Pfh. : [JMP3]Lian
Merkx
Steller : [JMP4]Johan
van Reenen
tel.nr. : [JMP5]260 2935
e-mail : jvreenen@delft.nl
Programma : [JMP6]Milieu
& Duurzame ontwikkeling
Registratie nr. : 364817[JMP7]
Stuk : [Wordt ingevuld door Griffie[JMP8]]
Onderwerp :
Koersdocument [JMP9]Duurzaamheidsvisie
Gevraagde
beslissing:
1.
In te stemmen met het koersdocument [JMP10]Duurzaamheidsvisie
Gemeente Delft wil de
lokale situatie verbeteren en op deze manier bijdragen aan de aanpak van de
mondiale problematiek van klimaatverandering, afname van biodiversiteit en
schaarste aan natuurlijke hulpbronnen. Hierbij betrekken we de mensen en
organisaties die in Delft wonen, werken en recreëren. Het voorliggend
koersdocument is richtinggevend voor de op te stellen duurzaamheidsvisie van de
gemeente Delft. Het bevat een aanzet voor een toekomst-beeld, thema’s, doelen
en de te volgen aanpak. We formuleren doelen voor het structureel
inbedden van duurzame ontwikkeling in de relevante beleidsvelden
voor thema’s die essentieel zijn voor de duurzame ontwikkeling van Delft. De
gekozen thema’s herhalen niet wat er al in ander plannen zit, ze zijn
aanvullend of gaan een stap verder dan huidig beleid. De thema’s zijn energie
& klimaatverandering, leefomgeving, natuur & water in de stad en Delft
duurzame kennisstad. Natuur- en milieucommunicatie loopt horizontaal door al
deze thema’s en wordt per thema verder uitgewerkt. Doelen worden eerst geformuleerd
voor 2030, daarna volgen (tussen)doelen voor 2012 en 2020. In paragraaf 5 staat
per thema aangegeven hoe we de doelen gaan realiseren. De uitvoering van de
duurzaamheidsvisie wordt gevolgd/gemonitord en hierover wordt gerapporteerd in
het burgerjaarverslag.
Voor energie &
klimaatverandering staan we voor de opgave een aanzienlijke verdergaande
reductie van de uitstoot van CO2 te bereiken door energiebesparing en
het inzetten van duurzame energie en ons voor te bereiden op de gevolgen van
klimaatverandering (extreem droge en natte perioden, extreme hitte). Natuur
en water in de stad zijn belangrijke voorwaarden voor klimaatbeleid en voor
de kwaliteit van de leefomgeving. Wat we o.a. beogen is meer groen in de stad,
meer vegetatiedaken, een groter waterbergend vermogen, een verbetering van de
waterkwaliteit en een goed beheer van de waterkwantiteit.
Een goede kwaliteit van de leefom-geving is cruciaal voor een duurzame
stad, dit houdt in dat de leefomgeving als herkenbaar, prettig,
schoon en aantrekkelijk wordt ervaren. Hierbij gaat het ook om milieuaspecten,
als veiligheidsrisico's van bedrijvigheid, geluids- en stankoverlast,
luchtkwaliteit, bodemveront-reiniging, (zwerf)afval en om de ruimtelijke
aspecten zoals de aanwezigheid van groen nabij woonlocaties.
Delft heeft een aantal vooraanstaande kennisinstituten binnen haar grenzen. Met
deze instellingen, die zich ook nadrukkelijk profileren op het gebied van
duurzame ontwikkeling (energie, water, bouwen, transport), gaan we concrete en
zichtbare duurzaamheidsprojecten uitvoeren, zodat Delft een proeftuin wordt
waarin de inwoners, maar ook bezoekers inspiratie kunnen opdoen. In de toekomst
staat Delft niet alleen vanwege haar historische binnenstad maar ook als
voorbeeld van een Duurzame Kennisstad op de kaart!
1. Aanleiding
Delft heeft een aansprekende reputatie als het gaat
om milieu- en duurzaamheidsbeleid. In 1990 verscheen de eerste
duurzaamheidsnota, Duurzaam Delft. De
duurzaamheidsvisie van 2000 gaf het beleid van Delft nog een extra impuls.
