Raadsvoorstel                                                                 

 

Aan de gemeenteraad

 

Van                 : college van B&W            

Datum              : 25-03-2008[JMP1] 

Pfh.                 : R. Vuijk[JMP2]                         

Steller              : Natasja Boslooper[JMP3]                     

tel.nr.               : 260 26 05

e-mail               : nboslooper@delft.nl

Programma        :

Registratie nr.     : 342664[JMP4] 

Stuk                 : 79 I          

 

Onderwerp     : Sampling -  aanpassing Reclameverordening

 

____________________________________________________________________________

 

Gevraagde beslissing:

 

A.       de tekst van artikel 3.11 Reclameverordening wijzigen, zodat deze komt te luiden:

1.   Het is verboden zonder vergunning van het college op of aan de weg reclame

      maken door, al dan niet met een voertuig, kraam, tafel of enig ander middel,

      goederen aan te prijzen, te verstrekken, aan te bieden om niet, uit te stallen of

      op andere wijze reclame te maken voor deze goederen.

2.   Een vergunning als bedoeld in het eerste lid kan niet worden verleend voor als  

      zodanig door het college aangewezen wegen of weggedeelten.

3.   Een vergunning als bedoeld in het eerste lid moet worden geweigerd:

a.   in het belang van de voorkoming of beperking van overlast;

b.   in het belang van de openbare orde;

c.     in het belang van de verkeersveiligheid;

d.     in het belang van de bescherming van het uiterlijk ten aanzien van de omgeving.

 

B.       de tekst van artikel 1.1, derde lid Reclameverordening wijzigen, zodat deze komt te luiden:

“Reclame”:

elke vorm van openbare aanprijzing om de afzet van goederen of diensten te

bevorderen, overgebracht door middel van een aanduiding, opschrift, aankondiging,

mededeling, uitbeelding, afbeelding, projectie of object of door het uitdelen of

verstrekken van goederen of diensten, voor zover dit vanaf een openbare land-,

water-, of spoorweg of vanaf een andere voor het publiek toegankelijke plaats

zichtbaar is en voor zover dit geen betrekking heeft op de vrijheid van

meningsuiting als bedoeld in artikel 7 van de Grondwet.

 

C.               de tekst van artikel 3.2, elfde lid als wijzigen, zodat deze komt te luiden:

Het reclamebord mag niet rond of aan verkeerstekens, verkeerslichten, HTM-masten of andere masten of palen worden geplaatst, behoudens het gestelde in artikel 3.5 en 3.6.

 

____________________________________________________________________________

 

Stuk 79 I                                                                  pag. 2.

 

 

Samenvatting

Op 29 november jl. heeft de raad artikel 5.2.2  APV gewijzigd. In dit artikel, waar het verbod op venten zonder vergunning is geregeld, is bepaald dat onder dit verbod ook het om niet uitreiken van oa. samples valt. De reden van deze wijziging is gelegen in de wens om het gratis uitdelen van chips e.d. tegen te gaan, vanuit gezondheidsredenen, met het oog op het voorkomen van vervuiling op straat door achtergelaten chipszakjes en mogelijk het voorkomen van hinder vanwege het uitdelen temidden van een drukte door winkelend publiek. Met de wijziging van artikel 5.2.2, eerste lid APV, wordt dit doel slechts in beperkte mate bereikt. In de praktijk is in dergelijke gevallen immers bijna altijd niet de APV, maar de Reclameverordening van toepassing.

 

Samplingacties vinden in de praktijk zeer regelmatig plaats in en voor de Jacob Gerritstraat. Juist op die smalle en drukke doorgangsroute van en naar de Markt, worden dit soort acties doorgaans, en meer dan op andere locaties, als hinderlijk ervaren. Voorkomen kan worden dat samplingacties worden gehouden op locaties waar dit, gezien de feitelijke situatie ter plaatse, ongewenst is. Voorgesteld wordt in artikel 3.11 te bepalen dat bepaalde wegen of weggedeelten kunnen worden aangewezen als weg waarvoor geen vergunning voor het houden van een samplingactie kan worden verleend.

