterkwaliteit en een goed beheer van de waterkwantiteit. Een goede kwaliteit van de leefom-geving is cruciaal voor een duurzame stad, dit houdt in dat de leefomgeving als herkenbaar, prettig, schoon en aantrekkelijk wordt ervaren. Hierbij gaat het ook om milieuaspecten, als veiligheidsrisico's van bedrijvigheid, geluids- en stankoverlast, luchtkwaliteit, bodemveront-reiniging, (zwerf)afval en om de ruimtelijke aspecten zoals de aanwezigheid van groen nabij woonlocaties. Delft heeft een aantal vooraanstaande kennisinstituten binnen haar grenzen. Met deze instellingen, die zich ook nadrukkelijk profileren op het gebied van duurzame ontwikkeling (energie, water, bouwen, transport), gaan we concrete en zichtbare duurzaamheidsprojecten uitvoeren, zodat Delft een proeftuin wordt waarin de inwoners, maar ook bezoekers inspiratie kunnen opdoen. In de toekomst staat Delft niet alleen vanwege haar historische binnenstad maar ook als voorbeeld van een Duurzame Kennisstad op de kaart!

 1.        Aanleiding

Delft heeft een aansprekende reputatie als het gaat om milieu- en duurzaamheidsbeleid. In 1990 verscheen de eerste duurzaamheidsnota, Duurzaam Delft.  De duurzaamheidsvisie van 2000 gaf het beleid van Delft nog een extra impuls. Delft heeft het 3E Klimaatplan plan om de hoeveelheid CO2 uitstoot te reduceren, er wordt hard gewerkt aan het watersysteem voor de Delftse binnenstad, aan de vergroting van de waterbergingscapaciteit en het realiseren van veel meer groen in de leefomgeving. Ter verbetering van de lokale verkeerssituatie staat o.a. de laatste fase van het autoluw maken van de binnenstad op de planning, is als eis in de nieuwe aanbesteding voor OV opgenomen dat bussen op aardgas moeten rijden en met het fietsplan Delft wordt het fietsen gestimuleerd. Veel is in gang gezet, maar Delft kan en wil nog grotere stappen zetten. De stad heeft op basis van de eigen ervaringen met duurzaamheidsbeleid en als ondernemende stad met een enorm innovatief potentieel de mogelijkheden, technieken en instrumenten in handen om een blauwdruk voor een duurzame stad anno 2012, 2020 en 2030 neer te zetten en te realiseren. Delft wil in samenspraak en samenwerking met alle direct betrokkenen (stakeholders) werken aan de nieuwe duurzaamheidsvisie en duurzame ontwikkeling van de stad. De komende decennia gaan we voor de thema’s: energie en klimaatverandering, leefomgeving, natuur en water in de stad en duurzame kennisstad sprongen voorwaarts maken.

 

2.         Bevoegdheid

Het vaststellen van het nieuwe Duurzaamheidbeleid alsmede het actualiseren van het 3E Klimaatplan en de NMC-nota is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Het vaststellen van bijgaand koersdocument is daarmee ook een bevoegdheid van de raad.

 

3.         Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces

De geldigheidsduur van het Duurzaamheidsplan 2000-2003 en de daarin opgenomen projecten is afgelopen. [JMP11] Op 4 maart 2008 is het Plan van Aanpak van de nieuwe Duurzaamheidvisie in het college vastgesteld en ter kennisname aan de raad toegezonden. In dit plan van aanpak was onder meer opgenomen tussentijds (voor de zomer 2008) de resultaten voor te leggen aan de Raad. Daarnaast is op 08/11/2007 een motie aangenomen dat voor de programmabegroting 2009-2012 een actualisering van het 3E Klimaatplan aan de raad moet worden voorgelegd. In het koersdocument wordt hier alvast een richting voor aangegeven.

 

4.         Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)

In het koersdocument staan de beoogde richtingen van het duurzaamheidsbeleid, de  actualisatie 3E Klimaatplan en de nieuwe nota Natuur en Milieucommunicatie beschreven. De gemeenteraad wordt gevraagd deze koers te onderschrijven.

 

5.         Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)

Op 26 juni a.s. wordt het koersdocument als leidraad ter hand genomen in het ontwerpatelier, ‘Delft: proeftuin voor Duurzaamheid.’ Tijdens het ontwerpatelier wordt met onder andere raadsleden en stakeholders gezamenlijk gewerkt aan het formuleren van concrete doelen binnen de duurzaamheidsvisie. De resultaten van het ontwerpatelier worden meegenomen in de verdere uitwerking van de duurzaamheidsvisie, de actualisatie 3E Klimaatplan en de nota NMC, om vervolgens in het najaar ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd te worden.