Delft heeft het 3E Klimaatplan plan om de hoeveelheid CO2 uitstoot
te reduceren, er wordt hard gewerkt aan het watersysteem voor de Delftse
binnenstad, aan de vergroting van de waterbergingscapaciteit en het realiseren
van veel meer groen in de leefomgeving. Ter verbetering van de lokale
verkeerssituatie staat o.a. de laatste fase van het autoluw maken van de
binnenstad op de planning, is als eis in de nieuwe aanbesteding voor OV
opgenomen dat bussen op aardgas moeten rijden en met het fietsplan Delft wordt
het fietsen gestimuleerd. Veel is in gang gezet, maar Delft kan en wil nog
grotere stappen zetten. De stad heeft op basis van de eigen ervaringen met
duurzaamheidsbeleid en als ondernemende stad met een enorm innovatief
potentieel de mogelijkheden, technieken en instrumenten in handen om een
blauwdruk voor een duurzame stad anno 2012, 2020 en 2030 neer te zetten en te
realiseren. Delft wil in samenspraak en samenwerking met alle direct
betrokkenen (stakeholders) werken aan de nieuwe duurzaamheidsvisie en duurzame
ontwikkeling van de stad. De komende decennia gaan we voor de thema’s: energie
en klimaatverandering, leefomgeving, natuur en water in de stad en duurzame
kennisstad sprongen voorwaarts maken.
2. Bevoegdheid
Het vaststellen van het nieuwe Duurzaamheidbeleid alsmede
het actualiseren van het 3E Klimaatplan en de NMC-nota is een bevoegdheid van
de gemeenteraad. Het vaststellen van bijgaand koersdocument is daarmee ook een
bevoegdheid van de raad.
3. Historie
/ relatie met eerdere besluiten/ proces
De geldigheidsduur van het Duurzaamheidsplan
2000-2003 en de daarin opgenomen projecten is afgelopen. [JMP11]Op
4 maart 2008 is het Plan van Aanpak van de nieuwe Duurzaamheidvisie in het
college vastgesteld en ter kennisname aan de raad toegezonden. In dit plan van
aanpak was onder meer opgenomen tussentijds (voor de zomer 2008) de resultaten
voor te leggen aan de Raad. Daarnaast is op 08/11/2007 een motie aangenomen dat
voor de programmabegroting 2009-2012 een actualisering van het 3E Klimaatplan
aan de raad moet worden voorgelegd. In het koersdocument wordt hier alvast een
richting voor aangegeven.
4. Wat
willen we bereiken? (Beoogd effect)
In het koersdocument staan de beoogde richtingen
van het duurzaamheidsbeleid, de
actualisatie 3E Klimaatplan en de nieuwe nota Natuur en
Milieucommunicatie beschreven. De gemeenteraad wordt gevraagd deze koers te
onderschrijven.
5. Wat
gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
Op 26 juni a.s. wordt het koersdocument als
leidraad ter hand genomen in het ontwerpatelier, ‘Delft: proeftuin voor
Duurzaamheid.’ Tijdens het ontwerpatelier wordt met onder andere raadsleden en
stakeholders gezamenlijk gewerkt aan het formuleren van concrete doelen binnen
de duurzaamheidsvisie. De resultaten van het ontwerpatelier worden meegenomen
in de verdere uitwerking van de duurzaamheidsvisie, de actualisatie 3E
Klimaatplan en de nota NMC, om vervolgens in het najaar ter vaststelling aan de
gemeenteraad voorgelegd te worden.
6. Wat
mag het kosten? (Financiële paragraaf )
[JMP12]Met
het koersdocument worden nog geen financiële consequenties vastgelegd. De
financiële dekking van de Duurzaamheidsvisie inclusief actualisatie 3E
Klimaatplan en NMC-nota loopt mee in de besluitvorming van de
programmabegroting. Wel is in bijlage 1 van het koersdocument alvast een
inschatting gemaakt van de kosten voor de actualisatie van het 3E Klimaatplan,
zodat voor alle partijen helder is welke kosten gemaakt moeten worden om te
voldoen aan de ambitie van zowel Europa als het Rijk ten aanzien van het
Klimaatbeleid.
7. Communicatie
Het koersdocument wordt op 26 juni in het
ontwerpatelier verder uitgewerkt. Hiervoor zijn belangrijke partijen van binnen
en buiten Delft uitgenodigd. [JMP13]In
de herfst wordt de Duurzaamheidvisie door middel van een nader uit te werken
manifestatie gepresenteerd aan de stad.
