Datum van uitgifte     :    63 mei 2000 oktober 2000

 

Status & versie         :    Concept 1.2

 

Referentie                :   

 

 

 
 


Beleidsvisie volksgezondheid en zorg in (de regio) Delft

 

 

Inhoud

 

 

1.       Inleiding

2.       Algemeen kader

3.       Analyse gezondheidssituatie  (volgt)

4.       Maatschappelijke opvang en verslavingszorg (discussienotitie)

5.       Eerste lijnszorg (discussienotitie)

6.       Integraal gehandicaptenbeleid (volgt)

7.       Wonen en Zorg (discussienotitie)

8.       Relaties en samenhang (volgt)

9.       Aanzetten en afspraken (volgt)

 

Hoofstuk 1 Inleiding

 

1.1   Algemeen

De aanleidingen voor het schrijven van deze nota zijn de volgendedrieledig:

 

1.       De samenhang tussen volksgezondheid en zorg enerzijds en het welzijn van burgers, hun huisvestingssituaties en het onderwijs anderzijds wordt steeds meer zichtbaar. Diverse ontwikkelingen, landelijk, regionaal en lokaal op de genoemde terreinen hebben invloed op de kaders en de randvoorwaarden voor een lokaal gezondheids- en zorgbeleid. 

2.       De gemeente heeft een aantal wettelijke taken op het terrein van de volksgezondheid en zorg. Deze wettelijke taken bieden een kader waarop het beleid van de gemeente zich in ieder geval op moet richten. Tevens is een belangrijke rol voor de gemeente weggelegd in het kader van de regie over een groot aantal beleidsterreinen. Zo is de gemeente Delft reeds centrumgemeente voor de maatschappelijke opvang en is de gemeente Delft dit met ingang van 1 januari 2000 ook voor het verslavingsbeleid. De gemeente Delft krijgt hiervoor structureel extra middelen.

3.       Het aantal spelers en belangen in het veld neemt toe en de vraag naar vraagsturing, samenwerking en regie wordt groter. Ook is een aantal concrete aandachtspunten (zie bijlage1) te noemen die een integrale aanpak vereist.

4.       Het kabinet heeft besloten dat alle gemeenten in Nederland vanaf juli 2003 de opdracht krijgen elke vier jaar een nota volksgezondheid op te stellen. Gemeenten hebben immers een essentiele taak in het voeren van lokaal gezondheidsbeleid, waarbij de samenhang tussen gezondheidszorg en het overige gemeentelijke beleid belangrijk is. In die nota kunnen gemeenten een beschrijving geven van de gezondheidstoestand van hun inwoners, verbanden leggen met andere terreinen zoals wonen, werken, welzijn en onderwijs. Ook andere zaken zoals samenwerking met andere organisaties (zorgverzekeraars, patientenorganisaties e.d) en gemeente-overschrijdende aspecten kunnen in de nota meegenomen worden. Delft loopt met deze visie op die opdracht vooruit.

 

1.2. Doelstelling en producten

Doel is het ontwikkelen van een geïntegreerde gemeentelijke visie op volksgezondheid en zorg. Deze visie is richtinggevend voor de inhoudelijke inzet van de gemeente op de specifieke terreinen van volksgezondheid en zorg. Hierbij komende onderstaande punten aan de orde:

 

·         Welke vragen/knelpunten/signalen spelen er op het terrein volksgezondheid en zorg

·         Welke positie neemt de gemeente in dit veld in

·         Wat zijn de gemeentelijke inzetten / beleidsdoelstellingen / prioriteiten

·         Concrete actieplannen op het gebied van volksgezondheid en zorg voor de komende 4 jaar.

 

1.3    Aanpak en afbakening

Deze visie bevat uiteindelijk een integrale aanpak voor het gehele gezondheids- en zorgbeleid. Dit is een zeer breed terrein. In beginsel wordt uitgegaan van de wettelijke taken die de gemeente Delft heeft op het gebied van de gezondheid, maatschappelijke opvang, verslavingsbeleid, vrouwenopvang, integraal gehandicaptenbeleid, integratie, wonen&zorg en als raakvlak het algemeen maatschappelijk werk.  Deze visie wordt stap voor stap opgezet. Met regelmaat wordt naar de raadscommissie(s), betrokken instellingen en organisaties en regiogemeenten teruggekoppeld om de verdere richting van invulling te bespreken en te toetsen

 

De uitdaging is nu al deze ontwikkelingen verder uit te werken en in een integraal  kader te plaatsen. Het instrument dat daarvoor wordt gekozen is een gezondheids- en zorg ringband (ook in digitale vorm). Deze ringband wordt in fasen voltooid en wordt gedurende de rit aangevuld en aangepast.