 

Verder kan met de huidige formulering van artikel 3.11 ten onrechte de indruk worden gewekt dat er alleen sprake is van een samplingcampagne als er een standplaats wordt ingenomen. Voorgesteld wordt het artikel zodanig te wijzigen, dat deze juridisch correct geformuleerd is. Tevens is gebleken dat de omschrijving van het begrip “reclame”, zoals weergegeven in artikel 1.1, derde lid van de Reclameverordening niet de lading dekt van hetgeen in de verordening is geregeld. Voorgesteld wordt om de huidige beschrijving aan te vullen. Tenslotte staat in artikel 3.2, elfde lid een verwijzing naar oud-artikel 17, de tekst dient aangepast te worden.

 

1.       Aanleiding

De tekst van artikel 5.2.2, eerste lid APV is onlangs gewijzigd. In dit artikel, waar het verbod op venten zonder vergunning is geregeld, is nu bepaald dat onder dit verbod ook het om niet uitreiken van goederen, waaronder samples, valt. 

 

De reden van deze wijziging is gelegen in de wens om het gratis uitdelen van chips e.d. tegen te gaan, vanuit gezondheidsredenen, met het oog op het voorkomen van vervuiling op straat door achtergelaten chipszakjes en mogelijk het voorkomen van hinder vanwege het uitdelen temidden van een drukte door winkelend publiek.

 

Met de wijziging van artikel 5.2.2, eerste lid APV, wordt het doel slechts in beperkte mate bereikt. Immers in de praktijk gaat het bij het uitdelen van samples in de meeste gevallen om het maken van reclame, zodat niet de APV, maar de Reclameverordening van toepassing is.

 

De APV is alléén dan van toepassing als er sprake is van het in de uitoefening van handel gratis uitdelen van goederen of diensten en er géén sprake is van het maken van reclame. Ook is er dan geen directe, meteen zichtbare link met de promotie van goederen of diensten. Deze gevallen zullen naar verwachting nauwelijks voorkomen.

 


Stuk 79 I                                                                  pag. .3

 


Reclameverordening

Uit de praktijk blijkt dat er bij het gratis uitdelen van goederen en diensten nagenoeg altijd sprake is van het maken van reclame, bijvoorbeeld door het uitdelen van tempo-zakdoekjes, venco-dropjes, zakjes chips, hondenvoer, blikjes limonade, yakult, cruesli of chocomel. Artikel 3.11 van de Reclameverordening wordt dan van toepassing geacht en op grond van het eerste lid van dat artikel moet er op aanvraag vergunning worden verleend als er geen weigeringsgrond van toepassing is. Vakteam Verguningen & Ontheffingen zal dergelijke aanvragen, ook na 1 januari 2008, afhandelen op grond van de Reclameverordening. Overigens vinden we regelgeving over samplen ook in andere gemeenten, zoals Den Haag, terug in de bepalingen over het maken van reclame.

 

Aanwijzen van wegen 

Samplingacties vinden in de praktijk zeer regelmatig plaats in en voor de Jacob Gerritstraat. Juist op die smalle en drukke doorgangsroute van en naar de Markt, worden dit soort acties doorgaans, en meer dan op andere locaties, als hinderlijk ervaren. U kunt voorkomen dat samplingacties worden gehouden op locaties waar dit, gezien de feitelijke situatie ter plaatse, ongewenst is. U wordt voorgesteld te bepalen dat bepaalde wegen of weggedeelten kunnen worden aangewezen als weg waarvoor geen vergunning voor het houden van een samplingactie kan worden verleend. Aanwijzing vindt dan plaats middels een uitvoeringsbesluit bij de Reclameverordening.

 
Opruimplicht al geregeld

Degene aan wie thans een samplingvergunning o.g.v. de Reclameverordening wordt verleend, is verplicht de in gebruik te nemen grond schoon achter te laten. Dit was al expliciet als voorwaarde aan de vergunning verbonden. Daarbij wordt de mededeling gedaan dat als dit wordt nagelaten, de gemeente dit zal uitvoeren en de kosten daarvoor in rekening kan brengen.

 

Voorstel wijziging Reclameverordening

Voorgesteld wordt de tekst van artikel 3.11 als volgt aan te passen, zodat het college wegen of weggedeelten kan aanwijzen waarvoor het niet mogelijk is een samplingvergunning te verlenen.

 

Verder wordt u gewezen op het feit dat met de huidige formulering van artikel 3.11 ten onrechte de indruk kan worden gewekt dat er alleen sprake is van een samplingcampagne als er een standplaats wordt ingenomen. U wordt voorgesteld het artikel als volgt te wijzigen, om tot een juiste juridische formulering te komen.