8. Verdere
procedure
De duurzaamheidsvisie inclusief actualisatie 3E
klimaatplan en NMC-nota wordt in het najaar ter vaststelling aan de raad
voorgelegd.
Bijlagen:
·
[JMP15]Koersdocument
Duurzaamheidsvisie
Datum : ???[JMP16]
Registratie nr. : [JMP17]364817
Stuk : [Wordt ingevuld door Griffie[JMP18]]
Onderwerp : [JMP19]Koersdocument
Duurzaamheidsvisie
De raad van de gemeente Delft;
Gelezen het voorstel van het college van
24/06/2008;
BESLUIT:
In te stemmen met het koersdocument [JMP20]Duurzaamheidsvisie
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 10/07/2008
Pagina:
1
[JMP1]In de meeste gevallen
betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook
afkomstig zijn van het presidium
Pagina:
1
[JMP2]Dit betreft de datum
van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand
aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit
in.
Pagina:
1
[JMP3]Hier komen de
initialen en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan
Pagina:
1
[JMP4] Hier vul je de naam
van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze
persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.
Pagina:
1
[JMP5]Hier staat het
telefoonnummer van de steller van het voorstel.
Pagina:
1
[JMP6]Hier komt de naam te
staan van het betreffende programma uit de programmabegroting
Pagina:
1
[JMP7]Het registratienummer
dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.
Pagina:
1
[JMP8]Dit betreft het
raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.
Pagina:
1
[JMP9]Hier komt in zeer
korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het
onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen
bij het college doorgeleid worden naar de raad
Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar
“vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het
besluitvormingsformulier staat.
Pagina:
1
[JMP10]Hier komen
puntsgewijs te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de
vorm van beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van
het voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het
gaat alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het
vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.
Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.
Pagina:
1
[JMP11]Hier wordt kort
ingegaan op de historie van het dossier en de eerdere besluiten genomen.
Bovendien wordt, indien relevant, aangegeven welke stap in het proces met het
voorliggende besluit wordt genomen.
Pagina:
1
[JMP12]In dit deel worden de
financiële consequenties beschreven. Het gaat hier om de dekking van het
raadsvoorstel. Zijn er extra (structurele/incidentele) middelen voor nodig en
waar wordt dat uit gedekt. Financiële afwijkingen ten opzichte van de
programmabegroting vergen te allen tijde een beslispunt in het voorstel. Zie
bijlage voor verdere specificering.
Pagina:
1
[JMP13]Ondervinden anderen
gevolgen van het besluit, op welke wijze wordt daarover gecommuniceerd. In
sommige gevallen is actieve communicatie of publicatie noodzakelijk voor het
verdere vervolg.
Pagina:
1
[JMP14]Hier worden
aangegeven welke toekomstige besluiten door wie genomen moeten / kunnen worden.
Pagina:
1
[JMP15] Stukken die relevant
zijn voor de bestuurlijke besluitvorming en tijdens de vergadering een
relevante rol kunnen spelen worden hier puntsgewijs benoemd. Op termijn is het
de bedoeling om alleen het raadsvoorstel nog fysiek te verzenden naar de raad.
Bijlagen worden allen via het RIS aangeboden. In een enkel geval kan een
bijlage ter inzage worden gelegd. Dit is als er geen digitaal exemplaar
beschikbaar is of indien er geheimhouding is opgelegd door het college. Voor
dit laatste gelden strenge eisen die in de wet zijn vastgelegd. Tussen haakje
wordt achter de titel van de bijlage gezet of het beschikbaar is via RIS, Ter
inzage en of onder geheimhouding valt.
Pagina:
1
[JMP16]Dit betreft de datum
van de vergadering de gemeenteraad.
Pagina:
1
[JMP17]Het registratienummer
dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.
Pagina:
1
[JMP18]Dit betreft het
raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.
Pagina:
1
[JMP19]Hier komt in zeer
korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het
onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen
bij het college doorgeleid worden naar de raad
Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar
“vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier
staat.
Pagina:
1
[JMP20]Hier komen
puntsgewijs te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de
vorm van beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van
het voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het
gaat alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het
vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.
Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.