01/027434
BESLUITVORMINGS-FORMULIER * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte inhoud en motivering voorstel: |
1. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cameratoezicht wordt door steeds meer gemeenten gezien als
een probaat middel om de openbare orde te handhaven en de veiligheid (of het
veiligheidsgevoel) van burgers te garanderen. Veelal in uitgaanscentra dienen
camera’s ervoor om de criminaliteit, en dan vooral “uitgaansgeweld”, terug te
dringen. Er kunnen verschillende redenen zijn om als gemeente over
cameratoezicht te gaan nadenken. Directe aanleidingen waardoor cameratoezicht
in de belangstelling komt te staan zijn meestal een ernstig geweldsincident
in de stad of politiecijfers, waaruit blijkt dat er in de stad sprake is van
een algehele verharding van de criminaliteit. Indirecte aanleidingen kunnen
zijn de groeiende maatschappelijke en politieke acceptatie van
cameratoezicht, het toenemend aantal gemeenten dat werkt met cameratoezicht
of vragen vanuit de bevolking, horeca en winkeliers om camera’s in te zetten
om de veiligheid te vergroten. In Delft lijkt – gelukkig – slechts sprake te
zijn van indirecte aanleidingen om over cameratoezicht te discussiëren.
Wanneer een nieuw instrument als cameratoezicht voorhanden is, is het goed om
de vraag te stellen of cameratoezicht ook in Delft van toegevoegde waarde kan
zijn om de stad veiliger te maken. Ook wanneer daar niet direct een
aanleiding voor is in de vorm van bijvoorbeeld een geval van “zinloos
geweld”. Het is van belang, dat de eventuele invoering van
cameratoezicht breed wordt gedragen. Alleen met de steun van een groot deel
van direct betrokkenen kan cameratoezicht een succes zijn. Het creëren van
draagvlak bij onder meer de bevolking en horecaondernemers is daarom
essentieel. Een commissie Extern over dit onderwerp is een uiterst geschikt
moment om samen met andere belangrijke partijen in de stad na te denken over
de mogelijkheden van cameratoezicht in Delft en zodoende al in deze oriënterende
fase aan maatschappelijk draagvlak te werken. Het doel van
deze discussienota, die als startpunt voor de commissie Extern zal dienen, is
het belichten van zoveel mogelijk relevante aspecten van cameratoezicht.
eventueel vervolg op pag. 2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: |
2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
B |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline (o.a. wettelijke bepalingen) |
Nee |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële consequenties |
Nee |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele consequenties |
Nee |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire
consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden worden gezonden) |
Ja |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel van: J. Smits |
d.d. 15 oktober 2001 |
cluster. Centrale Staf |
toest. 7399 |
4. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam portefeuillehouder(s): |
1. H.M.C.M. van Oorschot |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
directeur:
par.b.a. NR |
d.d. |
Naam: Ulco Sijtema |
toest. |
5. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de cluster) |
6. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. par.HvO. |
d.d. 17-10-2001 |
par.FvD. |
d.d. 18-10-2001. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par |
d.d.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit b en w: |
d.d.
23 oktober 2001. |
nr.
5. |
7. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
·
Ook vertegenwoordigers van jongeren zullen betrokken
worden bij het overleg. ·
Indien beschikbaar worden landelijke cijfers opgenomen. Voor het overige conform. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen leden
college/clusters/vakteams |
8. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële consequenties, afwijkend
van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is
wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie. Zo niet vul
onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto resultaat in Euro** |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
* bedragen x ¦
1.000; |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone dienst) |
|
|
|
|
N = Nadelig V = Voordelig |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele consequenties van het
voorstel |
10. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf cluster/vakteam |
12. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd. 23
oktober 2001 |
1. |
voor dd. |
par. |
dd. * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s) 1. Extern |
dd. 8 november 2001 |
2. |
voor dd. |
par. |
dd. * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3. |
voor dd. |
par. |
dd. * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd. |
( * voor afwijkende
adviezen zie pag. 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte
voor interne registratie |
11. |
niet
in te vullen door het cluster |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
clusters
en vakteams |
|
|
Bespreken gevraagd door: |
14. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cluster Vul hier het
cluster in |
|
1. |
par. |
dd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector/vakteam |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Besluit
college (zie vak 7 aan voorzijde) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Advies commissie(s) |
15. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1. |
akk. dd. |
par. |
* |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk. dd. |
par. |
* |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(* voor afwijkende adviezen pagina 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering d.d. |
par. |
16. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||