 

Tevens is gebleken dat de omschrijving van het begrip “reclame”, zoals weergegeven in artikel 1.1, derde lid van de Reclameverordening niet de lading dekt van hetgeen in de verordening is geregeld. Voorgesteld wordt om de huidige beschrijving:

 

Tenslotte staat in artikel 3.2, elfde lid een verwijzing naar oud-artikel 17, de tekst dient aangepast te worden.

 

2.       Wat willen we bereiken?

Het beoogde effect van de wijzing van de Reclameverordening is het verkrijgen van juridisch correct geformuleerde bepalingen in die verordening. Daarnaast beogen wij de mogelijkheid te creëeren te voorkomen dat samplingacties worden gehouden op locaties waar dit, gezien de feitelijke situatie ter plaatse, ongewenst is.

Stuk 79 I                                                        pag. 4.

 

 

3.       Communicatie

[JMP5] Dit concept-besluit is voorgelegd aan en akkoord bevonden door Vakteam Juridische Zaken.

 

4.       Verdere procedure

Na vaststelling door de raad op 24 april 2008 dient de aanpassing van de Reclameverordening zo spoedig mogelijk bekend te worden gemaakt door publicatie in de Stadskrant.

 

Bijlage: raadsbesluit

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                   ,burgemeester.

 

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                  ,secretaris.

 


Raadsbesluit                                                         

 

Datum              : 29 mei 2008

Registratie nr.     : 342664

Stuk                 : 79 II

 

Onderwerp     : Samplen – aanpassing Reclameverordening[JMP6] 

 

 

De raad van de gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 25 maart 2008;

 

gelet op artikel 149 Gemeentewet;

 

BESLUIT:

 

A.       de tekst van artikel 3.11 Reclameverordening te wijzigen, zodat deze komt te luiden:

1.   Het is verboden zonder vergunning van het college op of aan de weg reclame

      maken door, al dan niet met een voertuig, kraam, tafel of enig ander middel,

      goederen aan te prijzen, te verstrekken, aan te bieden om niet, uit te stallen of

      op andere wijze reclame te maken voor deze goederen.

2.   Een vergunning als bedoeld in het eerste lid kan niet worden verleend voor als  

      zodanig door het college aangewezen wegen of weggedeelten.

3.   Een vergunning als bedoeld in het eerste lid moet worden geweigerd:

a.   in het belang van de voorkoming of beperking van overlast;

b.   in het belang van de openbare orde;

e.     in het belang van de verkeersveiligheid;

f.      in het belang van de bescherming van het uiterlijk ten aanzien van de omgeving.

 

B.       de tekst van artikel 1.1, derde lid Reclameverordening te wijzigen, zodat deze komt te luiden:

“Reclame”:

elke vorm van openbare aanprijzing om de afzet van goederen of diensten te

bevorderen, overgebracht door middel van een aanduiding, opschrift, aankondiging,

mededeling, uitbeelding, afbeelding, projectie of object of door het uitdelen of

verstrekken van goederen of diensten, voor zover dit vanaf een openbare land-,

water-, of spoorweg of vanaf een andere voor het publiek toegankelijke plaats

zichtbaar is en voor zover dit geen betrekking heeft op de vrijheid van

meningsuiting als bedoeld in artikel 7 van de Grondwet.


Stuk 79 II                                                        pag. 2.

 

 

C.               de tekst van artikel 3.2, elfde lid te wijzigen, zodat deze komt te luiden:

Het reclamebord mag niet rond of aan verkeerstekens, verkeerslichten, HTM-masten of andere masten of palen worden geplaatst, behoudens het gestelde in artikel 3.5 en 3.6.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 mei 2008.

 

 

 

                   ,burgemeester.

 

 

 

                    ,griffier.


Pagina: 1
 [JMP1]Dit betreft de datum van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit in.

Pagina: 1
 [JMP2]Hier komen de initialen en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan

Pagina: 1
 [JMP3] Hier vul je de naam van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.

Pagina: 1
 [JMP4]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.

Pagina: 1
 [JMP5]Ondervinden anderen gevolgen van het besluit, op welke wijze wordt daarover gecommuniceerd. In sommige gevallen is actieve communicatie of publicatie noodzakelijk voor het verdere vervolg.

Pagina: 1
 [JMP6]Hier komt in zeer korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen bij het college doorgeleid worden naar de raad  Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier staat.