Raadsvoorstel                                                                 

 

Aan de gemeenteraad

 

Van                 : college van B&W[JMP1] 

Datum              : 15 april 2008

Pfh.                 : Ronald Vuijk[JMP2] Ronald Vuijk                            

Steller              : Wim Eijkelenburg   

tel.nr.               : [JMP3] 2999

e-mail               : [JMP4] weijkelenburg@delft.nl

Programma        : K[JMP5] KKennisstad en Economie

Registratie nr.     : 346060

Stuk                 : 75 I

 

Onderwerp     : Deelname aan het Europees programma Interreg IVB van de Lissabon agenda.

 

Gevraagde beslissing:

1.               in te stemmen met deelname aan het TIMBER-project en –samenwerkingsverband met een looptijd tot en met 2011.[JMP6] 

2.               in te stemmen met het ter beschikking stellen van €100.000 voor 2011 t.l.v. de Reserve  Economisch Structuurfonds;

3.               in te stemmen met de 36e begrotingswijziging van het dienstjaar 2008

 

Samenvatting

Interreg is een Europees programma dat samenwerking tussen decentrale overheden, organisaties en bedrijven bevordert (‘publiek - private partnerschappen’). Delft ontwikkelt samen met de TU een projectplan om meer munt te slaan uit de productiefactor Kennis.

De zes partners zijn: Delft (projectleiding), SIRRIS (Brussel); Glasgow; Thames Innovation Centre/Bexley London; Lille en Aken. De gemeente Delft is projectleider en derhalve (financieel) eindverantwoordelijk voor Brussel.

 

1.       Aanleiding

De Europese Raad heeft in 2000 de Lissabonstrategie opgesteld. Deze strategie wil de

Europese economie hervormen tot een dynamische en concurrerende kenniseconomie. Dit in

verband met de toenemende globalisering.

 

De Lissabonagenda bevatte oorspronkelijk veel doelstellingen op het terrein van onderzoek, innovatie, interne markt, werkgelegenheid, onderwijs, sociale bescherming en milieu. In maart 2005 is besloten om de strategie een ‘herstart’ te geven. De nadruk werd verschoven naar groei en werkgelegenheid. Het aantal doelstellingen is drastisch gereduceerd. De belangrijkste doelstellingen van de Lissabonstrategie zijn:

 

 


Het TIMBER-project is een samenwerkingsverband van zes steden en past uitermate goed in deze strategie. Binnen het TIMBER-project worden mogelijkheden onderzocht om kennis, zoals aanwezig bij alle deelnemers, in gezamenlijk verband te gelde te maken.

 

2.       Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces

In de uitvoeringsnota EZ 2008 staat dit project onder nummer 604628: Uitvoeringsbudget Europese Lissabon Agenda. Voor de globale omschrijving verwijzen we kortheidshalve naar de uitvoeringsnota EZ 2008 en de Engelstalige bijgevoegde bijlage. Dit raadsvoorstel  bevat een beknopte project - beschrijving zoals die de afgelopen maanden met de Europese partners is uitgewerkt voor de periode 2008 t/m 2011.

 

3.       Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)

Het TIMBER project is bedoeld om voor geselecteerde thema’s  projecten en uitvoeringstrajecten  op te zetten, waardoor schaalvoordelen kunnen worden behaald en elkaars expertise kan worden benut voor versnelling en uitbreiding van elkaars (soms bestaande) projecten en programma’s. Volgens de spelregels van Brussel moet er sprake zijn van een vernieuwende aanpak en alert gebruik worden gemaakt van de bevindingen en uitkomsten van afgeronde Lissabon programma’s. 

Op een flexibele en snelle manier met elkaar dingen voor elkaar krijgen is eigenlijk waar het om gaat. Continue aandachtpunt is investeringskansen signaleren en benutten en elkaars expertise en mogelijkheden benutten. Tegelijkertijd draagt deelname bij het vernieuwende en innovatieve imago van de deelnemers. 

 

TIMBER focust op 3 thema’s:

·       het beter te gelde maken van de productiefactor Kennis door de Instituten en het
MKB;

·       netwerken en matchmaking (o.a. door incubators en innovatiecentra);

·       (bestaande) faciliteiten voor jonge innovatieve MKB ondernemers beter managen, toegankelijk maken en organiseren (zoals vroeger de landbouwcoöperatie de boeren ondersteunde voor financiering, adviseurs, toeleveranciers, marketing en verkoop).

 

4.       Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)

Het acroniem TIMBER staat voor: Translation of Innovations to the Market by Boosting Entrepreneurship and Regional economy.  Elk van de zes partners  heeft vertegenwoordigers van de gemeente en een Technische Universiteit. Het MKB is betrokken via de incubators en bedrijfsverzamelgebouwen van de deelnemers en de verschillende ondernemersverenigingen en – netwerken.

 

Er zijn 6 resultaten benoemd, achter elk resultaat staat de partner die de kar gaat trekken:
a. Innovatief ondernemerschap (TUD). Het te gelde maken van de productiefactor kennis bevorderen door de werelden van wetenschappers en ondernemers bij elkaar te brengen. Door vraaggerichte cursussen aan te bieden aan wetenschappers en ondernemers gezamenlijk. Door uitwisseling van docenten kunnen structureel onderlinge relaties worden opgebouwd. Voor het gehele project wordt een Wikipedia achtige portal met virtuele ontmoetingspleinen of marktplaatsen ingericht om de onderlinge communicatie te bevorderen. Deze cursussen worden ontwikkeld met succesvolle ondernemers, universiteiten, banken, innovatiecentra, etc.


b. Een MKB innovatief versnellingsprogramma (SIRRIS). Hoe te organiseren dat voor innovatieve MKB bedrijven snel de juiste adviseurs worden gevonden,  passend bij het bedrijf en de bedrijfscultuur? Adviseurs kunnen zijn: andere ondernemers, mentoren, experts, etc. Hoe deze adviseurs te betalen? Tegelijkertijd op een toegankelijke manier organiseren dat mensen, ideeën, technieken en geld bij elkaar worden gebracht op een manier die toegevoegde waarde heeft voor alle deelnemers.

c. Opzetten van een joint Portal (Glasgow).

