Raadsvoorstel

 

Aan de gemeenteraad

 

Van                 : college van B&W

Datum              : 4-11-2008

Pfh.                 : Ronald Vuyk

Steller              : John-Paul Smolders

tel.nr.               : 219 7240

e-mail               : jpsmolders@delft.nl

Programma        :

Registratie nr.     :  894714

Stuk                 : 

 

Onderwerp     : Mega(doek)reclame

 

Gevraagde beslissing:

Het gevelreclamebeleid op het gebied van mega(doek)reclames te wijzigen door het vaststellen van onderstaande gewijzigde verordeningen en het beleid per 1 januari 2009 in laten gaan.

- verordening op de heffing en de invordering van reclamebelasting 2009

- wijzigingen reclameverordening voor Delft 2005

 

 

Samenvatting

Volgens het huidige reclamebeleid is het verboden om zonder toestemming van het college van Burgemeester en wethouders een spandoek (of doek aan een steiger) aan te brengen. 

De kosten voor het drukken van een megadoek zijn relatief laag. Er is dan ook een ontwikkeling, dat steeds meer ondernemers reclame met megadoeken maken. Aangezien het reclamebeleid er is om wildgroei in reclame-uitingen te voorkomen, is het gewenst om ook mega(doek)reclames in de bestaande regelgeving op te nemen op een zodanige wijze (plaats en formaat), dat deze geen afbreuk doet aan de visuele kwaliteit van de (historische) binnenstad.

 

 

1.       Aanleiding

Zie bovenstaande.

 

 

2.       Bevoegdheid

Raad

Artikel 227 Gemeentewet (verordening op de heffing en de invordering van reclamebelasting 2009)

Artikel 149 Gemeentewet (wijzigingen reclameverordening voor Delft 2005)

 

 

3.       Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces

In 2004 is door de gemeenteraad aanvullend beleid vastgesteld voor alle gevelreclames. Dit werkt inmiddels goed! De afgelopen jaren is er een trend naar een nieuw soort reclame-uiting, namelijk de mega(doek)reclame. Hier zijn nadere beleidsregels gewenst.


 

4.       Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)

De wildgroei in reclame-uitingen voorkomen door ook mega(doek)reclames in de bestaande regelgeving op te nemen op een zodanige wijze (plaats en formaat), dat deze geen afbreuk doet aan de visuele kwaliteit van Delft.

 

 

5.       Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)

 

Steigerdoeken

In de historische binnenstad (beschermd stadsgezicht) zijn steigerdoekreclames toestaan met daarop maximaal 40% commerciële reclame; minimaal 60% moet bedrukt zijn met de achterliggende (toekomstige) gevel. Buiten het beschermd stadsgezicht steigerdoeken toestaan met 100% commerciële reclame.

 

Bouw- en ontwikkelingsborden/doeken

In de historische binnenstad (beschermd stadsgezicht) mogen deze borden/doeken t/m 7 m2 kostenvrij hangen, buiten de binnenstad mogen deze borden/doeken t/m 15 m2 kostenvrij hangen. Voor alle bouw- en ontwikkelingsborden/doeken die groter zijn dan 7 m2 of 15 m2 moet vanaf plaatsing van het bord/doek reclamebelasting betaald worden voor de resterende vierkante meters.

 

Overige aanpassingen

Borden/doeken voor openbare verkoping, aanbiedingen ter verkoop, verhuur of verpachting van een onroerende zaak, voor zolang zij feitelijk betekenis hebben, worden in beschermd stadsgezicht alleen toegestaan als deze maximaal 0,5 m2 zijn en buiten beschermd stadsgezicht als deze maximaal 1 m2 zijn.

 

Er is een extra tariefstelling voor permanente reclames bijgekomen. Verhoudingsgewijs betaalde de kleine ondernemer veel meer reclamebelasting dan de grote ondernemer. Die onevenwichtigheid wordt nu gecorrigeerd.

 

 

6.       Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )

Door de tariefswijzigingen en aanpassingen van het beleid zal er naar schatting circa € 15.000,- aan inkomsten uit reclamebelasting extra worden gevorderd. De realisatie zal in 2009 beoordeeld worden en zo nodig wordt het in de begroting van 2010  opgenomen.

 

 

7.        Communicatie

Er zal een persbericht uit gaan en de wijzigingen in het gevelreclamebeleid worden bekendgemaakt in de stadskrant en de makelaars in Delft worden op de hoogte gesteld van de maximale grootte van een verkoop- verhuurbord/doek.

 

 

8.       Verdere procedure

Niet van toepassing.

 

 

 

Bijlagen:

·        Nota mega(doek)reclame

·        Raadsbesluit op wijzigingen Reclameverordening voor Delft 2005

·        Raadsbesluit op Verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2009

 

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk          , burgemeester.

 

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps         , secretaris.

 

 

Raadsbesluit

 

 

Datum              : 27-11-2008

Registratie nr.     : 387938

Stuk                 :               

 

Onderwerp         : Mega(doek)reclame

 

De raad van de gemeente Delft;

 

Gelezen het voorstel van het college van 4/11/2008;

 

BESLUIT:

Het aangepaste mega(doek)reclamebeleid vast te stellen en bijgaande (wijzigingen van) verordeningen vast te stellen en per 1 januari 2009 in werking te laten gaan.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27/11/2008

 

 

                   ,burgemeester.

 

 

 

                   ,griffier.


 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 4 november  2008;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de navolgende wijzigingen van de Reclameverordening voor Delft 2005;

 

 1.

toevoegen aan artikel 2.1, lid 2.c, na….hebben..:

“en voorzover deze zijn gelegen in het gebied dat is aangewezen als beschermd stadsgezicht deze geen groter oppervlakte hebben dan 0,5 m2 en buiten beschermd stadsgezicht 1 m2.”

 

 

 2. 

opnemen een nieuw artikel 3.8 , luidende:

      

             3.8 nieuw:  Reclame op steigerdoeken

 

1.                      Het is verboden om gespannen doeken op of aan bouwsteigers te voorzien van een reclame-uiting

2.                      Dit verbod is niet van toepassing voorzover de reclame-uiting wordt aangebracht op een bouwsteiger of daaraan gelijk te stellen hulpconstructies die tengevolge van rechtens toegestane (ver)bouw- of renovatieactiviteiten ter plaatse wordt gebezigd, en

3.                      voorzover deze steigerdoeken worden gebezigd in een gebied dat is aangewezen als beschermd stadsgezicht de oppervlakte van de afbeelding voor tenminste 60% de achterliggende gevel weergeeft en ten hoogste 40% bestaat uit (commerciële) reclame, en;

4.                      van het voornemen tot plaatsing van de reclame-uiting voorafgaand aan de plaatsing melding is gedaan aan het college van burgemeester en wethouders. Het gestelde in artikel 2.3.1 is ten aanzien van de vorm en inhoud van de melding van overeenkomstige toepassing;

 

3.

De artikelen in Hoofdstuk 3  te hernummeren, zodat het bestaande artikel 3.8 wordt hernummerd tot artikel 3.9, artikel 3.9 tot 3.10 etc.

 

 

 

4.

Vorenstaande wijzigingen treden in werking op 1 januari 2009.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 november 2008.

 

 

                                                                  

mr. drs. G.A.A. Verkerk                   , voorzitter.

 

 

 

                                      , griffier.

 

 

 

Bekendgemaakt: