Datum
van uitgifte : 6 Status
& versie : Concept 1.2 Referentie :
3 mei 2000 oktober 2000
Inhoud
1. Inleiding
2. Algemeen kader
3. Analyse
gezondheidssituatie (volgt)
4. Maatschappelijke opvang en verslavingszorg
(discussienotitie)
5. Eerste lijnszorg (discussienotitie)
6. Integraal gehandicaptenbeleid (volgt)
7. Wonen en Zorg (discussienotitie)
8. Relaties en samenhang (volgt)
9.
Aanzetten en
afspraken (volgt)
De
aanleidingen voor het schrijven van deze nota zijn de volgendedrieledig:
1.
De samenhang tussen
volksgezondheid en zorg enerzijds en het welzijn van burgers, hun
huisvestingssituaties en het onderwijs anderzijds wordt steeds meer zichtbaar.
Diverse ontwikkelingen, landelijk, regionaal en lokaal op de genoemde terreinen
hebben invloed op de kaders en de randvoorwaarden voor een lokaal gezondheids-
en zorgbeleid.
2.
De gemeente heeft een
aantal wettelijke taken op het terrein van de volksgezondheid en zorg. Deze
wettelijke taken bieden een kader waarop het beleid van de gemeente zich in
ieder geval op moet richten. Tevens is een belangrijke rol voor de gemeente
weggelegd in het kader van de regie over een groot aantal beleidsterreinen. Zo
is de gemeente Delft reeds centrumgemeente voor de maatschappelijke opvang en
is de gemeente Delft dit met ingang van 1 januari 2000 ook voor het
verslavingsbeleid. De gemeente Delft krijgt hiervoor structureel extra
middelen.
3.
Het aantal spelers en
belangen in het veld neemt toe en de vraag naar vraagsturing, samenwerking en
regie wordt groter. Ook is een aantal concrete aandachtspunten (zie bijlage1)
te noemen die een integrale aanpak vereist.
4. Het kabinet heeft besloten dat alle gemeenten in Nederland vanaf juli
2003 de opdracht krijgen elke vier jaar een nota volksgezondheid op te stellen.
Gemeenten hebben
immers een essentiele taak in het voeren van lokaal gezondheidsbeleid, waarbij
de samenhang tussen gezondheidszorg en het overige gemeentelijke beleid
belangrijk is. In
die nota kunnen gemeenten een beschrijving geven van de gezondheidstoestand van
hun inwoners, verbanden leggen met andere terreinen zoals wonen, werken, welzijn en
onderwijs. Ook
andere zaken zoals samenwerking met andere organisaties (zorgverzekeraars,
patientenorganisaties e.d) en gemeente-overschrijdende aspecten kunnen in de nota meegenomen
worden. Delft loopt met deze visie op die opdracht vooruit.
1.2.
Doelstelling en producten
Doel is het ontwikkelen van een geïntegreerde
gemeentelijke visie op volksgezondheid en zorg. Deze visie is richtinggevend
voor de inhoudelijke inzet van de gemeente op de specifieke terreinen van
volksgezondheid en zorg. Hierbij komende onderstaande punten aan de orde:
·
Welke
vragen/knelpunten/signalen spelen er op het terrein volksgezondheid en zorg
·
Welke positie neemt de
gemeente in dit veld in
·
Wat zijn de
gemeentelijke inzetten / beleidsdoelstellingen / prioriteiten
·
Concrete actieplannen op
het gebied van volksgezondheid en zorg voor de komende 4 jaar.
Deze visie
bevat uiteindelijk een integrale aanpak voor het gehele gezondheids- en
zorgbeleid. Dit is een zeer breed terrein. In beginsel wordt uitgegaan van de
wettelijke taken die de gemeente Delft heeft op het gebied van de gezondheid,
maatschappelijke opvang, verslavingsbeleid, vrouwenopvang, integraal
gehandicaptenbeleid, integratie, wonen&zorg en als raakvlak het algemeen
maatschappelijk werk. Deze visie wordt stap voor stap
opgezet. Met
regelmaat wordt naar de raadscommissie(s), betrokken instellingen en organisaties en regiogemeenten teruggekoppeld om de verdere richting van invulling te bespreken
en te toetsen
De uitdaging
is nu al deze ontwikkelingen verder uit te werken en in een integraal kader te plaatsen. Het instrument dat
daarvoor wordt gekozen is een gezondheids- en zorg ringband (ook in digitale
vorm). Deze ringband wordt in fasen voltooid en wordt gedurende de rit
aangevuld en aangepast.
