Aanwezig: Leger des Heils, Stichting Maatschappelijke Opvang (SMO), Politie, Stichting Jeroen, GGD, Ricardis, JOS 98, SDOB, Stichting Woonbegeleiding en gemeente (Beleid en projecten en Onderzoek en statistiek).
1.
Van de ingezonden vragenlijsten heeft de gemeente een
totaaloverzicht gemaakt van de personen die in de regio Delft als dak- en
thuisloos bekend zijn. De dubbelen zijn er zoveel mogelijk uitgehaald. Het totaal
komt op dit moment op 103 (zie blad 2 en 3)
2.
De indruk is dat de groep “oudere” en langer dan 3 maanden
dak- en thuisloos wel redelijk in beeld is. Van de jongeren is het vermoeden
dat deze groep groter is. Deze zijn moeilijk bereik- en benaderbaar en zwerven
veelal van het ene naar het andere adres. Zeker de groep die vanwege
crisissituaties tijdelijk dakloos is.
3.
Desondanks is het aantal jongeren tot en met 22 jaar (algemene
definitie zwerfjongeren spreekt van 15 t/m 22 jaar) in het overzicht 30. Uitgaande
van landelijk onderzoek dat een norm aangeeft van 2,4 zwerfjongeren per 1000
jongeren tussen 15 en 22 jaar zou dat alleen voor Delft neerkomen op 22
jongeren. In een onderzoek van de SMO
uit 1998 is een aantal genoemd van 43 jongeren.
Conclusie: voorlopig uitgaan van 30 dak- en thuisloze jongeren. Op basis
daarvan aantal opvangplaatsen bepalen; suggestie starten met tussen 5 en 10
4.
Problematiek dak- en thuisloze jongeren is heel divers. Gaat
van crisisopvang voor enkele dagen tot lange tijd dakloos met allerlei
problematiek. Opvang en het integrale jeugdbeleid moeten samengaan. Dit moet
leiden tot sluitende afspraken om verstopping opvang te voorkomen.
Initiatieven voor opvang jongeren ontlasten ook de bestaande opvang.
5. Dak- en thuislozen zijn grofweg in 3 categorieën te verdelen
· Jongeren
· Degenen die in de reguliere opvang terecht zouden moeten kunnen
· Degenen die niet meer voor reguliere opvang in aanmerking kunnen of willen komen
Door de aanwezigen zijn voor deze categorieën met steekwoorden suggesties voor de treffen voorzieningen aangegeven. Deze zijn in willekeurige volgorde op blad 4 aangegeven
6
Bijhouden omvang dak- en thuislozen. Daarvoor zijn er 2
mogelijkheden: via aan te schaffen
programmatuur (Klimop) of via door organisaties per kwartaal in te vullen
meldingslijsten die door vervolgens door de gemeente worden verwerkt en
bijgehouden. SMO doet dit al op een goede wijze. Met de andere organisaties
zouden daarover dezelfde afspraken moeten worden gemaakt. Deze laatste
mogelijkheid lijkt de beste en de goedkoopste.
7 Kijk voor de verdere uitwerking vooral hoe de opvang voor jongeren is aangepakt in soortgelijke gemeenten als Delft.
Beleid&Projecten/MV/11102000
· Doorgangshuis + individuele trajektbegeleiding
· Doorstromen woningmarkt = afspraak
· Let op AMA’s
· Sluitende aanpak
· Meldpunt + monitoring + terugkoppeling
· Crisisbedden + traject met gradatie aan hulpverlening
· Crisis, pension, leefgroep, begeleid wonen
· Gebruik maken van bestaande (ambulante) voorzieningen; samenwerking
· Centraal meldpunt
· Meldpunt + coordinatie
· Overkoepelend orgaan/opvangcentrum
· Lage intensieve (na)zorg
· Pensionvoorzieningen 8 plaatsen
· Netwerk, woonbegeleiding, 2 crisisplaatsen
· Alleen slapen, begeleiding in alle geledingen, pension en problemen
2.
Bestaande opvang
· Registratiesysteem
· Professionalisering, doorzetten van Jeroen
· 2e noodbed Jeroen
· Meer plaatsen en voorzieningen voor éénoudergezinnen
· Mix ouderen/jongeren behouden
· Nazorg
· Koppelen aan bestaande voorzieningen
· Acute opvang huisuitzettingen uitbreiden (+kinderen)
· Preventie
· Clientgerichte aanpak
· Maatwerk
· Professionalisering bestaande voorzieningen
· Crisis, intensief, nazorg + begeleid wonen
· Gradatie aan soort voorzieningen aanscherpen
· Arbeidsintegratie
· Uitbreiding 4 plaatsen
· Laag intensieve zorg
· Slaaphuis, woonbegeleiding
· Uitbreiding dagopvang
· Slaaphuis (2x)
· Passantenverblijf (2x)
· Voorzieningen samenvatten vanwege personeel problematiek
· Niet te duur, f. 15,-- per nacht
· ‘slaap’opvang
· laagdrempelig pension
· begeleid wonen