 

6.         Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )

[JMP12] Met het koersdocument worden nog geen financiële consequenties vastgelegd. De financiële dekking van de Duurzaamheidsvisie inclusief actualisatie 3E Klimaatplan en NMC-nota loopt mee in de besluitvorming van de programmabegroting. Wel is in bijlage 1 van het koersdocument alvast een inschatting gemaakt van de kosten voor de actualisatie van het 3E Klimaatplan, zodat voor alle partijen helder is welke kosten gemaakt moeten worden om te voldoen aan de ambitie van zowel Europa als het Rijk ten aanzien van het Klimaatbeleid.

 

7.         Communicatie

Het koersdocument wordt op 26 juni in het ontwerpatelier verder uitgewerkt. Hiervoor zijn belangrijke partijen van binnen en buiten Delft uitgenodigd. [JMP13] In de herfst wordt de Duurzaamheidvisie door middel van een nader uit te werken manifestatie gepresenteerd aan de stad.

 

8.         Verdere procedure

De duurzaamheidsvisie inclusief actualisatie 3E klimaatplan en NMC-nota wordt in het najaar ter vaststelling aan de raad voorgelegd.

[JMP14] 

 

 

Bijlagen:

·         [JMP15] Koersdocument Duurzaamheidsvisie

 

 

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk             ,burgemeester.

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                      ,secretaris.

 


Raadsbesluit

 

 

Datum                  : ???[JMP16] 

Registratie nr.       : [JMP17] 364817

Stuk                    : [Wordt ingevuld door Griffie[JMP18] ]                        

 

Onderwerp            : [JMP19] Koersdocument Duurzaamheidsvisie

 

 

De raad van de gemeente Delft;

 

Gelezen het voorstel van het college van 24/06/2008;

 

 

BESLUIT:

 

In te stemmen met het koersdocument [JMP20] Duurzaamheidsvisie

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10/07/2008

 

 

                       ,burgemeester.

 

 

 

                       ,griffier.

 

 

 


Pagina: 1
 [JMP1]In de meeste gevallen betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook afkomstig zijn van het presidium

Pagina: 1
 [JMP2]Dit betreft de datum van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit in.

Pagina: 1
 [JMP3]Hier komen de initialen en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan

Pagina: 1
 [JMP4] Hier vul je de naam van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.

Pagina: 1
 [JMP5]Hier staat het telefoonnummer van de steller van het voorstel.

Pagina: 1
 [JMP6]Hier komt de naam te staan van het betreffende programma uit de programmabegroting

Pagina: 1
 [JMP7]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.

Pagina: 1
 [JMP8]Dit betreft het raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.

Pagina: 1
 [JMP9]Hier komt in zeer korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen bij het college doorgeleid worden naar de raad  Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier staat.

Pagina: 1
 [JMP10]Hier komen puntsgewijs te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.

Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.

 

Pagina: 1
 [JMP11]Hier wordt kort ingegaan op de historie van het dossier en de eerdere besluiten genomen. Bovendien wordt, indien relevant, aangegeven welke stap in het proces met het voorliggende besluit wordt genomen.

Pagina: 1
 [JMP12]In dit deel worden de financiële consequenties beschreven. Het gaat hier om de dekking van het raadsvoorstel. Zijn er extra (structurele/incidentele) middelen voor nodig en waar wordt dat uit gedekt. Financiële afwijkingen ten opzichte van de programmabegroting vergen te allen tijde een beslispunt in het voorstel. Zie bijlage voor verdere specificering.

Pagina: 1
 [JMP13]Ondervinden anderen gevolgen van het besluit, op welke wijze wordt daarover gecommuniceerd. In sommige gevallen is actieve communicatie of publicatie noodzakelijk voor het verdere vervolg.

Pagina: 1
 [JMP14]Hier worden aangegeven welke toekomstige besluiten door wie genomen moeten / kunnen worden.

Pagina: 1
 [JMP15] Stukken die relevant zijn voor de bestuurlijke besluitvorming en tijdens de vergadering een relevante rol kunnen spelen worden hier puntsgewijs benoemd. Op termijn is het de bedoeling om alleen het raadsvoorstel nog fysiek te verzenden naar de raad. Bijlagen worden allen via het RIS aangeboden. In een enkel geval kan een bijlage ter inzage worden gelegd. Dit is als er geen digitaal exemplaar beschikbaar is of indien er geheimhouding is opgelegd door het college. Voor dit laatste gelden strenge eisen die in de wet zijn vastgelegd. Tussen haakje wordt achter de titel van de bijlage gezet of het beschikbaar is via RIS, Ter inzage en of onder geheimhouding valt.

Pagina: 1
 [JMP16]Dit betreft de datum van de vergadering de gemeenteraad.

Pagina: 1
 [JMP17]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.

Pagina: 1
 [JMP18]Dit betreft het raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.

Pagina: 1
 [JMP19]Hier komt in zeer korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen bij het college doorgeleid worden naar de raad  Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier staat.

Pagina: 1
 [JMP20]Hier komen puntsgewijs te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.

Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.