1.4   Acties en afspraken

In hoofdstuk 9 wordt een overzicht gegeven van de acties en afspraken uit de nota met de daarvoor benodigde termijnen. In de aanzetfase zullen deze vooral gericht zijn op het opzetten en invulling geven van de nota zelf. In de definitieve vorm zal dit hoofdstuk vooral de acties en afspraken voor de komende vier jaar bevatten.  

 

 

 

 

1.5 Begroting

De inkomsten volksgezondheid waarmede voorlopig rekening moet worden gehouden zijn de hierna volgende. De verdere invulling zal moeten uitwijzen of deze inkomsten ten opzichte van de voorgstelde c.q. voor te stellen aanpak voldoende zijn

 
Inkomsten voor beleidsactiviteiten

Inkomsten volksgezondheid & zorg 2000

Bedrag

Doeluitkering maatschappelijke opvang: inclusief verhoging

990.006

Doeluitkering verslavingsbeleid: inclusief bestaand budget

1.431.334

Doeluitkering Vrouwenopvang

1.199.215

Budget lokaal volksgezondheidsbeleid

25.000

Projectsubsidies volksgezondheid

25.000

Budget vrouwenhulpverlening

55.000

Communicatiebudget

30.000

Totaal

3.755.555

 

Inkomsten en uitgaven voor capaciteit*

Uitgaven 2000

Dekking

Ondersteuning ambtelijk apparaat en inhuren externe bureau’s: 120.000

Deel van de rente EZH-gelden uit projecten m.b.t. zorg: 120.000

 

 

 

 


 

 

BIJLAGE 1

 

Aanleidingen om een integrale volksgezondheids- en zorgnota op te stellen:

1.       Aanbevelingen uit het integratie- en opvangbeleid: meer huisartsen nodig, voorlichting aan allochtonen over gezondheidszorg, voorlichting aan hulpverleners over hulpvragen van allochtonen

2.       Aanbevelingen uit het integraal jeugd- en jongerenbeleid: aandacht voor gezondheid van jongeren, sociaal pension voor zwerfjongeren

3.       Ontwikkeling van de regiovisie Geestelijke Gezondheidszorg (RCG)/Rapport Sterk van Geest

4.       Personen die overlast veroorzaken in de Binnenstad

5.       Vraag voor uitbreiding van gezondheidscentra via afdeling Grondzaken; gesignaleerd tekort huisartsen en tandartsen

6.       Financieel tekort dat gesignaleerd wordt in de vrouwenopvang

7.       Capaciteitsproblematiek dat gesignaleerd wordt bij de Stichting Jeroen

8.       Productenboek GGD: gemeentelijke inzet t.a.v. basis- en plustaken

9.       Samenwerking tussen diverse instellingen komt niet goed van de grond

10.   Dienstencentrum Over de brug: er wordt te weinig aan straathoekwerk gedaan en openingstijden in de zomer zijn niet ruim genoeg om cliënten op te vangen

11.   Beleid t.a.v. Parnassia moet vorm krijgen nu de gemeente Delft als centrumgemeente een directe relatie met Parnassia krijgt

12.   Invulling van de vrouwenhulpverlening moet bekeken worden en de rol van het Vrouwengezondheidscentrum daarin

13.   Regeling Inburgering Oudkomers: onderdeel zorg

14.   Gemeente is verantwoordelijk voor indicatiestelling / RIO

15.   Relatie tussen zorg en wonen moet bekeken worden

16.   Signalen en vragen gesteld over gokverslaving: wat wil de gemeente op dit gebied?

17.   Ontwikkelingen op het gebied van de OGGZ en de functie van het BAW versterken

18.   Grote groep personen in Delft die zowel dakloos als verslaafd zijn

19.   Er moeten nieuwe criteria ontwikkeld worden voor de projectsubsidies volksgezondheid

20.   Veel cliënten uit de maatschappelijke opvang hebben meervoudige problematiek en doen daardoor een beroep op diverse hulpverlenende instanties

21.   Periodieke Gezondheidsonderzoeken in breder perspectief plaatsen

22.   Ouderen en gezondheidssituatie in kaart brengen

23.   Gebrek aan nazorg van cliënten die in een instelling zijn opgenomen waardoor kans op terugval ontstaat

24.   Toegang tot zorg via onder andere het RIO, WVG, centrale indicatie voor instellingen voor maatschappelijke opvang.