1.4
Acties en afspraken
In
hoofdstuk 9 wordt
een overzicht gegeven van de acties
en afspraken uit de nota met de daarvoor benodigde termijnen. In de aanzetfase zullen deze vooral
gericht zijn op het opzetten en invulling geven van de nota zelf. In de
definitieve vorm zal dit hoofdstuk vooral de acties en afspraken voor de komende
vier jaar bevatten.
1.5 Begroting
De inkomsten volksgezondheid waarmede voorlopig rekening
moet worden gehouden zijn de hierna volgende. De verdere invulling zal moeten uitwijzen
of deze inkomsten ten
opzichte van de voorgstelde c.q. voor te stellen aanpak voldoende zijn
Inkomsten volksgezondheid & zorg 2000 |
Bedrag |
Doeluitkering
maatschappelijke opvang: inclusief verhoging |
990.006 |
Doeluitkering
verslavingsbeleid: inclusief bestaand budget |
1.431.334 |
Doeluitkering Vrouwenopvang |
1.199.215 |
Budget lokaal
volksgezondheidsbeleid |
25.000 |
Projectsubsidies
volksgezondheid |
25.000 |
Budget vrouwenhulpverlening |
55.000 |
Communicatiebudget |
30.000 |
Totaal |
3.755.555 |
Uitgaven 2000 |
Dekking |
Ondersteuning ambtelijk
apparaat en inhuren externe bureau’s: 120.000 |
Deel van de rente
EZH-gelden uit projecten m.b.t. zorg: 120.000 |
BIJLAGE 1
Aanleidingen om een integrale
volksgezondheids- en zorgnota op te stellen:
1.
Aanbevelingen uit het
integratie- en opvangbeleid: meer huisartsen nodig, voorlichting aan
allochtonen over gezondheidszorg, voorlichting aan hulpverleners over
hulpvragen van allochtonen
2.
Aanbevelingen uit het
integraal jeugd- en jongerenbeleid: aandacht voor gezondheid van jongeren,
sociaal pension voor zwerfjongeren
3.
Ontwikkeling van de
regiovisie Geestelijke Gezondheidszorg (RCG)/Rapport Sterk van Geest
4.
Personen die overlast
veroorzaken in de Binnenstad
5.
Vraag voor uitbreiding
van gezondheidscentra via afdeling Grondzaken; gesignaleerd tekort huisartsen
en tandartsen
6.
Financieel tekort dat
gesignaleerd wordt in de vrouwenopvang
7.
Capaciteitsproblematiek
dat gesignaleerd wordt bij de Stichting Jeroen
8.
Productenboek GGD:
gemeentelijke inzet t.a.v. basis- en plustaken
9.
Samenwerking tussen
diverse instellingen komt niet goed van de grond
10.
Dienstencentrum Over de
brug: er wordt te weinig aan straathoekwerk gedaan en openingstijden in de
zomer zijn niet ruim genoeg om cliënten op te vangen
11.
Beleid t.a.v. Parnassia
moet vorm krijgen nu de gemeente Delft als centrumgemeente een directe relatie
met Parnassia krijgt
12.
Invulling van de vrouwenhulpverlening
moet bekeken worden en de rol van het Vrouwengezondheidscentrum daarin
13.
Regeling Inburgering
Oudkomers: onderdeel zorg
14.
Gemeente is
verantwoordelijk voor indicatiestelling / RIO
15.
Relatie tussen zorg en
wonen moet bekeken worden
16.
Signalen en vragen
gesteld over gokverslaving: wat wil de gemeente op dit gebied?
17.
Ontwikkelingen op het
gebied van de OGGZ en de functie van het BAW versterken
18.
Grote groep personen in
Delft die zowel dakloos als verslaafd zijn
19.
Er moeten nieuwe
criteria ontwikkeld worden voor de projectsubsidies volksgezondheid
20.
Veel cliënten uit de
maatschappelijke opvang hebben meervoudige problematiek en doen daardoor een
beroep op diverse hulpverlenende instanties
21.
Periodieke
Gezondheidsonderzoeken in breder perspectief plaatsen
22.
Ouderen en
gezondheidssituatie in kaart brengen
23.
Gebrek aan nazorg van
cliënten die in een instelling zijn opgenomen waardoor kans op terugval
ontstaat
24.
Toegang tot zorg via
onder andere het RIO, WVG, centrale indicatie voor instellingen voor
maatschappelijke opvang.