Op een Wikipedia manier virtuele ontmoetingspleinen en marktplaatsen organiseren. De MKB bedrijven in de incubators en innovatiecentra van de partners zijn de belangrijkste beoogde gebruikers. De ICT – sector een interessante gebruikersgroep vanwege de omvang en organisatiegraad van de MKB bedrijven in deze sector.

De kunst is nu relevante ontmoetingspleinen en marktplaatsen te maken, waardoor de gebruikers snel en gericht anderen kunnen ontmoeten en informatie kunnen vinden.

De Portal zorgt ervoor dat ontmoetingen en meetings makkelijk en snel georganiseerd kunnen worden. De Portal moet op termijn kostendekkend functioneren.

d. Regionale samenwerkingsverbanden (TIC/Londen/Bexley)

Het opzetten van open innovatiesystemen en het met elkaar verbinden van lokale en regionale ondersteuningsnetwerken voor het innovatieve MKB.

 

e. Voorzieningen voor jonge, innovatie ondernemers (CIEL/Lille)

Jonge bedrijven moeten vaak nog vertrouwensrelaties opbouwen met banken, afnemers, adviseurs en R&D collega’s en instituten. Naar het voorbeeld van de vroegere landbouwcorporaties een werkomgeving voor jonge innovatie bedrijven opzetten die hierin kan voorzien als daar behoefte aan is. Jonge ondernemers worden hiervoor eigenaar en deelnemer van een coöperatie of een of andere organisatie.   

 

f. Projectmanagement (gemeente Delft) en Communicatie (Aken)

Belangrijk aandachtspunt is gebruikmaken van de resultaten van afgeronde en lopende Europese projecten in het kader van de Lissabon doelstellingen. Ook de lopende lokale programma’s betrekken en meenemen in het TIMBER – programma. Waar mogelijk ook de input van het lokale bedrijfsleven bij de projectopzet en projectkosten betrekken.

 

De rapportages en communicatie over de voortgang en resultaten horen ook bij dit onderdeel, evenals de organisatie en uitvoering van de financiële verantwoording.

Begrijpelijk en inzichtelijk moeten de te bereiken doelen, resultaten en ondernomen activiteiten met de achterbannen van de deelnemers, Brussel en NW Europa worden gecommuniceerd.

 

5.       Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )

Voor de periode tot en met 2010 is in de uitvoeringsnota EZ € 245.000 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de Europese Lissabon Agenda ten laste van de Reserve Economisch Structuurfonds. Hiervan is €200.000 in de periode tot en met 2010 bestemd voor TIMBER. Het TIMBER-project heeft een looptijd tot en met 2011. In totaal is hiervoor €300.000 benodigd. Derhalve stellen wij u voor om voor het jaar 2011 € 100.000 beschikbaar te stellen. De totale kosten voor Delft (€600.000) worden evenredig gedragen door de gemeente en de TUD.

 


Met het project is de komende 3,5  jaar een bedrag gemoeid van tussen de 5 en 7 mi euro,  afhankelijk van de inbreng van de TIMBER partners. Brussel verdubbelt deze inbreng. 

De rekensom met € 200.000 per jaar per partner komt uit op: 6 x € 200.000/jr. x 3 jaar x 2 (verdubbeling van Brussel) = 7,2 mi euro.  Voor het beheren en managen van de geldstromen kan een beroep worden gedaan op de expertise van de TUD met Interreg programma’s.

 

6.       Verdere procedure

De planning is eind april 2008 de projectopzet af te ronden en begin mei a.s. de aanvraag in te dienen bij Brussel. De verwachting is dat 2008 in zijn geheel verloren zal gaan aan de aanvraag en het daaropvolgend administratief proces.  Vanaf 2009 zal met de eigenlijke werkzaamheden begonnen kunnen worden. De looptijd van het project is tot en met 2011.

 

Bijlagen:

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                   ,burgemeester.

 

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                  ,secretaris.

 

 


Raadsbesluit                                                         

 

 

Datum              : 29 mei 2008

Registratie nr.     : 346060

Stuk                 : 75 II

 

Onderwerp     : Deelname aan het Europees programma Interreg IVB van de Lissabon agenda.

 

 

De raad van de gemeente Delft;

 

Gelezen het voorstel van het college van 15 april 2008;

 

BESLUIT:

 

·        een bijdrage ter beschikking te stellen van €100.000 voor 2011 t.l.v. de Reserve  Economisch Structuurfonds;

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 mei 2008.

 

 

 

                   ,burgemeester.

 

 

 

                   ,griffier.

 

 

 


Pagina: 1
 [JMP1]In de meeste gevallen betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook afkomstig zijn van het presidium

Pagina: 1
 [JMP2]Hier komen de initialen en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan

Pagina: 1
 [JMP3]Hier staat het telefoonnummer van de steller van het voorstel.

Pagina: 1
 [JMP4] Het e-mail adres van de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.

Pagina: 1
 [JMP5]Hier komt de naam te staan van het betreffende programma uit de programmabegroting

Pagina: 1
 [JMP6]Hier komen puntsgewijs te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.

Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.